Olemme oppineet tuntemaan ev.lut. kirkon yhteiskunnan tukipilarina, aikana, jolloin kiertokoulu oli voimissaan. Papisto ja pappilat nauttivat huomattavasta asemastaan, torpparin repiessä kannikkoa ja polttaessa kaskea. Nyttemmin korkeakoulutuksen yleistymisen myötä, on kirkon yhteiskunnallinen asema muuttunut. Kirkot taistelevat asiakkaistaan. Markkinahumu on hälvennyt.
Kirkon toiminnasta leipänsä saavat ovat ymmärrettävästi huolissaan 'jokapäiväisestä leivästään'. Kaikkein huolestuttavinta on kyntöpojan raamatuntuntemus. Enää ei voida fiksuja kyntöpoikia pelotella helvetillä ja taivaspaikan riistämisellä. Suurin työ leipäpapeilla on kiillottaa kirkkokansalle valheiksi paljastuneita virallisia oppeja. Tällaisesten oppien paljastajiksi ovat osoittautuneet monet ajattelevat ihmiset, jotka ovat viitsineet kaivautua Raamatun jumaliseen sanomaan. Taistelu on alkanut kirkon hengissäpysymiseksi. Enää vain muutamat yrittävät pitää kirkkoa pystyssä julistamalla pimeyttä(kirkon virallisia opetuksia) valkeudeksi. Useat muut ovat jo lähteneet kalastamaan asiakkaita viihteellä, joka on tunkeutumassa liturgian sijaan. Kirkoissa on tanssiesityksiä, oopperoja jne. Kirkosta on tullut teatteri.
Virallisen opin ovat monet ev.luterilaiset ymmärtäneet toisin kuin on kirkon virallinen opetus. Tavallinen kirkkokansa ymmärtää opin maalaisjärkeä käyttäen, ja siten useinkin raamatun mukaisesti. Sen sijaan itseään "oppineina" pitävät yrittävät ontuen selittää sen virallisin termein, ja siksi kulkevat totuuden suhteen säkki päässä.
Yksi virallisista opetuksista, jonka varassa koko ev.lut. kirkkojärjestelmä seisoo, on oppi kolmiyhteisestä jumalasta.
Kuinka helppoa onkaan Raamatun kirjoituksin huomata tuon opin epäraamatullisuus, mikäli haluaa ottaa Raamatunopetuksen sellaisena kuin se on meille annettu. Totuuden läytäminen vaatii nöyryyttä. Uppiniskaiset sen sijaan haluavat pitää lujasti kiinni ihmisten perinnäissäännöksestä. Kirkon opetuksen parissa puhutaankin perinteiden vaalimisesta, ja siten Raamattu jätetään taka-alalle. Puhutaan kirkkoperinteestä. Jos kirkko pitäisi lujasti kiinni Raamatun opetuksesta, ei se olisi koskaan sekaantunut maailman politiikkaan, eikä markkinatalouden syövereihin.
Yllä olevan valossa ymmärrämme helpommin myös sen, että kirkkojärjestelmästä ja sen ylläpitämästä uskosta leipänsä tienaavat (esim. joulumyyjäiset) kokevat Jehovan todistajat uhkana. Tuon oletetun uhkan olemassaolon voimme huomata tältäkin palstalta kristikuntaan palanneiden ex-todistajien ja kristikuntaan kuuluvien kirjoituksista.
TOTUUS VAPAUTTI
7
442
Vastaukset
- Markku_Meilo
>>Yksi virallisista opetuksista, jonka varassa koko ev.lut. kirkkojärjestelmä seisoo, on oppi kolmiyhteisestä jumalasta.
Yksi virallisista opetuksista, jonka varassa koko Vartiotorniseuran oppijärjestelmä seisoo, on oppinäkemys vuoden 1914 perustasta ja merkityksestä.
>>Kuinka helppoa onkaan Raamatun kirjoituksin huomata tuon opin epäraamatullisuus, mikäli haluaa ottaa Raamatunopetuksen sellaisena kuin se on meille annettu.
Tuon oppinäkemyksen syntyhistoria sekä historiallisten ja raamatullisten perusteiden puuttuminen on toisaalla tuotu esille jo riittävän usein.
>> Totuuden läytäminen vaatii nöyryyttä.
Vartiotorniseuran sanastossa nöyryys tarkoittaa kaiken tarjotun kritiikitöntä vastaanottamista ja kyseenalaistamattomuutta.- Lähimmäinen
Lainaus it-2 s.393
Nöyryys
Ylpeyden tai kopeuden puuttumista; mielen vaatimattomuutta. Se ei ole heikkoutta, vaan Jehovaa miellyttävä mielentila.
Raamatun heprealaisissa kirjoituksissa ”nöyryys” on johdettu sanajuuresta (`a·nah´ ), jonka merkitys on ’olla ahdistettu, olla nöyrrytetty, olla sorrettu’. Tästä juuresta johdettuja sanoja on käännetty vastineilla ”nöyryys”, ”sävyisyys”, ”ahdistus” jne. Kaksi muuta heprean verbiä, joihin liittyy ”nöyryys”, ovat ka·na`´ (kirjm. ’alistua’) ja ša·fel´ (kirjm. ’olla alhainen’ tai ’tulla alhaiseksi’). Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa sana ta·pei·no·fro·sy´ne on käännetty ”nöyryydeksi” ja ”nöyrämielisyydeksi”. Se on johdettu sanoista ta·pei·no´o ’alentaa’ ja fren ’mieli’.
Ihminen voi tulla nöyräksi pohtimalla Raamatun viitoittamalla tavalla suhdettaan Jumalaan ja lähimmäisiinsä ja soveltamalla sitten oppimiaan periaatteita käytäntöön. Heprealainen sana hit·rap·pes´, joka on käännetty ilmauksella ”nöyrry”, tarkoittaa kirjaimellisesti ’tallaa itsesi maahan’. Se ilmaisee hyvin Sananlaskujen viisaan kirjoittajan kuvailemaa toimintaa: ”Poikani, jos olet mennyt takuuseen lähimmäisesi puolesta, – – jos olet joutunut suusi sanojen ansaan, – – olet joutunut lähimmäisesi kouriin: Mene, nöyrry [tallaa itsesi maahan] ja ahdista lähimmäistäsi hellittämättömin pyynnöin. – – Vapauta itsesi.” (San 6:1–5.) Toisin sanoen heitä pois ylpeytesi, tunnusta virheesi, oikaise asiat ja pyydä anteeksi. Jeesus neuvoi ihmistä huomattavan aseman tavoittelemisen sijasta nöyrtymään Jumalan edessä lapsen tavoin ja auttamaan tai palvelemaan veljiään (Mt 18:4; 23:12).
Ihminen voi myös oppia nöyryyttä siten, että kokemus alentaa, nöyrryttää hänet. Jehova sanoi israelilaisille, että hän nöyrrytti heitä antamalla heidän vaeltaa 40 vuotta erämaassa pannakseen heidät koetukselle, jotta hän tietäisi, mitä oli heidän sydämessään, ja panisi heidät tietämään, ”ettei ihminen elä yksistään leivästä, vaan että ihminen elää jokaisesta Jehovan suun ilmauksesta” (5Mo 8:2, 3). Epäilemättä monet israelilaiset hyötyivät tästä ankarasta kokemuksesta ja heistä tuli nöyriä (vrt. 3Mo 26:41; 2Ai 7:14; 12:6, 7). Ihminen tai kansakunta, joka kieltäytyy nöyrtymästä tai ottamasta vastaan nöyrryttävää kuria, kärsii aikanaan nöyryytyksen (San 15:32, 33; Jes 2:11; 5:15). - Markku_Meilo
Lähimmäinen kirjoitti:
Lainaus it-2 s.393
Nöyryys
Ylpeyden tai kopeuden puuttumista; mielen vaatimattomuutta. Se ei ole heikkoutta, vaan Jehovaa miellyttävä mielentila.
Raamatun heprealaisissa kirjoituksissa ”nöyryys” on johdettu sanajuuresta (`a·nah´ ), jonka merkitys on ’olla ahdistettu, olla nöyrrytetty, olla sorrettu’. Tästä juuresta johdettuja sanoja on käännetty vastineilla ”nöyryys”, ”sävyisyys”, ”ahdistus” jne. Kaksi muuta heprean verbiä, joihin liittyy ”nöyryys”, ovat ka·na`´ (kirjm. ’alistua’) ja ša·fel´ (kirjm. ’olla alhainen’ tai ’tulla alhaiseksi’). Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa sana ta·pei·no·fro·sy´ne on käännetty ”nöyryydeksi” ja ”nöyrämielisyydeksi”. Se on johdettu sanoista ta·pei·no´o ’alentaa’ ja fren ’mieli’.
Ihminen voi tulla nöyräksi pohtimalla Raamatun viitoittamalla tavalla suhdettaan Jumalaan ja lähimmäisiinsä ja soveltamalla sitten oppimiaan periaatteita käytäntöön. Heprealainen sana hit·rap·pes´, joka on käännetty ilmauksella ”nöyrry”, tarkoittaa kirjaimellisesti ’tallaa itsesi maahan’. Se ilmaisee hyvin Sananlaskujen viisaan kirjoittajan kuvailemaa toimintaa: ”Poikani, jos olet mennyt takuuseen lähimmäisesi puolesta, – – jos olet joutunut suusi sanojen ansaan, – – olet joutunut lähimmäisesi kouriin: Mene, nöyrry [tallaa itsesi maahan] ja ahdista lähimmäistäsi hellittämättömin pyynnöin. – – Vapauta itsesi.” (San 6:1–5.) Toisin sanoen heitä pois ylpeytesi, tunnusta virheesi, oikaise asiat ja pyydä anteeksi. Jeesus neuvoi ihmistä huomattavan aseman tavoittelemisen sijasta nöyrtymään Jumalan edessä lapsen tavoin ja auttamaan tai palvelemaan veljiään (Mt 18:4; 23:12).
Ihminen voi myös oppia nöyryyttä siten, että kokemus alentaa, nöyrryttää hänet. Jehova sanoi israelilaisille, että hän nöyrrytti heitä antamalla heidän vaeltaa 40 vuotta erämaassa pannakseen heidät koetukselle, jotta hän tietäisi, mitä oli heidän sydämessään, ja panisi heidät tietämään, ”ettei ihminen elä yksistään leivästä, vaan että ihminen elää jokaisesta Jehovan suun ilmauksesta” (5Mo 8:2, 3). Epäilemättä monet israelilaiset hyötyivät tästä ankarasta kokemuksesta ja heistä tuli nöyriä (vrt. 3Mo 26:41; 2Ai 7:14; 12:6, 7). Ihminen tai kansakunta, joka kieltäytyy nöyrtymästä tai ottamasta vastaan nöyrryttävää kuria, kärsii aikanaan nöyryytyksen (San 15:32, 33; Jes 2:11; 5:15).>>Lainaus it-2 s.393
Puhdasta teoreettista liturgiaa. Käytännössä hankalien kysymysten esittäjältä esitetään puuttuvan nöyryyttä tai hänellä on väärä sydämentila. Aika ajoin noilla termeillä korvataan vastaus liian hankalaan kysymykseen. Sama käytäntö tuntuu olevan muissaakin Ainoissa Oikeissa Totuuksissa. - siggeistä
Saiskos totuuden niistä J.F.Rutherfordin sikareista käyttäen Vartiotorniseuran omaa materiaalia.
Lähimmäinen kirjoitti:
Lainaus it-2 s.393
Nöyryys
Ylpeyden tai kopeuden puuttumista; mielen vaatimattomuutta. Se ei ole heikkoutta, vaan Jehovaa miellyttävä mielentila.
Raamatun heprealaisissa kirjoituksissa ”nöyryys” on johdettu sanajuuresta (`a·nah´ ), jonka merkitys on ’olla ahdistettu, olla nöyrrytetty, olla sorrettu’. Tästä juuresta johdettuja sanoja on käännetty vastineilla ”nöyryys”, ”sävyisyys”, ”ahdistus” jne. Kaksi muuta heprean verbiä, joihin liittyy ”nöyryys”, ovat ka·na`´ (kirjm. ’alistua’) ja ša·fel´ (kirjm. ’olla alhainen’ tai ’tulla alhaiseksi’). Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa sana ta·pei·no·fro·sy´ne on käännetty ”nöyryydeksi” ja ”nöyrämielisyydeksi”. Se on johdettu sanoista ta·pei·no´o ’alentaa’ ja fren ’mieli’.
Ihminen voi tulla nöyräksi pohtimalla Raamatun viitoittamalla tavalla suhdettaan Jumalaan ja lähimmäisiinsä ja soveltamalla sitten oppimiaan periaatteita käytäntöön. Heprealainen sana hit·rap·pes´, joka on käännetty ilmauksella ”nöyrry”, tarkoittaa kirjaimellisesti ’tallaa itsesi maahan’. Se ilmaisee hyvin Sananlaskujen viisaan kirjoittajan kuvailemaa toimintaa: ”Poikani, jos olet mennyt takuuseen lähimmäisesi puolesta, – – jos olet joutunut suusi sanojen ansaan, – – olet joutunut lähimmäisesi kouriin: Mene, nöyrry [tallaa itsesi maahan] ja ahdista lähimmäistäsi hellittämättömin pyynnöin. – – Vapauta itsesi.” (San 6:1–5.) Toisin sanoen heitä pois ylpeytesi, tunnusta virheesi, oikaise asiat ja pyydä anteeksi. Jeesus neuvoi ihmistä huomattavan aseman tavoittelemisen sijasta nöyrtymään Jumalan edessä lapsen tavoin ja auttamaan tai palvelemaan veljiään (Mt 18:4; 23:12).
Ihminen voi myös oppia nöyryyttä siten, että kokemus alentaa, nöyrryttää hänet. Jehova sanoi israelilaisille, että hän nöyrrytti heitä antamalla heidän vaeltaa 40 vuotta erämaassa pannakseen heidät koetukselle, jotta hän tietäisi, mitä oli heidän sydämessään, ja panisi heidät tietämään, ”ettei ihminen elä yksistään leivästä, vaan että ihminen elää jokaisesta Jehovan suun ilmauksesta” (5Mo 8:2, 3). Epäilemättä monet israelilaiset hyötyivät tästä ankarasta kokemuksesta ja heistä tuli nöyriä (vrt. 3Mo 26:41; 2Ai 7:14; 12:6, 7). Ihminen tai kansakunta, joka kieltäytyy nöyrtymästä tai ottamasta vastaan nöyrryttävää kuria, kärsii aikanaan nöyryytyksen (San 15:32, 33; Jes 2:11; 5:15).>>Raamatun heprealaisissa kirjoituksissa ”nöyryys” on johdettu sanajuuresta (`a·nah´ ), jonka merkitys on ’olla ahdistettu, olla nöyrrytetty, olla sorrettu’.
Tarviiko tuohon nyt muuta todetakaan.
- putkinäkö
Juu, aion valmistaa kylätoimikunnan joulumyyjäisiin kaakkua ja käydä katselemassa villasukkia ostettavaksi toisista joulumyyjäisistä. Jt:t eivät mitenkään tätä aikomustani uhkaa. Jos joku jt sattuu ovelleni näin joululeipomusten aikaan aion tarjota kyllä heillekin lämpimäisiä.
- Laajakuva
Tuskin kakuillasi tienaat miljoonia euroja. Mutta on teollisuutta ja kauppoja, jotka tienaavat.
...hmmm. kovapa olet leipomaan, jos tuohon saldoon yllät;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567237Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243401Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1551693Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3051631- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911250
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2481195- 811144