Kyse vm.1985 Yamaha 60 hv 2t lyhytrikinen ilman trimmiä.Pitäisi saada se koko perämotti irti (kavitaatiolevyn yläpuolelta kaikki alas), olen ne 4 pulttia irroittanut alapuolelta ja yhden sen kuminapin alla olleen yläpuolelta. Pitäisi irrota koko perän nyt,mutta on jumissa niin ettei lähde millään irti,ei anna edes juuri periksi.
Onko vielä joku pultti kiinni muka, vai onko vaan 20 vuodessa stefat hitsautuneet niin kiinni ettei siksi lähde suosiolla?!
Perä ei irtoa! Yamaha
17
8517
Vastaukset
- B_Bobby
Kokeiles vielä irroittaa vaihteensiirrin.
- Ya-man
vielä sieltä sinkkievän alta. 12mm avainkoko.
Se irti niin kyllä lähtee.- Vili
Sinkkilevyn alla olevalla pultilla ei pitäis olla mitään tekemistä alapään irroituksen kanssa.Neljä pulttia auki,hellästi pientä lekaa,vaihteensiirtäjä auki ja eikun vetoa.
- sillä
Vili kirjoitti:
Sinkkilevyn alla olevalla pultilla ei pitäis olla mitään tekemistä alapään irroituksen kanssa.Neljä pulttia auki,hellästi pientä lekaa,vaihteensiirtäjä auki ja eikun vetoa.
sinkkilevyn alla olevalla pultilla on merkitystä,kauan saat takoa ennenkuin perä lähtee jos tuota et irroita..
- Ya-man
Vili kirjoitti:
Sinkkilevyn alla olevalla pultilla ei pitäis olla mitään tekemistä alapään irroituksen kanssa.Neljä pulttia auki,hellästi pientä lekaa,vaihteensiirtäjä auki ja eikun vetoa.
Mitähän se Vili nyt oikein tarkoittaa sillä vaihteensiirtäjällä ?? Sehän on splines:ila, ja tulee ihan itsestään kun sitä vaihteistoa alkaa irrottamaan.
Jos se kone on 60F siis 3-sylinterinen, niin
siellä anodin alla on kyllä tähän asti ainakin ollut pultti, ja jos ei sitä poista niin saa varmaan hakata rikki koko perän ennen ku sen saa irti. - tover
Ya-man kirjoitti:
Mitähän se Vili nyt oikein tarkoittaa sillä vaihteensiirtäjällä ?? Sehän on splines:ila, ja tulee ihan itsestään kun sitä vaihteistoa alkaa irrottamaan.
Jos se kone on 60F siis 3-sylinterinen, niin
siellä anodin alla on kyllä tähän asti ainakin ollut pultti, ja jos ei sitä poista niin saa varmaan hakata rikki koko perän ennen ku sen saa irti.jämähtäny poorista kiinni kampiakseliin? näinkin on käyny.
- Ya-man
tover kirjoitti:
jämähtäny poorista kiinni kampiakseliin? näinkin on käyny.
Ei Jammussa sellaista ole ollut.
Kyllä taitaa olla Mercury ainoa jossa sitä ongelmaa on.
- marineman
En ole tajunnutkaan kattoa sinkkianodin alta mitään pulttia.. Kiitos neuvoista, kokeilen uudestaan kohta!
- joka on
väkisin vääntänyt ja sinkin alla on pultti kiinni.Kerkesitkö hakata rakoon ruuvaria ja vään aluun jäljet.
- marineman
joka on kirjoitti:
väkisin vääntänyt ja sinkin alla on pultti kiinni.Kerkesitkö hakata rakoon ruuvaria ja vään aluun jäljet.
onneksi ehtinyt.Hittolainen,ei meinaa avaimella saada sitä 12 millistä aukeamaan,täytyy kokeilla oikein vipvarsivoimalla mutta siihen pitää taas irrottaa jo potkurikin.Onpas hankalaa,no kyllä se siitä. Yllättävän tiukkaan ne on ton perän kiinnittäneet
- ..kärsivällinen
marineman kirjoitti:
onneksi ehtinyt.Hittolainen,ei meinaa avaimella saada sitä 12 millistä aukeamaan,täytyy kokeilla oikein vipvarsivoimalla mutta siihen pitää taas irrottaa jo potkurikin.Onpas hankalaa,no kyllä se siitä. Yllättävän tiukkaan ne on ton perän kiinnittäneet
.. niiden pulttien kanssa,kannattaa liotella hyvin, ennen kuin isontaa vipuvartta! Omassani samanlaisessa on juuri tekeillä, impellerin, pumpun stefojen ja O-renkaan vaihto. Onnistuin katkaisemaan yhden pultin ja teetti ylimääräistä työtä. Tietäsköhän Yamahamiehet laitetaanko vesipumpun stefojen väliin vasukkaa kasatessa?
- Pali
..kärsivällinen kirjoitti:
.. niiden pulttien kanssa,kannattaa liotella hyvin, ennen kuin isontaa vipuvartta! Omassani samanlaisessa on juuri tekeillä, impellerin, pumpun stefojen ja O-renkaan vaihto. Onnistuin katkaisemaan yhden pultin ja teetti ylimääräistä työtä. Tietäsköhän Yamahamiehet laitetaanko vesipumpun stefojen väliin vasukkaa kasatessa?
pultit auki,niin kasaus vaiheessa kannattaisi laittaa kierteisiin teflonpohjaista tahnaa.Itselläni on viso nimellä olevaa tahnaa,ja se todella toimii.Usean vuoden merivesi käyttö perämoottorissa,ja lähtee kuin uutena auki.Ostin autovaraosa liikkeestä n.20 v sitten ja purkissa on vieläkin tahnaa vähän jäljellä,on riittoisaa ja säilyvää.
- kiitos..
Pali kirjoitti:
pultit auki,niin kasaus vaiheessa kannattaisi laittaa kierteisiin teflonpohjaista tahnaa.Itselläni on viso nimellä olevaa tahnaa,ja se todella toimii.Usean vuoden merivesi käyttö perämoottorissa,ja lähtee kuin uutena auki.Ostin autovaraosa liikkeestä n.20 v sitten ja purkissa on vieläkin tahnaa vähän jäljellä,on riittoisaa ja säilyvää.
..vinkistä. Koneeni on koko ikänsä (20 v.) järvessä liotettu ja nyt ekan kerran perä auki (ei muuten ole olleet muutkaan paikat). Impellerissä ei ollut juuri sanomista. Stefat ja O-rengaskin päällepäin ehyen näköisiä. Mutta, kun tuosta impelleristä ja sen kunnosta niin paljon puhutaan, niin tarkistettu on. Tosin aika turhaa työtä teen. Mutta mukavahan tuota muuten on tutkiskella hyvin tehtyä työtä.
Aikas törkysen näköisiä oli nuo kiinnityspultit. Yllättävän paljon tapahtuu ilm. kemiallista reagointia rikin materiaalin ja pulttien (lienevät rosteria) välillä. Valkoista ja valkovihreää mujua kierteet täynnä. Hyvä on varmaan käyttää tuota mainitsemaasi tahnaa. Ei kun vanhus nippuun, kun selvitän ensin tuon vaseliinin käytön stefojen välissä. Sitten kevättä kohti, kalareissut mielessä.
- yamaha 70hp
Ei tarvii muuta kuin irrottaa ne pultit ja laittaa vaihde päälle niin se irtoaa.
- pitää
vaihde päälle laittaa,irtoaa ilman sitäkin,yksi vaihe vähemmän säästyy aikaa..
- Anonyymi
Ainakin 20 hv 3-pyttyisessä on katiaatiolevyn alla pultti.Suur kiitos tietäjälle,meinasin jopa vaihtaa astetta suurempaan lekaan ja aukaista sillä!!!
- Anonyymi
korjaan edelliseen 30 hv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207