Olen alkoholisti

JT saatanan pauloissa?

Rakastan Jehovaa ja olen alkoholisti. Kukaan saliltani ei tiedä asiasta, enkä sitä voi kertoakaan. Vai voinko? Pelkään, että he ajattelevat Saatanan ottaneen minut valtaansa ja ehkä näin onkin, mitä sanotte?

Asia on minulle iso ja muuten olen hyvä ihminen, en tee muuta syntiä kun sen, että humallun viinistä. Osaan peitellä hajua ja pikkukännissä salilla ei huomata mitään, mutta tiedän että Jehova huomaa! Minä luen Raamatusta voimistavia kohtia, mutta pelkään että Jumala hylkää minut nyt.

Mitä teen, olen ollut tässä ongelmassa nyt kohta kaksi kuukautta. Minulla oli alkoholismia nuorena, mutta en ole osannut pitää näppejä täysin erossa juomasta ja kaksi kuukautta sitten lähdin väärille teille. Älkää tuomitko, auttakaa!

18

1315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suupaltti

jumala sinua hylkää, sinä voit hylätä jumalan. ja kyllähän sitä aina välillä voi vähän ottaa, kun ei kulje ympäri kännissä ympärikyliä.

• uskov.

Eroa Jehovan todistajista ja anna elämäsi Jeesukselle! Sinun täytyy syntyä uudesti ylhäältä.
      Jeesuksen täytyy tulla sydämeesi asumaan. Valtakunnan salin sijasta, menepä käymään Helluntaiseurakunnan kokouksissa, siellä on uudestisyntyneitä uskovia jotka seuraavat Jeesusta.

• ojasta allikkoon, eipä taida kenenkään kannattaa tehdä tuota virhettä. Sen sijaan saattaa olla parasta myöntää asia itselleen ja tarvittaessa hakea apua ammattiauttajista. Jos siltä tuntuu.

Hellunatiseurakunnan kuten monien muidenkin seurakuntien kautta voi saada riippuvuudelleen korvikkeen. Se, onko se viinan korvike sitten hihhulitoiminta ja onko se järkevää onkin sitten toinen tarinansa.

• eikä sydämessä

saako helluntalaiset ottaa soppaa? ei niin, ei saa ottaa tipan tippaa. ainakin mulla on sellaisia tuttavia jotka näin väittää. ja sehän taas ei ole raamatusta se etteikö tipan tippaa sais ottaa. tosin se, ken ON tosiaan alkoholisti, pidättäytyy tyyten kaikesta alkoholista. ei siinä auta oli missä poppoossa hyvänsä, viinasta on holistin pysyttävä erossa tai se on menoa sitten se.

• pois jätä

siitä saa paljon lohtua kun tulet raskaalta kenttäreissulta tyhjän kanssa.
      Et ole saanut ainuttakaan vartsikka tai herätkäätä jaettua ja sinulla on paha mieli.
      Mikä on parempaa kuin kunnon tujaus pullosta ja nostaa väsyneet jalat ylös soffalle. Siinä voi vielä vaikka lukaista palan raamattua ennenkuin silmät sulkeutuvat ja pääset taas pieneksi hetkeksi eroon arjen harmaudesta.
      Kuvittele olevasi vaikka vasikka joka on päässyt lämpimän maitoämpärin viereen. Sinulla ämpärinä vain on tuo niin rakas pullosi.
      Kyllä se siitä sitten hyvin menee.
      Ja jos viina sinut tappaa niin paratiisi ainakin sinua odottaa sitten joskus.

• A.Men

En tuomitse sinua. Olen nähnyt yhden sukulaiseni taistelun alkoholismia vastaan. En tiedä, ovatko nämä neuvot hyviä vai huonoja, mutta tärkein neuvo on se, että SINUN itsesi täytyy haluta tehdä muutos. En ole AA tai muu, mutta olen miettinyt asioita itse.

Vähennä juomista vähitellen esimerkiksi päivä tai paukku kerrallaan tai lopeta se kertaheitolla. Voit kokeilla molempia keinoja. Voi olla että juomisen lopettaminen kertaheitolla on kova koulu, mutta kannattaa. Apua on kyllä myös saatavissa vertaisryhmissä.

Sitten voit myös hankkia jotakin elämänsisältöä kuten vaikkapa naisystävän (kauhea synti hyi hyi!) tai jonkin harrastuksen kuten näyttelyissä/messuilla, urheilusalilla tai teatterissa käymisen. Silloin ei jää enää aikaa juomiseen, tai nainen pitää sinut ruodussa. Mutta älä etsi naista tanssiravintoloista, koska siellä tulee vain juotua.

Älä loju sohvalla sohvaperunana. Valtakunnansalille ei kannata mennä. Siellä olo varsinkin salaa juoneena ei sinua paranna, vaan paremminkin pahentaa ongelmaasi.

Juot, koska sinulla on ongelma jota et halua korjata. Mieti, mikä se ongelma on, ja sitten perhana korjaa se ongelma. Hanki yksi ihminen, jolle voit puhua suoraan siitä. Se ihminen ei kuitenkaan voi olla jehovantodistaja, koska hänen tulee ilmiantaa sinut vanhimmistolle. Et nyt edes voi tajuta, miten tervehdyttävää ulkopuolisen uskotun saaminen voi olla.

Kirjoita lisää tällä palstalla, miten sinulla menee. Huomaat, että et ole yksin asiasi kanssa. Monet muut haluavat kuulla kertomaasi, koska he ehkä sinnittelevät saman asian kanssa, tai ovat sinnitelleet ja haluavat auttaa.

Alkoholi on monen Jehovan todistajan ongelma. Jokainen päivä ilman sitä paukkua on kuitenkin askel parempaan päin.

Minulle voit kirjoittaa osoitteella

aaac@spray.se

Minulla on myös kotisivu
      http://medlem.spray.se/aaac

• fger

Vaikka Aacin neuvot eivät kaikin puolin kelvottomia olleetkaan, on silti huomioitava, että hänellä on oma nuottinsa kirjoituksessa.

Palautan mieliin kirjoituksen, jossa hän taas kerran yrittää antaa väärää informaatiota.

Viite sivustolle hoidetaan lööpillä, joka kuuluu tähän tapaan.
        "Karu suhtautuminen mielenongelmiin paljastuu Herätkäässä (021004)
        Tuore Herätkää-lehti (8.10.2004) kertoo karua kieltään jehovantodistajien aiemmasta karusta suhtautumisesta mielenterveysongelmiin."

Lukaisin linkkiä ja sain onnettoman näytteen itsenäisestä ajattelusta. Tässä hieman kommentteja linkin sisällöstä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000004857611

• Juhani.P

asiasta anonyymisti niin halutessasi. Apua on todella tarjolla.

Kirjoita juhanip@suomi24.fi

• juomari turmio

Hanki oikein iso postilaatikko,sillä Jehovan todistajissa alkoholiongelmaisia riittää.Toivottavasti sinulla on heille joitain muitakin neuvoja kuin lisää kenttää.

• Juhani.P
        juomari turmio kirjoitti:

Hanki oikein iso postilaatikko,sillä Jehovan todistajissa alkoholiongelmaisia riittää.Toivottavasti sinulla on heille joitain muitakin neuvoja kuin lisää kenttää.

ole sen enempää kuin muuallakaan. Keskimäärin 1/10 tulee riippuvaseksi johtuen perintötekijöistä ja alkoholin saatavuudesta.

• lavanpalvelija

Läheinen ystäväni alkoholismiin syvällisesti perehtynyt lääkäri totesi minulle, että alkoholismi on toivoton sairaus johon lääketiede ei tunne minkäänlaista yleisesti tunnustettua parannuskeinoa. Taudin ennuste on huono.

Ainoa tunnettu jonkinlainen parannuskeino on uskoon tulo.

• Juhani.P

mutta se on hoidettavissa, pidättäytymällä alkoholista voi elää normaalia elämää.
        Tosin alkoholista eroonpääseminen voi olla joskus työlästä, ongelmaa ei yleensä helpota se, että ongelmainen kiistää ongelmansa ja saattaa jopa syyttää muita juomisestaan.

Täältä saa tehokasta apua n 80% riippuvaisista pääsee eroon alkoholista.

http://www.minnesota-hoito.fi/

• Syneus(m)
        Juhani.P kirjoitti:

mutta se on hoidettavissa, pidättäytymällä alkoholista voi elää normaalia elämää.
        Tosin alkoholista eroonpääseminen voi olla joskus työlästä, ongelmaa ei yleensä helpota se, että ongelmainen kiistää ongelmansa ja saattaa jopa syyttää muita juomisestaan.

Jehovalaisvanhimmilla on joku vain heille tarkoitettu materiaali jossa käsitellään alkoholismia. Mitä sellaista se sisältää, että sitä ei voi näyttää muille kuin vanhimmille?

• Syneus(m)

• Meilo Theos

• Syneus(m)
        Meilo Theos kirjoitti:

oisit kuiteskin sillä pyyhkinyt.

En minä ole vanhin ollut ja mitä tulee niihin kopioihin, niin en kerinnyt niitä edes lukemaan kun salareuran korkeamman orjaluokan(=vanhimmat) jäsen sen vei.

• timotei
        Juhani.P kirjoitti:

, että olisi viisasta kaikkien alkoholistien, joilla on varaa ainakin kokeilla kyseistä hoitoa.

Onhan Jt.kin pelkkä ihminen, jolla on heikkouksia, kuten voimme jo VT:nkin kirjoituksista todeta. Eihän alkoholi kohtuukäytettynä ole muuta kuin hyväksi, mutta jos mopo karkaa käsistä, on viisasta hakea saatavilla olevaa apua. Muuttihan jeesuskin Kaanaan häissä veden viiniksi ensimmäisenä ihmetekonaan....

Riippuvaisuuksia ihmisellä voi olla monenlaisia, vähemmän näkyviä ja helpommin salattavissa olevia. Asiasta on palstalla käsiteltykin esim. ylensyöminen. Sekin turmelee tomumajaamme lääkärien mielestä enemmän kuin tupakka, vaikka ei kannata mennä ojasta allikkoon, eli ryhtyä tupakoimaan syömisen sijaan.

• sipe

Ota reilusti asia puheeksi jonkun vanhimman kanssa ja pyydä neuvoja ja tukea. ei ole mitään hävettävää:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe