Turpeesta!

turvenuija.

Heips. Pari kysymystä aksuille sopivasta turpeesta... Siis tähän tarkoitukseen käy aivan tavallinen esim. Kekkilän luonnonturve? Kyselen nyt teidän kokemuksianne jotka olette turvetta terranne pohjamateriaaliksenne laittanut: Meneekö turve nopeasti huonoksi, kuinka usein se pitää vaihtaa? Painuuko turve helposti "kasaan" vai pysyykö se kostean ilmavana? Tykkäävätkö aksunne möyriä paksussa turvekerroksessa? Oletteko kokeillut muita pohjamateriaaleja terroissanne, minkälaisia kokemuksia teillä on niistä?
Olen aikaisemmin käyttänyt lannoittamatonta multaa terrani pohjalla,mutta haluaisin vaihtaa sen johonkin muuhun materiaaliin... kyllästyin jotenkin siihen mullalla läträämiseen:/

5

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-ja-gekkofani

..Se käypi kunhan siinä EI ole lannoitteita!
      Turve menee aika äkkiä kasaan, varsinkin jos on monta täysikasvuista kotiloa sitä linttaamassa xD
      Turve vaihdetaan terran koosta ja kotiloiden määrästä riippuen n. 1-4 viikon välein. Kuitenkin kannattaa joka toinen päivä poistaa ulosteet ja ruuantähteet pois terrasta..Omat aksuni eivät kauheasti välitä turpeessa möyrimisessä, mutta tunnen myös aksuja, jotka sitä rakastavat. Saat vain itse selville, pitävätkö aksusi möyrimisestä tai jos ostat aikuisen yksilön, saatat saada sen tietää mahd.edelliseltä omistajalta.
      Olen kokeillut joskus turpeen sijasta talouspaperia, mutta se kuivuu äkkiä vaikka onkin helpommin vaihdettavissa kuin turve, eivätkä aksut mielellään aina siihen muni..
      Multa on ehkä hiukan sottaavampaa kuin turve, en ole ihan varma, kokeile vaan turvetta ja tee päätöksesi :)

• turvenuija.

...kommentistasi:). Eiköhän tässä voisi sitten turvetta hankkia ja sitä kokeilemaan vaan. Sittenhän sen näkee miten toimii:).

• apua..

mä en ole varma onko minun multa ollut lannoittamatonta, mullan olen ostanut kaupasta.. aksuille ei näytä olevan tullut mitään.. miksi mullan/turpeen pitää olla lannoittamatonta??

• kotilo achatina
        apua.. kirjoitti:

mä en ole varma onko minun multa ollut lannoittamatonta, mullan olen ostanut kaupasta.. aksuille ei näytä olevan tullut mitään.. miksi mullan/turpeen pitää olla lannoittamatonta??

sen pitää olla lannoittamatonta, etteivät ne lannoite kemikaalit (mitkälie) vahingoittaisi kotilon ihoa(jalkaa)

• ..aksu..

Kuin paksusti turvetta pitää laittaa terran pohjalle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2600
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2562
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1577
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1500
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1440
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1167
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1086
    Aihe