Konginkankaan rekkakuskille syytteitä

Konginkankaan rekkakuskille...

Konginkankaan rekkakuskille syytteitä
8.12.2005 10:49
Konginkankaan onnettomuusrekan kuljettaja saa useita syytteitä. Valtionsyyttäjä katsoo kuskin aiheuttaneen muun muassa 23 kuolemaa

44

2873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YrjöJurri

      Nyt tiedän, että hän on syyllinen kaikkeen.

      • ja kaivelevat nenästään kuu...

        rekkamiehen pastilleja.muista sinäkin yrjöjurri ku ajossa oot =)


      • sinivilkku
        ja kaivelevat nenästään kuu... kirjoitti:

        rekkamiehen pastilleja.muista sinäkin yrjöjurri ku ajossa oot =)

        Ottavat varmasti oppia, ovat osittain jo ottaneetkin.

        Kaksi tuntemaani tunnollista kaveria on jo lähtenyt pois niistä hommista ja yksi tänään soitti, että mikäli se kuski oikeudessa tuomitaan noista syytteistä niin hän lähtee myös.
        Kun olen tätä palstaa lueskellut ja huomannut kuinka k-päisiä henkilöautoilijat voivat olla niin tuen ehdottomasti hänen päätöstään.

        Jo nyt on pula hyvistä kuljettajista ja aina vaan kovempi pula tulee olemaan.

        Siirretään vaan kuljetukset kiskoille, saadaan lukea sitten lehdistä paljon enemmän uhreja vaatineista onnettomuuksista. Eihän ne junat nytkään pysy kiskoilla, nehän lasettelevat milloin pitkin 4-tietä, milloin tilusteitä.


      • oppi
        ja kaivelevat nenästään kuu... kirjoitti:

        rekkamiehen pastilleja.muista sinäkin yrjöjurri ku ajossa oot =)

        sen, että liukkaassa alamäessä ei ylinopeuden pelossa pidä koskaan jarruttaa jos haluaa hallita perävaunun. Yhdistelmän pitää antaa tällöin "rullata vapaasti" välittämättä nopeudesta. Kaikki tilannenopeuskiihkoilijat: Tuo onnettomuus olisi ollut ehkäistävissä reilulla ylinopeudella!!! Ei nopeus tapa ellei osu mihinkään.

        Ongelma on se, että tuollaisia tilanteita ei pääse missään harjoittelemaan. Niitä sattuu joskus jokaiselle ja ne opitaan kantapään kautta liikenteessä. Harmi vain että tuolle onnettomuuskuskille ensimmäinen harjoitus sattui silloin, kun oli vastaantulevaa liikennettä. Siinä tulee hyvin äkkiä paniikki ja harva pystyy pitämään pään kylmänä jos ei ole ennen kokenut tuollaista tilannetta.


      • sinivilkku kirjoitti:

        Ottavat varmasti oppia, ovat osittain jo ottaneetkin.

        Kaksi tuntemaani tunnollista kaveria on jo lähtenyt pois niistä hommista ja yksi tänään soitti, että mikäli se kuski oikeudessa tuomitaan noista syytteistä niin hän lähtee myös.
        Kun olen tätä palstaa lueskellut ja huomannut kuinka k-päisiä henkilöautoilijat voivat olla niin tuen ehdottomasti hänen päätöstään.

        Jo nyt on pula hyvistä kuljettajista ja aina vaan kovempi pula tulee olemaan.

        Siirretään vaan kuljetukset kiskoille, saadaan lukea sitten lehdistä paljon enemmän uhreja vaatineista onnettomuuksista. Eihän ne junat nytkään pysy kiskoilla, nehän lasettelevat milloin pitkin 4-tietä, milloin tilusteitä.

        mitä he ajavat takaa...

        Onhan se mukavaa jos joutuu ONNETTOMUUDEN, ei törkeän huolimattomuuden tms. takia linnaa ja saa mahdollisesti tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen vahingonkorvaukset maksettavakseen.

        Puhumattakaan tästä yleisestä lynkkaus-mielialasta kun nämä TUNTEILLAAN, eivät aivoillaan, ajattelevat antavat omia "oikeita" asiantuntijalausuntojaan


      • Kallonkutistaja
        oppi kirjoitti:

        sen, että liukkaassa alamäessä ei ylinopeuden pelossa pidä koskaan jarruttaa jos haluaa hallita perävaunun. Yhdistelmän pitää antaa tällöin "rullata vapaasti" välittämättä nopeudesta. Kaikki tilannenopeuskiihkoilijat: Tuo onnettomuus olisi ollut ehkäistävissä reilulla ylinopeudella!!! Ei nopeus tapa ellei osu mihinkään.

        Ongelma on se, että tuollaisia tilanteita ei pääse missään harjoittelemaan. Niitä sattuu joskus jokaiselle ja ne opitaan kantapään kautta liikenteessä. Harmi vain että tuolle onnettomuuskuskille ensimmäinen harjoitus sattui silloin, kun oli vastaantulevaa liikennettä. Siinä tulee hyvin äkkiä paniikki ja harva pystyy pitämään pään kylmänä jos ei ole ennen kokenut tuollaista tilannetta.

        Valitettavasti tässä kohtaa ainoa oikea toimenpide olisi ollut juuri jarruttaminen. Yhdistelmä olisi ehkä tullut solmussa linja-autoa vastaan, mutta huomattavasti pienemmällä nopeudella. Lisäksi kun ottaa huomioon tien liukkauden, ei olisi ollut mitään menetettävääkään. Mutta helppo tämä on todeta näin jälkeen päin.

        Mutta oleellisempaa onkin ne tapahtumat siellä ennen mäen huippua ja hieman huipun jälkeen, kun yhdistelmä vielä oli hallinnassa. Ehkä silloin olisi jopa niin pieni toimenpide kuin nopeuden pitäminen sallitussa, saattanut estää "huonon tuurin" aiheuttaman onnettomuuden.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        Ottavat varmasti oppia, ovat osittain jo ottaneetkin.

        Kaksi tuntemaani tunnollista kaveria on jo lähtenyt pois niistä hommista ja yksi tänään soitti, että mikäli se kuski oikeudessa tuomitaan noista syytteistä niin hän lähtee myös.
        Kun olen tätä palstaa lueskellut ja huomannut kuinka k-päisiä henkilöautoilijat voivat olla niin tuen ehdottomasti hänen päätöstään.

        Jo nyt on pula hyvistä kuljettajista ja aina vaan kovempi pula tulee olemaan.

        Siirretään vaan kuljetukset kiskoille, saadaan lukea sitten lehdistä paljon enemmän uhreja vaatineista onnettomuuksista. Eihän ne junat nytkään pysy kiskoilla, nehän lasettelevat milloin pitkin 4-tietä, milloin tilusteitä.

        "Kuulehan, jos sie lähet pakoon, nii sie saat juosta Pohjanlahelle saakka. Mutta jos sie pysyt paikollas mitä hää siul mahtaa." Noin ajateltiin jo jatkosodan aikoihin, ja eihän suomalainen mies siitä ole ajatusmaailmaansa mihinkään muuttanut, vai onko.

        Eli uskon, että nämä tunnolliset kaverit lähtivät muihin hommiin muista syystä kuin "pakoilemisen" takia.

        Muuten pitää kyllä paikkansa, että kuljettajia tarvittasiin enemmän kuin niitä on tarjolla. Ja mitä junakuljetuksiin tulee, niin ainakin muutama vuosi sitten esim Vähälän yhdistelmiä näkyi junan kyydissä matkalla pohjoiseen. Systeemin toimivuudesta en tiedä, mutta kaikkien kannalta olisi melko järkevä ratkaisu "ajaa" yhdistelmät junan kyydissä Hki-Oulu -väli. Muutenhan tämä nykymeno jatkuu, kunnes 4-tie saadaan moottoritieksi ko välillä.


      • Rattimatti
        sinivilkku kirjoitti:

        Ottavat varmasti oppia, ovat osittain jo ottaneetkin.

        Kaksi tuntemaani tunnollista kaveria on jo lähtenyt pois niistä hommista ja yksi tänään soitti, että mikäli se kuski oikeudessa tuomitaan noista syytteistä niin hän lähtee myös.
        Kun olen tätä palstaa lueskellut ja huomannut kuinka k-päisiä henkilöautoilijat voivat olla niin tuen ehdottomasti hänen päätöstään.

        Jo nyt on pula hyvistä kuljettajista ja aina vaan kovempi pula tulee olemaan.

        Siirretään vaan kuljetukset kiskoille, saadaan lukea sitten lehdistä paljon enemmän uhreja vaatineista onnettomuuksista. Eihän ne junat nytkään pysy kiskoilla, nehän lasettelevat milloin pitkin 4-tietä, milloin tilusteitä.

        Onneksi puhutaan tässä vaiheessa vasta syytteestä. Toivottavasti herrat lakitirehtöörit käsittää, ettei rekkakuskin elämää pilata enempää, kun se on valmiiksi pilalla. Tässä jos herrat mokaa, niin saa sanoa goodbye myös tuleville nuorille kuljettajille. Kukaan ei uskalla alkaa rekkakuskiksi. Ja ehkä tässä itse kukin alkaa katselemaan jotain muuta tekemistä. No, saadaanpa Suomen talous ainakin sekaisin.


      • sinivilkku
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Kuulehan, jos sie lähet pakoon, nii sie saat juosta Pohjanlahelle saakka. Mutta jos sie pysyt paikollas mitä hää siul mahtaa." Noin ajateltiin jo jatkosodan aikoihin, ja eihän suomalainen mies siitä ole ajatusmaailmaansa mihinkään muuttanut, vai onko.

        Eli uskon, että nämä tunnolliset kaverit lähtivät muihin hommiin muista syystä kuin "pakoilemisen" takia.

        Muuten pitää kyllä paikkansa, että kuljettajia tarvittasiin enemmän kuin niitä on tarjolla. Ja mitä junakuljetuksiin tulee, niin ainakin muutama vuosi sitten esim Vähälän yhdistelmiä näkyi junan kyydissä matkalla pohjoiseen. Systeemin toimivuudesta en tiedä, mutta kaikkien kannalta olisi melko järkevä ratkaisu "ajaa" yhdistelmät junan kyydissä Hki-Oulu -väli. Muutenhan tämä nykymeno jatkuu, kunnes 4-tie saadaan moottoritieksi ko välillä.

        Turha Sinun on Tuntematonta tässä yhteydessä siteerata.
        Ei kukaan ole pakoilemassa mitään. Toinen jo hommat jättäneistä on kaveri, joka todellakin halusi rekkakuskiksi, halusi niin kovin, että vaikka opiskelikin muun ammatin, opiskeli sitten myös rekkakuskin ammatin. Ehti ajaakin 10 vuotta. Ehti nähdä alan ilot ja surut. Kesäaikaan totesi vaan iloisesti, että yöllähän on mukava ajaa kun ei ole kuuma, eikä keli rassaa. Talviaikaan yöllä ajaminen ei niin mukavaa ollutkaan koska suoraan sanottuna tienpito Suomessa on laiminlyöty jo pitkään.

        Kaveri ajaisi taatusti vieläkin, mutta juuri Konginkankaan onnettomuuden jälkeen alkoi aivan mahdoton kiusaaminen henkilöautojen taholta.
        Ei, kaveri ei pelännyt omasta puolestaan vaan niiden k-päiden puolesta.
        Turvavälistä ei voida paljoa puhua kun henkilöauto ohittaa moottoritiellä, palaa oikealle kaistalle aivan rekan eteen....ja vetää liinat kiinni!
        Kolme tällaista tilannetta ja kaveri päätti, että hänen ohjaamansa rekan alle ei kukaan kuole.

        Että älä tule huhuilemaan mitään pakoilemisesta!!

        Noista yhdistelmien junassa kuskaamisesta. Tajuatko ollenkaan, kuinka absurdia se on jo ajatuksenakin?!
        Tavarajunat kulkevat henkilöliikenteen ehdoilla, eivät siis täsmällisesti. Elintarvikkeet taas pitää saada perille kylmäketjun katkeamatta.
        Päärata on jo nyt niin ruuhkainen, ettei sinne todellakaan ole mahdollista ängetä lisää tavarakuljetuksia kun eivät meinaa henkilöjunatkaan mahtua, puhumattakaan, että olisi turvallista.


      • vilkvilk
        sinivilkku kirjoitti:

        Turha Sinun on Tuntematonta tässä yhteydessä siteerata.
        Ei kukaan ole pakoilemassa mitään. Toinen jo hommat jättäneistä on kaveri, joka todellakin halusi rekkakuskiksi, halusi niin kovin, että vaikka opiskelikin muun ammatin, opiskeli sitten myös rekkakuskin ammatin. Ehti ajaakin 10 vuotta. Ehti nähdä alan ilot ja surut. Kesäaikaan totesi vaan iloisesti, että yöllähän on mukava ajaa kun ei ole kuuma, eikä keli rassaa. Talviaikaan yöllä ajaminen ei niin mukavaa ollutkaan koska suoraan sanottuna tienpito Suomessa on laiminlyöty jo pitkään.

        Kaveri ajaisi taatusti vieläkin, mutta juuri Konginkankaan onnettomuuden jälkeen alkoi aivan mahdoton kiusaaminen henkilöautojen taholta.
        Ei, kaveri ei pelännyt omasta puolestaan vaan niiden k-päiden puolesta.
        Turvavälistä ei voida paljoa puhua kun henkilöauto ohittaa moottoritiellä, palaa oikealle kaistalle aivan rekan eteen....ja vetää liinat kiinni!
        Kolme tällaista tilannetta ja kaveri päätti, että hänen ohjaamansa rekan alle ei kukaan kuole.

        Että älä tule huhuilemaan mitään pakoilemisesta!!

        Noista yhdistelmien junassa kuskaamisesta. Tajuatko ollenkaan, kuinka absurdia se on jo ajatuksenakin?!
        Tavarajunat kulkevat henkilöliikenteen ehdoilla, eivät siis täsmällisesti. Elintarvikkeet taas pitää saada perille kylmäketjun katkeamatta.
        Päärata on jo nyt niin ruuhkainen, ettei sinne todellakaan ole mahdollista ängetä lisää tavarakuljetuksia kun eivät meinaa henkilöjunatkaan mahtua, puhumattakaan, että olisi turvallista.

        ite runoile tuossa rautatiekuljetuskohdassa.
        Ota asioista ensin selvää, ennenkuin tulet siitä mutuilemaan.


      • tajua
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Valitettavasti tässä kohtaa ainoa oikea toimenpide olisi ollut juuri jarruttaminen. Yhdistelmä olisi ehkä tullut solmussa linja-autoa vastaan, mutta huomattavasti pienemmällä nopeudella. Lisäksi kun ottaa huomioon tien liukkauden, ei olisi ollut mitään menetettävääkään. Mutta helppo tämä on todeta näin jälkeen päin.

        Mutta oleellisempaa onkin ne tapahtumat siellä ennen mäen huippua ja hieman huipun jälkeen, kun yhdistelmä vielä oli hallinnassa. Ehkä silloin olisi jopa niin pieni toimenpide kuin nopeuden pitäminen sallitussa, saattanut estää "huonon tuurin" aiheuttaman onnettomuuden.

        niin älä kirjoita tuollaista paskaa tänne.

        Enkö kirjoittanut, että juuri jarruttamalla saa yhdistelmän linkkuun? Sen virheen kuljettaja juuri teki ja yhdistelmä TULI solmussa linja-autoa vastaan, vai?

        Joopa joo, pidäppä liukkaassa alamäessä yhdistelmä sallitussa nopeudessa jarruttamalla. Etkö tiedä, että vauhti vaan kiihtyy silloin ja kärry menee linkkuun, sopii kokeilla älypää. Vauhti kiihtyy myös jarruttamatta, mutta yhdistelmä pysyy suorana.

        Ota asioista selvää ennenkuin lauot idioottimaisia "asiantuntevia" lausuntojasi täällä! Onko sulla kokemuksia muusta kuin Ladalla ajamisesta ja onko ylipäänsä fysiikan lait tuttuja, HÄ!


      • Kallonkutistaja
        tajua kirjoitti:

        niin älä kirjoita tuollaista paskaa tänne.

        Enkö kirjoittanut, että juuri jarruttamalla saa yhdistelmän linkkuun? Sen virheen kuljettaja juuri teki ja yhdistelmä TULI solmussa linja-autoa vastaan, vai?

        Joopa joo, pidäppä liukkaassa alamäessä yhdistelmä sallitussa nopeudessa jarruttamalla. Etkö tiedä, että vauhti vaan kiihtyy silloin ja kärry menee linkkuun, sopii kokeilla älypää. Vauhti kiihtyy myös jarruttamatta, mutta yhdistelmä pysyy suorana.

        Ota asioista selvää ennenkuin lauot idioottimaisia "asiantuntevia" lausuntojasi täällä! Onko sulla kokemuksia muusta kuin Ladalla ajamisesta ja onko ylipäänsä fysiikan lait tuttuja, HÄ!

        Olisit lukenut edes kirjoitukseni loppuun, ennen kuin aloitit omaasi. Sanoin, että oleellisin tapahtui jo siellä ennen ylämäen huippua. Ja varmaan tiedät, että raskaan auton nopeus on hyvinkin helppo tappaa ylämäessä.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        Turha Sinun on Tuntematonta tässä yhteydessä siteerata.
        Ei kukaan ole pakoilemassa mitään. Toinen jo hommat jättäneistä on kaveri, joka todellakin halusi rekkakuskiksi, halusi niin kovin, että vaikka opiskelikin muun ammatin, opiskeli sitten myös rekkakuskin ammatin. Ehti ajaakin 10 vuotta. Ehti nähdä alan ilot ja surut. Kesäaikaan totesi vaan iloisesti, että yöllähän on mukava ajaa kun ei ole kuuma, eikä keli rassaa. Talviaikaan yöllä ajaminen ei niin mukavaa ollutkaan koska suoraan sanottuna tienpito Suomessa on laiminlyöty jo pitkään.

        Kaveri ajaisi taatusti vieläkin, mutta juuri Konginkankaan onnettomuuden jälkeen alkoi aivan mahdoton kiusaaminen henkilöautojen taholta.
        Ei, kaveri ei pelännyt omasta puolestaan vaan niiden k-päiden puolesta.
        Turvavälistä ei voida paljoa puhua kun henkilöauto ohittaa moottoritiellä, palaa oikealle kaistalle aivan rekan eteen....ja vetää liinat kiinni!
        Kolme tällaista tilannetta ja kaveri päätti, että hänen ohjaamansa rekan alle ei kukaan kuole.

        Että älä tule huhuilemaan mitään pakoilemisesta!!

        Noista yhdistelmien junassa kuskaamisesta. Tajuatko ollenkaan, kuinka absurdia se on jo ajatuksenakin?!
        Tavarajunat kulkevat henkilöliikenteen ehdoilla, eivät siis täsmällisesti. Elintarvikkeet taas pitää saada perille kylmäketjun katkeamatta.
        Päärata on jo nyt niin ruuhkainen, ettei sinne todellakaan ole mahdollista ängetä lisää tavarakuljetuksia kun eivät meinaa henkilöjunatkaan mahtua, puhumattakaan, että olisi turvallista.

        Puhuin omasta kokemuksesta, ja tietysti on pakko myöntää, että kaikki eivät koe asioita samalla tavalla. Esim tuon kesä/talvivertailun koen juuri päinvastoin. Minusta kesällä ei ole mitään kiinnostavaa ajaa varsinkaan yöllä, vaikkakin ihan mukaavaa se on. Vasta talvi tuo sen mielenkiinnoon, kun mm kelit ja pimeys tarjoaa jotain haastetta, joka tuo esiin kuljettajien erot.

        Kyse on kuitenkin vaihtoehdoista. Monilla kuljettajilla ei ole mahdollisuuksia vaihtaa tuosta vaan alaa ja hommia. Eikä kaikkia edes opiskelu kiinnosta.

        Tuo junakuskaaminen ei oikeastaan kuulu tähän juttuun. Se on osa suurempaa liikennepolitiikkaa. Tottakai omat vaaransa ja haittapuolensa siinäkin on. Mm. Saksassa on hyvin yleistä, että auto tai yhdistelmä lastataan junaan. Ja siellä sentään on välimatkat lyhyemmät ja aikas hyvät maantietkin.

        Ja kyllä useita suomalaisiakin kuljetusliikkeitä kiinnostaa vaihtoehto kuljettaa autot junassa etelä-pohjoisvälin. Ja on niitä myös kuljetettu. Ehkä siihen absurtiuteen sinun pitäisi kysyä vastausta joltain palvelua käyttäneeltä kuljetusliikkeeltä. Illalla juna lähtee ja aamulla kuorma on valmiina vasta heränneen kuljettajan ajettavaksi perille. Yhtenä syynä on mm. kuljettajan palkoissa säästäminen ja se, että ajoon on tarjota levännyt kuski, kun sitä ajamista tarvitaan.

        Ja muuten on kyllä totta, että monet yritykset siirtää edes pisimpiä kuljetuksia rautateille ovat epäonnistuneet. Palvelutaso ei yksinkertaisesti riitä.

        "Elintarvikkeet taas pitää saada perille kylmäketjun katkeamatta."

        Eiköhän junista löydy virtaa lämmitys/kylmäkoneillekin, jos niin halutaan.


      • Kallonkutistaja
        Rattimatti kirjoitti:

        Onneksi puhutaan tässä vaiheessa vasta syytteestä. Toivottavasti herrat lakitirehtöörit käsittää, ettei rekkakuskin elämää pilata enempää, kun se on valmiiksi pilalla. Tässä jos herrat mokaa, niin saa sanoa goodbye myös tuleville nuorille kuljettajille. Kukaan ei uskalla alkaa rekkakuskiksi. Ja ehkä tässä itse kukin alkaa katselemaan jotain muuta tekemistä. No, saadaanpa Suomen talous ainakin sekaisin.

        Aivan. Syytetty on syyllinen vasta kun syyllisyys todistetaan. Enkä usko, että kuskille kovinkaan huonosti käy oikeudessa, koska jo tutkintalautakunta löysi 32 syytä, eikä kaikki ole kuljettajan aiheuttamia. Eli kuljettaja voidaan korkeintaan todistaa syylliseksi vain siihen johon hän itse on voinut vaikuttaa, eikä se kokonaisuudessa ole kovinkaan paljoa.

        Periaatteessa on erikoista, että vaikka vaara on on ollut todellinen ja toteutunut, niin kuljettajaa ei syytetä törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Jo syyte on siis melko vähäinen. Eikä siis sillä, että sitä haluaisin vaatia.

        "Kukaan ei uskalla alkaa rekkakuskiksi."

        Ihan noin synkältä se ei vaikuta. Nythän ollaan mm. ajokorttivaatimuksia lisäämässä vaatimalla lisää kuljettajakoulutusta ja se ammattiajokorttikin tulee takaisin jossain muodossa. Eli eiköhän sitä rohkeutta ja innostusta löydy tarvittaessa vielä jatkossakin.

        Ainakin ulkoisesti AKT näyttää nyt olevan kovin hiljaa. Mielestäni sen pitäisi hieman enemmän pitää aidosti kuljettajien puolta, kun ei siitä puolesta varmaan mikään muukaan taho ole ensimmäiseksi huolissaan.


      • kehveliä
        sinivilkku kirjoitti:

        Turha Sinun on Tuntematonta tässä yhteydessä siteerata.
        Ei kukaan ole pakoilemassa mitään. Toinen jo hommat jättäneistä on kaveri, joka todellakin halusi rekkakuskiksi, halusi niin kovin, että vaikka opiskelikin muun ammatin, opiskeli sitten myös rekkakuskin ammatin. Ehti ajaakin 10 vuotta. Ehti nähdä alan ilot ja surut. Kesäaikaan totesi vaan iloisesti, että yöllähän on mukava ajaa kun ei ole kuuma, eikä keli rassaa. Talviaikaan yöllä ajaminen ei niin mukavaa ollutkaan koska suoraan sanottuna tienpito Suomessa on laiminlyöty jo pitkään.

        Kaveri ajaisi taatusti vieläkin, mutta juuri Konginkankaan onnettomuuden jälkeen alkoi aivan mahdoton kiusaaminen henkilöautojen taholta.
        Ei, kaveri ei pelännyt omasta puolestaan vaan niiden k-päiden puolesta.
        Turvavälistä ei voida paljoa puhua kun henkilöauto ohittaa moottoritiellä, palaa oikealle kaistalle aivan rekan eteen....ja vetää liinat kiinni!
        Kolme tällaista tilannetta ja kaveri päätti, että hänen ohjaamansa rekan alle ei kukaan kuole.

        Että älä tule huhuilemaan mitään pakoilemisesta!!

        Noista yhdistelmien junassa kuskaamisesta. Tajuatko ollenkaan, kuinka absurdia se on jo ajatuksenakin?!
        Tavarajunat kulkevat henkilöliikenteen ehdoilla, eivät siis täsmällisesti. Elintarvikkeet taas pitää saada perille kylmäketjun katkeamatta.
        Päärata on jo nyt niin ruuhkainen, ettei sinne todellakaan ole mahdollista ängetä lisää tavarakuljetuksia kun eivät meinaa henkilöjunatkaan mahtua, puhumattakaan, että olisi turvallista.

        totuuden paasaaja "siripölkky" tietää taas kaiken.. v..tu sä oot viisas...


      • stycke
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Valitettavasti tässä kohtaa ainoa oikea toimenpide olisi ollut juuri jarruttaminen. Yhdistelmä olisi ehkä tullut solmussa linja-autoa vastaan, mutta huomattavasti pienemmällä nopeudella. Lisäksi kun ottaa huomioon tien liukkauden, ei olisi ollut mitään menetettävääkään. Mutta helppo tämä on todeta näin jälkeen päin.

        Mutta oleellisempaa onkin ne tapahtumat siellä ennen mäen huippua ja hieman huipun jälkeen, kun yhdistelmä vielä oli hallinnassa. Ehkä silloin olisi jopa niin pieni toimenpide kuin nopeuden pitäminen sallitussa, saattanut estää "huonon tuurin" aiheuttaman onnettomuuden.

        Täytyy sanoa että hyvin on useimmilta kiihkomielisiltä mennyt ohi se fakta, että yhdistelmän nopeus mäen harjalla oli 78km/h, alle ajoneuvo- ja tiekohtaisen nopeusrajoituksen.


    • en ois millään uskonut tämän päivän koittavan...

      Mutta edelleenkään missään ei (vielä) kyseenalaisteta sen bussikuskin toimintaa. Kuten joku taisi todetakkin, kuollutta ei saada syytettyjen penkille. Eikä kuolleelta voida kysellä yhtään mitään.

      • toiminta?

        Mitä bussikuski olisi voinut tehdä?
        Vastaan tulee kuorma-auto, mutta mistään ei voi päätellä, että sen takana tulee perävaunu väärällä kaistalla!
        (vai näetkö sinä aina sysimustassa sateisessa yössä vastaantulevien valojen taakse...)


      • Fakiiri Kronblom
        toiminta? kirjoitti:

        Mitä bussikuski olisi voinut tehdä?
        Vastaan tulee kuorma-auto, mutta mistään ei voi päätellä, että sen takana tulee perävaunu väärällä kaistalla!
        (vai näetkö sinä aina sysimustassa sateisessa yössä vastaantulevien valojen taakse...)

        Ehdotan rekkakuskin rangaistukseksi julkista ruoskimista, jonka jälkeen Tieliikelaitoksen edustaja roiskii tiesuolaa haavoihin. Siitähän ne rekkakuskit tykkää.


      • toiminta? kirjoitti:

        Mitä bussikuski olisi voinut tehdä?
        Vastaan tulee kuorma-auto, mutta mistään ei voi päätellä, että sen takana tulee perävaunu väärällä kaistalla!
        (vai näetkö sinä aina sysimustassa sateisessa yössä vastaantulevien valojen taakse...)

        Olisi siinä varmaan kärsinyt hiljennellä vauhti JO siinä vaiheessa kun vastaantulija alkaa vilkutella valoja. Mutta kun ei niin ei, oliko näin että 11 sekuntiin ei tehnyt elettäkään. En kuitenkaan mene vannomaan. Ja eipä kuulu kritisointia siitä, että bussi ajoi ylinopeutta. Ei edes kyseenalaisteta sitä bussikuskin toimintaa. Se on aika jännää.

        Tällä palstalla vain taitaa olla tapana saada jauhaa samoja asioita uudelleen ja uudelleen. Ainakin joillakin on tälläinen tapa.

        "(vai näetkö sinä aina sysimustassa sateisessa yössä vastaantulevien valojen taakse...)"

        Heh, en todellakaan näe.


      • Bussikuskikin
        toiminta? kirjoitti:

        Mitä bussikuski olisi voinut tehdä?
        Vastaan tulee kuorma-auto, mutta mistään ei voi päätellä, että sen takana tulee perävaunu väärällä kaistalla!
        (vai näetkö sinä aina sysimustassa sateisessa yössä vastaantulevien valojen taakse...)

        Bussin kuljettaja on aivan yhtälailla syyllinen onnettomuuteen. Miksei hän reagoinut rekkakuskin vilkuttamiin valoihin ja väistänyt pellolle??

        Ehkä hänenkin vireytensä oli alentunut jne...

        Syntipukin etsiminen on suomalaisilla hallussa. Mutta miten ois vahingosta viisastuminen?

        Törkeää syyttelyä vahinkoon, jota KUKAAN ei tahallaan tai välinpitämättömyyttään tehnyt!


      • puhetta
        Bussikuskikin kirjoitti:

        Bussin kuljettaja on aivan yhtälailla syyllinen onnettomuuteen. Miksei hän reagoinut rekkakuskin vilkuttamiin valoihin ja väistänyt pellolle??

        Ehkä hänenkin vireytensä oli alentunut jne...

        Syntipukin etsiminen on suomalaisilla hallussa. Mutta miten ois vahingosta viisastuminen?

        Törkeää syyttelyä vahinkoon, jota KUKAAN ei tahallaan tai välinpitämättömyyttään tehnyt!

        Väistätkö Sinä aina pellolle, jos vastaantulija vilkuttelee kaukovaloja???


      • Papparainen
        Bussikuskikin kirjoitti:

        Bussin kuljettaja on aivan yhtälailla syyllinen onnettomuuteen. Miksei hän reagoinut rekkakuskin vilkuttamiin valoihin ja väistänyt pellolle??

        Ehkä hänenkin vireytensä oli alentunut jne...

        Syntipukin etsiminen on suomalaisilla hallussa. Mutta miten ois vahingosta viisastuminen?

        Törkeää syyttelyä vahinkoon, jota KUKAAN ei tahallaan tai välinpitämättömyyttään tehnyt!

        Ajaisitko sinä bussiliastillisen nuoria lepikkoon kun vastaantulija vilkuttelee valoja?

        Todennäköisin syy valojen vilkuttamiseen on se että jossakin edessä on tutka, bussikuski ei mitenkään voinut tietää mikä on hätänä.

        Vaikka olisikin tiennyt että nyt on jotakin hätänä, niin oikea toimintatapa on skarpata, hiljentää ja seurata tilannetta eli pitääkö väistää ja jos niin mihin suuntaan. Eikä ajaa suinpäin metsään (naurettava ajatuskin). Äkkinäisiä ja odottamattomia liikkeitä tulee välttää koska ei tiedä kummalta puolen vastaantulija aikoo ohi, yms.


      • jos valoja vilkutellaan =)
        puhetta kirjoitti:

        Väistätkö Sinä aina pellolle, jos vastaantulija vilkuttelee kaukovaloja???

        niinhän se menee stadin keskustassakin


      • sinivilkku
        Papparainen kirjoitti:

        Ajaisitko sinä bussiliastillisen nuoria lepikkoon kun vastaantulija vilkuttelee valoja?

        Todennäköisin syy valojen vilkuttamiseen on se että jossakin edessä on tutka, bussikuski ei mitenkään voinut tietää mikä on hätänä.

        Vaikka olisikin tiennyt että nyt on jotakin hätänä, niin oikea toimintatapa on skarpata, hiljentää ja seurata tilannetta eli pitääkö väistää ja jos niin mihin suuntaan. Eikä ajaa suinpäin metsään (naurettava ajatuskin). Äkkinäisiä ja odottamattomia liikkeitä tulee välttää koska ei tiedä kummalta puolen vastaantulija aikoo ohi, yms.

        edes skarpannut ja hiljentänyt, mutta kun ei, reilu 10 sekuntia antoi mennä vaan entiseen tahtiin.

        Jos Sinua vastaan tulee iso auto vilkutellen valoja reilut 10 sekuntia niin tulkitsetko sen tutkasta varoittamiseksi?!

        Eikä siinä paikalla mitään lepikkoa ole/ollut vaan siinä oli loiva piennar pellolle.


      • agares
        Fakiiri Kronblom kirjoitti:

        Ehdotan rekkakuskin rangaistukseksi julkista ruoskimista, jonka jälkeen Tieliikelaitoksen edustaja roiskii tiesuolaa haavoihin. Siitähän ne rekkakuskit tykkää.

        Keski-suomessa taitaa olla sitten ainoa paikka minne ne sitä suolaa sitten roiskivat.


      • kun rekkaa päin
        puhetta kirjoitti:

        Väistätkö Sinä aina pellolle, jos vastaantulija vilkuttelee kaukovaloja???

        Väitätkö, ettet itse ohjaisi autoa pellolle, jos näkisit rekan poikittain omalla kaistallasi?

        Entä, jos hirvi hyppää autosi eteen, etkö yritä väistää sitä?


      • juupeli
        toiminta? kirjoitti:

        Mitä bussikuski olisi voinut tehdä?
        Vastaan tulee kuorma-auto, mutta mistään ei voi päätellä, että sen takana tulee perävaunu väärällä kaistalla!
        (vai näetkö sinä aina sysimustassa sateisessa yössä vastaantulevien valojen taakse...)

        peräkärryssä sivulla valot kärryn alusta loppuun. bussikuski sokeako??


      • itsesi
        sinivilkku kirjoitti:

        edes skarpannut ja hiljentänyt, mutta kun ei, reilu 10 sekuntia antoi mennä vaan entiseen tahtiin.

        Jos Sinua vastaan tulee iso auto vilkutellen valoja reilut 10 sekuntia niin tulkitsetko sen tutkasta varoittamiseksi?!

        Eikä siinä paikalla mitään lepikkoa ole/ollut vaan siinä oli loiva piennar pellolle.

        sen bussin rattiin, vetäisitkö tosissaan heti pöpelikköön, kun joku vilkuttelee valoja, yöllä saattaa se näkyväisyys olla heikkoa, kun rekan pitkät häikäisevät hetkittäin (vilkuttelu), lumi pöllyää peräkärryn viistäessä penkkaa, mihin riittää tässä tilanteessa 10s, ei mihinkään, tuskin bussikuski ehti edes tajuta, että peräkärry tulee päin, animaatiossahan se lähtee ihan viime hetkillä väärälle kaistalle, sitäpaitsi, eiköhän rekkakuskilla ollut muuta tekemistä kuin vilkutella valoja... liian suuren tilannenopeuden johdosta yhdistelmä karannut käsistä. Yhtä syyllistä tuskin on, mutta suurin tilanteeseen johtanut syy on mielestäni kuitenkin sen rekan kuljettaja.


      • uusille tuttavuuksille ole
        agares kirjoitti:

        Keski-suomessa taitaa olla sitten ainoa paikka minne ne sitä suolaa sitten roiskivat.

        Meneekö Treella paraikaa kauhuelokuvia vai onko sulla aina vakiseuraa sinne.


    • on syyttäminen

      törkeää. Bussikuski ei varmasti ollut itse pitänyt lakisääteisiä taukojaan, mutta eihän se väliä....

      pääkaupunkiseudun yllättävässä kolarisumassa olisi pitänyt syyttää ja sakottaa kaikkia kolaissa mukana olleita.

      • "pääkaupunkiseudun yllättävässä kolarisumassa olisi pitänyt syyttää ja sakottaa kaikkia kolaissa mukana olleita."

        Kummasti ei vain kiinnostanut virkavaltaa / syyttäjiä. Miksi, se olisikin mukava tietää.


      • ne sumuvalot
        puukuski kirjoitti:

        "pääkaupunkiseudun yllättävässä kolarisumassa olisi pitänyt syyttää ja sakottaa kaikkia kolaissa mukana olleita."

        Kummasti ei vain kiinnostanut virkavaltaa / syyttäjiä. Miksi, se olisikin mukava tietää.

        Jos sillä rekalla oli sumuvalot päällä niin se linja-autokuski ei nähnyt eteensä!! Niin kuin sinullakin aina!


      • ne sumuvalot kirjoitti:

        Jos sillä rekalla oli sumuvalot päällä niin se linja-autokuski ei nähnyt eteensä!! Niin kuin sinullakin aina!

        Onhan se mukava katsoa kun alkaa henkilöautoa liiskautua keulaan, samalla tavalla kun kesällä itikkaa. Miksi luonnonsuojelijat eivät välitä itikoista, mehiläisistä, paarmoista, perhosista jne. Raskasliikenne tappaa niitä aivan mielettömiä määriä, isompia ötököitä saa kesken päivän kaapia keulamaskista. Ei valita nämä luonnonsuojelijat mitään, vaan sitten kun jossain mättään alla on jonkin sittisontiaisen paska niin johan on sata hehtaaria suojeltavaa maata ja metsää.

        No niin, menipä vähän asiasta sivuun. En muuten ole väittänyt ajavani AINA sumuvalot päällä. Missä näin on kirjoitettu, kyl mää naulaan sen per... :)


      • Säiliöautokuski
        puukuski kirjoitti:

        Onhan se mukava katsoa kun alkaa henkilöautoa liiskautua keulaan, samalla tavalla kun kesällä itikkaa. Miksi luonnonsuojelijat eivät välitä itikoista, mehiläisistä, paarmoista, perhosista jne. Raskasliikenne tappaa niitä aivan mielettömiä määriä, isompia ötököitä saa kesken päivän kaapia keulamaskista. Ei valita nämä luonnonsuojelijat mitään, vaan sitten kun jossain mättään alla on jonkin sittisontiaisen paska niin johan on sata hehtaaria suojeltavaa maata ja metsää.

        No niin, menipä vähän asiasta sivuun. En muuten ole väittänyt ajavani AINA sumuvalot päällä. Missä näin on kirjoitettu, kyl mää naulaan sen per... :)

        Niinhän sinä tuolla muilla palstoilla kerrot että käytät sumuvaloja aina pimeällä!


      • Säiliöautokuski kirjoitti:

        Niinhän sinä tuolla muilla palstoilla kerrot että käytät sumuvaloja aina pimeällä!

        Olen ystävällinen ja pastean oman tekstini tähän, itse itseäni tehostaen, niin ei tarvitse sinun mennä lukemaan sitä toista palstaa:

        "Jos on sopivan pimeää ja märkä tie / sataa vettä ja on pimeää, niin valaisee muuten aika hyvin juuri sen auton edessä olevan tien. Eli vastaantulijoiden aikaan, kun ajetaan lähivaloilla, niin valaisee sen tienreunan hyvin. Ainakin minä käytän mieluummin sumareita pimeällä kostean tien aikaan kun ajan ojaan sen takia etten nähnyt tienreunaa"

        Tällähän tietenkin tarkoitin sitä, että niissä tilanteissa kun ei omat valot valaise riittävän hyvin, niin laitan sumuvalot päälle...


    • sille enää voi...

      Paskaa tulee aika rankasti rekkakuskille mutta toivotaan että tästä tulisi jokin esimerkki tuomion suhteen. Ainiin, eihän kukaan tahallaan eli pikku sakko ja terve.

    • oiva

      Kun ennen Konginkankaan mälliä rekat pompottelivat ja luistelivat olosuhteista riippumatta 90-95 km/h nopeudella, rajoitinta vasten ajaen, niin nyt rekat pompottelevat ja luistelevat olosuhteista riippumatta 90-95 km/h nopeudella, rajoitinta vasten ajaen.

      • Soraraketti

        Mun soraraketissa ei oo rajotinta ja se pompottelee ja luistelee jopa 120km/h jos haluan.
        Piirturin kiekkoakaan en ole vaihtanut kuukauteen.
        Ketä vittu kiinnostaa moiset lelut?


      • rajoitettu...

        ...


    • pitää

      syylliseksi löytää, kuten on tapana. Taitaa tässä tapauksessakin olla niin että todelliset syylliset pääsevät kuin koira veräjästä. Nehän löytyy kun seurataan koko ketjua ylöspäin.
      Tietenkin keli oli poikkeuksellisen huono ja sen mukaan pitäisi ajaa. Mutta..mutta... onko siihen annettu mahdollisuutta..? Suomessa kun talvella kelit vaihtelee paljon ja niiden vaihteluihin pitäisi olla pelivaraa myös ajo-aikatauluissa.
      Näitä kun mietitään, niin aletaan olla lähellä totuutta onnettumuuden syistä..

    • henkilöautoilija

      Minusta on väärin, että yksi mies saa niskoilleen monen surkean sattumuksen summan ja monien ihmisten virheet. Hyvähän se on näin jälkeenpäin osoitella sormella ja sanoa missä se vika on. Eikö tällä kuskilla ja hänen perheelllään ole muka lainkaan tuskaa onnettumuuden aiheuttamien jälkiseurausten vuoksi. Lasken hänet yhtä lailla uhrikisi, kuten kaikki muutkin onnettomuudessa mukana olleet.

      Paljonpa se hyödyttää, että sanoin näin, mutta perkeleen hyvää työtä te rekkakuskit teette. Kuinka moni ymmärtää saati arvostaa sitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8227
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5211
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5196
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3031
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2491
    Aihe