Tuli tuossa kotia ajellessa mieleen että miten noiden puuautojen kärrit käyttäytyy liukkaalla tuleeko samaa ilmiötä kuin rahti ym neliakselisissa kärreissä eli lähtee työntämään.Onko rengastus olosuhteiden takia niin paljon parempi aina?Pistetäänkä puuta sit nuppiin enemmän ja kärriin sopivasti?Kun noita puuautoja tuolla tienpenkoilla vähemmän näkee tai kuuleen olleen!Kuskit kyllä on varmasti ammattimiehiä johtuuko se siitä että ne kestää tiellä paremmin?
puukärri
14
3804
Vastaukset
- kuorman sijainti
lähes vakio puukärrissä.Rahtikärryssä kuorma monesti vaikea sijoittaa.
- Rahti 1497
säiliökärrissä on jakauma jos on vajaa kuorma.
Luulisi et alamäessä liemet on keulassa?
Miten mahtaa jarrut toimia tuossa tilanteessa? - ehbwrhn
Rahti 1497 kirjoitti:
säiliökärrissä on jakauma jos on vajaa kuorma.
Luulisi et alamäessä liemet on keulassa?
Miten mahtaa jarrut toimia tuossa tilanteessa?kärryt ovat yleensä osastoituja, esimerkiksi tippapuolella osastoja on normaalisti 5-7. jos mahdollista, niin aineet pyritään purkamaan osastoittain niin että kärry on mahdollisimman tasapainossa tyhjentymiseen asti. parhaiten tämä hoituu purkamalla aineet yhteen paikkaan, eli tippapuolella kärryn sisältö huoltikselle ja pelkällä nupilla juotetaan mökit...eri yhtiöillä on erilaisia käytäntöjä.
- rahti 1497
ehbwrhn kirjoitti:
kärryt ovat yleensä osastoituja, esimerkiksi tippapuolella osastoja on normaalisti 5-7. jos mahdollista, niin aineet pyritään purkamaan osastoittain niin että kärry on mahdollisimman tasapainossa tyhjentymiseen asti. parhaiten tämä hoituu purkamalla aineet yhteen paikkaan, eli tippapuolella kärryn sisältö huoltikselle ja pelkällä nupilla juotetaan mökit...eri yhtiöillä on erilaisia käytäntöjä.
ei ole osastoja.
käsittääkseni on paljon liemiautoja 1 osaisia.
ilman väli seiniä. - pönttö
rahti 1497 kirjoitti:
ei ole osastoja.
käsittääkseni on paljon liemiautoja 1 osaisia.
ilman väli seiniä.Onhan niitä 1-osastoisia kärryjä, mutta ne ovat yleensä sitten tehty jonkin tietyn aineen ajoa varten ja ovat ns. oikean kokoisia. Eli tyhjää tilaa ei juuri ole (tietysti täytösastevaatimukset huomioiden).
ADR:n mukaan osastokoon ylittäessä 7500 litraa, on täytösasteen oltava yli 80% tai alle 20%. Tai osasto on loiskelevyin jaettava enintään 7500 litran suuruisiin tiloihin.
Yleensä näillä ajetaan raskasta, bitumia tai jotain happoja. Omalle kohdalle ilkein kuorma on ollut 1-osastoisella 28 kuution raskasöljykärryllä reilu 20 kuutiota polttista Nokialta Naantaliin. Sarkolanmäessä huomasi nopeusmittaristakin, koska kuorma osui takaseinään...
Säiliökonteissahan ei pesun takia ole loiskeleyjä ja osastoituja kontteja on pirun vähän. Ovat kanssa oma taiteenlajinsa kuskattavaksi. Joku väitti joskus, että jos ei osaa nestekuorman kanssa ajaa, ei saa isoa puolta laatikosta päälle.
- pitävämmät
renkaat.Rahtikärryissä yleisimmin käytetään yksikköpyöriä.Puukärrissä paripyöriä,jolloin parempi sivuttaispito.
- Ammattitaito
KYSEESSSÄ ON PUUKUSKEILLA, ERITTÄIN KOVA AMMATTITAITO,JOS PÄRJÄÄ METSÄSSÄ NIIN PÄRJÄÄ MISSÄ VAAN,SIITÄ SE JOHTUU
- 1982
tarkistin kärryn takavalot silleen, että pistelin aukeella perävaunun käsärin päälle ja polkasin nopeesti veturin jarruu,, kas kas, kärry käänty komeesti 180 astetta sivulle ja näin peilistä kärryn takavalot.Tämä on totta ja ajokki oli Scania 141 ja kärry LRR 3 akselinen.Tuoreet pöllikuskit ja muut kanssaveljet, vittuilkaa vaan rauhassa.Tämä ei ole satua ja vaimoni kirjoittaa tämän puolestani.(Ja vielä turvanaukojile tiedoks, en osaa itse käyttää tietokonetta.
- matkaa
sää et taida olla nähnytkään puuautoa ainakin olet aika sekaisin.minä itse ajan puuautoa ammatikseni kyllä minäkin jotain tiedän,se tässä vaan ihmetyttää että jos sää olet ammattimies ja mää olen ammattimies niin miten me voidaan ajatella niin eri tavalla.
- lumimies
matkaa kirjoitti:
sää et taida olla nähnytkään puuautoa ainakin olet aika sekaisin.minä itse ajan puuautoa ammatikseni kyllä minäkin jotain tiedän,se tässä vaan ihmetyttää että jos sää olet ammattimies ja mää olen ammattimies niin miten me voidaan ajatella niin eri tavalla.
Siis jos ykköspyörät pois rahtikärreistä ja vetäjistä niin varmemmin perille ja lisäksi tuo pääkoppa keskittymään ajoon niin varmemmin tiellä kestää.Kyllä sen tuolla terminaaaleilla näkee osa elää niin kuin siat pellossa kun ei ammattitaito vastaa yhdistelmän kokoa.Yhdistelmän kuljettajat pitäisi saada keskittymään ajamiiseen( tarjoitan näitä tyyppejä jotka puhuu kännyyn tyylillä MÄÄ OON TÄSSÄ MATKALLA IVALOON PAINOO ON JA NOITA AUTON ROTTELOITA TOS EDES)
- ihan
samallatavalla. ylikuormaa,kuten muillakin puukenkäpojilla ja rajoittimet ohitettu. Männä viikolla ajelin tukkirekan perässä,anjalasta Leikarille,tasaista 110km/h. (todellista nopeutta)Voidaan laittaa sen firman nimi ja auton rek.nro tänne,jos ilmenee tarvetta. Esim."älä puhu paskaa,tarkasta mittaris" ym. En kuitenkaan viitsinyt soittaa poliisille,olishan ne voinnu kattella piirturit(tuskin paikallaan,tai ei toimi)sekä ottaa testiajon ja tutkata nopeuden.Ehkä ensikerralla puhalletaan peli poikki. Jotkut ei vaan osaa.
- ...olet...
kyttä. piste.
- kyylläpä
...olet... kirjoitti:
kyttä. piste.
se tukkikuski olis kävellyt kotiinsa. Olis nääs lappu lähteny samantien.
niin helpoimmin taitaa saada kontrolloitua sitä kärrin touhuamista säätämällä alppeja, tehoja pois. On joillakin autoilijoilla aika sileitä renkaita perävaunuissaan, ei nyt kaikki renkaat mutta kuitenkin.
"Pistetäänkä puuta sit nuppiin enemmän ja kärriin sopivasti?"
Jos nyt vielä tuosta runoilen, niin joskus metsässä ainoa elinehto :) Olipa sitten sopivan jyrkkä vasta- tai myötämäki. Vastamäkeä ei pääse ylös kun ei saa painoa vetäville. Myötämäet pääsee aina alas, vaan tyyli voi olla vapaa jos vouhottaa. Eli kun on isompi mäki noustavana tai laskettavana, niin veturi niin täyteen kun pysyy ja kärriä kepeämmäksi.
Muutamissa paikoissa on kylläkin niin isoja nousuja/laskuja, että talvella voi sanoa rehellisesti, että ne noustaan/lasketaan esim. 2 nipulla, "varmassa paikassa" puretaan nupin puut kärriin ja haetaan nupilla se viimeinen nippu/niput. Eli sama vielä ruotsiksi: jotkut puhuvat telauksesta, toiset taivaltamisesta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038182- 1105733
- 2875158
- 535146
- 773803
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222538Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452471