Mitä mieltä olette sen kieltämisestä? Minusta ainakin uudet matalahyttiset yhdistelmät näyttävät pimeässä vastaan tullessaan pakettiautoilta. Tajusikohan EU-herrat asian merkitystä liikenneturvallisuudelle (siis kun valoa käytettiin oikein), kun menivät kieltämään käytön? Minusta tästä voisi pistää liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehet vaatimaan EU:sta sitä pakolliseksi. Olis niillä kerrankin jotain järkevää tekemistä.
Rekkavalosta...
25
8851
Vastaukset
- katolle,
joissa on parkit, voipi asentaa 4 kpl.
- Asentaa
On eri juttu saako pitää päällä.
Oli se syy miksi ne ylipäätään kiellettiin? Tietääks kukaan? Mut järjellä kun ajattelee asiaa mitenpäin tahansa niin olihan niistä enemmän hyötyä kun haittaa, eikö?
Itsemurhakanditaattien takia.. ettei ne näkis että tulee rekka vastaan, mutta näkeehän sen nyt muutenkin lähempää ja ehtivät ajaa alle jos niikseen tulee
- joku tietäjä
Syy siihen oli että ne olisivat näkyneet liian hyvin. Lain mukaan valojen kokonais voimakkuus raja on 75 referenssiä. Vaarana tässä hommassa on muka se, että jon on esim. 150 referensiluku niin pilkkopimeässä sammuttaa kaukovalot niin silmä ei kerkeä tottua valon määrään jolloin tulee sokeaksi hetkeksi.
Sitten äärivalot: saa olla yhteensä 6 kappaletta edessä ja takana saman verran. Värinä eteen led-värinen tai vanhemmissa rekoissa kellertävä. Takana pakollinen väri on punainen.
Äärivalojen pitää olla enintään 10 cm rekan reunasta.
Toivottavasti selkeytti asiaa.:)
- Ajuri
ne on vieläki kaikissa autoissa, ei niistä ole poliisi tai katastusmies herjannu koskaa
- Pave
Jos asiaa ajattelee toiselta kantilta niin löytyyhän siitä asiasta jotain posotiivistakin kun niitä ei enään ole. Eli nuo potentiaaliset itsari kandidaatit ei näe pimeässä onko sieltä tulossa täysi yhdistelmä vai joku reilusti kevyempi auto. Niillä on liian iso riski "vain" vammautua eikä kuolla kohdatessaan sen liian pienen auton eikä täyttä yhdistelmää. Mutta toki normaalijärjellä varustettujen ihmisten kohdalla siitä ei olisi ollut mitään haittaa vaan päinvastoin.
- Heka
Aivan typeriä määräyksi, kourma-auto on sitten aivan linja-auton näköinen ilman kunnon valoja. Mää laitan
kyllä rekkavalot ylös ja vielä varmuudenvuoksi alaskin jatkossa ja parkit pitkiin, niin kuin Ruotsissa konsanaan. - takas
varsinkin pienemmillä teillä pimeän aikaan auttais
tosi paljon kun tietäis onko vastaantulija joku pakettiauto vai täysperä. kohtaaminen helpottuis kun tietäis vastaantulijan tilantarpeen esim.kaarteessa. Ei minua ainakaan haittaa millään tapaa rekkavalo/t.
Monesti yön ainoa valopilkku (taksin lisäksi) ;)- Ohjaamotarkkailija
Tyhmää oli sen kieltäminen uusiin autoihin. No saa sen tosin vieläkin uusiin jos tilatessa kertoo ajavansa venäjälle... Silloin se on alkuperäinen. Pimeällä vastaantuleva kolleega jolla ei ole kuin pakoolliset valot(lähivalot ja yläkulmavalot,parkkien ollessa lähivalojen yhteydessä)ei ennalta hahmota jos ne yläkulmavalot onkin pimeinä,mikä sieltä vastaan tuloo... Tietysti lähivalojen leveydestä tunnistaa vähän ennen kohtaamista. Mut ei niin kuin auton jossä on parkit,ääri- ja yläkulmavalot palaamassa. rekkavalot. Valoa ei ole koskaan liiaksi,vaikka hienolta näyttääkin...
- paljon
asiaa
- Jaska Jokunen
Eiköhän jatketa valojen asentamista, vai mitä?
- valosta
Mahtaako ns. normaali henkilöauton kuljettaja oikeasti tietää mitä se keltainen valo siellä ylhäällä tarkoittaa? Tuskinpa se heti hoksaa että "hei nyt tulee iso auto, täytyypä väistää vähän"
Onhan niitä valoja näkynyt traktoreissa ja jossain maastureissakin olevan. Mutta silti on tyhmää kieltää ne kun ei minua ainakaan ne häiritse, mutta mitäs me niistä, kyllä herrat tietää tämänkin asian meitä paremmin...- traktori mies
me laitettii ensiksi kolme keltaista valoa traktoriin koska ei henkilö autot väistäny yhtään koska luuli että sieltä tulee vai pikkuinen maatalous traktori mutta siinä alko oleen tukalia paikkojakun niitä ei ollut ja mersulla painettiin 4metrii korkea puukourma päällä en oikee selvää syytä siihen saanu että miks ne siältä pois tartti ottaa joskus 5 vuotta sitten mutta ei enää autot niin hyvin väistä kun on vaa äärivalot,mutta ajaapa asiaa ja jos niitä käsketää pois ottaan niin sitte on lyötävä kunnon heijastimet ettei lähde käy väärin
- Kuusen
kynttilät joutaa autoon koristeeksi jos enempi alkaa lapsettaa.
- J-P S.
Sinnehän ne kuuluukin....
- Rattimatti
Ei tainnut mennä jakeluun, kun painotin liikenneturvallisuusnäkökohtaa asiassa. Joskus kauan sitten on löytynyt vielä kekseliästä porukkaa, joka keksi "rekkavalon" perävaunuyhdistelmille, siis RASKAALLE AJONEUVOLLE JOLLA PERÄVAUNU PERÄSSÄ!!!!! HUOM! PERÄVAUNU!!!!!
- sivuvalot korvasivat
Se rekkavalo oli sitä varten, että muut autoilijat tajuaisivat sivutieltä kääntyvällä ajoneuvolla olevan myös perävaunun perässään etteivät ajaisi vaunun kylkeen. Sittemmin sivuvalot tulivat pakollisiksi ja rekkavalo jätettiin tarpeettomana pois.
- Rattimatti
Juu olen tiennyt asian jo yli kahdeksan vuotta eli koko sen ajan mikä on kulunut tämän keskusteluketjun avaamisesta!
- sivuvalot korvasivat
Rattimatti kirjoitti:
Juu olen tiennyt asian jo yli kahdeksan vuotta eli koko sen ajan mikä on kulunut tämän keskusteluketjun avaamisesta!
En minä tätä ketjua nostanut, vaan tuossa ylempänä nimimerkillä "joku tietäjä" puuta heinää referenssiluvuista kirjoittava.
(Referenssiluvuilla ei ole mitään tekemistä rekkavalon kanssa ja kaukovalojen referenssilukujen summa on jo pitkän aikaa saanut olla 100.) - pöllijulli
Eniten niistä rekkavaloista on hyötyä joillakin kapeilla sivuteillä missä ei sovi kohtaamaan jokapaikassa varsinkaan jos molemmilla on kärryt. Jonkun mäkikinkaman takaa kun tulee toinen auto vastaan niin tietää onko se maitoauto nupilla vai turveauto kärrynkans vai onko se penttilän jahve joka on menossa lottoamaan serryllä. Minä en ainakaan nää sivuvaloja vielä siinä tilanteessa kun pitäisi jo tietää minkälainen vehe sieltä tulee.
- ylinopeusvalo
Japanissa on hyvä valo:
Jos kuorma-auto ajaa ylinopeutta, katolla vilkkuu kolme lamppua, jolloin muut osaavat varoa.
Jos rekka ajaisi esim. 89 km/t, katolla vilkkuisi valo ja muut ymmärtäisivät väistää pientareelle.
Tämä valo pitäisi saada EU:hun mahdollisimman pian.
Ehkä se tulisikin, jos joku länsieurooppalainen sivistysvaltion EU-edustaja eksyisi Suomen teille, varsinkin talvinopeusrajoitusten aikaan. - metsuripyy
liftarin iltatähti
- Globe XL. PISTE.
Nuo matala hyttäset rekat pitäis lailla kieltää.PISTE. Ovat todella tyhmän näkösiä, eikä yksikään kuski tykkää moisesta koiran kopista.PISTE. Hytässä pitää saada seisten asettaa kondoomi paikoilleen, ennen kuin antaa meisseliä ABC:n myyjä tytölle. PISTE.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233440- 122266
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371935Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4111877Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211691Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681507- 1241408
Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301323En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101271- 141226