Historia toistaa

itseään

Suomi jää maailmanlopun tullessa historiankirjoihin maana, jossa on porvarienemmistöinen kansa, mutta jossa viimeiset sata vuotta on sosialisti maanjohdossa.

Miten tämän voi olla mahdollista?
Kun laskee yhteen sosialistien kannatuksen, niin ei se enempää ole koskaan ollut kuin korkeintaan 40% (ainakaan lähimenneisyydessä).
Jos vaikka vihreätkin luettaisiin SDP:n ehdokkaan kannattajiin niin silti jäisi alle 50%.

Onko aina kerta toisensa jälkeen presidentin vaaleissa vasemmistolla ehdokas, joka on niin parempi kuin muut ja kannatusta yli puoluerajojen?
En millään jaksa uksoa tähän.

On totta että ei presidentin vaalit ole puoluevaali, mutta kuitenkin ihmettelen, miksi aina vain vasemmiston ehdokas on voittajana?

Vuoden 2000 vaalien jälkeen sanottiin, että jos Niinistö olisi suostunut ehdokkaaksi, olisi hän todennäköisesti voittanut Halosen.
Ja paskat olisi.
Kyllä taas olis ainakin keskustalaisista osa kääntynyt Halosen kannalle, ja kansa saanut "Yksi meistä" -idolin.

Nyt kun on jo ennen vaaleja viritelty porvariyhteistyötä, jotta tämä "vasemmistoputki"
saataisiin välillä katkaistua, niin eipä taaskaan
hyvältä näytä.

Ennustan että Halosen jälkeen tulee presidentiksi Tuomioja, sitten Heinäluoma, ym.

Mikä pysäyttäisi tämän putken, joka osaltaan ei ole oikeutettu puoluekannatuksiin vedoten?

Asiallisia kommentteja, palstaa lukevat.

13

622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelko?

Voisiko selitys olla siinä, että suomalaiset pelkäävät muutosta. Oli se sitten parempaan tai huonompaan suuntaan. On turvallista, kun pressa on aina samasta puolueesta.

Toisaalta ei tartte paljon ajatella, kun äänestää aina vaan saman puolueen ehdokasta. Voi vain kävellä vaaliuurnalle miettimättä asiaa sen enempää.

Äänestän Niinistöä.

• pelkoon

Muutos pitäisi nähdä myös positiivisena.
        Maailma ja ihmisethän muuttuu koko ajan, joten muutoksen pelko on valehtelua itselleen.
        Kyllä tässä joku muu syy on.

• ihmiset eivät pysy perässä
        pelkoon kirjoitti:

Muutos pitäisi nähdä myös positiivisena.
        Maailma ja ihmisethän muuttuu koko ajan, joten muutoksen pelko on valehtelua itselleen.
        Kyllä tässä joku muu syy on.

Ihmisten rakentama ympäristö kyllä muuttuu koko ajan ja nopeasti, ihmiset eivät muutu yhtä nopeasti eivätkä täten pysty kunnolla sopeutumaan muuttuvaan maailmaan, jota itse luovat.

Muutoksen pelko on normaalia ihmisen käyttäytymistä, mutta todennäköisesti syitä saman puolueen ehdokkaan suosimiseen on useita.

• Suurin moka Niinistöltä oli kuusi vuotta sitten se, että kun puolivallaton ei lähtenyt itse mukaan ehdokkaaksi, niin ei silloisena puolueenjohtajana lähtenyt tukemaan Uosukaista. Kyllä Uosukaiseta olisi voinut tulla presitentti jos Kokoomus ei olisi ajanut puolivaloilla vaaleissa. Kokoomuksen alamäki jatkui eduskuntavaaleissa kun Uosukainen sai tarpeekseen eikä lähteyt enää ehdokaaksi. Olihan Uosukainen ollut yksi vaalipiirinsä ääniharavoista.

• ei pressaksi

Kyllä Saulilla on sen vertaa järkeä, ettei uosukaista lähde tukemaan.
        Tämä ei ole ratkaisevaa kysymykseen, mitä keskustelun otsikossa esitettiin.

Tokalla kiekalla muuten Saulu kannatti Ahoa, porvariehdokasta.

• johtuisiko siitä

En ymmärrä, miksi tuota rajaa vielä niin innokkaasti toitotetaan. Luulen, että suuri osa kansalaisista ei näe sitä enää todellisena tai tarpeellisena.
      Jospa se jako vasemmisto - porvaristo on teennäinen, eikä vastaa kansan ajatusmaailmaa. Jospa siitä pitävät kiinni vain vanhoilliset, puoluejärjestelmään kiintyneet ihmiset. Minä en katsele tätä yhteiskuntaa tai poliittista rakennetta niin, minulle on ihan sama, onko ihminen porvari vai vasemmistolainen. Huvittavaa on se, että jos sattuun kuuntelemaan jotain poliitikkoa, ei välttämättä tiedä, kumpaa hän on ellei sitä muuten tiedä. Niitä eroja ei enää ole..

• luokkajakoa

Kyllä tuota luokkajakoa on edelleen.
        Erityisesti SAK:n piirissä.

Vaikkei olisikaan, niin onko sitten sattumaa että aina vaan SDP:n ehdokas on pressana.
        Olisko medialla jotain osuutta tähän asiaan?

• luokkajakoa kirjoitti:

Kyllä tuota luokkajakoa on edelleen.
        Erityisesti SAK:n piirissä.

Vaikkei olisikaan, niin onko sitten sattumaa että aina vaan SDP:n ehdokas on pressana.
        Olisko medialla jotain osuutta tähän asiaan?

Niinistöhän yrittää kamppanoijja sitä, että vastakkainasettelun aika on ohi. Jotkut porvarit pitävät Halosta turvallisempana ehokaana ja äänestävät häntä jo eka kieroksella. Ajatteleeko Niinistö niin, että ainostaan "vasemmistolaiset" hyppäävät mainonnan avulla hänen kelkaana mutta omat eivät toisten kelkkaan, jos kerran vastakkainasettelua ei tarvita.

• logiikka
        Antisangar kirjoitti:

Niinistöhän yrittää kamppanoijja sitä, että vastakkainasettelun aika on ohi. Jotkut porvarit pitävät Halosta turvallisempana ehokaana ja äänestävät häntä jo eka kieroksella. Ajatteleeko Niinistö niin, että ainostaan "vasemmistolaiset" hyppäävät mainonnan avulla hänen kelkaana mutta omat eivät toisten kelkkaan, jos kerran vastakkainasettelua ei tarvita.

Pitääkö tämä asia näin vaikeasti ajatella, että asialla olisi joku taka-ajatus, tms.
        Jos sanoo että vastakkainasettelu ei ole hyväksi, niin miksi sitä pitää jotenkin toisenlaiseksi vääntää kuin mitä oli tarkoitus?

En usko, että Tarjan kelkkaan porvarit hyppää siitä syystä että hän olisi turvallisempi ehdokas. Huvittaa koko perustelu.

• logiikka kirjoitti:

Pitääkö tämä asia näin vaikeasti ajatella, että asialla olisi joku taka-ajatus, tms.
        Jos sanoo että vastakkainasettelu ei ole hyväksi, niin miksi sitä pitää jotenkin toisenlaiseksi vääntää kuin mitä oli tarkoitus?

En usko, että Tarjan kelkkaan porvarit hyppää siitä syystä että hän olisi turvallisempi ehdokas. Huvittaa koko perustelu.

Työn presitetti iskulauseet viittaavat siihen, että kohderymäksi on otettu "työväestö" ja omat on mainonassa jätetty vähemälle kun luotetaan että he äänestävät häntä. Miksihän kepulaisista aikamoni äänestää suoraan Halosta.

• kahteen

Kyllä löytyy yritys-ja osakeomistajistakin vasemmistoa äänestäviä. En tarkoita että kannattavat sitä, mutta omien intressien kannalta on eduksi "heikko" julkishallinto.

• aprikoitselija

>> ..porvarienemmistöinen kansa, mutta jossa viimeiset sata vuotta on sosialisti maanjohdossa.

Ei pidä paikkaansa. Kekkonen, Paasikivi, Mannerheim..

>> ..kannatusta yli puoluerajojen? En millään jaksa uksoa tähän.

Etkö usko vaaleihin?

>>On totta että ei presidentin vaalit ole puoluevaali, mutta kuitenkin ihmettelen

Jos uskot, niin älä sitten ihmettele. Kansa valitsee. Vapaissa vaaleissa.

>> "vasemmistoputki" saataisiin välillä katkaistua, niin eipä taaskaan hyvältä näytä.

Tuo on vain sinun tavoitteesi. Minun mielestäni turha. Minulle kelpaisi tarjolla olevista ehkä paria lukuunottamatta kuka tahansa, kun muistaa, mikä on viran toimenkuva.

>> Ennustan että Halosen jälkeen tulee presidentiksi Tuomioja, sitten Heinäluoma, ym.

Anna ajan kulua, päivän mennä, toisen tulla..

>> Mikä pysäyttäisi tämän putken, joka osaltaan ei ole oikeutettu puoluekannatuksiin vedoten?

Aloitit siitä, ettei ole kyse puoluevaaleista. Kunnioittaisit omaa mielipidettäsi.

• oikealta

Itse olen kokoomuksen kannattajana ihmetellyt samaa jo vuosia. Olen tähän mennessä äänestänyt aina ekalla kierroksella omaa ehdokasta ja toisella porvareiden, kok/kesk., mutta ei ole auttanut. Sattumaa tämä ei ole, sillä sattumalta esim. SAK ei koskaan tue kuin vasemmiston ehdokkaita. Ja tälläkin hetkellä istuva presidentti edustanee arvoiltaan varsin pientä vähemmistöä kansasta (selkeästi vasemmistolainen, seksuaalisesti vapaamielinen, uskonto-kriittinen, pasifistinen...), mutta siitä huolimatta gallupit näyttävät korkeaa (vaikka viime aikoina heilahdellutta) suosiota?

Onko syynä sitten todella tuo muutoksen pelko? Kekkonen aikoinaan käytti hyväkseen ulkoista uhkaa ja sen avulla pysytteli vallassa. Käyttääkö SDP nyt samaa taktiikkaa, ts. uskottelee, että ääni "oikeistolle" (kesk./kok.) järisyttäisi yhteiskuntarakenteita, sortaisi valtaosaa kansasta, syöksisi Suomen perikatoon...? Näyttää vähän siltä, että on lopulta demareiden etu pitää yllä kansan jakolinjoja.

Kuitenkin SDP on itse ollut vallassa lähes aina viimeisten 30 v aikana, jolloin on koettu järkyttävä 90-luvun lama, irtisanouduttu YYA:sta, liitytty EU:iin (ja sitouduttu samalla mahd. yhteisesti kehitettävään puolustukseen), luovuttu omasta valuutasta jne. jne. - maailma siis muuttuu, oli vallassa kuka tahansa.

Mutta kaikki loppuu aikanaan, myös demareille. Toivottavasti jo tammikuussa! Itse ainakin haluaisin jo muutosta tähän ummehtuneisuuden tilaaan, jossa pressa, ed.k.puhemies, Suomen pankin johto, Yle, pääosa muista medioista (Hesari,Nelonen...), SAK,ulkoministeriö... siis lähes kaikki olennainen on yhden puolueen käsissä.Ehkä meissä on niitäkin, joita tämä ei huolestuta...?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5430
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1637
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      239
      1620
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      324
      1150
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1136
    Aihe