Minun Elmeri-ongelmana on se, että kannettavan näytössä (Fujitsu Siemens Amilo A7640W) ei näy merikartan alaosassa oleva paneeli, jossa näkyisi esim. kompassilukema ja nopeus. Ongelmaa on yritetty korjata sisukkaasti mutta ratkaisua ei ole löytynyt. Ohjelma pelaa vanhoissa kannettavissa moitteettomasti mutta ei näköjään ainakaan Amilo A7640W:ssa. Paneeli menee ohjelmantekijän mukaan kaiketi jotenkin näytön ulkopuolelle. Eri resoluutioita on kokeiltu...ei apua. Kone on käynnistetty vikasietotilassa... ei apua. Ohjelmaa on yritetty pyörittää dos-tilassa... ei apua. Miksiköhän kyseistä ohjelmaa yleensä myydään, jos se ei pelaa uudessa koneessani. Kaikki muut ohjelmat kyllä pelaavat ilman ongelmia. Ohjelman ostin venemessuilta viime vuonna. Ajurien vaihto ei ole auttanut.
Jos laitan litteän ulkopuolisen näytön niin kaikki toimii.
Olisiko hyviä vinkkejä ongelmaan!! Eikö kenelläkään toisella ole esiintynyt samaa ongelmaa?
Navigointiohjelmista
26
6789
Vastaukset
- vaan tilanteesta
Olet pudonnut softa- ja laitevalmistajan väliseen sudenkuoppaan. Ei ohjelmantekijä voi testata ohjelmaa kaikissa laitteissa, ei varsinkaan niissä, jotka tulevat markkinoille ohjelman valmistumisen jälkeen. Laitevalmistaja ei milään voi testata laitteessaan kaikkia maailman miljardeja sovellusohjelmia. Ja sitten kun ei ole standardia, jota noudattamalla systeemit toimisivat keskenään takuuvarmasti. Lopputulos on tämä, sinulla oli huono onni arpajaisissa.
- kohti atk-toimittajia
Kyllä on olemassa standardi nimeltä Windows. Jos käyttöliittymä tehdään annettujen sääntöjen mukaan ei se katoa alapalkin alle. Turha syyttää itseään huonosta onnesta - ei muuta kuin ohjelman tekijän puheille (ekalla kerralla ei pidä ottaa kirvestä mukaan)
- AriT
kohti atk-toimittajia kirjoitti:
Kyllä on olemassa standardi nimeltä Windows. Jos käyttöliittymä tehdään annettujen sääntöjen mukaan ei se katoa alapalkin alle. Turha syyttää itseään huonosta onnesta - ei muuta kuin ohjelman tekijän puheille (ekalla kerralla ei pidä ottaa kirvestä mukaan)
Windows-standardi on kyllä olemassa, mutta kun toimittaja ei ole tietääkseni tehnyt ohjelmaa kyseiseen ympäristöön. Kyseessä on siis (vanha) DOS-pohjainen ohjelma, jonka käyttämissä grafiikkapalveluissa tulee varmasti ongelmia uusimpien näytönohjaimien kanssa, koska näytönohjainvalmistajat eivät ole varmaankaan katsoneet kovin oleelliseksi tukea kaikkia harvojen ohjelmien tarvitsemia palveluita. Standardia kun DOS-grafiikalle ei taida olla, ei ainakaan niin hyvää (?) kuin Wintoosaan.
Sormea voi kääntää myös ostajaa kohden. Onko järkevää hankkia vanhaa ohjelmaa uuteen koneeseen? Myös Windows-pohjaisia kartaohjelmia löytyy... - navigoija
AriT kirjoitti:
Windows-standardi on kyllä olemassa, mutta kun toimittaja ei ole tietääkseni tehnyt ohjelmaa kyseiseen ympäristöön. Kyseessä on siis (vanha) DOS-pohjainen ohjelma, jonka käyttämissä grafiikkapalveluissa tulee varmasti ongelmia uusimpien näytönohjaimien kanssa, koska näytönohjainvalmistajat eivät ole varmaankaan katsoneet kovin oleelliseksi tukea kaikkia harvojen ohjelmien tarvitsemia palveluita. Standardia kun DOS-grafiikalle ei taida olla, ei ainakaan niin hyvää (?) kuin Wintoosaan.
Sormea voi kääntää myös ostajaa kohden. Onko järkevää hankkia vanhaa ohjelmaa uuteen koneeseen? Myös Windows-pohjaisia kartaohjelmia löytyy..."Myös Windows-pohjaisia kartaohjelmia löytyy... "
Jopa ilmaisia, esim SeaClear II - SpK
navigoija kirjoitti:
"Myös Windows-pohjaisia kartaohjelmia löytyy... "
Jopa ilmaisia, esim SeaClear IISeaClear on käytettävyysominaisuuksiltaan monta askelta kaupallisia toteutuksia edellä. Ihme, että kaupallisia ylipäätään saadaan myytyä???
- Jiippi
SpK kirjoitti:
SeaClear on käytettävyysominaisuuksiltaan monta askelta kaupallisia toteutuksia edellä. Ihme, että kaupallisia ylipäätään saadaan myytyä???
Olen lähdössä pidemmälle reissulle. Mulla on plotteri mutta ajattelin laittaa läppäriin ns. backupin varalle. Seapro ohjelma kyselin troilmarinilta mutta siihen karttapäivitykset oli aikas kalliita. Mitenkäs tämä seaclear soveltuis siihen ja mistä sitä voi imuroida?
- täältä
Jiippi kirjoitti:
Olen lähdössä pidemmälle reissulle. Mulla on plotteri mutta ajattelin laittaa läppäriin ns. backupin varalle. Seapro ohjelma kyselin troilmarinilta mutta siihen karttapäivitykset oli aikas kalliita. Mitenkäs tämä seaclear soveltuis siihen ja mistä sitä voi imuroida?
seaclear.net
mutta kartat pitää hommata muualta. Ohjelma toisin tunnistaa varsin monia karttamuotoja. - XXX
SpK kirjoitti:
SeaClear on käytettävyysominaisuuksiltaan monta askelta kaupallisia toteutuksia edellä. Ihme, että kaupallisia ylipäätään saadaan myytyä???
Seaclearia kehutaan keskustelupalstoilla jatkuvasti, joten päätin itse kokeilla. Käyttöliittymä näyttää ihan siistiltä, mutta karttojen lataamisessa tuntuu olevan aikamoinen työ. Sain sellaisen kuvan ko. tuotteesta, että en lähtisi kovin helpolla korvaamaan MKH:n CD merikarttoja.
Heittäkää muutama järkevä kommentti, miksi Seaclear on parempi kuin MKH:n CD merikartta? - SpK
XXX kirjoitti:
Seaclearia kehutaan keskustelupalstoilla jatkuvasti, joten päätin itse kokeilla. Käyttöliittymä näyttää ihan siistiltä, mutta karttojen lataamisessa tuntuu olevan aikamoinen työ. Sain sellaisen kuvan ko. tuotteesta, että en lähtisi kovin helpolla korvaamaan MKH:n CD merikarttoja.
Heittäkää muutama järkevä kommentti, miksi Seaclear on parempi kuin MKH:n CD merikartta?että:
- ei saumoja karttasarjojen välissä kuten CD merikartassa. CD merikartassa ei esim reitin teko onnistu käytännössä ollenkaan jos liikutaan karttasarjalta toiselle.
- ylipäätään reitin teko- ja muokkausominaisuudet. Seaclearissa tosi joustava ja kätevä.
- zoomaus toimii rullahiirellä hienosti
- automaattinen loki. Ei tarvitse erikseen miettiä talletuksia vaan esim koko lomareissu tallentuu automaattisesti.
- Seacleariin saa tungettua kohtuullisen helposti minkä tahansa rasteri/bittikartta-aineiston. CD-merikarttaohjelmistolla ei mennä merta edemmäksi kalaan. Esim. koko itämeren välimeren, karibian ja pohjanmeren aineistot löytyy helposti ja halvalla.
miinusta (ei välttämättä kaikille):
Kaiken maailman aineistojen kanssa joutuu hiukan askartelemaan mm. kalibrointien suhteen. Koordinaatistojärjestelmät ja erilaiset karttaprojektiot tulee tutuiksi. CD merikartan aineiston käyttöönotto kuitenkin erittäin helppoa. - jepjep
SpK kirjoitti:
että:
- ei saumoja karttasarjojen välissä kuten CD merikartassa. CD merikartassa ei esim reitin teko onnistu käytännössä ollenkaan jos liikutaan karttasarjalta toiselle.
- ylipäätään reitin teko- ja muokkausominaisuudet. Seaclearissa tosi joustava ja kätevä.
- automaattinen loki. Ei tarvitse erikseen miettiä talletuksia vaan esim koko lomareissu tallentuu automaattisesti.
- Seacleariin saa tungettua kohtuullisen helposti minkä tahansa rasteri/bittikartta-aineiston. CD-merikarttaohjelmistolla ei mennä merta edemmäksi kalaan. Esim. koko itämeren välimeren, karibian ja pohjanmeren aineistot löytyy helposti ja halvalla.
Kaiken maailman aineistojen kanssa joutuu hiukan askartelemaan mm. kalibrointien suhteen. Koordinaatistojärjestelmät ja erilaiset karttaprojektiot tulee tutuiksi. CD merikartan aineiston käyttöönotto kuitenkin erittäin helppoa.Olen tässä pari päivää pyöritellyt tota seaclearia ja se tuntuu hyvältä.. mutta ihan muutama peruskysymys:
Voiko sinne ladata kerralla esim meri-cd. useamman kartan tai sarjan? Ja sitten kun lataa niin tarviiko meri-cd karttoja kalibroida? Ne näyttäisi olevan aikalailla oikein ilman kalibrointia, mutta ei sit kuitenkaan ihan...ja sitten sen kalibroinnin muutosten tallennus ainakin mulla tökkii hieman..
Kai näihin manuaalistakin vastaus löytyisi, mutta kun tyhmä ei jaksa manuaalia lukea,, sohii vaan sinnepäin.
Thanks niinku etukäteen! - sea clearia kokeillut
SpK kirjoitti:
Kaupalliset ovat paljon parempia, joskin sea clearin hinta/laatusuhde on paras ;)
Sulla ei vaan taida olla kokemusta niistä... - Purjehtija
sea clearia kokeillut kirjoitti:
Kaupalliset ovat paljon parempia, joskin sea clearin hinta/laatusuhde on paras ;)
Sulla ei vaan taida olla kokemusta niistä...Kyllä hankkimani kannettava täyttää Elmeri-ohjelmiston laitevaatimukset, jotka on sanottu Elmeriina OY:n kotisivuilla. Olen selvittänyt Fujitsu Siemensin tukipalvelusta, että mm. näyttö on juuri VESA-standardin mukainen ja ohjelman pitäisi pelata XP-käyttöjärjestelmässä.
MIkä on ohjelman tekijän ja myyjän vastuu tällaisessa tilanteessa?
Eikö kenelläkään ole kokemusta vastaavasta tilanteesta---ohjelmahan on monella käytössä. - hopoilija
jepjep kirjoitti:
Olen tässä pari päivää pyöritellyt tota seaclearia ja se tuntuu hyvältä.. mutta ihan muutama peruskysymys:
Voiko sinne ladata kerralla esim meri-cd. useamman kartan tai sarjan? Ja sitten kun lataa niin tarviiko meri-cd karttoja kalibroida? Ne näyttäisi olevan aikalailla oikein ilman kalibrointia, mutta ei sit kuitenkaan ihan...ja sitten sen kalibroinnin muutosten tallennus ainakin mulla tökkii hieman..
Kai näihin manuaalistakin vastaus löytyisi, mutta kun tyhmä ei jaksa manuaalia lukea,, sohii vaan sinnepäin.
Thanks niinku etukäteen!Kyllä voit ladata vaikka useammankin sarjan samalla kertaa, Mapcal hoitaa kalibroinnin itse cd-merikartan kalibrointitiedostojen avulla. Tuolta löytyy rautalangasta väännetyt ohjeet:
http://groups.google.fi/group/sfnet.harrastus.veneet/browse_thread/thread/a14cca6f3df6b4eb/b9e0a546d6956d3f?lnk=st&q=seaclear konvertointi&rnum=1&hl=fi - hopoilija
sea clearia kokeillut kirjoitti:
Sulla ei vaan taida olla kokemusta niistä...Minulla ainakin on rahalle muutakin käyttöä, kuin maksaa ohjelmasta vaikka minulle tarjotaan sellaista ilmaiseksikin.
- jepjep
hopoilija kirjoitti:
Kyllä voit ladata vaikka useammankin sarjan samalla kertaa, Mapcal hoitaa kalibroinnin itse cd-merikartan kalibrointitiedostojen avulla. Tuolta löytyy rautalangasta väännetyt ohjeet:
http://groups.google.fi/group/sfnet.harrastus.veneet/browse_thread/thread/a14cca6f3df6b4eb/b9e0a546d6956d3f?lnk=st&q=seaclear konvertointi&rnum=1&hl=fithanks
- AriT
Purjehtija kirjoitti:
Kyllä hankkimani kannettava täyttää Elmeri-ohjelmiston laitevaatimukset, jotka on sanottu Elmeriina OY:n kotisivuilla. Olen selvittänyt Fujitsu Siemensin tukipalvelusta, että mm. näyttö on juuri VESA-standardin mukainen ja ohjelman pitäisi pelata XP-käyttöjärjestelmässä.
MIkä on ohjelman tekijän ja myyjän vastuu tällaisessa tilanteessa?
Eikö kenelläkään ole kokemusta vastaavasta tilanteesta---ohjelmahan on monella käytössä.Elmeristä ei valitettavasti ole kokemuksia, mutta kannattaa ehkä vielä kokeilla muuttaa myös koneen BIOS-asetuksia. Yleensä asetuksiin pääsee Fujitsussa painamalla F2 (tai vast.) siinä vaiheessa, kun kehotus tulee ruudulle. Ainakin omassa vanhemmassa Fujitsussani on muistaakseni asetus, joka vaikuttaa nimenomaan DOS-tilan näyttöympäristöön. Asetus oli sellainen, joka mahdollistaa sovelluksen VGA-näytön "venyttämisen" koko näytön kokoiseksi. Edelleenkin pitää muistaa, että ELmeri EI käytä XP:n tai 2000:n grafiikkaa vaan toimii näiden komentokehotetilassa. Eli XP- tai 2000-yhteensopivuudella ei tämän ongelman kanssa liene mitään tekemistä.
Tässäkin säikeessä on puhuttu paljon ilmaisohjelmista (SeaClear ja vastaavat). Näistä ohjelmista puhuttaessa pitää muistaa, että niiden mukana ei tule kartta-aineistoa, joka on vähintään yhtä oleellinen osa toimivaa kokonaisuutta kuin itse ohjelma. Ilmaisohjelmat soveltuvat hyvin sellaisille käyttäjille, joilla on aikaa ja taitoa puuhastella aineistojen valmistelun kanssa. Ei sellaisille, jotka haluavat toimivan järjestelmän nopeasti käyttöön.
Tosin maksullisissakin ohjelmissa on omat hankaluutensa, kuten tässäkin keskustelussa on tullut esille. Ohjelmia kannatta vertailla ja valita itselle sopivin ja toimivin. Jälkiviisaus on tietysti helppoa, eikä tässä tilanteessa enää auta. Messuilta saamani fiiliksen mukaan Elmerin tekijät suhtautuvat ongelmiin vakavasti, joten kannattaa varmaankin olla puhelimitse suoraan yhteydessä tekijään ongelman ratkaisemiseksi. XXX kirjoitti:
Heittäkää muutama järkevä kommentti, miksi Seaclear on parempi kuin MKH:n CD merikartta?Kyllä MKH:n kartat menee SC:n ihan kivasti.
Minä olen viennyt kaikki Suomen kartat siihen ja hyvin toimii...
Viime kesän aikana tein liki 2000 mailia enkä missään huomannut virhettä paitsi Korppoon kiepeillä. Vika oli MKH:n kartassa, ei SC aikaansaama. Päivitys löytyi sitten verkosta.- Purjehtija
AriT kirjoitti:
Elmeristä ei valitettavasti ole kokemuksia, mutta kannattaa ehkä vielä kokeilla muuttaa myös koneen BIOS-asetuksia. Yleensä asetuksiin pääsee Fujitsussa painamalla F2 (tai vast.) siinä vaiheessa, kun kehotus tulee ruudulle. Ainakin omassa vanhemmassa Fujitsussani on muistaakseni asetus, joka vaikuttaa nimenomaan DOS-tilan näyttöympäristöön. Asetus oli sellainen, joka mahdollistaa sovelluksen VGA-näytön "venyttämisen" koko näytön kokoiseksi. Edelleenkin pitää muistaa, että ELmeri EI käytä XP:n tai 2000:n grafiikkaa vaan toimii näiden komentokehotetilassa. Eli XP- tai 2000-yhteensopivuudella ei tämän ongelman kanssa liene mitään tekemistä.
Tässäkin säikeessä on puhuttu paljon ilmaisohjelmista (SeaClear ja vastaavat). Näistä ohjelmista puhuttaessa pitää muistaa, että niiden mukana ei tule kartta-aineistoa, joka on vähintään yhtä oleellinen osa toimivaa kokonaisuutta kuin itse ohjelma. Ilmaisohjelmat soveltuvat hyvin sellaisille käyttäjille, joilla on aikaa ja taitoa puuhastella aineistojen valmistelun kanssa. Ei sellaisille, jotka haluavat toimivan järjestelmän nopeasti käyttöön.
Tosin maksullisissakin ohjelmissa on omat hankaluutensa, kuten tässäkin keskustelussa on tullut esille. Ohjelmia kannatta vertailla ja valita itselle sopivin ja toimivin. Jälkiviisaus on tietysti helppoa, eikä tässä tilanteessa enää auta. Messuilta saamani fiiliksen mukaan Elmerin tekijät suhtautuvat ongelmiin vakavasti, joten kannattaa varmaankin olla puhelimitse suoraan yhteydessä tekijään ongelman ratkaisemiseksi.Kiitos vinkistä, mutta mainittujen asetusten muuttamisesta ei ole ollut apua. Olen jo aikaisemmin kokeillut--ongelma ei korjaantunut. Tietokoneeni on ollut ohjelman tekijän yhtiössä alkutalvesta muutaman viikon tutkailtavana, mutta eipä sieltäkään löytynyt apua ongelmaan. Luulisi, että tällainen kaupallinen maksullinen Suomessa tehty ohjelma toimii myös uusissa nykyaikaisissa koneissa. Eikä tuote aivan puoli-ilmainenkaan ollut.
- jepjep
hopoilija kirjoitti:
Kyllä voit ladata vaikka useammankin sarjan samalla kertaa, Mapcal hoitaa kalibroinnin itse cd-merikartan kalibrointitiedostojen avulla. Tuolta löytyy rautalangasta väännetyt ohjeet:
http://groups.google.fi/group/sfnet.harrastus.veneet/browse_thread/thread/a14cca6f3df6b4eb/b9e0a546d6956d3f?lnk=st&q=seaclear konvertointi&rnum=1&hl=fiLisää kysymyksiä, tai ihmetystä.
Tuli ladattua SeaCleariin kartta-aineisto MERI-CD:N Pietari - Tukholma levyltä (vuosimalli 2001) ja kaikki meni muuten hyvin mutta nyt on pientä heittoa ilmassa.
MERI-CD ja Seaclearin koodinaateissa on ehkä 1-3 kaapelin heitto NNW. Ei NEE niinkuin jossain ajateltiin.
Onko järkevämpi mennä hakemaan sininen MERI CD Pietari - Tukholma väliltä vai voiko ton 2001 aineiston vielä uudelleen kalibroida ja jos voi, niin onko suurikin työ.
Kiitos etukäteen neuvoista. - hopoilija
jepjep kirjoitti:
Lisää kysymyksiä, tai ihmetystä.
Tuli ladattua SeaCleariin kartta-aineisto MERI-CD:N Pietari - Tukholma levyltä (vuosimalli 2001) ja kaikki meni muuten hyvin mutta nyt on pientä heittoa ilmassa.
MERI-CD ja Seaclearin koodinaateissa on ehkä 1-3 kaapelin heitto NNW. Ei NEE niinkuin jossain ajateltiin.
Onko järkevämpi mennä hakemaan sininen MERI CD Pietari - Tukholma väliltä vai voiko ton 2001 aineiston vielä uudelleen kalibroida ja jos voi, niin onko suurikin työ.
Kiitos etukäteen neuvoista.Valitettavasti en osaa sanoa, mistä virhe johtuu. Itse olen käyttänyt vain uusia sinisiä karttoja. Muistaakseni sinistenkin karttojen kalibrointitiedostoissa on käytetty KKJ datumia ja ne kääntyvät ihan oikein, joten siitäkään ei liene kysymys? Joskus tein ohjelman, joka automaattisesti muuntaa kalibrointitiedostojen koordinaatit KKJ => WGS84 (OziExploreria varten). En usko, että siitä on apua tässä, mutta jos haluat yrittää niin voin toki lähettää sähköpostilla.
- jepjep
hopoilija kirjoitti:
Valitettavasti en osaa sanoa, mistä virhe johtuu. Itse olen käyttänyt vain uusia sinisiä karttoja. Muistaakseni sinistenkin karttojen kalibrointitiedostoissa on käytetty KKJ datumia ja ne kääntyvät ihan oikein, joten siitäkään ei liene kysymys? Joskus tein ohjelman, joka automaattisesti muuntaa kalibrointitiedostojen koordinaatit KKJ => WGS84 (OziExploreria varten). En usko, että siitä on apua tässä, mutta jos haluat yrittää niin voin toki lähettää sähköpostilla.
se jäi siis sanomatta, että mulla sinne chart infoon tuli:
projection kohtaan Mercator
ja datumiksi kkj
Aika jännä sisänsä, ettei mennyt ihan ok.
Siis jos ymmärsin oikein, niin sinisten kanssa sulla ei ole ollut mitään ongelmia, eli kalibrointi on hoitunut automaattisesti ja oikein? Sitten vielä siinä 2001 versiossa se iso yleiskartta on jaettu 4 eri osaan eli Y1, Y2, Y3 ja Y4. ja niitä sekä esim. Tukholman edustan 6142 (muistaakseni) karttoja se konvertointi ei automaattisesti kalibroinut vaan jouduin tekemään sen itse. Onko sinisissä sama?
Thanks vielä kerran - hopoilija
jepjep kirjoitti:
se jäi siis sanomatta, että mulla sinne chart infoon tuli:
projection kohtaan Mercator
ja datumiksi kkj
Aika jännä sisänsä, ettei mennyt ihan ok.
Siis jos ymmärsin oikein, niin sinisten kanssa sulla ei ole ollut mitään ongelmia, eli kalibrointi on hoitunut automaattisesti ja oikein? Sitten vielä siinä 2001 versiossa se iso yleiskartta on jaettu 4 eri osaan eli Y1, Y2, Y3 ja Y4. ja niitä sekä esim. Tukholman edustan 6142 (muistaakseni) karttoja se konvertointi ei automaattisesti kalibroinut vaan jouduin tekemään sen itse. Onko sinisissä sama?
Thanks vielä kerranJuu, kyllä ne siniset kääntyivät ihan ongelmitta lukuunottamatta muutamia värivirheitä, jotka eivät käytännössä haittaa kartan käyttöä. Yleiskartat olen joutunut kalibroimaan käsin.
- että,
jepjep kirjoitti:
Lisää kysymyksiä, tai ihmetystä.
Kiitos etukäteen neuvoista.Meri-CD:n näytettävä koordinaatisto on KKJ:ssa, vihreiden karttojen koordinaattiviivat ovat siten tasalukuja. SC näyttää koordinaatit aina WGS-84:ssä, joten 'heittoa' pitääkin tulla, kun vie hiiren ko. viivojen risteykseen.
Sinisillä kartoilla ko. viivat ovat WGS-84 (siis myös SC:ssä) tasalukuja.
Vanhemmissa Pietari-Tukholma kartoissa Venäjän alueillaa on melkoisia heittoja. Kun katsoo karttaa, niin koordinaattiviivat tekevät melkoisia mutkia. Käsin kalibroimalla SC:llä voi laittaa lisäpisteita, joilla tilannetta voi korjata alkuperäistä paremmaksi. - löytyy
SpK kirjoitti:
että:
Kaiken maailman aineistojen kanssa joutuu hiukan askartelemaan mm. kalibrointien suhteen. Koordinaatistojärjestelmät ja erilaiset karttaprojektiot tulee tutuiksi. CD merikartan aineiston käyttöönotto kuitenkin erittäin helppoa.Halvalla ja helposti karttoja?Haluaisin nyt lähinnä pohjanlahden kartan eli pitäisi näkyä koko meri eikä vain rantoja niinkuin cd-merikartassa.
- EL-Miäs
Oletko koettanut muuttaa näytön asetukisia,sillä vaikuttaa siltä että karttanäyttö ei sovi ruudulle ja
osa siitä menee ulkopuolelle - jokke
Onko tämä Uusi Loisto hintansa väärti ,näköjään pari kertaa kallimpi kuin Elmeri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565320Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212357- 1131582
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2281529- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2911085- 721047