Tv vs. netti ... ?

Tämä on aina ollut hauska aihe. Netti hyväksytään, mutta tv ei. Kun kuitenkin netistä on saatavilla sellaista törkyä kuin sattuu huvittamaan, ja ihan milloin haluaa. Näinhän ei ole tv:ssä, vaan ohjelmat ovat kellonaikaan sidoksissa ja päivällä ei törkyä tule.

Ja siksikin toisekseen: televiissoriakin pystyy (siis oikeasti) ohjailemaan ihan itse ja valitsemaan mitä haluaa katsoa, ihan samoin kuin nettiä. Sillä erotuksella kuten edellä todettua.

Jos televiissorikiellon keksijät olisivat vielä elämänsä voimissa ja päätösvaltaisia niin aivan varmasti netti olisi ollut kiellettyä jo sen syntymästä asti.

9

896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blastus

..varmaan jos ne televiissorikiellon keksijät vielä eläisivät, niin varmasti kieltäisivät kioskeissa käymisen kun niissä myydään kaikenlaisia roskalehtiä, eikä niissä voi edes maksaa laskuja, postilaatikko voi muutamissa olla, mutta niitä on muuallakin.

Ja sanomalehtien tilaaminenkin olisi ollut kiellettyä aivan viimeaikoihin asti kun niissä on ollut päiväkahviseurailmoituksia.

Kyllä varmaan eräiden kannattais kieltää netti itseltään.

• näissä

sääntöasioissa olekaan mitään logiikkaa. silti ne mielletään tärkeiksi ja niitä ikään kuin seurataan.
        ja monet asiat rajoittavat nimenomaan naisten elämää

• on tv ollut
        näissä kirjoitti:

sääntöasioissa olekaan mitään logiikkaa. silti ne mielletään tärkeiksi ja niitä ikään kuin seurataan.
        ja monet asiat rajoittavat nimenomaan naisten elämää

jo ainakin 15 vuotta olemme vl.lliä.

• Anterox

Todella mielenkiintoinen rajanveto. Tästä keskustellaan näköjään tälläkin palstalla tiiviisti. Minun teoriani on käytännöllisyys: eläminen modernissa yhteiskunnassa menisi aivan liian hankalaksi ilman tietokonetta ja verkkoyhteyksiä. Luonnollisesti se on mahdollista, mutta esim. liikeasioiden hoitaminen muuttuisi todella työlääksi. Bisneksessä aika on rahaa!

Lestadiolaisissa on useita hyvin menestyneitä yrittäjiä. Ehkä tämä mammona-siipi on taustalla vaikuttamassa papistoon ja oppien tulkintaan? Eikä kukaan tietysti voi väittää itse Laestadiuksen (1800 - 1861) saarnanneen internettiä vastaan!

• >>Eikä kukaan tietysti voi väittää itse Laestadiuksen (1800 - 1861) saarnanneen internettiä vastaan!
        >>

ei kai sentään myöskään tv-vastaanotinta vastaan?

>>Minun teoriani on käytännöllisyys: eläminen modernissa yhteiskunnassa menisi aivan liian hankalaksi ilman tietokonetta ja verkkoyhteyksiä. Luonnollisesti se on mahdollista, mutta esim. liikeasioiden hoitaminen muuttuisi todella työlääksi. Bisneksessä aika on rahaa!
        >>

No elämä ei todellakaan ole sen ihmeellisen vaikeaa nykypäivänä ilman nettiä. Silkkaa olettamusta. Sen sijaan yrittämisestähän on valtakunnankin tasolta lestaadiolaisten periaatteiden tyhjäksi tekeminen tunnettua.

Löytyy eräskin pyöreähkö herrashenkilö televiissorista silloin tällöin lihajalosteitaan mainostaen. Kyseinen yritys on täysin tämän uskontokunnan omistuksessa. Periaatteet on tietenkin helpompi heittää romukoppaan silloin kun niistä sattuu olemaan firmalle haittaa taloudellisesti.

• Anterox
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Eikä kukaan tietysti voi väittää itse Laestadiuksen (1800 - 1861) saarnanneen internettiä vastaan!
        >>

ei kai sentään myöskään tv-vastaanotinta vastaan?

>>Minun teoriani on käytännöllisyys: eläminen modernissa yhteiskunnassa menisi aivan liian hankalaksi ilman tietokonetta ja verkkoyhteyksiä. Luonnollisesti se on mahdollista, mutta esim. liikeasioiden hoitaminen muuttuisi todella työlääksi. Bisneksessä aika on rahaa!
        >>

No elämä ei todellakaan ole sen ihmeellisen vaikeaa nykypäivänä ilman nettiä. Silkkaa olettamusta. Sen sijaan yrittämisestähän on valtakunnankin tasolta lestaadiolaisten periaatteiden tyhjäksi tekeminen tunnettua.

Löytyy eräskin pyöreähkö herrashenkilö televiissorista silloin tällöin lihajalosteitaan mainostaen. Kyseinen yritys on täysin tämän uskontokunnan omistuksessa. Periaatteet on tietenkin helpompi heittää romukoppaan silloin kun niistä sattuu olemaan firmalle haittaa taloudellisesti.

Silkkaa olettamusta. Juuri niin! Ei minulla mitään lopullisia totuuksia ole tarjolla.

Tekstissäsi viimeinen lause on tärkeä. Kristityt eivät aikanaan saaneet edes pankkitoimintaa käyntiin kun koron perimistä pidettiin kiellettynä! Juutalaiset pääsivät vaurastumaan antolainauksella satoja vuosia ennen kuin kristinuskoa alettiin tulkita väljemmin ja korko todetiin sittenkin luvalliseksi. Teologinen periaate sai väistyä mammonan tieltä!

• PKO

Olen elänyt sen aja kun tv kiellettiin, siksi sen kiellon joutuu laittamaan sitä aikaa vasten. Ei sen ajan ihmisillä riitänyt ymmärrys että kuvaa voidaan siirtää ilman lankoja pelkästään ilmatietä. Siksi "viisaat miehet Oulussa pohti,että kyllä sen täytyy olla piru joka tämmöiseen kykenee, ei jumalan lapsi voi tämmöistä saatanan sontaluukkua katsella".
      Nyt kun tuli uusi tietotekniikka ja netti, oli pakko ymmärtää että ei tätä voi v-lestadiolaisiltakaan kieltää jos meinaavat töitä tehdä. Eihän suurikaan lapsilauma elä kun leivästä.
      Sen olen minäkin huomannut että kyllä v-lestadiolaiset tuntevat nykyisin tv-ohjelmat paremmin kun minä, joka katson niitä tv:stä kun kerkiän. V-lestadiolainen kun katsoo ohjelmat privaatisti netistä, nenä puolenmetrin päästä ruudusta. Että näin muuttuu maailma "Eskoseni".

Rauhaisaa joulun aikaa niin Teille v-lestadiolaiset kun me muut sukakuluttajat.

• sasha

Kyllä se TV tulee meille VL:kin koteihin, kunhan saamme lisää muutoksia aikaan. Tällähetkellä jo puhujien ja pappien vaimot ja monet muutkin naiset sävyttävät hiuksia estääkseen harmaantumisen. TV säännön kumoaminen on varmaan vain niin paljon hankalempaa mutta kyllä se vielä tulee......

• se sitten tuntuu kun ennen niin selvä oppi muuttuu? Itse entisenä jehovan todistajana tiedän oppien muuttumisen tarkoittavan yleensä sitä, että edellinen ei ollut raamatusta, tietenkään. Kun kerran nykyinen, "uuden valon" mukainen oppi on oikein (vaan kuinka kauan sekään).

Kun joku asia kielletään jumalan sanaan vedoten ja sitten myöhemmin kumotaan niin mitä voidaan päätellä? Jumalan sana kun ei ole muuttunut koskaan, eikä muutu.

Ei siinä, että tv:n salliminen olisi pahasta, päinvastoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4810
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1332
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1131
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      253
      950
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      947
    Aihe