kestääkö lujitemuovi eli tavallinen lasikuitu vene jäissä talvehtimisen? Joitakin pursia olen silloin tällöin nähnyt talvehtimassa jäissä, mutta en koskaan päässyt läheltä katsomaan tai haastattelemaan omistajaa.
kestääkö
11
2208
Vastaukset
- LHJ
En ainakaan itse menis jättämään venettä talveksi vesille.
- Hyvin kestää
Jos se vain on pohjoismaissa suunniteltu ja tehty pohjoismaisiin oloihin, eli oikea arktinen laatuvene. Mitä vanhempi, sen kestävämpi. On sanomattakin selvää, että se sakujen halpaversio ei selviä edes kuivilla lämmitetyssä hallissa yli talven ilman vaurioita.
- Vain tyhmä jättää...
Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)
- Ihmeessä
Vain tyhmä jättää... kirjoitti:
Ei kestä. Peräsinakseli saattaa vääntyä, delaminoituu (jäiden puristaessa kylkiä) ja jäiden lähdön aikaan lohkareet raapii kylkiin naarmuja ja pahimmassa tapuksessa kuituun asti jolloin vesi pääsee laminaattiin ja osmoosivaurion ensiaskeleet ovat alkaneet. Eikä kyllä varmasti ole eroa onko vene keski-euroopan sarjapursi vai suomalainen homekattila. Samat vauriot tulevat molempiin. Vaikkakin tais olla lähinnä hyvä provo tuo hyvin kestään kommentti...:)
Sittenhän sekin selviäisi kun itse kokeilisi.olisi ainakin faktaa lyödä pöytään!!
- R K-S
vene kuuluu nostaa syksyllä ylös vedestä. Kyllä kalastajat ja muut ammattilaiset käyttävät venettä ympäri vuoden jos vain jäätilanne sallii. Silloin voi käydä niin, että jäätyy kiinni. Ei se siitä rikki mene, mutta ei se hyvääkään tee.
- Ihmettelijä
Ai ei mene rikki. Perustele!
VTT teki aikoinaan testi liimaamalla venymäliuska-antureita veneeseen joka pidetiin jäissä Helsingin Koivusaaren (NJK:n) satamassa.
Lopputulos oli että ruorin ja pokurin rakenteisiin kohdituvat kuormat olivat niin suuria että ei voi suositella.- Kyrpä-kyösti
Olen kuullut, että Bavaria 30 on ainoa muovivene maailmassa, joka kestää. Se on suunniteltu Pohjoisen Jäämeren olosuhteisiin toisin kuin Hallberg-Rassyt, Finngulfit ja sen sellaiset skandinaaviset homeveneet. Mun haaveena olis kuitenkin betonista tehty Bavaria
- eipäs
Joo, tuo olu hyvä. Kirjoittajansa näköinen kommentti. No oiskos sitä jotain muuta voinut odottaakaan..? EI!
Ei voi muuta kun epäillä että tollaisen lauseen takana on samantasoinen äly kuin veneenssä valitessa...
- helsingissä
muutama vuosi sitten jäi jäihin Sunwind 27. Kuulemma hyvin kesti talven koettelemukset.
Samalla en voi kuitenkaan kuin ihmetellä ihmetellä purjehtijan huolimattomuutta/ välinpitämättömyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565340Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1131592
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2311550- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91143Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3021105- 721047