Vaikea keli......

KuningasAutoilija

Voi että mua ottaa päähän nää kirjotukset.

"Vaikea ajokeli aiheutti keskiviikkona Etelä- ja Keski-Suomen maanteillä lukuisia kolareita, joissa kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Vakavia vammoja sai ainakin yhdeksän ihmistä."

Ei se keli tule ajamaan autoa. P...kele!!!
Jokaisen tulisi itse ajaa kykyjensä ja kelin edellyttämien olosuhteiden mukaan.

Ja lisää...

"Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan teillä tapahtui keskiviikkona iltapäivällä kolme vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa kaikissa oli osasyynä liukas keli. Iltaan mennessä alueella oli tapahtunut viitisenkymmentä liukkaan kelin turmaa."

Osasyynä liukas keli.... Jättäkää sitä turvaväliä ja unohtakaa se vouhotus liikenteessä kun on liukasta. Ei teille aina noita teitä kerkee suolaamaan kesäkelejä vastaaviksi.

Ei se vauhti ole niin paha jos suoraan ajetaan mutta ne turvavälit on tärkeät. Koittakaa tajuta !!! Ajatelkaa muitakin kuin itteenne tuolla liikenteessä.

Tänään iltapäivällä on myös luvassa huonoa keliä.
Se ei saisi yllättää autoilioita, mutta katsotaan illan uutisista miten se taas pääsi yllättämään.

27

1487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan on

      Tiedotusvälineethän tämänkin mielikuvan luovat.
      Autonkuljettaja vapautetaan vastuusta,ja syytetään liukkautta.Ainoat,jotka keliä ei saa syyttää,on raskasliikenne.80-luvulla tulin Pohjoisesta Etelä-Suomeen päin,lunta satoi niin paljon että lumiauran perässä oli pitkä letka meitä lomalta palaavia.Jyväskylä>Tampere väli köröteltiin n 60km/h nopeudella,kellään ei hihat palanut,ja yrittänyt ohituksia.Silloin ajettiin kelin mukaan,mutta nykyään liikenne menee tuurilla eteenpäin.Katsellaan illalla saldo tältäkin päivältä,kun HUONO KELI on taas syyllinen onnettomuuksiin.

      • KuningasAutoilija

        Veikkaan että noin 40 kolaria uudellamaalla jos keli menee huonoksi


      • vaan on
        KuningasAutoilija kirjoitti:

        Veikkaan että noin 40 kolaria uudellamaalla jos keli menee huonoksi

        Arvelen Etelä-Suomen alueella tapahtuvan n 100 onnettomuutta,jos se HUONO KELI tulee.Toivottavasti olen väärässä.


      • J_A_K_A_J_A
        vaan on kirjoitti:

        Arvelen Etelä-Suomen alueella tapahtuvan n 100 onnettomuutta,jos se HUONO KELI tulee.Toivottavasti olen väärässä.

        Puhua mistään etelä Suomesta,kyllä nää tämän päiväisetkin uutiset osoittaa,että kolareita on joka puolella ja pääkaupunkiseudulla kaikkein vähiten,että se siitä.Ajelkaa vaan ihan itte siellä landella kun ootte niin hyviä kyllä sen uutisista näkee,jossei ole ketään kehen törmäisi niin sitten ajetaan vaan pitkin metsiä.


      • J_A_K_A_J_A

        Kun on normaali talvikeli niin ajetaan jotain idiootti kuuttakymppiä niin kai siinä hihat palaa normaali ihmiseltä.


      • silleen
        J_A_K_A_J_A kirjoitti:

        Kun on normaali talvikeli niin ajetaan jotain idiootti kuuttakymppiä niin kai siinä hihat palaa normaali ihmiseltä.

        Totta kai taitava autoilija pystyy ajamaan vähintään satasta myös silloin, kun näkyvyys on korkeintaan 20 metriä ja tien kitkakerroin hädin tuskin positiivisella puolella. Kaikki muu liikennekäytös on ärsyttävää nysväystä.


      • ÄIJÄLÄ
        J_A_K_A_J_A kirjoitti:

        Puhua mistään etelä Suomesta,kyllä nää tämän päiväisetkin uutiset osoittaa,että kolareita on joka puolella ja pääkaupunkiseudulla kaikkein vähiten,että se siitä.Ajelkaa vaan ihan itte siellä landella kun ootte niin hyviä kyllä sen uutisista näkee,jossei ole ketään kehen törmäisi niin sitten ajetaan vaan pitkin metsiä.

        Ja muistahan sinäkin pitää sitä turvaväliä.
        Olen samaa mieltä, ettei sillä paikkakunnalla ole väliä, samalla lailla ajetaan joka paikassa, jossa on liukasta.
        Liukas keli ei kuitenkaan ole syy, vaan ajotaidon puute.
        Sais nämäkin lehtien journalilisoijat muuttaa kertomistapaansa ja lopettaa uutisoinnit liukkaiden kelien aiheuttamista turmista ja siirtyä puhumaan taitamattomien kuskien aiheuttamista kolareista.
        Kun näin toitotetaan, että liukas keli on syypää, ei ikinä opita tajuamaan, että se syy olikin se oma taitamattomuus.


      • 1500 lada
        J_A_K_A_J_A kirjoitti:

        Puhua mistään etelä Suomesta,kyllä nää tämän päiväisetkin uutiset osoittaa,että kolareita on joka puolella ja pääkaupunkiseudulla kaikkein vähiten,että se siitä.Ajelkaa vaan ihan itte siellä landella kun ootte niin hyviä kyllä sen uutisista näkee,jossei ole ketään kehen törmäisi niin sitten ajetaan vaan pitkin metsiä.

        Ai että tekee hyvän mielen kun pääsee asvltilla
        ohitse ja oikein näytellään maailman miestä että sinne se laatokka jäi.
        Mutta annas olla kun karahtaa pyörät soralle niin
        heti alkaa turpojen painelaskemaan ja aletaan niinsanotuksi tien tukoksi jotta laatokallakin joutuu jopa ohittelemaan teitä.
        JA TÄTÄ ON OLLUT KYYDISSÄ MONI PÄÄKAUPUNKILAINEN MÖKKILÄINEN TODISTAMASSA. jOTTA SE SIITÄ landesta.


    • Irtoperiä

      Ihmettelinpä tossa eilispäivänä kun tiehallinnon sivuille ilmesty varotus erittäin huonosta ajokelistä eteläisessä suomessa. Kattelin tuoreita kelikameroiden kuvia samoilta tiehallinnon sivuilta.

      Etelä-suomessa oli kuvien mukaan hyvä näkyvyys, ei lunta tiellä, asvaltti näkyi ja sadetta ei ollut. Pakkanen 7-8 astetta.

      Kuvien ja kokemuksen perusteella päättelin että suola ei enää toimi noin kylmässä, joten tie on jäässä. Siis normaali talvikeli!

      Miksi piti antaa varotus erittäin huonosta ajokelistä?

      Siksikö että kaikilla Helsingistä pois johtavilla teillä oli kolari 200km säteellä pääkaupunkiseudusta.

      Jos normaalissa talvikelissä sanotaan kädettömälle että nyt on erittäin huono keli, niin mitä sille kerrotaan kun on ihan oikeesti huono keli.

      Eteläisessä suomessa vallitsee Erikoiserittäinkauheenhirveenhurjajaihanoikeestisurkeeluminenjaliukaspysykotonakeli.

      Miksi kolareita tapahtuu liukkaalla? Siksi että autoilijat eivät tajua että on liukasta. Miksi ne ei tajua? Siksi että niille kerrotaan kaikki valmiiksi. No eikö se auta? Ei auta jos yksikin kertominen jää väliin ja tien pinta on tumma, olettaa suurin osa että nyt on kesäkeli ja ajaa sen mukaan.

      Mikä auttaisi? Se että autoilijat joutuisivat itse näkemään tiestä onko se liukas vai ei. Toinen apu olisi se että media julkaisisi uutisia joissa ei syytetä keliä vaan todettaisiin onnettomuuden johtuvan kuljettajan riittämättömästä liukkaankelin ajotaidosta.

      Kyllä hävettäs ja siitä tulis motivaatiota oppia uutta.

      Kirjotin noi ekassa viestissä lainatut uutiset uusiks. Ensin se on alkuperäsessä muodossaan ja sitten uus versio.

      ""Vaikea ajokeli aiheutti keskiviikkona Etelä- ja Keski-Suomen maanteillä lukuisia kolareita, joissa kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Vakavia vammoja sai ainakin yhdeksän ihmistä.""

      "Jäisen tienpinnan yllättämät kokemattomat autoilijat aiheuttivat keskiviikkona Etelä- ja Keski-Suomen maanteillä lukuisia kolareita, joissa kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Vakavia vammoja sai ainakin yhdeksän ihmistä."

      ""Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan teillä tapahtui keskiviikkona iltapäivällä kolme vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa kaikissa oli osasyynä liukas keli. Iltaan mennessä alueella oli tapahtunut viitisenkymmentä liukkaan kelin turmaa.""

      "Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan teillä tapahtui keskiviikkona iltapäivällä kolme vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa kaikissa oli osasyynä kokematon talviautoilija. Iltaan mennessä alueella oli tapahtunut viitisenkymmentä kokemattomuudesta johtuvaa turmaa. Keli oli normaali talvikeli. Tie jäinen, hyvä näkyvyys ja sadettakaan ei ollut"

      Vielä 15-20v sitten oli kunnia asia osata pitää auto tiellä vaikka se vähän liukas olikin.

      • J_A_K_A_J_A

        pitäisi olla nykyäänkin,mutta tämä nyky sukupolvi ei osaa tehdä mitään jossei se ole laissa tai jossain muussa kerrottu mitä pitää tehdä tai varoa.Kyllähän sen näkee joka pihallakin missä lapset leikkii kypärät päässä ja huudetaan,että älä tee sitä, älä tätä, sattuu kun menet sinne.Missä sitä voi mitään oppia kun koko elämä säädetään valmiiksi.


      • Kallonkutistaja

        Kirjoitapa vielä omalla tyylilläsi uusiksi se Konginkankaan kolariuutinen.


      • Irtoperiä
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Kirjoitapa vielä omalla tyylilläsi uusiksi se Konginkankaan kolariuutinen.

        Niinkun olen aikasemminkin sanonut, kukaan ei ole täydellinen autonkuljettaja. Ei edes työkseen 30v ajanut.

        Myös konginkankaalla kuljettaja arvioi tilanteen väärin ja koki yllätyksen. Taidot ei riittänyt oikaisemiseen ja yhdessä 31 muun seikan kanssa oli lopputulos mitä oli.

        En usko että kenekään rekkakuskin taidot olisi riittäneet yhdistelmän oikaisemiseen tuolloin.

        Jos luet onnettomuustutkinta raportin kokonaan, huomaat että siellä tulee ilmi myös se että sää oli poikkeuksellinen.

        Eilisen ja tämän päivän säässä ei ole muuta poikkeuksellista kuin se että sitä on kestänyt jo viikon tai pari.

        Eli kelissä on yhtäpaljon yllättävää kuin talvessa. Tulee vaan kerran vuodessa.


      • Kallonkutistaja
        Irtoperiä kirjoitti:

        Niinkun olen aikasemminkin sanonut, kukaan ei ole täydellinen autonkuljettaja. Ei edes työkseen 30v ajanut.

        Myös konginkankaalla kuljettaja arvioi tilanteen väärin ja koki yllätyksen. Taidot ei riittänyt oikaisemiseen ja yhdessä 31 muun seikan kanssa oli lopputulos mitä oli.

        En usko että kenekään rekkakuskin taidot olisi riittäneet yhdistelmän oikaisemiseen tuolloin.

        Jos luet onnettomuustutkinta raportin kokonaan, huomaat että siellä tulee ilmi myös se että sää oli poikkeuksellinen.

        Eilisen ja tämän päivän säässä ei ole muuta poikkeuksellista kuin se että sitä on kestänyt jo viikon tai pari.

        Eli kelissä on yhtäpaljon yllättävää kuin talvessa. Tulee vaan kerran vuodessa.

        "...että sää oli poikkeuksellinen."

        Jos olisi ollut esim heinäkuu, sanoisin, että sää olisi ollut poikkeuksellinen.

        Ilmassahan oli kaikki merkit, joiden perusteella pitäisi erityisesti varautua liukkauteen, tärkeimpänä lämpötila. Lämpötila oli melko lähellä nollaa, jolloin keli on aina arvaamaton. Jo 7-10 astetta nollasta suuntaan tai toiseen lisäisi pitoa merkittävästi. Vaikkakin myös esim seitsemässä lämpöasteessa paljaat tiet voivat jäätyä, ja seitsemässä pakkasasteessa voi sataa puhdasta vettä. Ehkä silloin vasta voisi puhua poikkeuksellisista sääoloista.

        Tällä en tarkoita vain "konginkangasta", vaan sitä, että siitäkin kannattaa ottaa opikseen ja lisäksi noudattaa oppimaansa.


      • Irtoperiä
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "...että sää oli poikkeuksellinen."

        Jos olisi ollut esim heinäkuu, sanoisin, että sää olisi ollut poikkeuksellinen.

        Ilmassahan oli kaikki merkit, joiden perusteella pitäisi erityisesti varautua liukkauteen, tärkeimpänä lämpötila. Lämpötila oli melko lähellä nollaa, jolloin keli on aina arvaamaton. Jo 7-10 astetta nollasta suuntaan tai toiseen lisäisi pitoa merkittävästi. Vaikkakin myös esim seitsemässä lämpöasteessa paljaat tiet voivat jäätyä, ja seitsemässä pakkasasteessa voi sataa puhdasta vettä. Ehkä silloin vasta voisi puhua poikkeuksellisista sääoloista.

        Tällä en tarkoita vain "konginkangasta", vaan sitä, että siitäkin kannattaa ottaa opikseen ja lisäksi noudattaa oppimaansa.

        Kerrotko mitä ajat takaa ja mikä on pointtisi?
        Me kun ollaan noin pääpiirteittäin samaa mieltä.


      • Kallonkutistaja
        Irtoperiä kirjoitti:

        Kerrotko mitä ajat takaa ja mikä on pointtisi?
        Me kun ollaan noin pääpiirteittäin samaa mieltä.

        Alunperinhän lähdin tähän mukaan, kun olisin mielelläni nähnyt sinun kirjoittamana sen oikeanlaisen uutisoinnin tuosta suuronnettomuudestakin. Sen verran hyvin olit kirjoittanut uusiksi nuo pari esimerkkiuutista.


      • Ja joss
        Irtoperiä kirjoitti:

        Niinkun olen aikasemminkin sanonut, kukaan ei ole täydellinen autonkuljettaja. Ei edes työkseen 30v ajanut.

        Myös konginkankaalla kuljettaja arvioi tilanteen väärin ja koki yllätyksen. Taidot ei riittänyt oikaisemiseen ja yhdessä 31 muun seikan kanssa oli lopputulos mitä oli.

        En usko että kenekään rekkakuskin taidot olisi riittäneet yhdistelmän oikaisemiseen tuolloin.

        Jos luet onnettomuustutkinta raportin kokonaan, huomaat että siellä tulee ilmi myös se että sää oli poikkeuksellinen.

        Eilisen ja tämän päivän säässä ei ole muuta poikkeuksellista kuin se että sitä on kestänyt jo viikon tai pari.

        Eli kelissä on yhtäpaljon yllättävää kuin talvessa. Tulee vaan kerran vuodessa.

        Rajoitinta ei ollut ollenkaan niin yhdistelmä ois
        oiennu kuin juna.


      • Irtoperiä
        Ja joss kirjoitti:

        Rajoitinta ei ollut ollenkaan niin yhdistelmä ois
        oiennu kuin juna.

        Eipä sillä yhdistelmällä ylinopeutta ollu kun kärri karkas. Sen jälkeen kun rajotin tökkäs vauhdin rupes kärrin liikehdintä suurenemaan.

        Vetämällähän se kärri yleensä oikenee, mutta ei kuitenkaan ihan aina. Eikä mun mielestä voi tutkijalautakunnankaan työtä epäpätevänä pitää.

        Muusta en oo varma, kun siitä että ei se ois mullakaan oijennu samassa tilanteessa. Ei nimittäin ollu ihan helppo tilanne.


    • jahans

      Ei tarvii kun ajella tässä jokavuotisessa " normaalissa talvikelissä " Suomessa ,niin huomaa että jotekin tuo ajotaito ja itsesuojeluvaisto on kadonnut monelta autoilijalta . Ajetaan täysin jäisellä tienpinnalla kuin viimeistä päivää , roikutaan aivan toisen auton takapuskurissa kiinni ja tehdään omituisia hätäisiä ohituksia niin että auto pysyy juuri ja juuri hallinnassa . Jarrutetaan viimetipassa ja kuin kesäkelillä.ym...ym.
      Meno on kuin jossain sellaisessa maassa missä ei ole talvea eikä tiedetä mikä on liukas keli .

      Pistää vaan pikkasen ihmettelemään kun talvihan on joka vuosi Suomessa ja kelit sen vuodeajan mukaiset ....

    • Lapsi

      Pitää vaan ajaa sen mukaan! Todella petollinen tuollainen jäiden asfaltinpinta joka syntyy kun pakkaslumi tukkii asfaltin rakoset ja autot kiillottaa sitten jään siihen päälle. Erottaa kyllä selkeästi näkemälläkin onko asfaltti jäinen, märkä vaiko kuiva.

      • J_A_K_A_J_A

        Mikä nyt on ollut teillä johtuu lähes pelkästään suolauksesta.


      • Irtoperiä

        Ongelma onkin se että nykyään kasvava määrä autoilijoita ei itse tajua sitä onko se tie jäässä vai ei.
        Jos tie on tumma, oletetaan että se on sula ja ajetaan kun heinäkuussa.

        Se että tie voi olla liukas tai on sitä, kuuluu normaaliin talvikeliin.

        Runsas lumisade on asia josta kannattaa ruveta varottelemaan. Kyllä autoa ajaessa pitää kyetä ajattelemaan ihan itse.

        Vaikeaksi en pelkästään liukasta tietä vielä sanois. Se ei kuitenkaan pidennä merkittävästi matka aikaa jos pikkasen pudottaa nopeutta ja pitää turvaväliä. Se että tiedostaa olevan liukasta, ei tee matkanteosta yhtään sen rasittavampaa kuin sulalla ajaminen.
        Harvoin on niin liukasta että ajonopeus pitää pudottaa 40-50 pintaan

        Sade ja lentävä paska rasittaa esim silmiä ja vaikuttaa sitä kautta rasittavuuteen.


      • Irtoperiä kirjoitti:

        Ongelma onkin se että nykyään kasvava määrä autoilijoita ei itse tajua sitä onko se tie jäässä vai ei.
        Jos tie on tumma, oletetaan että se on sula ja ajetaan kun heinäkuussa.

        Se että tie voi olla liukas tai on sitä, kuuluu normaaliin talvikeliin.

        Runsas lumisade on asia josta kannattaa ruveta varottelemaan. Kyllä autoa ajaessa pitää kyetä ajattelemaan ihan itse.

        Vaikeaksi en pelkästään liukasta tietä vielä sanois. Se ei kuitenkaan pidennä merkittävästi matka aikaa jos pikkasen pudottaa nopeutta ja pitää turvaväliä. Se että tiedostaa olevan liukasta, ei tee matkanteosta yhtään sen rasittavampaa kuin sulalla ajaminen.
        Harvoin on niin liukasta että ajonopeus pitää pudottaa 40-50 pintaan

        Sade ja lentävä paska rasittaa esim silmiä ja vaikuttaa sitä kautta rasittavuuteen.

        "Runsas lumisade on asia josta kannattaa ruveta varottelemaan."

        Siis mitä? Runsas lumisade on minusta helpoimmin havaittava huono keli! Luulisi nykyajan "kädettömienkin" vielä lumihiutaleet tunnistavan....


      • sinivilkku
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "Runsas lumisade on asia josta kannattaa ruveta varottelemaan."

        Siis mitä? Runsas lumisade on minusta helpoimmin havaittava huono keli! Luulisi nykyajan "kädettömienkin" vielä lumihiutaleet tunnistavan....

        Ei ole lainkaan tyhmää, että nytkin illalla on varoitettu yöllä alkavasta tosirunsaasta lumisateesta.
        Kun varoituksen kuulee illalla, voi jo silloin päätellä, että aamulla on varattava enemmän aikaa, koska ainakaan maaseudulla asuville ei välttämättä ole tiet valmiiksi aurattuja töihinlähdön aikaan.


      • sinivilkku kirjoitti:

        Ei ole lainkaan tyhmää, että nytkin illalla on varoitettu yöllä alkavasta tosirunsaasta lumisateesta.
        Kun varoituksen kuulee illalla, voi jo silloin päätellä, että aamulla on varattava enemmän aikaa, koska ainakaan maaseudulla asuville ei välttämättä ole tiet valmiiksi aurattuja töihinlähdön aikaan.

        Ei ole aina aurattu maasauduilla, mutta ei nykyään aina kaikissa kaupungeissakaan. Auroja näkee yleensä vasta sitten, kun lunta ei varmasti enää sada yhtään lisää. Vaan eipä haittaa minua kohta enää, sillä pian vuodenvaihteen jälkeen siirryn nelivetoa ohjustamaan. :-)


      • sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei ole aina aurattu maasauduilla, mutta ei nykyään aina kaikissa kaupungeissakaan. Auroja näkee yleensä vasta sitten, kun lunta ei varmasti enää sada yhtään lisää. Vaan eipä haittaa minua kohta enää, sillä pian vuodenvaihteen jälkeen siirryn nelivetoa ohjustamaan. :-)

        Mieheni kanssa katselimme tänään kun pari kaveria "leikki" Toyota-maasturilla.
        Tuli paljon uusia jälkiä penkkoihin. Aika pahoista paikoista mokoma meni :)

        jk. pysyykö merkki samana?


      • sinivilkku kirjoitti:

        Mieheni kanssa katselimme tänään kun pari kaveria "leikki" Toyota-maasturilla.
        Tuli paljon uusia jälkiä penkkoihin. Aika pahoista paikoista mokoma meni :)

        jk. pysyykö merkki samana?

        Vaikka merkki vaihtuukin, niin autot ei. :-)
        En ole nimittäin vielä päättänyt kauanko sitä pidän, ehkä lahjoitan sen keväämmällä ja hankin toisen tilalle, mutta katsotaan nyt.


      • Irtoperiä
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "Runsas lumisade on asia josta kannattaa ruveta varottelemaan."

        Siis mitä? Runsas lumisade on minusta helpoimmin havaittava huono keli! Luulisi nykyajan "kädettömienkin" vielä lumihiutaleet tunnistavan....

        Mun mielestä runsas lumisade on 10-20cm.

        Eli ei ne ekat 5 hiutaletta.

        Jos varotetaan runsaanlumisateen heikentävän ajokeliä, tarkottaa se yleensä seuraavaa päivää. Ja niin pitkälle ei kädetön osaa ajatella jos ei muistutella.

        Tossa on aurauskeskustelua, ja siihen voin kommentoida omalta kohdalta. Asuin ennen maalla ja ajoin nelikolla. Tiet oli aurattu ja koskaan en tarvinnu edes lukkoa käyttää. Nyt oon asunnu reilun vuoden kaupungissa. Ensinnäkin tarvii perkeleen pitkät varret saappaisiin että pääsee ovesta ulos ja autolle niin ettei sukat kastu. Autolla ei pääse parkkipaikalta mihinkään ilman nelikkoa. Onneks oon tottunnu nelikola ajeleen, niin ei tulis mieleenkään luopua.

        Jos meinaa ettei huku loskaan keväällä omassa parkkiruudussa, on parempi olla lumikola autossa että voi pökätä oman tontin puhtaaks ennen ko siihen auton ajaa.

        Maalla isännät ite päättää millon lähteevät hommiin. Kaupungissa auramies joutuu odottamaan käskyä joltain joka ei oo koskaan töissä.

        Läheinen pyörä/kävelytie on aurattu niin että joka 100m välein on pätkä aurattua ja taas ei. Kuuluu siis eri urakoitsijoille :-)

        tölli maalta on jo hakusessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3847
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2596
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      2015
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1751
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1556
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1521
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1331
    8. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      500
      1290
    9. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      84
      1289
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    Aihe