Pitkästä aikaa!!

Kroonikko

Hei kaikille!En ole pitkään aikaan päässyt kirjoittamaan.Olen ollut selkäni kanssa tosi huonossa kunnossa.Hieman minun sairashistoriaani:selkä leikattu kahteen kertaan,ikää vasta 35,leikkaukset eivät poistaneet jumalattomia kipujani(pullistumat leikattiin kahdesta välistä lannerangasta),hermokipu jalassa todella sietämätön,liikuntakyvytön aika ajoin jne.Lääkkeenä tällä hetkellä menee panacod,sirdalud,Durogesic laastari,Oxycontin ja triptyl.Kipupolilla juoksen vähän väliä,puudutettu viime vuonna(-05)kolme kertaa.Alan olla todella finaalissa kipuni kanssa!Yhtään kivutonta hetkeä vuorokaudessa ei ole ollut 7vuoteen.Lääkärit eivät enää keksi kertakaikkiaan mitään minulle.Tänään sentään pystyn istumaan hetken koneella.Olen siitä siis kiitollinen.Nyt on sellaisten turha vastata minulle,jotka puhuvat noista hemmetin kansanparantajista ym.En todellakaan jaksa kuunnella huuhaa juttuja.
Inkulle paljon terveisiä!Olen huomannut,että jaksat kirjoitella,Kiva!Juttelin Inkun kanssa jossain vaiheessa viime vuonna.Voitko paremmin?
Toivotan kaikille kipu ihmisille oikein hyvää uutta vuotta 2006!!!

32

7924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j.e.j

mukavaa että pääset jo koneelle. Itse olen pärjännyt jo välillä ilman kipulääkkeitä. Sirdalud on kielletty minulta, koska kärsin sydämenrytmihäiriöstä. Tuo sydänpotilaille uusi tieto tuli vasta viime vuonna.

• kroonikko

Hei!kiva kun joku ystävällinen vastaa.Sirdalud todella pistää sydämen hyppimään muutenkin,saatikka jos on rytmihäiriöitä.Mukavaa kuulla,että pärjäät välillä ilman lääkkeitä.Oletko saanut/löytänyt jonkun muun keinon hallita kipua?

• j.e.j
        kroonikko kirjoitti:

Hei!kiva kun joku ystävällinen vastaa.Sirdalud todella pistää sydämen hyppimään muutenkin,saatikka jos on rytmihäiriöitä.Mukavaa kuulla,että pärjäät välillä ilman lääkkeitä.Oletko saanut/löytänyt jonkun muun keinon hallita kipua?

liikunta eri muodoissa, minkä kipu antaa myöten. Eihän sitä aivan kivutta selviä liikkuessa, mutta sen rajoissa. Ennen treeniä kipulääkettä ja sillai.
        Venyttelyitä ja mahdollisimman vähän paikallaoloa.

• Sehän

on kivaa lukea, että olet saanut niin hyvää, ja tuloksellista hoitoa, että muita et enää jaksa kuunnella, eikä ne jaksa kiinnostaa!

• Kroonikko

Mainitsinko viestissäni,että olen saanut hyvää hoitoa??Luin hieman edellisiä kirjoituksia ja tarkoitinkin siellä esiintyviä "kansanparantajia" joihin en usko.Tämä on minun mielipiteeni.Minun selkääni on varmasti tehty kaikki mitä Suomalainen kivunhoito pitää sisällään.Minusta on turha tuolla tavalla hyökätä ihmisen kimppuun,joka on oikeasti ollut todella pitkän ajan niin huonossa kunnossa,ettei ole pystynyt edes istumaan.Mielestäni en kirjoittanut etten jaksa kuunnella enää muita!En kai muuten olisi tänne kirjoittanut!

• Kroonikko kirjoitti:

Mainitsinko viestissäni,että olen saanut hyvää hoitoa??Luin hieman edellisiä kirjoituksia ja tarkoitinkin siellä esiintyviä "kansanparantajia" joihin en usko.Tämä on minun mielipiteeni.Minun selkääni on varmasti tehty kaikki mitä Suomalainen kivunhoito pitää sisällään.Minusta on turha tuolla tavalla hyökätä ihmisen kimppuun,joka on oikeasti ollut todella pitkän ajan niin huonossa kunnossa,ettei ole pystynyt edes istumaan.Mielestäni en kirjoittanut etten jaksa kuunnella enää muita!En kai muuten olisi tänne kirjoittanut!

...kaikki voitava tehty?
        Onko kokeiltu lääkettä nimeltä Lyrica. Kallis, mutta saattaa jopa toimia ja auttaa siihen hermokipuun. On alunperin epilepsialääke, mutta sillä on nimenomaan neuropaattisen kivun hoidossa saatu hyviä tuloksia. Itselläni se helpottaa kipuja, ei vie kaikkea pois, muttaa auttaa. En ole huomannut mainittavampia sivuvaikutuksia.

• kroonikko
        JJ10 kirjoitti:

...kaikki voitava tehty?
        Onko kokeiltu lääkettä nimeltä Lyrica. Kallis, mutta saattaa jopa toimia ja auttaa siihen hermokipuun. On alunperin epilepsialääke, mutta sillä on nimenomaan neuropaattisen kivun hoidossa saatu hyviä tuloksia. Itselläni se helpottaa kipuja, ei vie kaikkea pois, muttaa auttaa. En ole huomannut mainittavampia sivuvaikutuksia.

Kiitos kun viitsit vastata.Olen kokeillut Lyricaa kahteenkin kertaan. Saan kamalia sivuvaikutuksia siitä.Esim näköhäiriöt,pahoinvointia ja kamalia painajaisunia.Olen todellakin kokeillut melkeinpä kaikki tarjolla olevat lääkkeet.Tiedän,että Lyricasta moni on saanut avun.Hyvä,että sinä kuulut niihin.

• ????
        Kroonikko kirjoitti:

> Mielestäni en kirjoittanut etten jaksa kuunnella enää muita!

Aikaisempi kirjoitus
        > En todellakan jaksa kuunnella huuhaa juttuja.

Kuten hyvin tiedämme, ja näilläkin sivuilla on opetettu, että kaikki muu on huuhaata, paitsi tämä ainut, ja oikea terveydenhoito!

Potilaan kokemuksista, kokemista tuloksista välittämättä!

• ehdotus

Kannattaisko kokeilla oikeaa koulutettua Kiropraktikkoa, jolla on 5-vuotinen yliopisto koulutus.
      En väitä että apua tulee, mutta pidän sitä mahdollisena, he osaavat tulkita myös lääketieteellisiä löydöksiä, eivätkä "rusauttele" "mustatuntuu" periaatteella.

Eli jos virallinen järjestelmä ei riitä, niin muutakin on...ja en tarkoita kansanparantajia, vaan ihan täys ammattilaisia.

• kroonikko

Selkäni on niin kosketus arka,että joskus jopa housut sattuvat.Minun hoitava lääkäri on kieltänyt kaikki kiropraktikot ym.Ehkä ko hoito on hyvää,mutta olisikohan se vähän kiinni myös mikä vaiva/vika selässä on?Minulla on pahin kipua aiheuttava vaiva se,kun hermot ovat kiertyneet nikamien väliin,joita on yritetty myös leikkauksella korjata,onnistumatta.Nyt tosiaan on puudutettu ja siitä saan avun n3-4 viikoksi.Hermot ei enää oikein kestä tuota puudutusta(siis pään hermot...)Heti kun puudutus on tehty ei oikein uskalla edes nauttia kivuttomuudesta.Odottaa vaan alitajuisesti milloin kipu palaa.Eli todellinen kierre.Liikun joka päivä sen verran kun pystyn,ylipaino ongelmia ei ole.Syy miksi oikeastaan jaksan on ihana perheeni.Lapset ja aviomieheni.Ja tänne on sillai mukava kirjoitella ja jakaa kokemuksia.ja toivon mukaan joku päivä pystyisi itsekin jotain kipuihmistä auttamaan.

• olla
        kroonikko kirjoitti:

Selkäni on niin kosketus arka,että joskus jopa housut sattuvat.Minun hoitava lääkäri on kieltänyt kaikki kiropraktikot ym.Ehkä ko hoito on hyvää,mutta olisikohan se vähän kiinni myös mikä vaiva/vika selässä on?Minulla on pahin kipua aiheuttava vaiva se,kun hermot ovat kiertyneet nikamien väliin,joita on yritetty myös leikkauksella korjata,onnistumatta.Nyt tosiaan on puudutettu ja siitä saan avun n3-4 viikoksi.Hermot ei enää oikein kestä tuota puudutusta(siis pään hermot...)Heti kun puudutus on tehty ei oikein uskalla edes nauttia kivuttomuudesta.Odottaa vaan alitajuisesti milloin kipu palaa.Eli todellinen kierre.Liikun joka päivä sen verran kun pystyn,ylipaino ongelmia ei ole.Syy miksi oikeastaan jaksan on ihana perheeni.Lapset ja aviomieheni.Ja tänne on sillai mukava kirjoitella ja jakaa kokemuksia.ja toivon mukaan joku päivä pystyisi itsekin jotain kipuihmistä auttamaan.

Eli kiropraktikkoa ehdottanut vastaa...Todellakin avunsaanti riippuu paljon siitä mikä on vialla.
        Itse en ole lääkäri enkä kiropraktikko, mutta tiedän monia jotka ovat saaneet suurta apua näiltä manuaalihoitajilta, itseni mukaan lukien.

Jotkut lääkärit ovat ihan periaate syistä vastaan kaikkia hoitoja, jotka eivät (Suomessa)kuulu viralliseen järjestelmään. Manuaalihoito myönteisiä lääkäreitäkin löytyy!

• Panacod 1
        olla kirjoitti:

Eli kiropraktikkoa ehdottanut vastaa...Todellakin avunsaanti riippuu paljon siitä mikä on vialla.
        Itse en ole lääkäri enkä kiropraktikko, mutta tiedän monia jotka ovat saaneet suurta apua näiltä manuaalihoitajilta, itseni mukaan lukien.

Jotkut lääkärit ovat ihan periaate syistä vastaan kaikkia hoitoja, jotka eivät (Suomessa)kuulu viralliseen järjestelmään. Manuaalihoito myönteisiä lääkäreitäkin löytyy!

Hei! Iselläni samantapaiset lääkkeet. Lisäksi Lyricaa syönyt vuoden."Ehkä" auttaa hieman. Yhtämittaista kipua 16v. Vaikea määritellä"auttamista". Itse kokeillut myös monet oljenkorret, joten tiedän mistä puhut!
        Nyt viikon syönyt MSM-jauhetta. Ensivaikutelma toistaiseksi hyvä. Sään vaihtuessa nilkka ei ollut niin tulinen kuin ennen. Muuta tietoa ei tällä hetkellä, mutta jos jotain uutta ilmenee, niin tottakai heti siitä kerron. Jaksamista Sinulle ja muille!

• kroonikko
        Panacod 1 kirjoitti:

Hei! Iselläni samantapaiset lääkkeet. Lisäksi Lyricaa syönyt vuoden."Ehkä" auttaa hieman. Yhtämittaista kipua 16v. Vaikea määritellä"auttamista". Itse kokeillut myös monet oljenkorret, joten tiedän mistä puhut!
        Nyt viikon syönyt MSM-jauhetta. Ensivaikutelma toistaiseksi hyvä. Sään vaihtuessa nilkka ei ollut niin tulinen kuin ennen. Muuta tietoa ei tällä hetkellä, mutta jos jotain uutta ilmenee, niin tottakai heti siitä kerron. Jaksamista Sinulle ja muille!

heräsi uteliaisuus,kun luin kirjoituksesi.Mitä tuo msm-jauhe on?Olen ennenkin kuullut siitä.Jos vain jaksat kerro tarinasi,siis mikä vaiva,miten hoidettu.Tänään sain vaihtaa durogesig laastarin 50uq:sta 70:een.

• Panacod1
        kroonikko kirjoitti:

heräsi uteliaisuus,kun luin kirjoituksesi.Mitä tuo msm-jauhe on?Olen ennenkin kuullut siitä.Jos vain jaksat kerro tarinasi,siis mikä vaiva,miten hoidettu.Tänään sain vaihtaa durogesig laastarin 50uq:sta 70:een.

Jaksan ja"autan" mielelläni, kuten Inkku ja muut ovat kirjoiteleet, samassa veneessä ollaan.
        Kysyit minun tilannetta. Neljä selkäleikkausta, viimeisestä yli 10v. Pääsyy kipuun leikkausarvet. "Tuska" vasemmassa nilkassa, puristava, polttava, jatkuva. Sain näiltä sivuilta linkin:www.finnmsm.fi. Tilasin 150g. Hinta 12euroa. Ellei auta, rahat palautetaan. Soita 0400 948531 niin kerrotaan lisää. Näin tein itse. Olen syönyt runsaan viikon. Toivon!!Lupasin aiemmin kertoa vaikutuksista, pienistäkin. Tässä vaiheessa en osaa sanoa mitään uutta tietoa, koska saattaa olla mukana toiveajattelu(a). Kokeile! Jos tuloksia, kerro! Tsemppiä Sinulle ja meille muille!

• koukkuselkä suortuu
        Panacod 1 kirjoitti:

Läysin kiropraktikon lisäksi AloeVeran,joka sisältää orgaanista rikkiä, yhtä turvallinen kuin vesi. Käytän sekä sisäisesti, etä ulkoisesti. Muutoin olisi leikkaus ollut edessä.

• Inkku

Olipa kiva kun lähetit terveisiä ja muistit minutkin,oli tosi kiva nähdä viestisi.
      Olen ollut aika kipeenä kans,mutta pikkuhiljaa parempaan suuntaan.Takapakkia tulee välillä kovasttikkin,mutta ei auta kuin sopeutua tilanteeseen.
      Väliin on aivan kauheita päiviä,ainoa henkireikä on ollut täällä surffaileminen ja kännykkä.
      Kipupolin lääkäri sanoi minulle kun kävin Joulukuun lopussa että hermovauriot tulevat varmaan olemaan pysyviä ja menee ainakin vuosi ennenkuin elimistö alkaa itse korjamaan vaurioita.
      Suunnitelmat meni sekaisin olin kuvitellut kuntoutuvani niinkin pian että pääsisin syksyllä aloittamaan uudelleenkoulutuksen,mutta kyllä lääkärit ovat sanoneet että se ei ole realistista,ainakin vuodella lykkääntyy kaikki hommat.16.1-06 menen Ortopedin vastaanotolle ja siinä sitten kuulen onko luutuminen alkanut tapahtumaan.Joitakin vastauksia kuulin jo,jotain jänteitä on liian tiukalla oikeassa lonkassa(ei hajuakaan,mikä on homman nimi ja mitä niille voi tehdä).Kipulääkäri sanoi vaan että ainakin olkapäistä niitä korjataan leikkaamalla,saa nyt nähdä mitä hoitava lääkärini siihen sanoo.
      Kiva että olet edes pienen hetken saanut istua ja kirjoitella.Toivon sinulle kovasti voimia ja et todellakaan ole yksin.Kirjoittele kuulumisia,minäkin vastailen ja seuraan palstasta kirjoituksiasi.

• Inkku

Kerron pikkaisen omasta ns.toipumisesta.
        Lokakuussa leikattiin,leikkaus kesti 5,5h.Kivut oli aivan kaameet jo heräämössä.Olin niin kipee,että sanoin minua hoitaneelle sairaanhoitaja-pojalle(tietenkin leikilläni)että hae haulikko maksan 500e kun ammut minut.Silloin ei ollut leikkiä,olin todella kipee.
        Osastolla vierähti 2 viikkoa,olin suht hyvässä kunnossa lähtiessäni sieltä,kotona meni vähän aikaa hyvin.Sitten alkoi kivut palaamaan ja vasemman jalan toimimattomuus.Osastolla olen ollut 3-4 kertaa kivun hoidossa.Kipupolilla muokattiin lääkityksiä,leikkauksen jälkeen meni myös oxynorm väliaikaisesti.Nyt lääkityksenä on Thyroxin(kilpirauhasen vajaatoimintaan)-ei kuulu asiaan.No selkään menee-triptyl 25x1,triptyl 50x1 gabrion 6x300(sama kuin neurontin)oxycont 5x10,tenox 2x20,tarvittavana vielä panadol forte 1gx3 tai lodine 3x300.Eli laskin tuossa että 19 pillerin päivävauhtia mennään,myös sirdalud tarvittavana.Puudutuksia annettiin kipupolilla,ne auttoivat pari päivää.Kävin joulun jälkeen lapissa ja matka meni suht hyvin,mutta kun pääsin kotiin on selkä ollut niin helvetillisen kipee ja kaikki jäykkänä lonkista alkaen,vasen jalka läpsyy niinkuin ennenkin,puristusvoimaa ei minkäänlaista.Jotain jänteitä on oikeassa lonkassa tiukalla ja nivelpussintulehdus kokoajan päällä.Ortopedille menen kahden viikon päästä.Ei tämä tosiaankaan tunnu ihmismäiseltä elämältä,väliin on niin huonossa kunnossa ettei kämpästä pääse mihinkään.
        Kipulääkäri on puhunut asioista suoraan,sanoi jopa ettei hän usko että tulisit kivutonta päivää näkemään koskaan(oli aika karskin kuuloista kun hän sanoi että ajattele niin että jalat ja selkä meni mutta pää jäi)huh,no aika näyttäköön mihin suuntaan mennään.Johonkin kipuryhmään laittavat eli sairaalassa olen kuukauden,sitten fysiatrin käynnin jälkeen kuntoutukseen,lääkäri sanoi että se tulee olemaan rankka ja vaativa.Itselleni on tullut tunne että mitenkähän tässä käy,paranenko kenties koskaan siihen kuntoon että työelämään kykenesin...no katsotaan.Ikää minullakaan ei ole kuin 36.Kipulaastareiden kokeilusta on myös ollut puhetta,niistä olisinkin kiinostunut,kroonikko vois vastata miten ne auttaa ja miten niitä käytetään.Myös TENS-laitteen sain käyttööni,sitä pitää käyttää nyt kuukauden säännöllisesti 3xvrk,sitten fysioterapeutti soittaa ja katsotaan onko siitä ollut apua.Itseltäni operoitiin leikkauksessa,nikamansiirtymä,välilevyn pullistuma,ym.Ruuvit 2kpl lannerankaan ja jotain metallia,täytyy kysyä tarkemmin kun seuraavan kerran lääkärille menen.Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea ja toivon että voisin edes yhtä ihmistä auttaa kokemuksellani.Noista kansanparantajista sen verran että kun minulla alkoi nämä vaivat kävin sellaisen luona joka sanoi suoraan ettei hän voi sinua auttaa,ainoa apu on kirurgin veitsi.Eli olen samaa mieltä ettei minullekkaan tarvi kansanparantajia suositella-kokeiltu on.

• Jäsenkorjaaja
        Inkku kirjoitti:

Lokakuussa leikattiin,leikkaus kesti 5,5h.Kivut oli aivan kaameet jo heräämössä.Olin niin kipee,että sanoin minua hoitaneelle sairaanhoitaja-pojalle(tietenkin leikilläni)että hae haulikko maksan 500e kun ammut minut.Silloin ei ollut leikkiä,olin todella kipee.
        Osastolla vierähti 2 viikkoa,olin suht hyvässä kunnossa lähtiessäni sieltä,kotona meni vähän aikaa hyvin.Sitten alkoi kivut palaamaan ja vasemman jalan toimimattomuus.Osastolla olen ollut 3-4 kertaa kivun hoidossa.Kipupolilla muokattiin lääkityksiä,leikkauksen jälkeen meni myös oxynorm väliaikaisesti.Nyt lääkityksenä on Thyroxin(kilpirauhasen vajaatoimintaan)-ei kuulu asiaan.No selkään menee-triptyl 25x1,triptyl 50x1 gabrion 6x300(sama kuin neurontin)oxycont 5x10,tenox 2x20,tarvittavana vielä panadol forte 1gx3 tai lodine 3x300.Eli laskin tuossa että 19 pillerin päivävauhtia mennään,myös sirdalud tarvittavana.Puudutuksia annettiin kipupolilla,ne auttoivat pari päivää.Kävin joulun jälkeen lapissa ja matka meni suht hyvin,mutta kun pääsin kotiin on selkä ollut niin helvetillisen kipee ja kaikki jäykkänä lonkista alkaen,vasen jalka läpsyy niinkuin ennenkin,puristusvoimaa ei minkäänlaista.Jotain jänteitä on oikeassa lonkassa tiukalla ja nivelpussintulehdus kokoajan päällä.Ortopedille menen kahden viikon päästä.Ei tämä tosiaankaan tunnu ihmismäiseltä elämältä,väliin on niin huonossa kunnossa ettei kämpästä pääse mihinkään.
        Kipulääkäri on puhunut asioista suoraan,sanoi jopa ettei hän usko että tulisit kivutonta päivää näkemään koskaan(oli aika karskin kuuloista kun hän sanoi että ajattele niin että jalat ja selkä meni mutta pää jäi)huh,no aika näyttäköön mihin suuntaan mennään.Johonkin kipuryhmään laittavat eli sairaalassa olen kuukauden,sitten fysiatrin käynnin jälkeen kuntoutukseen,lääkäri sanoi että se tulee olemaan rankka ja vaativa.Itselleni on tullut tunne että mitenkähän tässä käy,paranenko kenties koskaan siihen kuntoon että työelämään kykenesin...no katsotaan.Ikää minullakaan ei ole kuin 36.Kipulaastareiden kokeilusta on myös ollut puhetta,niistä olisinkin kiinostunut,kroonikko vois vastata miten ne auttaa ja miten niitä käytetään.Myös TENS-laitteen sain käyttööni,sitä pitää käyttää nyt kuukauden säännöllisesti 3xvrk,sitten fysioterapeutti soittaa ja katsotaan onko siitä ollut apua.Itseltäni operoitiin leikkauksessa,nikamansiirtymä,välilevyn pullistuma,ym.Ruuvit 2kpl lannerankaan ja jotain metallia,täytyy kysyä tarkemmin kun seuraavan kerran lääkärille menen.Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea ja toivon että voisin edes yhtä ihmistä auttaa kokemuksellani.Noista kansanparantajista sen verran että kun minulla alkoi nämä vaivat kävin sellaisen luona joka sanoi suoraan ettei hän voi sinua auttaa,ainoa apu on kirurgin veitsi.Eli olen samaa mieltä ettei minullekkaan tarvi kansanparantajia suositella-kokeiltu on.

Omassa työssäni tulee silloin tällöin vastaan ihmisiä, ketä en voi auttaa, tai uskalla hoitaa ilman erikoislääkärin lupaa.

Normaali selkäjutut sen sijaan ovat mielestäni enemmän meikäläisten heiniä, kuin lääkärien.

• Inkku
        Jäsenkorjaaja kirjoitti:

Omassa työssäni tulee silloin tällöin vastaan ihmisiä, ketä en voi auttaa, tai uskalla hoitaa ilman erikoislääkärin lupaa.

Normaali selkäjutut sen sijaan ovat mielestäni enemmän meikäläisten heiniä, kuin lääkärien.

Kiva kuulla asiallista kommenttia sinulta.Varmaan monet hyötyvät hoidostasi,ikävä kyllä minä en.
        Tämä "hoidettu"kun tuppaa kaikille tätä joukoa olipa vika missä tahansa.Uskon että jäsenkorjaajilta moni apua saa.On kiva lukea asiallista kirjoitusta jäsenkorjauksesta-eikä jatkuvaa tuputusta "hoidetulta"Jouko sitä ja Jouko tätä....

• hoidettu
        Inkku kirjoitti:

Kiva kuulla asiallista kommenttia sinulta.Varmaan monet hyötyvät hoidostasi,ikävä kyllä minä en.
        Tämä "hoidettu"kun tuppaa kaikille tätä joukoa olipa vika missä tahansa.Uskon että jäsenkorjaajilta moni apua saa.On kiva lukea asiallista kirjoitusta jäsenkorjauksesta-eikä jatkuvaa tuputusta "hoidetulta"Jouko sitä ja Jouko tätä....

Kun olisi Suomessa edes yksi koulutettu kiropraktikko, joka olisi saanut IUCCA-koulutuksen, mutta ei taida olla... nyyh.

• Jaska
        Jäsenkorjaaja kirjoitti:

".. tai uskalla hoitaa ilman erikoislääkärien lupaa"

Sinä uskallat. Hienoa! Miten on potilasturvan laita jos antamasi hoito meneekin enemmän tai vähemmän pieleen? Kysymys on tietysti aiheeton ja turha siinä tapauksessa, jos olet lääkintöhallituksen laillistama hoitaja.Tämä aihe on mielestäni jäänyt vailla arvoistaan huomiota kaiken tämän kansanparantaja/jäsentenkorjaaja hössötyksen keskellä.

• hoidettu
        Jaska kirjoitti:

".. tai uskalla hoitaa ilman erikoislääkärien lupaa"

Sinä uskallat. Hienoa! Miten on potilasturvan laita jos antamasi hoito meneekin enemmän tai vähemmän pieleen? Kysymys on tietysti aiheeton ja turha siinä tapauksessa, jos olet lääkintöhallituksen laillistama hoitaja.Tämä aihe on mielestäni jäänyt vailla arvoistaan huomiota kaiken tämän kansanparantaja/jäsentenkorjaaja hössötyksen keskellä.

"Tämä aihe on mielestäni jäänyt vailla arvoistaan huomiota..."

Tai se aihe, että noi koulutetut ja laillistetut ei osaa juuri ketään parantaa. Rahastavat vain.

nimimerkki n. 1600 euroa kiroille ja naproille lahjoittanut ja vain tilapäistä apua heiltä saanut

• Kroonikko
        Inkku kirjoitti:

Moi! Olen ollut taas muutaman päivän helvetillisissä tuskissa, en ole koneen ääreen päässyt.Vessan ja sängyn väliä kontannut.Kysyit kipulaastareista.Niitä on ensinnäkin neljää vahvuutta,25 mikrog,50,75 ja 100mikrogrammasta.Kauppanimi on Durogesic.Vaikuttavana aineena on fentanyyli.Laastari laitetaan esim rintaan ja se kestää kolme päivää.Sivuvaikutuksena voi hoidon alussa olla huono olo.Ainakin minulla oli.Ja väsymys.Mutta olen tullut siihen tulokseen, että kun olen oikein kipeä,mielummin olen hieman väsynyt ja nukun pahimman kivun yli.Tämä ei todellakaan ole ensisijainen lääke.Käytän tätä vain pahimmassa kivussa.Toivon mukaan sait jonkin käsityksen tästä lääkkeestä.
        Kyllä sinäkin olet kamalan tien kulkenut.Minulle tehdään vain puudutuksia enää.On sellainen tunne,ettei lääkäritkään enää keksi mitä tekisivät.Tsemppiä ja voimia sinulle ja muillekin!

• kohtalontoveri
        Inkku kirjoitti:

Luin tuossa kirjoittamaasi ja ajattelin mailailla sinulle. Voi sinua!! Sanotaan, että sääli on sairautta, mutta vasta sitten, kun itse kokee mitä se todellinen kipu on, ymmärtää toista.

Haluan ja toivon, että voisimme vaihtaa ajatuksia. Itse myös taistelen päivästä toiseen samantyyppisten ongelmien kanssa. Olen itsekkin selkäleikattu v. -98. Selkäni luudutettiin välillä (L4-S1) myöskin nikamasiirtymän takia ja samalla häntäluu pistettiin samaan pakettiin. Häntäluu oli nimittäin "väärässä asennossa". Okei, leikkauksesta TOIVUIN - vaikka se toipuminen tuntui alussa aika toivottomalta.

Pari vuotta leikkauksesta kaikki meni yllättävän hyvin. Tämän kahden vuoden jälkeen alkoikin alamäki, joka ei pääty vasta kai kuin "tuonelaan".

Kipu luudutetulla alueella on järkyttävä. Selkää yritettiin mangneettikuvata viime vuoden lopussa, mutta kuvat ei onnistuneet suuren rautamäärän takia. Prosessi luudutetun alueen yläpuolella ilmeisesti etenee..... samoin "tulessa" on myös rintaranka. Hengittäminen on välillä tuskaa ja kipu lapojen korkeudella on tuskallisen polttava suorastaan hel........... (anteeksi), mutta muuten tätä oloa ei voi kuvata.

Nukkuminen minulla on kipujen takia ihan sekaisin - pelkään välillä, että tulen hulluksi.
        Nukun unilääkkeillä n. 2-3 tunnin yöunia. Kipulääkkeitä on kokeiltu laidasta - laitaan, mutta pää ei kestä kohta mitään. Nyt on kokeiltavana OxyContin ja Remeron sekä unilääkkeenä Somnor.

Kaiken tämän kruunaa se, että minua koko ajan kehoteaan uudelleenkoulutukseen. Hyvä, että jaksan ja pystyn ruoan laittamaan. Liikkuminen vähenee, sillä kävely tuo niin kovat kivut. Selkäni on niin jäykkä, että esim. sivu- ja taaksetaivutusta ei ole milliäkään. Parasta olisi olla täysin paketissa. Sairauspäivärahakausi minulla loppuu toukokuussa ja nähtäväksi jää, YRITETÄÄNKÖ eläkettä???????En jaksa uskoa enää mihinkään.

Tässä viikolla kyselin jo ns. "kansanparantajista" löytyisikö sieltä vielä jotain valoa.... auki jäi kuitenkin aika.

Kirjoittelehan sinäkin ja kerro minulle itsestäsi. Ystävällisin terveisin kohtalontoveri

• migreenipotilas

Sukulaistani leikattiin, ja leikkauksen jälkeen ilmei jonkinlainen hermosärky/hermovika. Tätä ei siis ollut ennen leikkausta.
      Sukulainen sai apua jostain masennuslääkkestä, jolla hoidetaan kipua. Tässä tapauksessa hoito aloitettin sen takia, ettei kipu muuttuisi krooniseksi.

Sinun tapauksesi tuntuu niin paljon monimutkaisemmalta, että eipä taida tästä neuvosta olla apua.

• Inkku

Onko hänelle määrätty tätä vanhanajan masennuslääkettä Triptyliä?vai kenties jotain muuta?Yleensä hermokipuihin tarjoavat Lyrica,Neurontin,Gabrion(joka periaatteessa samam asia kuin neurontin).Voi itku!tiedän mitä nuo hermokivut on,itselläni oli niitä ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeenkään ne eivät poistuneet,vaikka hermoja vapautettiinkin.Itsellelni ei Lyrica sopinut,silmät pyöri päässä kuin hedelmäpeli,mutta gabrionista on ollut jonkinasteista apua.

• migreenipotilas
        Inkku kirjoitti:

Onko hänelle määrätty tätä vanhanajan masennuslääkettä Triptyliä?vai kenties jotain muuta?Yleensä hermokipuihin tarjoavat Lyrica,Neurontin,Gabrion(joka periaatteessa samam asia kuin neurontin).Voi itku!tiedän mitä nuo hermokivut on,itselläni oli niitä ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeenkään ne eivät poistuneet,vaikka hermoja vapautettiinkin.Itsellelni ei Lyrica sopinut,silmät pyöri päässä kuin hedelmäpeli,mutta gabrionista on ollut jonkinasteista apua.

En tiedä lääkkeen nimeä, mutta muistaakseni sukulainen sanoi, että kyseessä on vanha masennuslääke, jolla on huomattu olevan hyviä ominaisuuksia kivun hoidossa.
        Sukulaisen kipu taisi vähitellen hävitä, hän sai lääkkeestä apua.

Muistelen, että säryt olivat ilmeisesti aika pahoja. Mutta onneksi potilas sai hyvää hoitoa.

• Inkku
        migreenipotilas kirjoitti:

En tiedä lääkkeen nimeä, mutta muistaakseni sukulainen sanoi, että kyseessä on vanha masennuslääke, jolla on huomattu olevan hyviä ominaisuuksia kivun hoidossa.
        Sukulaisen kipu taisi vähitellen hävitä, hän sai lääkkeestä apua.

Muistelen, että säryt olivat ilmeisesti aika pahoja. Mutta onneksi potilas sai hyvää hoitoa.

Uskoisin kyseessä olevan vanhanajan masennuslääkkeenä käytetty Triptyl.(toki en ole varma)mutta aika useasti sitä käytetään tämän päivän kivun hoidossa paljon.Itse olen syönyt Triptyliä jo kahden vuoden ajan.Annosta voidaan turvallisesti nostaa(toki lääkäri tietää parhaiten,riippuu tapauksesta)mutta minulle sanoi viimeksi kipupolin lääkäri että enemmin nostetaan Triptylin annosta kuin syödään jatkuvasti unilääkkeitä.(nehän yleensä on tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön).Itse olen kuitenkin kaikkien muiden lisäksi joutunut turvautumaan myös unilääkkeeseen.Triptyliä on 25mg ja 50mg.Minulla sitä menee yhteensä 75mg.Alkuun lääkkeen nosto väsytti,mutta elimistö tottuu.Kokeilin tässä taannoin olla ilman Triptyliä,mutta huomasin parin viikon aikana että kivut palasivat voimakkaampina,eli koen saavani siitä apua.

• POTILAS

Oletko kuullut vatsan "läskien"alle asennettavasta kipustimulaattorista?
      Minulle laitettiin Kyssissä viime syksynä sellainen kun ei enää kipupolinkaan puudutushoidot auttaneet.Vahvoja lääkkeitä
      olen syönyt reilut 5v.Minulle on ollut apua
      laitteesta ja olen voinut vähän vähentää myrkkyjen
      syöntiä.Neuvoisin kysymään kipupolisi lääkäriltä
      olisiko samanlaisesta mahdollisesti sinullekin
      hyötyä.

• Kroonikko

Hei! Ja kiitos,kun vaivauduit vastaamaan ja kertomaan mikä sinua auttaa.Yksi lääkäri viime vuonna ehdotti minulle stimulaattoria.Mutta,kun oma lääkärini ehdotti minulle tätä hän piti sellainen saarnan,ettei se minulle sovi.Olen myös syönyt jo todella monta vuotta vahvoja "myrkkyjä".Olen torstaina taas menossa kipupolille.Ja saan kyllä raivarin jos taas puuduttavat!Viimeksi puudutus kesti kolme viikkoa.Minun hermot ei enää kestä sitä.Mikä sinulla selässä?

• Kroonikko kirjoitti:

Hei! Ja kiitos,kun vaivauduit vastaamaan ja kertomaan mikä sinua auttaa.Yksi lääkäri viime vuonna ehdotti minulle stimulaattoria.Mutta,kun oma lääkärini ehdotti minulle tätä hän piti sellainen saarnan,ettei se minulle sovi.Olen myös syönyt jo todella monta vuotta vahvoja "myrkkyjä".Olen torstaina taas menossa kipupolille.Ja saan kyllä raivarin jos taas puuduttavat!Viimeksi puudutus kesti kolme viikkoa.Minun hermot ei enää kestä sitä.Mikä sinulla selässä?

Mulla on ollu erilaisia selkävaivoja n.30v.Ikäni nyt 53.Eka kuvaus ristiselästä v.88,jossa ilmeni pahoja kulumia,rappeutumia,kaventumia jne.Vuosien varrella paljon sairaslomilla ja erilaisillla lääkityksillä.Kesällä 2000 alkoi yht´äkkiä tosi sietämättömät kivut vasem.pakarassa ja jalassa.Kävin 3 kertaa terv.kesk.lääkäreillä viikon aikana.Joka kerta lisää lääkkeitä,pää sekaisin,mut ei apua kipuun.En pystynyt itse kävelemään kivun ja jalan pettämisen vuoksi vaan poikani kanteli minua.Lopulta menimme ilman lähetettä sairaalaan.Pääsin osastolle kivunhoitoon ja viipalekuvaukseen.Kuvista ilmeni että 4-5 välistä oli välilevy räjähtänyt.Leikkaus parin pvän päästä auttoi vain yhtäjaksoisen kivun lievittymiseksi.Leikkaus olisi pitänyt suorittaa heti välilevyn räjähtämisen jälkeen mahd. pian leikanneen lääkärin kertoman mukaan ja kun asia pitkittyi puolellatoistaviikolla niin mulle jäi kahden välilevyn hermovauriot joita on lisännyt leikkausen jälkeen kasvanut arpikudos.Olen syönyt reilut 5 ja puol vuotta vahvoja myrkkyjä,käynyt kipupolin hoidoissa,jotka eivät enää auttaneet,jne.Syksyllä sitten asennettiin Kyssissä ensin väliaikainen kipustimulaattori ja kun siitä oli apua asennettiin ihon alle.Olen ollut tyytyväinen siihen.Silti on muistettava rajoitukset ja lääkkeiden otto,mutta olen voinut vähentää lääkkeitä yhden satsin ja elämänlaatu on kyllä parantunut sietämättömien kipujen vähennyttyä.Suosittelen teitä muitakin ottamaan lääkärinne kanssa puheeksi olisiko teidän vaivat huomioiden mahdollista kokeilla kipustimulaattorin asennusta.Ei auta pelkkään selkäkipuun vaan alaraajoihin tuntuviin hermosärkyihin.Tsemppiä kaikille ja mahdollisimman kivuttomia oloja!!

• duromies
        selkäpotilas kirjoitti:

Mulla on ollu erilaisia selkävaivoja n.30v.Ikäni nyt 53.Eka kuvaus ristiselästä v.88,jossa ilmeni pahoja kulumia,rappeutumia,kaventumia jne.Vuosien varrella paljon sairaslomilla ja erilaisillla lääkityksillä.Kesällä 2000 alkoi yht´äkkiä tosi sietämättömät kivut vasem.pakarassa ja jalassa.Kävin 3 kertaa terv.kesk.lääkäreillä viikon aikana.Joka kerta lisää lääkkeitä,pää sekaisin,mut ei apua kipuun.En pystynyt itse kävelemään kivun ja jalan pettämisen vuoksi vaan poikani kanteli minua.Lopulta menimme ilman lähetettä sairaalaan.Pääsin osastolle kivunhoitoon ja viipalekuvaukseen.Kuvista ilmeni että 4-5 välistä oli välilevy räjähtänyt.Leikkaus parin pvän päästä auttoi vain yhtäjaksoisen kivun lievittymiseksi.Leikkaus olisi pitänyt suorittaa heti välilevyn räjähtämisen jälkeen mahd. pian leikanneen lääkärin kertoman mukaan ja kun asia pitkittyi puolellatoistaviikolla niin mulle jäi kahden välilevyn hermovauriot joita on lisännyt leikkausen jälkeen kasvanut arpikudos.Olen syönyt reilut 5 ja puol vuotta vahvoja myrkkyjä,käynyt kipupolin hoidoissa,jotka eivät enää auttaneet,jne.Syksyllä sitten asennettiin Kyssissä ensin väliaikainen kipustimulaattori ja kun siitä oli apua asennettiin ihon alle.Olen ollut tyytyväinen siihen.Silti on muistettava rajoitukset ja lääkkeiden otto,mutta olen voinut vähentää lääkkeitä yhden satsin ja elämänlaatu on kyllä parantunut sietämättömien kipujen vähennyttyä.Suosittelen teitä muitakin ottamaan lääkärinne kanssa puheeksi olisiko teidän vaivat huomioiden mahdollista kokeilla kipustimulaattorin asennusta.Ei auta pelkkään selkäkipuun vaan alaraajoihin tuntuviin hermosärkyihin.Tsemppiä kaikille ja mahdollisimman kivuttomia oloja!!

Minkätehoisia nuo durogesicit on. Esim 100mcg semmoinen ja läpilyöntikipuihin 20mg oxynormia.

Hermokipuun lyricaa sitten.

Kyllä niillä tropit on, mutta suomessa niitä jaetaan tosi nihkeästi.

Jostain lehtijutusta luin että saksassa määrätään yhdeksän kertainen määrä näitä vahvohja kipumyrkkyjä.

Viinaa ei sitten ollenkaan!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8192
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5171
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5168
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3813
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe