Tänään skannasin innolla vanhoja mustavalkoisia valokuvia. Jo skannaus vei tunnin pari. Sitten tein kaikille kuville Photoshop 5.5 -versiolla kuvankäsittelyn ja virittelin viimeisen päälle. Muutin kuvat TIFF-muodosta GIF-kuviksi. Kun luin jostain, että mustavalkokuvat pitää olla Gifinä. Mutta voi voi, mun digifilmivalmistamoni ei ottanutkaan kuvia GIF:inä, pitää ollakin JPG. Olen yrittänyt muuttaa suoraan JPG:ksi ja muiden kuvaformaattien kautta...ei onnistu. Täytyyköhän mun tehdä skannaus ja kuvankäsittely uudelleen? Kuvia on ainaskin 40 ja haluan niistä paperiset kuvat. Oisko joku konsti tiedossanne?
Gif-kuvat jpg-kuviksi jollain kostin
21
1825
Vastaukset
- noin?
>...muuttaa suoraan JPG:ksi
En oikein jaksa uskoa että tuo ei onnistu mutta ei voi varmaksi väittää kun ei ole tuota Photoshoppia mutta kyllä Gimpillä avattun .gif-kuvan voi tallettaa .jpg:nä ilman mitään ongelmaa.- Voi minua onnetonta
Olen aika paljon tehnyt kuvankäsittelyä. Käynyt kaksi kurssiakin. Jo, ei millään saanut muuttumaan jpg:ksi. Yritin tallentaa suoraan jpg:ksi, yritn hakea tallennusformaattia pudotusvalikosta... Mutta ratkaisu olikin tuo kuvan väriavaruuden muuttaminen.
Image > mode > rgb-color. Kiitos vastauksestasi! - niin?
Voi minua onnetonta kirjoitti:
Olen aika paljon tehnyt kuvankäsittelyä. Käynyt kaksi kurssiakin. Jo, ei millään saanut muuttumaan jpg:ksi. Yritin tallentaa suoraan jpg:ksi, yritn hakea tallennusformaattia pudotusvalikosta... Mutta ratkaisu olikin tuo kuvan väriavaruuden muuttaminen.
Image > mode > rgb-color. Kiitos vastauksestasi!>...ratkaisu olikin tuo kuvan väriavaruuden muuttaminen. Image > mode > rgb-color.
Ja onko niin että Photoshoppi ei osaa ehdottaa tuota automaattisesti? Jos on niin voin taas onnitella itseäni että minulla on Gimp.
Pääasia että homma hoitui, "ei päivää ettei uutta opi". Hyvää loppuvuotta 2006. - Voi minua onnetonta!
niin? kirjoitti:
>...ratkaisu olikin tuo kuvan väriavaruuden muuttaminen. Image > mode > rgb-color.
Ja onko niin että Photoshoppi ei osaa ehdottaa tuota automaattisesti? Jos on niin voin taas onnitella itseäni että minulla on Gimp.
Pääasia että homma hoitui, "ei päivää ettei uutta opi". Hyvää loppuvuotta 2006.Olen ollut kuulevinani siellä ja täällä moitteita Photoshop-ohjelmasta...eri versioista kaikkineen. Monet pitävät Paint Shop Prota parempana. Olen saanut tämän ohjelmani työpaikkani takia kotiin... että teen kotona joitain työjuttuja. Mutta olen kyllä aatellut joskus installoida ilmaisen Gimp-ohjelman. Uskon, että siinä on moni asia simppelimpää. Kunhan ostan tehokkaamman masiinan....
- Harmaasävyjen
Image > mode > rgb-color. Kiitos vastauksestasi!määrä on rajoitettu, joten jos muutat Gif-kuvan jpg-kuvaksi, kuvan sävyt kärsivät oleellisesti. Suosittelen kuvien uudellenskannausta...
- Voi minua onnetonta
Harmaasävyjen kirjoitti:
määrä on rajoitettu, joten jos muutat Gif-kuvan jpg-kuvaksi, kuvan sävyt kärsivät oleellisesti. Suosittelen kuvien uudellenskannausta...
Kiitos tästäkin tiedosta! Vähän jo niin arvailinkin.
Ain sitä oppii uutta. Ja tämä kuvien maailma on niin extra kiinnostavaa. En malttaisi tehdä töitä lainkaan. Onneks oon lomalla nyt ja saan sieluni pohjasta leikkiä pikseleiden kanssa ja nähdä ihastuttavia kuvia. Mukavaa ppäivänjatkoa!
- Jussi
Kyllä varmasti pitäisi onnistua Photoshopilla. Jokin ruksi lienee väärässä paikassa.
Jos photoshopilla ei jostain syystä onnistu, hyvin kätevä ohjelma formaattien vaihtoon on irfanview,
http://www.irfanview.com
Itseasiassa formaattien vaihto on niin basic-juttu, että onnistuu jopa tavallisella MS Paint-perussovelluksella(laatu on sitten välillä vähän niin ja näin).- Luoti
Vaihda kuvan väriavaruus indexed colorista rgb:hen, ja tämän jälkeen tallennat ihan normaalisti jpg-muotoon.
Image -> Mode -> RGB color - Voi mua onnetonta!
Joo, kiitos! Ongelma löytyi. Vaihdoin tuon väriavaruuden rgb-coloriksi...eli Photoshopissa Image > Mide > rgb-color ja sain vaihdettua
jpg-formaatiksi. Ei millään olisi ilman suurta vaivaa löytynyt tätä konstia. Ai et oon iloinen! - Voi minua onnetonta!
Luoti kirjoitti:
Vaihda kuvan väriavaruus indexed colorista rgb:hen, ja tämän jälkeen tallennat ihan normaalisti jpg-muotoon.
Image -> Mode -> RGB colorVoi tuhannet kiitokset sinä tietäväinen ja ystävällinen ihminen! Pelastit päiväni. Olin tehnyt aivan kaamean skannaushomman sukukuville 50 eri kpl.
Jostain luin, että mustavalkokuvat pitää olla gif:inä. Aiemmin oon aina tallentanut jpg:nä.
Ja näin simppeli ratkaisu löytyi. Nyt valtava sukulaisten joukko tulee saamaan kukin nipun menneiden aikojen kuvia. Ovat parempia kuin alkuperäiset, kun on lisätty ytyä ja käytetty kuvankäsittelyä.Hyvää uutta vuotta! Yhteispelillä se sujuu!
- mehulinko
johan oot tempun tehny.
giffi on koivin huono formaatti jos haluaa kunnon kuvia. lähinnä se soveltuu nettiin jossa tiedostokoko pysyy pienennä eikä kuvankaan tavi olla kovin väririkas ja tarkka.
giffistä pystyy muutamaan kyllä helposti jpegiksi mutta onko se järkevää? parempi olis jos sulla olis vielä tiff-kuvat tallella ja niistä muuttasit jpegiksi.
giffihän käyttää vain 256 väriä joten sen kyllä huomaa kun rupee niitä tulostelemaan. ja ei ne värit lisäänny kun kääntää jpegiksi.
tai näin mun pää anto ajatuksia. viisammat korjatkoon.- Voi mua onnetonta
Joo, oon aika toope, kun tuhosin TIFF-kuvat liian aikaisin. Nämä olivat valtaosaltaan mustavalkokuvia
1940- ja 1950 -luvuilta. Tää mummeli on nyt innostunut kuvankäsittelystä. En tiedä, että miten
gif-kuvat säilyttävät kuvan informaatiota juuri mustavalkokuvissa. Onneksi sain kuvan väriavaruutta muuttamalla muutetuksi kuvat jpg-kuviksi.Kohta saan istuskella keinutuolissa ja ihailla sukukuvia... :-)
Mutta opinpahan taas. Joo, ja haluan oppia tulevaiduudessakin vielä vaikka mitä tästä tietotekniikasta. Käy se näin mummelinakin. Monet ohjelmat ovat jo hallussa ja hyötykäytössä. - Luoti
No onhan se tietenkin näin, mutta kyse oli nimenomaan MV-kuvista. Kyllä ne 256 väriä riittää aika hyvin, kyse ei kuitenkaan ole ammattihommista vaan ihan muistojen tallentamisesta.
Tuskin kukaan mummeli tulee sanomaan, että oisit nyt vaan tehnyt nämä kuvat niistä Tiffeistä niin ois tullut paljon parempia, vai mitä?
Tärkeintä on kuitenkin, että kuvat ja muistot säilyy. - skannailee
Luoti kirjoitti:
No onhan se tietenkin näin, mutta kyse oli nimenomaan MV-kuvista. Kyllä ne 256 väriä riittää aika hyvin, kyse ei kuitenkaan ole ammattihommista vaan ihan muistojen tallentamisesta.
Tuskin kukaan mummeli tulee sanomaan, että oisit nyt vaan tehnyt nämä kuvat niistä Tiffeistä niin ois tullut paljon parempia, vai mitä?
Tärkeintä on kuitenkin, että kuvat ja muistot säilyy.kuvii. Meidän suvussa edes äitini tai anoppini ei koske tietokoneeseen.
Tsemppiä jatkoon mummulle. - Pekka Vartto
Luoti kirjoitti:
Tärkeintä on kuitenkin, että kuvat ja muistot säilyy.Värikuvan (24 bittiä eli 16 777 216 väriä) muuttaminen harmaasävyiseksi (eli "mustavalkoiseksi") tarkoittaa sen muuntamista 8-bittiseksi eli 256-sävyiseksi, jonka tallentamiseen gif-formaattikin soveltuu, laadun heikkenemättä.
- Voi minua onnetonta
Luoti kirjoitti:
Tärkeintä on kuitenkin, että kuvat ja muistot säilyy.Kiitos kannustuksesta! Niin, ei minulla todella ole ikäluokassani arvostelijoita. Eipä juuri kysellä, että monta pikseliä kuvassa oli, mihin formaattiin tallensin,kuinka rajasin kuvat oikeisiin mittasuhteisiin... jne.
Oon nyt onnellinen enkä onneton, kun opin taas uusia asioita. Ja menneisyyden muistot jäävät säilöön tuleville sukupolville sekä selkeinä kuvina että pikseleinä.
Par aikaa päivitän tietoja tietokoneen rakenteesta lukemalla öisin loistokasta kirjaa, Olli Salo: Tunne tietokoneesi. Suosittelen. Aukeaa termit selkeästi. Ja oppii, että mitä mikäkin outo lisälaite tarkoittaa. Ja minkälainen laite kannattaa ostaa.
Kun menen tietsikkaliikkeeseen tai fotoliikkeeseen, niin nuoret palvelussa olevat henkilöt katsovat minua ilmeellä "taas mummo liikkeellä...joutuu selittelemään ja neuvomaan... eihän tuo mittään ymmärrä..." Minusta on ihanaa
tyrmätä ennakkoluuloja... ihan hiljaisesti ja ystävällisesti. - Voi minua onnetonta!
skannailee kirjoitti:
kuvii. Meidän suvussa edes äitini tai anoppini ei koske tietokoneeseen.
Tsemppiä jatkoon mummulle.Kiitos kannustuksesta! Itsekin harmittelen monia ystäviäni. On kuin he olisivat rakentaneet muurin kaikkea tietokonetietoutta kohtaan. Kuinka paljon tietotekniikan avulla saa sisältöä ja iloa elämään.
Kunhan jään eläkkeelle (jos vain elän), niin laajennan kiinnostuksenkohteitani sukututkimukseen päin. Ja siinähän tietsikkataidot ovat oiva apu.
Kuvankäsittelykin. Silleen... Voi minua onnetonta! kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta! Itsekin harmittelen monia ystäviäni. On kuin he olisivat rakentaneet muurin kaikkea tietokonetietoutta kohtaan. Kuinka paljon tietotekniikan avulla saa sisältöä ja iloa elämään.
Kunhan jään eläkkeelle (jos vain elän), niin laajennan kiinnostuksenkohteitani sukututkimukseen päin. Ja siinähän tietsikkataidot ovat oiva apu.
Kuvankäsittelykin. Silleen...Minun olisi kanssa tarkoitus skannailla suvun kuvat talteen ja siinä sitä hommaa riittää, kun lähtee tädit ja sedät kiertelemään. Sukututkimusta olen aloitellu ja netissäkin pääsee eteenpäin kts. harrastusten puolelta sukututkimus aiheita, http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=4500000000000018&posting=22000000012996358
Kuvien käsittelyssä pidän aina alkuperäiset tallessa ja muokattuani tallennan uudella nimellä. Ostin irrallisen kovalevyaseman 250 GT ja siihen sopii kyllä paljon tallennettavaa.
Lapsenlapsista kertyy tavaton määrä kuvia, helposti 100-200 kuvaa viikonloppuna, muokkailen niitä ja teen kortteja, powerpoint esityksiä ym. Kyllä aika menee siivellä niitä näprätessä. terv. yks´toinen mummo- Voi minua onnetonta
mumetsu53 kirjoitti:
Minun olisi kanssa tarkoitus skannailla suvun kuvat talteen ja siinä sitä hommaa riittää, kun lähtee tädit ja sedät kiertelemään. Sukututkimusta olen aloitellu ja netissäkin pääsee eteenpäin kts. harrastusten puolelta sukututkimus aiheita, http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=4500000000000018&posting=22000000012996358
Kuvien käsittelyssä pidän aina alkuperäiset tallessa ja muokattuani tallennan uudella nimellä. Ostin irrallisen kovalevyaseman 250 GT ja siihen sopii kyllä paljon tallennettavaa.
Lapsenlapsista kertyy tavaton määrä kuvia, helposti 100-200 kuvaa viikonloppuna, muokkailen niitä ja teen kortteja, powerpoint esityksiä ym. Kyllä aika menee siivellä niitä näprätessä. terv. yks´toinen mummoJo paljon skannaat viikonlopussa! Laitatko monta kuvaa kerrallaan skanneriin, ja sitten rajaat kunkin kuvan? Joo, tämän tapauksen jälkeen järkeistän kuvien arkistointia. TIFF-kuvat erikseen ja kuvankäsittelyllä muokatut erikseen. Sähköpostia varten pitää tehdä light-versioita (eli vähentää pikseleitä). Sinulla oikein ulkoinen kovalevy! Olen tallentanut cd-levyille ja sitä ennen gigan muistitikkuun. Kiitos tuosta sukututkimuspalstan tiedosta! En uskalla mennä vielä sinne. Pelkään, että minua ei saa sen jälkeen irti tästä tietsikasta. Pian koittanee minulle vapaus uppoutua sukujen historiaan...sitten tätä mummoa ei pitele mikkään.
Jo paljon skannaat viikonlopussa! Laitatko monta kuvaa kerrallaan skanneriin, ja sitten rajaat kunkin kuvan? Joo, tämän tapauksen jälkeen järkeistän kuvien arkistointia. TIFF-kuvat erikseen ja kuvankäsittelyllä muokatut erikseen. Sähköpostia varten pitää tehdä light-versioita (eli vähentää pikseleitä). Sinulla oikein ulkoinen kovalevy! Olen tallentanut cd-levyille ja sitä ennen gigan muistitikkuun. Kiitos tuosta sukututkimuspalstan tiedosta! En uskalla mennä vielä sinne. Pelkään, että minua ei saa sen jälkeen irti tästä tietsikasta. Pian koittanee minulle vapaus uppoutua sukujen historiaan...sitten tätä mummoa ei pitele mikkään.
... digikameralla minä kuvia otan (ne parhaimillaan 100-200 kpl) ja tallennan ne ulkoiseen kovalevymuistiin. Sitten tulostelen parhaita valokuviksi n. 10 kpl ja jätän digitaalisessa muodossa koneelle "albumiin" n. 20kpl tästä määrästä. digikuvaus on siitä hauskaa, että saa paukuttaa kuvia aivan surutta ja valitsee sitten parhaimmat. Vanhoja valokuvia voi myös valokuvata digillä ja siirtää siitä koneelle, käyttää kuvauksessa esim makroa ja kiinteää jalustaa jne. Skannausta olen vähemmän harrastanut, mutta mulla on tarkoitus skannata lasteni ym. vanhat kuvat jolloin saisin antaa cd:llä heille itselleen sitten suvun kuva-albumit pitäisi käydä skannailemassa.
- galileo
Mustavalko ei ole sama asia kuin Harmaasävy. Mustavalkokuva on itse asiassa pelkkä graafinen piirtokuva, jossa on vain ja ainoastaan mustia pikseleitä valkoisella pohjalla. Harmaasävy on oikea termi "mustavalkokuvalle". Siinä on myös harmaan eri sävyjä. No, mutta oppia ikä kaikki!
Kun skannaat valokuvia, tallenna ne aina TIFF tai JPEG -muotoisina. Suosittelen itse jpg:a, koska se pakkautuu pienemmäksi. Ja ellet halua säilyttää kuvia koneellasi, polta ne cd:lle. Tämän jälkeen voitkin tehdä kuville mitä muutoksia lystäät, kunhan et tuhoa alkuperäistä, vaan tallennat sen uudella nimellä.
Valitettavasti et saa Giff-kuvistasi enää kelpoja Jpeg:jä, vaan sinun on tehtävä työ alusta uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564750Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221324- 871315
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271091Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi251941- 65916