Voita Fuller-loota!

Jack Frost

Osallistukaapas kaverit, jos laatikollinen Fulleria vähänkään kiinnostaa!

http://www.fullers.co.uk/main.phtml?history=2038

Ei nirise eikä narise, vaikka yrittäisit kolmosta (vai lieneekö nelosta?) silmään ilman synkronointia! Vähän voi kuohahtaa, jos varomattomattomasti yrittää.

Voitelu hoituu itsestään fulleroidessa.

Muista päästää välikaasu!

Men inget rattfylleri!

28

6354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eaton

      Fuller on paras, mutta eihän sitä osaa käyttää kun ammattilaiset,

      • osaa ammattilainenkaa

        ku hyppää vaikka minkälaisen virtuoosin kyytiin,ni varmasti kiroaa jossain vaiheessa,olen seurannu ainakin viittä sisu kuskia jokainen ajanu vuosia sisulla.


      • osaa ammattilainenkaa kirjoitti:

        ku hyppää vaikka minkälaisen virtuoosin kyytiin,ni varmasti kiroaa jossain vaiheessa,olen seurannu ainakin viittä sisu kuskia jokainen ajanu vuosia sisulla.

        Niinpä niin, varmaan moni muukin sanoo aina välillä jotain negatiivistä työkalustaan...

        Itseäni ei Fullerin laatikko haittaa yhtään, joskus tietysti rasittava vaihtaa jos on paljon kiihdyttelyä ja jarruttelua ja käännöksiä ja ja ja väsyttääkin vielä, mutta kun pelaa ajatuksen kanssa, niin ei ongelmia


      • välillä ei
        osaa ammattilainenkaa kirjoitti:

        ku hyppää vaikka minkälaisen virtuoosin kyytiin,ni varmasti kiroaa jossain vaiheessa,olen seurannu ainakin viittä sisu kuskia jokainen ajanu vuosia sisulla.

        Joo, kyllähän jokaisella on välillä huono päivä. Ja suorituspaineitakin tulee, kun kollega hyppää kyytiin :)

        Vaikkei Fullerista nykytehoilla maantiellä hyötyä olisikaan, niin kyllä se mukavalta tuntuu kun tiukassa mäessä saa pari kertaa ilman kytkintä laitettua pienempää pykälää päälle niin nopeasti kuin vaan saa oikeaa kättä heilautettua :)


      • Tosi on
        välillä ei kirjoitti:

        Joo, kyllähän jokaisella on välillä huono päivä. Ja suorituspaineitakin tulee, kun kollega hyppää kyytiin :)

        Vaikkei Fullerista nykytehoilla maantiellä hyötyä olisikaan, niin kyllä se mukavalta tuntuu kun tiukassa mäessä saa pari kertaa ilman kytkintä laitettua pienempää pykälää päälle niin nopeasti kuin vaan saa oikeaa kättä heilautettua :)

        Suoranlaatikon etu on juuri pienillä teillä,jossa ei saa pidettyä vauhtia,siellähän just tarvii nopeeta vaihtamista.Eli sora ja puumiehet.


    • Hante

      Aika pateettista puhetta näiden synkkaamattomien lootien ihastelut...

      Miksi ei sitten saman tien umpikumipyöriä, ja jousittamattomia hyttejä ja istuimia...yksinkertaisia ja toimivat varmasti.

      Jos haluat vaihtaa nopeasti, siirry johonkin multishift, gearshift, tai opticruise ja mitä niitä onkaan.

      Älkääkä puhuko että joka osaa käsitelllä Fulleria, olisi enempi ammattilainen kuin joka vaihtaa synkroniloodalla.

      Kyllä varmaan Fulleri-mies (tai nainen), on taitava, mutta ihan turhaan.

      Kaikki nämä uudet ajoa helpottavat apuvälineet auttavat kuljettajaa keskittymään enempi ja enempi ajamiseen.

      Muistan lukeneeni kun Aussi-kuskit aikoinaan panivat hanttiin sellaisia "naisellisuuksia" kun ohjaustehostinta, ja jousitettua hyttiä kohtaan.

      Ottakaa vastaan kaikki tämä uusi tekniikka innolla vastaan, niin että voitte perjantai-iltana tulla kotiin suhteellisen väsymättömänä perheen, tai kavereiden pariin.

      Hyvin levännyt, rauhallinen ja työhönsä keskittynyt kuski on se joka yleensä nimitetään teiden ritariksi, olkoon sitten sora, puu, jäte, jakelu tai tankkeri-kuski

      • Ajuri

        robotilla voi heijata jos jää kiinni, mersulla ei varsinkaan. Fulleria en antais pois


      • ....
        Ajuri kirjoitti:

        robotilla voi heijata jos jää kiinni, mersulla ei varsinkaan. Fulleria en antais pois

        käyttämään...mersun telligentillä pystyy heijaamaan,vasemmanpuoleinen nappi pohjaan ja eiku rutkuttamaan R:n ja 1:n väliä!


      • Ajuri
        .... kirjoitti:

        käyttämään...mersun telligentillä pystyy heijaamaan,vasemmanpuoleinen nappi pohjaan ja eiku rutkuttamaan R:n ja 1:n väliä!

        sitä pitää pohjassa?En oo ajanu sellasella ku muutaman hassun viikon.
        Mutta hidas laatikko se mun mielestä on ku tottunu pykältään fulleria.


      • SISUSISU
        .... kirjoitti:

        käyttämään...mersun telligentillä pystyy heijaamaan,vasemmanpuoleinen nappi pohjaan ja eiku rutkuttamaan R:n ja 1:n väliä!

        Kyllä täyspoka päällä pikkuteillä täytyy vaihtamisen käydä kuin salama,muute on persmäet tiedossa.Mersulla ja monella muullakin se ei onnistu.


      • puolensa fullerissa
        SISUSISU kirjoitti:

        Kyllä täyspoka päällä pikkuteillä täytyy vaihtamisen käydä kuin salama,muute on persmäet tiedossa.Mersulla ja monella muullakin se ei onnistu.

        ensin hyvät puolet,ei tarvi kytkintä polkea,vaihtaessa ei vastuksia,nopea aluevaihtaja ja toiminta varma. Huonot puolet,tottumattomalle ikävä laatikko,vaikka olisi ajanut ikänsä ja joskus rusahtaa,mut ei vaarallista. Se loota opettaa käyttäjäänsä.


      • Eaton
        puolensa fullerissa kirjoitti:

        ensin hyvät puolet,ei tarvi kytkintä polkea,vaihtaessa ei vastuksia,nopea aluevaihtaja ja toiminta varma. Huonot puolet,tottumattomalle ikävä laatikko,vaikka olisi ajanut ikänsä ja joskus rusahtaa,mut ei vaarallista. Se loota opettaa käyttäjäänsä.

        Fullerissa on enenpi plussia kuin minuksia.


      • Nimetön
        .... kirjoitti:

        käyttämään...mersun telligentillä pystyy heijaamaan,vasemmanpuoleinen nappi pohjaan ja eiku rutkuttamaan R:n ja 1:n väliä!

        ...ainakin Actrocsella (täys-automaatti) kiinni ja kun piti ruveta heijaamaan ykkösellä ja pakilla niin se ei oikein suostunut yhteistyöhön välillä piippaa kun yrittää liian nopeasti pakille ja välillä miettii muuten vaan :-)
        Muuten kyllä kiva laatikko varsinkin kaupunkialueella kun ei tarvi kun kaasua tai jarrua painaa ja heittää se Mersukin välikaasua,ihan itsekseenkin vielä, liekö synkronoimaton laatikko?


      • puolensa fullerissa

        enempää kaipaa ajattelua ku muutkaan,luulisin että jopa vähemmän. Se vaan pitää oppia käyttämään sitä,siinä vaiheessa se ei ole helpoin. Mutta sitten kun on sitä käyttänyt ja sen "oppinut"ei mitään uusia älyttömiä ja epävarmoja "ajattelee puolestasi" keksintöjä varmasti kaipaa. Vertaa kaaviokuvaa siitä ja Robotti laatikosta. Ehkä sitten selviää,tai sitten ei. Mistään AMMATTILAISUUDESTA ei tässä nyt ole kysymys.


      • missä oli
        Nimetön kirjoitti:

        ...ainakin Actrocsella (täys-automaatti) kiinni ja kun piti ruveta heijaamaan ykkösellä ja pakilla niin se ei oikein suostunut yhteistyöhön välillä piippaa kun yrittää liian nopeasti pakille ja välillä miettii muuten vaan :-)
        Muuten kyllä kiva laatikko varsinkin kaupunkialueella kun ei tarvi kun kaasua tai jarrua painaa ja heittää se Mersukin välikaasua,ihan itsekseenkin vielä, liekö synkronoimaton laatikko?

        telligent-aski se on ihan helvetin hidas, kysyin heti että onko tuossa jotain vikaa, sillä jää varmasti loivempaakin mäkeen kiinni hitaan vaihdoin takia!


      • mitä varten

        Synkronisointi kehiteltiin ? SE kehitettiin automiehiä varten jotka ei saaneet synkronisoimatonta laatikkoa kestämään. Ja tiedätkö mitä varten tänä päivänä yhä käytetään synkronoimatonta laatikkoa? sitä käytetään juuri sen takia kun on olosuhteita missä ajetaan autolla "maansisässä ja syvällä"ja niissä olosuhteissa synkronoitu laatikko on auttamattomasti hidas ja kun vaihtaminen missaantuu niin auto pysähtyy.


      • varten niin
        mitä varten kirjoitti:

        Synkronisointi kehiteltiin ? SE kehitettiin automiehiä varten jotka ei saaneet synkronisoimatonta laatikkoa kestämään. Ja tiedätkö mitä varten tänä päivänä yhä käytetään synkronoimatonta laatikkoa? sitä käytetään juuri sen takia kun on olosuhteita missä ajetaan autolla "maansisässä ja syvällä"ja niissä olosuhteissa synkronoitu laatikko on auttamattomasti hidas ja kun vaihtaminen missaantuu niin auto pysähtyy.

        "maan sisällä ja syvässä" käytetään automaattivaihteistoa!


      • ole vielä koskaan
        varten niin kirjoitti:

        "maan sisällä ja syvässä" käytetään automaattivaihteistoa!

        Nähnyt 4akselista kasetti autoo automaatti laatikolla, ja toivottavasti en semmosta koskaan tule näkemään.Mene hyvä mies kokeileen automaatilla ajamista esim. 60tonnin kokonaispainolla metsä auto tielle niin takaan että olet jalkamies ennen kuin huomaatkaan.


      • MB57
        SISUSISU kirjoitti:

        Kyllä täyspoka päällä pikkuteillä täytyy vaihtamisen käydä kuin salama,muute on persmäet tiedossa.Mersulla ja monella muullakin se ei onnistu.

        Kyllä sillä mersullakin metsässä pärjää, kun on keppivaihde, ja kun on moottorissa vääntöä niin ei tarvise kokoajan hämmentää.


      • automaattia
        varten niin kirjoitti:

        "maan sisällä ja syvässä" käytetään automaattivaihteistoa!

        kyllä käytetään louhoksilla ja tunneleissa ,mutta kun joskus tie on pehmee ja joskus sitä tietä ei oo ollenkaan niin siellä on FULLER paikallaan,ne olo suhteet kun on semmoset että siellä ei auta luottaa kun omaan itseensä eikä jättää etenemistä jonkun automaattilootan varaan, eikös ne automaatit oo vähän niinku semmosia tyttöjen juttuja ja sellaisten miesten jotka ei ihan aina tiedä ollaanko poikia vai tyttöjä.


    • .............,,,,,,,,,

      Fuller on hyvä laatikko, jos sitä osaa käyttää. kierrosluvut kohalleen niin ei paljo rutise ilman kytkintä. Itselläni on semmoinen loota että pieni alue ei mene päälle ennen kuin puolittaja on pienellä puolella eli puolittaja toimii vain isolla alueella. Onko näitä fullereita muun mallisia?.

      • kuullukkaan tuollaisesta laatikosta, heheh. Vaan empä nyt niin paljoa tiedäkkään, että montaako eri versiota niitä Fullerin lootia on. Mitä on omia kokemuksia, niin kyllä puolittaja/alueet toimii sekaisin vaikka miten vaihtaisi. Nykyisessä ennen kaikkea toimii.


      • sisu-mies

        oli sellasia! hitaanalueen puolitus tuli joskus -92 tai -93? en oo varma vuodesta...!


      • monenlaisia
        sisu-mies kirjoitti:

        oli sellasia! hitaanalueen puolitus tuli joskus -92 tai -93? en oo varma vuodesta...!

        fullereita on sisuissa ollut,olihan jo 70 mallissa 14-lovinen jossa puolitus/maasto oli nimen omaan hitaan alueen vaihto vielä hitaanpaan,sellainen oli telivetoisissa. Ei taida kaikkia malleja sisuissa ollutkaan.


      • kullervo

        onhan näitä monenlaisia: super 10, roadranger, 13-speed, 15 speed , 18-speed, muutamia mainitakseni. oma mielipiteeni on että kaks parasta on roadranger ja 13-speed, molemmissa välitystä riittää normaalin rahtiliikenteeseen, vaikkakin moni rahtimies vannoo 18 vaihteisen nimeen. itellä ajokissa on super 10. no jokatapauksessa kaikki ed. mainitut on suorahampaisia synkronoimattomia, hyviä vekottimia, parempia kuin autoshift, tämä värkki meinas unohtua vallan kokonaan.


      • ole sitten kovin
        puukuski kirjoitti:

        kuullukkaan tuollaisesta laatikosta, heheh. Vaan empä nyt niin paljoa tiedäkkään, että montaako eri versiota niitä Fullerin lootia on. Mitä on omia kokemuksia, niin kyllä puolittaja/alueet toimii sekaisin vaikka miten vaihtaisi. Nykyisessä ennen kaikkea toimii.

        kauaa ollut puukuskina mikäli tohon sun nimimerkiikn on edes luottamista.En tiedä oletko Sisulla koskaan edes puuta ajannut,mutta Sisuissahan oli Fulleri vuoteen 92 jota ei voinut puolittaa kuin isolla alueella.


    • Synkronoitu

      ZF-loota,se on kuulema hyvä käyttää,ite oon ajanu jonkin verran synkronoidulla Fullerilla vai Eatonko se on,aika kankee kepittää,suora loota tosi herkkä vaihtaa.

      • Fullerin huonoin

        vaihteisto,sen synkronoidun jälkeen? Joku sanoi että Twinsplitter,joka oli jo ennen synkattua joskus 80-90 luvun vaihteessa. Mikä siinä oli ettei tullut kovin suosituksi ainakaan Sisu autolijoiden käyttöön,onko kokemuksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe