Kun täällä pienet miehet isolla mielikuvituksellaan ovat pari päivää oikein urakalla mollanneet presidentti Mauno Koivistoa, niin täytyy sille vastapainoksi tuoda hänestä esiin jotakin todellisempaa ja merkittävämpää. Ja kun tuo kaikki mollaaminen on tapahtunut täällä kepusaitilla, niin kai tämäkin sitten tänne kuuluu.
Mauno Koiviston tahdon ja kykyjen suuruudesta kertoo se, että tuo 21-vuotiaana kansakoulupohjaisena satamatyömiehenä opiskelunsa aloittanut mies oli hieman yli 10 vuotta myöhemmin jo tohtori ja pian suuren pankin johtaja ja pian ministerikin jne… Hänen omatekoiselle uralleen vertaisen saamiseksi on mentävä ajassa taaksepäin, kunnes tulee vastaan toinen suuri sosialidemokraatti Väinö Tanner. Muiden puolueen valtiomiehistä ei mieleeni nouse yhtään ihan yhtä suuren kunnioituksen tuossa mielessä ansaitsevaa.
Presidenttinä Mauno Koivisto palautti maahamme demokratian ja parlamentarismin. Nuo ovat niin arvokkaita töitä, että sen rinnalla kaikki se, josta täällä nyt vaahdotaan, on silakoita ellei peräti skitareita (ainakin stadilainen Keris tiennee, mikä skitari on; kai hänkin on niitä pikkupoikana rantakivien koloista onkinut).
Mutta minun silmissäni Mauno Koivisto nousee täyteen suuruuteensa vasta ajattelijana ja kirjoittajana. Hänen varsinainen pääteoksensa, muistelmansa ”Kaksi kautta” ja ”Historian tekijät” on vain sellaista asioiden kertausta, kuin sen sopii odottaa olevankin, mutta on sekin silti vetävämpää luettavaa kuin esim. Juhani Suomen Kekkos-elämäkerrat.
Minusta ehkä mielenkiintoisin Koiviston kirjoista oli hänen lapsuus- ja nuoruusmuistelonsa ”Koulussa ja sodassa”. Se on tarkkaa kuvausta hänen lapsuusoloistaan, jotka teki erikoiseksi hänen isänsä, puritaaninen seitsemännen päivän adventisti, joka varsin ankaralla kädellä kasvatti jo lapsena äidittömiksi jääneet kaksi poikaa ja yhden tytön. Ihan hellyttävää luettavaa. Ajan ja tapahtumien kuvauksessa Maukka tuossakin kirjassa usein ”filosofeeraa” tapansa mukaan.
Nyt olen alkanut – kahden muun luettavana olevan kirjan ohella – lukea Koiviston vuonna 2001 ilmestynyttä kahdettatoista kirjaa ”Venäjän idea”. Sen takakannessa todetaan:
”Mauno Koivisto aloitti venäjän opiskelun jo 1950-luvulla. Pian opiskelu laajeni Venäjän ja venäläisyyden opiskeluksi. VENÄJÄN IDEAssa presidentti Koivisto lehteilee vuosien saatossa lukemaansa. Samalla kun hän käy läpi suomalaiselle lukijalle Venäjän historian keskeiset vaiheet, hän etsii Venäjän ja venäläisyyden ydintä. Mitä se merkitsi, että Venäjä julistautui kolmanneksi Roomaksi, ja miten Moskovasta kasvoi imperiumi. Ja mikä merkitys Suomelle oli sillä, että Venäjä oli imperiumi”.
(Niille historian tuntemuksesta täysin osattomaksi jääneille, jotka eivät mahdollisesti oivalla kolmannen Rooman käsitteen merkitystä, kerrottakoon, että se toinen Rooma oli Konstantinopoli, nykyinen Istanbul, joka oli Rooman valtakunnan seuraajaksi itsensä katsoneen Bysantin pääkaupunki)
Koivisto itse toteaa kirjansa johdannossa:
”Tämän kirjan keskeinen kysymys on: onko Venäjä itää vai länttä? Vastausta etsitään kulkemalla läpi Venäjän tuhatvuotinen historia. Pyrkimykseni ei ole kirjoittaa Venäjän yleistä historiaa, jossa kaikki merkittävät tapahtumat tulisivat tarkastelluiksi. Rajoitun joihinkin merkittävinä pitämiini tapahtumiin nojautuen lähteisiin, joista monet eivät ole yleisesti tunnettuja”.
Kirja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Kuten on sen kirjoittajakin: suuri mies!
Mauno Koivisto on suuri mies!
74
1392
Vastaukset
- usko pois
Ei ollut Mauno mikään suuri mies.
Joko se on kuollu?- JormaKKorhonen
...Mauno Koivisto ON edelleen suuri mies. Et millään voinut noin nopeasti lukea avaustani; luepa se, niin noinkin lyhyen esittelyn jälkeen tulet kannalleni!
- kertaa...
JormaKKorhonen kirjoitti:
...Mauno Koivisto ON edelleen suuri mies. Et millään voinut noin nopeasti lukea avaustani; luepa se, niin noinkin lyhyen esittelyn jälkeen tulet kannalleni!
... olet tämän Mauno Koiviston tavannut ja vaihtanut mielipiteitä hänen kanssaan? Oliko syvällisiäkin keskusteluja?
- keskiyöllä
kertaa... kirjoitti:
... olet tämän Mauno Koiviston tavannut ja vaihtanut mielipiteitä hänen kanssaan? Oliko syvällisiäkin keskusteluja?
...huhuu Jorma!
Jorma! Tänä yönä taas. - JormaKKorhonen
kertaa... kirjoitti:
...en ole tavannut esim. Väinö Tanneria, J.K.Paasikiveä, ja hyvin, hyvin monia muita, joista ja joiden mielipiteistä tiedän paljon. Jopa Jeesus Kristus kuuluu niihin.
Urho Kekkosesta olen lukenut paljon, mutta hänen mielipiteistään ei oikein tiedä, sillä hänen mielipiteensä vaihtelivat niin suuresti eri aikoina. Hän kai oli ns. "tuulella käypä". - teinirakkautta?
...en ole tavannut esim. Väinö Tanneria, J.K.Paasikiveä, ja hyvin, hyvin monia muita, joista ja joiden mielipiteistä tiedän paljon. Jopa Jeesus Kristus kuuluu niihin.
Urho Kekkosesta olen lukenut paljon, mutta hänen mielipiteistään ei oikein tiedä, sillä hänen mielipiteensä vaihtelivat niin suuresti eri aikoina. Hän kai oli ns. "tuulella käypä".Sitä minä vähän ajattelinkin, että Mauno Koivisto ja Jeesus Kristus ovat sinulle samassa sarjassa.
Minä olen kyllä tavannut mm. Koivistoa, enkä hänen mielipiteistään sanoisi enää mitään. Sen sanon, että ensimmäisellä kerralla karismansa karisi aika raadollisesti. - Anonyymi
Mauno osasi hoitaa naapurisuhteetkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin on nyt.
Ei edes puhelukontakteja. - Anonyymi
Rauhan miestä kaivataan .
MK oli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RAUHAN ASIALLA.🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
OIKEIN 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 - Anonyymi
teinirakkautta? kirjoitti:
Sitä minä vähän ajattelinkin, että Mauno Koivisto ja Jeesus Kristus ovat sinulle samassa sarjassa.
Minä olen kyllä tavannut mm. Koivistoa, enkä hänen mielipiteistään sanoisi enää mitään. Sen sanon, että ensimmäisellä kerralla karismansa karisi aika raadollisesti.MK SUOMEN RIIPPUMATTOMUUDEN ESITAISTELIJA.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
Rohkea suunnannäyttäjä 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 - Anonyymi
Hienoa toimintaa SDP 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
Rauhan puolesta SDP 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
MK oli OIKEA ja ARVOSTETTU JOHTAJA
NAAPURUSSUHTEET JA TOIMIVA YHTEISTYÖ KRUUNASIVAT TOIMINNOT. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MK oli OIKEA ja ARVOSTETTU JOHTAJA
NAAPURUSSUHTEET JA TOIMIVA YHTEISTYÖ KRUUNASIVAT TOIMINNOT.Kuten hyvin tiedämme, Mauno Koiviston valuuttapolitiikka (jota siis hallitus ja Suomen Pannkki noudattivat, vaikka Koivistolla ei valuuttapolitiikkaan ollut valtaa) johti Suomen synkkään sisäsiittoiseeen lamaan 1990-luvun alkuvuosina. Ja talouspolitiikan piti olla Koiviston leipälaji.
Koivisto sen sijaan onnistui ulkopoliittisesti edeltäjiensä viitoittamalla tiellä. Tietyt asiantuntijat väittävät kuitenkin, että Koivisto antoi Neuvostoliitolle edeltäjiään suuremman vaikutusvallan.
Eräs asiantuntija väittää, että Koivisto pystyi 20-vuotisella peeärrällä vaikuttamaan Neuvostoliiton kommunistiseen puolueeseen merkittävästi. Peeärrästä johtuen hän oli Moskovalle mieluisin presidenttiehdokas vuoden 1982 presidentinvaaleissa. Esimerkiksi Paavo Väyrynen ei päässyt koskaan vastaavaan asemaan. - Anonyymi
kertaa... kirjoitti:
Mauno Koivisto oli esiimerkki.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 - Anonyymi
MAUNOa kaivataan. 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
kertaa... kirjoitti:
NÄINHÄN SE ON . 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
Huippu.
- Anonyymi
kertaa... kirjoitti:
Ok. 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
RAUHAN PUOLESTA TOIMI OSAAVASTI.🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
- Anonyymi
RIP
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin on nyt.
Ei edes puhelukontakteja.Suora puheyhteys piti suhteet kohdilleen.
- Anonyymi
PRESIDENTTI VAILLA VERTAA .
- Anonyymi
???
- neutraalitarkkailija
Mauno Koivisto käänsi harkitsevalla ja äkkinäisiä liikkeitä välttävällä politiikalla Suomen diktatuurista kansanvaltaiseksi parlamentaariseksi tasavallaksi samalla kun vei Suomen pikku hiljaa Euroopan Unioniin.
Lisäksi hänen kirjallinen tuotantonsa on presidenttiemme joukossa ainutlaatuista.
Lisäksi - Ekitalo
..suurta ole Manussa kuin kourat joilla voi heilutella ja sanoa,että kyllä se siitä.
Minun mielestä Manu oli suurin syyllinen isoon lamaan missä rikkaat rikastuivat ja köyhät köyhtyivät ja rahavarat meni uuteen jakoon.
No sehän tietenkin sinulle sopi hienosti sillä kuuluthan noihin ensin mainittuihin.- JormaKKorhonen
...olisin pystynyt tulemaan rikkaaksi niistä lähtökohdista lähteneenä ja koko elämäni 16-vuotiaasta 63-vuotiaaksi palkkatyötä tehneenä.
Lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni ajan elin suoranaisessa köyhyydessä ja jatkuvassa puutteenalaisuudessa, eikä paljon leveämpää ollut lapsiperheen elämä, kun perheenpää oli pienipalkkainen nuori sotilas ja kun silloinen vaimonikin oli varsin pienipalkkainen.
Jos sittemmin olen onnistunut pääsemään hieman parempaan ja taloudellisesti turvatumpaan asemaan, sitä ei kannata kadehtia, sillä omalla työlläni olen siihen päässyt.
Kuinka mielestäsi voit mitätöidä Mauno Koiviston suuruuden, josta toin esimerkkejä? Minusta hänellä on sellaisia saavutuksia, joiden rinnalla nuo muut täällä esitetyt ovat todellakin pientä, eikä niitä voida panna yksin Mauno Koiviston piikkiin. - Malborgare
Minulle nämä demarit on jotenkin käsittämättömiä siinä mielessä että, osa siitä joukosta on äärimmäisen kapitalismin kannattajia, mutta toinen puoli vetoaa työväenliikkeeseen,(soisialistiseen ideologiaan) ainakin aina näin vaalien edellä?
- Ekitalo
...olisin pystynyt tulemaan rikkaaksi niistä lähtökohdista lähteneenä ja koko elämäni 16-vuotiaasta 63-vuotiaaksi palkkatyötä tehneenä.
Lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni ajan elin suoranaisessa köyhyydessä ja jatkuvassa puutteenalaisuudessa, eikä paljon leveämpää ollut lapsiperheen elämä, kun perheenpää oli pienipalkkainen nuori sotilas ja kun silloinen vaimonikin oli varsin pienipalkkainen.
Jos sittemmin olen onnistunut pääsemään hieman parempaan ja taloudellisesti turvatumpaan asemaan, sitä ei kannata kadehtia, sillä omalla työlläni olen siihen päässyt.
Kuinka mielestäsi voit mitätöidä Mauno Koiviston suuruuden, josta toin esimerkkejä? Minusta hänellä on sellaisia saavutuksia, joiden rinnalla nuo muut täällä esitetyt ovat todellakin pientä, eikä niitä voida panna yksin Mauno Koiviston piikkiin...sinun kirjoituksia tällä saitilla ja ei niistä voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin mitä tuossa edellä mainitsin.
En minä sinua kadehdi millään tavalla mutta koitan ymmärtää sinun juttujasi parhaalla tavalla. Nyt ymmärrän.
Mitä tulee Manun suuruuteen niin se kirja on kyllä todella pieni jos sitä ajattelee tavallisen ihmisen näkokulmasta jo se,että Manu ihannoi Kokoomusta ja otti sen hallitukseen määräämään raha asioista ja tulos oli kyllä pahin mahdollinen työläisen näkökulmasta siitä ei päästä mihinkään. Itse olen myös ollut työläinen vaikkakin minun työpaikka ei kärsinyt yhtään lamavuotta vaan päinvastoin meillä pyyhki koko ajan tosi hyvin.
Kansa äänesti onneksi Ahon pääministeriksi ja siitä alkoi pikkuhiljaa nousukausi työläisellekkin.
Helppohan sinun on vähätellä niitä vaikeuksia mitä sinulla ei ollut tarkoitan työpaikan menetystä,jonka koki kyllä aika moni Suomalainen Manun kovan markan puolustamisen vuoksi.
Kyllä silloin oli Pressalla valtaa niin paljon,että Manu olis halutessaan pystynyt laman estämään ainakin pehmentämään. - JormaKKorhonen
Ekitalo kirjoitti:
..sinun kirjoituksia tällä saitilla ja ei niistä voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin mitä tuossa edellä mainitsin.
En minä sinua kadehdi millään tavalla mutta koitan ymmärtää sinun juttujasi parhaalla tavalla. Nyt ymmärrän.
Mitä tulee Manun suuruuteen niin se kirja on kyllä todella pieni jos sitä ajattelee tavallisen ihmisen näkokulmasta jo se,että Manu ihannoi Kokoomusta ja otti sen hallitukseen määräämään raha asioista ja tulos oli kyllä pahin mahdollinen työläisen näkökulmasta siitä ei päästä mihinkään. Itse olen myös ollut työläinen vaikkakin minun työpaikka ei kärsinyt yhtään lamavuotta vaan päinvastoin meillä pyyhki koko ajan tosi hyvin.
Kansa äänesti onneksi Ahon pääministeriksi ja siitä alkoi pikkuhiljaa nousukausi työläisellekkin.
Helppohan sinun on vähätellä niitä vaikeuksia mitä sinulla ei ollut tarkoitan työpaikan menetystä,jonka koki kyllä aika moni Suomalainen Manun kovan markan puolustamisen vuoksi.
Kyllä silloin oli Pressalla valtaa niin paljon,että Manu olis halutessaan pystynyt laman estämään ainakin pehmentämään....ja heidän kovaa kohtaloaan, sillä tunnen sitäkin puolta tarpeeksi, joskaan onneksi itse en niihin kuulunut. Mutta kun lama koetteli stiäkän talonpoikaista linnaketta, jota silloin palvelin - Valiota siis - jouduin ylhäältä tulleiden käskyjen mukaan useaan ottaaseen vähentämään omaa väkeäni, ja se oli kova paikka paitsi noille työpaikkansa menettäneille ihmisille myös heidän esimiehelleen.
Mutta laman uhreja eivät ole kaikki täälläkin sellaisina esiintyvät. On helppo päätellä, minkä uhreja he paremminkin ovat - oman päänsä, joka heitä edelleen johtaa kovin heikoille jäille.
Lama synnytti myös menestystarinoita. Laitoin eilen tuonne Jorma Jaakkolan avaamaan ketjuun vastineen, jossa kerron parista sellaisesta, läheltä seuraamastani:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000012995767 - Ekitalo
...ja heidän kovaa kohtaloaan, sillä tunnen sitäkin puolta tarpeeksi, joskaan onneksi itse en niihin kuulunut. Mutta kun lama koetteli stiäkän talonpoikaista linnaketta, jota silloin palvelin - Valiota siis - jouduin ylhäältä tulleiden käskyjen mukaan useaan ottaaseen vähentämään omaa väkeäni, ja se oli kova paikka paitsi noille työpaikkansa menettäneille ihmisille myös heidän esimiehelleen.
Mutta laman uhreja eivät ole kaikki täälläkin sellaisina esiintyvät. On helppo päätellä, minkä uhreja he paremminkin ovat - oman päänsä, joka heitä edelleen johtaa kovin heikoille jäille.
Lama synnytti myös menestystarinoita. Laitoin eilen tuonne Jorma Jaakkolan avaamaan ketjuun vastineen, jossa kerron parista sellaisesta, läheltä seuraamastani:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000012995767..kirjotella tänne jostain suurmiehestä,joka tässä kaikkein tärkeimmässä asiassa oli täysin kuutamolla.
Eihän kukaan yksin tietenkään ole syyllinen mihinkään lamaan vaan kaikki sillä hetkellä vallassa olevat. Jos markkinat vapautetaan valvonnasta niin siitä ei hyvää seuraa sillä markkinoilla ei ole kasvoja vaan mitä pahin kapitalisti.
Mitä tulee menestyjiin laman aikana niin se perustuu toisen ihmisen hyväksi käyttöön.
Sillä raha ei puussa kasva vaan sen eteen täytyy raataa lujasti ja en minä ole vielä nähnyt Herroja töissä.
Tiedän kyllä Valion työvoima politiikasta jotakin sillä veljeni on ollut siellä nimen omaan Helsingissä toimipisteessä jo monia vuosia töissä. Olen siellä itsekkin käynyt tosin vain tennistä pelaamassa.
- JormaKKorhonen
...kerrottakoon selitykseksi niille, jotka ehkä tekevät minulle asiallisia kysymyksiä, joihin vastaukseni viipyy. Noille huuhaa-hörhöille, joita jo näkyy ilmaantuneen, en vastaisi muutenkaan.
- Malborgare
Kerro sinä, onko sillä työväenliikkeellä se viides kolonna vai eikö ole?
- JormaKKorhonen
Malborgare kirjoitti:
Kerro sinä, onko sillä työväenliikkeellä se viides kolonna vai eikö ole?
...työväenliikkeen kolonnoista, kun en ole koskaan ollut liikkeessä mukana. Kysypä vaikka Sauli Niinistöltä, työväen presidenttiehdokkaalta!
- Jaba_43
Lentopalloverkolla pituudesta on apua. ;-)
Koiviston "suuruus" on minun mielessäni liittynyt hänen kykyynsä analysoida erilaisia tilanteita ja eritellä selkeästi, mikä asiassa on olennaista, vaikkei miehen "fundeeraus" aina kovin helposti tulkittavissa ollutkaan.
Toinen suuruuden piirre liittyy ilmeisesti siihen, ettei Koivisto ollut koskaan poliittinen pyrkyri, kun ei hän tainnut olla kansanedustajana päivääkään. Jos miehen ei ole koskaan tarvinnut populistisesti kosiskella äänestäjiä saadakseen itselleen kannatusta, niin tämä on tehnyt mahdolliseksi Koiviston toisen piirteen, mitä arvostan: Hän sanoo asiat aina suoraan niin kuin asiat ovat, ilman poliittisia kiemurteluja.
Suoraan sanomisista ei ole aina pidetty. Taisi Lipposenlla ja Niinistöllä mennä pavut sieraimiin, kun Koivisto joskus Lipposen I hallituksen loppupuolella julkisesti ihmetteli korkeaa verotusta ja mittavaa sosiaaliturvaa sanomalla jotain tähän tapaan (en pane sitaatteja, kun en muista asiaa sanatarkasti), että On se ihmeellistä kun keskituloisiakin ihmisiä verotetaan niin ankarasti, että nämä joutuvat turvautumaan sosiaaliturvaan ja on ihmisen omasta aktiivisuudesta kiinni elääkö omalla palkallaan vai toisten palkalla.
Noin sanoo minustakin vain suurmies. ;-)- Malborgare
sekaantua aikuisten miesten keskusteluun?
- Jaba_43
Malborgare kirjoitti:
sekaantua aikuisten miesten keskusteluun?
En minä sinulle ole mitään vastannutkaan.
- Keskustademari
Venäjän Idea on läpileikkaus venäjän historiasta, Novgorodin päivistä lähtien. Kävisi Venäjän historian oppikirjasta sellaisenaan.
Koiviston idänsuhteita leimasi syvällinen kiinnostus paljon kauemmaksi kuin Neuvostoliiton aikaan. Samaan tapaan kuin Paasikivellä, joka omakohtaisesti muistikin tsaarien ajan, Nikolai II tietysti erityisesti. Tässä on suuri ero K-linjan vaikuttajien venäjäkäsitykseen, jota vaivasi historiattomuus. Se lienee syynä, miksi Neuvostoliitto pääsi niin iholle, vaikka vähempikin olisi hyviin suhteisiin riittänyt.
Paasikivi ja Koivisto tunsivat/tuntevat venäläistä sielunelämää ja mm. sen, että venäläinen ei arvosta ihmistä, joka ei kaikin keinoin puolusta oman maansa etua. Sen takia taistolaiskommunisteja suorastaan halveksittiin Moskovassa, vaikka heitä tarvittiinkin NKP:n etäispäätteenä Suomessa. K-linjan kautta vaikuttaminen oli toki monin verroin tehokkaampaa,- JormaKKorhonen
Olet mielestäni oikeassa kaikessa, mitä tuossa sanot.
Vasta noin 100 sivua tuota kirjaa luettuani yhdyn käsitykseesi siitä.
Samoin käsitykseesi Mauno Koiviston syvälliseen kiinnostukseen Venäjästä ja venäläisyydestä. Tuon toki tiedän jo ennestään.
Koivistoa huomattavasti vanhemman Urho Kekkosen kiinnostus oli pinnallisempaa, lähinnä vain poliittista, ja kohdistui vain Neuvostoliittoon. Tiedetään hänen "kiinnostuksensa" luonne ennen sotia, ja sen jyrkkä muutos jatkosodan loppuvaiheissa ja syytkin siihen.
Historianharrastaja, tällainen diletanttikin, on kyllä hyvin tullut tuntemaan neukkujen käsitykset meidän kommunisteistamme ja heidän asenteensa niihin. Sehän paljolti vaikutti Yrjö Leinonkin karuun kohtaloon; tämä tuli hyvin ilmi myös Yrjön pojan Olle Leinon kirjassa "Kuka oli Yrjä Leino". Luin kirjan hiljattain lomallani. Neukkujen huono luottamus kommunisteihimme osaltaan vahvisti heidän luottamustaan Kekkoseen ja tämän asemaa melkeinpä heidän käskynhaltijanaan meillä.
Venäjäntaitoinen ja Venäjän ja sen historian hyvin tunteva Paasikivi todellakin nautti suurta arvostusta Neuvostoliitossakin, vaikka syksyllä 1944, kun Kekkonen ei ollut halukas ryhtymään pääministeriksi vaan suositti neukuille siihen tehtävään Paasikiveä, Zdanov totesikin pettyneenä, että "Paasikivi ei vie kansaansa sosialismiin". Sitäkö Kekkoselta odotettiin?
Tuohon esityksesi viimeiseen kappaleeseen viitaten kerron, että kun kesällä 1944 metsäkaarteihin siirtyneiden edustaja otti yhteyttä täällä olevan valvontakomission venäläiseen sotilasedustajaan pyytäen heidän palkitsemistaan jotenkin, tuo korkea-arvoinen puna-armeijan upseeri vastasi, että "olkaa kiitollisia, että olette hengissä; Neuvostoliitossa tuollaiset ammutaan heti kun kiinni saadaan".
(edellä esittämiini sitaatteihin kyllä löydän lähteenkin, jos sitä tarvitaan; muistinvaraisesti en sitä uskalla mainita) - Keskustademari
Olet mielestäni oikeassa kaikessa, mitä tuossa sanot.
Vasta noin 100 sivua tuota kirjaa luettuani yhdyn käsitykseesi siitä.
Samoin käsitykseesi Mauno Koiviston syvälliseen kiinnostukseen Venäjästä ja venäläisyydestä. Tuon toki tiedän jo ennestään.
Koivistoa huomattavasti vanhemman Urho Kekkosen kiinnostus oli pinnallisempaa, lähinnä vain poliittista, ja kohdistui vain Neuvostoliittoon. Tiedetään hänen "kiinnostuksensa" luonne ennen sotia, ja sen jyrkkä muutos jatkosodan loppuvaiheissa ja syytkin siihen.
Historianharrastaja, tällainen diletanttikin, on kyllä hyvin tullut tuntemaan neukkujen käsitykset meidän kommunisteistamme ja heidän asenteensa niihin. Sehän paljolti vaikutti Yrjö Leinonkin karuun kohtaloon; tämä tuli hyvin ilmi myös Yrjön pojan Olle Leinon kirjassa "Kuka oli Yrjä Leino". Luin kirjan hiljattain lomallani. Neukkujen huono luottamus kommunisteihimme osaltaan vahvisti heidän luottamustaan Kekkoseen ja tämän asemaa melkeinpä heidän käskynhaltijanaan meillä.
Venäjäntaitoinen ja Venäjän ja sen historian hyvin tunteva Paasikivi todellakin nautti suurta arvostusta Neuvostoliitossakin, vaikka syksyllä 1944, kun Kekkonen ei ollut halukas ryhtymään pääministeriksi vaan suositti neukuille siihen tehtävään Paasikiveä, Zdanov totesikin pettyneenä, että "Paasikivi ei vie kansaansa sosialismiin". Sitäkö Kekkoselta odotettiin?
Tuohon esityksesi viimeiseen kappaleeseen viitaten kerron, että kun kesällä 1944 metsäkaarteihin siirtyneiden edustaja otti yhteyttä täällä olevan valvontakomission venäläiseen sotilasedustajaan pyytäen heidän palkitsemistaan jotenkin, tuo korkea-arvoinen puna-armeijan upseeri vastasi, että "olkaa kiitollisia, että olette hengissä; Neuvostoliitossa tuollaiset ammutaan heti kun kiinni saadaan".
(edellä esittämiini sitaatteihin kyllä löydän lähteenkin, jos sitä tarvitaan; muistinvaraisesti en sitä uskalla mainita)Yrjö Leino oli tosiaan surullisen hahmon ritari. Kaiken kukkuraksi poliittisen luottamuksen loputtua loppui Hertan rakkauskin...! Viimeiset vuodet menivätkin halvan aineen parissa.
Olikohan 1958 kun Leinosta syntyi viimeinen kohu, kun Tammi oli julkaisemassa Leino-kirjaa, mutta ei sitten uskaltanutkaan, kun Kekkoselta tuli ukaasi, että vaarantaa Neuvostosuhteet. - JormaKKorhonen
Keskustademari kirjoitti:
Yrjö Leino oli tosiaan surullisen hahmon ritari. Kaiken kukkuraksi poliittisen luottamuksen loputtua loppui Hertan rakkauskin...! Viimeiset vuodet menivätkin halvan aineen parissa.
Olikohan 1958 kun Leinosta syntyi viimeinen kohu, kun Tammi oli julkaisemassa Leino-kirjaa, mutta ei sitten uskaltanutkaan, kun Kekkoselta tuli ukaasi, että vaarantaa Neuvostosuhteet.Tammi oli jo ottanut 30 000 kappaleen painoksen kirjasta ja se oli jo jaettu myymälöihin, kun Tammen toimitusjohtaja Untamo Utrio (Kaari Utrion isä, muuten) sai presidentinlinnasta puhelun, jossa kiellettiin kirjan päästäminen julkisuuteen.
Niinpä nuo kaikki jo kirjakauppoihinkin lähetetyt kerättiin pois ja poltettiin Tammen toimitalon pannuhuoneessa. Muutamia kappaleita "hävisisi", ja niistä on tullutkin arvokkaita keräilykohteita.
Kirja sinänsä ei kai ollut juuri minkään arvoinen. - Keskustademari
Tammi oli jo ottanut 30 000 kappaleen painoksen kirjasta ja se oli jo jaettu myymälöihin, kun Tammen toimitusjohtaja Untamo Utrio (Kaari Utrion isä, muuten) sai presidentinlinnasta puhelun, jossa kiellettiin kirjan päästäminen julkisuuteen.
Niinpä nuo kaikki jo kirjakauppoihinkin lähetetyt kerättiin pois ja poltettiin Tammen toimitalon pannuhuoneessa. Muutamia kappaleita "hävisisi", ja niistä on tullutkin arvokkaita keräilykohteita.
Kirja sinänsä ei kai ollut juuri minkään arvoinen.Ajat olivat onneksi jo toiset kun 1986 evp??? XXX Syrjä(?) julkaisi muistelmateoksen ajastaan 70-luvun alussa Fruntsevan(??) sotilasakatemiassa. Manu käräytti kääminsä, mutta eihän siitä sen kummempaa seurannut.
Aika monta kysymysmerkkiä, mutta vanhana sotilaana muistat varmaan tapauksen? - JormaKKorhonen
Keskustademari kirjoitti:
Ajat olivat onneksi jo toiset kun 1986 evp??? XXX Syrjä(?) julkaisi muistelmateoksen ajastaan 70-luvun alussa Fruntsevan(??) sotilasakatemiassa. Manu käräytti kääminsä, mutta eihän siitä sen kummempaa seurannut.
Aika monta kysymysmerkkiä, mutta vanhana sotilaana muistat varmaan tapauksen?...ja pintapuolisesti ja "alhaalta päin" tunsinkin kenraalimajuri Pentti Syrjän, joka minua 16 vuotta vanhempana jäi vasta vuotta minua aikaisemmin eläkkeelle Savo-Karjalan Sotilasläänin komentajan tehtävästä.
Totta kai muistan myös kohun, jonka hänen kirjansa "Gruppa Finlandija" herätti, kun se kai kertoi hieman liian avoimesti kaikesta, mitä oli tapahtunut Neuvostoliitossa Frunzen sota-akatemiassa, jossa hän joskus 1970-luvun alkupuolella oli opiskelemassa. Kirjaa en ole lukenut.
- kepututkija
Koivistolla on paikka yhtenä merkittävimmistä valtiomiehistämme sitä ei käy kiistäminen. Eikä hänen jälkeensä sitten valtiomiesluokkaan ole noussutkaan muita kuin puoluetoveri Lipponen.
Koiviston menestys on ennemminkin suotuisten olosuhteiden kuin hänen erinomaisten kykyjensä ansiota. Pankinjohtajuus oli poliittinen nimitys aikana jolloin maamme oli Kekkosen aikakaudella ylipolitisoitunut ja kaikkien merkittävät toimet täytettiin sulle-mulle periaatteella kepun ja demareitten kesken.
Pääministerinä Koivisto ei mitään suurta johtajuutta osoittanut ennenkuin Kekkosen, tai paremminkin Väyrysen, kampitusyrityksiä torjuessaan. Sekin torjunta oli enempi ajanpeluuta. Tosin helkutin fiksusti tehty ja tärkeimpänä siinä jää historiaaan kepun likaisen pelin estäminen.
Presidentiksi Koivisto nousi kansan kepun ja Kekkosen kertakaikkisen valtapolitiikan esittämänä vastareaktiona. Sopiva mies sopivassa paikassa. Sodassa mukana ollut palauttamaan Kekkosen halveksimien veteraanien kunnian, työläistausta tavallisen kansan samaistua ja akateeminen tutkinto myös kouluja käyneiden hyväksyä. Kekkosen luomaan tyhjiöön ei parempaakaan ollut tarjolla.
Väyrysen kassakaappisopimuksen mitätöinti lienee suurin teko mitä Koivisto aikaansai.
Suureksi Koiviston tekee vain hänen merkittävä työ kepun ylimielisen ylivallan tuhoajana. Samaa työtä muuten itse jatkat ihan kiitettävällä tarmolla. Se on isänmaallista työtä jossa olen ilomielin mukana ja jonka tuloksen vielä näemme kepun kannatuksen tippuessa päivä päivältä. - ???
???
- JormaKKorhonen
...opiskelin sitä hyvin mielelläni hamaassa nuoruudessani.
Tulin 16-vuotiaana Rautavaaran korvesta tänne Helsinkiin ja sain työpaikan Stockmannilla juoksupoikana eli tsupparina. Tsupparit kuten muukin henkilökunta ja tuolloin kai myös asiakaskunta oli enemmistöltään ruotsinkielistä.
Asuin Hietalahdessa perheessä, jonka äiti oli ruotsinkielinen ja kotikielenään perhe (jonka isä oli kuollut) puhui ruotsia. Perheen 21-vuotias yliopistossa opiskeleva poika antoi minulle joka ilta ruotsin tunteja. Vuoden aikana luin ja tentin keskikouluille tarkoitetun Efr. Jacobsonin ruotsin kielen oppikirjan ja Amanda Piiraisen kirjan "Ruotsia aikuisille".
Ja vuoden Helsingissä oltuani puhuin mielestäni oikein hyvää ruotsia. Sen jälkeen taitoni on pahasti ruostunut, vaikka olen koettanut sitä ajoittain - mm. Ruotsin matkoillani ja ruotsalaisen ystäväperheemme kanssa - ylläpitää. Se harmittaa minua, sillä kyllä jokaisen vieraan kielen taito on aina hyödyllinen.
Eikähän ruotsi ole edes vieras kieli, vaan toinen kotimainen, jonka taito vaaditaan esim. jokaiseen vähänkin korkeampaan virkaan pääsemiseksi ja ihan tavallisissa palveluammateissakin ainakin täällä miljoonan ihmisen pääkaupunkiseudussa ja laajalla rannikkoalueellamme. Kyllä myös koko Suomea edustavan poliitikon pitää osata kohtuullisen hyvin ruotsia.
Kantani on siis se, että ruotsin kielen opiskeluun tulee olla koulujärjestelmässämme ainakin voimakkaita kannustimia, ellei sitä voida pitää pakollisena.
Toki tiedän, että maailmalla pohjoismaiden ulkopuolella ruotsilla ei ole suurempaa arvoa kuin suomellakaan. Siksipä olenkin aikuisiälläni panostanut enemmän englannin opiskeluun, jota tosin olen saanut vuosia käytännössäkin harjoittaa. Nykyisin jopa muutamia vuosia kansalaisopistotasolla ja itsekseni opiskelema espanja taitaa olla minulle parempi kieli kuin ruotsi, ainakin sen niukahkosti hallitsemani sanavarasto on kohtuullisen aktiivinen, totesin sen taas tuolla kuuden viikon matkallani Kanarialla. - suurmieheltä
...opiskelin sitä hyvin mielelläni hamaassa nuoruudessani.
Tulin 16-vuotiaana Rautavaaran korvesta tänne Helsinkiin ja sain työpaikan Stockmannilla juoksupoikana eli tsupparina. Tsupparit kuten muukin henkilökunta ja tuolloin kai myös asiakaskunta oli enemmistöltään ruotsinkielistä.
Asuin Hietalahdessa perheessä, jonka äiti oli ruotsinkielinen ja kotikielenään perhe (jonka isä oli kuollut) puhui ruotsia. Perheen 21-vuotias yliopistossa opiskeleva poika antoi minulle joka ilta ruotsin tunteja. Vuoden aikana luin ja tentin keskikouluille tarkoitetun Efr. Jacobsonin ruotsin kielen oppikirjan ja Amanda Piiraisen kirjan "Ruotsia aikuisille".
Ja vuoden Helsingissä oltuani puhuin mielestäni oikein hyvää ruotsia. Sen jälkeen taitoni on pahasti ruostunut, vaikka olen koettanut sitä ajoittain - mm. Ruotsin matkoillani ja ruotsalaisen ystäväperheemme kanssa - ylläpitää. Se harmittaa minua, sillä kyllä jokaisen vieraan kielen taito on aina hyödyllinen.
Eikähän ruotsi ole edes vieras kieli, vaan toinen kotimainen, jonka taito vaaditaan esim. jokaiseen vähänkin korkeampaan virkaan pääsemiseksi ja ihan tavallisissa palveluammateissakin ainakin täällä miljoonan ihmisen pääkaupunkiseudussa ja laajalla rannikkoalueellamme. Kyllä myös koko Suomea edustavan poliitikon pitää osata kohtuullisen hyvin ruotsia.
Kantani on siis se, että ruotsin kielen opiskeluun tulee olla koulujärjestelmässämme ainakin voimakkaita kannustimia, ellei sitä voida pitää pakollisena.
Toki tiedän, että maailmalla pohjoismaiden ulkopuolella ruotsilla ei ole suurempaa arvoa kuin suomellakaan. Siksipä olenkin aikuisiälläni panostanut enemmän englannin opiskeluun, jota tosin olen saanut vuosia käytännössäkin harjoittaa. Nykyisin jopa muutamia vuosia kansalaisopistotasolla ja itsekseni opiskelema espanja taitaa olla minulle parempi kieli kuin ruotsi, ainakin sen niukahkosti hallitsemani sanavarasto on kohtuullisen aktiivinen, totesin sen taas tuolla kuuden viikon matkallani Kanarialla."Jag kan talar också på svenska." (Jorma K Korhonen)
- uupo
Olisi mukavaa, jos joku viitsisi koota Koiviston pankkikriisiin liittyvät kannanotot.
Niistä voisi sitten itse kukin arvioida sen, miten paljon Koivistolta riitti sympatiaa pankinjohtajille ja miten paljon pankkien asiakkaille.
Jotenkin jäi Koivistosta sellainen ikävä vaikutelma, että asiakkaille viesti oli "kyllä se siitä". Ja johtajille "minä suojelen teitä, olkaa huoleti."- Anonyymi
Uupo:
"Olisi mukavaa, jos joku viitsisi koota Koiviston pankkikriisiin liittyvät kannanotot."
Katso tästä linkistä faktaa Mauno Koivistosta, mm. Koiviston konklaavista
https://www.jormajaakkola.fi/
- Japi
Tarttis tehrä jottain,sano Manu.Mauno Koivisto oli hyvä suurmies,niin kuin Jorma sanoit.Nousu satamatyöläisestä presidentiksi on mahtava saavutus.
- Anonyymi
Koivisto oli kylläkin tuntikirjuri, eli eroiti vuohet lampaista. 🌚🌚🌚
- Anonyymi
Kyl sie nyt kehut vahvanmarkan Maunoo. 😁😁😁
- Anonyymi
Olen lukenut Syrjän kirjan, on niin lapsellisen. Ei ihme että Manu veti herneet nenään. Näin naiivi kentsu. 🙃🙃🙃
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut Syrjän kirjan, on niin lapsellisen. Ei ihme että Manu veti herneet nenään. Näin naiivi kentsu. 🙃🙃🙃
Kyllä ne Turun satamassa kertoivat, että vaikka taluttivat Manun montakertaa ulos portista, aina se osasi takaisin . Ihme Noske. 😡😡😡
- Anonyymi
Mauno Koivisto oli munaton mies, mauno armahti kaikki pankki herrat ym. Jotta saatiin suomi eu;hun ja pikku firmat joilla meni hyvin niin nurin. Lassilat ym, sypin herrat!! Tämäkin maksoi duunari aika moni jopa omalla hengellään!! Sitten joku kehtaa vielä kehua tätä koivistoa!!!!!!!!!!!!!!!
- Anonyymi
PEACEMAKER
- Anonyymi
SUURMIES.
RAUHAN MIES. - Anonyymi
Mauno koivisto oli täysi pelle, mauno se vähän armahti pankki herrat jotta veronmaksaja sai miljardien laskut sekä ym. pankki huijarit ja moni a satoja firmoja meni konkurssiin ja moni päätti myös oman elämänsä. Näin "hyvä" mies oli mauno koivisto!!!
- Anonyymi
Minä meinasin käydä Koiviston haudalla Hietaniemessä kusemassa hänen haudalleen.
- Anonyymi
Sekö on demokratiaa kun armahtaa pankki huijarit ja lasku tulee veronmaksajille, sekä moni päätti myös elämänsä!! Piti saada suomi nurin että päästään eu:hun. Pienet toimivat yritykset oli kaadettava, koska eu:ssahan ei toimi mikään pieni vaan isot. Ei ole oikein tietoa mauno koivistosta tällä aloittajalla. Mauno oli täysin samanlainen huijari kuin nämä pankki herrat jotka suomen kaatoivat!!!!!!!!!!!
- Anonyymi
Mallina meille kaikille.
- Anonyymi
Presidenttiemme ykkönen . Tietenkin SDP 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
Oikea demari voi pitää asetakkinsa taskussa rintamalla, sota-aikana, mutta ei enää rauhan vallitessa.
- Anonyymi
Mauno Koivisto oli ensimmäinen presidenttimme, joka on saanut maanpetostuomion jo elinaikanaan ...tuomio on toteutettu vasta kuoleman jälkeen. Koiviston jälkeen tulleet presidenttimme ovat saaneet myös maanpetostuomiot, myös nykyinen. Takautuvasti on tuomittu Mannerheim ...verhon takaisessa maailmassa ei ole piilopaikkoja.
Missä ovat nyt Koivisto, Ahtisaari, Mannerheim ja minne ovat menossa Halonen, Niinistö ja Stubb?
Johtavassa asemassa oleva suomalainen henkilö, joka on noussut Kalevalaista kansaa vastaan typerillä päätöksillään, tulee itkemään verta helvetillisissä olosuhteissa. Kalevan kansa elää suomalaisuuden keskuudessa ja ei ole suuren suuri määrältään, mutta erittäin merkityksellinen koko luomakunnan kannalta. Tämän kansan tuhonta-aikomusten tekijöille käy todella huonosti tämän elämän jälkeen.
Typerä päätös on ollut liittoutuminen negatiivisten voimien kanssa, joiden tähtäimessä on juuri tuon Kalevalaisen kansan tuho, ja niitä ovat mm. EU, Euro, Nato, DCA-sopimus, Ukrainan aseistaminen = sotaan osallistuminen, "siirtolaisten" ottaminen Afrikasta ja Lähi-Idästä = väestön vaihto, valkoisen rodun tuhoaminen ...siinä muutamia syitä, joista tulee tuomituksi. Tuomittujen elämästä tehdään kauhua herättävä esimerkki koko luomakunnalle.
Kirjoituksen poistaja lähtee niinkuin aina liskhojen valtakuntaan muiden tuomittujen seuraan ja jos teihin oikein hermostutaan, niin poistajan mukaan lähtee koko hänen perheensä sekä vanhemmat, isovanhemmat ja isoisovanhemmat (kolme polvea taaksepäin) ...tätä kutsutaan laajennetuksi kostoksi. Nyt ei käännetä toista poskea, nyt isketään takaisin ja rajusti. Korkein luoja on myös kostaja ja tuhoaja. Älkää siis leikkikö omalla ja läheistenne tulevaisuudella. - Anonyymi
Oikein 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
PEACE
- Anonyymi
SOSIALISTI JOHTI SUOMEN VARARIKON PARTAALLE, KÖYHYTEEN KANSAN JA PERSEAUKIISIKSI. SUUR´ MIES SIINÄ MIELESSÄ TODELLAKIN.
KOKO SUOMI KÄRSII VENÄLÄISTÄMISESTÄ.
TODELLA SUURI MIES. - Anonyymi
Huikeaa suorittamista SDP 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 On. 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
Edelläkävijä on .🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
Mauno Koivisto oli Suomen Presidentti. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
RAUHAN MIES. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 - Anonyymi
PRESIDENTTIä kaivataan. 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
RAUHA. 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
- Anonyymi
Kyllä oli pitkä mies. Presidenttinä ollessaan rikkoi törkeästi Suomen lakeja. 1990 luvun talouskriisin aikana piti hovioikeuksien tuomareille puhuttelun presidentinlinnassa. Käski tuomitsemaan aina pankit voittajiksi kun käsiteltiin niiden ja yksityishenkilöiden tai yhtiöiden riitajuttuja. MAJESTEETTIRIKOS.
Asia olisi ehdottomasti pitänyt viedä Valtakunnanoikeuteen ja päättää erottaa Koivisto presidentin virasta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih274487Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4591327Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771070Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä358981- 77893
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53891- 59820
- 228794
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57697Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.42689