maasähkö

lataaja

Tarvitsenko välttämättä maasähkökeskuksen(vikavirtasuojan) jos haluan vain ladata akkua ja mahdollisesti käyttää auton sisätilalämmitintä. Helpoimmalta ja näin ei-sähkömiehenä turvalliseltakin tuntuisi vetää vain roikka veneeseen ja tökätä laturin ja lämmittimen piuhat kiinni. Molemmissa laitteissahan on omat sulakkeensa. Liittyykö tähän joku riski, jota en itse ymmärrä?

70

19893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JH.

      ..sellainen roikka, jossa on vikavirtasuoja, ettet saa kynsillesi suotta noissa veneen kosteissa paikoissa.
      Muuten ei ajatuksessa ole sähköteknisesti mitään vikaa, käyttöturvallisuuden kannalta kyllä pikkuisen.

      • lataaja

        Mutta eihän veneessä ole edes yhtä kosteaa kuin talvella auton lattialla, missä sisätilalämmitintä käytetään ilman mitään vikavirtasuojausta.


      • einari

        mitenkä sitä pärjättiin ennen vikavirtasuojia?No hyvin pärjättiin eikä kukaan ollut kuullukkaan vikavirtasuojista.Tuntuu aika pitkälti hätävarjelun liioittelulta asentaa vikavirtasuoja veneeseen ,kun pykälien mukaan se pitää olla maadoitetussa pistorasiassa kosteissa (ulkona,pesutiloissa)tiloissa.Kun on maadoitettu roikka ulkokäyttöön tarkoitettu niin eiköhän homma ole hanskassa.Vakuutuskäytännöstä en tiedä.


      • JH.
        lataaja kirjoitti:

        Mutta eihän veneessä ole edes yhtä kosteaa kuin talvella auton lattialla, missä sisätilalämmitintä käytetään ilman mitään vikavirtasuojausta.

        Veneen ympärillä, pilssissä jne. on vettä enemmän kuin auton pilssissä. Usein suolavettä, joka johtaa sähköä. Veneeseen sataa sisälle, autoon harvemmmin jne. Autossa kuljetaan lämmityskaudella kengät jalassa ja rukkaset kädessä, veneessä usein paljasjaloin ja käsin. Veneessä on sadekeleillä kun lämmitintä käytetään, usein kosteutta pinnoilla pisaroiksi asti, pakkasenkylmässä autossa harvemmin. Veneen metalliosat on yleensä vedetty nollaan eli maahan, auton ei, ja niin edelleen.
        Kyllä se vikavirtasuoja hintansa haukkuu, riittää kun vaikka kerran kymmenessä vuodessa !


      • lataaja
        JH. kirjoitti:

        Veneen ympärillä, pilssissä jne. on vettä enemmän kuin auton pilssissä. Usein suolavettä, joka johtaa sähköä. Veneeseen sataa sisälle, autoon harvemmmin jne. Autossa kuljetaan lämmityskaudella kengät jalassa ja rukkaset kädessä, veneessä usein paljasjaloin ja käsin. Veneessä on sadekeleillä kun lämmitintä käytetään, usein kosteutta pinnoilla pisaroiksi asti, pakkasenkylmässä autossa harvemmin. Veneen metalliosat on yleensä vedetty nollaan eli maahan, auton ei, ja niin edelleen.
        Kyllä se vikavirtasuoja hintansa haukkuu, riittää kun vaikka kerran kymmenessä vuodessa !

        Ei vara varmastikaan venettä kaada, mutta ihan turhaan ei viitsisi eurojaan kauppiaille kantaa. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin kyllä se auton lattia, missä lämmitin yleensä on, on paljon vetisempi paikka kuin veneen sisusta. Näin ainakin meillä. Kenkien tuomat lumet kun sulavat vedeksi. Meidän veneessämme on katto, joten ei sinne sisään sada. Veneissä on usein metalliosat tosiaan vedetty maahan, mutta niin on kyllä autossakin, ja autossa sitä metalliosaa riittää aika paljon enemmän.

        Voisitko kertoa, mikä on se vaaratilanne, jolta se vikavirtasuoja pelastaa? Kosteuden takia virta hyppää johdosta suoraan käteeni? Ymmärtääseni 230 volttia on sen verran vähän, ettei se kovin helposti hyppele.


      • ratkaisu:
        lataaja kirjoitti:

        Ei vara varmastikaan venettä kaada, mutta ihan turhaan ei viitsisi eurojaan kauppiaille kantaa. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin kyllä se auton lattia, missä lämmitin yleensä on, on paljon vetisempi paikka kuin veneen sisusta. Näin ainakin meillä. Kenkien tuomat lumet kun sulavat vedeksi. Meidän veneessämme on katto, joten ei sinne sisään sada. Veneissä on usein metalliosat tosiaan vedetty maahan, mutta niin on kyllä autossakin, ja autossa sitä metalliosaa riittää aika paljon enemmän.

        Voisitko kertoa, mikä on se vaaratilanne, jolta se vikavirtasuoja pelastaa? Kosteuden takia virta hyppää johdosta suoraan käteeni? Ymmärtääseni 230 volttia on sen verran vähän, ettei se kovin helposti hyppele.

        Itselläni on halpa vikavirtasuoja (muistaakseni 14 euron kieppeillä). Vedän troikan suoraan sitloodan luukkuun, jossa on vikavirtasuoja välissä, sitten laturi.
        Itselleni ei ole koskaan tullut eteen vaikeuksia sähkön kanssa, mutta päätin hankkia tuon suojan varmuuden vuoksi, koska veneessä on lapsia.
        Mariksen länsisatamassa näin toissakesänä tapauksen, jossa pienen albinin kippari sai näpeilleen oikein kunnolla. Henki ei mennyt, mutta toiseen käteen tuli kunnon palovammat ja piti käydä lääkärillä huonon olon takia. Sydäntähän se oli rasittanut vanhalla (ja miksei nuorellakin) miehellä siihen malliin, että lääkärin suosituksesta lepäiltiin satamassa yksi ylimääräinen vuorokausi.


      • Toivo
        lataaja kirjoitti:

        Ei vara varmastikaan venettä kaada, mutta ihan turhaan ei viitsisi eurojaan kauppiaille kantaa. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin kyllä se auton lattia, missä lämmitin yleensä on, on paljon vetisempi paikka kuin veneen sisusta. Näin ainakin meillä. Kenkien tuomat lumet kun sulavat vedeksi. Meidän veneessämme on katto, joten ei sinne sisään sada. Veneissä on usein metalliosat tosiaan vedetty maahan, mutta niin on kyllä autossakin, ja autossa sitä metalliosaa riittää aika paljon enemmän.

        Voisitko kertoa, mikä on se vaaratilanne, jolta se vikavirtasuoja pelastaa? Kosteuden takia virta hyppää johdosta suoraan käteeni? Ymmärtääseni 230 volttia on sen verran vähän, ettei se kovin helposti hyppele.

        Jos sähkölaite kädessä horjahdat veneestä veteen, tai viedessäsi roikan päätä veneeseen ja horjahdat laiturilta.Ota huomioon että sähkö saa aikaan kouristuksen etkä itse pääse siitä irti. Muuten autolämmityspistorasioissa on vikavirtasuoja myös pakollinen, kuten kaikissa ulkona olevissa pistorasioissa. 230vac ei hyppää mutta niin pienivirta joka ihmisen tappaa meneen melkoisen matkan pelkkää kosteaa pintaa pitkin. Johdosta sähkö tulee kosteuden takia käteen pienistä murtumista, niitä on johdoissa varsinkin halvoissa vähänkin vanhemmissa yllättävän paljon.
        Muuten biltemasta saat 10 eurolla sellaisen johdon väliin tulevan vikavirtasuojan


      • opiskelija
        Toivo kirjoitti:

        Jos sähkölaite kädessä horjahdat veneestä veteen, tai viedessäsi roikan päätä veneeseen ja horjahdat laiturilta.Ota huomioon että sähkö saa aikaan kouristuksen etkä itse pääse siitä irti. Muuten autolämmityspistorasioissa on vikavirtasuoja myös pakollinen, kuten kaikissa ulkona olevissa pistorasioissa. 230vac ei hyppää mutta niin pienivirta joka ihmisen tappaa meneen melkoisen matkan pelkkää kosteaa pintaa pitkin. Johdosta sähkö tulee kosteuden takia käteen pienistä murtumista, niitä on johdoissa varsinkin halvoissa vähänkin vanhemmissa yllättävän paljon.
        Muuten biltemasta saat 10 eurolla sellaisen johdon väliin tulevan vikavirtasuojan

        Jos roikka kädessä horjahdat veteen niin ei hätää, roikan sähkö purkautuu veteen ei siitä pitävään käteen.


      • sivusta seurannut
        Toivo kirjoitti:

        Jos sähkölaite kädessä horjahdat veneestä veteen, tai viedessäsi roikan päätä veneeseen ja horjahdat laiturilta.Ota huomioon että sähkö saa aikaan kouristuksen etkä itse pääse siitä irti. Muuten autolämmityspistorasioissa on vikavirtasuoja myös pakollinen, kuten kaikissa ulkona olevissa pistorasioissa. 230vac ei hyppää mutta niin pienivirta joka ihmisen tappaa meneen melkoisen matkan pelkkää kosteaa pintaa pitkin. Johdosta sähkö tulee kosteuden takia käteen pienistä murtumista, niitä on johdoissa varsinkin halvoissa vähänkin vanhemmissa yllättävän paljon.
        Muuten biltemasta saat 10 eurolla sellaisen johdon väliin tulevan vikavirtasuojan

        "Muuten autolämmityspistorasioissa on vikavirtasuoja myös pakollinen, kuten kaikissa ulkona olevissa pistorasioissa."

        Eli laitureiden pistorasioissa on vikavirtasuoja. Pitääkö silti veneessäkin olla?


      • toivo
        opiskelija kirjoitti:

        Jos roikka kädessä horjahdat veteen niin ei hätää, roikan sähkö purkautuu veteen ei siitä pitävään käteen.

        ei välttämättä. Veden vastus on suuri ja ihminen on myös vettä.Ota huomioon että tappaava virta on hyvin pieni. Oletko kuullut puhuttavan askeljännittestä?


      • Toivo
        sivusta seurannut kirjoitti:

        "Muuten autolämmityspistorasioissa on vikavirtasuoja myös pakollinen, kuten kaikissa ulkona olevissa pistorasioissa."

        Eli laitureiden pistorasioissa on vikavirtasuoja. Pitääkö silti veneessäkin olla?

        On myös paljon vanhoja asennuksia joissa ei välttämättä ole.Siksi on hyvä olla oma.
        Muuten laiturialueella ei saa kytkeä kuin yhden veneen yhteen pistorasiaan.Haaroitusta ei saa käyttää eikä kytkeä jatkoroikkaa toisen perään.


      • saatavana?
        JH. kirjoitti:

        Veneen ympärillä, pilssissä jne. on vettä enemmän kuin auton pilssissä. Usein suolavettä, joka johtaa sähköä. Veneeseen sataa sisälle, autoon harvemmmin jne. Autossa kuljetaan lämmityskaudella kengät jalassa ja rukkaset kädessä, veneessä usein paljasjaloin ja käsin. Veneessä on sadekeleillä kun lämmitintä käytetään, usein kosteutta pinnoilla pisaroiksi asti, pakkasenkylmässä autossa harvemmin. Veneen metalliosat on yleensä vedetty nollaan eli maahan, auton ei, ja niin edelleen.
        Kyllä se vikavirtasuoja hintansa haukkuu, riittää kun vaikka kerran kymmenessä vuodessa !

        Aion asentaa tänä keväänä kiinteäksi asennettavaksi tarkoitetun laturin veneeseeni. Aion käyttää irtoroikkaa virran ottamiseksi eli roikka sisään luukusta ja laturi kiinni roikkaan. Sitten roikka laiturilla tolppaan. Pahimpana riskinä nään tässä itse roikan. Voihan teoriassa tietysti laturi rikkoontua ja päästää verkkovirran veneen sähköihin tai laturin ja roikan välisestä pistotulpastä voi saada huonolla tuurilla sätkyt, mutta roikan rikkoontummista pelkään eniten. Roikan rikkoontumisesta aiheutuvan vaaran ehkäisisi ainoastaan tolpassa tai roikan urospuoleisessa päässä oleva vikavirtasuoja. Onko tällaisia pistotulppia johon olisi rakennettu vikavirtasuoja kaupan?


      • lataaja
        saatavana? kirjoitti:

        Aion asentaa tänä keväänä kiinteäksi asennettavaksi tarkoitetun laturin veneeseeni. Aion käyttää irtoroikkaa virran ottamiseksi eli roikka sisään luukusta ja laturi kiinni roikkaan. Sitten roikka laiturilla tolppaan. Pahimpana riskinä nään tässä itse roikan. Voihan teoriassa tietysti laturi rikkoontua ja päästää verkkovirran veneen sähköihin tai laturin ja roikan välisestä pistotulpastä voi saada huonolla tuurilla sätkyt, mutta roikan rikkoontummista pelkään eniten. Roikan rikkoontumisesta aiheutuvan vaaran ehkäisisi ainoastaan tolpassa tai roikan urospuoleisessa päässä oleva vikavirtasuoja. Onko tällaisia pistotulppia johon olisi rakennettu vikavirtasuoja kaupan?

        Selailin juuri Clas Ohlsonin luetteloa. Sieltä löytyy pistotulppa vikavirtasuojalla, hinta 15 euroa. Luettelossa ei tosin ollut mainintaa ulkokäytöstä.

        Kuten joku jo kertoi, Biltemasta saa kymmenellä eurolla ulkokäyttöön hyväksytyn vikavirtasuojan, joka tökätään pistorasian ja roikan väliin. Tuosta vaan tulee jo melkoinen hässäkkä, kun peräkkäin tulee adapteri Euroliittimestä tavalliseen, sitten vikavirtasuoja ja vasta siihen roikka.


      • täytyy
        lataaja kirjoitti:

        Mutta eihän veneessä ole edes yhtä kosteaa kuin talvella auton lattialla, missä sisätilalämmitintä käytetään ilman mitään vikavirtasuojausta.

        olla vikavirtasuojakytkin ulkona olevissa pistorasioissa myös auton lämmitys tolpissa.


      • hoist
        Toivo kirjoitti:

        On myös paljon vanhoja asennuksia joissa ei välttämättä ole.Siksi on hyvä olla oma.
        Muuten laiturialueella ei saa kytkeä kuin yhden veneen yhteen pistorasiaan.Haaroitusta ei saa käyttää eikä kytkeä jatkoroikkaa toisen perään.

        Vastailin jo tuossa suoraan Lataajalle, mutta laitetaan tähänkin. Eli nimenomaan oman turvallisuuden vuoksi, laituritolpissa ei ole välttämättä kun sulakkeet suurille virroille (kyselin itsekin että onko nykyään uusissa asennuksissa pakollinen, hyvä että on). Lisäksi toistelen nyt sitä, että toiset veneilijät voi hermostua, jos jollain ei ole vikavirtasuojaa ja laiturin tolpasta poksahtaa suoja ja/tai sulake viallisen sähkölaitteen tai kytkennän takia.


    • lataaja

      Osaisiko joku järkevästi perustella, miksi maasähköjärjestelmien pistokkeet poikkeavat tavallisista ulkokäyttöön tarkoitetuista pistokkeista? Onko kyseessä joku kansainvälinen standardi, niin että maailmanmatkaaja pärjää aina samalla liittimellä, vai onko tämäkin vain rahastuskikka? Piuhat ovat nimittäin satoja prosentteja kalliimpia kuin tavalliset ulkokäyttöön hyväksytyt johdot.

      • johto

        Kaapelia saa metritavarana ja pistotulppia irrallisina, ovat ainakin tukevampaa tekoa kuin normaalit 1-vaihe pistotulpat.


    • sähkömies

      Niin sähkö ja vesi on alueita joissa laki ylittää järjen. Merenkulkulaitos ei vaihda viittoja ymmärrettäviin vanhoihin ja sähkötarkastuslaitos tuotetun virran eli sen plussan lisäksi vaatii kolme miinusta vaikka kaikki tulee samasta johdosta tai järvestä tai maasta.
      En näe mitään syytä miksei tavallinen maadoitettu roikka vastaa kaikkia ymmärrettäviä turvallisuus syitä.

      • Nimimerkki sähkömies ihmety...

        Jos todella virallisesti käytät titteli sähkömies ihmettelen millä perusteella.
        Palaappa kouluun ja opiskele sähköoppia uudelleen, unohda tittelisi ja palaa asiaan kun ymmärrät miksi Euroliitin tulisi käyttää kaikissa veneissä!


      • lataaja
        Nimimerkki sähkömies ihmety... kirjoitti:

        Jos todella virallisesti käytät titteli sähkömies ihmettelen millä perusteella.
        Palaappa kouluun ja opiskele sähköoppia uudelleen, unohda tittelisi ja palaa asiaan kun ymmärrät miksi Euroliitin tulisi käyttää kaikissa veneissä!

        No kun nyt kerran annat ymmärtää tietäväsi, niin voisitko toisten sättimisen lisäksi vieläpä kertoa meille tietämättömille miksi sitä Euroliitintä tulisi käyttää? Onko siis olemassa jokin esim turvallisuuteen liittyvä syy?


      • Toivo
        lataaja kirjoitti:

        No kun nyt kerran annat ymmärtää tietäväsi, niin voisitko toisten sättimisen lisäksi vieläpä kertoa meille tietämättömille miksi sitä Euroliitintä tulisi käyttää? Onko siis olemassa jokin esim turvallisuuteen liittyvä syy?

        lue on siinä jotain
        eli saadaan kiinteisiin veneasennuksiin aina vaihe oikealle puolen.JOs veneeseen on asennettu kiinteä valaisin ja vakiovalokytkin. Katkaiset valon kytkimestä ja alat vaihtaan lamppua niin vakiotulpan ollessa "väärin päin" lamppu on jännitteellinen, vaikka ei palaisikaan.Eurotulpalla tämä ei ole mahdollista


      • lataaja
        Toivo kirjoitti:

        lue on siinä jotain
        eli saadaan kiinteisiin veneasennuksiin aina vaihe oikealle puolen.JOs veneeseen on asennettu kiinteä valaisin ja vakiovalokytkin. Katkaiset valon kytkimestä ja alat vaihtaan lamppua niin vakiotulpan ollessa "väärin päin" lamppu on jännitteellinen, vaikka ei palaisikaan.Eurotulpalla tämä ei ole mahdollista

        Tarkoitat siis tilannetta, jossa veneessä käytetään 12 voltin järjestelmän rinnalla verkkovirtajärjestelmää mm lamppuja? Jos tarkoitus on vain ladata akkua, niin asialla ei liene merkitystä, vaan voidaan hyvin käyttää tavallisia tulppia. Eikö niin?

        Ja muutenkin tuo tieto napaisuudesta menetetään siinä vaiheessa kun kytketään veneessä käyttölaite pistorasiaan, käyttölaitteissahan ei kai kuitenkaan ole tapana käyttää tuota euroliitintä?


      • Toivo
        lataaja kirjoitti:

        Tarkoitat siis tilannetta, jossa veneessä käytetään 12 voltin järjestelmän rinnalla verkkovirtajärjestelmää mm lamppuja? Jos tarkoitus on vain ladata akkua, niin asialla ei liene merkitystä, vaan voidaan hyvin käyttää tavallisia tulppia. Eikö niin?

        Ja muutenkin tuo tieto napaisuudesta menetetään siinä vaiheessa kun kytketään veneessä käyttölaite pistorasiaan, käyttölaitteissahan ei kai kuitenkaan ole tapana käyttää tuota euroliitintä?

        Sillai se menee.Tämä tuli eteen kun veneissä alettiin käyttää kiinteitä 230vac laitteita.Myös kiinteät lämmityslaitteet edellyttävät vaiheen oikeaa napaisuutta.Karavaanari alueella on sama juttu.Pistotulppa asenteisilla laitteilla ei napaisuudella ole mitään merkitystä.


    • Toivo

      Vikavirta suoja kannattaa ainakin olla vaikka irrallisena.Koska ihmisen vastus on niin suuri että sulake ei pala ja et pääse mitenkään irti, jos saat sähköiskun eli henki lähtee. Vikavirtasuoja huomaa tämän pienen sinun läpikulkevan virran ja katkaisee sähkön jolloin pääset irti.Toinen ongelma jonka takia veneiden ja asuntovanunjen pistorasiat ovat nykyään erilaiset on se että vaikka on kysymyksessä vaihto virta niin jännite on vain toisessa johdossa toisessa on maataso eli nolla. Nyt kun veneissä voi käyttää vakio sähkötarvikkeita ja tehdä kiinteitä asennuksia ja käyttään n.s. yksinapaisia kytkimiä. Tästä seuraa että vaikka lamppu veneessä ei pala eli kytkimestä on katkaistu valo, niin lamppu saattaa olla silti jännitteinen ja taas on mahdollista hengen menoon.Erikoispistorasia on tullut juuri näiden kiinteiden asennusten vuoksi.Sillä juuri saadaan aikaan se että jännitteinen johdin pysyy aina kytkimen oikealla puolen.
      Maasähkö keskusta et tarvitse jos sinulla ei ole kiinteitä asennuksia veneessä.
      Vikavirtasuojan käyttö veneessä on mielestäni yhtä tärkeää oman turvallisuuden takia kuin pelastusliivit.

      • johto

        Ei riskiä mutta eipä taida monella laiturilla nykyään olla enää normaaleja pistorasioita mitä maissa käytetään.


      • sähkömies

        Teksti, et pääse mitenkään irti tuntuu oudolta. Sähköisku veneessä tapahtuu aina sähköjä asennellessa eli johdon päät on kädessä ja säkäri aina räväyttää käsiä aikalailla joten kiinni jääminen on teoriaa.
        En usko että kukaan ottaa kiinni sähköjohdosta kuin mailasta vaan varovasti.


      • Toivo
        sähkömies kirjoitti:

        Teksti, et pääse mitenkään irti tuntuu oudolta. Sähköisku veneessä tapahtuu aina sähköjä asennellessa eli johdon päät on kädessä ja säkäri aina räväyttää käsiä aikalailla joten kiinni jääminen on teoriaa.
        En usko että kukaan ottaa kiinni sähköjohdosta kuin mailasta vaan varovasti.

        lueppa täältä kohdasta sähköisku
        http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=karykavi.sis&pa=j


      • Kävijä
        johto kirjoitti:

        Ei riskiä mutta eipä taida monella laiturilla nykyään olla enää normaaleja pistorasioita mitä maissa käytetään.

        Mennynnä kesänä piti käväistä myös katsastamassa se niin kuulu Hanko..
        Eipähän jäänyt paljoa lapsille kerrottavaa..

        mm nämä sähköviritelmät laiturilla,kymmeniä, ellei satoja metrejä kelallisia jatkojohtoja oli vedetty laiturin reunalle, josta kukin sitten "osti" sen mitä sattui tulemaan.

        Ei tarvita paljoakaan sähkömiehen vikaa kun jo ymmärtää, että ensinnäkään sieltä johdon loppupäästä ei enää paljoakaan tullut tehoja, puhumattakaan TURVALLISUUDESTA

        hyvin toimi ainoastaan RAHASTUS

        Mielenkiintoista olisi kuulla jonkun mielipide näiden "viritysten" lainmukaisuudesta??


      • johto
        Kävijä kirjoitti:

        Mennynnä kesänä piti käväistä myös katsastamassa se niin kuulu Hanko..
        Eipähän jäänyt paljoa lapsille kerrottavaa..

        mm nämä sähköviritelmät laiturilla,kymmeniä, ellei satoja metrejä kelallisia jatkojohtoja oli vedetty laiturin reunalle, josta kukin sitten "osti" sen mitä sattui tulemaan.

        Ei tarvita paljoakaan sähkömiehen vikaa kun jo ymmärtää, että ensinnäkään sieltä johdon loppupäästä ei enää paljoakaan tullut tehoja, puhumattakaan TURVALLISUUDESTA

        hyvin toimi ainoastaan RAHASTUS

        Mielenkiintoista olisi kuulla jonkun mielipide näiden "viritysten" lainmukaisuudesta??

        On se kamalaa kun kunnollisia kaapeleita paljon,jokaisella omat fobiansa, viisainta nostella koipiansa kun yli kävelee.


      • vähän asiaa

      • Toivo
        vähän asiaa kirjoitti:

        Mikä kohta helvetin pitkästä litaniasta olisi se oleellinen.

        Otsikolla sähköisku


      • ensikertainen
        Toivo kirjoitti:

        Otsikolla sähköisku

        Sähkön kanssa pelatessa pitää olla varovainen. Jos "vahingossa" ottaa erilaisista päistä kiinni saa niin sanotun sähköiskun.
        Mitä helvetin pöljiä opiskelijoita täällä kirjoittaa jotain koulutietoa niin yksinkertaisesta asiasta kuin sähkö.


      • Viimeiset sanat
        ensikertainen kirjoitti:

        Sähkön kanssa pelatessa pitää olla varovainen. Jos "vahingossa" ottaa erilaisista päistä kiinni saa niin sanotun sähköiskun.
        Mitä helvetin pöljiä opiskelijoita täällä kirjoittaa jotain koulutietoa niin yksinkertaisesta asiasta kuin sähkö.

        ...


      • Sinulle...
        sähkömies kirjoitti:

        Teksti, et pääse mitenkään irti tuntuu oudolta. Sähköisku veneessä tapahtuu aina sähköjä asennellessa eli johdon päät on kädessä ja säkäri aina räväyttää käsiä aikalailla joten kiinni jääminen on teoriaa.
        En usko että kukaan ottaa kiinni sähköjohdosta kuin mailasta vaan varovasti.

        Menin kutsusta korjaamaan huollossa olevaan purjeveneeseen pyykkikonetta. Otin toisella kädellä kiinni magneettipumpumpusta, heiluttaakseni sitä kiinnityksen tarkistamiseksi, huonon asennon takia tuin itseäni matallitangosta. Samalla kun sain metallitangosta kiinni, tunsin kuinka virta paukutteli lävitseni, irti en saannut ja olin varma että kuolema tulee. Onneksi eräs uoltomies näki tilanteen ja väänsi sähköt pois.
        Tämänkin tilanteen olisin saanut jättää kertomatta jos olisi vikavirtasuoja ollut.
        Tosin siihen aikaan ei niitä ollut olemassakaan.
        Myöhemmin munuaisessani todettiin vaurio joka johtui tuosta sähköiskusta. Myöhemmin tuo munuainen on poistettu, onneksi pärjää yhdellä:)

        Tuolloin olin korjannut kodinkoneita jo 10 v.

        Koskaan ei voi olla liian varovainen.


      • Viki
        Sinulle... kirjoitti:

        Menin kutsusta korjaamaan huollossa olevaan purjeveneeseen pyykkikonetta. Otin toisella kädellä kiinni magneettipumpumpusta, heiluttaakseni sitä kiinnityksen tarkistamiseksi, huonon asennon takia tuin itseäni matallitangosta. Samalla kun sain metallitangosta kiinni, tunsin kuinka virta paukutteli lävitseni, irti en saannut ja olin varma että kuolema tulee. Onneksi eräs uoltomies näki tilanteen ja väänsi sähköt pois.
        Tämänkin tilanteen olisin saanut jättää kertomatta jos olisi vikavirtasuoja ollut.
        Tosin siihen aikaan ei niitä ollut olemassakaan.
        Myöhemmin munuaisessani todettiin vaurio joka johtui tuosta sähköiskusta. Myöhemmin tuo munuainen on poistettu, onneksi pärjää yhdellä:)

        Tuolloin olin korjannut kodinkoneita jo 10 v.

        Koskaan ei voi olla liian varovainen.

        Voi jessus mikä stoori! Siihen aikaan kun vikavirtasuojia ei vielä ollut keksitty, oli purjeveneissä pyykinpesukoneita!!!

        Ja on sähkömies, joka ottaa tukea toisella kädellään metallitangosta viallista sähkölaitetta roplatessaan!

        Kuten olen lapsukaisille opettanut, kun roplaatte sähkölaitetta se tehdään yhdellä kädellä ja toinen käsi pidetään taskussa! Ja kengät pidetään jalassa!

        Mutta tuo pyykkikoneen magneettipumppu??? Mikä ihmeen magneettipumppu, ilmeisesti purjevenepyykinpesukoneen erikoislaite?

        Jees, ilman muuta sähköisku aiheuttaa munuaisvaurioita ja kännykän pitäminen korvalla pehmentää aivot!


      • Ja keksitty
        Viki kirjoitti:

        Voi jessus mikä stoori! Siihen aikaan kun vikavirtasuojia ei vielä ollut keksitty, oli purjeveneissä pyykinpesukoneita!!!

        Ja on sähkömies, joka ottaa tukea toisella kädellään metallitangosta viallista sähkölaitetta roplatessaan!

        Kuten olen lapsukaisille opettanut, kun roplaatte sähkölaitetta se tehdään yhdellä kädellä ja toinen käsi pidetään taskussa! Ja kengät pidetään jalassa!

        Mutta tuo pyykkikoneen magneettipumppu??? Mikä ihmeen magneettipumppu, ilmeisesti purjevenepyykinpesukoneen erikoislaite?

        Jees, ilman muuta sähköisku aiheuttaa munuaisvaurioita ja kännykän pitäminen korvalla pehmentää aivot!

        Aina niitä jälkiviisaita on olemassa:)
        Kuten kaikille muille ammattilaisille joilla sattuu työtapaturmia.

        Magneettiventtiili piti kirjoittamani.
        Eikä tuo vikavirtasuoja kovin vanha keksintö ole.
        Jo 70-luvulla oli veneissä pyykkikoneita, ei tosin sinun albinissa, vaan puhun purjeveneistä, joita tuodaan tänäpäivänäkin suomeen huoltoon maapallon toiselta puolelta.

        Ja jos ei sähköstä tuon enempää tiedä, ei kannata lapsukaisiaan opettaa ruuvaamaan, vaan käskee viedä korjaamolle.
        Ainoastaan matalajännitelaitteita saa itse korjailla. Voi käydä niinkuin kävi pohjanmaalla kun isäntä teki itse sähkökytkentöjä, tyttären suihkureissu päätyi kuolemaan. Ja isän oikeusistunto kuoleman tuottamukseen. :(

        Sähköiskun aiheuttamista vammoista kannattaa ottaa selvää ennenkuin isottelee. Ne on ihan tutkittua ja todistettua tietoa.
        Sähköisku voi mm. aiheuttaa:
        -keuhkopöhöä
        -hermosolujen myrkyttymistä
        (joka sisäelimissä on melko vaarallista)
        -halvaantumista
        -hermostohäiriöitä
        -sisäisien elinten palovammat (Yleensä kuolettavaa)
        Ym. Ym. Ym.
        Vieläkö naurattaa kännykkäteoria?
        Jo pikainen sähköiskukin voi olla kohtalokas nuorelle ja terveellekkin ihmiselle, johtuen näistä muista sähkön aiheuttamista oireista.
        Kuolema johtuu yleensä siitä että kun oireilu alkaa muutaman päivän kuluttua on jo myöhäistä.
        Joten mieti tarkkaan mitä lapsosille opetat.
        Jopa vaarallisempi kuin kädetä käteen kulkeva virta, on kädetä vastakkaiseen jalkaan kulkeva.

        Eli jos et todellakaan tiedä mitä teet, älä tee.


      • Viki
        Ja keksitty kirjoitti:

        Aina niitä jälkiviisaita on olemassa:)
        Kuten kaikille muille ammattilaisille joilla sattuu työtapaturmia.

        Magneettiventtiili piti kirjoittamani.
        Eikä tuo vikavirtasuoja kovin vanha keksintö ole.
        Jo 70-luvulla oli veneissä pyykkikoneita, ei tosin sinun albinissa, vaan puhun purjeveneistä, joita tuodaan tänäpäivänäkin suomeen huoltoon maapallon toiselta puolelta.

        Ja jos ei sähköstä tuon enempää tiedä, ei kannata lapsukaisiaan opettaa ruuvaamaan, vaan käskee viedä korjaamolle.
        Ainoastaan matalajännitelaitteita saa itse korjailla. Voi käydä niinkuin kävi pohjanmaalla kun isäntä teki itse sähkökytkentöjä, tyttären suihkureissu päätyi kuolemaan. Ja isän oikeusistunto kuoleman tuottamukseen. :(

        Sähköiskun aiheuttamista vammoista kannattaa ottaa selvää ennenkuin isottelee. Ne on ihan tutkittua ja todistettua tietoa.
        Sähköisku voi mm. aiheuttaa:
        -keuhkopöhöä
        -hermosolujen myrkyttymistä
        (joka sisäelimissä on melko vaarallista)
        -halvaantumista
        -hermostohäiriöitä
        -sisäisien elinten palovammat (Yleensä kuolettavaa)
        Ym. Ym. Ym.
        Vieläkö naurattaa kännykkäteoria?
        Jo pikainen sähköiskukin voi olla kohtalokas nuorelle ja terveellekkin ihmiselle, johtuen näistä muista sähkön aiheuttamista oireista.
        Kuolema johtuu yleensä siitä että kun oireilu alkaa muutaman päivän kuluttua on jo myöhäistä.
        Joten mieti tarkkaan mitä lapsosille opetat.
        Jopa vaarallisempi kuin kädetä käteen kulkeva virta, on kädetä vastakkaiseen jalkaan kulkeva.

        Eli jos et todellakaan tiedä mitä teet, älä tee.

        Voi äimänkäpälä! "Ammattilainen" joka pitelee paljaalla kädellä rautatangosta tukea ja ropeloi verkkojännitteeseen kytkettyä viallista sähkölaitetta alkaa vielä toisia neuvomaan. Voi että pitää olla tyhymä (olitkos edes kännissä vai mikä oli liennyttävä asiakkaan haarukka ko. mokassa?), mutta tyhymästä päästä kärsiikin koko ruumis sekä lisäksi oma ja vaimon suku ynnä muut lähimmäiset!

        Anna mun kaikki kestää!

        "Ja jos ei sähköstä tuon enempää tiedä, ei kannata lapsukaisiaan opettaa ruuvaamaan, vaan käskee viedä korjaamolle." -kirjoittaa varsinainen ammattimies! Eipä niin, ruuvaaminen on ammattilaisten hommaa, uusavuton nuoriso tilaa ruuvarin paikalle ruuvaustarpeen yllättäessä.

        No, kysyt vakavana: "Vieläkö naurattaa kännykkäteoria?"

        Eipä naurata, kyllä korvalla pidetty känny saattaa aiheuttaa ennenaikaista aivopöhöä :-(

        Jälkiviisautta on väittää että vikavirtasuoja olisi estänyt tapaturmasi, mikäli vikavirtasuoja olisi keksitty. Vähän sama juttu kuin törmäyksestä katkeava puhelinpylväs olisi ehkäissyt autonkuljettajan törttöilyn tai vieressä pidettävä jauhesammutin olisi lohduttanut (lähes) tyhjää bensatankkia hitsaavaa peltiseppää. Sepä se on todellista jälkiviisautta!


      • En sen
        Viki kirjoitti:

        Voi äimänkäpälä! "Ammattilainen" joka pitelee paljaalla kädellä rautatangosta tukea ja ropeloi verkkojännitteeseen kytkettyä viallista sähkölaitetta alkaa vielä toisia neuvomaan. Voi että pitää olla tyhymä (olitkos edes kännissä vai mikä oli liennyttävä asiakkaan haarukka ko. mokassa?), mutta tyhymästä päästä kärsiikin koko ruumis sekä lisäksi oma ja vaimon suku ynnä muut lähimmäiset!

        Anna mun kaikki kestää!

        "Ja jos ei sähköstä tuon enempää tiedä, ei kannata lapsukaisiaan opettaa ruuvaamaan, vaan käskee viedä korjaamolle." -kirjoittaa varsinainen ammattimies! Eipä niin, ruuvaaminen on ammattilaisten hommaa, uusavuton nuoriso tilaa ruuvarin paikalle ruuvaustarpeen yllättäessä.

        No, kysyt vakavana: "Vieläkö naurattaa kännykkäteoria?"

        Eipä naurata, kyllä korvalla pidetty känny saattaa aiheuttaa ennenaikaista aivopöhöä :-(

        Jälkiviisautta on väittää että vikavirtasuoja olisi estänyt tapaturmasi, mikäli vikavirtasuoja olisi keksitty. Vähän sama juttu kuin törmäyksestä katkeava puhelinpylväs olisi ehkäissyt autonkuljettajan törttöilyn tai vieressä pidettävä jauhesammutin olisi lohduttanut (lähes) tyhjää bensatankkia hitsaavaa peltiseppää. Sepä se on todellista jälkiviisautta!

        Kummemmin puolustele.
        Vaan kerroin että on se vikavirtasuoja ihan hyvä laittaa.

        Itse olet vissiin työtön kun et tiedä työtapaturmista mitään?


    • Matkapurjehtija

      millaisia johtohässäköitä, adaptereita, jatkokappaleita ja omaperäisiä jakorasioita kesäisin näkee laitureilla sateen ja tuulen armoilla.
      Pikkulapset makaavat haaveineen johtojen päällä. Kukaan ei tiedä, jos sekamelskassa on jokin väärä kytkentä.
      Jo tällä perusteella kaikki suojaukset ovat mielestäni aiheellisia.

    • troikan kaa

      Jos paatissa latailee akkuja tuollaisen troikan ja vikavirtasuojan avulla, ilman mitään kiinteitä asennuksia, niin millainen laturi hommaan käy? Muistankos oikein, että tarvis olla sellainen missä 220v ja 12v puolien maat on erotettu toisistaan, ettei vahingossa syntyisi korroosiota aiheuttavia vuotovirtoja? Mistäs noista halpalatureista sitten tietää miten on kytketty?

      • ei vuotoja

        Mulla kun ei ole sisäkonetta, tai muutakaan maadoitettua veteen osuvaa osaa, niin vuodoista ei ole pelkoa.


      • Toivo

        Kaikissa latureissa pitää olla 12v:a ja 220vac:a eroitettu toisistaan muuta ei saa myydäkään.Joten ole huoleti.Halvat laturit ovat suojausluokaltaan kuivantilan latureita ja niitä pitää käyttää vain kajuutassa niitä ei saa käyttää avotilassa tai taivasalla. Koska siitä se riski tulee että se kastuu tai kostuu.Vain vikavirtasuoja suojaa kastumis tilanteessa, mutta sulake ei suojaa.


      • sijoittaa!

        Akkulaturi on sellainen, johon kannattaa vähän enemmän sijoittaa rahaa - jos siis sille on käyttöä. Jos ostat jonkin Bil**** tai Moto*** version, jonka kyllä saa muutamalla kympillä, voit varautua melkoisiin ongelmiin: ne toimivat valvotusti kuivassa tilassa ihan hyvin, mutta niitä ei voi jättää pitkiksi ajoiksi lataamaan - toisaalta ne on tehty autojen starttiakkujen lataamiseen.
        Itse hankin Master*****n laturin, jonka asensin sitloodan boksiin kiinni, vaikka maasähköasennuksia muutoin ei olekaan. Laite on pieni, kosteutta kestävä, voi talvehtia veneessä, katkaiseen latauksen automaattisesti akun täytyttyä, osaa ylläpitolatauksen jne.
        Vaikka se maksoikin neljän tai viiden halpislaturin verran, olen ollut siihen tyytyväinen.


      • Toivo
        ei vuotoja kirjoitti:

        Mulla kun ei ole sisäkonetta, tai muutakaan maadoitettua veteen osuvaa osaa, niin vuodoista ei ole pelkoa.

        Perämoottori johon akku on liitettynä tai sateella märkä vene. Ota myös huomioon että veneiden valot, kaikuluotain yms niiden eristys taso ei riitä pitämään 230vac:a.


      • joku s*****nan
        sijoittaa! kirjoitti:

        Akkulaturi on sellainen, johon kannattaa vähän enemmän sijoittaa rahaa - jos siis sille on käyttöä. Jos ostat jonkin Bil**** tai Moto*** version, jonka kyllä saa muutamalla kympillä, voit varautua melkoisiin ongelmiin: ne toimivat valvotusti kuivassa tilassa ihan hyvin, mutta niitä ei voi jättää pitkiksi ajoiksi lataamaan - toisaalta ne on tehty autojen starttiakkujen lataamiseen.
        Itse hankin Master*****n laturin, jonka asensin sitloodan boksiin kiinni, vaikka maasähköasennuksia muutoin ei olekaan. Laite on pieni, kosteutta kestävä, voi talvehtia veneessä, katkaiseen latauksen automaattisesti akun täytyttyä, osaa ylläpitolatauksen jne.
        Vaikka se maksoikin neljän tai viiden halpislaturin verran, olen ollut siihen tyytyväinen.

        kommunisti, kun et voi laittaa yritysten nimiä tai tuotemerkkejä reilusti näkyviin? Ei se ole mainostamista, jos kertoo tällaisella palstalla omista, oikeista kokemuksistaan.


      • lataaja
        sijoittaa! kirjoitti:

        Akkulaturi on sellainen, johon kannattaa vähän enemmän sijoittaa rahaa - jos siis sille on käyttöä. Jos ostat jonkin Bil**** tai Moto*** version, jonka kyllä saa muutamalla kympillä, voit varautua melkoisiin ongelmiin: ne toimivat valvotusti kuivassa tilassa ihan hyvin, mutta niitä ei voi jättää pitkiksi ajoiksi lataamaan - toisaalta ne on tehty autojen starttiakkujen lataamiseen.
        Itse hankin Master*****n laturin, jonka asensin sitloodan boksiin kiinni, vaikka maasähköasennuksia muutoin ei olekaan. Laite on pieni, kosteutta kestävä, voi talvehtia veneessä, katkaiseen latauksen automaattisesti akun täytyttyä, osaa ylläpitolatauksen jne.
        Vaikka se maksoikin neljän tai viiden halpislaturin verran, olen ollut siihen tyytyväinen.

        Clas Ohlson myy vesitiivistä ja muutenkin fiksun oloista Ctek Zafir 90 -laturia kuudella kympillä. Kovin tehokashan (akun max koko 90Ah, latausvirta 3,3 A) tuo ei ole, mutta pieneen tarpeeseen ihan riittävä. Osaa kolmivaihelataukset ja ylläpidot. Myyvät kyllä tuon laturin isoveljeäkin, mutta hinta onkin sitten jo yli kaksinkertainen.


      • lataaja
        Toivo kirjoitti:

        Perämoottori johon akku on liitettynä tai sateella märkä vene. Ota myös huomioon että veneiden valot, kaikuluotain yms niiden eristys taso ei riitä pitämään 230vac:a.

        "Kaikissa latureissa pitää olla 12v:a ja 220vac:a eroitettu toisistaan muuta ei saa myydäkään."

        Yllä lainaus toisesta viestistäsi. Mistä se 230vac:a siis sinne valoihin ja kaikuluotaimeen tulee?

        Lasikuituinen vene ei märkänäkään kovin hyvin sähköä johda, eikä purjeveneen apukoneina käytettäviä perämoottoreita yleensä kytketä akkuun. Ja edelleen, vaikka moottori olisi kytketty akkuun, niin mistä se verkkovirta sinne moottoriin tulee, jos kerran kaikissa latureissa on ensiö- ja toisiopiirit täysin erillään?


      • Waeco
        sijoittaa! kirjoitti:

        Akkulaturi on sellainen, johon kannattaa vähän enemmän sijoittaa rahaa - jos siis sille on käyttöä. Jos ostat jonkin Bil**** tai Moto*** version, jonka kyllä saa muutamalla kympillä, voit varautua melkoisiin ongelmiin: ne toimivat valvotusti kuivassa tilassa ihan hyvin, mutta niitä ei voi jättää pitkiksi ajoiksi lataamaan - toisaalta ne on tehty autojen starttiakkujen lataamiseen.
        Itse hankin Master*****n laturin, jonka asensin sitloodan boksiin kiinni, vaikka maasähköasennuksia muutoin ei olekaan. Laite on pieni, kosteutta kestävä, voi talvehtia veneessä, katkaiseen latauksen automaattisesti akun täytyttyä, osaa ylläpitolatauksen jne.
        Vaikka se maksoikin neljän tai viiden halpislaturin verran, olen ollut siihen tyytyväinen.

        Itse olen käyttänyt Waeco mobitronic:a.
        Varmaan aika saman henkinen Mastervolt:n kanssa, mutta selkeästi halvempi...


      • vähän järkeä!
        joku s*****nan kirjoitti:

        kommunisti, kun et voi laittaa yritysten nimiä tai tuotemerkkejä reilusti näkyviin? Ei se ole mainostamista, jos kertoo tällaisella palstalla omista, oikeista kokemuksistaan.

        Jos et saa laittamista** nimist* selv**, taid** olla melkoin** ******! Ei kai tällä palstalla paljon kommunistit kirjoittele ;-)


      • Toivo
        lataaja kirjoitti:

        "Kaikissa latureissa pitää olla 12v:a ja 220vac:a eroitettu toisistaan muuta ei saa myydäkään."

        Yllä lainaus toisesta viestistäsi. Mistä se 230vac:a siis sinne valoihin ja kaikuluotaimeen tulee?

        Lasikuituinen vene ei märkänäkään kovin hyvin sähköä johda, eikä purjeveneen apukoneina käytettäviä perämoottoreita yleensä kytketä akkuun. Ja edelleen, vaikka moottori olisi kytketty akkuun, niin mistä se verkkovirta sinne moottoriin tulee, jos kerran kaikissa latureissa on ensiö- ja toisiopiirit täysin erillään?

        reitti esim kaiunanturi- kaikuluotain-akku-laturi-verkko230vac jos kaikki on kunnossa ei hätää. Mutta jos kaapeleissa hius halkeama tai tiivistynyttä kosteutta tai laitevika. Niitä vikoja ei silmällä näe ja laitteet saattavat toimia oikein.Vikapaikkoja on niin paljon että en jaksa niitä tässä kaikkia ruveta selittään.Ihmisen tappava virta 230vac jännitteellä vaatii vain huonon johtavuuden johon kosteus hyvin riittää. Tukes:n sivuilla kerrotaan kuoleman tapaksesta, jossa hitsauskoneessa oli vika jolloin 230vac meni hitsausvirta puolelle ja kun isäntä vei koneen ulos ja hitsasi roskasäiliötä niin henki lähti.Edelleen minusta vikavirtasuoja on erittäin pätevä ja kannatettava hankinta.


      • malli
        Waeco kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt Waeco mobitronic:a.
        Varmaan aika saman henkinen Mastervolt:n kanssa, mutta selkeästi halvempi...

        Mobitroniceista sinulla on? Ja kuinka suuret akut? Pitääkö se öisin ääntä?


      • waeco
        malli kirjoitti:

        Mobitroniceista sinulla on? Ja kuinka suuret akut? Pitääkö se öisin ääntä?

        Parissa veneessä ollut 25A malli.
        Molemmissa tapauksissa 2 hupiakkua.
        Joku voi sanoa että 25A ei ole riittävä, mutta itsellä ei ole ollut ongelmia.
        45Ah malli on selkeästi hintavampi.
        Nykyisessä veneessä on 2X 110Ah akut ( startti)
        Ei mielestäni pidä ääntä.
        Enemmän ääntä tulee mm. jääkaapista ja lämppäristä.
        Kaukosäädin on kätevä.


      • tx vaa
        Toivo kirjoitti:

        Kaikissa latureissa pitää olla 12v:a ja 220vac:a eroitettu toisistaan muuta ei saa myydäkään.Joten ole huoleti.Halvat laturit ovat suojausluokaltaan kuivantilan latureita ja niitä pitää käyttää vain kajuutassa niitä ei saa käyttää avotilassa tai taivasalla. Koska siitä se riski tulee että se kastuu tai kostuu.Vain vikavirtasuoja suojaa kastumis tilanteessa, mutta sulake ei suojaa.

        Jotta tää nyt tulisi selvemmäksi.. tai sit ei...

        Sulake on JOHDON SUOJA...

        se suojaa johdinta lämpenemiseltä, jos jostain syystä virta (lue otettu teho)kasvaa liian suureksi, vikavirtasuojan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.


      • waeco kirjoitti:

        Parissa veneessä ollut 25A malli.
        Molemmissa tapauksissa 2 hupiakkua.
        Joku voi sanoa että 25A ei ole riittävä, mutta itsellä ei ole ollut ongelmia.
        45Ah malli on selkeästi hintavampi.
        Nykyisessä veneessä on 2X 110Ah akut ( startti)
        Ei mielestäni pidä ääntä.
        Enemmän ääntä tulee mm. jääkaapista ja lämppäristä.
        Kaukosäädin on kätevä.

        Jos laturin ilmoitetaan olevan sopiva esimerkiksi 75 Ah:in akun lataamiseen, niin mikä on haitta, jos sillä lataa suurempaa akustoa? Onko muuta ongelmaa kuin hitaampi lataantuminen? Eivätkö laturit ole kuitenkin ylikuormitussuojattu ja lataavat nöyrästi sitä maksimivirtaa, johon kykenevät?


      • waeco
        Flatus.Vetus kirjoitti:

        Jos laturin ilmoitetaan olevan sopiva esimerkiksi 75 Ah:in akun lataamiseen, niin mikä on haitta, jos sillä lataa suurempaa akustoa? Onko muuta ongelmaa kuin hitaampi lataantuminen? Eivätkö laturit ole kuitenkin ylikuormitussuojattu ja lataavat nöyrästi sitä maksimivirtaa, johon kykenevät?

        En minäkään ole muuta keksinyt kuin pidempi latausaika...
        Ilmoittavat tuolle 25A laturille 300Ah max akkukapasiteettia.


      • hoh
        waeco kirjoitti:

        En minäkään ole muuta keksinyt kuin pidempi latausaika...
        Ilmoittavat tuolle 25A laturille 300Ah max akkukapasiteettia.

        ..oli aiemmin Mobin 25 ampeerinen; piti "kovaa" ääntä, vaikka puhallin vaihdettiin kertaalleen uuteen. Lähti hyrisemään korkeampaa jännitettä aina, kun paatin valot pistettiin päälle tai jääkaappin kompura käynnistyi. Akkuja oli 225 70 käynnistykseen. Laite vaihdettiin siihen Masterin nelikymppiseen; pukkasi välittömästi 11 ampeerituntia Mobin täydeksi väittämään pakkaan, on täysin äänetön eikä noudata esim. jääkaapin rytmiä..... Kaverilla on Mobi ja on tyytyväinen, vaikka huriseekin....


      • eri asia
        lataaja kirjoitti:

        "Kaikissa latureissa pitää olla 12v:a ja 220vac:a eroitettu toisistaan muuta ei saa myydäkään."

        Yllä lainaus toisesta viestistäsi. Mistä se 230vac:a siis sinne valoihin ja kaikuluotaimeen tulee?

        Lasikuituinen vene ei märkänäkään kovin hyvin sähköä johda, eikä purjeveneen apukoneina käytettäviä perämoottoreita yleensä kytketä akkuun. Ja edelleen, vaikka moottori olisi kytketty akkuun, niin mistä se verkkovirta sinne moottoriin tulee, jos kerran kaikissa latureissa on ensiö- ja toisiopiirit täysin erillään?

        Nimittäin vuotovirrat ja sähkögalvaaninen korroosio.
        Vuotovirta joka saa metallit sulamaan veteen on paljon pienempi kuin se joka tappaa ihmisen ja jota vastaan on kehitetty vikavirtasuojakytkin.

        Vuotovirta syntyy kun eristeiden läpi pääsee vuotamaan virtaa siitä termikin "vuotovirta" - se on hyvin pieni mutta olemassa.
        Jos makuuttaa venettään koko kesän maasähköissä kiinni pitää tämä asia huomioida ja systeemiin ostaa erotusmuuntaja ja/tai galvaaninen erotin joka irrottaa venesähkön maasähkön "maasta" - tarkoitukseen tarvitaan erotusmuuntajaa jonka eristeet ovat riittävän korkealaatuiset vuotovirtojen minimoimiseksi ja VENEEN galvaanisen syöpymisen estämiseksi.

        Lopuksi - maallikon kannattaa ihan oman sekä muiden terveyden ja omaisuutensa suojelemiseksi kääntyä asiassa ammattinsa osaavan ihmisen puoleen - kuka tahansa sähkömies ei ole ammattimies, ei ainakaan venesähköissä.


    • vikavirta?

      Mikä on tuo vikavirta, jolta vikavirtasuoja suojaa? Mistä vekotin tietää milloin virta on haluttua ja milloin vahinko? Jos esimerkiksi tökkäisin naulat pistorasiaan ja ottaisin niistä kiinni, niin ei kai laite voi tietää etten ole tavallinen kulutuslaite?

      • HA_

        Jos tökkäiset naulan sinne pistorasiaan, kulkee virta lävitsesi maahan, eikä nollajohtimeen. Ja kun vaiheessa ja nollajohdossa kulkee erisuuruinen virta, katkaisee se vikavirtasuoja jännitteen. Tulikohan se vikavirta tällä selväksi?


      • tx vaa..

        meni edellinen ihan väärään paikkaan.. sori

        Jotta tää nyt tulisi selvemmäksi.. tai sit ei...

        Sulake on JOHDON SUOJA...

        se suojaa johdinta lämpenemiseltä, jos jostain syystä virta (lue otettu teho)kasvaa liian suureksi, vikavirtasuojan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.


    • hoist

      ...ja pahimmassa tapauksessa saada sähköiskun. Laita hyvä ihminen oma vikavirtasuoja heti oman veneesi maasähkön sisääntulopistokerasian perään. Suututat muut siinä tapauksessa, että sinulla on viallinen sähkölaite joka posauttaa sähkötolpan sulakkeen, eli katkaisee virran kaikilta jotka ottavat virran tolpasta. Ja/tai saat sähköiskun siinä tapauksessa että sinulla on viallinen sähkölaite ja tolpan sulake ei jostain syystä toimi. Laitureiden ja telakoiden sähkötolpat ja niihin liittyvät "viritykset" on kyllä sitä luokkaa että en itse luottaisi omaani enkä perheeni turvallisuutta niiden varaan. Ja muista että se oma roikka on ainakin se IP44 luokkaa.

      • hoist

        Laiturien sulakkeet ovat yleensä niin suurille virroille mitoitettuja, että voi henki mennä, ennenkuin sulake menee. Tietääkö kukaan muuten, onko nykyään vikavirtasuoja laiturien uusissa sähkötolpissa pakollinen? Luulisi olevan?


      • Toivo
        hoist kirjoitti:

        Laiturien sulakkeet ovat yleensä niin suurille virroille mitoitettuja, että voi henki mennä, ennenkuin sulake menee. Tietääkö kukaan muuten, onko nykyään vikavirtasuoja laiturien uusissa sähkötolpissa pakollinen? Luulisi olevan?

        sallitaan korkeintaan 2 pistorasiaa/vikavirtasuoja.
        Korjataan tuota tekstiäsi vielä sen verran että Laiturien sulakkeet ovat AINA niin suuria että henki voi mennä. Ja niinkuin tuolla joku jo kirjoitti sulake ei suojaa sähköiskulta vaan sulake suojaa johtoa liian suurelta kuormitukselta.Ihmisen tappava virta on http://didactical.physics.helsinki.fi/opelab/turva/sahkoturva.htm
        eli 50mA sulakkeet laitureilla 16000mA tai 10000mA


      • knh

        Täytyy muistaa, että tuo vikavirtasuoja veneessä puree vain vikavirtasuojan perässä olevien laitteiden vikoihin.

        Jos liittimessä tai piuhassa on vikaa, suututat muut kuitenkin, kun laiturin vikavirtasuoja laukeaa. Tätä on muutaman kerran saanut selittää jurpoille joilla on mielestään ihan varmasti kaikki systeemit viimeisen päälle kunnossa, ja kuitenkin kaikilta häviää sähköt, kun vene tökätään töpseliin.

        Ainakin purjeveneissä liitin on yleensä ankkuriboksissa, mikä sinänsä on sille hyvä paikka. Kuitenkin kun keula puhkoo kolmen metrin aaltoja, boksi ja liitin uivat merivedessä. Liittimeen päätyvä merivesi yleensä riittää laukomaan vikavirtasuojan laiturin päässä.


      • Viki
        knh kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että tuo vikavirtasuoja veneessä puree vain vikavirtasuojan perässä olevien laitteiden vikoihin.

        Jos liittimessä tai piuhassa on vikaa, suututat muut kuitenkin, kun laiturin vikavirtasuoja laukeaa. Tätä on muutaman kerran saanut selittää jurpoille joilla on mielestään ihan varmasti kaikki systeemit viimeisen päälle kunnossa, ja kuitenkin kaikilta häviää sähköt, kun vene tökätään töpseliin.

        Ainakin purjeveneissä liitin on yleensä ankkuriboksissa, mikä sinänsä on sille hyvä paikka. Kuitenkin kun keula puhkoo kolmen metrin aaltoja, boksi ja liitin uivat merivedessä. Liittimeen päätyvä merivesi yleensä riittää laukomaan vikavirtasuojan laiturin päässä.

        knh vastaili jotta: "Ainakin purjeveneissä liitin on yleensä ankkuriboksissa, mikä sinänsä on sille hyvä paikka. Kuitenkin kun keula puhkoo kolmen metrin aaltoja, boksi ja liitin uivat merivedessä"

        Alkuperäinen kysymys kuului:

        "Tarvitsenko välttämättä maasähkökeskuksen(vikavirtasuojan) jos haluan vain ladata akkua ja mahdollisesti käyttää auton sisätilalämmitintä. Helpoimmalta ja näin ei-sähkömiehenä turvalliseltakin tuntuisi vetää vain roikka veneeseen ja tökätä laturin ja lämmittimen piuhat kiinni."

        Näistä johtopäätös ja käytännön kertoma juttu on se, että tietenkin kuivassa sitlootan poksissa säilytetty jatkoroikka, josta haaroitetaan laturille ja lämppärille on hyvä, turvallinen, edullinen sekä toimiva vaihtoehto, josta ei ole vaaraa itselle, veneelle eikä muille sataman asukeille. Osta tai tee adapteri, niin että saat roikan kiinni kaiken tyyppisiin pistorasioihin.


    • s/y 36

      viis. Et varmaan tarvitse moottoriin dsl-suodatinta, saati merivesisellaistakaan. Sammuttimiakin ja hätäraketteja saat varmaan katsastuksen ajaksi lainaksi kavereilta , jos purkkisi yleensä raaskit katsastaa. Turha niistäkään on maksaa kauppiaille. Vaimo ja lapset vaan mukaan ja nauttimaan sähköistetystä jahdistasi.

      • lataaja

        En tosiaan tarvitse moottoriin dsl-suodatinta, vanha peräprutku kun ei sellaista kaipaa. Sammutin ja raketit kyllä kuuluvat varustukseen, kuten muutkin turvallisuusvälineet, mutta katsastus ei kuulu kuvioihin. Minulla kun on kaupungin venepaikka, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi mihinkään seuraan rahojani työntää.

        En tiedä huomasitko, mutta esitin kysymyksen täällä palstalla, koska halusin lisää tietoa ja perusteluja asiasta. Varotoimet ovat hyvästä, mutta turhasta lienee typerää maksaa, siksi halusin tietää onko suojaus todella tarpeellinen. Olen kiitollinen kaikille, jotka viitsivät minua asiassa valaista.

        Onkohan sinulla kaikki varotoimet veneessäsi täydellisesti kunnossa? Löytyykö esimerkiksi pelastuslautta? Jos ei, niin miten ihmeessä uskallat ottaa perheesi mukaan merelle?


      • sähkömies
        lataaja kirjoitti:

        En tosiaan tarvitse moottoriin dsl-suodatinta, vanha peräprutku kun ei sellaista kaipaa. Sammutin ja raketit kyllä kuuluvat varustukseen, kuten muutkin turvallisuusvälineet, mutta katsastus ei kuulu kuvioihin. Minulla kun on kaupungin venepaikka, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi mihinkään seuraan rahojani työntää.

        En tiedä huomasitko, mutta esitin kysymyksen täällä palstalla, koska halusin lisää tietoa ja perusteluja asiasta. Varotoimet ovat hyvästä, mutta turhasta lienee typerää maksaa, siksi halusin tietää onko suojaus todella tarpeellinen. Olen kiitollinen kaikille, jotka viitsivät minua asiassa valaista.

        Onkohan sinulla kaikki varotoimet veneessäsi täydellisesti kunnossa? Löytyykö esimerkiksi pelastuslautta? Jos ei, niin miten ihmeessä uskallat ottaa perheesi mukaan merelle?

        Kaikkien turhanpäiväisten ja harhautuneiden vastausten jälkeen palaamme asiaan. Vedä roikka veneeseen ja lataa akut ja käytä sisälämmitintä kuin ihkaomassa veneessäsi.


      • Minulla ainakin
        lataaja kirjoitti:

        En tosiaan tarvitse moottoriin dsl-suodatinta, vanha peräprutku kun ei sellaista kaipaa. Sammutin ja raketit kyllä kuuluvat varustukseen, kuten muutkin turvallisuusvälineet, mutta katsastus ei kuulu kuvioihin. Minulla kun on kaupungin venepaikka, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi mihinkään seuraan rahojani työntää.

        En tiedä huomasitko, mutta esitin kysymyksen täällä palstalla, koska halusin lisää tietoa ja perusteluja asiasta. Varotoimet ovat hyvästä, mutta turhasta lienee typerää maksaa, siksi halusin tietää onko suojaus todella tarpeellinen. Olen kiitollinen kaikille, jotka viitsivät minua asiassa valaista.

        Onkohan sinulla kaikki varotoimet veneessäsi täydellisesti kunnossa? Löytyykö esimerkiksi pelastuslautta? Jos ei, niin miten ihmeessä uskallat ottaa perheesi mukaan merelle?

        On lautta.
        Ja muutkin asiat kunnossa.


      • s/y 36
        lataaja kirjoitti:

        En tosiaan tarvitse moottoriin dsl-suodatinta, vanha peräprutku kun ei sellaista kaipaa. Sammutin ja raketit kyllä kuuluvat varustukseen, kuten muutkin turvallisuusvälineet, mutta katsastus ei kuulu kuvioihin. Minulla kun on kaupungin venepaikka, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi mihinkään seuraan rahojani työntää.

        En tiedä huomasitko, mutta esitin kysymyksen täällä palstalla, koska halusin lisää tietoa ja perusteluja asiasta. Varotoimet ovat hyvästä, mutta turhasta lienee typerää maksaa, siksi halusin tietää onko suojaus todella tarpeellinen. Olen kiitollinen kaikille, jotka viitsivät minua asiassa valaista.

        Onkohan sinulla kaikki varotoimet veneessäsi täydellisesti kunnossa? Löytyykö esimerkiksi pelastuslautta? Jos ei, niin miten ihmeessä uskallat ottaa perheesi mukaan merelle?

        on kaikki mahdolliset varotoimet , joilla voi jonkin vahingon estää merellä ja laiturissakin. Vene on aika kriittinen ympäristö sähkölle, joten ei se "vara sinunkaan venettä kaada" vaikka et seuraan kuulukaan etkä katsasta jne. Laita ihmeessä ainakin irrallinen vikavirtasuoja siihen "maasähköjohtosi" laiturin puoleiseen päähän. Niitähän saa ihan marketeistakin muutamalla eurolla.
        turvallista ja mukavaa venekesää 2006


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5340
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1592
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      231
      1550
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1143
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      302
      1105
    10. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe