Kuinka dieselin tulpat eroavat bensiiniauton tulpista. Bemsiiniautossa kun on yleensä neljä tulppaa jos on neljä sylinteriä. Kuinkas dieselissä (tavallinen perheauto)? Kuinka usein tulpat pitää vaihtaa dieselissä? Onko ne kalliimmat kuin bensiiniautossa?
Dieselin tulpat
12
19707
Vastaukset
- esa
pensassa on sytytystulpat jotka vaihdetaan muutaman kymppitonnin välein. taas dieselissä näitä sytytys tulppia ei ole vaan hehkutulpat joita ei tarvi normaalioloissa vaihtaa mutta joskus niitä kyllä menee... kyllä ne ovat kalliimpia kuin normaali sytytystulppa voisi sanoa että 4 sytytystulpaa maksaa saman kuin 1 hehkutulppa ... t.esa h
- ne....
..hehkutulpat kyllä kestää. Minullakin jo 400tkm alkuperäiset ilman ongelmia.
- Jeremias
ne.... kirjoitti:
..hehkutulpat kyllä kestää. Minullakin jo 400tkm alkuperäiset ilman ongelmia.
Toivottavasti tämä ei ollut provo,
Mutta dieseliä uusavuttomille:
Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.
Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.
Näin. - Rudolf Diesel
Jeremias kirjoitti:
Toivottavasti tämä ei ollut provo,
Mutta dieseliä uusavuttomille:
Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.
Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.
Näin.Dieselmoottorin toimintaperiaate on seuraava : sylintereihin imetään ( ja nykyisi useimmiten ahdetaan) ilmaa joka puristustahdin aikan puristetaan niin pieneen tilaan että se kuumiaa yli 800 C, sitten sinne ruiskutetaan polttoainen joka räjähtää kuumenneesta ilmasta johtuen ja tästä seuraa moottorin työtahti. Koska kylmänä moottori ei aina kykene kuumentamaan puristuksella ilmaa riittävästi, tarvitaan hehkutulpat auttamaan räjähdyksen aikaansaamisessa.Hehkutulppia ei tarvita muuta kuin käynnistettäessä ja vähän sen jälkeen käyntiä tasaamaan ( ns. jälkihehku jota ei kaikissa koneissa ole)
Bensiinimoottorissa taas sylintereihin sumutetaan ilman ja polttoaineen seos samalla kertaan ja se sytytetään sytytystulpan antamalla kipinällä. - mutta
Jeremias kirjoitti:
Toivottavasti tämä ei ollut provo,
Mutta dieseliä uusavuttomille:
Ei sekoiteta mielellään bensiini(hyi)auton sytytystulppia ja dieselin hehkutulppia. Bensiiniautossa tulpat toimivat polttoaineen sytyttimenä kun taas dieselissä(lähinnä esikammiodieseleissä) polttoaineen lämmittimenä.
Bensiinissä tulppia siis tarvitaan koko moottorin käymisen ajan käynnistys-ajo-sammutus kun taas dieselissä VAIN käynnistykseen koska diesel-polttoainetta täytyy ns esilämmittää että se saadaan syttymään.
Näin.tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.
- rudolffi
mutta kirjoitti:
tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.
kerkes vähän ennen mua :) no kertaus on opintojen äiti
- meinas jo
mutta kirjoitti:
tosiasiassa dieselissa ei lämmitetä hehkutulpalla polttoainetta vaan sylinterissä/ etukammiossa olevaa ilmaa...joissakin malleissa on vielä imusarjassa ns.jälkihehku joka lämmittää moottoriin menevää ilmaa vielä hetken käynnistymisen jälkeen ja näin käynti tasoittuu. Traktoreissa on sitten vielä erilainen hehkutus systeemi, niissä on ns. liekkihehku joka on myös imusarjassa. tässä hehkutyypissä on vastuslanka joka kuumenee hehkutettaessa punahehkuiseksi ja sitten sinne lorahtaa pieni määrä polttoainetta ja se sytty palamaan ja näin lämmittää imuilmaa. eli dieselissä hehkulla lämmitetään sylinterissä olevaa /sinne menevää ilmaa. tämän "lisälämmön" avulla saadaan puristuksen aikana sylinteriin suihkutettava polttoaine syttymään kylmänä paremmin eli kylmäkäynnistys helpottuu.
tuommonen "tiedottomuus" huvittaa...
- Anonyymi
Meillä kesti bensa-autossa tulpat ainakin 300tkm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä kesti bensa-autossa tulpat ainakin 300tkm.
Mullakin on sytytystulppien vaihtoväli ohjeistettu 120.000 km, (Mazda)
- varma
että sä teeskentelet typerää! mutta ei se mitään, jos olet todella noin pölvösti, niin ei kyllä sais päästää tollaista autonrattiinkaan!
- Anonyymi
Diesel-aitoissa ei ole sytustulppia
- Anonyymi
Missä vika, JEEP GRAND CHEROKEE, KÄYNNISTYS KYLMÄNÄ, NOIN 20-30 KIERROSTA, SAVUA JA PAUKKUU, SITTEN KÄYNNISTYY. Lämpösenä kone normaalisti käynnistyy heti.
Vaihdettu lämpötulpat ja kontrolleri. Olisiko vika johdoissa. ?
juhaheiskanen@tekkore.net
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041791
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151581- 1441539
- 1001470
- 791397
Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta
Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään211270- 1191249
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2761168- 691051
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o181015