Yli puolet tupakoimattomista suomalaista kannattaa tupakoinnin kieltämistä työpaikoilla, selviää Aamulehden kyselystä. Tupakoitsijoista kieltoa kannattaa vain neljännes.
Lue kyselystä:
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Savuttomat kieltäisivät tupakoinnin työpaikalla/1135218262525
Mitä mieltä olet? Pitäisikö tupakointi työpaikoilla kieltää?
Savuttomat kieltäisivät työpaikkatupakoinnin
203
21487
Vastaukset
- Asiantuntijatyyppi
Kieltäkää kaikki mahdollinen niin katsotaan kuinka käy.. mitenkäs kaasupäästöt painimatolla?
- Sadboy
Tästä on muuttumassa vähitellen tätimäisten (naiset ja miehet) hienohelma savuttomien, globaalisadistien, aivottomien yliopistonyhertelijöiden, viherpiipertäjien, naisasialiike unionin tappajamuijien ja pahasti korkojen alle tikattujen isyyslomaisukkien yhteiskunta.
Jotka takuulla kyllä vaaleissa muistavat äänestää siistejä ja savuttomia poroporvareita.
Ja pikkuhiljaa jumalattoman tylsä sellainen.
Mutta hälläkö väliä. Tehdään kuten Pizzakeisari Rabbe.
Myydään uusavuttomille halvan koodin muotin mukaan tehdyt jämät savuttomin olohuoneisiin, ja pidetään siellä lystiä, jossa vielä osataan. - astmaatikko
Sadboy kirjoitti:
Tästä on muuttumassa vähitellen tätimäisten (naiset ja miehet) hienohelma savuttomien, globaalisadistien, aivottomien yliopistonyhertelijöiden, viherpiipertäjien, naisasialiike unionin tappajamuijien ja pahasti korkojen alle tikattujen isyyslomaisukkien yhteiskunta.
Jotka takuulla kyllä vaaleissa muistavat äänestää siistejä ja savuttomia poroporvareita.
Ja pikkuhiljaa jumalattoman tylsä sellainen.
Mutta hälläkö väliä. Tehdään kuten Pizzakeisari Rabbe.
Myydään uusavuttomille halvan koodin muotin mukaan tehdyt jämät savuttomin olohuoneisiin, ja pidetään siellä lystiä, jossa vielä osataan."Myydään uusavuttomille halvan koodin muotin mukaan tehdyt jämät savuttomin olohuoneisiin, ja pidetään siellä lystiä, jossa vielä osataan. "
Onhan se suomea, mutta...
Pidätkö muuten Rabbelassa syödessäsi siitä jos joku pieree kuin viimeistä päivää vieressäsi. Haju on muiden kuin pierijän mielestä paha, mutta se EI TAPA! Tupakka ei ole parasta hajustetta, kun syö hyvää ruokaa!
Työpaikoilla minun puolestani saa tupakoida, jos siellä on järjestetty tuuletettu paikka polttajille, eikä savu leviä muiden kärsittäväksi! Hitsarin työpaikkatupakoinnin kieltäminen menee jo hölmöyden ylärajoilla, mutta kun EU käskee... - Mikseisaa?
Katsotaan sitten, että mitä voisi sallia.
Mutta mikä olisi kaiken kiellon kattava sanktio kiellon rikkomisesta? - PiTäiSi
KoSKa TuPaKaN SaVu HaiSee NiiN PaHaLLe, Ja oN TeRVeyDeLLe HaiTaLLiSTa. VaiK MiTä SiiTä JoS TuPaKoiTSiJaT HaLuu TaPPaa iTTeS, MuT eT VieLä Me MuuTKi oLLaaN VaaRaSSa.VieLäPä Me LaPSeT.oDoTaN VaSTauKSia...
- tosikko 67V.
TOTTAKAI,NYT LINTSARIT LYSMYILEE TUPAKALLA JA ME AHKERAT TEEMME NOIDEN TYÖT, LOPPUTILI TUPANKAN POLTTAJILLE
- nosmoke
Mieluummin kieltäisin Suomessa kokonaan tupakan kuin seksin oston. Seksin tarve ei katoa kielloilla, mutta tupakka-huumeen tarve katoaa, kun on tarpeeksi kauan polttamatta.
- syltti78
tosikko 67V. kirjoitti:
TOTTAKAI,NYT LINTSARIT LYSMYILEE TUPAKALLA JA ME AHKERAT TEEMME NOIDEN TYÖT, LOPPUTILI TUPANKAN POLTTAJILLE
Eiks sulla on kahvitaukoja? Yhtä kauan se kestää jos ei kauemminkin juoda kahvia kuin poltta yhden tupakan.
Ehkä kahvitauko on seuraavaa asia joka ne ottaa pois koska kahvi on vaarallista ja myrkyllistä. - polttaja
nosmoke kirjoitti:
Mieluummin kieltäisin Suomessa kokonaan tupakan kuin seksin oston. Seksin tarve ei katoa kielloilla, mutta tupakka-huumeen tarve katoaa, kun on tarpeeksi kauan polttamatta.
miksei samantien koko maailmassa lopeteta röökin polttoo?! kaikki ketkä tietää mitä siit tulis: kaikki polttajat aikais riehuu, koska ILMAN RÖÖKIÄ MENEE KAIKKEEN HERMOT, MYÖS NARISEVIIN RAITTIISIIN. ajatelkaa myös tältä pohjalta mitä sivuvaikutuksia siitä tulis jos suomes kielletää kessuttelu. ravintoloissa ei tarvii polttaa mut siitäkin tulee ongelma kun huonot puolet huomataan!!!!!! ja se on ihmisen oma asia polttaako vai ei. lopetetaan samalla vaikka kahvin juonti. jos yhtään ajattelee asiaa pidemmälle, yhtyy tähän. kiitos jos jaksoit lukea.
- todellakin
syltti78 kirjoitti:
Eiks sulla on kahvitaukoja? Yhtä kauan se kestää jos ei kauemminkin juoda kahvia kuin poltta yhden tupakan.
Ehkä kahvitauko on seuraavaa asia joka ne ottaa pois koska kahvi on vaarallista ja myrkyllistä.antaisin lopputilin tupakoitsijoille. Ihme että työnantajat eivät ole vielä huomanneet tupakoitsijoiden työtahtia. Olen huomannut että tupakoitsijat ovat laiskempia tekemään töitä. Röökillä käyminen työn lomassa lyhentää tehokasta työaikaa kahdeksan tunnin aikana minimillään tunnilla. Minua nyppii kun kaveri karkaa myrkyttämään kesken työrupeaman. Siinä sitten vartut homman kanssa, pahimmillaan puolisen tuntia. Polttakoot kahvi, ja ruokatunneilla niin ettei toisten tarvitse kärsiä toimettomuudesta !
- Nimetön
PiTäiSi kirjoitti:
KoSKa TuPaKaN SaVu HaiSee NiiN PaHaLLe, Ja oN TeRVeyDeLLe HaiTaLLiSTa. VaiK MiTä SiiTä JoS TuPaKoiTSiJaT HaLuu TaPPaa iTTeS, MuT eT VieLä Me MuuTKi oLLaaN VaaRaSSa.VieLäPä Me LaPSeT.oDoTaN VaSTauKSia...
jos jotkut ukot työpaikalla käy polttamassa ni mitä se meitä liikuttaa.
- Mariia
todellakin kirjoitti:
antaisin lopputilin tupakoitsijoille. Ihme että työnantajat eivät ole vielä huomanneet tupakoitsijoiden työtahtia. Olen huomannut että tupakoitsijat ovat laiskempia tekemään töitä. Röökillä käyminen työn lomassa lyhentää tehokasta työaikaa kahdeksan tunnin aikana minimillään tunnilla. Minua nyppii kun kaveri karkaa myrkyttämään kesken työrupeaman. Siinä sitten vartut homman kanssa, pahimmillaan puolisen tuntia. Polttakoot kahvi, ja ruokatunneilla niin ettei toisten tarvitse kärsiä toimettomuudesta !
Miten ihmeessä sä laskit tuon, että kahdeksan tunnin työpäivästä kuluu tupakilla tunti? Sillon kun mä käyn tupakilla töissä niin ei yhden tupakin polttamiseen mee montaa minuuttia ja siks toisekseen eikö se oo jokasen oma asia mitä kahvitauoilla tai ruokatunnilla tekee?
- tulisi
nosmoke kirjoitti:
viedä saunan taakse.. ja lopettaa!
- Tutkittujuttu
Mariia kirjoitti:
Miten ihmeessä sä laskit tuon, että kahdeksan tunnin työpäivästä kuluu tupakilla tunti? Sillon kun mä käyn tupakilla töissä niin ei yhden tupakin polttamiseen mee montaa minuuttia ja siks toisekseen eikö se oo jokasen oma asia mitä kahvitauoilla tai ruokatunnilla tekee?
Jos joka tunnin päästä mennään tupakille ja ollan vartti niin siinähän menee 2h.Olen seurannut ja kellola varmistanut.
- asiaa
syltti78 kirjoitti:
Ehkä kahvitauko on seuraavaa asia joka ne ottaa pois koska kahvi on vaarallista ja myrkyllistä.Olen ihan samaa mieltä siitä, että on ihan turha " kahvikupposen " takaa kurkistella, että kukahan se livahti tupakalle.Jos kurkistetaan työsuhteen syvimpään olemukseen niin siinä työnantaja ja työntekijä tekee sopimuksen, jossa sitoudutaan myymään ja ostamaan työaikaa, johon useimmiten kuuluu myös taukoja. Itse en kahvista piittaa, joten silloin kun muut nauttii 10 min. kahvia niin itse käyn savuilla, joka on ohi viidessä minuutissa.Kieltoa puolustaa ainoastaan terveydelliset syyt. Samantien voidaan kieltää myös kännykkään puhuminen työaikana. Se vie myös työnantajalle pyhitettyä ( kallista, tai halpaa ) aikaa.
- mutta
polttaja kirjoitti:
miksei samantien koko maailmassa lopeteta röökin polttoo?! kaikki ketkä tietää mitä siit tulis: kaikki polttajat aikais riehuu, koska ILMAN RÖÖKIÄ MENEE KAIKKEEN HERMOT, MYÖS NARISEVIIN RAITTIISIIN. ajatelkaa myös tältä pohjalta mitä sivuvaikutuksia siitä tulis jos suomes kielletää kessuttelu. ravintoloissa ei tarvii polttaa mut siitäkin tulee ongelma kun huonot puolet huomataan!!!!!! ja se on ihmisen oma asia polttaako vai ei. lopetetaan samalla vaikka kahvin juonti. jos yhtään ajattelee asiaa pidemmälle, yhtyy tähän. kiitos jos jaksoit lukea.
Jos olet niin huonohermoinen, niin eikös sinun kannattaisi jäädä kotia ja jättää koko työelämä?
Psykologit kyllä tarjoavat palveluitaan paineen- purkuun.. - älä..
Tutkittujuttu kirjoitti:
Jos joka tunnin päästä mennään tupakille ja ollan vartti niin siinähän menee 2h.Olen seurannut ja kellola varmistanut.
säähän oot fiksu!!!
- Annastiina
älä.. kirjoitti:
säähän oot fiksu!!!
..ettei ole ihan fiksua seurata, mutta totta tuo kuitenkin oli, halusit tai et.
- ?????????!!!!!!!!!
nosmoke kirjoitti:
No nähtäväksi jää kuin käy tupakointi kiellon mitä tapahtuu ?????????
Näemmehän mitä VAPAA kasvatus on saannut aikaan!!!!Pelkkää pahaa katsokaa tämän päivän lapsia!!!!!!! - Annastiina
?????????!!!!!!!!! kirjoitti:
No nähtäväksi jää kuin käy tupakointi kiellon mitä tapahtuu ?????????
Näemmehän mitä VAPAA kasvatus on saannut aikaan!!!!Pelkkää pahaa katsokaa tämän päivän lapsia!!!!!!!nämä vapaan kasvatuksen saaneita lapsia,jotka niin ovat tupakointikieltoja vastaan. Ovat lapsesta asti tottuneet siihen, että saavat tehdä mitä haluavat eivätkä ymmärrä kun jotain kielletään.
- jos kaikki
syltti78 kirjoitti:
Ehkä kahvitauko on seuraavaa asia joka ne ottaa pois koska kahvi on vaarallista ja myrkyllistä.pienet tai hieman suuremmat asiat antaa periksi työnantaja leiriä kohtaan.. helvetti käyttäkää hieman maalaisjärkeä.. miksei nykyään enää nousta barrikadeille.. siksi kun ei enää kellään selkärankaa siihen, pelätään et omat edut menetetään. Se on nähty jo aiemissa työmarkkinajärjestöjen neuvotteluissa vuosien varrella.
- timpuri
todellakin kirjoitti:
antaisin lopputilin tupakoitsijoille. Ihme että työnantajat eivät ole vielä huomanneet tupakoitsijoiden työtahtia. Olen huomannut että tupakoitsijat ovat laiskempia tekemään töitä. Röökillä käyminen työn lomassa lyhentää tehokasta työaikaa kahdeksan tunnin aikana minimillään tunnilla. Minua nyppii kun kaveri karkaa myrkyttämään kesken työrupeaman. Siinä sitten vartut homman kanssa, pahimmillaan puolisen tuntia. Polttakoot kahvi, ja ruokatunneilla niin ettei toisten tarvitse kärsiä toimettomuudesta !
ei kannata yleistää . teen ulko töitä olen muotti timpuri. tupakka palaa samaan aikaa kun vasara heiluu niin sanotut pers savuja en tunne mutta oikasen selän välillä palo tupakki tai ei. useesti kun tulee uudet piirustkset niin sanotut kuvat tutkin yleisesti tupakka suussa .on moni ei tupakoivia ihmisiä jotunu autta muottien valmistuksessa kun eivät pysy tadissa oman työni oheessa vakka samallaiset työt tai muotit.valuäiviä ei ole tarvinnu siirtää kun oiken kovan pakkasen täkiä. se siitä
- männyn taimen701
Tutkittujuttu kirjoitti:
mutta meillä tupakoivilla on ammatti taito parenpi.ja eiköhän työn antaja tiedä ketä pitää töissä.sillon kun on aikaa kytätä muita työntekiöitä et varmaan tee töitä kun poltaa on oltava parenpi muuten loppu tili.tupakivia seurataan joka portaassa miten työ edistyy ja on töitä joita pystyy tekemään tupakka suussa ja teen.vitun kello kallet oli joskus 70 luvulla.esim kännykkä taskussa on tupakki aski näin olle kännykkä kaapissa näkeehän sen töitten jälkeen jos jollain asiaa.useesti on töitä jotka on sidottu urakkaan näin ollen ei ole merkitystä poltti tai ei esim. kappale hinta
- kaikkea kanssa
todellakin kirjoitti:
Tuo nyt on varmaan lähinnä satunnaisiin kokemuksiin perustuvaa.. Voin itse sanovani olevan varsin ahkera työntekijä sekä tupakoitsija.. ja tupakkatauot eivät kyllä samalla kahvia juodessa päivää pidennä.. ja savu nyt ei ketään häiritse ku menee pihalle. Muutenkin tupakalle saa just sopivasti tauotettuu esim fyysistä työtä sopiviin pätkiin..Sitäpaitsi pystyy kummasti kuluttamaan aikaansa kaikennäköseen laahustamiseen ja toimeettomuuten muutenki ku tupakoinnilla ja ainakin viimeisimmällä työpaikalla tupakoijat oli kyllä oikeasti sitä ahkerinta jengii..
Ja vaikka olen nyt tupakointia lopettamassa, niin jos se ei ois aivan niin haitallista terveydelle niin aivan varmasti jatkaisin. Se nyt vaan on aivan helvetin mukava tapa. Ah.. sauna, kesäyö laiturin päädyssä, olut ja tupakka! AH OH UH! =)
Mutta jonku tupakoinnin kieltäminen työpaikoilla on tällasta tyypillistä "liberaalissa" suomessa tapahtuvaa mielipidesortoa.. täällä kyllä kytätään ja tuomitaan naapuria viimosen päälle.
Tupakka on ihqu love naminanaa ;) - hemmoteltu kakara
Annastiina kirjoitti:
nämä vapaan kasvatuksen saaneita lapsia,jotka niin ovat tupakointikieltoja vastaan. Ovat lapsesta asti tottuneet siihen, että saavat tehdä mitä haluavat eivätkä ymmärrä kun jotain kielletään.
Kuules nyt. Meitsi ainaki on saanu remmistä ihan tarpeeks ja sanon et se kyllä takuulla aiheuttaa suurempaa ongelmakäyttäytmistä nuoressa kuin vapaa kasvatus.. ties mitä tyhmää piti tehdä.. olin onneks onnekas ja sain tilaisuuden käsitellä näitä "kasvatuksellisia asioita".. Mut kyllä sitä on douppia vedetty ja idioottimaisesti käyttäydytty.. nyt alkaa vihdoinki palaa tolkku.. ihmisiin pystyy jo melkein suhtautumaan normaalisti.. ja ku joku nostaa käden ni ensimmäinen reaktio ei oo suojautuminen..
Ja mitä voin sanoa vapaan kasvatuksen saaneista kavereista.. nekin teki kaikkee hölmöä toki.. niinku nuorilla tapana.. mut niil oli edellytykset käsitellä erinäisiä asioita elämässään eikä juurikaan kukaan ainakaan moniongelmaiseks kehittyny. Autoritäärisellä kasvatuksella on kyllä todella paljon synkemmät seurakset, ja henkinen kehitys hidastuu.. oppii pelkämään/ja/tai vihaamaan auktoriteettejä (valtasuhde ongelmallinen).
Eikä ole nyt tarkotus ruikuttaa ja surkutella
vaan toteenpa vaan; Jokainen joka käyttää väkivaltaa ja nöyryytystä kasvatuskeinona, ni miettiikkää vähän jos oikeesti rakastatte lapsianne.
Ja tupakkaakin poltan ;) - Viesti
Joku oli kirjoittanut että kielletään sitten ylimääräiset meikkaamis tauot ja vessa käynnit.Joku oli kirjoitanut että tupakoitsijat ovat itsekeskeisiä.Luuletteko te että tupakin polttajat polttavat sen takia että saisivat häiritä muita?Ei pidä paikkaansa.Epäilen että heti kun naiset huomaavat meikin menneen pilalle niin he menevät sitä korjaamaan samantien olipa tauko tai ei.
Itsekeskeistä on se että tarkkailee muita kuinka paljon he pitävät taukoja ja moittivat siitä heitä.Silloinhan he eivät keskity omaan työhönsä kun he tarkkailevat muita ja koittavat saada muille hankalemmat oltavat.Työpäivä ilman tupakkia säännöllisesti polttavalle on paljon pidempi kuin tupakoimattomalle. - Leena Rehumäki
Mariia kirjoitti:
Juu, eihän kukaan polta kuin lakisääteisillä tauoilla.
Meilläkin nuo riippuvaiset juoksevat jokaisen kahvitauottelun jälkeen vielä nautiskelemaan sitä hermolääkettä ja sitten kyllä vapaasti muutenkin kun vain mieli tekee mennä hieman irtautumaan työmaalta.
Sanoisinpa että tunti päivässä on aikas minimaalista meillä työmaalla tupakoitsijoilla tuo virkistymisaika.
Sitten samat hermovikaiset itkevät kuinka tehokkaita He olisivatkaan jos eivät vielä polttaisi.
Kellokortille tuollaiset tauot perkele. - Mariia
Leena Rehumäki kirjoitti:
Juu, eihän kukaan polta kuin lakisääteisillä tauoilla.
Meilläkin nuo riippuvaiset juoksevat jokaisen kahvitauottelun jälkeen vielä nautiskelemaan sitä hermolääkettä ja sitten kyllä vapaasti muutenkin kun vain mieli tekee mennä hieman irtautumaan työmaalta.
Sanoisinpa että tunti päivässä on aikas minimaalista meillä työmaalla tupakoitsijoilla tuo virkistymisaika.
Sitten samat hermovikaiset itkevät kuinka tehokkaita He olisivatkaan jos eivät vielä polttaisi.
Kellokortille tuollaiset tauot perkele.Huomaatko itse edes yleistäväsi asioita? Eivät kaikki tee niin kuin tietyt henkilöt sinun työpaikallasi. Pitäisikö kaikkia rankaista toisten virheistä? Silloinhan voitaisiin rankaista muistakin virheistä.
Ja loppujen lopuksihan työnantajalla on mahdollisuus olla palkkaamatta henkilöä, joka tupakoi.
- Vuoden polttamatta jo :-)
meillä on ainakin tupakkakopit... joissa vielä vuosi ja neljää päivää sitten itsekin käryttelin, mutta ei minua ainakaan häiritse jos toiset siellä käyvät polttamassa. ja eikä se kylläkään ole työajasta pois... kyl sitä on keksinyt muuta sen tilalle; lusmuamista;)
- dddd
En itse enää tupakoi. Tämä varsin paradoksaalinen juttu on kuitenkin pakko kertoa ja tuoda esiin.
Työskentelen psykiatrisessa sairaalassa joka noudattaa ns. Savuttoman Sairaalan periaatetta. Työntekijöiltä on tupakointi työaikana siis kielletty.
Työskennellessäni alaikäisiä hoitavalla osastolla on potilaiden tupakointi sallittua vanhempien luvalla. Työntekijät saavat/joutuvat kuljettamaan näitä alaikäisiä potilaita (jotka Suomen lain mukaan eivät saisi tupakoida missään) ulos tupakoimaan. Huvittavinta tässä on se, että alaikäinen potilas saa tupakoida, mutta täysi-ikäinen hoitaja ei sitä samassa yhteydessä saa tehdä. Siinä alaikäinen sitten polttelee rauhassa ja mahdollisesti tupakoiva työntekijä kärvistelee tupakan tuskissaan, kun ei omaa tupakkaansa saa poltella tässäkään yheydessä. Oli tupakoitsija tai ei niin tupakansavut saa hengitettäväkseen joka tapauksessa.
Ja BTW tämä potilaiden tupakalla käyttäminen todella kuuluu työnkuvaan...- jopa
vanhainkodissa...
Työntekijöiltä sielläkin kiellettiin tupakointi tuossa taannoin...
Kipee meininki. - nenna
jopa kirjoitti:
vanhainkodissa...
Työntekijöiltä sielläkin kiellettiin tupakointi tuossa taannoin...
Kipee meininki.Käsittääkseni työnantaja ei saa kieltää työntekijää tupakoimasta tauoillansa. Olen työssä savuttomassa sairaalassa jossa meitä henkilökuntaa on suositeltu olemaan polttamatta työaikana mutta ei ehdottomasti kielletty. Kiire siinä tulee kun kipittää kahvikuppinsa kanssa osastolta toiselle puolelle taloa tupakkakoppiin ja aikaa on ruhtinaallinen 10min. Oma valinta se on joten en sen enempää siitä valita.
- NIISKUneiti*
nenna kirjoitti:
Käsittääkseni työnantaja ei saa kieltää työntekijää tupakoimasta tauoillansa. Olen työssä savuttomassa sairaalassa jossa meitä henkilökuntaa on suositeltu olemaan polttamatta työaikana mutta ei ehdottomasti kielletty. Kiire siinä tulee kun kipittää kahvikuppinsa kanssa osastolta toiselle puolelle taloa tupakkakoppiin ja aikaa on ruhtinaallinen 10min. Oma valinta se on joten en sen enempää siitä valita.
Mielestäni tietyillä aloilla työntekijöiden tupakoimattomuus olisi hyvä asia. On mielestäni ällöttävää käyttää lasta esim. neuvolassa jos terveydenhoitaja haisee tupakalle!!! Mielestäni ihmisen pitäisi itse ajatella omaa ammattia ja sitä onko tupakoinnista haittaa muille. Itse olen sairaanhoitaja enkä tupakoi, suhtautuminen asiaan voisi olla toinen, jos itse tupakoisin. Silloin asiaan ei ehkä kiinnittäisi niin paljon huomiota.
- J4nn3
Ei minun mielestäni kiellossa ole mitään järkeä, sillä tunnen monia ihmisiä jotka eivät pysty keskittymään työhänsä "ilman" tupakkaa. Ja tupakoinnin lopettamiseen ei ole työnantajalla mitään asiaa. Miksi siis kiduttaa polttavia kun ei siitä tunnu olevan ainakan minun työpaikallani kellekkään haittaa että porukka käy nortilla tupakka kopissa tauoilla...Järki käteen päättäjät!!!
- Koera
vaan ni ei tartte kärvistellä ulkona tupakoivien nuorten savuissa.
- Antsa
Kiellletään samantien lorviminen, nää on yleensä ei-polttavia, kuluttavat ainakin tuplasti aikaa lehtien lukemiseen ja juoruiluun työpaikalla. Ja kyllä tupakoitsija saa kuulla polttamisestaan. Kuka puuttuisi näihin ja suojelisi näiltä "kyyliltä ja terveyspoliiseilta"? Ainakin aion polttaa vastedeskin, niin kauan kuin tupakkaa saa laillisesti kaupasta.
- vapaus valita
Samaa mieltä kanssasi. Vois kieltää kännykkään puhumisen, vessassa käymisen ja kaiken juttelemisen työkavereiden kanssa. Tänä päivänä työpaikoilla on tupakkakopit tai käydään ulkona, joten ketään ei savusteta ja tämä terveysterroristien touhu alkaa mennä liian pitkälle. Jos minä poltan, se on oma valintani ja itse tiedän riskit. En pakota muita hengittämään savujani, enkä helvetti soikoon lopeta vaan sen takia, että se ärsyttää jotain nirppanokkia. Ihan tarpeeksi meitä nytkin jo painostetaan. Keskittykää tärkeämpiin asioihin, kuten maailmanrauhaan,vanhusten oloihin, nuorten pahoinvointiin, itsemurhiin, työttömyyteen vain muutamia mainitakseni.
- noin
koville,älä vain lopeta sillä saatat olla aika pelle jos ei saa nikotiiniä roppaan kun mieli tekee.
- lisää...
noin kirjoitti:
koville,älä vain lopeta sillä saatat olla aika pelle jos ei saa nikotiiniä roppaan kun mieli tekee.
Samallahan voitaisiin kieltää ruokatauot sekä kahvitauot - terveydellehän nekin vaarallisia on, siis nautitut ravinnothan sisältävät myrkkyjä... .
Kun niin kovasti ollaaan huolissaan menetetystä työajasta, niin ajatellaan nyt tosissaan työnantajan etuja, eli mikä säästö työnantajalle kun ei ole mitään taukoja - koko työaika tehokäytössä - ja mikä ajansäästö vuodessa!
Lisäksi säädetään laki, joka määrää kypäräpakon saunassa käyntiin! Samalla kielletään ulkonaliikkuminen, koska ihminen altistuu ulkoilmassa myrkyllisille päästöille.
Kielletään lailla kaikki! - vaan
lisää... kirjoitti:
Samallahan voitaisiin kieltää ruokatauot sekä kahvitauot - terveydellehän nekin vaarallisia on, siis nautitut ravinnothan sisältävät myrkkyjä... .
Kun niin kovasti ollaaan huolissaan menetetystä työajasta, niin ajatellaan nyt tosissaan työnantajan etuja, eli mikä säästö työnantajalle kun ei ole mitään taukoja - koko työaika tehokäytössä - ja mikä ajansäästö vuodessa!
Lisäksi säädetään laki, joka määrää kypäräpakon saunassa käyntiin! Samalla kielletään ulkonaliikkuminen, koska ihminen altistuu ulkoilmassa myrkyllisille päästöille.
Kielletään lailla kaikki!Palkankorotuksekin
"työnantaja" - maukka
Tupakoijat ne vasta lorvijoita ovatkin, ainaskin meidän työpaikalla, vartin kahvitauotkin venyvät puoleen tuntiin kun vedetään röökiä ja jauhetaan sontaa.
- Syltti78
lisää... kirjoitti:
Kielletään lailla kaikki!Olen ehdottomasti samaa mieltä. Tää tupakankielto rupee jo menemään överiks. Mun työpaikalla ne ihmiset jotka ei polttaa istuvat kauemmin kahvitauolla kuin ne jotka polttavat käyvät ydelle tupakalle.
Ja nykään ihmisethän syö roskaruokaa työpaikalla, ai että on terveellistä, tai sit ei. Jotain rajaa kaiken kietämiseen on oltava. - Tuulenraikas
maukka kirjoitti:
Tupakoijat ne vasta lorvijoita ovatkin, ainaskin meidän työpaikalla, vartin kahvitauotkin venyvät puoleen tuntiin kun vedetään röökiä ja jauhetaan sontaa.
Jos ei työnantaja tulisi silloin tällöin tarkas-tuskierrokselle, niin tupakoivat työntekijät eivät tekisi työmaalla yhtään mitään..
- puhetta
maukka kirjoitti:
paskaa osaavat jauhaa myös tupakoimattomat..yleensä ovat vain sen puolituntisen ringissä sisällä..ja ollaan niin pulmusia että...
- itseäsi sillä
Tuulenraikas kirjoitti:
Jos ei työnantaja tulisi silloin tällöin tarkas-tuskierrokselle, niin tupakoivat työntekijät eivät tekisi työmaalla yhtään mitään..
hah, hah, haa
- Oikeutta tupakoitsijoille ry
Joo oikeesti toi on kyl uskomatonta miten jotkut
ihmiset jaksaa olla niin kiinnostuneita toisten tupakoinnista... Uskokaa jo, jokainen tupakoitsija tietää et tupakointi on haitallista jne...
Mutta ku kyseessä sattuu olee kovimman luokan koukuttaja ja viel valtion laillisena pitämä.. ni on kyl kohtuutonta et siit saa kokoajan kuulla ruikutusta.. vittu en mäkään ruikuta ku joku läski ämmä vetää hampurilaista poskeen (hamburilaiset vast haiseeki, ja on aika epäterveelisii)niin että rasva roiskuu. Tai joku pyöräilee ilman kypärää.
Vittua antakaa ihmisten velloo dekadenzzis ees jonku verra.. Ihminen ei ole pyhä.
- Lakossa
Eiks tupakointi kannattaisi sallia joka paikassa, näinhän työteho nousisi, koska enää ei tarvitsisi mennä "koppeihin" tupakalle ;), tai sitten nuuskan käyttö pakolliseksi...Kuten Jone Nikula sanoi, että niitä savuttomia ravintoloita varmaan olisi jo olemassa, mikäli ne kannattaisivat...Niin eiks nyt kannattais valtion rahoilla perustaa jokin "superhyperVIPnosmoking"ravintola kokeeksi, ja katsottais miten se kannattais...
Kyllähän nuo ministerit tekevät kaikenlaisia päättömiä ratkaisuja, vailla mitään tietoa todellisuudesta...Kuten tuo mahdollisuus palkanalentamiseen kun yrityksellä menee huonosti-> HALOO...Yhtiöistä otetaan sitten pääjehuille osinkona rahat pois, jotta saadaan työntekijöiden palkat alemmaksi, jotta saadaan enemmän rahaa pois...ja aijai aijai miten yhtiöllä menee huonosti...Just niinkus tää Fortum (valtion ohjailema, ja ps***t) jaetaan optioina 1,2miljardia €, ja ilmoitetaan tulosvaroituksesta, että nyt ei yhtiön tuotto tule olemaankaan sitä mitä odotettiin vaan pikkisen huonompi...-> HALOO??
JA kuka "normaali" ihminen pystyisi suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin mikäli tämmöinen mahdollisuus tulisi?? Onhan nyt kuitenkin useimmilla ihmisillä työpaikka, josta saa tietyn verran pätäkkää kuussa, jonka perusteella voi mitoittaa esim. asuntolainansa lyhennykset...Onhan se nyt vaan niin v***n per***stä, että jos normaalisti tienaat käteen esim. 1500€, josta lyhennät lainaa 500€, niin yht'äkkiä käteen jääkin vain 1000€...Nää päättäjät fägernäsit ja muut kun elelevät pikkisen isommilla tuloilla, niin eihän ne tajua normaali ihmisen elämää...Ja eihän nämä palkanalennukset tulisi koskemaan HEITÄ, ylempää päättävää luokkaa!!
ONNEKSI meitä normaaleja ;) kansalaisia on vielä toistaiseksi enemmän kuin päättäjiä, joten barrikadeille vaan, mikäli seuraavassa TUPOssa edes höpistään tällaista bullshittia....
Nimim. Olotilaa helpotti tän kirjottaminen
PS. Tupakkalakossa jo reilun vkon ;)- Jaawamies
Näinhän se aina on, oma perse lähinnä!
Tupakoitsijat ovat sen verran röyhkeitä, etteivät välitä muiden ihmisten olosta. Pelkkää omaa hyvää, niin se aina on itsekkäiden röökaajien kanssa.
Empatia puuttuu täysin, samoin tunneäly. Josko tupakka muuttaa heidät tällaisiksi??? - vapaus valita
Jaawamies kirjoitti:
Tupakoitsijat ovat sen verran röyhkeitä, etteivät välitä muiden ihmisten olosta. Pelkkää omaa hyvää, niin se aina on itsekkäiden röökaajien kanssa.
Empatia puuttuu täysin, samoin tunneäly. Josko tupakka muuttaa heidät tällaisiksi???Oma perse lähinnä??? Eikös meillä kaikilla ole niin, riippumatta siitä polttaako vai ei. Kyllä me röökaajat ollaan ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin ja kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, työpaikoilla voi polttaa vain siihen tarkoitukseen varatussa paikassa. Siis miten se sinua häiritsee? Toiset polttaa, toiset juoruilee kännykässä toiset lorvivat muuten vaan. Kaikilla meillä on paheemme, mutta viisas on se, joka ei tuomitse.
- haistella
vapaus valita kirjoitti:
Oma perse lähinnä??? Eikös meillä kaikilla ole niin, riippumatta siitä polttaako vai ei. Kyllä me röökaajat ollaan ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin ja kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, työpaikoilla voi polttaa vain siihen tarkoitukseen varatussa paikassa. Siis miten se sinua häiritsee? Toiset polttaa, toiset juoruilee kännykässä toiset lorvivat muuten vaan. Kaikilla meillä on paheemme, mutta viisas on se, joka ei tuomitse.
Avarissa hyvin tuuletetuissa tehdashalleissa tupakoivan vaatteisiin ahtaassa tupakkakopissa pinttynyt haju ei häiritse, mutta jos ollaan toimistotöissä ja joudutaan istumaan käryttäjän vieressä, hajuhaitta on melkoinen!
Nuo säännöt on EU:n yhteisiä ja niiden takana alkujaan ovat terveysministeriöt. Onko parituhatta tupakkakuolemaa Suomessa vuosittain vain kosmeettinen juttu. Hoitokin maksaa - sen rahan voisi suunnata lapsiin ja vanhuksiin! - savuliina
haistella kirjoitti:
Avarissa hyvin tuuletetuissa tehdashalleissa tupakoivan vaatteisiin ahtaassa tupakkakopissa pinttynyt haju ei häiritse, mutta jos ollaan toimistotöissä ja joudutaan istumaan käryttäjän vieressä, hajuhaitta on melkoinen!
Nuo säännöt on EU:n yhteisiä ja niiden takana alkujaan ovat terveysministeriöt. Onko parituhatta tupakkakuolemaa Suomessa vuosittain vain kosmeettinen juttu. Hoitokin maksaa - sen rahan voisi suunnata lapsiin ja vanhuksiin!Niinpaa nii,oh-oijaa,,,plää plää plää....
- Syltti78
haistella kirjoitti:
Nuo säännöt on EU:n yhteisiä ja niiden takana alkujaan ovat terveysministeriöt. Onko parituhatta tupakkakuolemaa Suomessa vuosittain vain kosmeettinen juttu. Hoitokin maksaa - sen rahan voisi suunnata lapsiin ja vanhuksiin!Onko tupakanhaju terveydelle haitallista? Mä luulin että se oli se savu joka on haitallinen.
- tupakoitsijoille
Jaawamies kirjoitti:
Empatia puuttuu täysin, samoin tunneäly. Josko tupakka muuttaa heidät tällaisiksi???Ainakin sellaisissa työpaikoissa, kuten autojen ohjaamot, työkoneiden ohjaamot ja vastaavat.. Ohjaamoissa ei tupakoitsijan jäljiltä kärsimättä pysty kukaan normaali ihminen istua, ku kaikki haisee tupakanpaskalle ja tupakkaa on tumppailtu ympäri kojetauluja. Ikkunat on usein likaisia ja vaalean savukalvon peitossa. Lisäksi tumppeja löytyy ympäri ohjaamoa. Tunnettuahan lisäksi on, että tupakoitsijat ovat laiskoja siivoamaan tai pesemään ikkunoita. Työnantajienkin pitäisi ymmärtää tämä auton tai koneen jälleenmyntiarvon laskemisena, ku ohjaamo on pilattu tupakalla. Lisäksi tietyillä aloilla tupakoitsijat vaaranta-vat paloturvallisuutta, ku poltetaan työn aikana eikä malteta mennä esimerkiksi varatuille tupakointipaikoille tai ei muuten noudateta paloturvallisuutta.
- tupakkijätkä
tupakoitsijoille kirjoitti:
Ainakin sellaisissa työpaikoissa, kuten autojen ohjaamot, työkoneiden ohjaamot ja vastaavat.. Ohjaamoissa ei tupakoitsijan jäljiltä kärsimättä pysty kukaan normaali ihminen istua, ku kaikki haisee tupakanpaskalle ja tupakkaa on tumppailtu ympäri kojetauluja. Ikkunat on usein likaisia ja vaalean savukalvon peitossa. Lisäksi tumppeja löytyy ympäri ohjaamoa. Tunnettuahan lisäksi on, että tupakoitsijat ovat laiskoja siivoamaan tai pesemään ikkunoita. Työnantajienkin pitäisi ymmärtää tämä auton tai koneen jälleenmyntiarvon laskemisena, ku ohjaamo on pilattu tupakalla. Lisäksi tietyillä aloilla tupakoitsijat vaaranta-vat paloturvallisuutta, ku poltetaan työn aikana eikä malteta mennä esimerkiksi varatuille tupakointipaikoille tai ei muuten noudateta paloturvallisuutta.
niin millä aloilla..jos on palovaarallinen paikka niin siellä EI saa polttaa
- älämölöä
haistella kirjoitti:
Nuo säännöt on EU:n yhteisiä ja niiden takana alkujaan ovat terveysministeriöt. Onko parituhatta tupakkakuolemaa Suomessa vuosittain vain kosmeettinen juttu. Hoitokin maksaa - sen rahan voisi suunnata lapsiin ja vanhuksiin!Tupakoitsijat maksaa tupakasta veroa just sen vuoks et tupakka on epäterveellistä(vaikkei tosin ritä kuluja kattamaan). SItäpaitsi kuolemia aiheuttaa viel enemmän todennäkösesti alkoholi... ja kuinkakohan monentena on autoilu.
- Loff
Ei tupakointia työpaikoilla tarvitsisi kieltää, mutta työaikana vaikka joo. Lisätään siihen työaikaan tupakointitauot niille jotka sellaiset haluavat. Tämä pidentäisi työpaikallaoloaikaa, mutta sehän on tupakoivien oma elämä hei, miten haluavat elämänsä käyttää!
- työnantaja
Samaan syssyyn voidaan lisätä kahvitauot tupakoimattomille, sama työaikahan siinä menee "hukkaan"
- ja otetaan
Tupakoimattomilta osa palkasta pois kun juoruavat tupakoitsijoita enemmän työaikana.
- tupakoivA
ja otetaan kirjoitti:
Tupakoimattomilta osa palkasta pois kun juoruavat tupakoitsijoita enemmän työaikana.
vähintään 2 tuntia päivässä kyttäykseen ja seurantaan paskan jauhamiseen sen verran ainakin menee tupakoivien seurantaan.
- pressan..
vaaleistakin puhuminen pitäisi kieltää työpaikoilta - aiheuttaa työtä haittaavaa ajattelua ja ristiriitoja - samantien tietysti jääkiekosta ja yleensä urheilusta puhuminen, toisen joukkueen kannattajan mielipiteet saattavat aiheuttaa henkistä kärsimystä ja hermostumista joka voi johtaa alkoholismiin ja muihin "synteihin".
Hitto, meinas unohtua - toisen silmiin katsominenkin pitäis kieltää. Jos katsoo toistasukupuolta senhän voi tulkita seksuaaliseksi kiinnostumiseksi ja auta armias jos samaa sukupuolta - sehän olisi ihan HIRVEETÄ - kokki
eihä sitä voi kukaan valvoo,että kuka polttaa ja millo.kyllä minun mielestä polttakoon ken tahtoo ja jos polttaa ni käy vaikka ulkona röökillä,se on aiva sama istuuko sen 3-5min vai haluuko röökille.
- Lakossa
Jos Suomessa kiellettäisiin tupakointi kokonaan, niin armas maammehan menettäisi aika paljon veroEuroja....Samalla ei menis enää pahvia kessuaskeihin, joten metsäteollisuuskin kärsisi jne...tätä ajatustahan voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle...(Älkääkä nyt miettikö paljon niitten keuhkosairaiden hoitoon kuluu...se menee jo pikkisen monimutkaiseksi)
Se on totta, että jokaisen tupakoitsijan pitäisi ajatella missä sitä kessuaan vetää...koska jokaisellahan pitäisi olla valittavissa minkälaista ilmaa hengittää...Mutta jokainenhan voi tehdä elämällään ihan mitä vaan.
Omasta mielestäni tämmöinen stanan holvaaminen sais loppua...Viina ja muut asiat...Jos Suomessa nostetaan viinan hintaa, ni sit sitä hankitaan venäjältä/virosta yms...jos Suomi nostaa tupakan hintaa, ni sitä hankitaan sitten Virosta/Venäjältä...Jos Suomi nostaa CD-levyjen hintaa, ni sit sitä hankitaan Venäjältä jne jne...
Suomi on vapaa MAA
Asiassa on aina kaksi puolta, senhän takia mykkäkin runkkaa yhdellä kädella, jotta se voisi toisella huohottaa ;)- monimutkaista
Ei niiden tupakointisairauksien hoitokulut ole mitenkään monimutkasta ymmärtää, niihin menee yhteiskunnan rahoja noin seitsemän kertaa niin paljon mitä tupakkaverolla saadaan kerättyä. Että revi siitä.
- bihanna
toi on kyllä tosi. se on aivan sama laskeeko ne niitä hintoja vai ei.!!! ala-ikäset ja alkoholistit ja muut saa kuitenkin jostakin sen viinansa ja tupakkansa.
- Jörgen Sniffer
monimutkaista kirjoitti:
Ei niiden tupakointisairauksien hoitokulut ole mitenkään monimutkasta ymmärtää, niihin menee yhteiskunnan rahoja noin seitsemän kertaa niin paljon mitä tupakkaverolla saadaan kerättyä. Että revi siitä.
?? Kelaahan nyt vähäsen? Johan Suomi olisi mennyt konkkaan kieltolain aikoihin....
Mutta jos verrataan kahta pahaa:
- alkoholi ja tupakka...
Ni eiks nyt kuitenkin alkoholi ja sen käyttö aiheuta valtiolle jonkin verran enemmän kuluja kuin tupakointi?? Yleensähän alkoholistit ovat täysin yhteiskunnan elättejä, jotka saavat vielä ryyppyrahansakin sossusta yms...Tupakoitsijat kuitenkin ovat vielä jotenkin työelämässä maksamassa veroja, oiskohan tuo alkoholista saatavien tulojen ja hoitoon menevien rahojen suhde sit seitsemän kertaa seitsemän...
Ja perskele, huumeethan pitäisi laillistaa, niin valtio saisi niistäkin verotuloja!?
Hmm...Ja eikös ylipainoisten ihmisten hoitokin maksa hlvetisti, ni oiskos sit poikaa kieltää semmonenkin...ja huonokuntoiset...nehän vois pakottaa kuntoilemaan (minkä uhalla??) HALOO-> SUOMI on vapaa MAA
PS. Itse 12v polttaneena voin myöntää, että olen ostanut tupakat 99%:sti muualta kuin Suomesta...Ja silti saan mahdollisen hoidon täältä Suomesta...oikeinko? EI todellakaan! - polttaja
Jörgen Sniffer kirjoitti:
?? Kelaahan nyt vähäsen? Johan Suomi olisi mennyt konkkaan kieltolain aikoihin....
Mutta jos verrataan kahta pahaa:
- alkoholi ja tupakka...
Ni eiks nyt kuitenkin alkoholi ja sen käyttö aiheuta valtiolle jonkin verran enemmän kuluja kuin tupakointi?? Yleensähän alkoholistit ovat täysin yhteiskunnan elättejä, jotka saavat vielä ryyppyrahansakin sossusta yms...Tupakoitsijat kuitenkin ovat vielä jotenkin työelämässä maksamassa veroja, oiskohan tuo alkoholista saatavien tulojen ja hoitoon menevien rahojen suhde sit seitsemän kertaa seitsemän...
Ja perskele, huumeethan pitäisi laillistaa, niin valtio saisi niistäkin verotuloja!?
Hmm...Ja eikös ylipainoisten ihmisten hoitokin maksa hlvetisti, ni oiskos sit poikaa kieltää semmonenkin...ja huonokuntoiset...nehän vois pakottaa kuntoilemaan (minkä uhalla??) HALOO-> SUOMI on vapaa MAA
PS. Itse 12v polttaneena voin myöntää, että olen ostanut tupakat 99%:sti muualta kuin Suomesta...Ja silti saan mahdollisen hoidon täältä Suomesta...oikeinko? EI todellakaan!Totta on että kaikenlainen ns. huono elämä maksaa yhteiskunnalle monella lailla mutta ne ovat oma tarinansa. Keskitytään nyt tähän tupakanpolttoon eikä venkuloida ja kierrellä asiaa vaikka mieli tekeekin. Ymmärrän sen hyvin.
Tupakanpolttajien kanssahan on tosin turha tästä asiasta kinata koska heidän mielipiteitään ohjailee riippuvuus. Itse aikoinani kakarana poltin kymmenkunta vuotta ja koko ajan tiesin että jonain päivänä lopetan ihan vain sen takia kun se on niin perin juurin älytöntä touhua jolle ei ole olemassa mitään puolustusta. Haitallista, suorastaan vaarallista puuhaa josta ei ole mitään hyötyä. Ei mitään.
Lopettamisesta on nyt jo yli kolme vuosikymmentä ja vaikka silloin päätin että en asiasta kenellekään nipota niin silloin en aina malta pitää leipäläpeäni kiinni kun joku marisee tupakka suussa rahapulaansa. Täytyyhän sitä rahaa olla jos sitä on vara syytää täysin hukkaankin.
Tiedän kokemuksesta ettei se lopettaminen helppoa ole mutta kun nykyään on saatavana kaikenlaisia apukeinoja. Ei niitä silloin 70-luvulla ollut, roti piti löytyä omasta selkärangasta.
Hieman auttaa kun ajattelee että tupakanpolton lopettamisen taloudellinen vaikutus aski per päivä polttavalla on suurin piirtein sama kuin noin 200 –250 euron palkankorotus kuussa, hieman veroasteesta riippuen. Kelpaisiko? Eikä sen eteen tarvitse tehdä töitä kuin muutama viikko, sitten on sen verran kuivilla että alkaa pärjäillä ja rahaa säästyy koko ajan.
No joo, kyllä teki taas hyvää vähän vaahdota. Eikä minua tupakanpoltto sinällään haittaa, Suomihan on todellakin vapaa maa jossa jokaisella on oikeus olla juuri niin tyhmä kuin on. Eihän ihminen sille mitään voi.
- pulu
Mieluummin kieltäisin sen asuntalojen parvekkeilla.
- kas kun..
kun ei pstetä samantien koko suomen valtion alueelle tupakointikielto, johan kasvattais laivayhtiöiden yms matkailualan yritysten matkustajamääriä.
- TIETENKIN......
haluaa lieltää, eihän tuo ole mikään uutinen, kysyttäis reiluuden nimissä myös tupakoimattomilta.
- ymmälläni
Mitä sää oikein haluat sanoa?
- NäinPä
Tupakoivat ovat työmaalla ja työpisteessään vähemmän aikaa kuin tupakoimattomat. Siksi vähempi palkkaa!!!
- patsastelija
NäinPä kirjoitti:
Tupakoivat ovat työmaalla ja työpisteessään vähemmän aikaa kuin tupakoimattomat. Siksi vähempi palkkaa!!!
EIH...joissakin pisteissähän saa polttaa ihan vapaasti, joten tuo peruste ei toimi....
Samalla tavallahan pitäisi palkkaa pienentää niiltä esim. ketkä ajattelevat työpäivän aikana muita asioita kuin työasioita? - antti
NäinPä kirjoitti:
henkilö a (tupakoiva) on osaava työssään saa paljon aikaiseksi ja on tuottava työntekijä.
henkilö b (ei tupakoi) on aikaansaamaton patalaiska ja ammattitaidoton,eli tuottaa tappiota.
kummalle mielestäsi kuuluu maksaa parempi korvaus hukkaan menneestä vapaa-ajasta? - demokratia
Koska tupakka on terveydelle haitallista, niin se on kaikkien etu, jos tupakointi lopetetaan. Verorahat säästyy keuhkosyöpätapauksissa jne., eikä tupakoimattomia sairastuteta toisten tupakoinnilla.
Enemmistö päättää yleensä, mitä tehdään, varsinkin, kun se on eettisesti oikein olla tupakoimaton. - .......
antti kirjoitti:
henkilö a (tupakoiva) on osaava työssään saa paljon aikaiseksi ja on tuottava työntekijä.
henkilö b (ei tupakoi) on aikaansaamaton patalaiska ja ammattitaidoton,eli tuottaa tappiota.
kummalle mielestäsi kuuluu maksaa parempi korvaus hukkaan menneestä vapaa-ajasta?Pitää siis tietenkin verrata samantasoisia työntekijöitä, joista toinen polttaa ja toinen ei. Polttaja hukkaa työaikaansa ja terveytensä polttamiseen ja on ennen eläkeikää jo ehkä sairas tupakkatauteihin.
- kaverit
NäinPä kirjoitti:
ENEMMÄN PALKKAA koska suuremmat menot ja koska enemmän jotuvat tekemään töitä että laskat ei tupakoiva saisivat kytätä että niillä kuluisi aika jotenkin kyttäävät koska pääsevät kotia vilkuillaan ranteeseen näkyykö kello , onko tukka hyvin käydään vessassa vähän väliä liekkö matoja vai mikä
- sätkä
kyllä sen vois kieltää,olin eräässä valtion omistamassa työ paikassa 9 vuotta töissä ja huomasin kun itsekkin silloin poltin,nyt kylläkin polttamatta 12 vuotta.se aika työpäivänä mikä meni tupakoidessa oli varmaan 1.1.5h päiväsä ja siinäkin paikassa polti melkein kaikki meitä oli noin 30 henkeä,siitä tulee aika hurja luku päivään ja entäpä vuoteen.kannattaa harkita vakavasti kieltoa.
- Syltti78
Montako poltit oikesti työaikana? Poltan itse ja mulle menee ehkä 20 minuuttia tyaikana poltamiseen. Ja silloin aloitan työpäivän 6.00 ja lopetan 15.00-16.00 maissa joskus myöhemminkin?
- oposummi
Tupakointi on henkinen heikkous. Tarviiko sitä itseään tuhota ihan itsetietoisesti?! Mun puolesta saa silti vettää sitä pölliä edeleen kunha polttavat sitten ulkona tai sellaisissa tiloissa missä se ei häiritse savuttomia.
- Jalopeno33
Kaikille muille aloille ehdoton kielto, paitsi sukellushitsarit sais poltella.
- marja
Työskentelen työpaikalla, jossa kaikki polttavat, siis minäkin. Työaikana saa isossa hallissa polttaa niin paljon kuin sielu sietää. Silti toivoisin, että järjestettäisiin joku koppi, niin tulisi vähän edes vähennettyy, kun ei viittis aina mennä sinne...
- ja ajattele
Siellä isossa hallissa polttelet omat tupakkas ja sitten vielä hengität jokaisen työkaveris polttamas tupakan sekä joka ikisen tupakan mitä siellä hallis on ikinä tupruteltu.
Tuskinpa siellä on hyvät ilmastoinnit sekä siivoukset joilla pääsis savuista. Arvelen näin jo pelkästään sen takia, että siellä hallissa saa poltella niin paljon kuin sielu sietää eli ei välitetä.
Ajattelepas sitä, siinä keuhkot saakin jo aikamoisesti väriä pintaan - oot säkin
pöljä.. ole onnellinen jos saatte vielä nykyään polttaa sisällä!!!
- yksi tiimistä
Tiimissämme kaksi henkilöä käy tupakalla 1-2 kertaa tunnissa,toiset joutuvat silloin tekemään heidän työsä. Se on ihan väärin.
- mirva
Kieltoon vain.. En polta, vaikka polttaisinkin niin ei haittaisi jos työpaikalla ei sais polttaa.
Baareihin sama kielto, kiitos - mmh..
mirva kirjoitti:
Kieltoon vain.. En polta, vaikka polttaisinkin niin ei haittaisi jos työpaikalla ei sais polttaa.
Baareihin sama kielto, kiitosisäni on ravintolassa töissä se ei itse polta mutta joka ilta tai päivä ku se tulee kotiin niin se yrittää rykiä keuhkot pellolle! se on ilkeää lapsesta kuunnella, mie olen kuunnellu joka yö kun olen vain kotona niin sitä ja se on niin surullista, mie haluan että isä vois joskus tulla kotiin niin ettei sen tarvitsisi yskiä ja yökkiä.. että kyllä tupakka kieltoon työpaikoilla!!!
- Syltti78
mmh.. kirjoitti:
isäni on ravintolassa töissä se ei itse polta mutta joka ilta tai päivä ku se tulee kotiin niin se yrittää rykiä keuhkot pellolle! se on ilkeää lapsesta kuunnella, mie olen kuunnellu joka yö kun olen vain kotona niin sitä ja se on niin surullista, mie haluan että isä vois joskus tulla kotiin niin ettei sen tarvitsisi yskiä ja yökkiä.. että kyllä tupakka kieltoon työpaikoilla!!!
Olen sitä mieltä että jossain työpaikossa voisi kyllä kietää. Ja ravintola on yksi niistä. Vaikka itse poltan niin välillä on kyllä niin hirvee savu baareissa että tulee ihan paha olo. On eri asia jos löytyy työpaikassa paikka mihin voi mennä tupruttelemaan savuketta esim. ulkona, silloin se ei häiritsee työkavereita, paitsi jos seisoo ihan ulkooven vieressä.
- kohtuus
Syltti78 kirjoitti:
Olen sitä mieltä että jossain työpaikossa voisi kyllä kietää. Ja ravintola on yksi niistä. Vaikka itse poltan niin välillä on kyllä niin hirvee savu baareissa että tulee ihan paha olo. On eri asia jos löytyy työpaikassa paikka mihin voi mennä tupruttelemaan savuketta esim. ulkona, silloin se ei häiritsee työkavereita, paitsi jos seisoo ihan ulkooven vieressä.
Joo... Voisi kuvitella että tässäkin voisi jonkun kompromissin saada aikaan. Miksei RAvintoloissa/baareissa vois olla jotain erillistä tilaa tupakoinnille..jos vois nauttia kans juominkeij. Ja joustavuutta erityisesti pienten kuppiloitten osalta kiitos.
- bihanna
2007 tulee voimaan se että tupakointi kielletään koko naan ravintoloissa. minä juttelin tässä pari viikkoa sitten kavereitteni kanssa tästä aiheesta ja minusta se ylettyy kohta siihen pisteeseeen että tupakointi kielletään koko suomessa..
- Milkkis
Jää kyllä verotuloja saamatta aikapaljon,eikä se terveyttä takaa kuitenkaan,voihan sitä vaikka masentua pahasti. Kyllä se ihminen on kummallinen,kaikki pitää olla kiellettyä ja sitten kirotaan veroja jotka tämänkin tupakkalain jälkeen nousee varmasti. Paljon tupakoiva maksaa ja tietenkin sairastaa,mutta onkohan varma että tupakoinin vuoksi? Samoja sairauksia on niilläkin jotka ei polta eikä heidän ystävät. Kuinkahan moni keuhkosyöpä on alkanut ammattisairaudesta ja väärien aineiden käytöstä jo nuorena,kun niiden vaarallisuutta ei tiedetty. Niin kävi veljelleni. Tutkimuksissa löytyi aspestia,lyijyä ym jotka ensin vaikuttivat ja muuttui syöväksi. Me emme tidä mikä on oikein ja 100% terveellistä.
- lakkoilija
Mikä ihmeen kieltopuumi menossa? Miks Tupakoiville asiakkaille ja tupakoiville ravintoloitsioille ei saa omaa ravintolaa? Sinne ei olisi asiaa tupakoimattomilla. Miks kaikki mustavalkoista? Rakastetaanko niin kieltoja vai haluamme olla aina oikeassa ja sinä väärässä.Siis valinnanvapaus pois.Mitä kiellämme seuraavaksi.
- Syltti78
Milkkis kirjoitti:
Jää kyllä verotuloja saamatta aikapaljon,eikä se terveyttä takaa kuitenkaan,voihan sitä vaikka masentua pahasti. Kyllä se ihminen on kummallinen,kaikki pitää olla kiellettyä ja sitten kirotaan veroja jotka tämänkin tupakkalain jälkeen nousee varmasti. Paljon tupakoiva maksaa ja tietenkin sairastaa,mutta onkohan varma että tupakoinin vuoksi? Samoja sairauksia on niilläkin jotka ei polta eikä heidän ystävät. Kuinkahan moni keuhkosyöpä on alkanut ammattisairaudesta ja väärien aineiden käytöstä jo nuorena,kun niiden vaarallisuutta ei tiedetty. Niin kävi veljelleni. Tutkimuksissa löytyi aspestia,lyijyä ym jotka ensin vaikuttivat ja muuttui syöväksi. Me emme tidä mikä on oikein ja 100% terveellistä.
Eihän sitä tiedetä vaikka ruokakin on myrkyllistä, nykyään pitää olla niin paljon kemikaaleja että tuhohyönteiset eivät tuhoo satoa. Ja se ruoka mitä ne antaa eläimille se ei varmasti oo tervellistä. Melko varmasti kaikki lintuinfluenssa ja hullunlehmän tauti tulee vaan siitä että eläinten ruokaa ei oo puhdasta. Niin miksi pitäisi sitten kieltää tupakoinnin? Ei se oo tervellistä mutta ei oo mitään muutakaan nykyään.
- Hansu
Samahan se on, viettääkö tauon kahvihuoneessa vai tupakkahuoneessa. Omalla työpaikallani se ei ainakaan häiritse ketään. Kielletään tupakointi saman tien ulkoilmassa jne. Menee älyttömäksi. Jotain rajaa!!
- En polta itse
Miksikö pitäis kieltää,osoitetaan vain paikka missä saa polttaa,ei se minua ainkaan haittaa jos joku haluaa savutella.Nyt kun ollaan jo ravintoloissa polttaminen kieltämässä,niin eiköhän kielletä koko tupakan maahan tuonti,niin päästään kaikki helpomalla.Kyllä Suomi on luvattu lakien maa,ensin muutama vuos sitten ravintolat satsasivat ilmastointiin tupakoinin takia ja nyt siellä kielletään kokonaan polttamasta,män rahat ihan hukkaan eli ketuille.Eikös se riitä että annetaan jokin paikka taikka alue missä saa savutella,luulisin sen riittävän,mitä häh??!!
- suomalainen
Ehdottomasti. Nyt kun muuallakin on tehty, se voidaan tehdä myös Suomessa.
- PPTT
Ihmisillä on näköjään hyvin epämääräisiä käsityksiä mitä tupakoinnin kieltämisellä työpaikoilla haetaan.
Kiellon puolesta on monia hyviä pointteja, muun muassa nämä:
- Tupakoinnin lopettamisen myötä työtehokkuus lisääntyy. Ja turha länkyttää, että kielletään myös kahvi ja ruokatauot. Ne on järkevästi perusteltavia säännöllisiä taukoja, joiden avulla vireystila ja työteho pysyy yllä. Ei ihminen mikään kone ole, että voisi tehdä työtä tauotta. Väitän että tupakoitsijat käyvät useammin tupakalla kuin vain näillä virallisilla tauoilla. Ja kun joku fiksu keksii sanoa, että tarvitsee tupakkotauot pysyäkseen virkeänä: Ei se tupakka elämän perustarpeita ole. Se on itseaiheutettu riippuvuus toisin kuin esim. lepo ja ruoka.
- Sairaspoissaolot vähenevät ja henkilökunta on terveenpää. Kustannukset pysyvät maltillisimpina.
- Monesti myös tupakoimattomat joutuvat jossain määrin kärsimään tupakoivasta työkaverista. Jos ei nyt aktiivisesti terveytensä puolesta, niin ainakin niin että joutuvat tekemään tupakalla olevan työkaverin työt hetkellisesti.
Ehdotukseni onkin, että tupakoitsijat tupakoisivat kahvitauolla/ruokatauoilla tai jos muuten on tarve käydä polttamassa niin kellokortit käyttöön ja kirjaa itsensä ulos. Toisin sanoen: ei saa palkkaa tupakointiin käyttämästä ajastaan. Se tekeekö tupakoimaton sillä välin töitä, ei liity tähän. Emme voi yleistää, että tupakoitsijat ovat ahkeria työntekijöitä ja tupakoimattomat lorvivat vastaavan ajan kuin toiset on tupakalla. Yhtälailla niitä lusmuja on molemmissa.- Patsastelija
Kielletään myös työajalla vessassa käynti....Ja jos käy, niin omilla tarvikkeilla, ja leimataan "Ulos" samalla tavalla kuin tupakalle menijät...Naisetkin voivat sitten miettiä, miten joka kuukautiset naiselliset vaivat hoidetaan...!
Heh...on muutes maailma (mm. Suomi) muuttunut...20v sitten oli ihan normaalia, että joka työhuoneessa jne.. oli tuhkakuppi tupakoitsijoita varten, nyt ei todellakaan! Silloin tupakoitsijat hallitsivat "maailmaa", nyt tilanne on muuttunut (osittain järkevämpään suuntaan). Itsekin 12v kessutelleena (nyt lakossa) myönnän, että tupakoimattomasta tupakan savu tuoksuu varmaan "kuolemalta", ja ymmärrän hyvin nykyään vallitsevat tupakkakoppikulttuurin... - PPTT
Patsastelija kirjoitti:
Kielletään myös työajalla vessassa käynti....Ja jos käy, niin omilla tarvikkeilla, ja leimataan "Ulos" samalla tavalla kuin tupakalle menijät...Naisetkin voivat sitten miettiä, miten joka kuukautiset naiselliset vaivat hoidetaan...!
Heh...on muutes maailma (mm. Suomi) muuttunut...20v sitten oli ihan normaalia, että joka työhuoneessa jne.. oli tuhkakuppi tupakoitsijoita varten, nyt ei todellakaan! Silloin tupakoitsijat hallitsivat "maailmaa", nyt tilanne on muuttunut (osittain järkevämpään suuntaan). Itsekin 12v kessutelleena (nyt lakossa) myönnän, että tupakoimattomasta tupakan savu tuoksuu varmaan "kuolemalta", ja ymmärrän hyvin nykyään vallitsevat tupakkakoppikulttuurin...Arvasin, että jonkun pitää alkaa väkisin vääntämään vaikka takuulla tajusit pointin. Mutta väännetään nyt rautalangasta vielä:
Vessassa käyminen on perustarve aivan kuin ruoka, juoma, lepo jne.
Tupakointi puolestaa on oma, itseaiheutettu riippuvuus, jota minun mielestä ei työnantajan tai työkavereiden tarvitse hyväksyä palkallisella työajalla.
20vuodessa on kehitys mennyt joka alalla eteenpäin. Ei ennen aikaan tiedetty niin paljon terveydestä & hyvinvoinnista, eikä osattu panostaa siihen. Kiitos valistavasta viestistä. Tuo yleistämättömyys pitää aina muistaa.
Kysymys tupakoitsijoille: Mihin natsa? Käytätkö tupakoitsijan ikiaikaista oikeutta liata katuja, pihoja, kukkalaatikoita vai onko taskussasi matkatuhkakuppi???- Syltti78
Mitä luulet että ne jotka eivät juo kahvia tekisi? Itte poltan enkä juo kahvia, ruokatauko en ehdi pitää koska en tykkää syödä nopeasti, pitäsi ainakin olla se 45 min. Muuten tulee paha olo.
Ja jos se jokaa poltta pitää 5 minutin tauko ja se joka juo kahvia 15 min. Niin kuka pitää sit pidemmän tauon. Ja ei kaikki jotka polttaa pitää enemmän paussia kuin ne jotka ei polttaa. - Syltti78
vaarivaari kirjoitti:
Kiitos valistavasta viestistä. Tuo yleistämättömyys pitää aina muistaa.
Kysymys tupakoitsijoille: Mihin natsa? Käytätkö tupakoitsijan ikiaikaista oikeutta liata katuja, pihoja, kukkalaatikoita vai onko taskussasi matkatuhkakuppi???Ai että tupakoitsijat vai likoo katuja, pihoja jne. Kyllä löytyvät nekin jotka eivät jaksa kantaa esim. jädepaperin edes 5 metriä seuravaan roskakoriin.
- on taas
no tämä tästä vielä puutui. eikös olis hyvä kun lopetetaan koko tupakan myynti ja alkoholin ni ei sit tarvitse koko ajan tehdä uusia kieltoja.
- käryyttäjä
Niinpä niin, tupakoin. Vaan tulen tarkoituksella töihin sellaiset 15 minuuttia aiemmin aamusella joten ne muutamat ruokatunnin ja kahvitunnin lisäksi pitämäni tauot olen jo "tehnyt sisään".
Ja tottapuhuen pidän mukanani pastilleja aina jotta henkeni ei tupakalta haiskahtaisi. Tupakointipaikka on ulkona joten vaatteisiin tarttuva haju on minimissään.
Työtoverinani on runsaasti ylipainoinen nainen joka on ollut pitkiä aikoja selkänsä, polvensa sekä pahan närästyksen takia sairaslomilla...ja minä olen sitten tehnyt hänenkin työnsä pienessä firmassa...Itseaiheutettuja vaivoja nekin hänellä ovat..että eiköhän sitä sitten voitaisi tätä terveysaatetta laajentaa kerralla.
: jokainen työntekijä kerran kuussa puntarille ja paristi vuodessa verikokeilla tarkastellaan vielä kolestrolit...ja jollei ole ruokavalio, paino ja veriarvot kunnossa niin palkanvähennyksiä tms. sanktioita peliin ;) Ja toki kuntotestit täydellisinä kerran vuoteen. Voi perkele kuinka nipottajien maaksi on suomenniemi mennytkään!!!!
- Mikseisaa?
Poikkeavat maut, tavat ja tottumuksetkin voisi kieltää! Minä en pidä kalan hajusta enkä mausta, joten ne ainakin vois kieltää lailla. Myöhemmin lakia voisi sitten rukata, ja sallia lohikeitto ja tonnikala, ne kun sattuvat maistumaan hyvältä. Sillin hallussapidosta, myymisestä ja ostamisesta määrättävät rangaistukset tulisi säätää ankarimman mukaan.
Toisaalla vastustaisin homejuuston kieltoa koskevia ehdotuksia koska se on minun makuuni.
Kannatan vaaleanpunaisen kieltämistä kaikissa sen sävyissä. Sävyjen osalta kieltoa ei kannattaisi kovin tarkkaan lähteä laissa määrittelemään, eikä turhaan rasitamaan lainsäätäjää pikku tarkennuksilla, vaan asia tulisi jättää tuomioistuinten eri asteiden murheeksi.
Myös kaikki hajut, jotka eivät mielestäni tuoksu/haise sopivalle tulisi lailla kieltää.
Jos lopetan jonkin ruoka-aineen taikka vastaavan käytön tulisi sellaisen osalta ryhtyä välittömästi kieltäviin lakiasäätäviin toimenpiteisiin.
Jos on joku, joka ei ymmärrä itse, mikä on hyvän makuista, hajuista, väristä, näköistä tai mitä ikinä, tulisi kaiken varalta jollain pakkokeinolla vangita taikka tuomita sakkoihin. Ristiriitaisten tottumusten ym. muodostuminen on uhka toisin kokeville!
1984 ;)- antti
...ettei aina tarvis narista turhista asioista
- Mikseisaa?
antti kirjoitti:
...ettei aina tarvis narista turhista asioista
Ettei ihan kaikki mene. Jäisi jotain mistä aloittaa alusta.
- armageddon
Jahas että sitä meinataan joka paikassa lopettaa tupakanpoltto...hyvähän se on näiden absolutisteiden sanoa vastaan tai muuten vaan savuttomien ihmisten...ei todellakaan pitäisi..sama kuin se baari juttu että tupakkaa ei saa polttaa sisätiloissa...Hyvät ihmiset tulkaa järkiinne! on myös keksitty savuton ja savullinen puoli!!!! koittakaa nyt takoa päähänne hieman järkeä!
- ajatteleva
Tupakoitsijat voisivat käyttää myös omaa järkeäkin, esimerkiksi eräässä asiakas palvelupisteessä tupakoivat työntekijät käryyttelevät aivan etuovien edessä, vaikka lasten päiväkoti on melkein vieressä..
Että melko IDIOOTTIMAISTA TOUHUA TUPAKOITSIJOILTA!
Jos tupakoitsijat vaivautuisivat käyttämään omaakin järkeä siinä sopivan tupakkapaikan valinnassa, niin ehkä meidän savuttomienkaan ei tarvitsisi neuvoa tupakoitsijoita niin paljoa..
Vai pitäisikö Suomesta kieltää tupakointi kokonaan? - kanaverkko-aapo
ajatteleva kirjoitti:
Tupakoitsijat voisivat käyttää myös omaa järkeäkin, esimerkiksi eräässä asiakas palvelupisteessä tupakoivat työntekijät käryyttelevät aivan etuovien edessä, vaikka lasten päiväkoti on melkein vieressä..
Että melko IDIOOTTIMAISTA TOUHUA TUPAKOITSIJOILTA!
Jos tupakoitsijat vaivautuisivat käyttämään omaakin järkeä siinä sopivan tupakkapaikan valinnassa, niin ehkä meidän savuttomienkaan ei tarvitsisi neuvoa tupakoitsijoita niin paljoa..
Vai pitäisikö Suomesta kieltää tupakointi kokonaan?Mitä sä stana yleistät että tupakoivat ovat kaikki ajattelemattomia? Itse tupakoin enkä pidä sitä hyvänä harrastuksena, mutta se ei tee minusta huonoa ihmistä. Taidat olla itse ajattelematon. Tämä on myös kaikille muille jotka ovat "muita parempia" joka v**un asiassa. Enemmän minua ottaa päähän vaikka liikenteessä tapahtuva toisten huomiotta jättäminen.
- Hyvä idea
eihän se muuten lopu .Kielto ja rangaistukset jos ei noudata sääntöä palkasta pois vain ne monet kymmenet minuutit joita heillä menee laiskotellessa ja kärytellessä hirmuisia haisuja jokapaikkaan ympäristöön .
Työpaikoilla kun lasket kuinka paljon aikaa menee siihen tupakointiin niin kyllä se on vain monta tuntia viikossa ja jo päivässä työajasta menee
tupakointiin heillä vähintäin pari tuntia joten jos ei heille palkan alennus niin sitte meille jotka tehdän töitä ne ajat saatais aikahyvitys tai sittne palkanlisää paljon .
johan loppus tupruttelu ja haiseminen ja saastuttaminen ja oman itsensä tuhoaminen - fadsfasddf
Suksikaa kotiinne!!!
On se kummakun suomessa halutaan jo KAIKKI kieltää. Kelataas tätä tupakkiasiaa oikee, missä ei saa polttaa.
1) Ravintoloissa. Haittaa muita (tämän ymmärrän)
2) Kotona. Lapset ei saa nähdä
3) Työpaikoilla. ?!?!?!?
4) Yleensäkään missään? (mummot valittaa)
Tuleeko valtiolle seuraavaksi kustannuksia kun rakennetaan tupakkakoppeja keskelle toria?
Paskat, minä poltan missä haluan. Se kuka tulee valittaan niin tulkoon. höngin päin, kuka käskee seisomassa ja haistelemassa "minun" raikasta ilmaani??? Vielä toisen valittaa, tumppaan käteen ja vedän itsepuolustuksesta.
Mielestäni voitas pistää uuslaki... Kitisijät hiljaa!!!! Jos haluatte jotain uutta ja hienoa perustakaa oma valtionne vaikka ahvenamaalle ja kitiskää siellä. helvetti- Mutta mitään et mahda
Päinvastoin, sinä poltat siellä missä se on sinulle sallittua (tupakkakopeissa), joita
meidän tupakoimattomien tulisi vaatia ehdottomasti lisää..
Ainahan voit lopettaa tupakointisi ja siirtyä meidän savuttamattomien pariin.. Hyvä piriste on esimerkiksi tee- tai kahvi..
Savuttomuus kunniaan!
- minä
tupakointi pitäisi järjestää työpaikka kohtaisesti.eli jos työskentelet esim ulkona voit tuprutella mutta jos työskentelet esim tehtaassa\toimistossa\virastossa yms on tupakointi työ ajalla kielletty.koska siellä tupakalla ramppaaminen syö työaikaa.pureskelkoot nikotiini purkkaa.se on sitten eri asia miten naurettavana kukin kokee tupakoivan työkaverin:) istuvathan he monesti kuin kanat orrella sätkää imien.
- Meija
Heippa!
Tottkai tupakointi työpaikoilla pitää kieltää, koska työntekemisen takana on hyvinvointi ja tupakoiminen estää terveydellistä hyvinvointia. Mielestäni johtajan ei erityisesti edes pidä antaa työntekijän tupakoida työpaikalla. Kyseisestä asiasta pitäisi tulla ihan kansainvälinen toimiminen.
Tupakoiminenhan hidastaa työntekijän tehoa älyllisesti ja nopeudellisesti.- Huomaavainen tupakoitsija
Meikä tuossa juuri sai valmiiksi 18 kirjettä eri vastaanottajille, tarkisti vastaanottajien osoitetiedot, printtasi ja teki vielä osoitetarratkin valmiiksi. Tupakoimaton 20 vuotta nuorempi kävi ihmettelemässä, että sehän sujui.
Että niin tyhmäksi tulee kun on vetänyt tupakkaa vuodesta 1964. Mutta vain max viisi käärylettä päivässä!
Sitten vasta sytytti röökin kun muut häippäsi himaan, siis ne väsyneet raittiit. Tietsikan kello näyttää nyt 17:45 ja vanha väsynyt tyhmä lähtee kotiin... - mä vaan...
olen sitä mieltä, ettei työteho lisäänny, jos tupakoijat tupakoivat normaaleilla TAUOILLAAAAAAN.en ymmärrä koko keksustelua siitä, että tupakoitsijat LORVII, koska ei tietenkään kukaan saa tupakan takia lorvia, vaan poltella voi vaikka askin ihan rauhassa sillä lain määräämällä tauolla jonka pitävät myös ne ei tupakoivat. aivan sama mitä kukin tekee omalla TAUOLLAAN, vaikka vetelisi kä###nsä työpaikan vessassa, samahan se !! sen kyllä ymmärrän ettei kellään ole oikeuksia viettää ylimääräisiä lorvimistaukoja tupakan merkeissä. mutta eikö se ole jo itsestäänselvyys aikuisten ihmisten kesken?
- ...ohi asian.
Tupakointi ei hidasta älyä yhtään enempää kuin lukeminen. Tupakassa on nikotiinia, joka toimii ihan oikeasti päänupissa välittäjäaineena -> 'ajatukset' liikkuvat nikotiinin avustuksella vilkkaammin. Sähkökemiallisesti koehenkilöillä testattu juttu. Teolliseen tupakkaan on muuten lisätty myös vähän kemikaaleja, jotka aiheuttaa useimmilla ihmisillä hyväntuulisen ja rennon fiiliksen.
Huonona puolena tupakassa on sen kemikaalien epäterveellisyys fyysiselle kropalle. Ei ne myrkyt ihan kamalia ole, mutta kyllä niihin voi kuolla. Harmillinen haitta tulee tuosta mainiosta nikotiinista, joka erinomaisella jalostuksella aiheuttaa inhan riippuvuuden joillekkin.
Harmillista on myös tupakassa sen käry, joka ei monia tupakoimattomia vieressä miellytä, mutta onneksi niin monessa työpaikassa on tähän hieno ratkaisu -> Erillinen tupakointi tila. Mahtava keksintö heti perunankuorintakoneen jälkeen...!
Itse en valitettavast teollista tupakka osaa arvostaa, vaikka oikeita ihan hyviä käsinkäärittyjä sikareita välillä tupruttelen kanssaihmisten harmiksi/iloksi...
ps. ...nuo sikari kommentit ei vissiin kuuluisi tähän keskusteluun, sori... - kiukuttaa
mä vaan... kirjoitti:
olen sitä mieltä, ettei työteho lisäänny, jos tupakoijat tupakoivat normaaleilla TAUOILLAAAAAAN.en ymmärrä koko keksustelua siitä, että tupakoitsijat LORVII, koska ei tietenkään kukaan saa tupakan takia lorvia, vaan poltella voi vaikka askin ihan rauhassa sillä lain määräämällä tauolla jonka pitävät myös ne ei tupakoivat. aivan sama mitä kukin tekee omalla TAUOLLAAN, vaikka vetelisi kä###nsä työpaikan vessassa, samahan se !! sen kyllä ymmärrän ettei kellään ole oikeuksia viettää ylimääräisiä lorvimistaukoja tupakan merkeissä. mutta eikö se ole jo itsestäänselvyys aikuisten ihmisten kesken?
Savuttakaa itsenne vaikka heti hengiltä, mutta tehkää se siististi,ettei sivulliset kärsi. Tosiasiahan on, että tupakoitsijat ovat aika härskejä. Törkeästi kokoonnutaan kauppojen ja muiden rakennusten ulko-ovien eteen savuttamaan, jotta varmasti sivulliset joutuisivat kulkemaan savupilven läpi. Sitten tietysti natsat heitetään maahan vaikka
tuhkakuppi olisi aivan lähietäisyydellä. Sama piittaamattomuus jatkuu sitten kotonakin. Mennään parvekkeelle tai ulos toisten ikkunan alle käryttämään, jotta naapurikin saisi osansa aromeista. Kyllä vielä on Suomen kansassa sivistämistä.
- japi
tupakointi työ paikoilla tapahtuu kessu kopissa jolloin se ei voi häiritä niitä jotka ei polta minun työpaikalla kessukopissa käy istumassa nekin jotka ei polta eli jos on asiaa henkilölle joka on kessulla niin mennään kessukoppiin tai puhutaan oven läpi miten on pitäisikö kieltää kahvitauko kaikki ei juo kahvia ja jää sitämyöten kahvitupaan lorvimaan vai onko se saavutettu etu että on kahvitauko eiköhän se ole myös kessutaukokin ja jos työteho nousis kun ei polteta niin nouseeko palkka ei alatte ruikukkamaan jostain uudesta asiasta todennäköisesti pensanhinnasta
- Syltti78
Yhtä hyvin voisiin myös kietää kahvin juontia työpaikalla. Onhan sekin tavallaan myrkkyä.
- polttaja
aivan! kahvikin aiheuttaa riippuvuutta kuten kessukin. ja on myrkkyä.
- blondi-72hki
mulle ihan sama kunhan ei häiritse työntekoa.
- manta69
Jos työpaikoilla kielletään tupakointi niin siitä syntyy sekametelisoppaa ja sitäpaitsi tupakoitsijat tekee saman työn kuin tupakoimattomat!Ei pitäisi tupaikomattomien narista,saisivat hävetä!Ulkona sitä tupakkaa tuprutellaan eikä sisällä. PS.20 vuotta olen tupakoinut enkä aio lopettaa vasta kun tupakointiin kyllästyn!
- mäkin
- kyllästynyt
mäkin kirjoitti:
Minulla on sellaisia kokemuksia tupakoitsijoista, että ovat harvinaisen hankalia työkavereita ; Ku tulee työmaalla tiukka paikka tai pitäisi tehdä jotakin, niin tupakoitsijat ainakin minun kokemusteni mukaan livahtavat tupakka- tauolle.
Muutenkin juoruillaan siellä tupakkaringissä ja teetetään töitä tupakoimattomilla työntekijöillä.
Lisäksi koulu- ja työelämästä on kokemuksia, että pummataan rahaa tupakoimattomilta, eikä sitten koskaan makseta takaisin. Ehdottomasti sitä mieltä, että jos työnteko ei maistu ilman tupakkaa, niin ei ole pakko tulla sinne työmaalle pilaamaan toisten työpäiviä.. Tai jos tupakointi sallitaan työpaikoilla, niin menkööt tupakoimaan kahvitunneilla koppeihin, jotka sijoitetaan 200 metrin päähän kahvipaikasta.. Saavat matkalla savustettuihin aivoihinsa edes vähän happea.. - pään yli
kyllästynyt kirjoitti:
Minulla on sellaisia kokemuksia tupakoitsijoista, että ovat harvinaisen hankalia työkavereita ; Ku tulee työmaalla tiukka paikka tai pitäisi tehdä jotakin, niin tupakoitsijat ainakin minun kokemusteni mukaan livahtavat tupakka- tauolle.
Muutenkin juoruillaan siellä tupakkaringissä ja teetetään töitä tupakoimattomilla työntekijöillä.
Lisäksi koulu- ja työelämästä on kokemuksia, että pummataan rahaa tupakoimattomilta, eikä sitten koskaan makseta takaisin. Ehdottomasti sitä mieltä, että jos työnteko ei maistu ilman tupakkaa, niin ei ole pakko tulla sinne työmaalle pilaamaan toisten työpäiviä.. Tai jos tupakointi sallitaan työpaikoilla, niin menkööt tupakoimaan kahvitunneilla koppeihin, jotka sijoitetaan 200 metrin päähän kahvipaikasta.. Saavat matkalla savustettuihin aivoihinsa edes vähän happea..painu muualle mariseen.. et haistaisi ja näkisi sitä kun noin hernettä nenään vedät...
- jomitajy73
itse en polta,enkä haluakaan polttaa. koska sillä
pilaa vain oman ja toistenkin terveyden.omaan
kristillisen kasvatuksen,jossa ei nautintoaineita
käytetä. olen itse raitis. kannatan ehdottomasti
kokonaan tupakoinnin kieltämisen työpaikoilla.
se vaarantaa terveyden huomattavasti.- Mauno. K
En minä ainakaan aio lopettaa polttamista SEN takia että se kiellettäis töissä!! hei haloo!! Mulla on lakisääteinen tauko silloin kun on, ja se on mun asia mitä mä teen omalla tauolla! Loptetaan kahvinjuonti sitten samalla ja veskissä juoksu etc etc....
- hoitzu
Mauno. K kirjoitti:
En minä ainakaan aio lopettaa polttamista SEN takia että se kiellettäis töissä!! hei haloo!! Mulla on lakisääteinen tauko silloin kun on, ja se on mun asia mitä mä teen omalla tauolla! Loptetaan kahvinjuonti sitten samalla ja veskissä juoksu etc etc....
meillä ainakin on 12min päivässä kahvitaukoa joten revi siitä ittelles sätkätukiot jos meinaat ehtiä kahvinkin ryystää! Vai aattelitko polttaa kahvihuoneessa? Et meillä ainakaan..
- autossa
Sitähän on jo kielletty työntekijöiden altistaminen tupakan savulta, kaikilla muilla työpaikoilla paitsi autossa. Edelläajavan tupakointi saastuttaa monta perässä ajavaa autoa. Pätee varsinkin ruuhkissa ja kun muutenkin mennään hiljaa. Ei ku vaan kriminalisoida tupakointi heti niin pääsee siitäkin.
- Särkynyt enkeli
Itsekkin tupakoivana tiedän että työteho on monta kertaa parempi kun tietää että pääsee tupakalle. Ja kun ei-tupakoivat valittaa että työaikaa ei sais käyttää tupakointiin, ni entäs jos käy kahvitauoilla? Mitä helvettiä se kenellekkään kuuluu kulutanko mä taukoaikaani istumalla kahvihuoneessa vai tupakalla?
- sopi odottaakin
Tässä nähdään taas miten tiukkapipoista porukkaa suomessa asuu!
Kaikki täytyisi lailla kieltää..EI HELVETISSÄ TUOLLAISTA KÄSITTÄMÄTÖNTÄ SYRJINTÄÄ!!
jOHAN MEIDÄT ON AJETTU ULOS TUPAKOIMAAN, JA AKVAARIOIHIN!!!
Eikö se jo riitä, työteho on laskenut sen vuoksi kun edes korjaamo hallissa ei saa enää sisällä polttaa, totta helvetissä me käymme ulkona vetämässä sen kessun.. ja varmasti tullaan vetään myös vaikka kielletään...mitä perkeleen hyötyä siitä olisi.
Työteho kasvais normaaliksi kun sais vetää siellä hallissa työn ääressä kuin ennen..
Ymmärrän ettei se sairaaloissa ja toimistoissa onnistu... mutta jossain korjaamohallissa.. missä on satakertaa vaarallisemmat pölyt kuin tupakansavu!!
TÄYSIN PUUPÄITTEN AJATUS KOKO PASKA!!!!!!!!!!!!! - vesku
onkohan kaikki kommentit kirjoitettu omalla ajalla ettei vaan työaikaa olis kulutettu moiseen?
Nykyään tulee vähän väliin joku kielto ehdotus.Pelkkää turhaa holhoamista kaikki.Jos kaikki ehdotukset menisi läpi niin muuttuisipa elämä tylsäksi.Eikö ihminen saa itse päättää mitä elämällään tekee,on se sitten viisasta vai ei.
- koska
Joskus on paikallaan, että asetetaan ulkopuolisia rajoitteita, ku tupakoitsijat eivät ymmärrä sitä, että he vaarantavat savuttelullaan ulkopuolisten terveyttä..
- Milkgirl
Ärsyttää suunnattomasti,kun työkaveri yhtäkkii häipyy tupakkitauolle... Näitä taukoi ku on n. 4-5 työhukin aikana, joten se tekee lintsausta töistä n. tunnin verran...:( Nää on ns "oikeutettuja" breikkejä ja usein nää kaverit vie viel jonku toisen työkaverin "juorutuokiolle"... Joku siis on, joka tekee työt ja toiset sauhuaa... Vaikee puuttua, jos tällänen sauhuaja on esim yksikön "pomo". Meille muile kuuluu se lakisääteinen 20 min ruokatauko, ei muuta... Joskus meinaa hitsata, varsinki ku on kiire ja toisel palaa hermo, ku ei pääse hermosavuille...:( En siitä huolimati ala polttaa työpaikalla, pilata hampaitani ja ihoani ja haista pahalle...;)
- vaikka veskiin
vetään tunnin kauneusunet..
Itse olen aloittanut hiljattain tupakattomuuden. Kyllä se tiukkaa tekee, kun työpaikaltamme kaikki muut(6 henkilöä) marssii savuilla monta kertaa päivässä, aiheuttaen työnantajalle valtavat kustannukset vuositasolla. Olin asennusmatkalla Keravalla, eräässä ruokatehtaassa, jossa työnantaja palkitsee savuttoman työntekijän(koskien vain työaikaa) muhkealla joulubonuksella.Tälläinen käytäntö kaikkiin yrityksiin, joissa on tupakoivia henkilöitä!
- savuttomuus rulaa!
Toihan on hyvä ajatus työnantajalta! Palkitaan tupakoimattomia työntekijöitä joko palkkiolla
tai paremmalla palkalla! savuttomuus rulaa! kirjoitti:
Toihan on hyvä ajatus työnantajalta! Palkitaan tupakoimattomia työntekijöitä joko palkkiolla
tai paremmalla palkalla!Kyseisen ruokatehtaan bonus oli 2000e. Se maksettiin ennen joulua niille, jotka eivät ole kuluneen vuoden aikana tupakoineet työaikana. Eipä siellä montaa kaveria ollut, joille tuo olisi ollut mahdottomuus! Siis vain 8h päivässä.. Ja kun on vielä nikotiinivalmisteet, purkat ja laastarit...HALOO! Mikä siitä tekee niin vaikeaa?! En ymmärrä.. No, toisaalta esim. meidän pikkufirma tuskin suostuisi maksamaan mitään bonusta. Se on enemmänkin isompien ja liikevaihdoltaan mittavampien firmojen asia. Mutta asia on nerokas, suorastaan huippunerokas!
- ongelmaton
NW4EVER kirjoitti:
Kyseisen ruokatehtaan bonus oli 2000e. Se maksettiin ennen joulua niille, jotka eivät ole kuluneen vuoden aikana tupakoineet työaikana. Eipä siellä montaa kaveria ollut, joille tuo olisi ollut mahdottomuus! Siis vain 8h päivässä.. Ja kun on vielä nikotiinivalmisteet, purkat ja laastarit...HALOO! Mikä siitä tekee niin vaikeaa?! En ymmärrä.. No, toisaalta esim. meidän pikkufirma tuskin suostuisi maksamaan mitään bonusta. Se on enemmänkin isompien ja liikevaihdoltaan mittavampien firmojen asia. Mutta asia on nerokas, suorastaan huippunerokas!
Ainakin sellaisissa työpaikoissa, joissa työpaikkana toimii auton tai ajoneuvon / työkoneen ohjaamo. Ette usko miten inhottavaa siellä on olla, kun ikkunat ovat peittyneet harmaalla kalvolla, tumppeja ja polttamattomia tupakoita löytyy joka puolelta ja kojetaulut on sotkettu.. Ja se haju ei varmaan lähde koskaan pois ohjaamosta! Koskaan en ole kuitenkaan tavannut, että tällainen työkaveri olisi siivonnut ohjaamoa tai pessyt ikkunoita, ku tahtoo se huolellisuus olla hukassa muutenkin.
- pirumiehex
ongelmaton kirjoitti:
Ainakin sellaisissa työpaikoissa, joissa työpaikkana toimii auton tai ajoneuvon / työkoneen ohjaamo. Ette usko miten inhottavaa siellä on olla, kun ikkunat ovat peittyneet harmaalla kalvolla, tumppeja ja polttamattomia tupakoita löytyy joka puolelta ja kojetaulut on sotkettu.. Ja se haju ei varmaan lähde koskaan pois ohjaamosta! Koskaan en ole kuitenkaan tavannut, että tällainen työkaveri olisi siivonnut ohjaamoa tai pessyt ikkunoita, ku tahtoo se huolellisuus olla hukassa muutenkin.
pese sinä sitten kun oot noin "ongelmaton"?
- VIIPUKKA
FIKSUA PUHETTA!!!!
- terve!!
Tupakka on huume, joka aiheuttaa vaikeaa riippuvuutta. Kaikki tupakoijat tulisi rangaistuksen uhalla pakottaa pukeutumaan potkuhousuihin, ja pitämään tuttia suussa, silloin kun ei tupakka siinä ole. Uskon, että nopeasti tämä nolostuttava sääntö johtaisi tupakoinnin katoamiseen.
- assss
....läskinpalat korviin , että kaikki näkisivät. voisi pistää miettimään kun seuraavan kerran lipitetään punaviiniä rasvaisen pihvin kanssa...tana
mutta mitä tehtäisiin himourhelijoille (jotka kumminkin loukkaavat itsensä)?? - Annastiina
assss kirjoitti:
....läskinpalat korviin , että kaikki näkisivät. voisi pistää miettimään kun seuraavan kerran lipitetään punaviiniä rasvaisen pihvin kanssa...tana
mutta mitä tehtäisiin himourhelijoille (jotka kumminkin loukkaavat itsensä)??..miksi aina kun puhutaan tupakoinnin kieltämiessä, niin joku ottaa lihavuuden puheeksi. Miten ihmeessä näitä kahta asiaa voidaan verrata keskenään.
- nimetön
Annastiina kirjoitti:
..miksi aina kun puhutaan tupakoinnin kieltämiessä, niin joku ottaa lihavuuden puheeksi. Miten ihmeessä näitä kahta asiaa voidaan verrata keskenään.
ylipainoiset ihmiset ovat terveysriski siinä kuin tupakoivatkin.yleensä kun tupakkaa vastustetaan vedetään esille työtehokkuus.voiko ylipainoinen eli sairas ihminen olla tehokas?paljonko kustannuksia aiheutta ylipainosta johtuvien sairauksien hoito yhteiskunnalle?
nimim.tupakassa veroa miksei "läskissä"? - Annastiina
nimetön kirjoitti:
ylipainoiset ihmiset ovat terveysriski siinä kuin tupakoivatkin.yleensä kun tupakkaa vastustetaan vedetään esille työtehokkuus.voiko ylipainoinen eli sairas ihminen olla tehokas?paljonko kustannuksia aiheutta ylipainosta johtuvien sairauksien hoito yhteiskunnalle?
nimim.tupakassa veroa miksei "läskissä"?mutta ikävä kyllä en siltikään ymmärrä vertausta. Ylipaino on riski, mutta riski vain ylipainoiselle itselleen. Itse ajattelen tupakoinnin kieltämisen syyksi työpaikoilla siksi, että siihen käytetään liikaa aikaa työajasta. Ylipainoisen työtehokkuuteen vaikuttaa varmasti se millaista työtä hän tekee.
- toimii
Jees. Fasismilla voittoon.. eiku lisää lakeija ja pykäliä.. vittu oikeesti kielletään kaikki ni ihmiset näkis oikeesti millases mielipidevankilas tääl eletään.. Mä Taas haluisin Sellasen lain et Tollaset saatanan sossutanttavalittajat pistetään kotiarestiin koska ne aiheuttaa niin paljon henkistä pahaa muille "viattomille sivustakatsojille".. oma valinta se on mennä savusaan baariin perkele.
Taidanki Perustaa liikkeen jonka tarkoitus on saada aikaan kansanäänestys siitä, että pitäisikö ruikuttajat henkisen ilmapiirin parantamiseksi, sulkea neljän seinän sisälle.
Eläköön Demokratia! ;)
- Annastiina
...miksi savuttomat haluavat kieltää tupakoinnin työpaikalla. Tupakointi riistäytyy helposti hanskasta ja tupakointiin käytetään aina vain enemmän ja enemmän työaikaa. Jos ihmisillä ei ole tarpeeksi itsekuria, niin yhteiskunnan pitää sitä kuria järjestää. Tupakoitsijat saavat syyttää itseään syntyneestä tilanteesta.
- 123
...pitäisi opettaa myös ylipainoisille.syödä nyt itsensä huonoon kuntoon...hyi,hyi.
- pyydän
123 kirjoitti:
...pitäisi opettaa myös ylipainoisille.syödä nyt itsensä huonoon kuntoon...hyi,hyi.
kun aiheena oli tupakoinnin kieltäminen työpaikoilla!
- jaa
tupakointiin käytetään aina vain enemmän ja enemmän työaikaa.ja siksi olisikin oikein maksaa ihmiselle palkka tehdystä työstä eikä siitä että poltaa tai on polttamatta.mittarina tehdylle työlle voisi olla vaikka se kuuluisa euro.
mutta jos ei ole tuottavassa työssä niin kuuluisiko maksaa palkkaa ollenkaan? - Annastiina
jaa kirjoitti:
tupakointiin käytetään aina vain enemmän ja enemmän työaikaa.ja siksi olisikin oikein maksaa ihmiselle palkka tehdystä työstä eikä siitä että poltaa tai on polttamatta.mittarina tehdylle työlle voisi olla vaikka se kuuluisa euro.
mutta jos ei ole tuottavassa työssä niin kuuluisiko maksaa palkkaa ollenkaan?Näin voisi tupakoitsijoidenkin mieli muuttua työaikana tupakoimisesta.
- haluatko kiristää
Annastiina kirjoitti:
Näin voisi tupakoitsijoidenkin mieli muuttua työaikana tupakoimisesta.
omaa tahtiasi pienemmällä palkalla.. jos pienet tai hieman suuremmat asiat antaa periksi työnantaja leiriä kohtaan.. helvetti käyttäkää hieman maalaisjärkeä.. miksei nykyään enää nousta barrikadeille.. siksi kun ei enää kellään selkärankaa siihen, pelätään et omat edut menetetään. Se on nähty jo aiemissa työmarkkinajärjestöjen neuvotteluissa vuosien varrella.
- Annastiina
haluatko kiristää kirjoitti:
omaa tahtiasi pienemmällä palkalla.. jos pienet tai hieman suuremmat asiat antaa periksi työnantaja leiriä kohtaan.. helvetti käyttäkää hieman maalaisjärkeä.. miksei nykyään enää nousta barrikadeille.. siksi kun ei enää kellään selkärankaa siihen, pelätään et omat edut menetetään. Se on nähty jo aiemissa työmarkkinajärjestöjen neuvotteluissa vuosien varrella.
siitä että saako työpaikalla tupakoida vai ei, niin jos tupakointia ei saada pois, niin eihän silloin muuta voi kuin alkaa maksamaan palkkaa tehdyistä työtunneista. Siitä onko ne työtunnit tehokkaita riippuu paljolti työnantajan asenteesta. Tämä ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu, mutta syyttäköön tupakoitsijat sitten itseään jos se menee siihen että samalla palkalla joudutaan kiristämään tahtia. Minua ei tupakoivat työntekijät häiritsisi jos he käyttäisivät tupakoimiseen aikaansa ainoastaan tauoilla, mutta ikävä kyllä näin ei useinkaan ole.
- VIIPUKKA
123 kirjoitti:
HEI HALOO lihavuus on ihan eri asia kun tupakoida, ja terrorisoida savu haitoilla muita ihmisiä, mä en mielestäni lihoo kun kaveri syö, mut kun se tupakoi mun seurassani, joudun väkisinkin hengittelemään savut siinä sivussa....
- Nimetön
Kyllähän tuo laki lisäisi motivaatiota lopettaa. Nyt se ei ole vielä aivan kohdallaan, kun on hermot muutenkin jo riekaleina.
- nimetön
pitäisi laatia laki joka rinnastaa tupakan huumeisiin esim.heroiini ja säätää rangaistukset sen mukaan.mutta miksi ei näin toimita?
verotulot valtiolle ainakin vähenisivät.
- pirumiehex
hengittäminen ja kaikki ratkee kuin ihan ittekseen.Kielletään myös syöminen,koska ylipainokin pitää kieltää työpaikoilla sehän aiheuttaa ennenaikasii selkävaivoja ja liian varhaista eläkettä. No kielletäänpä vielä varmuudeks synnyttäminenkin ettei ihmisen lapset pääse kasvamaan kaikkien kiusaamusten keskellä syntiin lankeeviksi pakanoiksi. VOI VARVAS mitä holhoomista. Saako täällä elää enää ollenkaan???????????
- Annastiina
mutta tupakoitsijoiden on vain vaadittava vähän enemmän itsekuria itseltään jos haluavat jatkaa tapaansa. Kiukuttelu on aivan turhaa tässä tapauksessa. Jos hankin itselleni jonkun riippuvuuden, on minun tultava toimeen myös säännöksillä mitä yhteiskunnalta tulee.
- tupakoimaton
Se vasta elämää onkin, ku ei tarvitse tupakkaa!
- kyllä tämä
APINALAUMA keksii kokoajan kaikkea kivaa jota voitaisiin vaikka lakiin kirjoittaa, olisihan se hienoa jos olisi guinnesin ennätystenkirjassa maininta, et suomen lakikirja on mailman paksuin!
MUTTA HEI, tästähän tulisi lisää työpaikkoja POLIISILLE tulisi passipoliisin rinnalle röökipoliisi, johon pääsevät vain tupakoitomat.. heille 24h koulutus annetaan, niin olisi joka niemen ja kannon takana joku sakkoja kirjoittelemassa.. johan valtion kassa siitä komeasti kasvaisi ja herrat voisi ylimääräisen osinkoina toisilleen jakaa.. OIKEUDENMUKAISTA, EIKÖ!! - 123
Annastiina kirjoitti:
mutta tupakoitsijoiden on vain vaadittava vähän enemmän itsekuria itseltään jos haluavat jatkaa tapaansa. Kiukuttelu on aivan turhaa tässä tapauksessa. Jos hankin itselleni jonkun riippuvuuden, on minun tultava toimeen myös säännöksillä mitä yhteiskunnalta tulee.
....muittenkin elää
- Annastiina
123 kirjoitti:
....muittenkin elää
kaikien elää kunhan sopeutuvat yhteiskunnan vaatimiin velvoitteisiin eivätkä vedä heti hernettä nenäänsä kun heidän tapaansa yritetään rajoittaa. On jokaisen oma asia minkälaisen riippuvuuden itselleen aiheuttaa, mutta silloin on ymmärrettävä myös se, että on paikkoja joihin se ei sovi eikä sitä voi oman mielensä mukaan harjoittaa.
- täysin väärässä
tupakoimaton kirjoitti:
Se vasta elämää onkin, ku ei tarvitse tupakkaa!
Se vasta elämää onkin ku ei tarvitse käydä kusella, paskalla, syömässä.. kuluu siihen ihan turhaa aikaa!
- taisittenei
Annastiina kirjoitti:
kaikien elää kunhan sopeutuvat yhteiskunnan vaatimiin velvoitteisiin eivätkä vedä heti hernettä nenäänsä kun heidän tapaansa yritetään rajoittaa. On jokaisen oma asia minkälaisen riippuvuuden itselleen aiheuttaa, mutta silloin on ymmärrettävä myös se, että on paikkoja joihin se ei sovi eikä sitä voi oman mielensä mukaan harjoittaa.
...annastiina rauhanpiippu ja eletään vaan vaikka piruuttaan.
mukava on huomata että kotisuomessa on vielä kaikki suunnilleen kohdallaan kun jaksetaan näinkin turhista asioista vääntää... - Annastiina
taisittenei kirjoitti:
...annastiina rauhanpiippu ja eletään vaan vaikka piruuttaan.
mukava on huomata että kotisuomessa on vielä kaikki suunnilleen kohdallaan kun jaksetaan näinkin turhista asioista vääntää...keskusteluahan tämä on...ja mielipiteiden vaihtoa. Kuka mitenkin vakavasti asiat ottaa. Itse pidän siitä, että asioista ollaan eri mieltä ja syntyy keskustelua. Joskus, myönnän, sattuu ylilyöntejä itsekullekin, mutta kaikkiin ei tarvitse ottaa kantaa ja kommentoida. Se tässä virtuaalisessa keskustelussa on hyvä puoli :)
- pitäisi kieltää
Työaikana tehdään töitä, jos tupakoidaan tehdään se omalla ajalla. Näin on minunkin työnantajani päättänyt ja se on oikein. Ainakin tunti työpäivästä menee tupakoitsijoiden tupakoidessa ulkona tai sille varatussa paikassa päivässä. Ei sitä tupakkaan posket lommolla vedetä viidessä minuutissa vaan kyllä se lähentelee kymmentä minuuttia, ja kerran tunnissa pitää tupakanhimo tyydyttää. Se on törkeää työnantajaa kohtaan, jos vaaditaan että työajalla saisi käydä sauhuttelemassa. Että näin!
- sitten paiskoa
hommia meidänkin puolesta..
- Annastiina
sitten paiskoa kirjoitti:
hommia meidänkin puolesta..
joku kirjoitti hyvin, että palkka alettaisiin maksaa tehtyjen työtuntien perusteella. Minä ainakin paiskoisin sinunkin työsi jos saisin sen mukaan palkan ja antaisin ilomielin sinun kuluttaa aikaa tupakkapaikalla. Luonnollisesti omaan piikkiisi ilam palkkaa. Luulen että alkaisit sinäkin miettimään eri tavalla ajasta jonka kulutat tupakkapaikalla.
- en vie työnantajan aikaa
Tupakoin kyllä työaikana, mutta en käy syömässä joten teen töitä joka päivä tuon puoli tuntia ilmaiseksi. Se vähennetään työajasta vaikka teen töitä. Tupakilla olessani vastaan puhelimeen jos se soi ja teen useasti muitakin töitä samalla. On luettavat paperit mukana yms.Varmasti työnantaja jää voitolle.
- asdl
Annastiina kirjoitti:
joku kirjoitti hyvin, että palkka alettaisiin maksaa tehtyjen työtuntien perusteella. Minä ainakin paiskoisin sinunkin työsi jos saisin sen mukaan palkan ja antaisin ilomielin sinun kuluttaa aikaa tupakkapaikalla. Luonnollisesti omaan piikkiisi ilam palkkaa. Luulen että alkaisit sinäkin miettimään eri tavalla ajasta jonka kulutat tupakkapaikalla.
jos tupakalla käyvä onkin sinuun verrattuna niin tehokas työntekijä että tekee samat työt ja vähän enemmänkin lyhyemmässä ajassa....niin kuuluisiko se palkita palkankorotuksella ja kenelle?
- Annastiina
asdl kirjoitti:
jos tupakalla käyvä onkin sinuun verrattuna niin tehokas työntekijä että tekee samat työt ja vähän enemmänkin lyhyemmässä ajassa....niin kuuluisiko se palkita palkankorotuksella ja kenelle?
riippuu minkälaista työtä tehdään. Joissain työapaikoilla tuo varmasti onnistuu enkä ole ollenkaan sitä vastaan että olisi henkilökohtaiset palkat tehdystä työstä. Edellyttäen että työntulos myös arvioidaan. Tarkoitan että se ei mene siihen, että tupakoiva työntekijä tekee nopeasti, mutta hutiloiden työnsä jotta voi olla kauemmin tupakalla. Mutta kuten sanoin, se riippuu paljolti työstä mitä tehdään. Jokainen varmasti miettii näitä asioita oman työnsä kautta ja minun työssä tuonlainen ei voisi tulla kysymykseen. Työni vaatii tarkkuutta ja "läsnä olemista".
- Annastiina
en vie työnantajan aikaa kirjoitti:
Tupakoin kyllä työaikana, mutta en käy syömässä joten teen töitä joka päivä tuon puoli tuntia ilmaiseksi. Se vähennetään työajasta vaikka teen töitä. Tupakilla olessani vastaan puhelimeen jos se soi ja teen useasti muitakin töitä samalla. On luettavat paperit mukana yms.Varmasti työnantaja jää voitolle.
ystäväiseni taidat kuulua vähemmistöön. Jos noin olisi useimpien tupakoivien kohdalla, niin tätäkään keskustelua ei käytäisi tällä palstalla.
- EI OLE LÄÄKETTÄ
VAAN HUUMETTA. JOKAINEN VETÄKÖÖN OMISSA OLOISSAAN EI TYÖPAIKALLA!
se on ammatinvalinta kysymys saako työoaikalla tupakoida..minä saan ainakin käryttää niin paljon kuin haluan...toimistossani.
- menossa jos
pienet tai hieman suuremmat asiat antaa periksi työnantaja leiriä kohtaan.. helvetti käyttäkää hieman maalaisjärkeä.. miksei nykyään enää nousta barrikadeille.. siksi kun ei enää kellään selkärankaa siihen, pelätään et omat edut menetetään. Se on nähty jo aiemissa työmarkkinajärjestöjen neuvotteluissa vuosien varrella.
- slslsl
Nykyaikana kaikki keuhkosyövät mielletään tupakkataudiksi, jopa asbestista johtuva. Mutta kai tarkoitus pyhittää keinot, ajattelevat nuo tupakanvastustajat.
Ja miksi ihmeessä kieltää tupakointi? Luultavasti työkäryttely vain tehostaa työntekoa kun on "palkinto" odottamassa.
Ja ehkä voisin just ja just olla kiellon kannalla, JOS edes tauoilla saisi polttaa! Jos menee ulos käryttelemään kahvitauoilla ja ruokatunnilla, keneltä se on pois? Ehkä työntekijä itse joutuu juomaan kahvinsa vähän nopeammin tai sitten käryttelyn lomassa, mutta ei se ainakaan työtehoa voi vähentää.
Kuka enää haluaa mennä töihin, jos oikein laki säätää meidät painamaan kuin viimeistä päivää irtisanomisuhan tai palkanaalennusten pelossa? Lopun ajat lähellä, sanon minä!- slslsl
Eikä kaikki ole yhtä tehokkaita työnteossa. Jollakin voi olla heikompi vatsa tai pienempi rakko, pitäisikö näistä ylimääräisistä vessassakäynneistä sakottaa?
- Annastiina
kun kysymys onkin juuri siinä, että jos tupakalla käytäisiinkin vain tauoilla ja oltaisiin siellä vain se 10 min tai mikä aika nyt kenelläkin on. Kirjoitin jo jossain edellä että jokainen varmaan peilaa näitä asioita oman työnsä kautta ja miten ne omalla työpaikalla hoidetaan. Ainakin minun työapaikallani asiat ovat menneet solmuun sen vuoksi, että tupakoitsijat käyttävät tauoilla enemmän aikaansa kuin tuapakoimattomat ja se on mielestäni väärin. Jos asia ei muuten korjaannu, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin kieltää täysin tupakanpoltto.
- slslsl
Annastiina kirjoitti:
kun kysymys onkin juuri siinä, että jos tupakalla käytäisiinkin vain tauoilla ja oltaisiin siellä vain se 10 min tai mikä aika nyt kenelläkin on. Kirjoitin jo jossain edellä että jokainen varmaan peilaa näitä asioita oman työnsä kautta ja miten ne omalla työpaikalla hoidetaan. Ainakin minun työapaikallani asiat ovat menneet solmuun sen vuoksi, että tupakoitsijat käyttävät tauoilla enemmän aikaansa kuin tuapakoimattomat ja se on mielestäni väärin. Jos asia ei muuten korjaannu, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin kieltää täysin tupakanpoltto.
Penäänkin lähinnä sitä, että _jos_ tupakointi työaikana nyt kielletään, tulisi se sallia _edes_ niillä tauoilla. Muuten tuskin tulee kenenkään työnteosta mitään ja käryttelijät kokevat joutuneensa ahdistettuun asemaan.
Jos kuitenkin kielletään koko tupakointi, olisi vähintäänkin kohtuullista työnantajan puolesta tarjota ilmaiset nikotiinipurkat... - Annastiina
slslsl kirjoitti:
Penäänkin lähinnä sitä, että _jos_ tupakointi työaikana nyt kielletään, tulisi se sallia _edes_ niillä tauoilla. Muuten tuskin tulee kenenkään työnteosta mitään ja käryttelijät kokevat joutuneensa ahdistettuun asemaan.
Jos kuitenkin kielletään koko tupakointi, olisi vähintäänkin kohtuullista työnantajan puolesta tarjota ilmaiset nikotiinipurkat...kun mielestäni tähän tilanteeseen olaankin tultu juuri sen vuoksi kun ne tauot ei riitä, vaan ollaan tupakalla aina yli taukojen ja joskus muulloinkin kun tauoilla. Ihmiset nyt vain ovat sellaisia että koittavat aina kepillä jäätä omia rajojaan jne ja silloin asiat luisuvat raiteiltaan. Tähän tietenkin joku voisi sanoa, että miksei työnantaja valvo ettei taukoja ylitetä, mutta kuka nyt tupakkapoliisina haluaisi olla, en minä ainakaan. On kysymys aikuisista ihmisistä ja siitä mitä he ymmärtävät oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Ymmärrän että tupakoitsija joka on aihettanut itselleen riippuvuuden on vaikeuksissa jos tupakointi kielletään, mutta mutta....että työnantajan pitäisi kustantaa nikotiinipurkat...eikö se kuitenkin ole työntekijän itse hoidettava oma riippuvuutensa. Toinen vaihtoehto olisi palkata ainoastaan tupakoimattomia työntekijöitä....niin, vaikeita asioita.
- slslsl
Annastiina kirjoitti:
kun mielestäni tähän tilanteeseen olaankin tultu juuri sen vuoksi kun ne tauot ei riitä, vaan ollaan tupakalla aina yli taukojen ja joskus muulloinkin kun tauoilla. Ihmiset nyt vain ovat sellaisia että koittavat aina kepillä jäätä omia rajojaan jne ja silloin asiat luisuvat raiteiltaan. Tähän tietenkin joku voisi sanoa, että miksei työnantaja valvo ettei taukoja ylitetä, mutta kuka nyt tupakkapoliisina haluaisi olla, en minä ainakaan. On kysymys aikuisista ihmisistä ja siitä mitä he ymmärtävät oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Ymmärrän että tupakoitsija joka on aihettanut itselleen riippuvuuden on vaikeuksissa jos tupakointi kielletään, mutta mutta....että työnantajan pitäisi kustantaa nikotiinipurkat...eikö se kuitenkin ole työntekijän itse hoidettava oma riippuvuutensa. Toinen vaihtoehto olisi palkata ainoastaan tupakoimattomia työntekijöitä....niin, vaikeita asioita.
Jos tupakoivista koituvat kustannukset todella ovat asiasta kitisemisen mittaisia, tuskin kustannettu nikotiinikorvaushoito paljoa maksaa...
Ja on todella typerää ruveta moittimaan itse polttajia tästä kiellosta. Vielä kun ei ole voitu käryttelyä kieltää, tottakai ihmiset polttavat. Mutta se ei ole syy kieltää koko työpaikkatupakointi.
Tauoilla kuitenkin pitäisi ihmisten saada tehdä mitä he haluavat, kunhan ei määrättömästi aiheuta haittaa. Eikä tupakka mielestäni ole tällainen. - Annastiina
slslsl kirjoitti:
Jos tupakoivista koituvat kustannukset todella ovat asiasta kitisemisen mittaisia, tuskin kustannettu nikotiinikorvaushoito paljoa maksaa...
Ja on todella typerää ruveta moittimaan itse polttajia tästä kiellosta. Vielä kun ei ole voitu käryttelyä kieltää, tottakai ihmiset polttavat. Mutta se ei ole syy kieltää koko työpaikkatupakointi.
Tauoilla kuitenkin pitäisi ihmisten saada tehdä mitä he haluavat, kunhan ei määrättömästi aiheuta haittaa. Eikä tupakka mielestäni ole tällainen.periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi. Jokainen työntekijä saisi/voisi tauoillaan tehdä mitä haluaisi, joku tupakoisi joku ruokailisi jne.
mutta kun se ei "oikeassa elämässä" aina mene niin. Sinun työpaikallasi tuo ehkä toimii. Omalla työpaikallani tuo ei ole toiminut noin enää hetkiin. Kaikkia on koitettu, on sovinnolla ja on uhkailuilla. Nyt ollaan tultu siihen, että enää ei keksitä muuta kuin savuton työpaikka ja kaikki vain sen vuoksi että aina löytyi joku tupakoitsija, joka halusi lipsua sovitusta, kuka milläkin syyllä. Kaikki tupakoitsijat toki eivät näin ottaneet oikeuksiaan omiin käsiinsä, mutta niinhän se on että jos joku "ryssii" asiat, niin kaikki kärsivät. Lopuksi vielä kääntäisin kysymykseni niin, että kun olet sitä mieltä että nikotiinipurkat pitäisi kustantaa työnantaja, niin miten olisi minun kohdallani tilanne. Minulla on, voisi sanoa, riippuvuus salmiakkiin. Jos salmiakin syönti kiellettäisiin työpaikallani, niin pitäisikö työnantajani korvata minulle jotenkin tuo muulla aineella, mikä se siten lieneisi. Totta puhuakseni, minulle ei kyllä tulisi mieleenikään vaatia työnantajaltani siitä mitään. Itse olen riippuvuuteni itselleni järjestänyt ja minun itseni pitää siitä eroon päästä.
- Nimetön
Se on todella häiritsevää, kun ei itse polta
- jama
En hyväksy työpaikalle tupakointi kieltoa,mikäli työntekijä tekee työnsä hyvin. Samalla voitaisiin kieltää juoruilut,ylimääräiset wc-käynnit,meikkaamiset yms.
emme ole kiinassa jossa tätäkin tehdään,ettei saa poistua työpisteeltä ennen työpäivän loppua.
sairaaloissa sallin,koulutkin. - nääin
Hyvin nää tyypit jotka tupakoi,jaksaa olla ilman sitä tupakkaa 8h töissä,ja saletisti työ ilmapiiri kiristyy,ja hermot paukkuu tupakka miehillä ja naisilla.
- tottakai
Tupakoitsija on hyvin itsekeskeinen, ei ota huomioon muita eikä kestä arvostelua. Itse koin vääryydeksi, että tupakoiva henkilö sai joskus 60-luvulla jo aloittaessani työuran, pitää päivässä n. puoli tuntia tupakkataukoja (vähintään) ja jos minä istuin sitten vastaavasti "karamellitauolla" ...niin siitäpä oli tupakoitsija tulenpalavan kiihkeänä kuolaamassa vieressä ja haukkumassa. Työaikaa ei saisi tupakointiin kuluttaa, se on kallista työnantajalle. Vapaa-ajallaan voi tehdä sitten mitä lystää.
- hengitys
Työaikana kyllä voi kieltää. Tuo vähentäisi ehkä vähän tuota kuvottavaa hengityksen hajua, joka useimmilla tupakoivilla on. Kuinka miehet kestävät avioliitossa pahalta haisevien naisten hengitystä? Ja päinvastoin...kysyn vaan.
- jissi90
vissiin ilman tupakointiakin vehkeelle niuhottaja.
- Tupakoitsija
Helppohan se on savuttomien kieltää tupakointi.
Jos polttaisivat itse niin tietäisivät miltä voi tuntua olla ilman tupakkia 8tuntia tai pidempään.
Jokaisen oma asia polttaako vai ei.Taitaa olla myös siitä kiinni että ovat kateellisia tupakoitsijoille kun he saavat pitää enemmän taukoja.Olen myös huomannut tällaista oikeastikkin kun jotkut siitä ovat sanoneet suoraan että heidän työpäivän pitäisi olla lyhyempi kun eivät polta - Työläinen,entinen etuoikeut...
Ehdottomastikin joko täysikielto työpaikoille, sillä miksi jollekin ryhmälle annetaan virallinenlupa poistua työpisteestään kunhan vain mieli tekee mukavaa pikku virkistystaukoa.
Meillä ainakin tuo tupakkataukopolitiikka on aikas väljää yrityksessämme joka tekee vielä ns. laskutettavaa työtä. Siinä sitä on monta sataa euroa lisälaskua asiakkailla per nuppi/tupakoitsija.
Hienon säätilan vallitessa tuo tupakkatauko saattaa venähtää puoleenkin tuntiin, sillä onhan se nyt mukavaa saada ''hermot'' kuntoon mukavasti aurinkoa ottaen ja tupakkaa miehisesti poltellen.
Riippuvuushoitoon nuo työmaalla alati polttavat pitäisi laittaa.Etenkin työpaikoilla tupakointi pitäis kieltää ja jotain työ ilma piirissä vikaa jos hermoja tarttee hoitaa tupakan turvin.
Jos ei pysty olemaan tupakoimatta töissä niin ottakoon loppu tilin niin luulisi hermojen kanssa helpompaa. Hermosauhuihan monet vetoavat.
Moni tupakoinnin lopettanut tuumannut turhaksi koko tupakoinnin.
- Heidi.K
Yritän itse tällä hetkellä lopettaa tupakoinnin eikä se ole helppoa, koska työpaikallamme saa polttaa työpisteissä.
Joten olen sitä mieltä, että tupakointi pitäisi kieltää työpisteissä, ja tilalle erillinen paikka tupakoitsijoille. Näin ei tulisi poltettua kuin kahvi- ja ruokatauoilla. Jos tupakointi kiellettäisiin kokonaan työpaikalla, en usko että se aiheuttaisi mitään hyvää. - junnu123
se on turha jauhaa paskaa siitä että tupakointi haittaisi työntekoa,sillä tupakoimattomat kauttävät aikaa enenmän turhaan paskanjauhantaan,niinkuin tälläkin palstalla(ei oo muuta tekemistä kuin olla työaikana suomi 24 keskustelupalstalla)ja sitäpaitsi tupakointi on jokaisen oma asia,eikä se kuulu kenellekkään.tupakoinnin kieltämisen kannalla olijat ovat yleensä niitä sairaita,laiskoja niuhottajia jotka marisee töissä joka asiasta.
- Kuvia+Tietoa
Kannattaa katsoa:
http://www.silikonitieto.net/artikkeli_haku.phtml?arID=235&ID=27
Myös ne jatkolinkkien kuvat ym. ovat hyvin valaisevia. - junnu123
Kuvia+Tietoa kirjoitti:
Kannattaa katsoa:
http://www.silikonitieto.net/artikkeli_haku.phtml?arID=235&ID=27
Myös ne jatkolinkkien kuvat ym. ovat hyvin valaisevia.justiinhan paasin sanomasta idiootti että se on jokaisen oma asia,eikö mee jakeluun?
- kössi
junnu123 kirjoitti:
justiinhan paasin sanomasta idiootti että se on jokaisen oma asia,eikö mee jakeluun?
On ihanaa elää selkärangallisena ja olla siis tupakoimaton !
- Röökipalaa
Pitäkää idunsyöjät omista asioista huoli, ei pidä puutua toisten asioin.
Tupatkaa on poltettu ammoisista ajoista lähtien,
ja poltetaan jatkossakin.- kössi
Niinpä niin, mutta missä ja millä ajalla ? Ulkona, jääpuikko nokan päässä ja ulkonakin vain kahvi- ja ruokatunneilla ?
- Pussy Boner
HOHO 19279!!!
- savurollo
Rovaniemen kaupunki ainakin kannustuu tupakointiin
hyvää vanhustenhoitoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047