Joko olette "huiputettavissa"?

Olen huomannut että varsinkin tällaisilla paikkakunnilla missä asuu paljon eläkeläisiä, hankkivat liikkeitten omistajat hiukan ylimääräistä lyömällä vääriä hintoja kassakoneeseen.
Harva vakiasiakas haluaa kassakuitin mukaansa.
Itse pidän kassakirjaa menoistani (ammattisairaus :)) ja olen korjannut heti kun huomaan että on tehty virhe. Ja virheitä tapahtuu niin usein, että pelkään jo sitä aikaa kun en enää pysty pitämään puoliani.
Ensi alkuun katsoivat tässä paikallisputiikissa minua kuin vähä-älyistä kun halusin kassakuitin, jonka usein olivat jo ehtineet heittää roskakoriin.

Tänään olin ostoksilla 20 km:n päässä ja kotiin tultuani rupesin tarkistamaan kuittia ja huomasin neljä (4) virhettä samassa kuitissa!
Yhteisarvo n 4€! Pieni summa, mutta jos minua joka kerta jymäytetään tuolla tavalla, niin vuoden mittaan siitä tulee pitkä penni.
Lähdin uudelle kauppareissulle ja sain rahat takaisin anteeksipyyntöjen kera.

31

2425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka kassoilla

on nämä viivakoodin lukijalaitteet, silti kuitissa saatta näkyä eri hinta kuin hyllyn reunassa.
      Vika on tietysti kauppiaan, kun ei ole päivittänyt tuoteen hintaa kassakoneelle.
      Sitten minua ärsyttää nämä: tartteks kuittii? kysymiset.
      Yksi kassatyttö selitti kerran, kun kysyin miksi hän ei halunnut antaa sitä kuittia pyytämättä:
      Kun mun tarttee kerätä ne ain pois, johon sanoin että sinähän olet töissä täällä.

• Aamun tähti

puhut, sillä minullekin tullut muutamia kokemuksia ylimääräisistä hinnoista tai laskutuksista. Eivätkä kaikki eläkeiässä.
      Varsinkin tarjoustuotteet näkyvät koneella normaalin hintaisina usein. Itse tarkistan mieluiten paikanpäällä, että laskutus on oikein.

Vuosia sitten erään ruokakaupan kauppias vilautti "näppärästi" parin ostoksen viivakoodit kahteen kertaan silloin kun oli paljon ostoksia. Huomasin ja huomautin ja tietysti tuli korjaus anteeksipyyntöjen kera.Miten nyt noin huolimaton olin jne... Samasta asiasta kertoivat toisetkin ilmiöön törmänneet asiakkaat.

Sittemmin kauppiaspariskunta jätti liikkeenpidon nuoremmalle sukupolvelle, mutta taitaa "vanha" kauppias edelleenkin käydä "auttamassa" nuorempia ja jatkaa "tahattomia" erehdyksiään/huijauksiaan kassalla ja siellä hän nimenomaan viihtyi...
      Tarkkana saa olla niin nuori kuin ikääntyneempi asiakas,jotta ei maksa liikaa.Pienistä puroista koostuu suurempi virta..

• jemina

Säästän aina kuitit ja tarkistan, pidän myös kirjaa menoista. Mieheni sanoi aina, että minulla on kirjanpitäjän sielu, pitänee paikkansa.
      Asioin yleensä läheisessä supermarketissa, siellä ongelmana on, että tarjoushintoja ei ole ohjelmoitu kassajärjestelmään ja sieltä tuleekin alkuperäinen hinta. Erityisesti tämä koskee maanantai aamupäiviä, on paljon tuotteita missä parasta ennen päivämäärä on lähellä ja hintoja tämän vuoksi pudotettu. Viimeisin esimerkki viime maanantailta, kassan hinnan ja alehinnan ero kahdesta kananrinta paketista oli lähes 5 €. Vaate alessa saa myös olla tarkkana samasta syystä. Ostin juuri pitkän ”toppiksen” vaateliikkeestä 40% alennuksella, missä kassan hinta ale olikin 20 % , lähtöhinta 160€, myyjä korjasi ja pahoitteli kun huomautin. Olen samaa mieltä kanssasi, kyllä meitä huiputetaan tahallisesti tai tahattomasti, kannattaa tarkistaa kuitit niin kauan kun pystyy.

• Iili

Olin yhden kesän. Siihen aikaan käytettiin vielä paragon-kuitteja ja maksettiin kassaan.

En tietenkään ottanut yli-hintaa keneltäkään eläkeläiseltä tai muulta normaalilta asiakkaalta. Sen sijaan panin kyllä ilkeät ja räyhäävät maksamaan "hankalan asiakkaan lisää". Ei sitä monta kertaa sattunut, mutta kuitenkin 3-4 kertaa. En joutunut kertaakaan kiinni pikku "vahingostani".

Nykyisin, kun kaikissa kaupoissa on viivakoodin lukijat virheitä sattuu hyvin vähän. Jossakin kahvilassa tai kukkakaupassa vieläkin näkee, että myyjä ei lyö summaa kassakoneeseen. Silloin vaadin aina kuitin, koska kassakoneen käyttämättä jättämisellä on vain kaksi tarkoitusta: Joko kassan kavaltaminen tai veronkierto.

• on varmaan
        Iili kirjoitti:

Olin yhden kesän. Siihen aikaan käytettiin vielä paragon-kuitteja ja maksettiin kassaan.

En tietenkään ottanut yli-hintaa keneltäkään eläkeläiseltä tai muulta normaalilta asiakkaalta. Sen sijaan panin kyllä ilkeät ja räyhäävät maksamaan "hankalan asiakkaan lisää". Ei sitä monta kertaa sattunut, mutta kuitenkin 3-4 kertaa. En joutunut kertaakaan kiinni pikku "vahingostani".

Nykyisin, kun kaikissa kaupoissa on viivakoodin lukijat virheitä sattuu hyvin vähän. Jossakin kahvilassa tai kukkakaupassa vieläkin näkee, että myyjä ei lyö summaa kassakoneeseen. Silloin vaadin aina kuitin, koska kassakoneen käyttämättä jättämisellä on vain kaksi tarkoitusta: Joko kassan kavaltaminen tai veronkierto.

jo unohdettu, tuskin kukaan ?enää.
        Mutta yksi asia mistä olen tarkka; kuitti pitää saada.
        Miten voi palauttaa jonkun tuotteen ilman kuittia, noin niinkuin esimerkiksi. Palautusoikeus on kuittia vastaan, että olkaamme tarkkoinna.

• on helpohkoa

Höynäyttää, periä pientä ylimääräistä. Muistan hyvin näyttävän, mutta "sutkin"
      kassarouvan, joka käytti kernaasti tilaisuutta hyväkseen leväperäisten
      tai hiukan maistaneiden hällä väliä asennetta.

Kassalla oli peliriippuvuusongelmia. Pian kauppiaan mitta täyttyi, liikaa valituksia.
      Nainen sai lähteä työpaikastaan.

Valitettavasti vain harvoin katson, laskutetaanko esim. tarjoustuotteista oikein.
      Luotan tuttujen kassojen rehellisyyteen.

• Pääsky64

päällä että saisi olla oma kamaripalvelija.Ei minua ole kukaan yrittänytkään huiputtaa.
        Kaupassa, muualla on paremminkin saattaneet huijata.
        Sanovat että minä teen aina edullisimmat ostokset ja löydän sellaista mitä toinen ei ole hoksannut.
        En koskaan ole tarkkana enkä kysele.Miehelle on monesti annettu liikaa rahaa takaisin,se ei pidä itsellä sitä.
        Hyvä seurata jos on niinkin suuria heittoja.

Pojallani oli pienenä sisilisko kourassa joka paikassa, kassalla laittoi sen tädin käteen ja olisi vaikka koko kassa saatu.

• mummeliini2

että aina tarkistaa ja onpa hän löytänytkin silloin tällöin peniä virheitä. En kuitenkaan usko niitä tahallisiksi. Tekevälle sattuu.

Muutaman kerran on mieheni huomauttanut kaupassa artikkeleiden virheellisistä hinnoitteluista.Eivät ole myyjät pahastuneet. Kiittäneet vain tarkkuudesta. Minä en ole niin tarkka, että aina tutkisin kuitit, joten on hyvä, että tuo partneri hoitaa homman.

• seuraan!

jos vain mahdollista, kassakoneen näyttöä. Tässä joulun alla huomasin, että joku tuote meni kahteen kertaan ja huomautin siitä. Kassa katsoi kassanauhasta ja niinpä oli kahteen kertaan. Korjasi sen sitten. Nopea siinä täytyy olla, että näytöltä huomaa ne hinnat!

• järki käteen

Nykyisten viivakoodien aikana ei varmaankaan kassa pysty lyömään tahallaan vääriä hintoja, mutta kassa luottaa viivakoodiin. Jos se on väärin, ehtii laskuttaa monta kertaa virheellisen hinnan, ennen kuin joku huomaa.

Itse seison kassalla kunnes olen tarkistanut kuitin. Muisti pelaa sen verran, että muistan 5 min. mitkä hinnat pakkauksissa oli. Jos en muista, tarkistan.
      Jo kaupan itsensäkin kannalta on OK, että asiakkaat ovat tarkkoja. Saisivat olla meille niuhoille kiitolliset, sillä kun asiakkaalle jää tuo mielipide, että virhe on tahallinen, niin kauppa on menettänyt asiakkaan.

• kassööri

Minua ärsyttää tällaiset kirjoitukset,jossa kassa peri liikaa jne.
        Olen ollut 37 v kaupassa työssä,eikä kukaan ole opettanut minua tekemään väärin.Eikä ole käskenyt ottaa eläkeläisiltä tai muilta väärää hintaa.Nykyisenä tietokone aikana kassa ei vaikuta hintaan.Virheet ovat tietokoneen päivityksissä,tai hyllynreuna etiketti ei ole ajanmukainen.
        Myös asiakas voi kuljettaa jonkin tuotteen väärän hinnan kohdalle.Kaikki nämä ovat inhimillisiä erehdyksiä.Niitä sattuu molemmin puolin.Tarkkuutta kaikille.

• ii-li
        kassööri kirjoitti:

Olen ollut 37 v kaupassa työssä,eikä kukaan ole opettanut minua tekemään väärin.Eikä ole käskenyt ottaa eläkeläisiltä tai muilta väärää hintaa.Nykyisenä tietokone aikana kassa ei vaikuta hintaan.Virheet ovat tietokoneen päivityksissä,tai hyllynreuna etiketti ei ole ajanmukainen.
        Myös asiakas voi kuljettaa jonkin tuotteen väärän hinnan kohdalle.Kaikki nämä ovat inhimillisiä erehdyksiä.Niitä sattuu molemmin puolin.Tarkkuutta kaikille.

Ei nykyaikaisessa kaupassa kassalla oleva ole syypää mihinkään rikkomukseen. Kaikissa tavaroissa on viivakoodit. Jos virheita sattuu niin ne kasaantuvat monessa vaiheessa. Kassa vain saa kärsiä seuraukset. - Tarkastan kuitin siinä tapauksessa, että loppusumma tuntuu kovin korkealta. Teen sen jo kaupassa.

Kerran, kun päivän ruokaostokset tekivät yhteensä lähes 1000 euroa, niin kyllä nauru kelpasi sekä kassalle että minulle.

Nykyisin kassassa voi korjata virheet. Vielä 70-luvulla jotkut mekaaniset kassakoneet olivat sellaisia, ettei voinut ollenkaan vähentää, saattoi vain lisätä. Siihenkin oli olemassa ratkaisu: jos piti vähentää, niin koneeseen lyötiin niin suuri summa, että että se ylitti koneen kapasiteetin.

En enää oikein muista, miten se tapahtui, mutta sitä kyllä joskus käytettiin. (Jotain siihen tyliin, että jos piti vähentää 10 mk, niin koneeseen lyötiin esim. 1000 010 mk tms.) Mahdatko muistaa?

Se, että jos jossakin pikkupaikassa ei lyödä hintaa ollenkaan kassakoneeseen on kyllä minusta aina epäilyttävää. Silloin vaadin kuitin.

• kassööri kirjoitti:

Kirjoittamassani tapauksessa olin laittanut erikoishintaiset tavarat punaiset laput ylöspäin hihnalle, juuri sen takia, että kassa huomaa nämä. Ei huomannut.
        Sitä paitsi hän ei edes vilkaissut leipäpussiin, minkä hintaista leipää olin ostanut vaan pisti arvaamalla, siitä huolimatta että sanoin hänelle mitä leipä maksoi!
        Hänen keskittymisensä oli suunnattu koko kassallaoloaikani erään kolleegan kanssa juttelemiseen.

• siinä
        kassööri kirjoitti:

..että palkatut kassat ovat rehellisiä. Noin varmaan on. Mutta toisinkin on. Minäkin tiedän/tunsin ruokakauppiaan, joka omistajana oli itse kassalla ja uskon, että tahallaan veti tuotteita kaksi kertaa lukijan läpi. Sen oli niin moni asiakas havainnut, että ei voi uskoa jatkuvista epähuomiossa tehdyistä erehdyksistä.

Kauppiaalle oli kehittynyt aivan pakkomielle - kleptomaniaan verrattava "sairaus" rahastaa liikaa. Aika ovelaa se oli, sillä jos ei ollut tarkkana, niin muutamaa markkaa ei olisi havainnut. Esim jos osti 8 purkkia jugurttia, niin laskutettu oli 9 jne..
        Aloin kiertämään sitä kassaa, jossa istui kyseinen kauppias ja moni asiakas vaihtoi koko kauppaa. Suurin osa pysyi tietämättömänä...

• siinä kirjoitti:

..että palkatut kassat ovat rehellisiä. Noin varmaan on. Mutta toisinkin on. Minäkin tiedän/tunsin ruokakauppiaan, joka omistajana oli itse kassalla ja uskon, että tahallaan veti tuotteita kaksi kertaa lukijan läpi. Sen oli niin moni asiakas havainnut, että ei voi uskoa jatkuvista epähuomiossa tehdyistä erehdyksistä.

Kauppiaalle oli kehittynyt aivan pakkomielle - kleptomaniaan verrattava "sairaus" rahastaa liikaa. Aika ovelaa se oli, sillä jos ei ollut tarkkana, niin muutamaa markkaa ei olisi havainnut. Esim jos osti 8 purkkia jugurttia, niin laskutettu oli 9 jne..
        Aloin kiertämään sitä kassaa, jossa istui kyseinen kauppias ja moni asiakas vaihtoi koko kauppaa. Suurin osa pysyi tietämättömänä...

missä on yksi ainoa ruokakauppa. Omistajan rouva istuu kassassa ja häntä olen oppinut pitämään silmällä, niin paljon virheitä hän tekee, joko tahallaan tai vahingossa.
        Minusta ainakin näyttää välillä "tekotökeröltä" kun hän skannailee hintoja, jotka ei muka "tartu", mutta niitä sitten kuitenkin tarttuu kassakoneeseen liian kanssa.
        Kuittia ei tule ennenkuin pyynnön jälkeen.

Sääliksi käy niitä pienituloisia eläkeläisiä, joilta on varmaankin viety liikaa rahaa, jotka eivät saa kuittia ja luottavat kauppiaisiinsa.
        Ollaan vaan tyytyväisiä kun on kauppa missä asioida, maksetaan melkein kaksinkertaisia hintoja ruokatarvikkeista jotka eivät ole ensiluokkaisen tuoreita, vaan tulleet kaupungin päämyymälästä, missä asiakkaat ovat nirsompia ja vaativat tuoreita elintarvikkeita.

• Iili
        MdK-MdK kirjoitti:

missä on yksi ainoa ruokakauppa. Omistajan rouva istuu kassassa ja häntä olen oppinut pitämään silmällä, niin paljon virheitä hän tekee, joko tahallaan tai vahingossa.
        Minusta ainakin näyttää välillä "tekotökeröltä" kun hän skannailee hintoja, jotka ei muka "tartu", mutta niitä sitten kuitenkin tarttuu kassakoneeseen liian kanssa.

Sääliksi käy niitä pienituloisia eläkeläisiä, joilta on varmaankin viety liikaa rahaa, jotka eivät saa kuittia ja luottavat kauppiaisiinsa.
        Ollaan vaan tyytyväisiä kun on kauppa missä asioida, maksetaan melkein kaksinkertaisia hintoja ruokatarvikkeista jotka eivät ole ensiluokkaisen tuoreita, vaan tulleet kaupungin päämyymälästä, missä asiakkaat ovat nirsompia ja vaativat tuoreita elintarvikkeita.

Siellä oli muuan kauppias, josta en oikein koskaan kuullut mitään muuta kuin sen, että hän petkuttaa. Ja totta se olikin. Kukaan täysjärkinen kaupunkilainen ei käynyt hänen kaupassaan. Hänen asiakaskuntansa koostui "maalaisista". Kauppias oli hyvä seuramies ja "maalaiset" kävivät mielellään juttelemassa hänen kanssaan.

Hän on ainoa ihminen, jonka olen nähnyt hierovan käsiään yhteen sanoessaan: "Ja mitähän saisi olla". Hän oli kuin jostakin vanhasta elokuvakomediasta. Paksu, puhelias, epärehellinen ja hykerteli käsiään.

Siihen aikaan petkuttaminen ja verojen kierto oli helpompaa kuin nykyisin. Ei nykyisin juuri törmää oikeaan petkuttamiseen. Tuo sinun kotiin päin vetävä kauppaiaasi ja hänen virheitä tekevä rouvansa taitavat olla Ruotsissakin enenmmän poikkeus kuin sääntö.

• potkut sietäisi
        MdK-MdK kirjoitti:

Kirjoittamassani tapauksessa olin laittanut erikoishintaiset tavarat punaiset laput ylöspäin hihnalle, juuri sen takia, että kassa huomaa nämä. Ei huomannut.
        Sitä paitsi hän ei edes vilkaissut leipäpussiin, minkä hintaista leipää olin ostanut vaan pisti arvaamalla, siitä huolimatta että sanoin hänelle mitä leipä maksoi!
        Hänen keskittymisensä oli suunnattu koko kassallaoloaikani erään kolleegan kanssa juttelemiseen.

Ei se, että olet eläkeläinen, tähän vaikuttanut, vaan huono asiakaspalvelu. Kassa ei ollut saanut ohjausta työhönsä, hän ei ole palveluhenkinen eikä tahdikas. Jos tekee työtä ja samalla juoruaa jonkun muun kanssa, ei hänellä ole mitään motiivia työntekoon.
        Potkut!

• otteet
        MdK-MdK kirjoitti:

Eikö olisi viisainta kerätä tälläiset kassakuitit ja tarkistaa missä on liikaa maksettu.Ja viedä ne poliisille tutkittavaksi,
        jos tälläistä kerran usein sattuu.

Ja jos samassa kaupassa käy näitä pienituloisia eläkeläisiä, niin pyytäisi heiltäkin kassakuitit,
        mistä vertailisi hintoja.

Eihän tuollainen vetele että antaa jonkun kauppiaan viedä eläkeläisten rahat, sillä eurokin on rahaa pientuloiselle.

• MdK-MdK kirjoitti:

Meni muutama aika tottua täällä Españassa siihen, että kollegoiden tarinat ja muu elämä kaupassa on paaaaaljon tärkeämpää kuin kassalla asioiva asiakas. Suomessa oli tottunut siihen, että kassa palvelee asiakasta, eikä juorua edellisen illan bileistä naapurikassan kanssa.

Joskus täällä saa tavaratalossa odottaa vuoroaan, kun myyjät rupattelevat keskenään. Nyrpeästi sitten alkavat palvella, kun "turisti" pyytää espanjaksi palvelua... Kuinkahan nuo englantilaiset pärjäävät, kun he eivät paljon muita kieliä opettele?

• Shirley Temple.ejk

on monissa liikkeissä yritetty joko tahallaan tai vahingossa huiputtaa (halpatalot yleensä), mutta koska mulla on tapana laskea ostoksieni arvo hyvinkin tarkkaan yhteensä sitä mukaa kun tavaraa kärryyn kerään, niin joka kerta olen erotuksen huomannut kuittiin katsomatta! Melkein sentin tarkkaan!
      Toinen on että olen laittanut kassan lakemaan kassan, jos saan väärin rahasta takaisin, sillä samalla lasken myös paljonko minulle jää ostoksistani, kun lasken yhteen ostoksiani. Monesti on yritetty antaa kakskymppisestä takasin, vaikka olen esim. viiskymppisellä maksanut. Siinähän on kassan pakko alkaa sitä kassaa laskemaan ja just heti paikalla. Ei mulla muuten hyvä laskutaito ole mutta plus ja miinuslaskut sujuu kuin vettä vaan. :)

• Kasööri

Paitsi 'normmalit' myymälävarkaudet pettävät rehelliset suomalaiset kauppojen kassanhoitajia muutoinkin.
      Huijataan itsepalveluvaakaa lisäämällä tavaraa punnituksen jälkeen.
      Laitetaan kalliimpaa tavaraa ja tulostetaan vaakalappu halvemmasta tavarasta (tomaatit, krkut ym. kaksihintaiset tuotteet).

Enempään ei oikeasti rehellisen ihmisen mielikuvitus riitä.
      Minua varmasti huijataan koska milloinkaan en tarkista kassakuittia, saati säilytä sitä.

En usko, että liikkeiden henkilökunta tarkoituksella huijaa asiakkaita.
      Työnantajaltaan varmasti jotkut varastavat.

• Iili

Noin 50-vuotias nainen punnitsi hedelmiä vaa'alla. Sen jälkeen hän lisäsi pussiin kaksi hedelmää ja sulki pussin.

Kerran kassajonossa nuori poika sieppasi tupakkatelineestä savukerasian ja työnsi sen taskuunsa. Kassatyttö sanoi vakavan tiukalla äänellä: "ÄLÄ OTA". Poika antoi tupakka-askin takaisin.

Samassa kaupassa noin kuukausi sitten oli jonossa edelläni romanipariskunta. Heillä oli ostoskärryt täynnä tavaraa. Mies sieppasi tupakkatelineestä kaksi askia ja sujautti ne vaimolleen, joka pani ne taskuunsa. Toinen kassa näki sen ja alkoi vaatia askeja takaisin. Romanirouva viskasi askit minun päälleni. Molemmat huusivat kurkku suorana: "Tällaista loukkausta ei voi hyväksyä. Emme tule ikinä enää tähän kauppaan." Sitten he marssivat ulos ja jättivät ostokset siihen. Minä palautin askit kassalle. Toinen oli pudonnut lattialle, ja toinen oli pompannut hyllylle.

Nykyään kauppiaitten on aika vaikea oikeasti petkuttaa, kun myös alennukset (punaisella merkityt) on tallennettu koneelle. Pikkukaupassa tietysti petkuttaminen saattaa olla mahdollista, mutta ei isoissa marketeissa. Niissä on kyllä kysymyksessä virhe paljon todennäköisemmin kuin tahallinen teko. Silti kuitti kannattaa tarkistaa.

Ennen oli vaikka mitä! Jos osti esimerkiksi makkaraa tai juustoa, ja myyjärouva näytti veitsellä kohtaa, mistä leikataan, niin hän leikkasi niin vinosti, että takuuvarmasti tuli enenmmän kuin asiakas tahtoi.

Viime viikolla taas törmäsin samaan vanhaan asiaan. Se tuntuu uskomattomalta. Tapiolan St****ann väärentää valmiiden salaattirasioiden viimeistä myyntipäivää. Ostin broileri-rucola-salaatin. Mahani meni aivan sekaisin. Päivämäärä oli väärennetty. Vanha päiväys oli revitty pois ja liimattu uusi lappu päälle. Minä olen aina luullut, että tällainen menettely on jäänyt 60-luvulle, mutta kaikista maailman kaupoista juuri tuo fiini kauppa tekee sitä. Salaattirasioissa lukee, että salaatti pitää syödä tänään. Siltikin siellä myydään vanhoja salaatteja.

• tittakaisa
        Iili kirjoitti:

Noin 50-vuotias nainen punnitsi hedelmiä vaa'alla. Sen jälkeen hän lisäsi pussiin kaksi hedelmää ja sulki pussin.

Kerran kassajonossa nuori poika sieppasi tupakkatelineestä savukerasian ja työnsi sen taskuunsa. Kassatyttö sanoi vakavan tiukalla äänellä: "ÄLÄ OTA". Poika antoi tupakka-askin takaisin.

Samassa kaupassa noin kuukausi sitten oli jonossa edelläni romanipariskunta. Heillä oli ostoskärryt täynnä tavaraa. Mies sieppasi tupakkatelineestä kaksi askia ja sujautti ne vaimolleen, joka pani ne taskuunsa. Toinen kassa näki sen ja alkoi vaatia askeja takaisin. Romanirouva viskasi askit minun päälleni. Molemmat huusivat kurkku suorana: "Tällaista loukkausta ei voi hyväksyä. Emme tule ikinä enää tähän kauppaan." Sitten he marssivat ulos ja jättivät ostokset siihen. Minä palautin askit kassalle. Toinen oli pudonnut lattialle, ja toinen oli pompannut hyllylle.

Nykyään kauppiaitten on aika vaikea oikeasti petkuttaa, kun myös alennukset (punaisella merkityt) on tallennettu koneelle. Pikkukaupassa tietysti petkuttaminen saattaa olla mahdollista, mutta ei isoissa marketeissa. Niissä on kyllä kysymyksessä virhe paljon todennäköisemmin kuin tahallinen teko. Silti kuitti kannattaa tarkistaa.

Ennen oli vaikka mitä! Jos osti esimerkiksi makkaraa tai juustoa, ja myyjärouva näytti veitsellä kohtaa, mistä leikataan, niin hän leikkasi niin vinosti, että takuuvarmasti tuli enenmmän kuin asiakas tahtoi.

Viime viikolla taas törmäsin samaan vanhaan asiaan. Se tuntuu uskomattomalta. Tapiolan St****ann väärentää valmiiden salaattirasioiden viimeistä myyntipäivää. Ostin broileri-rucola-salaatin. Mahani meni aivan sekaisin. Päivämäärä oli väärennetty. Vanha päiväys oli revitty pois ja liimattu uusi lappu päälle. Minä olen aina luullut, että tällainen menettely on jäänyt 60-luvulle, mutta kaikista maailman kaupoista juuri tuo fiini kauppa tekee sitä. Salaattirasioissa lukee, että salaatti pitää syödä tänään. Siltikin siellä myydään vanhoja salaatteja.

Tuo todella hämmästytti! Kaiketi teit asiasta numeron myös salaatin myyjäliikkeessä. Noin arvostetun liikkeen ei olisi varaa falskata noin pienissä asioissa, maine kärsii pahasti.

• merimona1
        tittakaisa kirjoitti:

Tuo todella hämmästytti! Kaiketi teit asiasta numeron myös salaatin myyjäliikkeessä. Noin arvostetun liikkeen ei olisi varaa falskata noin pienissä asioissa, maine kärsii pahasti.

oli yhtenä opiskelukesänään Ruotsissa töissa.
        Hän työskenteli eräässä elintarvikskaupassa "äggfärskarena", eli munien nuorentajana.
        Vanhoihin kananmuniin piti laittaa väärä päivämäärä. Kaveri kertoi, että jos muna putosi lattialle, niin se levisi kuin lateksi.
        Luotettavalle työntekijälle maksettiin hyvin, ja poika sai tienisteillään ostettua syksyllä auton.
        Kyllä asiakkaita on kaupan puolelta huijattu, niinkuin asiakkaissakin on epärehellisiä,kuten nekin tytöt, jotka tulivat R - kioskista joku viikko sitten ja iloitsivat kun myyjä oli antanut heille liikaa rahasta takaisin.

• Tapahtui ainakin vielä 90-luvulla,pöytiin tarjoilussa."bolaamista".
      Tarjoilia käytti edellisiä kuitteja laskuttaessaan.

Olen entinen viinakassa ja kyllä piti olla tarkkana
      että kassat täsmäsivät.
      Nythän on hienot koneet,en tidä vieläkö pytyvät sellaista tekemään.
      Kannattaa repiä AINA kuitti ravintolassa,ellei sitä tarvitse itse johonkin.

• ii-li

Vuosia sitten haastattelin eduskunnan silloista talouspäällikköä työasioissa.

Hän kertoi, että kansanedustajien taksi-, ravintola-, ja matkalaskut täytyy aina tarkastaa hyvin huolellisesti. Niihin yritetään ujuttaa mukaan kaikkea mahdollista. (Ruotsissa oli se ministeri, joka käytti valtion antamaa maksukorttia omiin maksuihinsa. En enää muista hänen nimeään. Se ei varmaakaan ollut mikään tavaton poikkeus poliitikkojen toimissa.)

Alku tälle ketjulle oli kassan epärehellisyys. Minusta kassa on harvoin se syntipukki. Epärehellisyys on ylemmillä tahoilla.

MdkMdk!

Kuuluuko se sinun kyläkauppasi johonkin ketjuun? Jos kuuluu, niin epärehellisyydestä voi valittaa sinne ketjuun esimerkiksi kenttäpäällikölle tai hänen esimiehelleen. Olet niin kokenut, että varmasti olet selvillä siitä, että valitukset pitää tehdä mahdollisimman korkealle taholle.

Kenttäpäällikön voit saattaa välikäteen sillä, että valitat hänen eimiehelleen, ettei kenttäpäällikkö valvo kauppoja riittävästi.

Et varmaankaan ole mikään rettelöitsijä, mutta minulla oli tuttava, joka teki aina niin, että saattoi jonkun välikäteen ja sai siten asiat sujumaan haluamallaan tavalla. Hän oli "rettelöitsijä", tai ainakin hän oli hyvin fiksu.

• ii-li kirjoitti:

Vuosia sitten haastattelin eduskunnan silloista talouspäällikköä työasioissa.

Hän kertoi, että kansanedustajien taksi-, ravintola-, ja matkalaskut täytyy aina tarkastaa hyvin huolellisesti. Niihin yritetään ujuttaa mukaan kaikkea mahdollista. (Ruotsissa oli se ministeri, joka käytti valtion antamaa maksukorttia omiin maksuihinsa. En enää muista hänen nimeään. Se ei varmaakaan ollut mikään tavaton poikkeus poliitikkojen toimissa.)

Alku tälle ketjulle oli kassan epärehellisyys. Minusta kassa on harvoin se syntipukki. Epärehellisyys on ylemmillä tahoilla.

MdkMdk!

Kuuluuko se sinun kyläkauppasi johonkin ketjuun? Jos kuuluu, niin epärehellisyydestä voi valittaa sinne ketjuun esimerkiksi kenttäpäällikölle tai hänen esimiehelleen. Olet niin kokenut, että varmasti olet selvillä siitä, että valitukset pitää tehdä mahdollisimman korkealle taholle.

Kenttäpäällikön voit saattaa välikäteen sillä, että valitat hänen eimiehelleen, ettei kenttäpäällikkö valvo kauppoja riittävästi.

Et varmaankaan ole mikään rettelöitsijä, mutta minulla oli tuttava, joka teki aina niin, että saattoi jonkun välikäteen ja sai siten asiat sujumaan haluamallaan tavalla. Hän oli "rettelöitsijä", tai ainakin hän oli hyvin fiksu.

kuuluu erääseen ketjuun franchise-yrittäjänä, eli hän saa tavarat, mainosapua ym. keskusliikkeestä, mutta on muuten aivan tavallinen yksityisyrittäjä.

• ii-li ei k
        MdK-MdK kirjoitti:

kuuluu erääseen ketjuun franchise-yrittäjänä, eli hän saa tavarat, mainosapua ym. keskusliikkeestä, mutta on muuten aivan tavallinen yksityisyrittäjä.

Sellainen yrittäjä on vieläkin haavoittuvampi. Hänen on kertakaikkiaan pakko noudattaa franchising-ketjun sääntöjä. Jos hän ei sitä tee, niin hänen sopimuksensa voidaan purkaa. Ja hänellä itsellään on koko omaisuutensa kiinni yrityksessään.

Jos yrittäjä jatkuvasti petkuttaa tai toimii epäeettisellä tavalla, niin sitten vain yhteys franchising-ketjun päällikkö- tai johtajatasolle.

Voit värvätä myös tuttaviasi mukaan. Sellainen kauppias pannaan kyllä äkkiä kuriin.

• ...ison firman huijaamaksi.
      Juuri asettelin pellille pakastekorvapuustisatsin, jonka päällyksessä luvattiin 9 kpl. Jo toisen kerran sisällä oli kuitenkin 10 kpl tillikoita.
      Mitä tehdä, valitanko firmaan? :DDD

• Minä kipittäisin juoksujalkaa ostamaan lisää tillikkapusseja. Ajattelehan, ostamalla 10 pussia, säästäisit, hmm...:)))

• Frederiikka kirjoitti:

Minä kipittäisin juoksujalkaa ostamaan lisää tillikkapusseja. Ajattelehan, ostamalla 10 pussia, säästäisit, hmm...:)))

....se kymmenes sotki symmetrian pellillä. :))))

Asiallisesti ottaen, taitavat punnita korvarit ennen pussitusta, on siinä kuitenkin sen verran painoeroa.

*Maistapas, kuinka makoisia ovat!*

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe