Auto Miamista

MIA 27.1.05

Miten tämä nyt näin on?
Tarkoitus vuokrata auto Miamin kentältä viikoksi,
Budgetin hinta n. 220$ sisältää vakuutukset, Avis pyytää samasta paketista n. 450$.
Miten suuri ero selittyy?

13

2828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikäläin

      Miten on vapaiden mailien laita, vakuutusten taso ja polttoineet palauttaessa?

      Kova on ero vaikka kilpailu on kovaa. Ainakin aviksen autot on lähes uusia, miten lie muilla?

      Saattaa olla firmoilla joskus jotain kampanjoita, mikä kannattaa tietysti hyödyntää.

    • onhan se

      mahdolista kun ostelin tänään autoa ja Fiat maksoi 12900 ja bemari maksoi 56000 euroa ? mistä voi johtua ? eikö tuo ole sama juttu, halvalla ei mitään tee ja sama koskee myös halpaa autovukraaamoa, usko pois jossain se luuranko on ?

      • tuya

        Ei se Budget nyt nimestään huolimatta mikään ö-luokan autovuokraamo ole. Vuokrasin v.2001 heiltä kolmeksi viikoksi midsize-luokan auton ja palvelu pelasi todella hyvin ja autokin oli ihan uusi.


    • fjhfg

      Itse vuokrattiin viimeksi ALamosta. Netin kautta varattessa hinnassa sisälsi vakuutukset ym. Saatiin uusi SUV 450$/vko, kun Herziltä olisi Corolla ollut yli 600$.

      • myöskin

        vuokrasimme 7 hengen tila-auton, 650 dollaria 2 viikkoa, samassa vakuutus ilman omavastuuta ja bensaa tankillinen ja vapaat mailit.
        Auto oli hyvä.


    • tss

      Molemmat ovat todella isoja vuokraamoketjuja, joilla satoja toimistoja ympäri Yhdysvaltoja. molemmilla on samantasoisia uusia/uudehkohja autoja. Jos autoluokka on sama, ero voi selittyä kampanjoilla, verojen, vakuutusten, polttoaineiden yms. sisältymisen eroilla yms. Pakolliset vakuutukset ovat päivässä usein saman verran kuin keskikokoisen auton vuokra/päivä, joten kannattaa tarkistaa onko molemmissa hinnoissa vakuutkset (ja verot) mukana. Olen kyllä huomannut että vuokraamoilla saattaa olla todella isot erot hinnoissa.

      Itse vuokrasin Hotwire-sivuston kautta viime vuonna San Franciscossa, hinnan edullisuus selvittyy sillä ettei etukäteen saa tietää minkä vuokraamon auton saa (mutta autoluokan, vuokra-ajan ja paikan saa päättää samalla tavalla kuin normaalisitikin vuokratessa), eikä varausta voi peruuttaa/muuttaa. Sopii sellaiselle, jolle ei ole väliä minkä vuokraamon auton saa ja on varma matkapäivistä kun ei voi enää peruuttaa varausta.

      Sain Hertzin keskikokoisen auton USD 35/pvä (sis verot ja vakuutukset), meille tarjottiin kaupunkimaasturia 10 USD/päivä Hertzin tiskillä. Käytännössä kaikki Hotwiren kautta varatut autot ovat jonkun ison, tunnetun vuokraamon autoja (Hertz, Alamo, Budget tms.) joten riskiä jonkun epäluotettavan vuokraamon romusta ei ole.

      Muutenkin mistä tahansa vuokraakin kannattaa ottaa luokkaa kahta pienempi auto ja kysyä tiskillä mitä luokan vaihto parempaan maksaisi, hinta muodostuu näin usien paljon edullisemmaksi (usein tarjoavat itse luokan korotusta).

    • 315€,alamolle.sama,päivä(lda)

    • ite kans miamiin

      Katsellut itsekin 2:n viikon autovuokraa Miamista helmikuussa ja huomannut että hintaan vaikuttaa eniten se, että varaako jenkki-sivuston vai eurooppa-sivuston kautta autoa. Esimerkiksi avis.com:n kautta hinnat ovat tuplat avis.fi:n sivuihin. Sama juttu alamo.com:ssa ja alamo.fi:ssä.

      Parhailta sivuilta ummikon näkökulmasta näyttävät olevan alamo.fi:n sivut. Lisäksi holidayautos.fi:n sivuilta löytyy infoa, tosin selitykset ovat hieman harhaanjohtavat, esimerkiksi käyttävät ristiin cdw ja ldw termejä (kyseessä ilmeisesti sama asia).

      Itse tulen tod. näk. varaamaan http://www.holidayautos.fi/ :n kautta kaaran. Käsittääkseni he ovat alamon jälleenmyyjä, sivuston autot eivät ole ihan ajantasalla mutta koodit täsmäävät alamon kanssa ja hinnat ovat hieman halvemmat. Eli normaalikokoisen auton näyttäisi saavan viikoksi noin 200 eurolla, kääpiöauton jopa 160 eurolla viikoksi kaikkine tarvittavine vaakuutuksineen ( hyvä matkavakuutus tietty pakollinen).

      Netin matkajuttuja tutkineena näyttää siltä, että auton vuokrauksessa on hankalinta pitää pää kylmänä pitkän lennon jälkeen ja sanoa EI kaikille vuokraamohenkilökunnan lisäoptiolle, esimerkiksi lisävakuutuksille. Esimerkiksi Alamo Gold-paketti lienee täysin riittävä.

      Lisätietoja autonvuokrauksesta esimerkiksi:
      http://freespace.virgin.net/john.cletheroe/usa_can/carhire/index.htm

      • alamüüüü

        do diin, piti varata auto kuluneella viikolla mutta ei ehtinyt kaikilta kiireiltä, onneksi.

        http://www.alamo.fi/ :llä on matkailumessuilla oma ständi (6k19) jossa jakavat -10% lipukkeita. Itse en tuolla tullut enkä tule käynneeksi (12e sisäänpääsy), mutta mutsi kävi kuittaamassa läpyskän.

        Näin ollen holidayautos.fi sekavine/ristiriitaisineen/hoonosuomi -sivuineen jääköön rauhaan. Vaikka kehuinkin puljua vain viikko sitten, niin autovuokraus puljujen sivuja tarkemmin tutkittua huolettaa holidayautosin valinta: EP ei kuulu sivuston mukaan vuokraan. Tarkoittaa sitä, että vuokraaja on suojattu vain 20,000 taalaan asti toiselle osapuolelle aiheutuneilta vahingoilta, loput maksetaan omasta kukkarosta.

        Alamo.fi:n messutarjous 450 euroa fullsize autosta kahdeksi viikoksi miljoonan taalan vastuuvakuutuksella ja ilman huolta auton varastamisesta, vandalisoinnista tai kolaroinnista lienee paras diili minkä tava tallaaja saa?

        Alamo.fi olisi aika täydellinen jos autokanta (vuonna 2006 pontiac grand am, buick park avenue, chevrolet cavalier? mistä naftaliinista noita autoja kaivetaan? haloo??) ja luokat vastaisivat todellisuutta (fullsize/standard, eh?).

        Vielä kun löytäisi kohtuuhintaisen vakuutuksen jolla saisi tuon vastuuvakuuden miltsin rajan nostettua hieman realistisempaan summaan. Miltsi on kuitenkin aika pieni summa jenkeissä kun vahingossa tönäisee jotakuta...


      • matkaajat
        alamüüüü kirjoitti:

        do diin, piti varata auto kuluneella viikolla mutta ei ehtinyt kaikilta kiireiltä, onneksi.

        http://www.alamo.fi/ :llä on matkailumessuilla oma ständi (6k19) jossa jakavat -10% lipukkeita. Itse en tuolla tullut enkä tule käynneeksi (12e sisäänpääsy), mutta mutsi kävi kuittaamassa läpyskän.

        Näin ollen holidayautos.fi sekavine/ristiriitaisineen/hoonosuomi -sivuineen jääköön rauhaan. Vaikka kehuinkin puljua vain viikko sitten, niin autovuokraus puljujen sivuja tarkemmin tutkittua huolettaa holidayautosin valinta: EP ei kuulu sivuston mukaan vuokraan. Tarkoittaa sitä, että vuokraaja on suojattu vain 20,000 taalaan asti toiselle osapuolelle aiheutuneilta vahingoilta, loput maksetaan omasta kukkarosta.

        Alamo.fi:n messutarjous 450 euroa fullsize autosta kahdeksi viikoksi miljoonan taalan vastuuvakuutuksella ja ilman huolta auton varastamisesta, vandalisoinnista tai kolaroinnista lienee paras diili minkä tava tallaaja saa?

        Alamo.fi olisi aika täydellinen jos autokanta (vuonna 2006 pontiac grand am, buick park avenue, chevrolet cavalier? mistä naftaliinista noita autoja kaivetaan? haloo??) ja luokat vastaisivat todellisuutta (fullsize/standard, eh?).

        Vielä kun löytäisi kohtuuhintaisen vakuutuksen jolla saisi tuon vastuuvakuuden miltsin rajan nostettua hieman realistisempaan summaan. Miltsi on kuitenkin aika pieni summa jenkeissä kun vahingossa tönäisee jotakuta...

        Aviksen hinnat kannattaa tarkistaa myös. Netistä saa välittömästi Finnair kortin tunnuksen ilmaiseksi, jolla saa sitten 10% alennuksen Avikselta. Aviksen autot ja mallit ovat uusia ja firman käytännöt luotettavia. Tälläkin palstalla on ollut negatiivista juttua esim Alomon luotettavuudesta luottokorttien suhteen.

        Ihmejuttu, sillä avis.fi sivuilta saa paremman hinnan kuin avis.com:sta. Mistähän johtunee?


      • netistä
        matkaajat kirjoitti:

        Aviksen hinnat kannattaa tarkistaa myös. Netistä saa välittömästi Finnair kortin tunnuksen ilmaiseksi, jolla saa sitten 10% alennuksen Avikselta. Aviksen autot ja mallit ovat uusia ja firman käytännöt luotettavia. Tälläkin palstalla on ollut negatiivista juttua esim Alomon luotettavuudesta luottokorttien suhteen.

        Ihmejuttu, sillä avis.fi sivuilta saa paremman hinnan kuin avis.com:sta. Mistähän johtunee?

        avis.fi:stä full size auto, eli impala tms kahdeksi viikoksi finnair plus-kortilla 471 euroa lisäkuski 45 euroa. Yhteensä siis 516 euroa. alamo.fi:stä sama kärry lisäkuskilla 494 euroa josta siis tarjouksena pois vielä 10%, ts. alamo olisi 70 euroa halvempi. Vakuutukset näyttäisivät olevan samat, joskin termit eri.

        En ole nähnyt täälläkään että kukaan olisi haukkunut alamon autoja. Vuokraamohenkilökunnan käytöstä sen sijaan on moitittu ja sekoiluja lisäturvien myyntien kanssa. Käsittääkseni ainoa veloitus paikan päällä kortilta on takuuvuokran jäädytys (jos sitäkään). Vajaa 3vk ja tuokin on sitten todettu omakohtaisesti...

        usa-sivuilla autojen perushinnoissa ei ole mukana CDW/LDW:tä, EP/ALI:a tai TP:tä. Nuo kaksinkertaistavat vuokrahinnan. Olettaisin sikäläisten autoihmisten omaavan henkilökohtaiset vakuutukset jotka tekevät vuokrausfirman lisähintaiset turvat tarpeettomiksi.

        Eurooppalaiset taas tarvitsevat nuo waiverit ja vakuutukset ellei sitten jokin luottokortti tuo osaa ko. turvista. Hintakilpailu on varmaan johtanut pikkuhiljaa siihen että vuokraamot ovat räätälöineet eurooppalaisille vuokraustoimistoille paketit joissa nuo lisäturvat myydää lähes ilmaiseksi.

        Tossa vielä yksi linkki aiheesta:
        http://www.baholidays.com/packages/Florida/carTerms.jsp

        Tiedä sitten liittyykö mitenkään asiaan, mutta holidayautos.com:n sivuilla mainitaan: "unfortunately due to legal restrictions we are unable to accept any bookings from customers residing in the usa & canada"


      • flausa
        matkaajat kirjoitti:

        Aviksen hinnat kannattaa tarkistaa myös. Netistä saa välittömästi Finnair kortin tunnuksen ilmaiseksi, jolla saa sitten 10% alennuksen Avikselta. Aviksen autot ja mallit ovat uusia ja firman käytännöt luotettavia. Tälläkin palstalla on ollut negatiivista juttua esim Alomon luotettavuudesta luottokorttien suhteen.

        Ihmejuttu, sillä avis.fi sivuilta saa paremman hinnan kuin avis.com:sta. Mistähän johtunee?

        Samaa olen itsekin ihmetellyt. Ensimmäistä kertaa kun Aviksen autoa varasin kokeilin kolmea eri osoitetta (avis.com, avis.co.uk ja avis.fi) ja näistä Suomen sivujen kautta sai selkestä parhaan hinnan. Avis.com antaa yleensä hyvän hinnan, mutta kun siihen lisää kaikki tarvittavat vakuutukset on hinta huomattavasti korkeampi kuin Suomen sivujen hinta, jossa kaikki vakuutukset ovat suoraan hinnassa mukana. Yllättävää, mutta helpottaahan se kun pystyy Suomen Aviksen kanssa asiat hoitamaan.

        BA:n asiakkaat saavat Avikselta myös hyviä tarjouksia. Keväälle varasin auton kahdeksi ja puoleksi viikoksi ja BA:n alennuskoodilla lähti hinnasta 100€ pois.


      • just matkannut
        netistä kirjoitti:

        avis.fi:stä full size auto, eli impala tms kahdeksi viikoksi finnair plus-kortilla 471 euroa lisäkuski 45 euroa. Yhteensä siis 516 euroa. alamo.fi:stä sama kärry lisäkuskilla 494 euroa josta siis tarjouksena pois vielä 10%, ts. alamo olisi 70 euroa halvempi. Vakuutukset näyttäisivät olevan samat, joskin termit eri.

        En ole nähnyt täälläkään että kukaan olisi haukkunut alamon autoja. Vuokraamohenkilökunnan käytöstä sen sijaan on moitittu ja sekoiluja lisäturvien myyntien kanssa. Käsittääkseni ainoa veloitus paikan päällä kortilta on takuuvuokran jäädytys (jos sitäkään). Vajaa 3vk ja tuokin on sitten todettu omakohtaisesti...

        usa-sivuilla autojen perushinnoissa ei ole mukana CDW/LDW:tä, EP/ALI:a tai TP:tä. Nuo kaksinkertaistavat vuokrahinnan. Olettaisin sikäläisten autoihmisten omaavan henkilökohtaiset vakuutukset jotka tekevät vuokrausfirman lisähintaiset turvat tarpeettomiksi.

        Eurooppalaiset taas tarvitsevat nuo waiverit ja vakuutukset ellei sitten jokin luottokortti tuo osaa ko. turvista. Hintakilpailu on varmaan johtanut pikkuhiljaa siihen että vuokraamot ovat räätälöineet eurooppalaisille vuokraustoimistoille paketit joissa nuo lisäturvat myydää lähes ilmaiseksi.

        Tossa vielä yksi linkki aiheesta:
        http://www.baholidays.com/packages/Florida/carTerms.jsp

        Tiedä sitten liittyykö mitenkään asiaan, mutta holidayautos.com:n sivuilla mainitaan: "unfortunately due to legal restrictions we are unable to accept any bookings from customers residing in the usa & canada"

        do diin, 2 vk:n Floridan keikkaa takana, ensimmäinen matka amerikkaan. Päädyin varaamaan full size / standard size auton alamo.fi:n kautta etukäteen suomesta. 10% messu-alennuksella tuo teki 452 euroa / 2 vk. Kyseessä oli Alamo GOLD-paketti, eli sisälsi kaikki tarvittavat vakuutukset (pl. matkavakuutuksen tuoman suojan kuskille/matkustajille), yhden lisäkuskin sekä tankillisen bensaa eli auton sai palauttaa tankki tyhjänä. Olimme päättäneet jo eutkäteen että sanomme EI kaikille upgradeille.

        MIA oli autio, missään ei joutunut jonottamaan, pitkiä kävelymatkoja lukuunottamatta aikaa ei juuri kulunut - matkatavaratkin tulivat joutuisasti.

        Alamon tiski oli kentällä tyhjä - lappu kehotti siirtymään suoraan varsinaiseen vuokraamopisteeseen. Muutaman vuokraamon tiskillä oli porukkaa. Noita tiskejä tarvitsee lähinnä silloin jos ei ole etukäteen tehtyä varausta ja haluaa olla varma että varsinaisessa vuokraamossa on oikeasti autoja. Joidenkin liikkeiden sukkula-busseissa oli laput jotka ilmoittivat että ko. vuokraamosta löytyy vapaita autoja.

        Kaikkien vuokraamojen autot sijaitsevat muutaman mailin päässä olevalla alueella. Jokaisella liikkeellä on omat bussit jotka kuljettavat kentältä porukan autojen luokse ja takaisin ilmaiseksi. Tai noh, taskussa on syytä olla kokoajan läjä dollarin seteleitä - kuskeille on syytä antaa dollari tai pari per laukku siinä vaiheessa kun nostavat laukut bussista ulos. Dollarin seteleitä kannattaa ottaa jo suomesta ja ostoksia tehdessä pitää huoli että lompakkoon niitä jää aina muutama.

        Vuokraamossa bussien laiturin vieressä on parkkialue jossa autot ovat numeroiduissa parkkiruuduissa. Jos on mielenkiintoa niin alueen voi kiertää läpi ennen tiskille menemistä ja tsekata kiinnostavat autot ja painaa mieleen parkkiruutujen numerot - tuosta voi olla hyötyä jos upgrade on mielessä ja haluaa juuri jonkin tietyn koslan. Tuollaisella shoppailulla näkee samalla mitä autoissa on (mm. tavaratilan suoja/koko). Autojen ovet ovat auki ja avaimet virtalukossa.

        Me kävelimme suoraan varaustiskille jossa esitin alamo.fi:n antaman kupongin. Virkailija naputteli kupongin sekä kummankin kuskin tiedot koneelle, ajokortti piti näyttää. Kun annoin matkapuhelimeni numeron, ei häntä enää kiinnostanut asuinpaikkamme jenkeissä. Kolmitaajuus GSM-puhelimet toimivat kaikkialla, tekstiviestejä lähti varmaan pari sataa. Paluuliput eivät kiinnostaneet toisin kuin alamon esitteessä mainittiin.

        Vakuutuksia läpi käydessä hän totesi että kuponkimme sisälsi jo kaikki tarvittavat - ei yrittänyt myydä lisävakuutuksia. Mainitsipa vielä että omia henkilökohtaisia vammoja korvaavaa vakuutusta emme tarvitse koska meille on varmaankin omat matkavakuutukset. Eli tuohon asti meni varsin OK.

        Sitten alkoi se pelätty upgrade show. Virkailija väitti että meidän etukäteen maksama auto on 2 ovinen. Luokan kuvauksissa mainitaan että standarsizen luokassa ovia voi olla 2 tai 4, joten tuo riippunee siitä mitä on tarjolla, lisäksi alamo.fi:ssä tuo autoluokka on jaettu vielä kahteen osaan - varsin sekavaa. Tässä tapauksessa virkailija tod.näk. käytti asiaa myyntivalttina upgradeille. Meille ovien määrällä ei ollut väliä koska olimme kaksistaan liikkeellä.

        Ensimmäinen upgrade ehdotus oli Trailblazer mistä näkisi hyvin ympärille. Tämä totta ja sitä olin itsekin ensiksi ajatellut mutta autoja on haukuttu ikäviksi ajaa sekä netissä että erilaisiin SUV:hen tutustuneen tutun toimesta ja vuokraamojen malleissa ei ole nettikirjoitusten mukaan lisävarusteena myytäviä tavaratilan näkösuojia. En käynyt näitä SUVeja vilkaisemassa mutta kun myyjä siirtyi esittelemään Premium-luokan autoja oli ensimmäinen myyntiargumentti "tavaratila johon ei näe". En kysynyt olisiko heillä ollut vaihtoehtoja Trailblazerille, kieltäydyin suoraan SUVeista.

        Ensimmäinen Premium-luokan malli oli jokin pikku-cadillac. "Ei" meni läpi silläkin kertaa. Seuraava ehdotus sitten osui ja upposi minuun; only 9 dollar per day for Chrysler 300 Touring (300C suomessa). Auto jota olen kuolannut... Kahden viikon kokemuksella ihan kiva auto, mutta vaeltaa sikana ja penkit eivät tarjoa mitään tukea mihinkään suuntaan. Chrysler 300 on makean näköinen, mutta tuosta hintaluokasta löytyy parempaa. Oli kiva koeajaa - eipähän tartte enää kuolata.

        Vakaasta aikomuksesta huolimatta sorruin siis upgradeen. Tuo 9 taalaa per päivä ei sisällä veroja. Luottokortilta veloitettiin lisähinta 14 päivälle, yhteensä 126 euroa. Vuokraamo ei ottanut 200 dollarin panttia eikä myöskään jäädyttänyt ko. summaa luottokortilta.

        Autojen vakuutukset/waiverit/jätemaksut/yms eivät ole sidottuja auton kokoon/hintaan. Eli CDW:t, EP:t TP:t, etc. ovat täysin samoja oli auto sitten economy tai premium. Joissakin paikoissa bensatankin koko voi muuttaa lisämaksujen suuruutta.

        Näin ollen "itse valittu" Premium-luokan auto tuli maksamaan yhteensä 578 euroa / 2 vk. alamo.fi:stä sen olisi saanut -10% messutarjouksena hintaan 556 euroa.

        Luulen, että seuraavankin kerran maksan etukäteen luokkaa pienemmän auton ja otan vuokraamosta upgraden premium-luokkaan. Hinta on tuolloin tosin noin 10 euroa per viikko isompi kuin suoraan oikeaan malliin suomesta suomalaisen liikkeen kautta tehty varaus, mutta tiskillä pääsee vähemmällä sekä pystynee paremmin vaikuttamaan siihen minkä yksilön saa allensa - virkailijat joutuvat oikeasti myymään, eivät voi vain antaa jotakin koin syömää koslaa. Tuo hintaero kannattaa tosin tsekata vuokraamoista etukäteen. Alamon vuokraamossa ero standard -> premium on veroineen 9eur/päivä. Alamo.fi:llä 8.30 eur/päivä. Economy/Compact/Intermediate=midsize hintaeroista ei ole tietoa.

        Vuokraamovirkailijan tulostama parisivuinen vuokrasopimus kannattaa ehdottomasti lukea kaikessa rauhassa. Virkailija ryhtyi palvelemaan seuraavaa asiakasta ko. lomakkeen meille annettuaan joten kiirettä ei ollut. Lomakkeessa kerrotaan hyvin selkeästi mistä on kyse. Siinä todettiin vuokra-aika, etukäteen maksettu autoluokka (SCAR = standard), upgrade tiettyyn luokkaan (PCAR = premium), upgrade-kustannukset per päivä ilman veroja sekä yhteenlaskettuna verojen kera. Alla omina kappaleinaan kaikki optiot jotka oli otettu TAI jätetty ottamatta. Listasta löytyi maininnat kaikista vakuutuksista, lisäkuskista, bensoista, maileista, jne. Jokainen optio piti kuitata nimikirjaimilla; ymmärrän että olen ottanut sitä sun tätä, ymmärrän että en ole ottanut sitä sun tätä... Ainoa mitä ei tainnut olla oli omien henkilövahinkojen vakuutus. Lopuksi vielä kummankin kuskin nimikirjoitukset.

        Kun papru oli allekirjoitettu, kysyi myyjä mihin suuntaan olemme menossa ja ympäröi antamastaan yleisestä ajo-ohjeesta ohjeet ko. suuntaan. Mukana tuli lisäksi pätevä kartta lähialueista.

        Kertoi vielä missä slotissa auto sijaitsee, mitä bensaa siihen tankataan (pariin kertaan vielä painotti että ei dieseliä) ja toivotti hyvät lomat. Auto oli paikalla ja vastasi kuvattua. Moottori heti käyntiin ja jäähdytys täysille. Tankki oli täynnä. Auto oli non-smoking, mutta tupakan haju viihtyi sisällä päivän ajan. Mittarissa 7000 mailia ja penkeissä pari tahmeaa tahraa jotka sai pyyhittyä pois, auto oli muuten sisältä siisti - kuin uusi. Ulkoa pesty, mutta kuivattu hieman huonosti - muutamia pesuveden tahroja. Owners-manuaalia ei ollut. Auton mukana tuli kahdet avaimet, tosin metallivaijerilla yhdistettynä. Sain vaijerin katkaistua mukana olleella leathermanilla ja liitin ne toisiinsa palautuksen yhteydessä ylimääräisellä avaimenperällä jota vastaanotto-virkailija katsoi hetken mutta ei kommentoinut mitään.

        Tavaratila oli yllättävän pieni. Siihen sai juuri ja juuri tungettua kaksi keskikokoista kovaa Samsoniten laukkua reput mutta ei enää ice-boxia. Kun lämpötila on yli 30 astetta päivällä ja kaikkialla myydään jäätä niin sijoitus edulliseen tavaratilaan mahtuvaan boxiin ei ole huono... Vuokraamoalueella oli ulkona pieni koju jossa myytiin virvokkeita - niitä kannattaa ostaa mukaan ettei tule heti kiirus kaupan/huoltamon etsimiselle, niitä ei ole lähettyvillä mikäli ajaa samantien jollekin motarille.

        Autossa oli takana muutama hankauma. Otin niistä digikameralla parit kuvat niin että vuokraamo näkyi taustalla siten että ei ollut epäillystäkään että autoa ei oltu vielä ajettu alueelta ulos. Autoa palauttaessa digikamera oikean muistikortin kanssa oli valmiina siltä varalta että asiasta syntyisi keskustelu - näin ei käynyt.

        Autoa pois ajaessa kerroin portti-vahdille että auto oli vaurioitunut. Vahti oli ihmeissään - kun tarkensin että kyseessä on scraadut auton takana niin vahti naurahti ja totesi että palauttaessani niitä on kuitenkin enemmän - eivät ne ketään kiinnosta. Hän ei käynyt niitä edes katsomassa. Tuolloin hieman pelotti mutta ajattelin että selviän mahdollisesta rahastusyrityksestä digikuvilla.

        Auton palautus kävi helposti. Auto ajetaan palautettavien autojen jonoon, virkailija kiertää autolta autolle, tsekkaa että avaimet löytyvät ja tulostaa käsiscannerillaan kuitin josta ilmenee vuokraustiedot ja maksetut maksut. Virkailijaa odotellessa ehtii tyhjentää autosta tavarat ulos. Jätimme autoon kaikki mahdolliset roskat; ts. pari tusinaa tyhjää vesipulloa ja olut-tölkkiä joita ei "ehtinyt" heittää roskiin matkan varrella. Autojen pesulinjojen varrella oli isot roskikset joten lienee yleistä että autoista löytyy kaikenlaista poisheitettävää...

        Bussilaituri kentälle oli taas ihan vieressä. Kuski kysyi kaikilta lentoyhtiötä ja jätti meidät juuri oikeaan paikkaan (terminaali A), parit taalat taas laukun tiputtamisesta. Finnairin check-in oli heti välittömästi sisääntulo-ovien jälkeen - minkä tosin missasimme ja menimme kerroksen ylös suoraan turvatarkastukseen. Johtuen huonosta espaniankielen-taidostani aikaa turhautui hieman ennenkuin löysin edes auttavasti englantia puhuvan virkailijan joka opasti takaisin kerrosta alemmaksi...

        Ilman sekoilua jonotukset kentällä olisivat jääneet 15 minuuttiin. Ruuhkat alkoivat, eli matkatavaroiden läpivalaisukone hajosi juuri kun saimme check-inin tehtyä. Check-inin jälkeen ruumaan menevät tavarat kannetaan itse läpivalaisukoneiden luokse jossa jouduimme seisomaan jonossa toista tuntia ja katsomaan varsin tehotonta ja valtavan kokoista naislaumaa. Kun tavarat on luovuttanut läpivalaisukoneen hoitajille voi lähteä turvatarkastukseen mikäli laukkuja ei ole lukittu. Jos laukku on lukittu, on syytä odottaa että oma laukku (kirjaimellisesti) lentää läpivalaisukoneesta ulos ja virkailijat pistävät sen eteenpäin. Tässä vaiheessa oli turvatarkastukseen vuorostaan syntynyt jono joissa olimme yli puoli tuntia. Vaikka olimme kentällä 3h ennen lennon lähtöä pääsimme lähtöporteille vasta tuntia ennen lähtöä johtuen huonosta tuurista. Yhdet oluet ja suunta tax-free myymälään jossa ilmoitettiin että lennon lähtöön on niin vähän aikaa että emme enää ehdi ostamaan tuotteita. Meininki on sama kuin ruotsinlaivoilla ennen; ostokset jäävät myymälään josta ne toimitetaan pusseissa pakattuina lähtöportille. Jotta verottimia tuotteita ei nautittaisi kentällä...

        Sitten ensiarvoinen vinkki: Ota mukaan matkalle oma satelliittinavigaattori! Jos et sellaista omista niin osta ennen matkaa malli johon saa ulkomaisia karttoja. Tai tsekkaa jokin malli jonka ostat jenkeistä ja johon saa suomalaisen kartan myöhemmin. Myös ostospaikka kannattaa selvittää ennen matkaa. Navigaattoreita saa vuokrattua autovuokraamoista sekä alueella olevista muista yrityksistä, mutta hinnat näyttävät olevan suolaisia, 9 dollaria verot per päivä. Koska käytän navigaattoria (TomTom) suomessa, hankin siihen netistä etukäteen floridan kartan. Kannattava hankinta jos lomamatkan pituus on yli viikon tai aikoo käydä lähivuosina uudestaan. Ajoimme lähes kaikkialle pelkästään navigaattorilla. Siitä oli apua myös siinä vaiheessa kun bensa oli lähes loppu ja huoltamoa ei ollut näkynyt piiiitkään aikaan, lähin asema löytyi parin napin painalluksella. Samoin iltaisin lähimmät motelli-keskittymät. Vahinko että tuossa karttapohjassa ei ollut motellien puhelinnumeroita - olisi säästänyt muutaman turhan autosta nousemisen.

        Ja mikä älyttömintä - haimme myös kerran ruokapaikan navigaattorin avulla; West Palm Beachillä ajoimme rantabulevardia näkemättä ensimmäistäkään terassia ja olutta teki mieli. Auto parkkiin ja haku päälle, ilmeni että kaikki mestat olivat 100 metrin päässä rinnakkaisella tiellä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe