L-100 tai L-107 pleko

Ninni

Kiikarissa tällainen upea valkopilkullinen pleko, lajimäärityksestä ei vielä varmuutta. Haluaisinkin tietää kuinkahan suureksi nämä plekot kasvavat? Jos jollakulla sattuisi olemaan tällainen... Mikähän on suomenkielinen nimi näille plekoille?

3

445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mustaneon

L-100 on Ancistrus sp. eli kyseessä on jokin partamonnilaji ja L-107 samaa sukua. PlanetCatfish antaa ensimmäiselle pituudeksi 10cm ja jälkimmäiselle 13cm.

Suomenkielinen nimi löytyy uudesta Akvaristista, mihin Pertti Rassi on kerännyt numeroiden 1-100 tärkeimmät tiedot ja suomenkieliset nimet. L-100 on sama kala LDA-75:n kanssa ja nimi on härmäpartamonni. Rassi antaa pituudeksi 12-15cm. Joka tapauksessa laji on kotoisin Xingulta eli pehmeästä, happamasta ja lämpöisestä joesta. L-107 on taas Rio Negrolta, mutta hoito on käytännössä samanlaista.

Akvaariokeskuksesta kannattaa kysellä kyseisiä lajeja, koska harvat kauppiaat tuovat muita kuin tunnettuja plekoja myyntiin asti. Itse on ole kyseisiä kaloja nähnyt missään.

• Ninni

En tosiaan ole vielä ihan varma onko ko. monni juuri näitä, mutta näöltään on hyvin niiden kaltainen (näin siis tällaisen kalan myynnissä). Varmistuu ensi viikolla. Taitaa kyllä olla paljon eri lajeja noita täplikkäitä monneja, joten voihan se olla mikä vain. Oli kyllä kaunis kun oli niin selkeät pilkut. Oli kyllä jo nyt ainakin sen 13cm pitkä... ei varmaan vielä edes aikuinen.

• Plekostomus

Minkä kokoinen allas sinulla on..?
      Ja mitä muuta kalastoa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2683
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2624
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe