20 kysymystä

Eräässä vanhassa keskustelussa huomasin hiukan yllättäen, että on ehkä vielä henkilöitä, joille joidenkin liikenteeseen liittyvien asioiden käsittäminen tuottaa suuria vaikeuksia.
Se vanha keskustelu löytyy tuolta: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013034162

Siellä ei taida olla kuin yksi ymmärtämätön, mutta voihan heitä löytyä lisääkin, joten ajattelinkin laatia muutaman yksinkertaisen liikenneaiheisen kysymyksen.

1. Kummalla tavalla on todennäköisintä löytää eniten rattijuoppoja, nopeuksia valvomalla, vai etsimällä rattijuoppoja mm. puhalluskokein?

2. Kumpi on turvallisempi tie, urautunut, vai tasainen?

3. Saadaanko auraamalla lumet poistettua tarkemmin tasaiselta tieltä kuin urautuneelta?

4. Mikä rengas kuluttaa eniten tiestöä, nastarangas, kitkarengas, vai kesärengas?

5. Kumpi rengas on turvallisempi syksyllä, jolloin liukas keli voi yllättää, kesärengas, vai kitkarengas.

6. Kumpi rengas aiheuttaa enemmän sairauksia aiheuttavia pienhiukkasia, nastarengas, vai kitkarengas.

7. Mikä on edullisin tapa rakentaa tie, kerralla leveä tie tulevaisuuden tarpeet huomioonottaen, vai tekemällä ensin kapea, mutkainen ja mäkinen tie, jota levennetään, oiotaan, korjaillaan ja paikkaillaan vuosittain?

8. Mikä on turvallisin paikka valtatielle, taajaman halki, vai ohi?

9. Mikä on turvallisinta haja-asutusalueella ja rekkaliikennöidyllä tiellä jalankulkijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, nykyinen 5 m leveä tie ilman pientareita, sama, mutta kapein pientarein, leveäkaistainen tie levein pientarein, vai erillinen kevyen liiketeen väylä?

10. Mikä tietyyppi on turvallisin ja liikenteen kannalta sujuvin, moottoritie, keskikaiteellinen nelikaistatie, keskikaiteellinen ohituskaistoitettu tie, vai kapea kaksikaistainen tie?

11. Mikä on väsyttävin nopeus?

12. Onko traktori autoilijoille turvallisempi maantiellä, vai pellolla?

13. Millainen risteysalue on turvallisin, valo-ohjattu, eritasoliittymä, kiertoliittymä, vai pelkkä tavallinen risteys ilman valo-ohjauksia?

14. Kumpi on turvallisin ajotapa, tasainen nopeus, vai kiihdyttelevä ja jarrutteleva?

15. Kumpi on tehokkaampi keino estää hirvionnettomuudet, riista-aidat teiden varsilla, vai metsästys?

16. Mikä on tehokkain keino estää onnettomuuksia, korjata tiestöä ja epäkohtia, vai asettamalla rajoituksia ja toivoa parasta?

17. Kannattaako autonsa käsittelyä harjoitella missään, esim. kitkarenkailla?

18. Saako halvimmalla parasta, eli onko teiden suolauksesta mitään haittoja?

19. Onko Suomen valtio luottokelvoton tieinvestointien suhteen?

20. Onko esim. rattijuoppojen rangaistusmuotona käytetty yhdyskuntapalvelu verrattavissa natsi-Saksaan ja pakkotyöhön?

12

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelijä

      Enpä ole missään kyselyssä ennen nähnyt yhtä johdattelevia kysymyksiä.

      • Hämmästelevä

        ihmettelijän kommenttiin.


      • oma napa
        Hämmästelevä kirjoitti:

        ihmettelijän kommenttiin.

        kaikki ongelmat näyttävät nauloilta


      • Jo ensimmäinen vastaus osoitti sen.


      • finnbulli
        oma napa kirjoitti:

        kaikki ongelmat näyttävät nauloilta

        ei ihminen sille voi mitään.

        Tutkimuksien mukaan hyvin yksinkertainen ihminen luule monesti olevansa viisas,kun ei muuta ymmärtää.


      • Kairakettu
        finnbulli kirjoitti:

        ei ihminen sille voi mitään.

        Tutkimuksien mukaan hyvin yksinkertainen ihminen luule monesti olevansa viisas,kun ei muuta ymmärtää.

        Huomaan kyllä hyvin jälleen ketkä eivät taaskaan ymmärrä yhtään mitään. Eli kuten sanoit...


    • koirakettu

      Kysymyksiin 7-10 viitaten olisi kannattanut Suomeen ennen sen asuttamista rakentaa valmiiksi kattava moottoritieverkosto. Olisi ollut helppoa kun ei vielä asutus olisi ollut tiellä. Sen jälkeen olisi ollutkin kätevää sijoittaa kaupungit ja muut taajamat sopiviin kohtiin teiden läheisyyteen, muttei liian lähelle...

    • koriakettu

      1. Todennäköisimmin onnettomuuksia syntyy kun:
      A) kaikkia ajavat tiellä tasaista nopeutta peräkkäin
      B) osa ajaa kaksinkertaista nopeutta ja ohittelee toisia käyttäen vastaantulevan liikenteen kaistaa

      2. Miten traktori siirtyy pellolta toiselle helpoiten
      A) metsän tai järven läpi
      b) yleistä tietä pitkin

      3. Kumpi pitää jäällä paremmin
      A) nastarengas
      B) kitkarengas

      4. Kummassa tapauksessa vahingot ovat vakavammat?
      A) Törmäys tapahtuu nopeudella 120 km/h
      B) Törmäys tapahtuu nopeudella 60 km/h?

      Turvallisuuden kannalta paras paikka harjoittaa huviajoa suurella nopeudella on?
      A) Yleinen tie
      B) Erillinen, tarkoitukseen varattu moottorirata

      Ja näitähän voisi jatka loputtomiin. Keksit hauskan leikin...

    • ÄIJÄLÄ

      1.)Puhalluskokein

      2.)riippuu nopeudesta, mutta talvikelillä tasainen on turvallisempi

      3.)Tasaiselta saadaan paremmin lumet poistettua

      4.)nastarengas paljaalla asfaltilla kuluttaa eniten

      5.) nastarengas tietenkin

      6.)nastarengas iroittaa pienhiukkasia

      7.)kerralla kunnon leveä tie

      8.)Taajaman ohi tietenkin

      9.)oma kevyen liikenteen väylä tietenkin

      10.)keskikaiteellinen nelikaistainen tietenkin

      11.)minua itseäni väsyttää suuri nopeus, koska silloin joutuu aistit olemaan äärimmäisen valppaina ja keho jännitystilassa.

      12.)koska traktorillakin joutuu tulemaan joskus pellolta maantielle, ei sitä voi aina pitää siellä turvassa pellolla. On autoilijasta itsestään kiinni, onko taraktori hänelle turvallinen vai ei.

      Traktori pitää ohittaa harkiten, koska se voi yht´äkkiä kääntyä vilkuttamatta eteesi sinne vasempaan tilustielleen.

      13.) Liikenne ympyrä on turvallisin

      14.) Tasainen nopeus, mutta nopeuksia joutuu kyllä muuttelemaan, kun edessä menee traktori, tai hitaammin ajava tai huono ajoura, tai vettä alkaa kovasti satamaan, jne.. jne..

      15.)Tehokkain tapa olis tietysti rakentaa aidat, mutta koska se on sula mahdottomuus, paras tapa on pudottaa nopeuksia aina, kun on vähääkään aavistusta, että hirviä voi olla.
      Pimeän aikaan on sulaa hulluutta ajaa tavallisia nopeuksia, koska hirveä ei näe niin hyvin kuin päivällä

      16.) paras tapa on hillitä sitä kaasujalkaa, koska niitä loistoteitä ei ikinä tule olemaan, joissa on kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan ja välissä aita.

      17.) kyllä varmasti, koska kitkarengas ei pidä yhtä hyvin kuin nastarengas

      18.) haittoja siitä on ja on tosi inhottavaa

      19.) vaikea sanoa, maa on rikkaampi kuin koskaan ennen, mutta rahat päätyy vain keinottelijoiden ja muutamain rikkaiden taskuun ja lisäksi tämä EU:hömpötys syö kansallisuusvarantoja

      20.) ei ole, kannatan lämpimästi rattijuoppojen laittoa moottoriteitä rakentamaan käsipelissä.

      no niin, teeppä nyt analyysi vastauksistani!

    • ei ole muutakaan tekemistä :)

      1. Puhalluttamalla

      2. Tasainen tie

      3. Katso vastaus kohtaa 2.

      4. Nastarengas, mutta kun kaikki ajaa samoissa urissa

      5. Kitka kai, vaikka hyvä kesärengaskin on hyvä

      6. Nastarengas

      7. Rakentaa kerralla kunnon tie, ei mitää lehmipolkuja

      8. Ohi taajaman

      9. Erillinen kevyen liikenteen väylä

      10. Moottoritie tietysti

      11. 1-70:in väsyttää 80:n tai 100:n tai 120:n alueella

      12. Missä pelto, sinne traktori. Kun rakella tieliikenteessä, niin pakollinen työkonevilkku katolle ehdoton. Yhden mällin olen meinannut ajaa, kuorma päällä, kun pilkko pimeässä mutkaisella ja mäkisellä tiellä olikin siellä mutkan ja mäen takana 30:ä ajeleva traktori.

      13. Eritaso- tai kiertoliittymä. HA:t ajavat ihan perkeleesti päin punaisia.

      14. Tasainen nopeus

      15. Riista-aidat tietty, mutta myös kunnon metsästys auttaisi

      16. Korjata tiestöä ja epäkohtia

      17. Kannattaa

      18. Suolauksessa on haittoja, esim. musta jää, autojen paskautuminen/ruostuminen, ajelet suolalillissä ja tulee pakkanen, niin kaikki on jäässä

      19. On ja ei, mutta enemmän voisivat panostaa tienhoitoon

      20. Vitun rattijuoppoja silitellään silkkihanskat kädessä ja hyysäillään. Jotain tarttes keksiä niitä paskoja varten. Jos ei muuta, niin alkolukko pakolliseksi. Kaikkein selvintä.

    • Olli P

      1. valvomalla nopeuksia

      2. urautunut

      3. urautuneelta

      4. kesärengas

      5. kesärengas

      6. kitkarengas

      7. tekemällä ensin kapea, mutkainen ja mäkinen tie, jota levennetään, oiotaan, korjaillaan ja paikkaillaan vuosittain

      8. halki

      9. nykyinen 5 mtr leveä

      10. kaksikaistainen tie

      11. 93

      12. maantiellä

      13. tavallinen risteys

      14. epätasainen

      15. metsästys

      16. rajoituksia asentamalla

      17. ei tietenkään

      18. saa, ei ole

      19. en tiedä

      20. en tiedä

    • K.Ä.

      1. Kummalla tavalla on todennäköisintä löytää eniten rattijuoppoja, nopeuksia valvomalla, vai etsimällä rattijuoppoja mm. puhalluskokein?

      - vaikea sanoa. Jos esim. tunnin ajan pysäytetään jollain tiellä kaikki autot ja puhallutetaan kaikki kuskit, pystytään porukasta seulomaan kaikki rattijuopot. Mutta tämä hidastaa liikennettä tavattomasti ja kiusaa niitä, jotka ovat liikkeellä sääntöjen mukaisesti. Lisäksi tarvitaan valtava määrä poliiseja, ettei jono kasva kilometrien mittaiseksi.

      - Jos samat poliisit hajautetaan tutkaamaan ylinopeuksia, tulee pysäytetyksi vain ne, joiden ajamisessa on jotain huomautettavaa. Haaviin jää tällöin valtava kasa ylinouskuskeja, mutta saattaa tulla yhtä monta rattijuoppoakin kuin tapauksessa 1 tai enemmänkin. Kaikki rattijuopot eivät tule pysäytetyksi, mutta silti niitä saattaa kertyä haaviin enemmän.


      2. Kumpi on turvallisempi tie, urautunut, vai tasainen?

      - tasainen (ceteris baribus).


      3. Saadaanko auraamalla lumet poistettua tarkemmin tasaiselta tieltä kuin urautuneelta?

      - tasaiselta


      4. Mikä rengas kuluttaa eniten tiestöä, nastarangas, kitkarengas, vai kesärengas?

      - nastarengas, tosin nykyisin aika vähän sekin. Ja toisaalta nastarenkaalla voi paremmin ajaa jäisellä polanteella ja kuluttaa sitä. Ja toisaalta nastarenkailla ajavat eivät tarvitsisi niin paljoa suolaa, mutta yhtä paljon niitä teitä silti suolattaisiin, vaikka ei kitkoja olisi kellään. Eli siis nastarengas eniten.


      5. Kumpi rengas on turvallisempi syksyllä, jolloin liukas keli voi yllättää, kesärengas, vai kitkarengas.

      - jos liukkaus johtuu jäästä tai lumesta, niin kitkarengas, jos taas vedestä, niin kesärengas. Kitkarengas on yllättävän huono kesärengas.


      6. Kumpi rengas aiheuttaa enemmän sairauksia aiheuttavia pienhiukkasia, nastarengas, vai kitkarengas.

      - e.o.s. Onko asiaa tutkittu?


      7. Mikä on edullisin tapa rakentaa tie, kerralla leveä tie tulevaisuuden tarpeet huomioonottaen, vai tekemällä ensin kapea, mutkainen ja mäkinen tie, jota levennetään, oiotaan, korjaillaan ja paikkaillaan vuosittain?

      - epäilemättä kerralla kuntoon, mutta käytännössä likvidin puute voi pakottaa huonompaankin ratkaisuun.


      8. Mikä on turvallisin paikka valtatielle, taajaman halki, vai ohi?

      - ohi


      9. Mikä on turvallisinta haja-asutusalueella ja rekkaliikennöidyllä tiellä jalankulkijoille ja muulle kevyelle liikenteelle, nykyinen 5 m leveä tie ilman pientareita, sama, mutta kapein pientarein, leveäkaistainen tie levein pientarein, vai erillinen kevyen liiketeen väylä?

      - erillinen väylä


      10. Mikä tietyyppi on turvallisin ja liikenteen kannalta sujuvin, moottoritie, keskikaiteellinen nelikaistatie, keskikaiteellinen ohituskaistoitettu tie, vai kapea kaksikaistainen tie?

      - moottoritie kai. En tiedä, onko näistä uusista keskikaiteellisista kokemuksia jo niin paljon, että voisi sanoa niistä mitään?


      11. Mikä on väsyttävin nopeus?

      - rasitus lisääntyy nopeuden kasvaessa. Hitaassa ajossa voi tylsistyä, mutta nopeassas väsyy enemmän.


      12. Onko traktori autoilijoille turvallisempi maantiellä, vai pellolla?

      - riippuu siitä, missä autoilija itse on. Tiellä olevalle autoilijalle olisi turvallisinta, jos kaikki muut autot, traktorit, mopedit jne. olisivat pellolla. Jos taas autoilija on pellolla, olisi turvallisinta, kun muut eivät olisi. Aika epätodennäköistä vain odottaa, että tiellä olisin vain minä.


      13. Millainen risteysalue on turvallisin, valo-ohjattu, eritasoliittymä, kiertoliittymä, vai pelkkä tavallinen risteys ilman valo-ohjauksia?

      - Kussakin on omat turvallisuusongelmansa. Riippuu paikasta ja toteutuksesta, mikä missäkin tilanteessa on turvallisin. Tavallinen risteys ilman valoja ei kai ole turvallisin missään oloissa.

      14. Kumpi on turvallisin ajotapa, tasainen nopeus, vai kiihdyttelevä ja jarrutteleva?

      - tasainen silloin, kun ei ole syytä kiihdyttää ja jarruttaa. Tarvittaessa on oltava valmis tekemään kumpaakin.


      15. Kumpi on tehokkaampi keino estää hirvionnettomuudet, riista-aidat teiden varsilla, vai metsästys?

      - ei voi sanoa yksiselitteisesti. Riista-aita on parhaimmilaan ehdottoman varma, mutta aita voi rikkoutua tai metsätioen veräjä jäädä auki. Joka tapauksessa aita päättyy joskus.

      - Kaikki hirvet ampumalla ongelmasta päästäisiin, mutta tämä ei liene kansan enemmistön tahto. Hirvien poistaminen tietyltä alueelta ei välttämättä ratkaise ongelmaa. Muualta valuu nopeasti uusia hirviä täyttämään tyhjän reviirin. Tietysti tämä pienentää painetta jossain. Jos haluttaan estää hirvien siirtyminen talvilaitumille tietystä paikasta, hirvet obn ammuttava kaikki.


      16. Mikä on tehokkain keino estää onnettomuuksia, korjata tiestöä ja epäkohtia, vai asettamalla rajoituksia ja toivoa parasta?

      -ei kumpikaan. Tehokkain tapa olisi se, että lakattaisiin ajamasta kuin pullopersesiat.

      - Noista kahdesta tehokkaampaa on yksiselitteisesti vaikea sanoa. Vaihtelee tapauskohtaisesti.


      17. Kannattaako autonsa käsittelyä harjoitella missään, esim. kitkarenkailla?

      - kyllä kannattaa, mutta ei missä tahansa.


      18. Saako halvimmalla parasta, eli onko teiden suolauksesta mitään haittoja?

      - halvimmalla harvoin saa parasta. Esim Lidl, Ikea, H&M myyvät 50 %:n alennuksella tuotteita, joiden laatu on vain 10 %.


      19. Onko Suomen valtio luottokelvoton tieinvestointien suhteen?

      - Ei ole. Kyllä meile luottoa myönnetään. Eri juttu, kannattaako velkaantua.


      20. Onko esim. rattijuoppojen rangaistusmuotona käytetty yhdyskuntapalvelu verrattavissa natsi-Saksaan ja pakkotyöhön?

      - aika heikosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      179
      3905
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2760
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      66
      2650
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      151
      2453
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      69
      2100
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      316
      1963
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1451
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1403
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1397
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1285
    Aihe