Mistä tietää että edelläsi on SISU?

PölliSisumies-28

Ajat autollasi rekan perässä jyrkkään ja pitkään ylämäkeen. Jos auton nopeus tippuu 40km/h on kyseessä "kanikka" mutta jos pölliauto täyslastissa pitää nopeuden jopa yli 70km/h on kyseessä tasavarmasti SISU!! katso ja totea!

38

10702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FH16

sepä sen ratkaisee!! eikä MERKKI.
      Tiedän yhden FH610 volvon joka on "viriviri" 710hv, menee muuten 60t painoilla mäet kuin leikiten ;)
      Toki CAT:stakin saa varmaan sen mutta KESTÄÄKÖ se - se on eri asia....

• puukuskin poeka

ja mä tiän eräitä fh16 610 volvon josta meni vaihde loota ihan vakio tehoilla...ja tien sisuja kans...mun mielestäni isoissa tehoissa ei oo järkee -------------->>600 ylös päin,koska ei sitä enä paikat kestä..nii juu millai se volvo voi 710 kestää ko ei meillä kestäny fh16 520 volvokaa..mun mielestä asiaan painaa eniten välitykset ja sitte teho,voi sitä iso pillari sisukin olla laiska jos on lian harva..meillä on scania r470 ja puuliikkuu yhtä lailla ko muillakin.ei olla tehon puutten takia jääty välille,eikä minkää muunkaan.

• kusta vai kaljoo

vai molempia. Kyllä Sisu-elvistely asettuu uomiinsa kun tarkastellaan asioita ekonomisesti, eli kokonaistaloutta. Sama se Nolovollakin, kampiakselit menee vaihtoon ja sitä rataa...
        Rengit sais perustaa ihan oman puuhastelupalstansa, ei tarvitse sekaantua aikamiesten asioihin.

• mä vaan

juu kyllä se catti kestää kun 630hv otetaan irti muualla kuin suomessa 800hv et silleen.

• Vha pieru

Scania on ainoa raskaan luokan merkki, jota minä olen ajanut (kahta yksilöä). Niistä ajoista on jo aikaa, montakin ajastaikaa...

Luottamukseni Scaniaan on vahva, mutta en minä menisi siitä vastaavia väitteitä esittämään mihinkään toisiin merkkeihin verrattuna.

Luotan minä Pillariinkin. Senmerkkistä moottoria olen komentanut neljässä koneessa, joista kolmessa telakejut ja neljännessä neljä pyörää. Hienoja dieseleitä, joita ei tahdo saada ajamalla hajalle!

Fysiikan lait ovat kaikille samat. 60 tonnin yhdistelmä painaa samat 60 tonnia (ja hyvänmiehen lisät päälle), olipa keulalla sitten aarnikotkan kuva tai neljä tai viisi kirjainta. Mylly vääntää merkistä riippumatta samat 2700-2800 Nm ja riuhtoo täysillä ulvotettaessa samoilla noin 600 kaakin voimilla. Muutaman prosentin ero kilowateissa tai hevosvoimissa ei tee kesää eikä talvea.

Uskon minä, että puu liikkuu Sisulla – mutta liikkuu se samaan tahtiin muillakin! Erot löytyvät lähinnä kuskin (ja ehkä isännänkin) mieltymysten puolelta, eivät sentään nopeusmittarista.

Terveellä tavalla merkkiylpeä saa olla, mutta ei sentään ihan mahdottomia päästöjä pidä suustaan sylkeä!

• rengit eivät hallitse

tietotekniikkaa. Aikamiehet eivät päästä suustaan tuommosia sammakoita. Mikä on jätkän ÄÖ jos pitää päteä tuommosilla asioilla. Epäilyttää päästää rattiin tuommosia älykääpiöitä.

• löpölle

sisulla pitäis olla lupa ajaa löpöllä muistuttaahan se enemmäm työkonetta kun kuorma-autoa

• Käyppäs tulevana kevään Puunkuormaajakiertueella koeajamassa se tai ne koeajo vehkeet. Ei häpeä yhtään ruotsalaisia merkkejä. Melkein väitän, että parempi ajaa kuin suurin osa Volvoista. Ja parempi alusta kuin yhdessäkään Scaniassa koskaan on ollut.
        Mersuista en tiedä, kun en ole ikinä edes kyydissä istunut. Muut merkit ei sitten kiinnostakkaan, ja ainakin yhtä niistä ei pitäisi edes päästää Suomen maaperälle :)

• miten sinut
        puukuski kirjoitti:

Käyppäs tulevana kevään Puunkuormaajakiertueella koeajamassa se tai ne koeajo vehkeet. Ei häpeä yhtään ruotsalaisia merkkejä. Melkein väitän, että parempi ajaa kuin suurin osa Volvoista. Ja parempi alusta kuin yhdessäkään Scaniassa koskaan on ollut.
        Mersuista en tiedä, kun en ole ikinä edes kyydissä istunut. Muut merkit ei sitten kiinnostakkaan, ja ainakin yhtä niistä ei pitäisi edes päästää Suomen maaperälle :)

on kelpuutettu automieheks, olet sillai vajaa...

• miten sinut kirjoitti:

on kelpuutettu automieheks, olet sillai vajaa...

enkä edes tiedä oletko automies tai edes mies. Mutta käy ajamassa jos sinulla on kortti, nyt ei enää eletä mitään 70-lukua. Tai leiki sitten siellä hiekkalaatikolla kun lumet sulaa

• sam

pistäneet sisuun tiekarhun rungon, sukellusveneen
        moottorin ja rubiinin kuution vahdelaatikon!!!

• susi
        sam kirjoitti:

pistäneet sisuun tiekarhun rungon, sukellusveneen
        moottorin ja rubiinin kuution vahdelaatikon!!!

silti niitä kuuluu paukkuvan. oli paikallinenkin kyllästynyt sisuun ja vaihtanut pois! ja elämässä ajaneet sisuilla jopa jokinmoisia testiautojakin välillä!!! Ettei varmaan hinnasta ollut kiinni!! mutta vikaa kuulemma alkanut piisaamaan!!! Eikä muuten ole vanhoja autoja!!!

• rikkoo
        susi kirjoitti:

silti niitä kuuluu paukkuvan. oli paikallinenkin kyllästynyt sisuun ja vaihtanut pois! ja elämässä ajaneet sisuilla jopa jokinmoisia testiautojakin välillä!!! Ettei varmaan hinnasta ollut kiinni!! mutta vikaa kuulemma alkanut piisaamaan!!! Eikä muuten ole vanhoja autoja!!!

ne piruttaan kun ei saa kanjaa alle.Pitää olla aina joku V 8 .

• ma vaan
        susi kirjoitti:

ihan samalla tavalla ne noita ruotsalaisia pulttaavat mitä olen seurannu tuolla karjalassa ajavilla olevia autoja.niin näky joku moittineen volvon ajettavuutta niin yhdyn kyllä siihen et sisu on kuulema jo vakaampi ajettava kuin uudet volvot ja sen keltä kuulin niin sillä on kaikki muut merkit paitsi mese.

• ajettavan
        ma vaan kirjoitti:

ihan samalla tavalla ne noita ruotsalaisia pulttaavat mitä olen seurannu tuolla karjalassa ajavilla olevia autoja.niin näky joku moittineen volvon ajettavuutta niin yhdyn kyllä siihen et sisu on kuulema jo vakaampi ajettava kuin uudet volvot ja sen keltä kuulin niin sillä on kaikki muut merkit paitsi mese.

ite en ainaskaan oo huomannut, ei hae tietä, ainut mistä voisi sanoa että etupää aika jäykkä verrattuna esim. mersuun mutta eihän tuota huomaa muuten kuin sivuteillä ajeltaessa

• ajettavan kirjoitti:

ite en ainaskaan oo huomannut, ei hae tietä, ainut mistä voisi sanoa että etupää aika jäykkä verrattuna esim. mersuun mutta eihän tuota huomaa muuten kuin sivuteillä ajeltaessa

Juttelin taannoin erään kanssa, joka tuurailee kahdessa eri talossa, molemmat kunnon Volvo-taloja. Niin sanoi, että kaikista niistä Volvoista joita hän on ikinä ajanut, niin vain kaksi on ollut sellaisia ajaa kuin auton pitää ollakkin. Ja on nimittäin ajanut ihan perhanan monella Volvolla, voisin väittää ettei kahden käden sormet riitä laskemaan.
        Sanoi vielä, että mitä pahemmat raiteet, sitä pahempi ajaa. Koko ajan hakee sitä tietä.

Samoin tiedän eräänkin rahdin ajajan, joka oli kyllä kova Volvo mies, mutta kun autosta toiseen Volvot olivat niin huonoja ajaa niin vaihtoi Scaniaan. Eikä ole merkkiä vaihtanut.

Samoin tunnen erään, joka on kyllä ajanut iät ja ajat Volvolla puuta, mutta sanoo silti sen olevan paska ajaa maantiellä. Satuttiin vielä samaan aikaan Scanian R-sarjan esittelykiertueelle, niin kun laskeutui kopista sanoi ensimmäisenä, että tuollainen ajettava auton pitää olla. Ja sanoin muuten samaa Pillari-Sisustakin, parempi ajaa kuin Volvo, ja voimaakin kuulemma oli. Eikä muuten aja millään nuhapumppu Volvolla.

Mutta Volvoissa on niitä yksilöitä, jotka on hyviä ajaa, niin ne kertovat jotka uskaltavat tunnustaa eri merkkien hyviä ja huonoja puolia. Kaikista ei vain ole siihen.
        Täydellistä kuorma-autoa kun ei ole keksittykkään.

• osaatko jo ajaa
        puukuski kirjoitti:

enkä edes tiedä oletko automies tai edes mies. Mutta käy ajamassa jos sinulla on kortti, nyt ei enää eletä mitään 70-lukua. Tai leiki sitten siellä hiekkalaatikolla kun lumet sulaa

autoa. Minun pitää osata paljon muutakin kun renkien jäljiltä kaikki reuhottaa. Niillä on kiir tänne nettiin pollasteloemaan.

• puukuskia
        puukuski kirjoitti:

Juttelin taannoin erään kanssa, joka tuurailee kahdessa eri talossa, molemmat kunnon Volvo-taloja. Niin sanoi, että kaikista niistä Volvoista joita hän on ikinä ajanut, niin vain kaksi on ollut sellaisia ajaa kuin auton pitää ollakkin. Ja on nimittäin ajanut ihan perhanan monella Volvolla, voisin väittää ettei kahden käden sormet riitä laskemaan.
        Sanoi vielä, että mitä pahemmat raiteet, sitä pahempi ajaa. Koko ajan hakee sitä tietä.

Samoin tiedän eräänkin rahdin ajajan, joka oli kyllä kova Volvo mies, mutta kun autosta toiseen Volvot olivat niin huonoja ajaa niin vaihtoi Scaniaan. Eikä ole merkkiä vaihtanut.

Samoin tunnen erään, joka on kyllä ajanut iät ja ajat Volvolla puuta, mutta sanoo silti sen olevan paska ajaa maantiellä. Satuttiin vielä samaan aikaan Scanian R-sarjan esittelykiertueelle, niin kun laskeutui kopista sanoi ensimmäisenä, että tuollainen ajettava auton pitää olla. Ja sanoin muuten samaa Pillari-Sisustakin, parempi ajaa kuin Volvo, ja voimaakin kuulemma oli. Eikä muuten aja millään nuhapumppu Volvolla.

Mutta Volvoissa on niitä yksilöitä, jotka on hyviä ajaa, niin ne kertovat jotka uskaltavat tunnustaa eri merkkien hyviä ja huonoja puolia. Kaikista ei vain ole siihen.

minä ainakin olen lähellä sitä. Olen ajanut puuta vuodesta 1965. No leikkiä; kyllä isoilla autoilla on helpompi pelata kuin entisajan heikkotehoisilla räpsyillä.Tiet ovat parempia, suunnittelu on parempaa, sen kun posottelee...

• osaatko jo ajaa kirjoitti:

autoa. Minun pitää osata paljon muutakin kun renkien jäljiltä kaikki reuhottaa. Niillä on kiir tänne nettiin pollasteloemaan.

kuin leikkiautoja. Vaihda renkejä jos noin huonosti on asiat. Niin ei tarvitse tänne tulla itkemään miten kaikki reuhottaa. Kaikkein vittumaisinta on korjailla toisten jälkiä.

• puukuskia kirjoitti:

minä ainakin olen lähellä sitä. Olen ajanut puuta vuodesta 1965. No leikkiä; kyllä isoilla autoilla on helpompi pelata kuin entisajan heikkotehoisilla räpsyillä.Tiet ovat parempia, suunnittelu on parempaa, sen kun posottelee...

kun ei ikinä satu yhtään mitään.
        Autot on kyllä kehittynyt paljon entisajoista ja homma siinä mielessä helpottunut ja keventynyt. Ainakin fyysisesti. Nyt vaan taitaa olla se kiire apumiehenä

• auto kuin auto
        puukuski kirjoitti:

hae raiteissa, sehän jo järkikin sanoo että pyörät hakee jompaan kumpaan uraan, sitä olen kyllä kuullut että sisut ja kaniat hakis tietä teli ylhäällä ajaessa

• ei vaan
        auto kuin auto kirjoitti:

hae raiteissa, sehän jo järkikin sanoo että pyörät hakee jompaan kumpaan uraan, sitä olen kyllä kuullut että sisut ja kaniat hakis tietä teli ylhäällä ajaessa

tiedä,että volovosa on hiukan leveämpi raide-
        leveys,kuin hevoskärryissä!Uudessa 13litran FH
        etuakselit täysin uusia.Ja olipa hyviä ajaa!
        440hv vastaa täysin vanhaa 500hv Fh:ta!

• mielipiteet ovat yhtä
        ei vaan kirjoitti:

tiedä,että volovosa on hiukan leveämpi raide-
        leveys,kuin hevoskärryissä!Uudessa 13litran FH
        etuakselit täysin uusia.Ja olipa hyviä ajaa!
        440hv vastaa täysin vanhaa 500hv Fh:ta!

varmoja kuin eräällä työkaverillani, kampe jolla hän ajoi oli aina paras, ajoi vaikka Ladalla. Koeajon perusteella ei voi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä autosta. Tekniset tiedot ja käyttökokemukset saattavat paljastaa jotakin.

• jussi
        puukuski kirjoitti:

Käyppäs tulevana kevään Puunkuormaajakiertueella koeajamassa se tai ne koeajo vehkeet. Ei häpeä yhtään ruotsalaisia merkkejä. Melkein väitän, että parempi ajaa kuin suurin osa Volvoista. Ja parempi alusta kuin yhdessäkään Scaniassa koskaan on ollut.

Viime keväänä kävin koeajamassa uuden sisun kajaanissa eikä ollu kehumista.Hallintalaitteet ja muotoilu ihan perseestä, ovi piti aukaista että sai ratin asentoa muutettua.Laiskuus yllätti kun heppoja pitäis olla yli 6 sadan.Koeajo tilanteessa tälläsin erään notkon pohjalle vauhdin piirulleen 80:een ja loivassa ylämäessä vauhti tippui n.67 km/h.Seuraavalla viikolla FM12 460:llä koneella olevan volvon vauhti tippui samassa tilanteessa 65km/h, tosin kuormaa oli 2100 kg enemmän.

Kyllä noi pillarin koneet on ylikehuttuja ja kuten joku sanoi, työkone se sisu on, ei siitä pääse mihinkään.

• jussi kirjoitti:

Viime keväänä kävin koeajamassa uuden sisun kajaanissa eikä ollu kehumista.Hallintalaitteet ja muotoilu ihan perseestä, ovi piti aukaista että sai ratin asentoa muutettua.Laiskuus yllätti kun heppoja pitäis olla yli 6 sadan.Koeajo tilanteessa tälläsin erään notkon pohjalle vauhdin piirulleen 80:een ja loivassa ylämäessä vauhti tippui n.67 km/h.Seuraavalla viikolla FM12 460:llä koneella olevan volvon vauhti tippui samassa tilanteessa 65km/h, tosin kuormaa oli 2100 kg enemmän.

Kyllä noi pillarin koneet on ylikehuttuja ja kuten joku sanoi, työkone se sisu on, ei siitä pääse mihinkään.

Jos Pillarilla ajelee vaikka 85-90km/h:ssa ja tulee sopiva nousu eteen, niin vauhti tippuu noin 80:in ennen kuin alkaa vääntämään vastaan. Lisäksi taitaa vielä olla niinkin, että jos ajelee rajoittimessa mäkeen, niin olikohan peräti niin, että moottorissa on joku ohjausjärjestelmä joka "avaa hanoja" vasta kun vauhti on laskenut 4km/h:ssa... Muistelen lukeneeni jotain englannin kielistä selostusta jostain. En mene vannomaan.

Lisäksi myös välitys vaikuttaa, suurempi teho / monesti harvempi välitys. Pienempi tehoinen / tiheämpi perä.

"ovi piti aukaista että sai ratin asentoa muutettua"

Säätönamikka on kyllä erikoisessa paikassa, ainakin vanhemmissa Sisuissa. Mutta kyllä sekin vaikuttaa, että mitä kaliiberiä se kuski on. Ei mun ainakaan ole tarvinnut ovea aukoa jos on pitänyt rattia säätää.

Enkä mene vannomaan, mutta jos ajoit 80:ä siihen nousuun, niin olikos isoin vaihde päällä?. Kun jos välttämättä haluaa nousta mäen vähän kovempaa, niin pitää vähän tietää miten vaihtelee. Isoin vaihde kun tuntuu todellakin olevan se "taloudellisuus vaihde", ei se millä reuhdotaan mäkiä ylös. Eikä kyllä tarvitse ollakkaan, metsässä sen voiman huomaa. Mitä pienempi vaihde, sen selvemmin huomaa miten sitä punetta löytyy.

Muistan muuten eräänkin käyneen ajamassa Volvon, olikohan 500:nen (tai 550), niin Cattiin nähden nousi MÄEN 13-17km/h:ssa hitaammin. Ja voin sanoa, että Volvossa oli kepeämpi lasti ;)

Mutta autot on yksilöitä, samantehoiset autot niin toinen saattaa vetää paremmin kuin toinen vastaava.

• jussi
        puukuski kirjoitti:

Jos Pillarilla ajelee vaikka 85-90km/h:ssa ja tulee sopiva nousu eteen, niin vauhti tippuu noin 80:in ennen kuin alkaa vääntämään vastaan. Lisäksi taitaa vielä olla niinkin, että jos ajelee rajoittimessa mäkeen, niin olikohan peräti niin, että moottorissa on joku ohjausjärjestelmä joka "avaa hanoja" vasta kun vauhti on laskenut 4km/h:ssa... Muistelen lukeneeni jotain englannin kielistä selostusta jostain. En mene vannomaan.

Lisäksi myös välitys vaikuttaa, suurempi teho / monesti harvempi välitys. Pienempi tehoinen / tiheämpi perä.

"ovi piti aukaista että sai ratin asentoa muutettua"

Säätönamikka on kyllä erikoisessa paikassa, ainakin vanhemmissa Sisuissa. Mutta kyllä sekin vaikuttaa, että mitä kaliiberiä se kuski on. Ei mun ainakaan ole tarvinnut ovea aukoa jos on pitänyt rattia säätää.

Enkä mene vannomaan, mutta jos ajoit 80:ä siihen nousuun, niin olikos isoin vaihde päällä?. Kun jos välttämättä haluaa nousta mäen vähän kovempaa, niin pitää vähän tietää miten vaihtelee. Isoin vaihde kun tuntuu todellakin olevan se "taloudellisuus vaihde", ei se millä reuhdotaan mäkiä ylös. Eikä kyllä tarvitse ollakkaan, metsässä sen voiman huomaa. Mitä pienempi vaihde, sen selvemmin huomaa miten sitä punetta löytyy.

Muistan muuten eräänkin käyneen ajamassa Volvon, olikohan 500:nen (tai 550), niin Cattiin nähden nousi MÄEN 13-17km/h:ssa hitaammin. Ja voin sanoa, että Volvossa oli kepeämpi lasti ;)

Mutta autot on yksilöitä, samantehoiset autot niin toinen saattaa vetää paremmin kuin toinen vastaava.

""Jos Pillarilla ajelee vaikka 85-90km/h:ssa ja tulee sopiva nousu eteen, niin vauhti tippuu noin 80:in ennen kuin alkaa vääntämään vastaan. Lisäksi taitaa vielä olla niinkin, että jos ajelee rajoittimessa mäkeen, niin olikohan peräti niin, että moottorissa on joku ohjausjärjestelmä joka "avaa hanoja" vasta kun vauhti on laskenut 4km/h:ssa... Muistelen lukeneeni jotain englannin kielistä selostusta jostain. En mene vannomaan.""

Tarkennan vielä jos jäi viestissäni epäselväksi. En ajanut rajoitinta vasten vaan notkon pohjalla vauhti oli piirulleen 80 ja petaali pohjaan nousun alkaessa. Ei pitäisi mitkään ohjausjärjestelmät vaikuttaa.

""Lisäksi myös välitys vaikuttaa, suurempi teho / monesti harvempi välitys. Pienempi tehoinen / tiheämpi perä.""

No joo, tuo tuntuu jo selittelyltä :)

""Säätönamikka on kyllä erikoisessa paikassa, ainakin vanhemmissa Sisuissa. Mutta kyllä sekin vaikuttaa, että mitä kaliiberiä se kuski on. Ei mun ainakaan ole tarvinnut ovea aukoa jos on pitänyt rattia säätää.""

Kyllä muutenkin ne hallintalaitteet ja muotoilu syvältä kun on tottunut volvoon ja scaniaan missä kaikki on käden ulottuvilla.

""Enkä mene vannomaan, mutta jos ajoit 80:ä siihen nousuun, niin olikos isoin vaihde päällä?. Kun jos välttämättä haluaa nousta mäen vähän kovempaa, niin pitää vähän tietää miten vaihtelee. Isoin vaihde kun tuntuu todellakin olevan se "taloudellisuus vaihde", ei se millä reuhdotaan mäkiä ylös. Eikä kyllä tarvitse ollakkaan, metsässä sen voiman huomaa. Mitä pienempi vaihde, sen selvemmin huomaa miten sitä punetta löytyy.""

Oli isoin vaihde päällä, se nousu on aika loiva eikä niin pitkäkään ja vehkeellä kun vehkeellä ajetaan yleensä suurimmalla vaihteella. Reuhtomisesta ei tuossa mäessä ole kyse.Kyllä se "pune" pitäisi näkyä muuallakin kuin siellä metsässä ryömintä nopeuksissa.

""Muistan muuten eräänkin käyneen ajamassa Volvon, olikohan 500:nen (tai 550), niin Cattiin nähden nousi MÄEN 13-17km/h:ssa hitaammin. Ja voin sanoa, että Volvossa oli kepeämpi lasti ;)

Mutta autot on yksilöitä, samantehoiset autot niin toinen saattaa vetää paremmin kuin toinen vastaava.""

17 vuoden aikana on tullut monenlaista pulkkaa ohjailtua ja on tiedossa että autot on yksilöitä.Meidänkin talossa noita eroja löytyy kahdesta samanlaisesta autosta.
        Tämä on vain minun näkemys sisun ja pillarin paremmuudesta.
        Vielä tuosta volvon ohjattavuudesta, meillekkin tuli pari vuotta sitten yks viirusilmä joka ei meinannu pysyä viivojen välissä, kaada siinä sitten kahvia kuppiin ;) Auto kävi pariin otteeseen asian vuoksi korjattavana ja ajo-ominaisuudet parantui, en tiedä tarkalleen mitä tekivät.

• jussi kirjoitti:

""Jos Pillarilla ajelee vaikka 85-90km/h:ssa ja tulee sopiva nousu eteen, niin vauhti tippuu noin 80:in ennen kuin alkaa vääntämään vastaan. Lisäksi taitaa vielä olla niinkin, että jos ajelee rajoittimessa mäkeen, niin olikohan peräti niin, että moottorissa on joku ohjausjärjestelmä joka "avaa hanoja" vasta kun vauhti on laskenut 4km/h:ssa... Muistelen lukeneeni jotain englannin kielistä selostusta jostain. En mene vannomaan.""

Tarkennan vielä jos jäi viestissäni epäselväksi. En ajanut rajoitinta vasten vaan notkon pohjalla vauhti oli piirulleen 80 ja petaali pohjaan nousun alkaessa. Ei pitäisi mitkään ohjausjärjestelmät vaikuttaa.

""Lisäksi myös välitys vaikuttaa, suurempi teho / monesti harvempi välitys. Pienempi tehoinen / tiheämpi perä.""

No joo, tuo tuntuu jo selittelyltä :)

""Säätönamikka on kyllä erikoisessa paikassa, ainakin vanhemmissa Sisuissa. Mutta kyllä sekin vaikuttaa, että mitä kaliiberiä se kuski on. Ei mun ainakaan ole tarvinnut ovea aukoa jos on pitänyt rattia säätää.""

Kyllä muutenkin ne hallintalaitteet ja muotoilu syvältä kun on tottunut volvoon ja scaniaan missä kaikki on käden ulottuvilla.

""Enkä mene vannomaan, mutta jos ajoit 80:ä siihen nousuun, niin olikos isoin vaihde päällä?. Kun jos välttämättä haluaa nousta mäen vähän kovempaa, niin pitää vähän tietää miten vaihtelee. Isoin vaihde kun tuntuu todellakin olevan se "taloudellisuus vaihde", ei se millä reuhdotaan mäkiä ylös. Eikä kyllä tarvitse ollakkaan, metsässä sen voiman huomaa. Mitä pienempi vaihde, sen selvemmin huomaa miten sitä punetta löytyy.""

Oli isoin vaihde päällä, se nousu on aika loiva eikä niin pitkäkään ja vehkeellä kun vehkeellä ajetaan yleensä suurimmalla vaihteella. Reuhtomisesta ei tuossa mäessä ole kyse.Kyllä se "pune" pitäisi näkyä muuallakin kuin siellä metsässä ryömintä nopeuksissa.

""Muistan muuten eräänkin käyneen ajamassa Volvon, olikohan 500:nen (tai 550), niin Cattiin nähden nousi MÄEN 13-17km/h:ssa hitaammin. Ja voin sanoa, että Volvossa oli kepeämpi lasti ;)

Mutta autot on yksilöitä, samantehoiset autot niin toinen saattaa vetää paremmin kuin toinen vastaava.""

17 vuoden aikana on tullut monenlaista pulkkaa ohjailtua ja on tiedossa että autot on yksilöitä.Meidänkin talossa noita eroja löytyy kahdesta samanlaisesta autosta.
        Tämä on vain minun näkemys sisun ja pillarin paremmuudesta.
        Vielä tuosta volvon ohjattavuudesta, meillekkin tuli pari vuotta sitten yks viirusilmä joka ei meinannu pysyä viivojen välissä, kaada siinä sitten kahvia kuppiin ;) Auto kävi pariin otteeseen asian vuoksi korjattavana ja ajo-ominaisuudet parantui, en tiedä tarkalleen mitä tekivät.

Kyllä luin viestisi huolella ja huomasin, että olit ajanut piirulleen 80:ä siihen nousuun.

Niin se vaan on, ainakin minun kokemuksen pohjalta, että Pillari ei väännä siellä maantienopeuksilla, eli sanotaanko vaikka noin 78:sta - rajoittimeen. Sitten vasta alkaa panemaan edes vähän vastaan.

Mutta jos tiellä on vaikkapa paljon lunta tai sohjoa, niin siinä missä vaikkapa 460 Scanialla (välityksetkin vaikuttaa) saa leipoa puolittajaa, niin Pillari menee "paljon" kepeämmin.

Niin ja vielä noista kojelaudoista, niin kyllä 4-sarjan Scania kojelaudan muotoilu on sydäntä lähellä. Volvosta en sano mitään ;)

• Opus

Taas tarvii aikuisten ihmisten kinastella täällä omista työkaluistaan,ihan kuin lapset hiekkalaatikolla tyyliin 'kyllä meidän isi teidän isin voittaa'tai 'meillä onkin kalliimpi auto kuin teillä'!Miksei muiden ammattien edustajilla ole samanlaista pakkomiellettä kehua omia työvälineitään ja samalla haukkua muiden??En millään foorumilla ole lukenut esim.sorvarien riitelyä siitä,kenen sorvi on paras,tai siivoojien riitelevän kenen moppi pyyhkii lattiaa nopeiten.Ymmärtäisin paremmin omaa kehumista,jos kyseessä olisi jokin"hienompi"ammatti,mutta kun kyse on yhdestä yleisimmistä ammateista,työstä jota periaatteessa pystyy tekemään kuka vain,ketä kortin omistaa!
      Lopettakaa se baarien rasvaisen moskaruuan syöminen,harrastakaa liikuntaa,viettäkää aikaanne muuallakin,kuin siellä peltikopissa ja hankkikaa elämäänne muitakin kiinostuksen kohteita kuin kuorma-autolla ajaminen,niin ehkä nämä lapselliset merkki-kinastelut/uhoamiset vaihtuu jopa järkevään keskusteluun.

• saattaa vaan kajahtaa

takaseinästä. Maailmankuva peltikopisssa rajautuu vain oman navan tarkasteluun. kyllä autokuskilla olis syytä nostaa tiedontasoaan.

• Voima Jyllää

Nousee muuten mäet siinä kuin Sisutkin.

• ne skaniamiehet

sanoo,että tuota mäkeä ei mene ylös kuin vinkke-
        li scania..vit..t!. 12:sella volvolla olen ajanut
        samat mäet ylös ja isompi kuormakin on ollut.
        Puhun metsä-autoteistä.Scanioiden jälkeen mäki pitää aina korjata.Revittävät sen kynnös-
        pelloksi.!

• lääkkeet, ihan vouhka
        ne skaniamiehet kirjoitti:

sanoo,että tuota mäkeä ei mene ylös kuin vinkke-
        li scania..vit..t!. 12:sella volvolla olen ajanut
        samat mäet ylös ja isompi kuormakin on ollut.
        Puhun metsä-autoteistä.Scanioiden jälkeen mäki pitää aina korjata.Revittävät sen kynnös-
        pelloksi.!

sie oot. Ja lohdutukseksi, jossakin baarissa pikkupojat voivat uskoakin höpinöitäsi

• älä sie
        lääkkeet, ihan vouhka kirjoitti:

sie oot. Ja lohdutukseksi, jossakin baarissa pikkupojat voivat uskoakin höpinöitäsi

hyvä mies usko kaikkia automiehiä baarilla!
        Valehtelevat,kun taito ja kalusto ei riitä ras-
        kaassa ajossa.Puheet on isoja,,varsinki tietyllä
        merkillä ajav...

• Rattimatti

Sininen savupilvi ja helvetillinen käry, ainakin vanhemmissa lokomoissa. Vierelle jos jäi seisomaan, niin tukehtua meinas. Ja muuten, oli auto kuin auto niin, jos säädöt on kohdillaan, ei ne niin vaan hyydy.

• Ajuri

Tuntu että syöpä tulee kun joutu hönkimään vanhempien Scanioiden ,Sisujen tai Volvojen kömyjä =)

• on nieleksiä
        Ajuri kirjoitti:

Tuntu että syöpä tulee kun joutu hönkimään vanhempien Scanioiden ,Sisujen tai Volvojen kömyjä =)

Volvon ja ennenvanhaan Leyland-Sisun tuotoksia. Syöpä siitä tulee kun istut nosturin pukilla ja nautiskelet niitä henkosia.

• rikkipitoinen
        Ajuri kirjoitti:

polttoaine oli suomessa 70-80 luvulla,volvot
        jo tehty puhtaamalle p-aineelle,savutus loppu
        kun tankkasi ruotsin puolella.Ja veto puolta
        parempi.

• saada ilimmoo.

Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2193
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1494
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    9. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe