Tuskallinen punktio

sofia

Millaisia kokemuksia muilla on IVF-hoidosta ja munasolupunktiost!Minulle on 3 kertaa tehty tulokseton IVF.Minulla on vatsan alue täynnä kiinnikekitä,ja joka kerta on ountio ollut hirveämpi.Viimeksi jouduin sairaalaan vuodon ja tuskien vuoksi...Nyt pakastetuilla alkioilla tehty siirto tiistaina, ja jos se ei onnistu,niin vaihtoehdot vähissä.Tehdäänkö jossain esim. epiduraalissa tai nukutuksessa punktioita?

19

12127

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...tuskallinen

Mulla eka punktio oli todella tuskallinen. Tuntui, ettei tiputuksista ym. särkylääkkeistä ollut mitään apua (vaikka olihan niistä tietysti!). Tuli vuotoa, jota ei heti meinannut saada tyrehdytettyä. Monta päivää olin tosi kipeänä, mutta sairaalaan en sentään joutunut. Punktio oli turha: 2 solua saatiin mutta kumpainenkaan ei hedelmöittynyt...
      Toista punktiota jännitin kovasti etukäteen, mutta kaikki menikin mainiosti eikä tuntunut missään! Alkioita ei tosin saatu siitäkään... :(
      Yksi hoito vielä edessä, toivo vähissä.

Olen kyllä kuullut, että jollekin olisi tehty punktio nukutuksessa. Kai sellaista voisi pyytää, jos aiemmat punktiot ovat olleet kovin tuskaisia! Mutta toivottavasti tämä PASsi tuottaa teille tulosta, eikä teidän enää tarvitsisi puntiosta murehtia!! Onnea & kiinnittymissäteitä!~~~~~~~~~~

• emma

Minulla nyt 1 ivf takana. Olin todella kipeä viikon punktion jälkeen, sitten alkoi helpottaa. Itse toimenpide oli kivulias, mutta minulla munasoluja saatiin yli 30. Eli tuskat kannattivat, koska nyt alkioita runsaasti pakkasessa.
      Tämä eka ei kiinnittynyt. Pettymys on valtava, koska koko hoito oli minusta niin rankka. Paljon vaikeampaa kuin olin kuvitellut. Hormonien aloituksen jälkeen mielialat vaihtelivat hurjasti (vieläkin kyllä itkettää helposti), vatsa turposi ja muutama päivä ennen punktiota oli jo vaikea kävellä.
      Onneksi lepo on auttanut, fyysisiä kipuja ei enää pahemmalti ole, mutta henkinen tuska jatkuu.

Koska hoito oli tuskallista, nostan todella hattua teille, jotka sen useammin kuin kerran teette. Minä en siihen enää ryhdy. Kokeilen normaalissa kierrossa siirtää alkio ja toivon parasta. Meillä on vielä 5 kertaa koska yrittää, jos ei onnistu, niin sitten ei voi mitään.

Tiedän, että ainakin yksityisellä puolella tehdään punktioita nukutuksessa. Mutta itse en myöskään siihen ryhtyisi, kipu on jäkikäteen varmaan yhtä suuri, kuin ilman nukutusta. Ja kyllä sen 20-30 minuuttia kauheaa tuskaa kestää...

Tsemppiä teille kaikille, jotka lasta yritätte.

• Maru

Olen enemmän keskustellut endosta tuolla Endometrioosiyhdistyksen sivuilla, mutta kyllä, olen ollut neljässä punktiossa ja jokainen niistä on ollut kamala kokemus. Minulla on vaikea endo ja paljon kiinnikkeitä ja sekä toimenpide itsessään, että jälkikivut ovat kovia. Minulla kestää viikon toipua punktiosta :( Kun ei enää sitä tarvitsisi kokea, mutta ei auta ei, jos haluan lasta yrittää.

• ihan järkyttävä kokemus

toi puntio. Musta tuntu ihan samalta et lääkkeet ei auttanut yhtään vaikka sain lisää kipulääkettä. Kyllähän ne tietty autto varmaan mut tuntu kun ei olis meinannut mitään. Se oli meidän eka ICSI ja ei tuottanut ainakaan tuoresiirto tulosta. Pakkaseen jäi vielä 7 kpl. Sitä tässä vaan mietin että en kanssa kyllä enää ryhdy tohon hommaan. Mullakin hormoonit ja koko hoito oli ikävä kokemus, tuntuu et olin kipeä koko ajan. Sanoit että jos ei pakastealkiot tärppää, niin annat asian olla? Mitä prosentteja teille annettiin PAS onnistumiseen?

• ....punktio tehtiin ensimmäisen kerran ilman nukutusta,mutta 2 seuraavaa kertaa nukutuksessa lääkärin(Väestöliitto)suosituksesta.Itselleni ei 1.kerrasta jäänyt mitään kauhukokemuksen tunnetta,mutta ilmeisesti lääkäri oli kokenut keräämisen minulta olleen kuitenkin vaikeahkoa,koska itse ehdotti tuota nukutusta!Paljon voimahaleja kaikille!!!!:)

• vastaathan...

Missä sinulle tehtiin nukutuksessa puntio; yleisellä vai yksityisellä puolella, ja kuka sen maksoi? Me ollaan oltu Oys:ssä hoidoissa, ja siellä ei ole mahdollisuutta nukutukseen...Tässä tilanteessa on kyllä valmis lähtemään vaikka minne asti, jos vain homma saadaan tehtyä onnellisesti...

• vastaathan... kirjoitti:

Missä sinulle tehtiin nukutuksessa puntio; yleisellä vai yksityisellä puolella, ja kuka sen maksoi? Me ollaan oltu Oys:ssä hoidoissa, ja siellä ei ole mahdollisuutta nukutukseen...Tässä tilanteessa on kyllä valmis lähtemään vaikka minne asti, jos vain homma saadaan tehtyä onnellisesti...

minut nukutettiin punktoitaessa.Uskoisin myös teilläpäin heidän klinikalla(onko siellä Väestöliitto...?)tehtävän niitä...Että olisi valtakunnallinen käytäntö!Toivotan tsemiä hoitoihisi!Haleja!:) Ai niin,eiköhän se nukutuskin "meidän piikkiin" mennyt...En kyllä ihan tarkkaan enää muista!Sori!:)

• mullakin

Minulta ei ole löydetty kiinnikkeitä eikä muutakaan syytä kivuliaaseen punktioon. Mutta sellainen ainakin se oli ja siitä syystä että kipulääkkeet eivät tehonneet vasta kun toimenpiteen jälkeen. Paareilla vietiin pois ja kävelin pitkin seiniä kun kotiin piti lähteä. Heitti päässä vielä kotonakin. Buranaa söin pari päivää. Sairaslomalla olin siitä eteenpäin 5 päivää. Saatiin tavallisessa IVF:ssä 11 munasolua joista kaksi hedelmöittyi ja vain yksi selvisi siirtoon. Ei onnistunut sekään mutta sanoivat että ensikerralla voidaan muuttaa lääkitystä tai aloittaa aikaisemmin. Luottavaisena tällähetkellä uuteen yritykseen ehkä ensi syksynä:)

• Mika Kerkelä

En tiedä miksi useammat hoitopaikat käyttää
      "aspirin" tasosia kipulääkkeitä punktiossa.
      Vaatikaa kipulääkkeeksi toimenpiteeseen esim
      Rapifen, joka on synteettinen opioidi, erittäin käytetty lääke ensihoidon puolella kipuihin, tunnettu "kenttäanestesia" lääke.

• Tutiseva akka

väestöliitolla 3 vuotta sitten oli todella kauhea punktio, se oli ihan jotain kauheaa.

Nyt viikko sitten felicitaksella oli ihan täysin erinlainen, ei kivun kipua, kaikkein kauhein oli tipan laitto :)
      Kipu lääkityksen he ainakin osaavat :)
      Parhaimmat kiitokset felicitaksen poiminta tiimille.
      Terv. Tutiseva akka :)

• sofia

Mitä kipulääkitystä sinulla käytettiin? Siis mikä lääkeaine meni tipan kautta, vai kertoivatko? Saitko lisäksi suun kautta jotain?

• Tutiseva akka
        sofia kirjoitti:

Mitä kipulääkitystä sinulla käytettiin? Siis mikä lääkeaine meni tipan kautta, vai kertoivatko? Saitko lisäksi suun kautta jotain?

Ensin minulle laitettu tipan kautta jotain rauhottavaa(sanoi lääkkeen nimen,mutta en kerenny kirjoittaa ylös), jonka jälkeen pahoinvointia estävää ja sitten jotain alfentamiiniä.
        Korvissa humisi, ymmärsin kaiken ympärillä jne.
        MUTTA ei mitään kipuja.

• sofia
        Tutiseva akka kirjoitti:

Ensin minulle laitettu tipan kautta jotain rauhottavaa(sanoi lääkkeen nimen,mutta en kerenny kirjoittaa ylös), jonka jälkeen pahoinvointia estävää ja sitten jotain alfentamiiniä.
        MUTTA ei mitään kipuja.

Suurkiitos vaivannäöstä ja välittämsiestä!Mulla on ensi viikolla poliaika,jolloin mitetitään vaihtoehtoja hoidoille ja kivunlievitykselle. Tämä oli arvokasta tietoa!

• Mika Kerkelä
        Tutiseva akka kirjoitti:

MUTTA ei mitään kipuja.

Tutiseva akka olit saanu juuri rapifen nimistä kipulääkettä, jossa vaikuttavana aineena alfentaniili.Kauppanimi Rapifen.
        Muita suositeltavia kipulääkkeitä kivuttomaan punktioon.
        -Sufentanyyli, kauppanimeltä, sufenta.
        -Remifentanyyli, kauppanimeltä ultiva.

Näillä ropeilla pitäs kivut pysyy pois punktiossa.
        Aikaisemmin joku kirjoitti, että olivat luvanneet isomman annoksen seuraavalla kerralla kun nyt tietää ettet ole allerginen, ihmettelen...
        Onhan vastaaineet olemassa näille ropeille käden ulottuvilla kun näitä annetaan.

• erika

Kysyisin teiltä rakkaat punktiossa kärsineet kanssasisaret, että mitä luokkaa teillä on olleet alkiot? Tietysti muutkin saa vastata kuin kärsineet :)

• sofia

Meillä on ollt yleensä niin,että ihan top-alkiota on ollut valitettavasti vain 1-2, ja muut sitten 2 ja 3 luokkaa. Niitäkin on kutienkin käytetty, ja pakastettu onnistuneesti. Kuulemma "huonompikin" alkio voi lähteä jakautumaan ja kiinnittyä!

• minä8
        sofia kirjoitti:

Meillä on ollt yleensä niin,että ihan top-alkiota on ollut valitettavasti vain 1-2, ja muut sitten 2 ja 3 luokkaa. Niitäkin on kutienkin käytetty, ja pakastettu onnistuneesti. Kuulemma "huonompikin" alkio voi lähteä jakautumaan ja kiinnittyä!

sattui silti jonkun verran,aika näköjään kultaa muistoja kun uusi punktio on jo parin viikon kuluttua. Siis pari nappia suun kautta ja 2 eri ainetta tipasta mut hoitaja lupasi et seur kerralla saan tuhtimman annoksen kun tietävät etten ole allerginen

• nukutuksessa

Diacorissa tehtiin tänään punktio nukutuksessa. Jälkikivut aivan järkyttävät, mutta ilmeisesti nukutus ei siihen vaikuta vaan kivut olisi tullut joka tapauksessa.

• pugis

Meillä oli 3 ivf takanapäin ja nyt odotellaan,punktiot menneet täydellisesti eli ulkomailla asumme ja täällä kaikki on hieman toisin,ei jonotella sairaalaan tai leikkauksiin jne.. mutta itse punktion pitää olla täysin kivuton ettei sitä tarvitse pelätä,koska stressitaso vaikuttaa kaikkeen ja kaiken pitää olla tip top eli pyytäkää nukutuslääkäriä lisäämään lääkettä ennen kun jatkavat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8033
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5647
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      4993
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4933
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3707
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2498
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2432
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe