Uniformun keksiminen ?

kauanko...

Miten vanha "keksintö" on pukea armeija/sotajoukko yhtenäiseen tunnistettavaan univormuun ja ketkä sen ottivat ensimmäisenä käyttöön ? Miten ennen vormuja pystyi hyvin sekavissa taistelutilanteissa erottamaan omat ja viholliset ?

5

447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikämie

Eli 1600-luvulla.

Omat tunnistettiin aiemmin taisteluhudosta, ja myös myöhemminkin, koska univormun likaannuttua se ei enää kelvannut tunnisteeksi.

• Relander

Luulisin kuitenkin, että toisiaan vastaan sotivien joukkojen aseistus, asut, kypärät, haarniskat tai mitä nyt kullakin oli yllään, sen verran poikkesivat toisistaan, että omat ja viholliset lähitaisteluissakin erottuivat toisistaan. Ainakin yhtä paljon kuin jos kaksi nykyajan lumipukuista osastoa taistelee talvisessa maastossa hämärissä...

• Ismo

Kreikkalaiset soturit käyttivät falangeissaan ilmeisesti jo 500-luvulla eKr aika yhtenäistä varustusta, johon kuului pronssinen haarniska, kypärä ja pronssi- tai rautavahvisteinen kilpi. Kukin tosin hankki varusteensa omalla kustannuksellaan.

Rooman legioonalaisen varusteet tulivat sitten työnantajan puolesta.

• Tästä voisimme päätellä, että roomalaisilla oli ensimmäiset univormut.

Roomalaisen sotilaan vaatetuksen väri käsittääkseni kertoi, mihin legioonaan hän kuului. Jostain olen lukenut, että mm. Suomen armeijassa käytetyt kaulahuivit ja niiden väri olisi ollut tuo merkki.

Kaulahuivia taas käytettiin, ettei haarniska hankaisi.
        Roomalaiset ainakin ottivat käyttöön lyhyet hiukset, myös Shi Huang Din hautalöytöön liittyvät terrakottasoturit olivat yhtenäisissä univormuissa.

Eiköhän tuo ole aikalailla "nykyaikaa" vanhempi keksintö, Aurinkokuninkaan Ranskan lasken nykyajaksi.

• Ismo
        dj-marco kirjoitti:

Tästä voisimme päätellä, että roomalaisilla oli ensimmäiset univormut.

Roomalaisen sotilaan vaatetuksen väri käsittääkseni kertoi, mihin legioonaan hän kuului. Jostain olen lukenut, että mm. Suomen armeijassa käytetyt kaulahuivit ja niiden väri olisi ollut tuo merkki.

Kaulahuivia taas käytettiin, ettei haarniska hankaisi.
        Roomalaiset ainakin ottivat käyttöön lyhyet hiukset, myös Shi Huang Din hautalöytöön liittyvät terrakottasoturit olivat yhtenäisissä univormuissa.

Eiköhän tuo ole aikalailla "nykyaikaa" vanhempi keksintö, Aurinkokuninkaan Ranskan lasken nykyajaksi.

John Keegan kirjoittaa Sodankäynnin historiassaan univormujen syntyneen 1600-luvulla kun sodassa siirryttiin kurinalaisempiin muodostelmiin ja sotilaiden asema muuttui kontrolloidummaksi. Vielä 1500-luvun sotilaat pukeutuivat yleensä ryöstäsaaliiseen ja tietynlainen krjavuus pukeutumisessa oli lähes kunnia-asia, ainakin se kertoi menestyksekkäistä ryöstöistä. 1500-luvun sotilas oli vielä melko itsenäinen toimija taistelukentän ulkopuolella. 1600-luvulla sotilaan aseman muutos aiempaa alistetummaksi sotilaskurin kohteeksi näkyi myös yhtenäisissä asuissa.

Ehkäpä Keegan tarkoittaa jonkinlaista "modernin univormun" syntymistä, hän kyllä varmasti on tietoinen myös roomalaisten sotilaiden pukeutumisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3787
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2556
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1526
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      80
      1235
    Aihe