Täällä muutaman iäkkäämmät autoilijat äimistelevät teitten suolausta jopa hiekoitusta ja kaihoten muistelevat 50…60-lukujen nuoruuttaan jolloin kyläteillä kuljettiin potkukelkoilla. Juu nastat pois ja hiekoitukselle ja suolauksella jyrkkä ei….siinä on hieman miettimistä. Satun muistamaan omakohtaisesti ne 50-luvun soratiet joiden pintaan pakkautui 5..10 sentin kovettunut lumi- ja jääkerros, jossa kokeiltiin hokkareilla menoa ja onnistuihan sekin vaikka välillä meni mahalleen milloin kiven osuessa terään milloin tökkäsi kärki kuoppaan. Ei ollut silloin nastoja missään paitsi joissakin vehkeissä käytettiin ketjuja, ne olivatkin puukuskeja etupäässä.
Nykyisellä liikennevirralla Etelä-Suomessa moinen tilanne olisi utopiaa, koska viikossa tiet olisivat kun luistinratoja. Kaikki risteykset olisivat pelijäällä koska autojen kymmenettuhannet lämpimät renkaat kiillottaisi tienpinnat kun entisöijä pianon kannen. Yksistään normaalissa pölli-yhdistelmässä 24-rengasta, irtoperäyhdistelmästäkin löytyy 12…16 kpl. Toki kaikkeen tottuu, ajamaan vaikka pelijäällä, mutta nykyliikenteellä se tulisi todella kalliiksi ja suuret risteysalueet muuttuisivat romukasoiksi.
Toki se maalla onnistuu niillä kapeilla sorateillä vieläkin samoin joillakin Itä- ja Pohjois-Suomen vähemmän liikennöidyillä tieosuuksilla. Mitään paluuta entiseen ei ole, mikäli joku ei keksi jotain ihmerengasta joka tarttuu tiehen kun liskonjalka kattoon. Ympäristöystävällistä suolausta ja kitkanlisäämistapoja toki voi aina kehitellä, näin kai tehdäänkin.
Ei hiekkaa, ei suolaa, ei nastoja?
47
2381
Vastaukset
...näyttää olevan nytkin, kun on menty kylvämään suolaa liian kylmään tienpintaan.
Se, mitä pitäisi kehitellä, olisi tienhoito ilman suolaa. Hyvin pysyy portaikkokin kunnossa läpi talven, kunhan ensin työntää sataneen lumen pois ja harjaa loput. Liukkautta ei monena päivänä ole ja ohuen jääpeitteen voi karhentaa.
- kun se
ainoa asia mikä painaa on "kustannustehokkuus" niin eihän siitä mitään tule.
On h e l e v e t i n paljon halvempaa (ja sen takia joidenkin mielestä myöskin järkevintä) ajattaa suola-auto kerran, kuin tehdä homma niin, että auto ajaa kaksi tai kolme kertaa.
Vaikka monta muuta järkisyytä puoltaisikin sitä kalliimpaa vaihtoehtoa. - moottoritie on kuuma
Ratkaisu voisi olla vaikka lämmitetty moottoritie joka kirkonkylän välille, taajamat kuitenkin sopivasti kiertäen. Lisäksi erämaiden ja sopivien kalapaikkojen välille tulisi samanlaiset höyryävät moottoritiet. Pahoissa paikoissa päivystäisi lisäksi tienhoitopartiot harjat ja petkeleet kädessä.
Ehtisi siitä sitten vauhdilla kaloja savustamaan ja konjakkia lipittelemään luonnon keskelle kun on säästänyt aikaa ajaessaan vapaalla nopeudella 2000 km päivässä. Muutama ydinvoimala tehtäisi lisää jauhamaan sähköä teiden lämmitykseen ja sähhköistettyihin hirviaitoihin. Kyllä se siitä.
Eikä nastat rapise... kun se kirjoitti:
ainoa asia mikä painaa on "kustannustehokkuus" niin eihän siitä mitään tule.
On h e l e v e t i n paljon halvempaa (ja sen takia joidenkin mielestä myöskin järkevintä) ajattaa suola-auto kerran, kuin tehdä homma niin, että auto ajaa kaksi tai kolme kertaa.
Vaikka monta muuta järkisyytä puoltaisikin sitä kalliimpaa vaihtoehtoa....se ei ole se kalliimpi tapa. Nastarenkaiden tilalle kitkarenkaat, niin paikkauskuluista tulee sellaiset säästöt, että tiet voidaan putsata talvisin niinä harvoina sadepäivinä. Rahaa jää vielä tehokkaamman kaluston kehittämiseenkin.
moottoritie on kuuma kirjoitti:
Ratkaisu voisi olla vaikka lämmitetty moottoritie joka kirkonkylän välille, taajamat kuitenkin sopivasti kiertäen. Lisäksi erämaiden ja sopivien kalapaikkojen välille tulisi samanlaiset höyryävät moottoritiet. Pahoissa paikoissa päivystäisi lisäksi tienhoitopartiot harjat ja petkeleet kädessä.
Ehtisi siitä sitten vauhdilla kaloja savustamaan ja konjakkia lipittelemään luonnon keskelle kun on säästänyt aikaa ajaessaan vapaalla nopeudella 2000 km päivässä. Muutama ydinvoimala tehtäisi lisää jauhamaan sähköä teiden lämmitykseen ja sähhköistettyihin hirviaitoihin. Kyllä se siitä.
Eikä nastat rapise...Eikö olisi kustannustehokkaampaa käyttää teiden lmmityksiin auton moottoreiden hukkalämpöä. Siitä vaan tekniikkaa kehittämään, lämpöähän olisi mahdollista ottaa talteen pakoputkistosta ja moottoristakin säteilylämpönä.
- ............................
Kairakettu kirjoitti:
Eikö olisi kustannustehokkaampaa käyttää teiden lmmityksiin auton moottoreiden hukkalämpöä. Siitä vaan tekniikkaa kehittämään, lämpöähän olisi mahdollista ottaa talteen pakoputkistosta ja moottoristakin säteilylämpönä.
- moottoritie on kuuma
Kairakettu kirjoitti:
Eikö olisi kustannustehokkaampaa käyttää teiden lmmityksiin auton moottoreiden hukkalämpöä. Siitä vaan tekniikkaa kehittämään, lämpöähän olisi mahdollista ottaa talteen pakoputkistosta ja moottoristakin säteilylämpönä.
Että jos vaikka auton lämppärin ja jäähdyttimen sijaan laitettaisikin lämmönvaihdin auton pohjaan tien sulana pitämiseksi? Maavaraa ei paljoa voisi jättää, että edes havaittava vaikutus saataisi. Mutta kun tiet tehdään tasaisiksi kuin biljaripöytä, ei kai se haittaisi. Sisällä tietty voisi kylmä jos kaikki lämmöt suunnataan tien pintaan...
Toinen vaihtoehto voisi olla puskuriin kunnon toholamput, joissa poltettasi tankista saatavaa bensaa.
Kyllä toimii taatusti...
Mutta entäs harvemmin liikennöitävät tiet? Riittäisikö kerran tunnissa tuleva auto liekinheittimineen sulattamaan jäisen tien edestään? Täytyypä vielä vähän miettiä ja sitten patentti vetämään. - sika
Kairakettu kirjoitti:
...se ei ole se kalliimpi tapa. Nastarenkaiden tilalle kitkarenkaat, niin paikkauskuluista tulee sellaiset säästöt, että tiet voidaan putsata talvisin niinä harvoina sadepäivinä. Rahaa jää vielä tehokkaamman kaluston kehittämiseenkin.
Mitäs sitten kun nastarenkaat eivät karhenna jäistä tienpintaa kitkoille sopivaksi?
No sitten lisätään hiekoitusta ja tätä kautta hiekanjyvistä ja tienpinnasta lähtee enemmän pienhiukkasia irti liikenteen vaikutuksesta.
Tiesitkö, että kitkarenkaat nostattavat tienpinnasta hengitysilmaan enemmän hiekoitushiekan tiestä jauhamia terveydelle vaarallisia pienhiukkasia, kuin nastarenkaat. Tästä suomalaisten tekemästä tutkimuksesta oli juttua pari viikkoa sitten Kauppalehti Pressossa.
Kumpi sitten onkaan kalliimpaa teiden paikkaukset ja sairauskulut? - Kallonkutistaja
"...kunhan ensin työntää sataneen lumen pois ja harjaa loput."
Tarkoittaako, että tiellä ei saisi ajaa kukaan ollenkaan ennenkuin siltä olisi lumet ensin työnnetty pois ja harjattu loput? sika kirjoitti:
Mitäs sitten kun nastarenkaat eivät karhenna jäistä tienpintaa kitkoille sopivaksi?
No sitten lisätään hiekoitusta ja tätä kautta hiekanjyvistä ja tienpinnasta lähtee enemmän pienhiukkasia irti liikenteen vaikutuksesta.
Tiesitkö, että kitkarenkaat nostattavat tienpinnasta hengitysilmaan enemmän hiekoitushiekan tiestä jauhamia terveydelle vaarallisia pienhiukkasia, kuin nastarenkaat. Tästä suomalaisten tekemästä tutkimuksesta oli juttua pari viikkoa sitten Kauppalehti Pressossa.
Kumpi sitten onkaan kalliimpaa teiden paikkaukset ja sairauskulut?Ei sitä hiekoitushiekkaakaan tarvittais kuin ehkä joissain poikkeustapauksissa. Tiedän kyllä hiekan hiovan vaikutuksen paremmin kuin ehkä arvaatkaan.
Ei siihen tien pintaan sitä jäätä itsestään ilmaannu, jos satanut lumi poistetaan tehokkaasti ja johan olen maininnut pinnan karhentamisesta.
Näin ei tule paikkauskuluja, eikä sairauskuluja.Kallonkutistaja kirjoitti:
"...kunhan ensin työntää sataneen lumen pois ja harjaa loput."
Tarkoittaako, että tiellä ei saisi ajaa kukaan ollenkaan ennenkuin siltä olisi lumet ensin työnnetty pois ja harjattu loput?kyllä kitkarenkailla pärjää vasta sataneella lumella siinä kuin nastarenkaillakin, ellei jopa paremminkin.
moottoritie on kuuma kirjoitti:
Että jos vaikka auton lämppärin ja jäähdyttimen sijaan laitettaisikin lämmönvaihdin auton pohjaan tien sulana pitämiseksi? Maavaraa ei paljoa voisi jättää, että edes havaittava vaikutus saataisi. Mutta kun tiet tehdään tasaisiksi kuin biljaripöytä, ei kai se haittaisi. Sisällä tietty voisi kylmä jos kaikki lämmöt suunnataan tien pintaan...
Toinen vaihtoehto voisi olla puskuriin kunnon toholamput, joissa poltettasi tankista saatavaa bensaa.
Kyllä toimii taatusti...
Mutta entäs harvemmin liikennöitävät tiet? Riittäisikö kerran tunnissa tuleva auto liekinheittimineen sulattamaan jäisen tien edestään? Täytyypä vielä vähän miettiä ja sitten patentti vetämään....risteysalueet voisivat pysyä sulina ja kuivina. Auton katalysaattori helottaa jo nykyisinkin niin kuumana, että kovillakin pakkasilla auton käydessä pihalla lyhyet hetket tyhjäkäyntiä katalysaattoreiden alta sulaa maa paljaaksi.
- moottoritie on kuuma
Kallonkutistaja kirjoitti:
"...kunhan ensin työntää sataneen lumen pois ja harjaa loput."
Tarkoittaako, että tiellä ei saisi ajaa kukaan ollenkaan ennenkuin siltä olisi lumet ensin työnnetty pois ja harjattu loput?Sitähän tuo varmaan tarkoittaa. Ilmeisesti aura/harja-auto (samantapainen kuin lentokentillä käytetään http://www.patria.fi/modules/upndown/download_file.asp?id=79708C0C5EF445A2AC44475517C097DA ) ajamaan jokaisen edellä, tai vastaava laite omaan nokkaan.
Ihan vapaata nopeutta ei tietenkään pääsisi ajamaan vaikka kuinka leveät moottoritiet olisi, kun tuota aura/harjakalustoa ajelisi tiet mustanaan hidastamassa. - moottoritie on kuuma
Kairakettu kirjoitti:
kyllä kitkarenkailla pärjää vasta sataneella lumella siinä kuin nastarenkaillakin, ellei jopa paremminkin.
Ja kitkarenkaat ne on bussien, rekkojen ja muun raskaan kaluston alla?
- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
kyllä kitkarenkailla pärjää vasta sataneella lumella siinä kuin nastarenkaillakin, ellei jopa paremminkin.
Eihän kyse olekaan siitä, etteikö sitä tietä pystyisi ajamaan, jos sitä ei ole aurattu. Kyse on siitä, että kun muutama auto on tallannut sen vasta sataneen lumen, niin vaaditaan jo melkoinen tehokone, joka kaapii sitä lunta siitä tien pinnasta valmiiksi harjakoneelle.
moottoritie on kuuma kirjoitti:
Ja kitkarenkaat ne on bussien, rekkojen ja muun raskaan kaluston alla?
Ei niissä nastojakaan ole.
- moottoritie on kuuma
Kairakettu kirjoitti:
Ei niissä nastojakaan ole.
Ei oo kesärenkaissakaan nastoja, eli ne taitaa olla siis kitkarenkaita?
Vitsin varmaan heitit. Luulisi sinun maankuuluna rattimiehenä tietävän paremmin.... Kallonkutistaja kirjoitti:
Eihän kyse olekaan siitä, etteikö sitä tietä pystyisi ajamaan, jos sitä ei ole aurattu. Kyse on siitä, että kun muutama auto on tallannut sen vasta sataneen lumen, niin vaaditaan jo melkoinen tehokone, joka kaapii sitä lunta siitä tien pinnasta valmiiksi harjakoneelle.
Sitä tallautumista ei kyllä tule kuin aika kapeille linjoille, ei koko tien leveydeltä ja sen tallautuneen saa kyllä poistettua, jos asiaan vaan viitsitään perehtyä.
moottoritie on kuuma kirjoitti:
Ei oo kesärenkaissakaan nastoja, eli ne taitaa olla siis kitkarenkaita?
Vitsin varmaan heitit. Luulisi sinun maankuuluna rattimiehenä tietävän paremmin....No mitäs vaikeuksia olisi henkilöautollakaan ajaa kesärenkailla pakkaspäivinä hyvin lumesta ja jäästä puhdistetulla tiellä? Joskus sellaisia kelejä näkee nykyisinkin, tämän hetken surkeasta tienhoidosta huolimatta.
- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Sitä tallautumista ei kyllä tule kuin aika kapeille linjoille, ei koko tien leveydeltä ja sen tallautuneen saa kyllä poistettua, jos asiaan vaan viitsitään perehtyä.
Kyllä se moottoritiekin on hetkessä tallattu koko leveydeltään, kun lunta on satanut. Siellä, missä liikennettä on vähän (50-60-luvun tasolla), ei tosiaan tallaannu koko leveys, vaikkei lumia poistettaisi viikkoon.
Ja kun kokonaisuuteen kuuluu myös se kustannuspuoli, niin siellä on ne avainkysymykset. Jos joku liikeyritys näkisi halvan ja hyvän lisäksi tuottavan keinon tienhoitoon, niin miksei sitä kukaan käytä? Kallonkutistaja kirjoitti:
Kyllä se moottoritiekin on hetkessä tallattu koko leveydeltään, kun lunta on satanut. Siellä, missä liikennettä on vähän (50-60-luvun tasolla), ei tosiaan tallaannu koko leveys, vaikkei lumia poistettaisi viikkoon.
Ja kun kokonaisuuteen kuuluu myös se kustannuspuoli, niin siellä on ne avainkysymykset. Jos joku liikeyritys näkisi halvan ja hyvän lisäksi tuottavan keinon tienhoitoon, niin miksei sitä kukaan käytä?"Kyllä se moottoritiekin on hetkessä tallattu koko leveydeltään, kun lunta on satanut."
Sehän on silloin hyvä alusta kitkarenkaalle, jos kiillottuu, niin ei tarvita kuin ajoittaista karhennusta kunnes asfaltti on jälleen esillä.
Kustannuspuoleen kuuluisi nastarenkaista luopuminen, mutta selvää on, että nastarenkaat ovat joillekin yrityksille tuottoisia.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
"Kyllä se moottoritiekin on hetkessä tallattu koko leveydeltään, kun lunta on satanut."
Sehän on silloin hyvä alusta kitkarenkaalle, jos kiillottuu, niin ei tarvita kuin ajoittaista karhennusta kunnes asfaltti on jälleen esillä.
Kustannuspuoleen kuuluisi nastarenkaista luopuminen, mutta selvää on, että nastarenkaat ovat joillekin yrityksille tuottoisia.Eli itse asiassa ollaankin liki päinvastaisissa toimenpiteissä, mitä aluksi ehdotit. Eli kumpi mielestäsi olisi parempi, että tiet pyrittäisiin auraamaan lumesta ensin puhtaaksi vai että lumen antaisi olla ja tallaantua?
Sehän on selvää, että tie kiillottuisi lähes joka päivä, jos siihen jäisi sitä lunta. Ja yksi vesisadepäivä siihen johonkin väliin, niin aika hitaaksi liikenne menisi. Tietysti kokonaisuuteen vaikuttaa vesisadepäivä/lumisadepäivä -suhde. Suomi jakaantuu siinä suhteessa sekä pohjois/etelä että itä/länsi -suunnassa eriarvoisiin vyöhykkeisiin. Kallonkutistaja kirjoitti:
Eli itse asiassa ollaankin liki päinvastaisissa toimenpiteissä, mitä aluksi ehdotit. Eli kumpi mielestäsi olisi parempi, että tiet pyrittäisiin auraamaan lumesta ensin puhtaaksi vai että lumen antaisi olla ja tallaantua?
Sehän on selvää, että tie kiillottuisi lähes joka päivä, jos siihen jäisi sitä lunta. Ja yksi vesisadepäivä siihen johonkin väliin, niin aika hitaaksi liikenne menisi. Tietysti kokonaisuuteen vaikuttaa vesisadepäivä/lumisadepäivä -suhde. Suomi jakaantuu siinä suhteessa sekä pohjois/etelä että itä/länsi -suunnassa eriarvoisiin vyöhykkeisiin."Eli itse asiassa ollaankin liki päinvastaisissa toimenpiteissä, mitä aluksi ehdotit."
Tottakai minä mainitsin tallatun lumen olevan hyvä alusta kitkarenkaalle, koska itse mainitsit tien tallaantuvan sellaiseksi koko leveydeltä nopeasti.
Minun mielestäni se ei kuitenkaan sellaiseksi niin nopeasti tallaannu, etteikö kannattaisi aurata mahdollisimman puhtaaksi. Kalustoa kehittämällä saataisiin varmasti ne tallautuneetkin kohdat poistettua riittävän hyvin.
Nastarenkaiden kuluttamien urien puuttuminen helpottaisi myös sadeveden poistumista tien pinnasta.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
"Eli itse asiassa ollaankin liki päinvastaisissa toimenpiteissä, mitä aluksi ehdotit."
Tottakai minä mainitsin tallatun lumen olevan hyvä alusta kitkarenkaalle, koska itse mainitsit tien tallaantuvan sellaiseksi koko leveydeltä nopeasti.
Minun mielestäni se ei kuitenkaan sellaiseksi niin nopeasti tallaannu, etteikö kannattaisi aurata mahdollisimman puhtaaksi. Kalustoa kehittämällä saataisiin varmasti ne tallautuneetkin kohdat poistettua riittävän hyvin.
Nastarenkaiden kuluttamien urien puuttuminen helpottaisi myös sadeveden poistumista tien pinnasta."Tottakai minä mainitsin tallatun lumen olevan hyvä alusta kitkarenkaalle..."
Jos ollaan lähellä nollaa lämpötiloissa, niin ilman muuta paljas asfaltti on parempi kitkarenkaallekin kuin tallattu lumi.
"Kalustoa kehittämällä saataisiin varmasti ne tallautuneetkin kohdat poistettua riittävän hyvin."
Valitettavasti teiden suolaus edustaa tällä hetkellä sitä kehittyneintä muotoa tuosta lumien poistosta. Sitä en tiedä, miksi kukaan ei ole innokas kehittämään sitäkin parempia keinoja.
Urat ovat tietysti asia erikseen. Mutta kyllä se tasainenkin polanne on kitkaltaan melko heikko, jos sataa vettä, vaikkei sitä vettä edes varsinaisesti kertyisikään tielle. Kallonkutistaja kirjoitti:
"Tottakai minä mainitsin tallatun lumen olevan hyvä alusta kitkarenkaalle..."
Jos ollaan lähellä nollaa lämpötiloissa, niin ilman muuta paljas asfaltti on parempi kitkarenkaallekin kuin tallattu lumi.
"Kalustoa kehittämällä saataisiin varmasti ne tallautuneetkin kohdat poistettua riittävän hyvin."
Valitettavasti teiden suolaus edustaa tällä hetkellä sitä kehittyneintä muotoa tuosta lumien poistosta. Sitä en tiedä, miksi kukaan ei ole innokas kehittämään sitäkin parempia keinoja.
Urat ovat tietysti asia erikseen. Mutta kyllä se tasainenkin polanne on kitkaltaan melko heikko, jos sataa vettä, vaikkei sitä vettä edes varsinaisesti kertyisikään tielle....suolaus on tehokas turvallinen liukkaudenestokeino, muttaselitäpäs, miksi sitä käytetään niin innokkaasti?
Tänään vt8 oli v**un liukas (=90hv Tojota sutii 5:lla) ja suola-auton näin eilen illalla, myös tänään. Minun käsitykseni mukaan joko tielaitoksen mittaukset pettivät tien lämpötilasta pakkaskauden jälkeen tai suolaa levitettiin niin vähän, että suolasta oli vain haittaa.
Lumisilla sivuteillä, eikä kaupunkien kadulla ei ollut yhtään liukasta.Kallonkutistaja kirjoitti:
"Tottakai minä mainitsin tallatun lumen olevan hyvä alusta kitkarenkaalle..."
Jos ollaan lähellä nollaa lämpötiloissa, niin ilman muuta paljas asfaltti on parempi kitkarenkaallekin kuin tallattu lumi.
"Kalustoa kehittämällä saataisiin varmasti ne tallautuneetkin kohdat poistettua riittävän hyvin."
Valitettavasti teiden suolaus edustaa tällä hetkellä sitä kehittyneintä muotoa tuosta lumien poistosta. Sitä en tiedä, miksi kukaan ei ole innokas kehittämään sitäkin parempia keinoja.
Urat ovat tietysti asia erikseen. Mutta kyllä se tasainenkin polanne on kitkaltaan melko heikko, jos sataa vettä, vaikkei sitä vettä edes varsinaisesti kertyisikään tielle."Jos ollaan lähellä nollaa lämpötiloissa, niin ilman muuta paljas asfaltti on parempi kitkarenkaallekin kuin tallattu lumi."
Juujuu, mutta tallattu lumi voi olla kitkarenkaalle parempi kuin nastarenkaalle ja paljas asfaltti taas parempi kitkarenkaalle kuin nastarenkaalle.
"Valitettavasti teiden suolaus edustaa tällä hetkellä sitä kehittyneintä muotoa tuosta lumien poistosta."
Minä kyllä laittaisin tuon "kehittyneintä" lainausmerkkeihin, kuten laitoinkin. Suolaus nyt ei oikein mitään kehitystä ole minun mielestäni, pikemminkin vahingontekoa.
"Sitä en tiedä, miksi kukaan ei ole innokas kehittämään sitäkin parempia keinoja."
Enpä tiedä minäkään, mutta minä voisin olla.- moottoritie on kuuma
Kairakettu kirjoitti:
...risteysalueet voisivat pysyä sulina ja kuivina. Auton katalysaattori helottaa jo nykyisinkin niin kuumana, että kovillakin pakkasilla auton käydessä pihalla lyhyet hetket tyhjäkäyntiä katalysaattoreiden alta sulaa maa paljaaksi.
Kuumilla katalysaattoreilla siis sulattelemme tiet suliksi? No, sehän on hyvä. Ei tarvita sitten enää muuta liukkauden torjuntaa kun vaan ajetaan pakoputket punaisena, niin sulaa lumet ja jäätkin siinä samalla.
Laita patentti hakuun... - Kallonkutistaja
Tojo-Kölli kirjoitti:
...suolaus on tehokas turvallinen liukkaudenestokeino, muttaselitäpäs, miksi sitä käytetään niin innokkaasti?
Tänään vt8 oli v**un liukas (=90hv Tojota sutii 5:lla) ja suola-auton näin eilen illalla, myös tänään. Minun käsitykseni mukaan joko tielaitoksen mittaukset pettivät tien lämpötilasta pakkaskauden jälkeen tai suolaa levitettiin niin vähän, että suolasta oli vain haittaa.
Lumisilla sivuteillä, eikä kaupunkien kadulla ei ollut yhtään liukasta.Innokkuus selittyy osin markkinataloudella. Koska tienhoitourakat on kilpailtu mm hinnoiltaan, niin jokainen urakoitsija pyrkii maksimituottoon minimikustannuksilla.
Tässä olisi tietysti hyvä tilaisuus tulla kuuluisaksi urakoitsijaksi, siten että tasavertaisen urakkakilvan voiton jälkeen käyttäisikin liukkaudentorjuntaan esim suolan hintaan verrattuna 15-kertaa kalliimpaa ainetta. Urakka kusisi melko varmaan.
Toinen vaihtoehto olisi tehdä urakkatarjous tuon paremman aineen hinta huomioiden. Mutta miten hyvin perustelut esim 50% kalliimmasta urakkasopimuksesta menisi läpi tiehallinnolle - siis niin, että se johtaisi urakkasopimukseen?
Paremman vastauksen saisit varmaan esim Tiehallinolta tai urakoitsijoilta, eikä tarkoitukseni ollutkaan vastata niiden puolesta. Ja jonkinlaisen kokonaiskuvan saa tutustumalla noihin urakoiden reunaehtoihin. Esim liukkaalla tiellä ajettu onnettomuus johtaa sellaiseen sanktioon, että harva urakoitsija pystyy sellaisia sisällyttämään urakkahintaansa, jolloin sitä suolausta saatetaan tehdä varman päälle.
Tuohon yksittäiseen tapaukseen en noilla tiedoilla pysty ottamaan kantaa. Käsityksesi voi olla ihan oikea. - Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
"Jos ollaan lähellä nollaa lämpötiloissa, niin ilman muuta paljas asfaltti on parempi kitkarenkaallekin kuin tallattu lumi."
Juujuu, mutta tallattu lumi voi olla kitkarenkaalle parempi kuin nastarenkaalle ja paljas asfaltti taas parempi kitkarenkaalle kuin nastarenkaalle.
"Valitettavasti teiden suolaus edustaa tällä hetkellä sitä kehittyneintä muotoa tuosta lumien poistosta."
Minä kyllä laittaisin tuon "kehittyneintä" lainausmerkkeihin, kuten laitoinkin. Suolaus nyt ei oikein mitään kehitystä ole minun mielestäni, pikemminkin vahingontekoa.
"Sitä en tiedä, miksi kukaan ei ole innokas kehittämään sitäkin parempia keinoja."
Enpä tiedä minäkään, mutta minä voisin olla.Toisaalta tallattu lumi sopii hyvin myös nastarenkaille, eikä aiheuta edes tien kulumista. Ja toisaalta suolalla sulatettu tie ei vaatisi edes nastarenkaita. Mutta silloin kun ollaan lämpötiloissa lähellä nollaa, niin se vesi on miltei aina mukana kuvioissa. Ja sellainen keli vaatisi aina maksimipidon ainakin renkaan osalta.
Minkälaisia tuloksia olet saanut "kehittelyissäsi"? Tottahan hyviä keinoja on olemassa, mutta kun se kitsaus vaatii aina ottamaan sen hinnankin huomioon. Esim kaliumformiaatin hinnan monet sanovat olevan tienattavissa muutamassa vuodessa takaisin, eikä muutaman kymmenen miljoonan euron lisäsijoitus vuotta kohden luulisi olevan ainakaan autolijoiden kannalta liian suuri, päinvastoin. - moottoritie on kuuma
Kairakettu kirjoitti:
No mitäs vaikeuksia olisi henkilöautollakaan ajaa kesärenkailla pakkaspäivinä hyvin lumesta ja jäästä puhdistetulla tiellä? Joskus sellaisia kelejä näkee nykyisinkin, tämän hetken surkeasta tienhoidosta huolimatta.
Joo, ei ole tietenkään kesäkelillä vaikeuksia kesärenkailla.
Mutta milläpä saadaan se kesä talven keskelle muutakin kuin joululaulussa? Siitähän tässä oli kysymys, eikä siitä pärjääkö kesärenkailla kesäkelillä, vai mitä? Kallonkutistaja kirjoitti:
Toisaalta tallattu lumi sopii hyvin myös nastarenkaille, eikä aiheuta edes tien kulumista. Ja toisaalta suolalla sulatettu tie ei vaatisi edes nastarenkaita. Mutta silloin kun ollaan lämpötiloissa lähellä nollaa, niin se vesi on miltei aina mukana kuvioissa. Ja sellainen keli vaatisi aina maksimipidon ainakin renkaan osalta.
Minkälaisia tuloksia olet saanut "kehittelyissäsi"? Tottahan hyviä keinoja on olemassa, mutta kun se kitsaus vaatii aina ottamaan sen hinnankin huomioon. Esim kaliumformiaatin hinnan monet sanovat olevan tienattavissa muutamassa vuodessa takaisin, eikä muutaman kymmenen miljoonan euron lisäsijoitus vuotta kohden luulisi olevan ainakaan autolijoiden kannalta liian suuri, päinvastoin.Tallattu lumi sopii tietysti nastarenkaille, siinä kuin kitkarenkaille, erot ovat loppujen lopuksi marginaalisia. Nastarenkaat kuitenkin kuluttavat ne lumiset tallatut pinnat aika nopeasti syville urille ja se on sitten haitta sekä nasta-, että kitkarenkailla ajaville.
Nollakeleillä vettä muodostuu teille ilman sadetta kaistojen väliin jääneiden polanteiden sulaessa, sekä joskus penkoiltakin ja lisäksi tietysti tielle jääneen lumi/jää kerrosten sulaessa. Kaikkia noita ongelmia voidaan vähentää tehokkaammalla auraustekniikalla ja oikeilla tien kaltevuuksilla, sekä nastarenkaattomuudella.
Minä en kehittele mitään tienhoitoa tällä hetkellä, mutta voisin kyllä olla kiinnostunut asiasta.
Sitten muutama kuva tältä päivältä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=176
Tällä tiellä ei ole suolaa, ei hiekkaa, eikä kuvissa näkyvissä autoissa nastoja. Tuon kuvan otin ajaessani tuota tietä n. 110 km/h.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=177
Tuossa kuvassa edelläni meni linja auto n. satasta.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=178
Lipsahti maisemakuvakin, no, jokinäkymä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=179
Samaa tietä kulkee rekkojakin, kuten tuossa kuvassa edelläni. Ahtaan näköinen paikka ohittaa, mutta siitä sitä mahtuu vastaantulijatkin ja niin minäkin ohi. Rekka ei kuitenkaan mennyt satasta, vaan vähän alle, oliskohan ollut 80. Tien pinnalla oleva irtolumi hiukan pöllyää.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=180
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=181
Noissa kuvissa näkyy tuo tien pinta niin hyvin kuin sen vauhdissa sai kamerakännykällä kuvattua. Ei paljonkaan paremmin tarvitsis saada tietä putsattua, niin sais ajaa paljaalla asfaltilla ja kuten tuli jo todettua, niin raskaalla kalustolla tuolla mennään niin kuin kesälläkin. Nollakelillä on tietenkin liukasta, mutta niin vaan toimeen tullaan ilman hiekkoja, suoloja ja nastoja (hiekkaa kuitenkin tulee jossain vaiheessa, mutta sitä ennen on vaan pärjättävä, eikä tiedossani ole onnettomuuksia tällä kuvatulla tiellä).
Kuvissa minulla on hiukan konepellille kertynyt jotain mitälie tykkylunta. :-)moottoritie on kuuma kirjoitti:
Joo, ei ole tietenkään kesäkelillä vaikeuksia kesärenkailla.
Mutta milläpä saadaan se kesä talven keskelle muutakin kuin joululaulussa? Siitähän tässä oli kysymys, eikä siitä pärjääkö kesärenkailla kesäkelillä, vai mitä?No putsaamalla lumet pois asfaltin pinnalta tietysti. Tänään olisin aivan hyvin pärjännyt kesärenkaillakin yhden reissun aivan samoin kuin kitka-, tai nastarenkaillakin. Kuviakin näet siltä reissulta tuolta aukeavista linkeistä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013594545
- moottoritie on kuuma
Kairakettu kirjoitti:
No putsaamalla lumet pois asfaltin pinnalta tietysti. Tänään olisin aivan hyvin pärjännyt kesärenkaillakin yhden reissun aivan samoin kuin kitka-, tai nastarenkaillakin. Kuviakin näet siltä reissulta tuolta aukeavista linkeistä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013594545
Hyvähän se tietysti olisi jos tiet olisivat sulat ja kuivat läpi vuoden. Vaan on se vaikeasti toteutettavissa. Ei se katalysaattoreilla sulattelu taida toimia.
Ja toki on toisinaan tiet talvellakin sulat joissakin paikoissa. Toisina päivinä ja toisissa paikoissa sitten ei. Yksi ratkaisu olisi tietysti vaihtaa aina sopivat renkaat alle. Mutta kun tavallisella ihmisellä ei oikein ole mahdollisuuksia vaihtaa heti kelin muuttuessa toisia renkaita kuin formulakisoissa, niin niillä samoilla sitten on jyrättävä koko kausi läpi.
Voisihan valtio järjestää tietysti renkaanvaihtovarikoita kolmen kilometrin välein joka tien varteen. Sinne voisi sitten kurvata aina kun alkaa sataa, paistaa tai jäätää. Hyllystä otettaisi aina sopiva satsi alle ja taas matka jatkuisi suurinta mahdollista nopeutta.
On se ihme, että saamattomat virkamiehet eivät tuollaistakaan saa järjestettyä... - moottoritie on kuuma
Kairakettu kirjoitti:
Tallattu lumi sopii tietysti nastarenkaille, siinä kuin kitkarenkaille, erot ovat loppujen lopuksi marginaalisia. Nastarenkaat kuitenkin kuluttavat ne lumiset tallatut pinnat aika nopeasti syville urille ja se on sitten haitta sekä nasta-, että kitkarenkailla ajaville.
Nollakeleillä vettä muodostuu teille ilman sadetta kaistojen väliin jääneiden polanteiden sulaessa, sekä joskus penkoiltakin ja lisäksi tietysti tielle jääneen lumi/jää kerrosten sulaessa. Kaikkia noita ongelmia voidaan vähentää tehokkaammalla auraustekniikalla ja oikeilla tien kaltevuuksilla, sekä nastarenkaattomuudella.
Minä en kehittele mitään tienhoitoa tällä hetkellä, mutta voisin kyllä olla kiinnostunut asiasta.
Sitten muutama kuva tältä päivältä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=176
Tällä tiellä ei ole suolaa, ei hiekkaa, eikä kuvissa näkyvissä autoissa nastoja. Tuon kuvan otin ajaessani tuota tietä n. 110 km/h.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=177
Tuossa kuvassa edelläni meni linja auto n. satasta.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=178
Lipsahti maisemakuvakin, no, jokinäkymä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=179
Samaa tietä kulkee rekkojakin, kuten tuossa kuvassa edelläni. Ahtaan näköinen paikka ohittaa, mutta siitä sitä mahtuu vastaantulijatkin ja niin minäkin ohi. Rekka ei kuitenkaan mennyt satasta, vaan vähän alle, oliskohan ollut 80. Tien pinnalla oleva irtolumi hiukan pöllyää.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=180
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=181
Noissa kuvissa näkyy tuo tien pinta niin hyvin kuin sen vauhdissa sai kamerakännykällä kuvattua. Ei paljonkaan paremmin tarvitsis saada tietä putsattua, niin sais ajaa paljaalla asfaltilla ja kuten tuli jo todettua, niin raskaalla kalustolla tuolla mennään niin kuin kesälläkin. Nollakelillä on tietenkin liukasta, mutta niin vaan toimeen tullaan ilman hiekkoja, suoloja ja nastoja (hiekkaa kuitenkin tulee jossain vaiheessa, mutta sitä ennen on vaan pärjättävä, eikä tiedossani ole onnettomuuksia tällä kuvatulla tiellä).
Kuvissa minulla on hiukan konepellille kertynyt jotain mitälie tykkylunta. :-)Ja montakohan autoa päivässä tuolla tiellä mahtaa kulkea? Tuollaisilla liikennetiheyksillä riittää kun on tie jotenkin auki ja satunnaiset kulkijat pääsevät jotenkin menemään. Mitäpä sitä suolaamaan. Ja sulattavathan ne katalysaattoritkin sitä tietä... :D
- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Tallattu lumi sopii tietysti nastarenkaille, siinä kuin kitkarenkaille, erot ovat loppujen lopuksi marginaalisia. Nastarenkaat kuitenkin kuluttavat ne lumiset tallatut pinnat aika nopeasti syville urille ja se on sitten haitta sekä nasta-, että kitkarenkailla ajaville.
Nollakeleillä vettä muodostuu teille ilman sadetta kaistojen väliin jääneiden polanteiden sulaessa, sekä joskus penkoiltakin ja lisäksi tietysti tielle jääneen lumi/jää kerrosten sulaessa. Kaikkia noita ongelmia voidaan vähentää tehokkaammalla auraustekniikalla ja oikeilla tien kaltevuuksilla, sekä nastarenkaattomuudella.
Minä en kehittele mitään tienhoitoa tällä hetkellä, mutta voisin kyllä olla kiinnostunut asiasta.
Sitten muutama kuva tältä päivältä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=176
Tällä tiellä ei ole suolaa, ei hiekkaa, eikä kuvissa näkyvissä autoissa nastoja. Tuon kuvan otin ajaessani tuota tietä n. 110 km/h.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=177
Tuossa kuvassa edelläni meni linja auto n. satasta.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=178
Lipsahti maisemakuvakin, no, jokinäkymä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=179
Samaa tietä kulkee rekkojakin, kuten tuossa kuvassa edelläni. Ahtaan näköinen paikka ohittaa, mutta siitä sitä mahtuu vastaantulijatkin ja niin minäkin ohi. Rekka ei kuitenkaan mennyt satasta, vaan vähän alle, oliskohan ollut 80. Tien pinnalla oleva irtolumi hiukan pöllyää.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=180
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=181
Noissa kuvissa näkyy tuo tien pinta niin hyvin kuin sen vauhdissa sai kamerakännykällä kuvattua. Ei paljonkaan paremmin tarvitsis saada tietä putsattua, niin sais ajaa paljaalla asfaltilla ja kuten tuli jo todettua, niin raskaalla kalustolla tuolla mennään niin kuin kesälläkin. Nollakelillä on tietenkin liukasta, mutta niin vaan toimeen tullaan ilman hiekkoja, suoloja ja nastoja (hiekkaa kuitenkin tulee jossain vaiheessa, mutta sitä ennen on vaan pärjättävä, eikä tiedossani ole onnettomuuksia tällä kuvatulla tiellä).
Kuvissa minulla on hiukan konepellille kertynyt jotain mitälie tykkylunta. :-)Onko noita kuvauskohteita joskus suolattu?
Kallonkutistaja kirjoitti:
Onko noita kuvauskohteita joskus suolattu?
Joo, en tiedä onko joskus suolattu, mutta ei ainakaan usein ja ajan tuon tien viikoittain, enkä ole nähnyt merkkejä suolauksesta. Ehkä joskus jollain oikein tosi pirun huonolla kelillä. Tuolla tiellä kyllä huomaa alkumatkasta suolan vaikutusta, joka johtuu suolatulta tieltä renkaiden mukana kulkeutuneesta ja se vaikutus heikkenee pikkuhiljaa, kunnes loppuu kokonaan.
Laitanpa vastapainoksi jälleen tänään otettuja kuvia suolatulta tieltä ja kyseessä on vilkkaasti liikennöity nelostie.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=182
Siinäpä se, suolalla hoidettu nelostie. Keskellä sohjoa 5-10 cm, ajourat suolaamalla liukastetut niin, että suti nastarenkailla suurimmalla vaihteella 80:n nopeudesta (eri auto kuin eilen).
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=183
Samaa tietä ja yhtä liukasta. Hiukan tuosta eteenpäin vastaantulijoiden kaistalta tuli tuoreet jäljet keskiviivan ja tuon sohjokasan yli ja päättyivät minun käyttämäni kaistan penkkaan. Autoa ei enää kuitenkaan näkynyt.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=184
Risteysalueen sohjoa tuossa kuvassa.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=185
Edelleen yhtä liukasta useita kymmeniä kilometrejä ensimmäisen kuvan jälkeen.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=186
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=187
Risteysalue, ja paksusti sohjoa.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=188
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=189
Edelleen sutii suurimmalla vaihteella, tuo alempi on jo leveäkaistatieltä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=190
Harvinaisempi näky nykyään, aura-auto tulee vastaan.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=191
Tuo kuva on taas just vastaan tulleen auran jälkeen otettu. Ei hääviltä näytä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=192
Edelleen liukasta ja keskellä sohjopenkka, huonoilla renkailla ei kannata lähteä ohittamaan. Rajoitus on muuten satanen.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=199
Tuossa näkyy näyttötaulu hiukan paremmin, satasen alueella jono etenee nopeudella 82 km/h, jätin ne taakseni jonottelemaan keskenään.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=193
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=194
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=195
Tuossa kuvia Oulun moottoritieltä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=196
Jälleen sohjoinen risteysalue.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=197
Tuossakin aurataan jotain, osa leviää tietysti takaisin tielle.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=198
Tolle räpsäytin vain salamavaloa, kun tykkäsi työntyä liukkaalla liian lähelle ja edessä oli hidastelijoita.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Joo, en tiedä onko joskus suolattu, mutta ei ainakaan usein ja ajan tuon tien viikoittain, enkä ole nähnyt merkkejä suolauksesta. Ehkä joskus jollain oikein tosi pirun huonolla kelillä. Tuolla tiellä kyllä huomaa alkumatkasta suolan vaikutusta, joka johtuu suolatulta tieltä renkaiden mukana kulkeutuneesta ja se vaikutus heikkenee pikkuhiljaa, kunnes loppuu kokonaan.
Laitanpa vastapainoksi jälleen tänään otettuja kuvia suolatulta tieltä ja kyseessä on vilkkaasti liikennöity nelostie.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=182
Siinäpä se, suolalla hoidettu nelostie. Keskellä sohjoa 5-10 cm, ajourat suolaamalla liukastetut niin, että suti nastarenkailla suurimmalla vaihteella 80:n nopeudesta (eri auto kuin eilen).
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=183
Samaa tietä ja yhtä liukasta. Hiukan tuosta eteenpäin vastaantulijoiden kaistalta tuli tuoreet jäljet keskiviivan ja tuon sohjokasan yli ja päättyivät minun käyttämäni kaistan penkkaan. Autoa ei enää kuitenkaan näkynyt.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=184
Risteysalueen sohjoa tuossa kuvassa.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=185
Edelleen yhtä liukasta useita kymmeniä kilometrejä ensimmäisen kuvan jälkeen.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=186
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=187
Risteysalue, ja paksusti sohjoa.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=188
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=189
Edelleen sutii suurimmalla vaihteella, tuo alempi on jo leveäkaistatieltä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=190
Harvinaisempi näky nykyään, aura-auto tulee vastaan.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=191
Tuo kuva on taas just vastaan tulleen auran jälkeen otettu. Ei hääviltä näytä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=192
Edelleen liukasta ja keskellä sohjopenkka, huonoilla renkailla ei kannata lähteä ohittamaan. Rajoitus on muuten satanen.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=199
Tuossa näkyy näyttötaulu hiukan paremmin, satasen alueella jono etenee nopeudella 82 km/h, jätin ne taakseni jonottelemaan keskenään.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=193
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=194
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=195
Tuossa kuvia Oulun moottoritieltä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=196
Jälleen sohjoinen risteysalue.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=197
Tuossakin aurataan jotain, osa leviää tietysti takaisin tielle.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=198
Tolle räpsäytin vain salamavaloa, kun tykkäsi työntyä liukkaalla liian lähelle ja edessä oli hidastelijoita.Aika erilaisista olosuhteista puhutaan noiden kuvien perusteella.
Täälläpäin kun suolataan, niin on muutaman tunnin kuin sateisena kesäpäivänä. Sen jälkeen on kuin kuiva kesäkeli taas seuraavaan lumisateeseen asti. Eli kyllä tavoitteena on aina maintsemasi ja haluamasi puhdas tie. Ja lumisadetta useammin syynä on se puhtaan tien huurtuminen eli musta jää. Ja koska liikennettäkin on huomattavasti enemmän, niin haitoistaan huolimatta monien kannattama/hyväksymä joskaan ei välttämättä haluama keino.
Ja toisaalta vähemmän käytetyt tiet ovat sitten liki oman onnensa nojassa. Niitä aurataan ja käsitellään muutenkin talven aikana liikennemääriin nähden melkoisesti, muttei ne koskaan ole miellyttävässä kunnossa. Ja vielä kun niille tulee sitä suolaa autojen mukana aina isommlta teiltä, niin toisinaan se onkin sitten kuin jäätynyttä kynnöspeltoa. Eikä niihin näytä oikein isoimmatkaan koneet kunnolla pystyvän. Kallonkutistaja kirjoitti:
Aika erilaisista olosuhteista puhutaan noiden kuvien perusteella.
Täälläpäin kun suolataan, niin on muutaman tunnin kuin sateisena kesäpäivänä. Sen jälkeen on kuin kuiva kesäkeli taas seuraavaan lumisateeseen asti. Eli kyllä tavoitteena on aina maintsemasi ja haluamasi puhdas tie. Ja lumisadetta useammin syynä on se puhtaan tien huurtuminen eli musta jää. Ja koska liikennettäkin on huomattavasti enemmän, niin haitoistaan huolimatta monien kannattama/hyväksymä joskaan ei välttämättä haluama keino.
Ja toisaalta vähemmän käytetyt tiet ovat sitten liki oman onnensa nojassa. Niitä aurataan ja käsitellään muutenkin talven aikana liikennemääriin nähden melkoisesti, muttei ne koskaan ole miellyttävässä kunnossa. Ja vielä kun niille tulee sitä suolaa autojen mukana aina isommlta teiltä, niin toisinaan se onkin sitten kuin jäätynyttä kynnöspeltoa. Eikä niihin näytä oikein isoimmatkaan koneet kunnolla pystyvän.27.01-06 Sama tie nollakelillä (E 75): http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=200
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=201
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=202
Ihan yhtä liukasta, suurimmalla vaihteella sutii. Penkkoja on hiukan madallettu ja poistettu vähän sohjoa keskeltä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=203
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=204
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=205
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=206
Tossa alimmassa pätkä Iin suoraa.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=207
Ohitukset on hitaita, kun pitoja ei ole, sutii.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=208
Kuten näkyy, niin täällä on myös rekkaliikennettä aika paljon.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=209
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=210
Tuossa kuvassa näkyvän mutkan takana leveäkaistatie päättyy, mutta tie ei kapene, reunaviiva siirtyy vaan loivasti keskemmäksi.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=211
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=212
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=213
Tuossa alimmassa kuvassa rekka lienee tulossa jostain kaukaa, tuota ei olisi helppo pimeässä takaapäin erottaa.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=214
Tuo kuva on Oulun eteläpuolelta Kempeleen ja Limingan väliseltä uudelta keskikaiteelliselta nelikaistatieltä. Täällä alkaa olla jo hiukan pitoja.
Kuvasta näkyy selvästi kuinka vasemmalle kaartavassa mutkassa tie on väärään suuntaan kalteva.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=215
Tuossa on Limingan kiertoliittymä, josta erkanee nelostie ja kasitie. Joku on ajanut autonsa suoraan tuohon keskelle ja jäänyt siihen.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=216
Tuossa kuvassa sitten tie 86 ja jälleen liukasta, suolaa on käytetty, mutta ei ehkä niin paljon kuin nelostiellä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=217
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=218
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=219
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=220
Seuraavaksi tielle 27.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=221
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=222
Tuossa alimmassa näkyy kuinka tie kiiltelee liukkaana.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=223
Tuo on sitten vähäliikenteiseltä tieltä, hämärtyy jo.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=224
Pohjoisen suuntaan motarilla.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=225
Tuossa kuvassa idiootin lamput melkein kontissa kiinni, räpsäytin salamaa ja valoshow alkoi roikkujallakin, kuten seuraavasta näkyy:
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=226
Tuon jälkeen tempaisin "liinat kiinni" ja tuli melkein konttiin, mutta olin varuillani ja kiihdäytin. Sitten oppi.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=227
Taas motarilla ja suola pitää tienpinnan kosteana, pakastuvaa luvassa ja sitten on jälleen suolalla sulanneet pinnat liukkaita.
- Kallonkutistaja
Jos tienhoitoon olisi jollakulla tiedossa hyvä keino, niin aivan varmasti hän olisi melkoisen rikas. Nykyinen tehokkuusvaatimus on kuitenkin sellaisella tasolla, että raha ratkaisee, katselee asiaa sitten miltä kantilta tahansa.
Hyvän mielikuvan noista tienpinnoista, joita ei käsitellä millään saa tuontantolaitosten ja terminaalien pihoista, joilla ajetaan vain raskaalla kalustolla, tai linja-autopysäkeistä. Kyllähän niillä 20-30km/h menee vielä ihan hyvin, mutta että esim 80km/h, niin ei onnistu. Liki puolen kilometrin pysähtymismatkat eivät ole tätä päivää - vieläkään.- tielaitos
ihmeessä ne bussipysäkit ja terminaalinpihat,vittuako sitä suolaa tielle kylvätte,siellähän on ihan hyvä ajaa. Taidat olla vähän tyhmä!
- Kallonkutistaja
tielaitos kirjoitti:
ihmeessä ne bussipysäkit ja terminaalinpihat,vittuako sitä suolaa tielle kylvätte,siellähän on ihan hyvä ajaa. Taidat olla vähän tyhmä!
No eihän niitä tarvitse suolata, koska rajoitus on yleensä 20km/h. Tuolla nopeusrajoituksellä säästää siis ison kasan rahaa. Toimiskohan isommillakin teillä? Sinun mielestä ilmeisesti kyllä?
- YrjöJurri
Monikaan ei ymmärtänyt asian ydintä, liikennemäärä/tieosuus. Kun jo tämä automäärä kalvaa nastoilla asvaltin kuopalle kyllä se kiillottaa kumeilla jään peiliksi tämä on faktaa.
Kun on kevättalven seisovat ilmat usein joku isompi risteys on sellaisessa kunnossa, että siinä ei jalkamies pystyssä pysy, kuinka siitä lähtee ja siihen pysähtyy auto. Vaikka kaikki henkilöautot ajaisivat kitkoilla kyllä ne eniten liikennöidyt paikat olisivat pelijäällä, koska ne ovat sitä usein nytkin.
On myös muistettava ilmasto, koska sää vaihtelee 0-asteen molemmin puolin ja se räntä pakkautuu tiehen ja jäätyy yöllä, joskus voi olla muutamaviikko pakkasta, mutta nämä jaksot ovat kuitenkin lyhytaikaisia. - kysy..
tyhmemmästä aiheesta kirjoittaa??? Kas kun et ihmettele vuoroveden vaikutusta rupisammakoiden sukupuolielämään!!
- itse,,
Kirjoitushan on asiaa. Olet joku tällainen suolauksen provosoija. Jos luet kaksi pykälää ylempänä olevan kallonkutistajan jutun teollisuuslaitoksista ja linja-autopysäkeistä, niin viimeistään sitten huomaat itse olevasi vähän tyhmä.
- Autohullu37
Suolausta pitäisi roimasti vähentää järjellisiin mittoihin. Niillä rahoilla tienpitäjät saisivat aurauskalustoa, ja kunnon vehkeillä tehty auraus antaa hyvät ajo-olosuhteet lähes aina. Suolauksen ymmärrän oikein pahoissa keliolosuhteissa ja vaikeissa risteyksissä/ylämäissä, samoin kohtuu hiekoituksen ns. pisteittäisinä kohtina. Tällöin voitaisiin ajella vaikkapa sitten nastarenkain, nastat saisi tällöin olla myös bussien ja kuormureiden vetävissä pyörissä ainakin.
Nykyinen suolankäyttö on järjetöntä, eikä sulavaa loskaa saada ajoissa pois jolloin loskaliirron ja näkyvyyshaitan vaarat ovat suuret. Näin ollen itse ajelen kitkarenkailla pk-seudulla, koska suolan aiheuttama teiden sulaminen ja märkyys sekä enemmistön nastarengas-karhennus antavat täysin riittävän pidon. Jos suolaus saataisiin järjelliselle tasolle, voisin siirtyä mielihyvin vaikka takaisin nastoihinkin, ei siinä mitään.
Tällä menolla tuhotaan sekä pohjavedet että tien pinnat. - Rattimatti
Suola, suola, enämpi suola. Ei kun kohtuus kaikessa ja järki käteen. Kyllä sitä suolaa ja hiekkaa tielle joskus tarvitsee kylvää. Ruumishuoneelta on turha enään lähteä sitä kyselemään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.2018455Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.2962068- 701368
- 751313
Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei721295- 641279
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau81179Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti511175Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa931132- 361076