Mulla on Massey Fergusson 35 4-sylinterinen.
Siihen on tehty koneremppa ja on tiukka kone.
Mutta hehkutulppa vuotaa ja dieseliä pääsee öljyn sekaan. Kuinka paljon voitelu kärsii jos öljyn seassa dieseliä?
Toinen juttu on se, kun en vielä huomannut, löi startatessa koneen jumiin. Eikös vaan saatakin särkyä kun vähän ennen yläkuolokohtaa tulee tiukka polttoainekerros vastaan. Siinä on kiloja mieletön määrä.
Kellään tietoa ja kokemusta?
dieseliä öljyyn
17
6949
Vastaukset
- dementia iski
Rikki menee, jos ei pääse pyörimään. Kiertokanki vääräksi, kansi nousee ylös? En nyt tuo 35/4 muista. Jos on suorasuihkukone, niin suuttimet irti. Pääsee neste pois männän päältä. Tai ihan voisi kokeilla pyörittää takaperin konetta. Voimanotto päälle ja nivelakselihaarukka voimanottoakseliin. Jos imuventtiilin ajoitus olisi sellainen, että päästäisi nesteet imusarjaan. Ei ole kokeiltu, mutta voisi toimia?
- sjr
se kannattaa nyt pikimiten hakea se hehkutulppa uusi. Maksaa ehkä 20€. Jos et heti pääse kauppaan niin ota vaikka ja tulppaa se hehkun pa-putki. (kylläkai siinä on normaali ns. Thermostart-laite).Jos männänpäälle pääsee löpöä ja kone potkaisee käyntiin on seuraukset kalliit.
Hyvällä tuurilla ei vielä starttimoottori jaksa vääntää mitään rikki,? Ja eihän se löpö siellä öljyn seassakaan hyvää tee. - Kunttajussi
Tehtiin joskus 500:een Valluun koneremontti,eli putket,männät,laakeriliuskat ja kansi koneistettiin.Ei mennyt kuin muutama vuosi ja tunteja ehkä 400-500 rempasta kun erään kerran vallu ei lähtenytkään käyntiin,starttaus pysähtyi kuin seinään.Kiusaamalla ja useammalla starttiyrityksellä sain sen käynnistämään aina lopuksi kun männänpäältä paineet kuitenkin pikkuhiljaa katosi.No kone aukaistiin ja kas kummaa sylinteriputkessa oli pieni reikä josta nirui neste männänpäälle.Huollossa ihmettelivät ajettua tuntimäärää ja syytä moiseen,lopuksi tulivat siihen tulokseen ,että sylinteriputki on ollut valmistevikainen mutta päässyt kontrollista läpi tehtaalla. Mitään muuta vahinkoa se starttauksen yrittäminen ei aiheuttanut kuin sen,että jälkiasenteinen päävirtakytkin suli yhdeksi "klimpiksi" ja akunjohdot lämpeni. Silti pärjäsin syksyyn ennenkuin tosiaan vein vallun huoltoon.
- Massey F
Toki kampiakselin päästä voi vääntää
vankalla avaimella ja räikällä
rauhallisen päättäväisesti,
niin lokilämmittimellä esilämmittety kone liikkuu.
Valmet-moni - ainakin saattaa nurin päin käännett
äessä käynnistyäkin tai örähtää vahingossa. Rivipumppuiset.
Se on sitten eri asia mitä töitä koneelle pääsee ihan heti
tekemään kun on konepellit ja nostimen / kuormaimen romut tiellä.
Kone on suorasuihku, ja se tietää isoa
palotilamonttua männässä.
Varminta olisi hetkutella sumuttimien
avauksen kanssa palotilat tyhjäksi jos
kone ei avaimestakaan heti notkistu.
Puristuspaine ehjässä koneessa ilman männän
kuopan
lätäkön täyttöäkin lienee
jotain 25-35 bar. - Massikka
Massey F kirjoitti:
Toki kampiakselin päästä voi vääntää
vankalla avaimella ja räikällä
rauhallisen päättäväisesti,
niin lokilämmittimellä esilämmittety kone liikkuu.
Valmet-moni - ainakin saattaa nurin päin käännett
äessä käynnistyäkin tai örähtää vahingossa. Rivipumppuiset.
Se on sitten eri asia mitä töitä koneelle pääsee ihan heti
tekemään kun on konepellit ja nostimen / kuormaimen romut tiellä.
Kone on suorasuihku, ja se tietää isoa
palotilamonttua männässä.
Varminta olisi hetkutella sumuttimien
avauksen kanssa palotilat tyhjäksi jos
kone ei avaimestakaan heti notkistu.
Puristuspaine ehjässä koneessa ilman männän
kuopan
lätäkön täyttöäkin lienee
jotain 25-35 bar.ei ole suorasuihku.Mootorissa on Ricardo Comet polttokammiot.Näin lukee ohjekirjassa v.-57.
- ose
Massikka kirjoitti:
ei ole suorasuihku.Mootorissa on Ricardo Comet polttokammiot.Näin lukee ohjekirjassa v.-57.
Tuossa Standardin kanniokoneessa on vielä erityisen tiukka puristusuhde eli 1:21 joten männän päällä on tilaa vain vähän ja kammiossa sitten hiukka lisää. Suuttimen poisottamalla saa nesteet pois männänpäältä, kokeiltu on, oli tosin MF 35 3syl perkins josta tiukalla vedttämisellä oli mennyt kansipahvi, kaikki autotallissa paikalla olijat saivat nokea sisältävän jäähdytysnestesuihkun niskaansa. MF 135 vuotava imusarjahehku nokesi imusarjan melkein tukkoon. Hehku kannattaa korjata ennekuin tulee enemmän remonttia.
- kultamaha
ose kirjoitti:
Tuossa Standardin kanniokoneessa on vielä erityisen tiukka puristusuhde eli 1:21 joten männän päällä on tilaa vain vähän ja kammiossa sitten hiukka lisää. Suuttimen poisottamalla saa nesteet pois männänpäältä, kokeiltu on, oli tosin MF 35 3syl perkins josta tiukalla vedttämisellä oli mennyt kansipahvi, kaikki autotallissa paikalla olijat saivat nokea sisältävän jäähdytysnestesuihkun niskaansa. MF 135 vuotava imusarjahehku nokesi imusarjan melkein tukkoon. Hehku kannattaa korjata ennekuin tulee enemmän remonttia.
Kiitos palautteesta. Minulla olikin irti se hehkutulppa välillä mutta n. pari kuukautta sitten jäi paikoilleen taas kun tuli kiire ja rahtori ei ole kotona eikä vakikäytössä.
Kesällä hommasin sen ferkun ja öljyn seassa pirusti dieseliä. Siis paljon yli yläräjan tikussa ja ihan litkua. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, nyt vaan mietityttää että paljonko siellä öljyssä taas on tiiseliä. Että onko taas vaihdettava kun kaks kilsaa öljyillä ajettu.
Ihme ettei kone jo kesälllä hajonnut kun en heti hoksannut missä vika.
Nyt toki löysään suuttimet ennenkuin alan startata. Kunpa ei vaan ois jo jotain kiertokankea vääntänyt, voima on suorastaan rajaton kun mäntä on melkein ylhäällä.
Huomenna vanha hehku irti ja uutta tilalle. Tietysti jos löytyis sopiva hana ennen hehkua mutta en ainaskaan kesällä sellaista löytänyt. - Pultti Bois
kultamaha kirjoitti:
Kiitos palautteesta. Minulla olikin irti se hehkutulppa välillä mutta n. pari kuukautta sitten jäi paikoilleen taas kun tuli kiire ja rahtori ei ole kotona eikä vakikäytössä.
Kesällä hommasin sen ferkun ja öljyn seassa pirusti dieseliä. Siis paljon yli yläräjan tikussa ja ihan litkua. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, nyt vaan mietityttää että paljonko siellä öljyssä taas on tiiseliä. Että onko taas vaihdettava kun kaks kilsaa öljyillä ajettu.
Ihme ettei kone jo kesälllä hajonnut kun en heti hoksannut missä vika.
Nyt toki löysään suuttimet ennenkuin alan startata. Kunpa ei vaan ois jo jotain kiertokankea vääntänyt, voima on suorastaan rajaton kun mäntä on melkein ylhäällä.
Huomenna vanha hehku irti ja uutta tilalle. Tietysti jos löytyis sopiva hana ennen hehkua mutta en ainaskaan kesällä sellaista löytänyt.Vaihda öljyt, ne on pilalla!
Muutama litra ei paljon maksa.
Ehjä hekutulppa ei vuoda. Ei tarvi hanaa.
Niitä on melkein jokaisessa traktorissa ilman hanaa?
Ei suuri ongelma?
Joissakin oli hana, mutta sen kun unohti kiinni hehkuttaessa niin... - ose
kultamaha kirjoitti:
Kiitos palautteesta. Minulla olikin irti se hehkutulppa välillä mutta n. pari kuukautta sitten jäi paikoilleen taas kun tuli kiire ja rahtori ei ole kotona eikä vakikäytössä.
Kesällä hommasin sen ferkun ja öljyn seassa pirusti dieseliä. Siis paljon yli yläräjan tikussa ja ihan litkua. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, nyt vaan mietityttää että paljonko siellä öljyssä taas on tiiseliä. Että onko taas vaihdettava kun kaks kilsaa öljyillä ajettu.
Ihme ettei kone jo kesälllä hajonnut kun en heti hoksannut missä vika.
Nyt toki löysään suuttimet ennenkuin alan startata. Kunpa ei vaan ois jo jotain kiertokankea vääntänyt, voima on suorastaan rajaton kun mäntä on melkein ylhäällä.
Huomenna vanha hehku irti ja uutta tilalle. Tietysti jos löytyis sopiva hana ennen hehkua mutta en ainaskaan kesällä sellaista löytänyt.Onhan polttoainepumpun kalvo ehjä? Tuo on toinen paikka mistä polttoaine helposti menee moottoriöljyn sekaan. Meillä oli kerran 35 3 syl ja siinä oli polttoainepumpun sisäpinnassa valussa sellainen roso joka söi uuden kalvon muutamassa viikossa reiälle. Hiukka viilaa niin AC tuli kuntoon eikä sitten enää mennyt kalvoja.
- kultamaha
ose kirjoitti:
Onhan polttoainepumpun kalvo ehjä? Tuo on toinen paikka mistä polttoaine helposti menee moottoriöljyn sekaan. Meillä oli kerran 35 3 syl ja siinä oli polttoainepumpun sisäpinnassa valussa sellainen roso joka söi uuden kalvon muutamassa viikossa reiälle. Hiukka viilaa niin AC tuli kuntoon eikä sitten enää mennyt kalvoja.
Juu, vaihdan öölit jos vähänkin epäilen dieseliä seassa.
Toivottavasti se polttoainepumppu on ehjä, mutta kuitenkin hehkutulppa liruttaa ihan selkeästi.
Hehkutulpat ei käsitykseni mukaan ole pitkäikäisiä, ennen ne on vaan lopettanut hehkumisen, nyt tämä vuoto.
Eihän se hana pakollinen uudelle tulpalle ole, mutta ois helppo laittaa jos löytyis, tämä tulppa hehkuu hyvin ja sillä saa suorastaan imusarjan polttavaksi kun sopivasti startilla liekkiä härnää.
Nämä nelkut on huonoja käynnistymään, nyt kun tässä kaikki paikat laitettu lähtee paremmin mutta jo lähellä nollaa silti vaati hehkua. - masa
kultamaha kirjoitti:
Juu, vaihdan öölit jos vähänkin epäilen dieseliä seassa.
Toivottavasti se polttoainepumppu on ehjä, mutta kuitenkin hehkutulppa liruttaa ihan selkeästi.
Hehkutulpat ei käsitykseni mukaan ole pitkäikäisiä, ennen ne on vaan lopettanut hehkumisen, nyt tämä vuoto.
Eihän se hana pakollinen uudelle tulpalle ole, mutta ois helppo laittaa jos löytyis, tämä tulppa hehkuu hyvin ja sillä saa suorastaan imusarjan polttavaksi kun sopivasti startilla liekkiä härnää.
Nämä nelkut on huonoja käynnistymään, nyt kun tässä kaikki paikat laitettu lähtee paremmin mutta jo lähellä nollaa silti vaati hehkua.Ei kai hehkutulppa mitään öljyä vuoda.
Se hehkuu tai ei. Suutin joko sumuttaa tai kusee
näin on masa kirjoitti:
Ei kai hehkutulppa mitään öljyä vuoda.
Se hehkuu tai ei. Suutin joko sumuttaa tai kusee
näin onvaan masa vuotaa, jos se on imusarjassa oleva ja sellainen johon syttyy oikea valkea kun sitä hehkutetaan, kysyjälle tiedoksi sitä ei kannata härnätä montaa kertaa peräkkäin ,muuten sen ikä lyhenee huomattavasti, ja rupeaa taas vuotamaan.
Näinkin se masa vaan on.
Suuttimet on eri asia tykkänään, ne harvemmin kusee koneen ollessa sammuksissa, tuo siirtopumpun kalvo yleisimpiä vikoja ja sitä ei aina edes huomata koska kone käy aivan normaalisti valkka kalvossa on reikä, öljy vaan lisääntyy jopa ajaessakin.
- Dieselasentaja
Kyseisiä laitteita on imusarjahehkulla sekä
joka sylinterissä olevilla hehkutulpilla.
Sulla varmaan ensinmainittu.
Uusihan tulppa vaihda öljyt moottoriin ja suodatin
Jos vielä öljy lisii se tulee siirtopumpun kalvosta tai ruiskutuspumpun käyttöakselin vetokappaleen tiivisteistä Stefa ja O-rengas.
Huono suutin voi vuotaa polttoainetta öljyn joukkoon silloin käynti huono ja savua.
Käynnistysyritykset jos männänpäällä on polttoöljyä vääntää kiertokangen ennemmin tai
myöhemmin
Ilmaa tulpalle tuleva polttoaineputki vaihdon jälkeen muuten tulppa voi rikkoontua.
Tulpalle on tultava jännite hehkutettaessa sekä startin aikana.
Tulpan ottama virta 12V järjestelmässä on noin
13 A
Hehkutusaika ennen starttia 20--25 sekunta.
Se oppii kun kuuntelee humpsahtavaa ääntä imusarjan luona. Startti pitäisi silloin tapahtua muuten tulpassa oleva liekki polttaa hapen imusarjasta eikä homma hoidu suunnitellulla tavalla.
Kirjoittele jos uutta ilmenee- Massey F
Käsitinkö oikein : kun humisee
ja liekki on päällä,
niin starttimoottorin antama liike edes lapioi ilmaa liekille,
ja se johtaa sitte käyntiin ?
Monissa traktorien kylmä käynnistysohjeissa
yleensä
annetaan jauhaa startilla
rinnan pitkään vielä kun kone
jo alustavasti polttaa,
oli kylmäkäynistyslaite sitten mikä on.
Siis ; Thermostartti liekkilaite voi toimia
vain kun se saa sen paloilmansa jostain ja
jotenkin, määrä ei liene iso mutta
välttämätön. - Massey F
Varsinaiset pyttykohtaiset hehkutulpat
saattavat jäsähtää
tosi pahoin kierteestään kanteen,
alumiinikansissakin erityisesti.
Osaatko suositella tulpankierteisiin jotain vaseliinia tms pastaa joka kuuluu käyttää ? Massey F kirjoitti:
Varsinaiset pyttykohtaiset hehkutulpat
saattavat jäsähtää
tosi pahoin kierteestään kanteen,
alumiinikansissakin erityisesti.
Osaatko suositella tulpankierteisiin jotain vaseliinia tms pastaa joka kuuluu käyttää ?ei ainakaan haittaa ole.
toinen taitaa olla grafiittirasva.- kultamaha
Massey F kirjoitti:
Käsitinkö oikein : kun humisee
ja liekki on päällä,
niin starttimoottorin antama liike edes lapioi ilmaa liekille,
ja se johtaa sitte käyntiin ?
Monissa traktorien kylmä käynnistysohjeissa
yleensä
annetaan jauhaa startilla
rinnan pitkään vielä kun kone
jo alustavasti polttaa,
oli kylmäkäynistyslaite sitten mikä on.
Siis ; Thermostartti liekkilaite voi toimia
vain kun se saa sen paloilmansa jostain ja
jotenkin, määrä ei liene iso mutta
välttämätön.Itse olen huomannut että paremmin käynnistyy kun antaa ensin palaa ja humista hehku päällä. Vaan silloin ei kone tahdo aina käynnistyä kun liekki polttaa hapen ilmasta. Mutta kun antaa riittävästi liekkiä niin että pakosarja kättä polttaa ja sitten kääntää starttaamaan ilman hehkua ilma on kuuma ja hapekasta ja kone käynnistyy.
Ei kai sitä ehjää tulppaa ole tarviskaan härnätä, mutta jos on huono, liekki sammuu jos ei välillä lopeta starttaamista.
Tänään muuten kävin Laittamassa Ferkkuni talvitekoille, löysäsin hehkutulpat ja starttasin, nyt ei ollut tiiseliä sylintereissä.
Irroitin kuitenkin hehkutulpan varoiksi ja jään oottamaan kesää.
Kiitos runsaista asiallisista vastauksista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277