dieseliä öljyyn

kultamaha

Mulla on Massey Fergusson 35 4-sylinterinen.
Siihen on tehty koneremppa ja on tiukka kone.
Mutta hehkutulppa vuotaa ja dieseliä pääsee öljyn sekaan. Kuinka paljon voitelu kärsii jos öljyn seassa dieseliä?
Toinen juttu on se, kun en vielä huomannut, löi startatessa koneen jumiin. Eikös vaan saatakin särkyä kun vähän ennen yläkuolokohtaa tulee tiukka polttoainekerros vastaan. Siinä on kiloja mieletön määrä.
Kellään tietoa ja kokemusta?

17

6949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dementia iski

      Rikki menee, jos ei pääse pyörimään. Kiertokanki vääräksi, kansi nousee ylös? En nyt tuo 35/4 muista. Jos on suorasuihkukone, niin suuttimet irti. Pääsee neste pois männän päältä. Tai ihan voisi kokeilla pyörittää takaperin konetta. Voimanotto päälle ja nivelakselihaarukka voimanottoakseliin. Jos imuventtiilin ajoitus olisi sellainen, että päästäisi nesteet imusarjaan. Ei ole kokeiltu, mutta voisi toimia?

    • sjr

      se kannattaa nyt pikimiten hakea se hehkutulppa uusi. Maksaa ehkä 20€. Jos et heti pääse kauppaan niin ota vaikka ja tulppaa se hehkun pa-putki. (kylläkai siinä on normaali ns. Thermostart-laite).Jos männänpäälle pääsee löpöä ja kone potkaisee käyntiin on seuraukset kalliit.
      Hyvällä tuurilla ei vielä starttimoottori jaksa vääntää mitään rikki,? Ja eihän se löpö siellä öljyn seassakaan hyvää tee.

    • Kunttajussi

      Tehtiin joskus 500:een Valluun koneremontti,eli putket,männät,laakeriliuskat ja kansi koneistettiin.Ei mennyt kuin muutama vuosi ja tunteja ehkä 400-500 rempasta kun erään kerran vallu ei lähtenytkään käyntiin,starttaus pysähtyi kuin seinään.Kiusaamalla ja useammalla starttiyrityksellä sain sen käynnistämään aina lopuksi kun männänpäältä paineet kuitenkin pikkuhiljaa katosi.No kone aukaistiin ja kas kummaa sylinteriputkessa oli pieni reikä josta nirui neste männänpäälle.Huollossa ihmettelivät ajettua tuntimäärää ja syytä moiseen,lopuksi tulivat siihen tulokseen ,että sylinteriputki on ollut valmistevikainen mutta päässyt kontrollista läpi tehtaalla. Mitään muuta vahinkoa se starttauksen yrittäminen ei aiheuttanut kuin sen,että jälkiasenteinen päävirtakytkin suli yhdeksi "klimpiksi" ja akunjohdot lämpeni. Silti pärjäsin syksyyn ennenkuin tosiaan vein vallun huoltoon.

      • Massey F

        Toki kampiakselin päästä voi vääntää
        vankalla avaimella ja räikällä
        rauhallisen päättäväisesti,
        niin lokilämmittimellä esilämmittety kone liikkuu.
        Valmet-moni - ainakin saattaa nurin päin käännett
        äessä käynnistyäkin tai örähtää vahingossa. Rivipumppuiset.



        Se on sitten eri asia mitä töitä koneelle pääsee ihan heti
        tekemään kun on konepellit ja nostimen / kuormaimen romut tiellä.

        Kone on suorasuihku, ja se tietää isoa
        palotilamonttua männässä.

        Varminta olisi hetkutella sumuttimien
        avauksen kanssa palotilat tyhjäksi jos
        kone ei avaimestakaan heti notkistu.

        Puristuspaine ehjässä koneessa ilman männän
        kuopan
        lätäkön täyttöäkin lienee
        jotain 25-35 bar.


      • Massikka
        Massey F kirjoitti:

        Toki kampiakselin päästä voi vääntää
        vankalla avaimella ja räikällä
        rauhallisen päättäväisesti,
        niin lokilämmittimellä esilämmittety kone liikkuu.
        Valmet-moni - ainakin saattaa nurin päin käännett
        äessä käynnistyäkin tai örähtää vahingossa. Rivipumppuiset.



        Se on sitten eri asia mitä töitä koneelle pääsee ihan heti
        tekemään kun on konepellit ja nostimen / kuormaimen romut tiellä.

        Kone on suorasuihku, ja se tietää isoa
        palotilamonttua männässä.

        Varminta olisi hetkutella sumuttimien
        avauksen kanssa palotilat tyhjäksi jos
        kone ei avaimestakaan heti notkistu.

        Puristuspaine ehjässä koneessa ilman männän
        kuopan
        lätäkön täyttöäkin lienee
        jotain 25-35 bar.

        ei ole suorasuihku.Mootorissa on Ricardo Comet polttokammiot.Näin lukee ohjekirjassa v.-57.


      • ose
        Massikka kirjoitti:

        ei ole suorasuihku.Mootorissa on Ricardo Comet polttokammiot.Näin lukee ohjekirjassa v.-57.

        Tuossa Standardin kanniokoneessa on vielä erityisen tiukka puristusuhde eli 1:21 joten männän päällä on tilaa vain vähän ja kammiossa sitten hiukka lisää. Suuttimen poisottamalla saa nesteet pois männänpäältä, kokeiltu on, oli tosin MF 35 3syl perkins josta tiukalla vedttämisellä oli mennyt kansipahvi, kaikki autotallissa paikalla olijat saivat nokea sisältävän jäähdytysnestesuihkun niskaansa. MF 135 vuotava imusarjahehku nokesi imusarjan melkein tukkoon. Hehku kannattaa korjata ennekuin tulee enemmän remonttia.


      • kultamaha
        ose kirjoitti:

        Tuossa Standardin kanniokoneessa on vielä erityisen tiukka puristusuhde eli 1:21 joten männän päällä on tilaa vain vähän ja kammiossa sitten hiukka lisää. Suuttimen poisottamalla saa nesteet pois männänpäältä, kokeiltu on, oli tosin MF 35 3syl perkins josta tiukalla vedttämisellä oli mennyt kansipahvi, kaikki autotallissa paikalla olijat saivat nokea sisältävän jäähdytysnestesuihkun niskaansa. MF 135 vuotava imusarjahehku nokesi imusarjan melkein tukkoon. Hehku kannattaa korjata ennekuin tulee enemmän remonttia.

        Kiitos palautteesta. Minulla olikin irti se hehkutulppa välillä mutta n. pari kuukautta sitten jäi paikoilleen taas kun tuli kiire ja rahtori ei ole kotona eikä vakikäytössä.
        Kesällä hommasin sen ferkun ja öljyn seassa pirusti dieseliä. Siis paljon yli yläräjan tikussa ja ihan litkua. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, nyt vaan mietityttää että paljonko siellä öljyssä taas on tiiseliä. Että onko taas vaihdettava kun kaks kilsaa öljyillä ajettu.
        Ihme ettei kone jo kesälllä hajonnut kun en heti hoksannut missä vika.
        Nyt toki löysään suuttimet ennenkuin alan startata. Kunpa ei vaan ois jo jotain kiertokankea vääntänyt, voima on suorastaan rajaton kun mäntä on melkein ylhäällä.
        Huomenna vanha hehku irti ja uutta tilalle. Tietysti jos löytyis sopiva hana ennen hehkua mutta en ainaskaan kesällä sellaista löytänyt.


      • Pultti Bois
        kultamaha kirjoitti:

        Kiitos palautteesta. Minulla olikin irti se hehkutulppa välillä mutta n. pari kuukautta sitten jäi paikoilleen taas kun tuli kiire ja rahtori ei ole kotona eikä vakikäytössä.
        Kesällä hommasin sen ferkun ja öljyn seassa pirusti dieseliä. Siis paljon yli yläräjan tikussa ja ihan litkua. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, nyt vaan mietityttää että paljonko siellä öljyssä taas on tiiseliä. Että onko taas vaihdettava kun kaks kilsaa öljyillä ajettu.
        Ihme ettei kone jo kesälllä hajonnut kun en heti hoksannut missä vika.
        Nyt toki löysään suuttimet ennenkuin alan startata. Kunpa ei vaan ois jo jotain kiertokankea vääntänyt, voima on suorastaan rajaton kun mäntä on melkein ylhäällä.
        Huomenna vanha hehku irti ja uutta tilalle. Tietysti jos löytyis sopiva hana ennen hehkua mutta en ainaskaan kesällä sellaista löytänyt.

        Vaihda öljyt, ne on pilalla!
        Muutama litra ei paljon maksa.

        Ehjä hekutulppa ei vuoda. Ei tarvi hanaa.
        Niitä on melkein jokaisessa traktorissa ilman hanaa?
        Ei suuri ongelma?
        Joissakin oli hana, mutta sen kun unohti kiinni hehkuttaessa niin...


      • ose
        kultamaha kirjoitti:

        Kiitos palautteesta. Minulla olikin irti se hehkutulppa välillä mutta n. pari kuukautta sitten jäi paikoilleen taas kun tuli kiire ja rahtori ei ole kotona eikä vakikäytössä.
        Kesällä hommasin sen ferkun ja öljyn seassa pirusti dieseliä. Siis paljon yli yläräjan tikussa ja ihan litkua. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, nyt vaan mietityttää että paljonko siellä öljyssä taas on tiiseliä. Että onko taas vaihdettava kun kaks kilsaa öljyillä ajettu.
        Ihme ettei kone jo kesälllä hajonnut kun en heti hoksannut missä vika.
        Nyt toki löysään suuttimet ennenkuin alan startata. Kunpa ei vaan ois jo jotain kiertokankea vääntänyt, voima on suorastaan rajaton kun mäntä on melkein ylhäällä.
        Huomenna vanha hehku irti ja uutta tilalle. Tietysti jos löytyis sopiva hana ennen hehkua mutta en ainaskaan kesällä sellaista löytänyt.

        Onhan polttoainepumpun kalvo ehjä? Tuo on toinen paikka mistä polttoaine helposti menee moottoriöljyn sekaan. Meillä oli kerran 35 3 syl ja siinä oli polttoainepumpun sisäpinnassa valussa sellainen roso joka söi uuden kalvon muutamassa viikossa reiälle. Hiukka viilaa niin AC tuli kuntoon eikä sitten enää mennyt kalvoja.


      • kultamaha
        ose kirjoitti:

        Onhan polttoainepumpun kalvo ehjä? Tuo on toinen paikka mistä polttoaine helposti menee moottoriöljyn sekaan. Meillä oli kerran 35 3 syl ja siinä oli polttoainepumpun sisäpinnassa valussa sellainen roso joka söi uuden kalvon muutamassa viikossa reiälle. Hiukka viilaa niin AC tuli kuntoon eikä sitten enää mennyt kalvoja.

        Juu, vaihdan öölit jos vähänkin epäilen dieseliä seassa.
        Toivottavasti se polttoainepumppu on ehjä, mutta kuitenkin hehkutulppa liruttaa ihan selkeästi.
        Hehkutulpat ei käsitykseni mukaan ole pitkäikäisiä, ennen ne on vaan lopettanut hehkumisen, nyt tämä vuoto.
        Eihän se hana pakollinen uudelle tulpalle ole, mutta ois helppo laittaa jos löytyis, tämä tulppa hehkuu hyvin ja sillä saa suorastaan imusarjan polttavaksi kun sopivasti startilla liekkiä härnää.
        Nämä nelkut on huonoja käynnistymään, nyt kun tässä kaikki paikat laitettu lähtee paremmin mutta jo lähellä nollaa silti vaati hehkua.


      • masa
        kultamaha kirjoitti:

        Juu, vaihdan öölit jos vähänkin epäilen dieseliä seassa.
        Toivottavasti se polttoainepumppu on ehjä, mutta kuitenkin hehkutulppa liruttaa ihan selkeästi.
        Hehkutulpat ei käsitykseni mukaan ole pitkäikäisiä, ennen ne on vaan lopettanut hehkumisen, nyt tämä vuoto.
        Eihän se hana pakollinen uudelle tulpalle ole, mutta ois helppo laittaa jos löytyis, tämä tulppa hehkuu hyvin ja sillä saa suorastaan imusarjan polttavaksi kun sopivasti startilla liekkiä härnää.
        Nämä nelkut on huonoja käynnistymään, nyt kun tässä kaikki paikat laitettu lähtee paremmin mutta jo lähellä nollaa silti vaati hehkua.

        Ei kai hehkutulppa mitään öljyä vuoda.

        Se hehkuu tai ei. Suutin joko sumuttaa tai kusee
        näin on


      • masa kirjoitti:

        Ei kai hehkutulppa mitään öljyä vuoda.

        Se hehkuu tai ei. Suutin joko sumuttaa tai kusee
        näin on

        vaan masa vuotaa, jos se on imusarjassa oleva ja sellainen johon syttyy oikea valkea kun sitä hehkutetaan, kysyjälle tiedoksi sitä ei kannata härnätä montaa kertaa peräkkäin ,muuten sen ikä lyhenee huomattavasti, ja rupeaa taas vuotamaan.
        Näinkin se masa vaan on.
        Suuttimet on eri asia tykkänään, ne harvemmin kusee koneen ollessa sammuksissa, tuo siirtopumpun kalvo yleisimpiä vikoja ja sitä ei aina edes huomata koska kone käy aivan normaalisti valkka kalvossa on reikä, öljy vaan lisääntyy jopa ajaessakin.


    • Dieselasentaja

      Kyseisiä laitteita on imusarjahehkulla sekä
      joka sylinterissä olevilla hehkutulpilla.

      Sulla varmaan ensinmainittu.

      Uusihan tulppa vaihda öljyt moottoriin ja suodatin

      Jos vielä öljy lisii se tulee siirtopumpun kalvosta tai ruiskutuspumpun käyttöakselin vetokappaleen tiivisteistä Stefa ja O-rengas.

      Huono suutin voi vuotaa polttoainetta öljyn joukkoon silloin käynti huono ja savua.

      Käynnistysyritykset jos männänpäällä on polttoöljyä vääntää kiertokangen ennemmin tai
      myöhemmin

      Ilmaa tulpalle tuleva polttoaineputki vaihdon jälkeen muuten tulppa voi rikkoontua.

      Tulpalle on tultava jännite hehkutettaessa sekä startin aikana.

      Tulpan ottama virta 12V järjestelmässä on noin
      13 A

      Hehkutusaika ennen starttia 20--25 sekunta.

      Se oppii kun kuuntelee humpsahtavaa ääntä imusarjan luona. Startti pitäisi silloin tapahtua muuten tulpassa oleva liekki polttaa hapen imusarjasta eikä homma hoidu suunnitellulla tavalla.

      Kirjoittele jos uutta ilmenee

      • Massey F

        Käsitinkö oikein : kun humisee
        ja liekki on päällä,
        niin starttimoottorin antama liike edes lapioi ilmaa liekille,
        ja se johtaa sitte käyntiin ?

        Monissa traktorien kylmä käynnistysohjeissa
        yleensä
        annetaan jauhaa startilla
        rinnan pitkään vielä kun kone
        jo alustavasti polttaa,
        oli kylmäkäynistyslaite sitten mikä on.

        Siis ; Thermostartti liekkilaite voi toimia
        vain kun se saa sen paloilmansa jostain ja
        jotenkin, määrä ei liene iso mutta
        välttämätön.


      • Massey F

        Varsinaiset pyttykohtaiset hehkutulpat
        saattavat jäsähtää
        tosi pahoin kierteestään kanteen,
        alumiinikansissakin erityisesti.

        Osaatko suositella tulpankierteisiin jotain vaseliinia tms pastaa joka kuuluu käyttää ?


      • Massey F kirjoitti:

        Varsinaiset pyttykohtaiset hehkutulpat
        saattavat jäsähtää
        tosi pahoin kierteestään kanteen,
        alumiinikansissakin erityisesti.

        Osaatko suositella tulpankierteisiin jotain vaseliinia tms pastaa joka kuuluu käyttää ?

        ei ainakaan haittaa ole.
        toinen taitaa olla grafiittirasva.


      • kultamaha
        Massey F kirjoitti:

        Käsitinkö oikein : kun humisee
        ja liekki on päällä,
        niin starttimoottorin antama liike edes lapioi ilmaa liekille,
        ja se johtaa sitte käyntiin ?

        Monissa traktorien kylmä käynnistysohjeissa
        yleensä
        annetaan jauhaa startilla
        rinnan pitkään vielä kun kone
        jo alustavasti polttaa,
        oli kylmäkäynistyslaite sitten mikä on.

        Siis ; Thermostartti liekkilaite voi toimia
        vain kun se saa sen paloilmansa jostain ja
        jotenkin, määrä ei liene iso mutta
        välttämätön.

        Itse olen huomannut että paremmin käynnistyy kun antaa ensin palaa ja humista hehku päällä. Vaan silloin ei kone tahdo aina käynnistyä kun liekki polttaa hapen ilmasta. Mutta kun antaa riittävästi liekkiä niin että pakosarja kättä polttaa ja sitten kääntää starttaamaan ilman hehkua ilma on kuuma ja hapekasta ja kone käynnistyy.
        Ei kai sitä ehjää tulppaa ole tarviskaan härnätä, mutta jos on huono, liekki sammuu jos ei välillä lopeta starttaamista.
        Tänään muuten kävin Laittamassa Ferkkuni talvitekoille, löysäsin hehkutulpat ja starttasin, nyt ei ollut tiiseliä sylintereissä.
        Irroitin kuitenkin hehkutulpan varoiksi ja jään oottamaan kesää.
        Kiitos runsaista asiallisista vastauksista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe