80km/h ei riitä

köröttelyyn kyllästynyt

80km/h on liian alhainen talvinopeus. Miksi koko talvi pitää körötellä jos kymmenenä päivänä tuo 80km/h on järkevä nopeus.

Itse olen sitä mieltä että talvinopeusrajoitus, ja kahdeksankympin rajoituksetkin yleisrajoitusta lukuunottamatta pitäisi nostaa yhdeksäänkymppiin.

Osa kesän satasen rajoituksista voitaisiin samalla jättää yhdeksään kymppiin, ja parhaimmilla maanteillä nostaa sataankymppiin.

Itselle 80km/h ajaminen tuottaa tuskaa. Siinä nopeudessa pitää kokoajan vilkuilla nopeusmittaria, tasanopeuden ajo on mahdotonta, ja matka ei etene. Kuitenkin suurinosa ajelee yhdeksääkymppiä että eikö se olisi sama nostaa se rajoitus.

Puheet että sitten kaikki ajaisivat yhdeksänkympin sijaan satasta, ovat perättömiä. Esmerkiksi liikennemittausten mukaan, satasen alueella keskinopeus jää alle satasen.

44

2558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ppuuuuhh

      naama umpeen nainen :DSFDFAD

      45km/h on hyvä vauhti sunlaiselle marjanpoimijalle

      • 45km/h

        on ihan hyvä nopeus,muttei yleisellä tiellä.


    • Onneksi on vaihtuvia nopeusrajoituksia, yllätti myönteisesti, kun huomasin että nelkku tiellä oli pistetty sataset päälle :)))
      Kuitenkin jos ajatellaan että saat ajaa kahdeksaa kymppiä kelillä kuin kelillä, (en muuten muista että olisi juuri nopeutta alle rajoituksen puottanut kelin takia, ehkä kesällä kun oikein kova ukkoskuuro)...kesällä valoisaa pisaa, tie kuiva, yö ei juuri liikennettä. 180km/h tuottaa saman riskin jos vielä sittenkään... ja viime keväänä kylvivät niitä kahdeksankympin lätkiä melkein joka risteykseen..

    • homma helpottuu

      "Siinä nopeudessa pitää kokoajan vilkuilla nopeusmittaria, tasanopeuden ajo on mahdotonta, ja matka ei etene."

      Etkö osaa käyttää vakionopeudensäädintä vai eikö kinnerissäsi ole sellaista?

      • PerSe

        jos se säädetään 110:een ?
        joka taas alkaa olla pääteille suhteellisen hyvä tilannenopeus...80:ä ole mistää kotoisin oleva nopeus vain onko kaikkien ajettava kitkarengas pellejen turvallista nopeutta..


      • oikein on?
        PerSe kirjoitti:

        jos se säädetään 110:een ?
        joka taas alkaa olla pääteille suhteellisen hyvä tilannenopeus...80:ä ole mistää kotoisin oleva nopeus vain onko kaikkien ajettava kitkarengas pellejen turvallista nopeutta..

        On tainnut ajatukset jämähtää jonnekin 60-70-luvuille, jolloin sai kyllä kaahata niin paljon kuin kantti kesti.
        Rajoitukset koskee kaikkia; jos joku ajaa huomattavasti alle, reilusti tietä ja nopeammat ohi, turha siitä on Perseiden tai muiden vastaavien näillä palstoilla itkeä.


      • ??????????
        PerSe kirjoitti:

        jos se säädetään 110:een ?
        joka taas alkaa olla pääteille suhteellisen hyvä tilannenopeus...80:ä ole mistää kotoisin oleva nopeus vain onko kaikkien ajettava kitkarengas pellejen turvallista nopeutta..

        Asiahan on niin, että juurikin kitkarenkailla sopii ajaa hyvällä kelillä ja lumikelillä lujempaa. Harvemmin se on kitkakuski siellä tientukkona. Nastat sen sijaan, mitä iloa on raksuttavista nastoista kuivalla tai lumisella tiellä? Ainoastaan heikentävät pitoa ja ajo-ominaisuuksia.


      • PeRSE
        oikein on? kirjoitti:

        On tainnut ajatukset jämähtää jonnekin 60-70-luvuille, jolloin sai kyllä kaahata niin paljon kuin kantti kesti.
        Rajoitukset koskee kaikkia; jos joku ajaa huomattavasti alle, reilusti tietä ja nopeammat ohi, turha siitä on Perseiden tai muiden vastaavien näillä palstoilla itkeä.

        se homma vaan ei toimi nuin vaan nysvärit ajaa keskellä tietä eikä anna tietä että voisi ajaa edes sitä minimi nopeutta...
        heti kun löytyy ensimmäinen nysväri joka antaa tietä niin minä lopetan ohjearvojen ylittamisen tai vähennän ainakin 10km/h pois ihanne nopeudesta..joustavuutta ? eikö totta mutta sitä päivää odotellessa ajellaa tällä tyylillä...
        kaahata ei tarvii vaan ajaa sitä oikeaa tilannenopeutta ja se ei ole tosiaan se asennevammaisen tienpitäjän siihen tielle laittama ohjearvo...


      • PerSe
        ?????????? kirjoitti:

        Asiahan on niin, että juurikin kitkarenkailla sopii ajaa hyvällä kelillä ja lumikelillä lujempaa. Harvemmin se on kitkakuski siellä tientukkona. Nastat sen sijaan, mitä iloa on raksuttavista nastoista kuivalla tai lumisella tiellä? Ainoastaan heikentävät pitoa ja ajo-ominaisuuksia.

        kun niillä kitkoilla ei voi ajaa tosiaankaan mitää ihannenopeuksia vaan joutuu ajamaan körötellen pidon rajoilla..missä löytyy sellaset hyvät kelit ?.
        heikentää pitoa ja ajo-ominaisuuksia..taidat olla juurie se wannabe kitkapelle joka ei aja kuin parkkihallissa...siellä kitka on voittamaton...


      • PerSe kirjoitti:

        kun niillä kitkoilla ei voi ajaa tosiaankaan mitää ihannenopeuksia vaan joutuu ajamaan körötellen pidon rajoilla..missä löytyy sellaset hyvät kelit ?.
        heikentää pitoa ja ajo-ominaisuuksia..taidat olla juurie se wannabe kitkapelle joka ei aja kuin parkkihallissa...siellä kitka on voittamaton...

        Ei tosiaankaan tarvi körötellä kitkoilla, olipa keli mikä hyvänsä. Voidaan lähteä vaikka kokeilemaan.


      • PERSE
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei tosiaankaan tarvi körötellä kitkoilla, olipa keli mikä hyvänsä. Voidaan lähteä vaikka kokeilemaan.

        kokeiltu on ...itsellä on kahdessa kitkat alla ja ajellaan niillä väin kun keli sallii..
        yhdessä pidän kitkoja kesällä koska niissä on hyvä pito nurmikolla mutta ei muuualla...muuten talvella nastat ja saa ajella niin paljon kun auto kulkee (pakettiauto )...
        muilla ei tarvii turhaan poleksi ja reippaat nopeudet jää palkaästään kesäkeleille kitkojen takia...ainut minkä takia on kitkat koska en aja yhtää pätkää jotta en sudittelisi eli nastat turha laittaa kun ne ei kestä paikallaan yhtä kaupunki reissua...
        ps:kaikki alle 100km/h:ssa ajetut kilometrit on köröttelyä...pois lukien kaupunki alueet..


      • PERSE kirjoitti:

        kokeiltu on ...itsellä on kahdessa kitkat alla ja ajellaan niillä väin kun keli sallii..
        yhdessä pidän kitkoja kesällä koska niissä on hyvä pito nurmikolla mutta ei muuualla...muuten talvella nastat ja saa ajella niin paljon kun auto kulkee (pakettiauto )...
        muilla ei tarvii turhaan poleksi ja reippaat nopeudet jää palkaästään kesäkeleille kitkojen takia...ainut minkä takia on kitkat koska en aja yhtää pätkää jotta en sudittelisi eli nastat turha laittaa kun ne ei kestä paikallaan yhtä kaupunki reissua...
        ps:kaikki alle 100km/h:ssa ajetut kilometrit on köröttelyä...pois lukien kaupunki alueet..

        Renkaan leveys ja nopeusluokka vaikuttavat myös aika paljon.

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=229

        Tuossa yhden ajokkini kitkat, ei ole ohittelijoita millään talvikelillä, vaikka nuo eivät mitkään parhaat kitkarenkaat olekaan. Kapeampi ja matalamman nopeusluokan rengas on parempi talvirenkaana ja kulutuspintaa tietysti riittävästi. Minä kuitenkin pärjään noillakin mainiosti ja ohittelen nastarenkailla ajavia jatkuvasti, joskus yli tuon nopeusluokankin.

        Nelivetoisella menis vaikka karkeakuvioisilla kesärenkaillakin. Sellainenkin tuossa on uusilla kitkarenkailla.

        Nastarenkaita on tullut myös kokeiltua tuossa ajokissa, minkä rengas näkyy kuvassa. Ei pysy nastat ja suurimman osan talvesta joutuu ajamaan lähes nastattomilla talvirenkailla ja edelleen muita ohitellen.


      • PeRSE
        Kairakettu kirjoitti:

        Renkaan leveys ja nopeusluokka vaikuttavat myös aika paljon.

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=229

        Tuossa yhden ajokkini kitkat, ei ole ohittelijoita millään talvikelillä, vaikka nuo eivät mitkään parhaat kitkarenkaat olekaan. Kapeampi ja matalamman nopeusluokan rengas on parempi talvirenkaana ja kulutuspintaa tietysti riittävästi. Minä kuitenkin pärjään noillakin mainiosti ja ohittelen nastarenkailla ajavia jatkuvasti, joskus yli tuon nopeusluokankin.

        Nelivetoisella menis vaikka karkeakuvioisilla kesärenkaillakin. Sellainenkin tuossa on uusilla kitkarenkailla.

        Nastarenkaita on tullut myös kokeiltua tuossa ajokissa, minkä rengas näkyy kuvassa. Ei pysy nastat ja suurimman osan talvesta joutuu ajamaan lähes nastattomilla talvirenkailla ja edelleen muita ohitellen.

        eli oliko nää pirellin joku malli..siis eurokitkat jossa riittävä nopeus luokka mutta pito aivan aivan hyvä köröttelyyn mutta kunnon polkemiseen täysin riittämättömät...
        renkaan pito antautuu heti kun alkaa ahdot nousta ja sen jälkeen ajamaan kuin pakko vaihteilla jolla jonkun näköstä tolkkua sutimiseen saisi...
        kitkoissa tuo pysähtyminen on todellinen ongelma kunhan ensin saadaan kiitymään kunnolla..
        armotonta tuo sutiminen myös 100:n vauhdissa jotta ohittaminen on todellinen ongelma...no eihän tämä koske nysväreitä jotka ajaa alle ohjearvon...


      • PeRSE kirjoitti:

        eli oliko nää pirellin joku malli..siis eurokitkat jossa riittävä nopeus luokka mutta pito aivan aivan hyvä köröttelyyn mutta kunnon polkemiseen täysin riittämättömät...
        renkaan pito antautuu heti kun alkaa ahdot nousta ja sen jälkeen ajamaan kuin pakko vaihteilla jolla jonkun näköstä tolkkua sutimiseen saisi...
        kitkoissa tuo pysähtyminen on todellinen ongelma kunhan ensin saadaan kiitymään kunnolla..
        armotonta tuo sutiminen myös 100:n vauhdissa jotta ohittaminen on todellinen ongelma...no eihän tämä koske nysväreitä jotka ajaa alle ohjearvon...

        Muistelin itsekin Pirelleiksi, mutta eivät olleetkaan, vaan Uniroyalit. Sain ne ilmaiseksi, joten siksi ne on vielä käytössä. Seuraavat ovat eri merkkiä, tuossa osa Tuulilasin testistä:


        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s


      • Sami_
        PerSe kirjoitti:

        jos se säädetään 110:een ?
        joka taas alkaa olla pääteille suhteellisen hyvä tilannenopeus...80:ä ole mistää kotoisin oleva nopeus vain onko kaikkien ajettava kitkarengas pellejen turvallista nopeutta..

        Talvirajoituksethan on juuri nastarenkaiden ansiota.

        Nastat syö asfalttia ja nastan iskuenergia nousee nopeuden toiseen potenssiin.

        Kitkojen käyttäjien pitäisi saada ajaa kuivalla tai sulalla tiellä kesärajoitusten mukaan.


      • Kallonkutistaja
        Sami_ kirjoitti:

        Talvirajoituksethan on juuri nastarenkaiden ansiota.

        Nastat syö asfalttia ja nastan iskuenergia nousee nopeuden toiseen potenssiin.

        Kitkojen käyttäjien pitäisi saada ajaa kuivalla tai sulalla tiellä kesärajoitusten mukaan.

        "Kitkojen käyttäjien pitäisi saada ajaa kuivalla tai sulalla tiellä kesärajoitusten mukaan."

        Tässähän se ongelma onkin eli teoriasta käytäntöön soveltaminen. Muutama vuosi sitten tehtiin kyselytutkimus, jossa autoilijoilta kysyttiin juuri ajamansa tien liukkautta. N. kaksikolmasosaa luuli ajavansa kuivalla ja pitävällä asfaltilla, vaikka tie olikin liukas ja jäinen.

        Eli vaikka sinä, minä ja moni muukin osaisi homman niin ei se tarkoita että kaikki osaisivat.


      • pERSE
        Kairakettu kirjoitti:

        Muistelin itsekin Pirelleiksi, mutta eivät olleetkaan, vaan Uniroyalit. Sain ne ilmaiseksi, joten siksi ne on vielä käytössä. Seuraavat ovat eri merkkiä, tuossa osa Tuulilasin testistä:


        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        testeillä ole mitään merkitystä koska niitä ei tehdä oikeilla autoilla vaan etuvetoisilla kulkuvälineillä..käyttätyminen aivan toista luokkaa massatuotantoautossa ja oikeassa autossa..
        tuulilasikin ihmeellinen lehti (siksi olen lopettanut koko lehden tilaamisen koska se on lampaille suunnattu ) koska lehden testit eivät koske kuin lampaita jotka ostaa auton koska massatuotannossa tuotetaan nykyään pääsääntöisesti pelkkää etuveto...


      • PeRSe
        Kairakettu kirjoitti:

        Muistelin itsekin Pirelleiksi, mutta eivät olleetkaan, vaan Uniroyalit. Sain ne ilmaiseksi, joten siksi ne on vielä käytössä. Seuraavat ovat eri merkkiä, tuossa osa Tuulilasin testistä:


        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        yhdessä autossa ja ei hyvää päivää liukkalla kelilla eli siitä joulukuusta tuonne vapulle...


      • pERSE kirjoitti:

        testeillä ole mitään merkitystä koska niitä ei tehdä oikeilla autoilla vaan etuvetoisilla kulkuvälineillä..käyttätyminen aivan toista luokkaa massatuotantoautossa ja oikeassa autossa..
        tuulilasikin ihmeellinen lehti (siksi olen lopettanut koko lehden tilaamisen koska se on lampaille suunnattu ) koska lehden testit eivät koske kuin lampaita jotka ostaa auton koska massatuotannossa tuotetaan nykyään pääsääntöisesti pelkkää etuveto...

        Sitäpaitsi se kitka on sama sen renkaan ja tienpinnan välissä vaikka autoa renkaille vaihdettaiskin.

        Nykynastoille on aivan sama onko niitä, vai ei ja jos haluaa pitävän nastarenkaan jäälle, niin pitää käyttää parempia nastoja, laittomia kylläkin, mutta niitä kyllä on saatavana. Silloin vaan tarvitaan kovempiseoksinen rengas, että nastat pysyisivät ja se taas heikentää itse renkaan pitoa, eli ollaan enemmän nastojen varassa.

        Itsellä ei takavetoinen paljon sudi, kun elektroniikka puuttuu peliin, pakko onkin, lukkoperä nääs ja neliveto ei tahdo sutia senkään vertaa.


      • PerSE
        Kairakettu kirjoitti:

        Sitäpaitsi se kitka on sama sen renkaan ja tienpinnan välissä vaikka autoa renkaille vaihdettaiskin.

        Nykynastoille on aivan sama onko niitä, vai ei ja jos haluaa pitävän nastarenkaan jäälle, niin pitää käyttää parempia nastoja, laittomia kylläkin, mutta niitä kyllä on saatavana. Silloin vaan tarvitaan kovempiseoksinen rengas, että nastat pysyisivät ja se taas heikentää itse renkaan pitoa, eli ollaan enemmän nastojen varassa.

        Itsellä ei takavetoinen paljon sudi, kun elektroniikka puuttuu peliin, pakko onkin, lukkoperä nääs ja neliveto ei tahdo sutia senkään vertaa.

        eli kyllä se pito tuntuun jonnekin häviävän..
        ei estoja mutta lukko löytyy.
        automaatilla ajettava pelkällä pakko 2:lla muuten ....kannattasko ahtoja pudottaa näin talviaikaan ;)ei sen puoleen aika mukava kuunnella kuin kitka suhiseen puolipitosessa asfaltissa ja ahdoista huomaan millon sitä pitoa alkaa löytyä :)


    • Iloinen kaahari

      Ei niin. Siksi ajankin hyvällä kelillä reilusti kovempaa ja nauran rajoituksille.

    • autoilija

      auton hallinta. Autoa täytyy osata ajaa kaikissa sallituissa nopeuksissa ja olosuhteissa.

      Olet vaaraksi muille liikenteessä olijoille jos et osaa käsitellä autoa.

      Suosittelenkin että käyt luovuttamassa korttisi, mikäli sinulle sellainen on, lähimmälle poliisille.

    • Ruotsissahan on 90:n rajoituksia, mutta tavallisilla kaksikaistaisilla maanteillä myös 110:n rajoituksia, talvisinkin. Ylinopeutta voi ajaa aika huoletta, kiinnijäämisriski on aika pieni noilla rajoitusalueilla. Lisäksi ylinopeussakkojen varalle voi saada vakuutuksenkin, joka korvaa vuodessa kolme enintään 30:n ylinopeudesta saatua sakkoa. 90:n alueilla voi siis ajella huoleti 120 km/h ja 110:n alueilla 140 km/h. Sakotkaan eivät ole suuria, sillä ne eivät mene tulojen mukaan. Tavallinen ylinopeussakko on euroissa n. 140-150, eipä paljon rasita, vaikka ei olisi vakuutustakaan. 70:n ja sitä alempia rajoitusalueita olen nähnyt valvottavan ainakin joskus.

      • miihkali

        Tää holhousmentaliteetti tässä maassa alkaa ylittää vitutuskynnyksen. Ensin otetaan rahat pois auton oston yhteydessä törkeällä autoverolla. Käyttömaksut pitivät olla väliaikainen ratkaisu. Bensavero on noin 75 prosentin luokkaa. Kameroita alkaa olla joka kärrytielläkin. Ja sitten on vielä näitä ensioita tukkimassa liikennettä. Lisäksi on näitä kotipoliiseja virkavallan apuna.


      • miihkali kirjoitti:

        Tää holhousmentaliteetti tässä maassa alkaa ylittää vitutuskynnyksen. Ensin otetaan rahat pois auton oston yhteydessä törkeällä autoverolla. Käyttömaksut pitivät olla väliaikainen ratkaisu. Bensavero on noin 75 prosentin luokkaa. Kameroita alkaa olla joka kärrytielläkin. Ja sitten on vielä näitä ensioita tukkimassa liikennettä. Lisäksi on näitä kotipoliiseja virkavallan apuna.

        Ruotsiin saa tuoda EU:n alueelta käytetyn auton täysin ilman mitään veroja. Käyttömaksu on, tai mikälie tievero se nyt olikaaan, mutta se ei ole iso maksu. Vakuutusmaksut ovat halpoja. Bensa on suunnilleen samoissa hinnoissa kuin Suomessakin, mutta dieselautoilijat saavat täysin laillisesti ajaa polttoöljyllä, sitä hakevat Suomesta. Maantiellä ohittajalle annetaan tilaa, vaikka hän ajaisi millä ruostekasalla tahansa (eli suomalainen ladallaan). Jalankulkijat huomioidaan hyvin. Ruotsilla on varaa parantaa maanteiden turvallisuutta tiestöparannuksin ja riista-aidoin, mitä voi hyvällä syyllä suuresti ihmetellä... mistä vtusta niillä rahaa riittää siihenkin ja Suomella ei?


      • finnbulli

        ovat 70;90;110,eli 10 km vähemmän tunnissa kuin Suomessa.


      • finnbulli kirjoitti:

        ovat 70;90;110,eli 10 km vähemmän tunnissa kuin Suomessa.

        Tuossa kuva Ruotsista: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=228

        Kerro nyt äkkiä missä Suomessa saa ajaa tuollaisella tiellä lujempaa, tai edes yhtä lujaa?

        Tiedän jo, ei missään samankaltaisella tiellä.

        Ainoastaan moottoritiellä saa Suomessa ajaa lujempaa ja silloinkin vain kesäisin. Tuon kuvan tiellä saa talvellakin ajaa 110 km/h ja edes moottoriteillä ei saa Suomessa ajaa noin "lujaa" talvella.

        70:n rajoituksia käytetään Ruotsissa joissain risteysalueilla ja taajamissa, kun Suomessa vastavat paikat ovat alemmin rajoituksin.

        Ruotsin 90:n rajoitusalueita vastaavilla teillä Suomessa on enintään 80:n rajoitukset.


      • finnbulli
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuossa kuva Ruotsista: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=228

        Kerro nyt äkkiä missä Suomessa saa ajaa tuollaisella tiellä lujempaa, tai edes yhtä lujaa?

        Tiedän jo, ei missään samankaltaisella tiellä.

        Ainoastaan moottoritiellä saa Suomessa ajaa lujempaa ja silloinkin vain kesäisin. Tuon kuvan tiellä saa talvellakin ajaa 110 km/h ja edes moottoriteillä ei saa Suomessa ajaa noin "lujaa" talvella.

        70:n rajoituksia käytetään Ruotsissa joissain risteysalueilla ja taajamissa, kun Suomessa vastavat paikat ovat alemmin rajoituksin.

        Ruotsin 90:n rajoitusalueita vastaavilla teillä Suomessa on enintään 80:n rajoitukset.

        Ruotsissa.
        10 km tunnissa vähemmän kuin Suomessa.


      • finnbulli kirjoitti:

        Ruotsissa.
        10 km tunnissa vähemmän kuin Suomessa.

        Vastaa nyt vaan kysymyksiin: missä yleisellä tiellä Suomessa saa ajaa talvella 110 km/h? Millä yksiajorataisella ja siis tavallisella kaksikaistaisella tiellä saa Suomessa ajaa yli satasta vuodenajasta riippumatta?

        Yleisrajoituksilla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Sillä on, miten niitä käytetään.


      • finnbulli
        Kairakettu kirjoitti:

        Vastaa nyt vaan kysymyksiin: missä yleisellä tiellä Suomessa saa ajaa talvella 110 km/h? Millä yksiajorataisella ja siis tavallisella kaksikaistaisella tiellä saa Suomessa ajaa yli satasta vuodenajasta riippumatta?

        Yleisrajoituksilla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Sillä on, miten niitä käytetään.

        nähtävästi käyttää moottoritienopeuksia.

        Tukholmasta etälään päin saa ajaa 110 vain moottoritiellä tai moottorikiikenneteillä.

        Kaikki muut ovat 70 tai 90 km tunnissa teitä.


      • finnbulli kirjoitti:

        nähtävästi käyttää moottoritienopeuksia.

        Tukholmasta etälään päin saa ajaa 110 vain moottoritiellä tai moottorikiikenneteillä.

        Kaikki muut ovat 70 tai 90 km tunnissa teitä.

        http://www.vv.se/templates/page3____12252.aspx

        Tarviiko suomentaa?

        Sitten vielä lyhyesti väitteestäsi.
        Suomessa ei saa ajaa edes 110 yhdelläkään moottoritiellä tähän aikaan vuodesta, eikä kaikilla edes kesällä.


      • finnbulli
        Kairakettu kirjoitti:

        http://www.vv.se/templates/page3____12252.aspx

        Tarviiko suomentaa?

        Sitten vielä lyhyesti väitteestäsi.
        Suomessa ei saa ajaa edes 110 yhdelläkään moottoritiellä tähän aikaan vuodesta, eikä kaikilla edes kesällä.

        talvinopeuksia vielä,todennäköisesti tulee.

        Olenkö väittänyt että Suomessa saa ajaa 110?

        Väitteesi että Ruotsissa 70 käytetään vain risteyksissa ja taajamissa on tämän viikon valhe.

        Mahdollisesti napapiirin seuduilla,muttä etelämpänä,missä liikkuu enemmän ihmisiä kuin poroja on 70 km rajoitus aivan yleinen.


      • finnbulli kirjoitti:

        talvinopeuksia vielä,todennäköisesti tulee.

        Olenkö väittänyt että Suomessa saa ajaa 110?

        Väitteesi että Ruotsissa 70 käytetään vain risteyksissa ja taajamissa on tämän viikon valhe.

        Mahdollisesti napapiirin seuduilla,muttä etelämpänä,missä liikkuu enemmän ihmisiä kuin poroja on 70 km rajoitus aivan yleinen.

        Kyllä Ruotsissa on talvirajoitusalueita. Joitain 110:n alueita lasketaan 90:n alueiksi talvikausiksi, mutta minä luulen, että se tehdään tien kunnon perusteella.

        "Väitteesi että Ruotsissa 70 käytetään vain risteyksissa ja taajamissa on tämän viikon valhe."

        Tuo se vasta valhe on! En ole tuollaista väittänyt ja näyttää siltä, että et ymmärrä lukemaasi.


      • finnbulli
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllä Ruotsissa on talvirajoitusalueita. Joitain 110:n alueita lasketaan 90:n alueiksi talvikausiksi, mutta minä luulen, että se tehdään tien kunnon perusteella.

        "Väitteesi että Ruotsissa 70 käytetään vain risteyksissa ja taajamissa on tämän viikon valhe."

        Tuo se vasta valhe on! En ole tuollaista väittänyt ja näyttää siltä, että et ymmärrä lukemaasi.

        mitä tuli kirjoittettua.
        "70:n rajoituksia käytetään Ruotsissa joissain risteysalueilla ja taajamissa, kun Suomessa vastavat paikat ovat alemmin rajoituksin."


      • finnbulli kirjoitti:

        mitä tuli kirjoittettua.
        "70:n rajoituksia käytetään Ruotsissa joissain risteysalueilla ja taajamissa, kun Suomessa vastavat paikat ovat alemmin rajoituksin."

        "mitä tuli kirjoittettua."
        "70:n rajoituksia käytetään Ruotsissa joissain risteysalueilla ja taajamissa, kun Suomessa vastavat paikat ovat alemmin rajoituksin."

        Just noinhan minä kirjoitin, osaat näköjään kopioida, mutta ymmärrys puuttuu.

        Sinä kirjoitit: "Väitteesi että Ruotsissa 70 käytetään vain risteyksissa ja taajamissa on tämän viikon valhe."

        Missä minä väitän, että VAIN risteyksissä ja taajamissa?

        Otetaan esimerkki. Kaksikaistainen tie Ruotsissa ja rajoitus on 90 km/h, tulee vähäinen taajama, tai risteysalue, niin rajoitus on 70 km/h. Vastaava Suomessa, niin rajoitukset ovat 80- ja 60 km/h.


      • finnbulli
        Kairakettu kirjoitti:

        "mitä tuli kirjoittettua."
        "70:n rajoituksia käytetään Ruotsissa joissain risteysalueilla ja taajamissa, kun Suomessa vastavat paikat ovat alemmin rajoituksin."

        Just noinhan minä kirjoitin, osaat näköjään kopioida, mutta ymmärrys puuttuu.

        Sinä kirjoitit: "Väitteesi että Ruotsissa 70 käytetään vain risteyksissa ja taajamissa on tämän viikon valhe."

        Missä minä väitän, että VAIN risteyksissä ja taajamissa?

        Otetaan esimerkki. Kaksikaistainen tie Ruotsissa ja rajoitus on 90 km/h, tulee vähäinen taajama, tai risteysalue, niin rajoitus on 70 km/h. Vastaava Suomessa, niin rajoitukset ovat 80- ja 60 km/h.

        käynyt Tukholman eteläpuolella.


      • finnbulli kirjoitti:

        käynyt Tukholman eteläpuolella.

        Minulla on asunto Tukholman eteläpuolella.


      • Kallonkutistaja

        Selittäisköhän tuo sen miksi Ruotsissa ajetaan suhteellisesti huomattavasti enemmän kolareita kuin Suomessa? Vai mikä olisi siihen selitys?


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Selittäisköhän tuo sen miksi Ruotsissa ajetaan suhteellisesti huomattavasti enemmän kolareita kuin Suomessa? Vai mikä olisi siihen selitys?

        Ruotsissa kuitenkin asukaslukuun suhteutettuna sattuu vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin suomessa.

        http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/5.toukokuu/kola1800.htm

        http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-731w.htm

        Nuo on hiukan vanhoja jo, mutta jossain näin uusimman tilaston ja tilanne on edelleen Ruotsin eduksi kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Ruotsissa kuitenkin asukaslukuun suhteutettuna sattuu vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin suomessa.

        http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/5.toukokuu/kola1800.htm

        http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-731w.htm

        Nuo on hiukan vanhoja jo, mutta jossain näin uusimman tilaston ja tilanne on edelleen Ruotsin eduksi kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

        Noinhan se on.

        Kun lisäksi otetaan huomioon loukkaantumiseen johtavat onnettomuudet, niin niitä Ruotsissa sattuu suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Onko esim laskenta-/tilastointitavoissa eroa?


    • finnbull

      Ja vois laskee vielä alemmaksikin.
      Enkä mä ole mikään nysväri, ettäs tiedätte!
      Ja Ruotsissa ajetaan vielä hiljempaa.

      • Ruotsalaiset eivät tuota 110 km:n moottoritienopeusrajoitusta kovinkaan orjallisesti noudata, ei edes kuningaskaan, joka ajoittain on otsikoissa. Sitäpaitsi Ruotsin tievirasto on päättänyt ehdottaa moottoriteiden nopeusrajoitusten nostamista joillakin tieosuuksilla jopa 140 kilometriin tunnissa.


      • finnbulli
        Kairakettu kirjoitti:

        Ruotsalaiset eivät tuota 110 km:n moottoritienopeusrajoitusta kovinkaan orjallisesti noudata, ei edes kuningaskaan, joka ajoittain on otsikoissa. Sitäpaitsi Ruotsin tievirasto on päättänyt ehdottaa moottoriteiden nopeusrajoitusten nostamista joillakin tieosuuksilla jopa 140 kilometriin tunnissa.

        on sekä idiootti että kaahaja.


      • sanottu!
        finnbulli kirjoitti:

        on sekä idiootti että kaahaja.

        Ruotsin kunku on idiootti :)


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      270
      10948
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      409
      3033
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      92
      1728
    4. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      82
      1555
    5. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      64
      1429
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      78
      992
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      971
    8. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      897
    9. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      853
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      251
      835
    Aihe