Tulpat vaihtoon

High Octane

Meinasin vaihtaa tulpat itse Octaviaani (1.6 GLX, v-98), mutta huomasin imusarjan olevan kivasti edessä keskimmäisien tulppien kohdalla. Ei kai imusarjaa tarvitse ottaa pois, että saa tulpat vaihdettua? Onkos joku vaihtanut tulpat itse? Sitten toinen kysymys.. Onko vaihdelaatikon öljyn täyttö tulppa vaihdelaatikon päällä oleva muovinen tulppa? Ja minkä kokoinen kuusiokolo avain käy pohjaroppuun? Otetaan vinkit vastaan...

10

4653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8 venttiilinen

Niin pitää imusarjaa löysätä!

Jopa merkkihuollossa jättävät laiskuuttaansa keskimmäiset tulpat vaihtamatta.

• tarvi

On vaihdettu ilman imusarjan irroitusta/löysäämistä. Sopivan kokoisella lenkkiavaimella onnistuu. Kone 1.6 8v (AKL)

• High Octane
        tarvi kirjoitti:

On vaihdettu ilman imusarjan irroitusta/löysäämistä. Sopivan kokoisella lenkkiavaimella onnistuu. Kone 1.6 8v (AKL)

Täytyy kokeilla lenkkiavaimella... Kiitoksia vinkistä!

• onnistuu

Jännittävä imusarjaratkaisu on yleinen VW-konsernin 1,6 -litraisissa koneissa. Tulpanvaihto onnistuu ainakin seuraavilla varusteilla: tulppahylsy, siihen noin kymmensenttinen jatkovarsi jota voi tarvittaessa hieman kääntää hylsyyn nähden.

Näitä kiilamaisella karalla varustettuja jatkovarsia alkaa nykyään löytyä työkaluja myyvistä liikkeistä. Kääntyvä nivelkin käy, joskin käytössä kömpelömpi. Tämän yhdistelmän päähän räikkä tai vääntövarsi, jo pitäisi pelittää.

Ahtaassa paikassa sijaitsevien tulpanhattujen kanssa temppuilu on oma lukunsa. Johdosta ei saisi vetää suoraan. Itse onnistuin vääntämään sopivalla ruuvimeisselillä tulpanhatun alapäästä. Myös tulpanjohtojen takaisintyöntö on temppuilua, mutta onnistuu ilman apuvälineitä voimaa käyttäen.

Vaihdon omassa autossani tulpat syksyllä tekemäni 120 000 km huollon yhteydessä. Aika rumilta näyttivät löysällä olevien vanhojen tulppien kannat, vaikka edelliset huollot oli tehty merkkiliikkeessä. Kulku parani vaihdon myötä huomattavasti. Ilmeisesti tulppia ei homman työläyden takia oltu vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 30 000 km:n välein.

Vaihdelaatikosta en osaa sanoa varmasti, mutta täyttötulppa taitaa olla vihreä. Poisto- ja tarkastusaukkojen kuusiokolo on 17 millin luokkaa. Avaimen voi tehdä pultista, jossa on sopiva kanta.

• BIK1

Pulttia parempi 17mm kuusiokoloavain (väänsin pultin poikki), on avainkooltaan 17 mm jatkomutteri., semmonen noin kolmen tavallisen mutterin korkuinen joka on tarkoitettu kierretandon jatkokseksi. Ainakin Pirkkalan (Tampereen lähellä) Motonetti myy.

• Sörsselssönni
      • HärskiHartikainen

Onhan Skoda kestävä auto, joten korjausohjeiden antaminen vuoden -98 malliin on ihan asiallista. Nettiautossakin löytyy neljä tuon vuosimallin autoa samalla koneella.

• nsgsnngfsngfs

On täyttö vaihteiston päällä.
      Miten muuten merkkihuolto jäähdyttää koneen ennen tulppien vaihtoa.
      Alumiinikannen tulpan jengat ovat entiset jos kuumana avaa.

• Ei ole tarkoitus kestää tulppien vaihtoon asti. Saat kuusakoskelta hyvän tarjouksen.

• skädäm

onko skodassa suunnitteluvika jos noin vaikee on perushuoltokin? ei ihme että merkkihuolto jättää huollot tekemättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3667
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2396
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1721
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1493
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1448
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      478
      1221
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      76
      1135
    Aihe