Oma pmielipiteeni on, että nykyisessä sairaassa liikennekäyttäytymisessä ainoa lääke on saada nopeudenrajoittimet pakollisiksi kaikkiin autoihin ja moottoripyöriin. Maksiminopeus 120 kmt ja mieluiten ohjaus siten, että telematiikan avulla nopeus rajoittuisi autokohtaisesti vallitsevaan aluerajoitukseen; vaikka pedaalia kuinka painaisi niin maksiminopeus olisi suurin sallittu nopeus kullakin alueella. Lienee aika helposti saatavissa asennettua nykyisen satelliitti- ja autoelektroniikan kaudella?
Kuka kansanedustajista uskaltaisi tehdä rohkean lakialoitteen systeemin saamiseksi? Homma nyt on vaan karannut nykyliikenteessä ihmisten käsistä ettei tien päällä ole enää kiva liikkua. Kaiken maailman agressiiviset itsekeskeiset ällöt kaahaavat ja vaarantavat sekä estävät liikenteen jouheaa sujumista kiilaamisella, kaahaamisella ja älyttömällä ryntäilyllä. Tekninen rajoitin on ainoa keino joka enää puree, kun poliisi ei ehdi kaikkialle eikä kameroitakaan kaikkialle saada.
Nopeusrajoittimet
35
2355
Vastaukset
- Conan O´Brian
Tarkoittaako tuo pmielipide lyhennystä paskamielipiteestä. Joo tehkäähän aloitteita kansanedustajille, niin Suomi on jälleen mukavampi paikka asua. Ja kerätkää samalla adressi parveketupakoinnin kieltämiseksi. Onneksi suomalaiset saivat kuitenkin itsensä näköisen presidentin. Olen ylpeä teistä.
- YrjöJurri
Jos auto ei liiku tai se liikkuu hyvin hitaasti se ei aiheuta onnettomuutta, mutta voi silti joutua onnettomuuteen.
" telematiikan avulla nopeus rajoittuisi autokohtaisesti vallitsevaan aluerajoitukseen;"
Ai kun on hieno sana "telematiikan", elektroniikan ammattilaisena sanon, että höpö,höpö!- Kallonkutistaja
Elektroniikan ammattimaisena käyttäjänä voin kyllä vahvistaa, ettei elektroniikan ammattilaiset osaa tai halua kehittää tuollaisia. Vai voisiko kyse olla sittenkin esim poliittisista päätöksistä? Telematiikkaa on Suomessa harrastettu ainakin kymmenen vuotta, mutta oikeastaan mitään merkittävää ei ole saatu aikaan. Ja telematiikkaa voisi käyttää paljon muuhunkin ja paljon hyödyllisempäänkin kuin vain nopeuksien hallintaan.
- miihkali
Valtiovallalle ovat elintärkeitä juuri nuo ylinopeutta ajavat kuskit. Ajatelkaa jos kukaan ei ylittäisi sallittua nopeutta, loppuisi liikennepoliiseilta työt. Jos liikennerikkomuksista saadut hillot poistuisivat, nostettaisiin jälleen bensaveroa tai autoveroa. Mielestäni kaasua raskaalla jalalla polkevat ovat erittäin tärkeitä tekijöitä työllisyyden hoidossa ja valtion rahoituksessa. Ja muistakaahan, ettei ajamisen välttämättä tarvitse olla ikävää nopeusmittarin tuijottamista. Hanaa perkele!
- poisto???
Eikä sua pelota isot sakot tai isommissa ylityksissä kortin pois ottaminen? Mua ainakin se pelottaa, siksi on hammasta purren körötettävä mummonkin 80 vee perässä neljääkymppiä 6-kympin alueella vaikka tekis mieli ladata ohi vauhdilla 100 kmt. Ei uskalla, ihan sama juttu kuin se, että kiinnostais käydä antamassa selkäsauna vitsalla juopotteleville ja töhriville nuorisolaumoille perjantai-iltana vaan en uskalla koska saisin turpiini tai mut tapettaisiin.
- mie vuan
poisto??? kirjoitti:
Eikä sua pelota isot sakot tai isommissa ylityksissä kortin pois ottaminen? Mua ainakin se pelottaa, siksi on hammasta purren körötettävä mummonkin 80 vee perässä neljääkymppiä 6-kympin alueella vaikka tekis mieli ladata ohi vauhdilla 100 kmt. Ei uskalla, ihan sama juttu kuin se, että kiinnostais käydä antamassa selkäsauna vitsalla juopotteleville ja töhriville nuorisolaumoille perjantai-iltana vaan en uskalla koska saisin turpiini tai mut tapettaisiin.
Jos joku ajaa hiljempaa kuin on sallittu ja tilanne antaa myöden, niin miksi et mene ohi??? Ei siitä saa sakkoja jos ohittaa siten että ei ylitä suurinta sallittua!
- miihkali
poisto??? kirjoitti:
Eikä sua pelota isot sakot tai isommissa ylityksissä kortin pois ottaminen? Mua ainakin se pelottaa, siksi on hammasta purren körötettävä mummonkin 80 vee perässä neljääkymppiä 6-kympin alueella vaikka tekis mieli ladata ohi vauhdilla 100 kmt. Ei uskalla, ihan sama juttu kuin se, että kiinnostais käydä antamassa selkäsauna vitsalla juopotteleville ja töhriville nuorisolaumoille perjantai-iltana vaan en uskalla koska saisin turpiini tai mut tapettaisiin.
Kun ajaa tuttuja teitä, oppii huomaamaan missä ne suurimmat sakkorysät on. Yleensä suoran päät ja loivat alamamäet, joissa nopeus kasvaa nopeuden sopeuttajillakin, ovat varmoja tutkapaikkoja. Kameravalvontapätkillä painan mieleeni kameroiden sijaintipaikat ja ei valvotuilla pätkillä lataan sitten sydämeni kyllyydestä. Olin aikaisemmin mielestäni maltillisempi kuski, mutta tämä kyttäysmentaliteetti on aiheuttanut minussa vastareaktion. Ja tilannerohkeushan kasvaa vain harjoittelemalla.
- tekniikkaa??
miihkali kirjoitti:
Kun ajaa tuttuja teitä, oppii huomaamaan missä ne suurimmat sakkorysät on. Yleensä suoran päät ja loivat alamamäet, joissa nopeus kasvaa nopeuden sopeuttajillakin, ovat varmoja tutkapaikkoja. Kameravalvontapätkillä painan mieleeni kameroiden sijaintipaikat ja ei valvotuilla pätkillä lataan sitten sydämeni kyllyydestä. Olin aikaisemmin mielestäni maltillisempi kuski, mutta tämä kyttäysmentaliteetti on aiheuttanut minussa vastareaktion. Ja tilannerohkeushan kasvaa vain harjoittelemalla.
Sakkorysä voi nykyään olla missä tahansa. Suomessa on LP:lla käytössä nyt jo vajaat 10 kpl supertutka-autoja, pakettiautoja joissa joku ns. luotaintutka, haravoi ylinopeutta ajavat kilometrien säteellä, tunnistaa rekisterin ja lappu tulee sitten aikanaan kotiin. Isoveli valvoo, painakaa se lahoon puupäähänne.
mie vuan kirjoitti:
Jos joku ajaa hiljempaa kuin on sallittu ja tilanne antaa myöden, niin miksi et mene ohi??? Ei siitä saa sakkoja jos ohittaa siten että ei ylitä suurinta sallittua!
> Ei siitä saa sakkoja jos ohittaa siten että ei ylitä suurinta sallittua!
Voi saada, mutta tartutaan mielummin noihin neljään viimeiseen sanaan. Usein kun hyvässäkään ohituspaikassa ei pääse turvallisesti ohi, ilman että suurin sallittu ylittyy. Vaihtoehtona on sitten jatkaa köröttelyä ja antaa jonon kerääntyä, tai ylittää se suurin sallittu.
Minä valitsen jälkimmäisen, monet ensimmäisen ja jotkut hullut sen kolmannen vaihtoehdon ("laillisen", mutta vaarallisen ohituksen).tekniikkaa?? kirjoitti:
Sakkorysä voi nykyään olla missä tahansa. Suomessa on LP:lla käytössä nyt jo vajaat 10 kpl supertutka-autoja, pakettiautoja joissa joku ns. luotaintutka, haravoi ylinopeutta ajavat kilometrien säteellä, tunnistaa rekisterin ja lappu tulee sitten aikanaan kotiin. Isoveli valvoo, painakaa se lahoon puupäähänne.
Jos ei se paku saa kuvaa autosta ja siihen kuvaan tutkan antamaa nopeuslukemaan, ei tule sakkoa. Ja vaikka tulisikin, ei laki vielä (onnaksi) mahdollista ajoneuvon sakottamista, vaan pitäisi sakko kohdistaa ihmiselle...
Mutta kuten alkuperäinen sanoi, tutkanpaikat ovat useimmiten ne, joissa voi turvallisesti ajaa lujaa. Täten turvallisilla osuuksilla tulee itselläkin usein hidastettua, ja vahinko otettua takaisin vähemmän turvallisilla osuuksilla. Lisäksi huomio on kiinnittynyt liikenteestä enemmän tienpientareille, jonne pysäköity paku saa aikaan jarrupolkimen painalluksen.
Ja sen kilometrin voi unohtaa. Olen pari kertaa jo sakot välttänyt, vaikka olen jarruttanut vasta luokkaa 100-150 metriä ennen pakua (kerran lähti yhden nysvärin perään, joka yritti estellä ohitusta parhaansa mukaan ja sattui sitten ajamaan juuri tuossa kohtaa ylinopeutta).
- finbulli
Vastataan silti, vaikka tää provo onkin.
Kannatan ehdottomasti rajoittimia, vaikka eihän se minuun vaikuttaisi kun vedän asuntovaunua vanhalla transportterilla ja ajelen maksimissaan seitsemääkymppiä.
Kannatan myös talvirajoitusten voimaanjättöä väpi vuoden. - Elmeri
Olen teitä askeleen edellä, sillä autossani on jo nopeuden rajoittaja. Se on säädetty 250 km/h kohdalle.
Sitten kun te hikiset, Halosta äänestävät nysvärit jurnutatte 70 km/h rajoitettuna motarilla, niin minä poeka painan ohi niin lujaa, että lopetatte kaikki autoilun silkasta kateudesta ja omasta osaamattomuudesta.- kiinni....
Sitten mä vedän räkäiset naurut kun näen sut pysäytettynä tien sivussa, istumassa poliisiauton takapenkillä ja luovuttamassa ajokorttia ja saamassa myöhemmin kutsun käräjille.
- miihkali
Munkin mielestä autoissa on jo nopeuden rajoittimet, jotka estävät kierrosten nousemisen liian korkeaksi. Tarkoittaako tämä sitä, että isommilla myllyillä saa ajaa lujempaa. Vastatkaa mulle pliis.
- Niksipirkka
kiinni.... kirjoitti:
Sitten mä vedän räkäiset naurut kun näen sut pysäytettynä tien sivussa, istumassa poliisiauton takapenkillä ja luovuttamassa ajokorttia ja saamassa myöhemmin kutsun käräjille.
Sitä varten ammattitapakaahareilla on ei-suomalainen ajokortti ja osoite ulkomailla.
Sakotkin voi käyttää vaikka takansytykkeeksi firman kelohonkamökissä Rukalla :-)
Jos joku sellaisen esityksen tekeekin, niin se kaatuu viimeistään siinä vaiheessa, kun huomattaisiin valtion jäävän ilman budjetoituja sakkotuloja.
- Lapsi..
Tiukka linja ja ajotaidottmat pois liikenteestä keinolla millä hyvänsä, annetaan kuule niiden ajaa ketkä osaa! Se joka menettää ajo-oikeutensa se on sen murhe ei MUIDEN. Jos silti jatkaa ajamista ja jää kiinni niin tuomiot vaan aina kovemmiksi kyllä se tepsii, vankilassa on hankala ajaa.
Kun ei syy ole nopeuksissa! On paljon enemmän syitä mitä pitäisi korjata ajotavoissa kuin se nopeus. Onhan se nopeus yksi asia toki mutta ei se auta juurikaan, ei ylinopeus mun näkemän mukaan liikenteessä ole ollenkaan mikään ongelman aiheuttaja :o Ylinopeudet muutenkin on yleensä varsin pieniä, poikkeuksi toki on.
Kyllä ne on ihan muut syyt mitkä tekee liikenteen vaaralliseksi.- näin-
Ehdottomasti näin, ja suurin osoitus ajotaidottomuudesta on jos ei pysty noudattamaan nopeusrajoituksia tai muitakaan liikennesääntöjä.
- ei noudata
näin- kirjoitti:
Ehdottomasti näin, ja suurin osoitus ajotaidottomuudesta on jos ei pysty noudattamaan nopeusrajoituksia tai muitakaan liikennesääntöjä.
turvaväliä, kännykkäkieltoa, käytä vilua jne. autoilessaan. Suuria rikkomuksia tavallaan. Itte paahdan jatkuvaa ylinopeutta ilman täysin turvallisesti, noudattaen em. juttuja;)
- PeRSE
kaikkii uusiin autoihin rajoittimet jotta ei pysty ajamaan alla ohjearvojen eli 80 vähintään tuota 80: samoin 100:m alueella vähintään tuota 100:sta..
poliisi joutaisi lakkauttaa nykyisellä toiminallaan joka on todella asennevammaista ja mielivaltaista toimintaa joka taas ei ole oikean poliisin toimintaa..- Sauli Ninistö
Lakialoite eduskuntaan:PERSE hyötykäyttöön Suomen vankiloihin himokkaille vangeille panopuuksi!
- Mallia kaukomailta
Jokaisellahan on jo nopeudenrajoitin ihan omassa päässä. Joillakin se ei vaan toimi oikein, joten näille tarvitaan autoon lisärajoitin.
Ehdotankin, että nopeusrikkomuksesta annetaan aina 2000€ sakko 100€/jokaista ylitettyä km kohti.
TAI vaihtoehtoisesti ensimmäisen ylinopeussakon voi vaihtaa autoon asennettavaan nopeurajoittimeen, joka sinetöidään. Sinetin purku johtaa alkuperäisen sakon maksamiseen korotettuna 50%:lla.
Näin ei ketään pakoteta hankkimaan turhaan rajoittimia, mutta nämä riskityypit voisivat miettiä itse laitteen tarpeen omalta kohdaltaan, ja tehdä oikeat johtopäätökset.- Kuin nenä päähän.
Viisaamat selviäisivät ilman lisäkuluja, eikä ensimmäisestä vahingostakaan tulisi sanktiota.
Ne hullummat sitten maksaisivat niin monta kertaa kun haluaisi, ja kunnolla.
Erittäin oikea linja! - Autoilija 2
ensimmäisen sakon jälkeen vaihdetaan vain autoa ja ajellaan sillä toi oli hyvä idea.
- Svedu_pelle
Autoilija 2 kirjoitti:
ensimmäisen sakon jälkeen vaihdetaan vain autoa ja ajellaan sillä toi oli hyvä idea.
Tällä vaihtokonstillahan saatais rajoittimet kaikkein nopeimmin jokaiseen autoon!
Sekin on aika kallis vaihtoehto, jos haluaa harrastaa ylinopeusautoilua.
Tietystikin ensimmäisen sakon yhteydessä ajokorttitietoihin lisätään erikoisehto:
"saa ajaa vain nopeusrajoittimella varustettua ajoneuvoa" , höhlä!
Se kaahaus onkin sitten totaalisen loppu, koska ei enää voi lähteä edes juoppokuskiksi kaverille, ettei mene korotettu sakko maksuun. - kannatetaan
Tyhmästä päästä kuuluukin kärsiä!
- Kansalainen715
Erittäin hyvä idea!
KANNATAN. - vinkkejä!
Erittäin hyvä idea!!
Lisäksi kannattaisi soittaa Kim Jong Ilille ja kysyä neuvoja miten poliisivaltio luodaan! - jos olisi
Autoihin GSM/GPS systeemi joka tunnistaa millä nopeusrajoitusalueella auto on ja jos keskinopeus ylittyy tietyllä matkalla lähtee siitä ilmoitus poliisille ja sakot postilaatikkoon. Kuski voidaan tunnistaa esim. käynnistyksen yhteydessä sormenjälkitunnistuksella. Silloin esim ohituksissa hetkelliset ylinopeudet eivät toisi sakkoa.
- lain valvoja
Kyllä se ainakin poliisille passaa, helpottaa huomattavasti elämää. Pian rajoittimet kehiin!!
- rivipoliiseille
eli hyvä juttu.
- saksassa 320 km/h
rivipoliiseille kirjoitti:
eli hyvä juttu.
Autoilla ajetaan muuallakin kuin täällä kekkos-slowakiassa, esim. aja nyt rajoitetulla suomiautolla saksaan (työ-tai lomamatka) autobaanalle, jossa mennään 250-300km/h. Mitähän siitä seuraa???????????????????????????????????????????????????????????
Saksassa saa onneksi vielä AJAA.
Suomi on kieltojen ja kateuden maa, ikävä kyllä. - tulppa ..............
saksassa 320 km/h kirjoitti:
Autoilla ajetaan muuallakin kuin täällä kekkos-slowakiassa, esim. aja nyt rajoitetulla suomiautolla saksaan (työ-tai lomamatka) autobaanalle, jossa mennään 250-300km/h. Mitähän siitä seuraa???????????????????????????????????????????????????????????
Saksassa saa onneksi vielä AJAA.
Suomi on kieltojen ja kateuden maa, ikävä kyllä.Eli luitte varmaankin lehdistä, että rajoitin koskisi koko EU aluetta, ei pelkästään suomea.
Suomi oli kaiketi ainoa maa EU:ssa, joka ehdoitti rajoittimia henkilöautoihin. Ja kannatusta ei tullut suomelle, mikä oli aivan oikein.
- Eli olkaa huoletta, rajoittimia ei tule useaan kymmeneen vuoteen, onneksi.
(PS: itse koitan laittaa autooni uuden tietokoneohjelman, kun on tuo rajoitin omassa ja vaimonkin autossa (250km/h), saisi saksassa ajaa reippaammin.
Kesällä on autobaanat ruuhkaiset, syksyllä ajo sujuu............ toisin kuin suomessa. - Hyvä niin
tulppa .............. kirjoitti:
Eli luitte varmaankin lehdistä, että rajoitin koskisi koko EU aluetta, ei pelkästään suomea.
Suomi oli kaiketi ainoa maa EU:ssa, joka ehdoitti rajoittimia henkilöautoihin. Ja kannatusta ei tullut suomelle, mikä oli aivan oikein.
- Eli olkaa huoletta, rajoittimia ei tule useaan kymmeneen vuoteen, onneksi.
(PS: itse koitan laittaa autooni uuden tietokoneohjelman, kun on tuo rajoitin omassa ja vaimonkin autossa (250km/h), saisi saksassa ajaa reippaammin.
Kesällä on autobaanat ruuhkaiset, syksyllä ajo sujuu............ toisin kuin suomessa.Toivottavasti autoihin ei tule koskaan mitään rajoitinta.
- pollari__
rivipoliiseille kirjoitti:
eli hyvä juttu.
Heh.. voi voi teitä...
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.26910914Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4083009Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei921718- 821545
- 641419
- 78992
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te41971Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73897Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21843Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e246817