Eräs keski-suomalainen komisarius jokunen vuosi sitten opasti oikein lehden palstalla paikkakuntalaisia kuinka toimia kun lähestytään kiertoliittymää. Hänen ohjeensa oli erittäin selvä: VILKUTTA SISÄÄN JA VILKULLA AINA JA JOKA KERTA ULOS. JA KIERTOLIITTYMÄÄN TULEVALLA ON AINA VÄISTÄMISVELVOLLISUUS.
Josko tämä nyt sitten on sanottu selvästi.
Ai niin, tieliikennelaki edellyttää kaistanvaihdoissa, risteyksissä käännyttäessä ja tieltä/kadulta poistuttaessa käyttämään AINA vilkkua, tässä kohdin laki on yksiselitteinen eikä siihen ole poikkeusta.
Kiertoliittymissä ajo
26
1655
Vastaukset
- Kooma
Ei nyt aina vilkutta sisään. Jos tarkoitus on ajaa heti ulos oikealle niin sisään mennään vilkku oikealle kytkettynä.
- vilkuteta
Omituinen, mutta melko yleinen tapa. Kiertoliittymä ei ole lain mukaan risteys, vilkku päälle vasta ympyrässä.
- Jaska
vilkuteta kirjoitti:
Omituinen, mutta melko yleinen tapa. Kiertoliittymä ei ole lain mukaan risteys, vilkku päälle vasta ympyrässä.
Mikä siinä on omituista, jos menee kiertoliittymään vilkku valmiiksi oikealle, jos kerran aikoo kääntyä heti ensimmäisestä liittymästä pois ympyrästä ? Onko se omituista, että ilmaisee aikeensa muille ajoissa ? Eikö juuri se ole vilkuttamisen perimmäinen tarkoitus ?
Yleensä suurin osa autoilijoista laittaa vilkun päälle niin myöhään, että iso osa vilkuttamisen hyödystä häviää. Vilkku on tarkoitettu aikeiden ilmaisemiseen, ei tekojen. Teot selviävät ilman vilkkuakin. - vilkuteta
Jaska kirjoitti:
Mikä siinä on omituista, jos menee kiertoliittymään vilkku valmiiksi oikealle, jos kerran aikoo kääntyä heti ensimmäisestä liittymästä pois ympyrästä ? Onko se omituista, että ilmaisee aikeensa muille ajoissa ? Eikö juuri se ole vilkuttamisen perimmäinen tarkoitus ?
Yleensä suurin osa autoilijoista laittaa vilkun päälle niin myöhään, että iso osa vilkuttamisen hyödystä häviää. Vilkku on tarkoitettu aikeiden ilmaisemiseen, ei tekojen. Teot selviävät ilman vilkkuakin.Jos joku sattuu vilkuttamaan oikealle ennen kiertoliittymää, missään laissa ei velvoiteta häntä poistumaan liittymästä heti seuraavassa haarassa. Laeissa kun ei sanota vilkun päälle panemisesta ennen kiertoliittymää mitään. Voi sitä huvikseen panna vilkun tietysti päälle vaikka jyrkässä mutkassa.
Kiertoliittymä on aivan oma tieosuutensa, johon tullessa ei muuteta ajaoneuvon sijaintia sivusuunnassa, periaatteessa ei käännytä mihinkään suuntaan, vilkku on tarpeeton. Poistuminen on eri juttu. Silloin käännytään pois kiertoliittymän kehän muodostamalta tieosuudelta. - Jaska
vilkuteta kirjoitti:
Jos joku sattuu vilkuttamaan oikealle ennen kiertoliittymää, missään laissa ei velvoiteta häntä poistumaan liittymästä heti seuraavassa haarassa. Laeissa kun ei sanota vilkun päälle panemisesta ennen kiertoliittymää mitään. Voi sitä huvikseen panna vilkun tietysti päälle vaikka jyrkässä mutkassa.
Kiertoliittymä on aivan oma tieosuutensa, johon tullessa ei muuteta ajaoneuvon sijaintia sivusuunnassa, periaatteessa ei käännytä mihinkään suuntaan, vilkku on tarpeeton. Poistuminen on eri juttu. Silloin käännytään pois kiertoliittymän kehän muodostamalta tieosuudelta.Et oikein ymmärrä vilkun perimmäistä tarkoitusta. Sillä viestitetään muille, mitä aikoo tehdä. Jos aikoo kääntyä ympyrästä pois heti ensimmäisestä liittymästä, on ihan paikallaan vilkuttaa jo ympyrään mennessä. Silloin muutkin tietävät ajoissa, mitkä aikeet ovat. Vilkutuksen aloittaminen vasta ympyrässä jättää vilkutusajan paljon lyhyemmäksi, pienissä ympyröissä aivan olemattomaksi.
Vilkun käyttö ei tosiaan lain mukaan velvoita kääntymään, mikä on yksi lain kummajaisista. Se vaan ei liity tähän keskusteluun millään tavalla.
Et varmaan voi kiistää sitä tosiasiaa, että vilkuttamisen aloittaminen ennen ympyrään tuloa ko. tapauksessa antaa muille paljon enemmän informaatiota kuin vilkutuksen aloittaminen vasta ympyrässä juuri ennen poistumista. Kyse siis ei ole vilkutuksesta sen takia, että tullaan ympyrään vaan siitä, että ollaan aikeissa poistua ympyrästä (vaikkei vielä ollakaan siellä). - dfsfsd
vilkuteta kirjoitti:
Jos joku sattuu vilkuttamaan oikealle ennen kiertoliittymää, missään laissa ei velvoiteta häntä poistumaan liittymästä heti seuraavassa haarassa. Laeissa kun ei sanota vilkun päälle panemisesta ennen kiertoliittymää mitään. Voi sitä huvikseen panna vilkun tietysti päälle vaikka jyrkässä mutkassa.
Kiertoliittymä on aivan oma tieosuutensa, johon tullessa ei muuteta ajaoneuvon sijaintia sivusuunnassa, periaatteessa ei käännytä mihinkään suuntaan, vilkku on tarpeeton. Poistuminen on eri juttu. Silloin käännytään pois kiertoliittymän kehän muodostamalta tieosuudelta.jos oikealle kääntyvä vilkuttaa tälläisessa tilanteessa vasta poistuessa, niin se on käytännössä sama vaikka ei vilkuttaisi ollenkaan.
- selvä juttu
Kun tullaan kiertoliittymään niin sinne voi kääntyä vain yhteen suuntaan ja vilkun käyttämättömyys on ihan selvä asia.
Tämä selvä asia voidaan sitten laajentaa koskemaan muitakin risteyksiä, eli jos kaistalta ei pääse suoraan ja pääsee kääntymään vain yhteen suuntaan niin vilkkua ei tarvitse käyttää ? ?
Onko näin, vai onko tieliikennelaissa erilliset määräykset kiertoliittymä- ja muihin risteyksiin, tai miten esim T-risteyksessä, jossa risteävä ajorata on yksisuuntainen.- Jotain rajaa
Liikenneympyrässä on pakollinen kiertosuunta, joka tekee tilanteen kaikille ja ympyrää joka suunnasta lähestyville täysin selväksi. Muissa risteyksissä ei tilanne ole välttämättä risteystä muille kuljettajille tai jalankulkijoille läheskään aina selvä, eikä voida olettaa, että kaikki liikenteessä olijat tuntevat ennestään jonkin risteyksen kaikki jipot.
Lisäksi on otettava huomioon, että vilkulla on tarkoitus näyttää muille liikkujille kuljettajan aikeet, eikä vilkku käytössä kulu. Siksi minua todella ihmetyttää nämä joutavat spekulaatiot siitä, milloin vilkun voisi jättää käyttämättä. - Kanssa-autoilija
Totesin alkuperäisessä tekstissä näin: "Tieliikennelaki edellyttää kaistanvaihdoissa, RISTEYKSISSÄ KÄNNYTTÄESÄ ja tieltä/kadulta poistuttaessa käyttämään AINA vilkkua, tässä kohdin laki on yksiselitteinen eikä siihen ole poikkeusta."
Vaikka kaistalta ei saa kääntyä kuin yhteen suuntaan niin tieliikennelaki on yksiselitteinen: VILKKUA ON KÄYTETTÄVÄ. - selvä juttu
Kanssa-autoilija kirjoitti:
Totesin alkuperäisessä tekstissä näin: "Tieliikennelaki edellyttää kaistanvaihdoissa, RISTEYKSISSÄ KÄNNYTTÄESÄ ja tieltä/kadulta poistuttaessa käyttämään AINA vilkkua, tässä kohdin laki on yksiselitteinen eikä siihen ole poikkeusta."
Vaikka kaistalta ei saa kääntyä kuin yhteen suuntaan niin tieliikennelaki on yksiselitteinen: VILKKUA ON KÄYTETTÄVÄ.Tuo liikennelain kohta on selvä ja kirjoitinkin edelle vähän kieli poskella sovelluttaen.
Yritin siis rivien välistä kysyä, onko tieliikennelaissa erikseen muutos tai asetus, joka kumoaa vilkunkäytön velvöllisuuden kiertoliittymään saavuttaessa, vai onko se vain toteutunut ja hyväksytty käytäntö jolle ei ole lain suomaa oikeutusta ?
- ewerw
tietty kyllä me saadaan harjotellakkin sitä aika runsaasti. Joissain kaupungeissa jokainen isompi risteys on korvattu ympyrällä ja kyllä ne aina liikennevalot voittaa.
- Tiketi Tak
Näin helppoa ja yksinkertaista se on.
Joukossamme vain on paljon yksinkertaisia ihmisiä joita täytyy yrittää jaksaa.....- luulisi...
kun puusta katsoo. On fiksua pistää vilkku oikealle jo tullessaan kiertoliittymään jos on menossa ekasta oikeasta ulos. Sitten on tietysti paljon yksinkertaisia ihmisiä (jotka pistävät yleensäkin vilkun päälle vasta kun ovat jo kääntymässä) joita täytyy yrittä jaksaa....
- suuntavilkun..
Käyttö tarkoittaa! Suomalaiset ei osaa ajaa, muun maalaisista en tiedä.
- Lapsellinen
Juuri äsken tulin lastevaunujen kanssa Jyväskylässä Kuokkalan kiertoliittymän suojatien yli. Kun yhdelläkään ympyrään saapuvalla autolla ei ollut vilkkua päällä, lähdin ylitykseen, mutta sitten joku mulkero käänsi vauhdilla oikealle ja kuin mielenosoitukselliseti pysähtyi vasta juuri aivan ennen minua. Vilkkua ei näkynyt missään vaiheessa.
Normaalisti en "opeta" autoilijoita, mutta tällä kertaa näytin käsimerkillä vilkuttamista.
Jos arvoisa mulkero luet tämän viestin, voinet kertoa syyn idioottimaiseen käytökseesi.- Kyllä mutta...
Itte en ole kyseinen henkilö vaikka saattaa vaikuttaa että puolustaisin häntä jonku verran.
Usein nuoret, kokemattomat, vastuuttomat ja ajattelemattomat henkilöt tekevät näin. Itseäkin vituttaa tälläinen ettei vilkkua käytä silloin kuin pitäisi. On täysin väärin ja ajattelematonta pysähtyä liian lähelle ihmistä, väliä pitää jättää _vähintään_ 2-3m.
Usein nuoret/vasta kortin saaneet henkilöt tekevät tälläisiä virheitä myös, niitä kohtaan pitäisi olla ymmärtäväisempiä eikä tarttisi antaa mitään muunlaista opetusta kuin käsimerkin näyttöä.
Kokemusta sen verran on että omaa autoa sotkettiin vähän virheestä, opin kyllä eleistä läksyn mutta sotkeminen oli aika lapsellista. Olin juuri kortin saanut...
Noh, nyt voi jo naureskella tapahtuneelle mutta pysykää vaan käsimerkkien näyttämisessä, se ei ole lapsellista ;) - Lapsellinen
Kyllä mutta... kirjoitti:
Itte en ole kyseinen henkilö vaikka saattaa vaikuttaa että puolustaisin häntä jonku verran.
Usein nuoret, kokemattomat, vastuuttomat ja ajattelemattomat henkilöt tekevät näin. Itseäkin vituttaa tälläinen ettei vilkkua käytä silloin kuin pitäisi. On täysin väärin ja ajattelematonta pysähtyä liian lähelle ihmistä, väliä pitää jättää _vähintään_ 2-3m.
Usein nuoret/vasta kortin saaneet henkilöt tekevät tälläisiä virheitä myös, niitä kohtaan pitäisi olla ymmärtäväisempiä eikä tarttisi antaa mitään muunlaista opetusta kuin käsimerkin näyttöä.
Kokemusta sen verran on että omaa autoa sotkettiin vähän virheestä, opin kyllä eleistä läksyn mutta sotkeminen oli aika lapsellista. Olin juuri kortin saanut...
Noh, nyt voi jo naureskella tapahtuneelle mutta pysykää vaan käsimerkkien näyttämisessä, se ei ole lapsellista ;)No, nimimerkkini viittasikin lähinnä siihen, että minulla oli lapsi mukana siinä lastenvaunussa;-)
- Vaan näin
"VILKUTTA SISÄÄN JA VILKULLA AINA JA JOKA KERTA ULOS. JA KIERTOLIITTYMÄÄN TULEVALLA ON AINA VÄISTÄMISVELVOLLISUUS"
Jos ymmärsin oikein niin vilkutat ympyrässä vasemmalle aina kun ajat ympyrää jota ajetaan vastapäivään?
Tämä on väärin sekä oikein, tällein ei tartte tehdä, ellei halua selventää tilannetta. Eli EI OLE _PAKOLLISTA_ VILKUTTAA SISÄÄN, vain ympyrästä ULOS TULTAESSA ON PAKKO!- Sivullinen.
Vastaan tähän ulkopuolisena, että et osannut lukea viestiä. Siinä ei puhuttu mitään "sisään vilkutttamisesta" vaan VILKUTTA SISÄÄN eli ilman vilkkua tulemisesta kiertoliittymään.
>Jos ymmärsin oikein niin vilkutat ympyrässä vasemmalle aina kun ajat ympyrää jota ajetaan vastapäivään?
Ymmärsit todellakin väärin ja sitäpaitsi myötäpäivään ajettavia ympyröitä ei Suomessa ole...
Sen verran kommenttia kuitenkin tuohon aloittajan viestiin, että jos kääntyy ensimmäisestä liittymästä ulos, silloin on todellakin syytä laittaa vilkku oikeaan jo vähän ennen risteystä, koska muuten vilkutuksen viesti on: "Minä käännyin". - Kanssa-autoilija
Aivan oikein, ymmärsit väärin.
Käyhän luetunymmärtämisen kurssi uudelleen.
Sanon sen toisin: VAILLA VILKKUA SISÄÄN KIERTOLIITTYMÄÄN JA VILKKUA KÄYTTÄEN ULOS KIERTOLIITTYMÄSTÄ.
Kiertoliittymään sisäänajettaessa ei käytetä vilkkua, paitsi silloin kun poistutaan HETI seuraavasta liittymästä. - Ympyrässä
Aina väärin!
- väärinkö ?
Ympyrässä kirjoitti:
Aina väärin!
Jos ympyrässä on useampi kaista ja haluaa vaihtaa sisemmälle kaistalle niin vilkuttaminenko on tarpeetonta ?
- Kanssa-autoilija
Ympyrässä kirjoitti:
Aina väärin!
Ei ehkä väärin mutta tarpeetonta kiertosuunnan tähden.
Vilkun käyttö risteyksissä on säädetty pakolliseksi koska ajettavalta kaistalta voi kääntyä myös toiseen suuntaan kuin opasteet sallivat, koska kääntymistä opasteiden vastaiseen suuntaan on harvemmin fyysisesti estetty. Esim. hälytysajoneuvo voi ja saa ajaa valitsemaansa kaistaa myöten ja kääntyä suuntaan joka on vastoin opsateita, tällöin kääntyminen on osoitettava vilkulla. - Suomen
väärinkö ? kirjoitti:
Jos ympyrässä on useampi kaista ja haluaa vaihtaa sisemmälle kaistalle niin vilkuttaminenko on tarpeetonta ?
Liikenneympyrät joko yksi tai kaksikaistaisia.
Yksikaistaisissa ei liene ongelmaa jollei itse jhalua siitä tehdä ongelmaa.
Kaksikaistaiseen yleensä mennään suoraan sisimmälle kaistalle (ilman vikkua), jolloin ennen poitumista ryhmittäydytään ulommalle kaistalle.Käytetään luonnollisesti vilkkua oikealle.
Ympyrään mennessä ei vilkuteta, ainoastaan poistuttaessa pitää siis paikkansa myös kaksikaistaisessa ympyrässä.
Ostakaa liikenneopas autokoulusta maksaa jokusen euron eikä tarvi kinata itsestään selvyyksistä
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=215
En tiedä käyttikö vilkkua, vai ei, mutta ehkä tuossa tilanteessa ei ollut tarvettakaan.
On hiukan ylivalottunut, sorry.- Kooma
Oulussa osataan... melkoisen loikan oli tehnyt. Saattaa ajokuntoon laittaminen maksaa enemmän kuin 2 euroa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.28911277Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4153171Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951808- 821585
- 681500
- 861066
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411021Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73917Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21893Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e252868