TABU on aihe/asia josta vaietaan. Kun TABU menettää pelottavuutensa, kun siitä puhutaan, niin miten paljon yleistyy samalla sen ilmeneminen? Esim. uskottomuus, juoruilu(juorupalstat), pedofilia, jumalan pilkka...
Onko TABU tehty ihmisen suojelemiseksi, vai tulisiko kaikki tabut rikkoa enakkoluulottomasti? Viimeisin ilmiö taitaa olla rajussa nousussa älykkyytemme(?) ja tietojemme ansiosta.
Omasta mielestäni Allahin merkitystä tabuna eivät Tanskalaiset tainneet tajuta.
TABU
5
609
Vastaukset
- Joku vainen
Tarkoitatko että Allah on kohta oikeasti olemassa kun siitä puhutaan niin paljon?
- niin on
uskovalla on oikeasti olemassa. Jos minä en usko, niin olenko oikeassa ja totuudentorvi.
Jos haluan juoruta, niin minulla on sananvapaus.
Jos haluan myydä itseäni, niin minulla on siihen yksilönvapaus.
Jos halua pettää, niin muistutan että ihminen on eläin. - t.i.ruskeepaa
niin on kirjoitti:
uskovalla on oikeasti olemassa. Jos minä en usko, niin olenko oikeassa ja totuudentorvi.
Jos haluan juoruta, niin minulla on sananvapaus.
Jos haluan myydä itseäni, niin minulla on siihen yksilönvapaus.
Jos halua pettää, niin muistutan että ihminen on eläin.Tabu. Hmm. Tabun funktio on ylläpitää yhteisössä vallitsevaa moraalikoodia. Se on autoritäärinen ratkaisu, eli ihmiset kontrolloivat toisiaan, jotta kaikki käyttäytyisivät tietyllä tavalla, eivätkä käyttäytyisi väärällä tavalla. Se on yhteisön auktoriteettin perustuva kirjoittamaton sääntö, jonka rikkomisesta rangaistaan yhteisöstä erottamisella ja jonka noudattamista palkitaan yhteisöön kuulumisella.
Se miltä tabu suojelee, uskotaan olevan jotakin yhteisön eheyttä uhkaavaa, vaarallista ja erittäin tuhoisaa. Siihen uskotaan normatorisesti eikä rationaalisesti.
Tilanteissa, joissa yhteisön eheys heikkenee, kuten kaupungillistumisessa ja globalisaatiossa, syntyy lisää tilaa itsenäiselle ajattelulle, eikä yhteisö enää omaa päätösvaltaa yksilön ajattelulle. Tällöin yksilöt voivat yrittää kehittää omia käsityksiään asioista, myös käsittelemällä yhteisön kiellettyjä puheenaiheita.
Tabujen rikkomisessa kyse on siis individualisoitumisesta, sosiaalisesta disintegraatiosta, moraalin uudelleenmäärittelystä ja kapinasta autoritäärisyyttä vastaan. Mistä siinä ei ole kysymys, on väärän tietoisuuden torjumisesta tai inhimillisen totuuden löytämisestä. Yhteisö luo nahkaansa disintegraation vaiheilla, joissa yhteisön yksilöä alistavat piirteet kyseenalaistetaa, ja joiden jälkeen yhteisö luo uuden kaikkia yhdistävän ja tukevan moraalikoodin.
Hyvä kysymys on se, että miten tämän syklin voi rikkoa rationaalisen ajattelun ja tietoon perustuvan ymmärryksen mahdollistamiseksi. - TabuAbi
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Tabu. Hmm. Tabun funktio on ylläpitää yhteisössä vallitsevaa moraalikoodia. Se on autoritäärinen ratkaisu, eli ihmiset kontrolloivat toisiaan, jotta kaikki käyttäytyisivät tietyllä tavalla, eivätkä käyttäytyisi väärällä tavalla. Se on yhteisön auktoriteettin perustuva kirjoittamaton sääntö, jonka rikkomisesta rangaistaan yhteisöstä erottamisella ja jonka noudattamista palkitaan yhteisöön kuulumisella.
Se miltä tabu suojelee, uskotaan olevan jotakin yhteisön eheyttä uhkaavaa, vaarallista ja erittäin tuhoisaa. Siihen uskotaan normatorisesti eikä rationaalisesti.
Tilanteissa, joissa yhteisön eheys heikkenee, kuten kaupungillistumisessa ja globalisaatiossa, syntyy lisää tilaa itsenäiselle ajattelulle, eikä yhteisö enää omaa päätösvaltaa yksilön ajattelulle. Tällöin yksilöt voivat yrittää kehittää omia käsityksiään asioista, myös käsittelemällä yhteisön kiellettyjä puheenaiheita.
Tabujen rikkomisessa kyse on siis individualisoitumisesta, sosiaalisesta disintegraatiosta, moraalin uudelleenmäärittelystä ja kapinasta autoritäärisyyttä vastaan. Mistä siinä ei ole kysymys, on väärän tietoisuuden torjumisesta tai inhimillisen totuuden löytämisestä. Yhteisö luo nahkaansa disintegraation vaiheilla, joissa yhteisön yksilöä alistavat piirteet kyseenalaistetaa, ja joiden jälkeen yhteisö luo uuden kaikkia yhdistävän ja tukevan moraalikoodin.
Hyvä kysymys on se, että miten tämän syklin voi rikkoa rationaalisen ajattelun ja tietoon perustuvan ymmärryksen mahdollistamiseksi...mielenkiinnostanne mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen :) Sosiologien palstalla on niin hiljaista, että laitoin tänne.
Kirjoitit hienosti, mutta vierasperäisten sanojen takia oli hieman ymmärtämisvaikeuksia (muista että täällä on myös meitä maallikkoja).
Minua ainakin askarruttaa se, miten moraalisäännöt voitaisiin rikkoa, jotta rikkominen ei aiheuttaisi vielä suurempaa vahinkoa kuin niiden ylläpito.
Tai siis kansanomaisesti sanottuna, ettei lapsi menisi pesuveden mukana.
- Anonyymi
On suomalainen pakko lääkettä Esko Aho aika aloitus, teippi suun eteen, pakko lääkinnät haut käyntiin, on käden menettäneen huekkakuakin nauhat jne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742902
- 642763
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171649- 241647
- 201590
- 191488
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249