Tuolla polttoainepalstalla ei oikein synny keskustelua, niin yritetään hieman väärällä palstalla.
Onko kaikki Suomessa myytävä bensa venäläisestä öljystä Nesteen jalostamaa bensaa vai tuleeko tänne raakaöljyä tai valmista bensaa mistä milloinkin?
Entä onko Teboilin bensa takuuvarmasti venäläisestä öljystä jalostettua? Voiko se olla Venäjällä jalostettua? Ainakin Opeliin ei jossain vaiheessa suositeltu Teboilin bensaa (en aja Opelilla).
Asialla on merkitystä minulle siksi, että olen juuri aloittanut kaikkien arabituotteiden ostoboikotin. En osta pizzaa, enkä kebabia muslimin näköiseltä tyypiltä.
Bensan ostamisessa boikotin pitäminen voi osoittautua vähän hankalammaksi.
Arabibensaa?
14
679
Vastaukset
- myös epätietoinen
Entä Norjan öljykentät tai Pohjanmeren öljy?
- Turbahdin
Olen jo pitkään boikotoinut arabibensaa ja hakenut polttoaineen Venäjältä, vain varmistaakseni, ettei ole arabibensaa.
...muisti on eli kun uusia tietoja sisään, vanhat putoaa pois. Sen verran muistelua:
Teboilin tapauksessa palaamme aikaan, jolloin lyijytön bensa tuli. Lyijy siis korvattiin uusilla lisäaineilla ja Teboilin aine oli eri (en muista mikä) kuin muilla yhtiöillä (Esso, Shell ja Neste). Tuo lisäaine ei sopinut autoon merkiltään Opel. Venttiilit jotenkin liimautuivat. (Lyijyhän voiteli venttiilin varsia)
Bensan tuottajamaalla ei ollut tähän asiaan vaikutusta. Muistelen myös, että silloin kaikki Suomessa myyty bensa tuli tuolloin Nesteen kautta.
Vasta viissiin JET tai ST1 alkoi tuoda ulkomailla jalostettua bensaa Suomeen.- päin
joo mutta itse muistaisin näin että tämä Teboilin käyttämä lisäaine Terva95 ja -98:ssa aiheutti ruiskusuuttimissa ongelmia.
- Lilius
Neste-oil ostaa raakaöljynsä useasta paikasta.Myös esim.Venäjältä.Lisäksi yhtiöllä on pienimuotoista omaatuontiakin.Muut öljy-yhtiöt ostavat myös polttoaineitansa Neste-oililta.Lisäävät siihen vain omia lisäaineitaan.Ja tuo Teboilin lyijytön bensa oli nimeltään Terra.Sen ongelmana oli ainakin aluksi,että Opelien venttiilit jumittuivat.Muuttamalla lisäaineen koostumusta,Teboil sai tuon ongelman poistettua.Toki maine "Tarra"-bensiinistä pyöri vielä pitkään autoilevan kansan parissa.Ja lyijyhän "voiteli" venttiilien nk.ISTUKAT.Moottoriöljy taas venttiilinVARRET!
Laita häkäpönttö, niin voit ajaa kotimaisilla koivuklapeilla. Sitä polttoainetta ei taida tulla arabimaista.
- Artturi
mutta Lapualla kasvaa niin huonosti koivuja. Mitään punamäntyä en osta.
- rajoitustenmukaan
Vaikuttaisikohan se Helsingin ilman laatuun, jos kaikki ympäristökuntien autot menisivät päivittäin Helsinkiin häköpöntöllä?
Huoltoasemalla voisi olla tarra siitä, mistä bensa on oikein peräisin. Vähän samaan tapaan kuin lihapaketissa on merkitty alkuperä. rajoitustenmukaan kirjoitti:
Vaikuttaisikohan se Helsingin ilman laatuun, jos kaikki ympäristökuntien autot menisivät päivittäin Helsinkiin häköpöntöllä?
Huoltoasemalla voisi olla tarra siitä, mistä bensa on oikein peräisin. Vähän samaan tapaan kuin lihapaketissa on merkitty alkuperä.Joo, ei ole häkäpönttöä varmaankaan vielä huippuunsa kehitelty, mutta eiköhän se yhtä saasteettomaksi saataisi kuin nykyiset savuttamattomat uunit ja takatkin, joissa ei enää tuhkaakaan tule kuin pieni osa siitä mitä ennen.
Mihinkähän se norjalaisten öljy päätyy? Joskus luin jostain, että norskien öljystä jalostettua bensaa myytäisiin St1:llä, mutta ei se ainakaan tuolta selvinnyt: http://www.st1.fi/index_fi.php- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Joo, ei ole häkäpönttöä varmaankaan vielä huippuunsa kehitelty, mutta eiköhän se yhtä saasteettomaksi saataisi kuin nykyiset savuttamattomat uunit ja takatkin, joissa ei enää tuhkaakaan tule kuin pieni osa siitä mitä ennen.
Mihinkähän se norjalaisten öljy päätyy? Joskus luin jostain, että norskien öljystä jalostettua bensaa myytäisiin St1:llä, mutta ei se ainakaan tuolta selvinnyt: http://www.st1.fi/index_fi.phpHäkäpönttöjen kehittely on kokonaan loppunut suomalaisen verokohtelun takia. Eli erilaisen verokohtelun avulla tuota melko kehittymätöntä järjestelmää olisi luultavasti helppo kehittää jokapäiväiseen käyttöön. No ehkä joskus tulevaisuudessa...
- pesään
Kairakettu kirjoitti:
Joo, ei ole häkäpönttöä varmaankaan vielä huippuunsa kehitelty, mutta eiköhän se yhtä saasteettomaksi saataisi kuin nykyiset savuttamattomat uunit ja takatkin, joissa ei enää tuhkaakaan tule kuin pieni osa siitä mitä ennen.
Mihinkähän se norjalaisten öljy päätyy? Joskus luin jostain, että norskien öljystä jalostettua bensaa myytäisiin St1:llä, mutta ei se ainakaan tuolta selvinnyt: http://www.st1.fi/index_fi.phpsaasteton vaihtoehto!
- sinivilkku
pesään kirjoitti:
saasteton vaihtoehto!
Eipä ole saasteetonta sekään koko kierron osalla.
Suomessahan on nyt jo pula raaka-aineesta ja siksi kuivataan purua siihen tarkoitukseen.
Kuivaamisen nurjat puolet tietävät lähitienoon asukkaat. Se pöly tunkee pienimmistäkin rakosista sisään. Lähellä asuvien kodit ovat pölyn peitossa ja ihmiset oireilevat kun hengittävät sitä pölyä.
"Pellettitehtailija" ei ole halukas investoimaan tehokkaampiin suodattimiin. Ans'kattoo, kuinka asia etenee. sinivilkku kirjoitti:
Eipä ole saasteetonta sekään koko kierron osalla.
Suomessahan on nyt jo pula raaka-aineesta ja siksi kuivataan purua siihen tarkoitukseen.
Kuivaamisen nurjat puolet tietävät lähitienoon asukkaat. Se pöly tunkee pienimmistäkin rakosista sisään. Lähellä asuvien kodit ovat pölyn peitossa ja ihmiset oireilevat kun hengittävät sitä pölyä.
"Pellettitehtailija" ei ole halukas investoimaan tehokkaampiin suodattimiin. Ans'kattoo, kuinka asia etenee.Enpäs tiennytkään, eikä tosiaan käynyt mielessäkään tuo saasteettomuus koko kierron osalta.
Jostain muistelen lukeneeni, että poltettu puu ei tuota ilmakehään haitallisia päästöjä sen enempää kuin itsestään metsään lahoavakaan.
Pelletti vois olla hyvä polttoaine, mutta vaikka suodattimilla saataisiinkin pölyhaitat poistettua, niin valmistukseen tarvitaan mm. sähköä ja sen saasteettomuus riippuu taas siitä millä se sähkö tuotetaan. Entäpä puiden kaato? Monitoimikoneella, vai moottorisahalla, aivan sama, mutta fossiilista polttoainetta kuluu molemmilla ja samoin kuljetuksissa.
Jos tähdättäisiin täysin saasteettomaan klapien, tai pellettien tuotantoon, niin olisi palattava kivikaudelle ja ryhdyttävä hiomaan kivikirvestä (tavallaan olivat edistyksellisiä silloin nykyaikaan verrattuna).
No joo, mutta miten ne autot ja häkäpöntöt sitten valmistettaisiin?Kallonkutistaja kirjoitti:
Häkäpönttöjen kehittely on kokonaan loppunut suomalaisen verokohtelun takia. Eli erilaisen verokohtelun avulla tuota melko kehittymätöntä järjestelmää olisi luultavasti helppo kehittää jokapäiväiseen käyttöön. No ehkä joskus tulevaisuudessa...
Joo, loppuihan se kehittely aikoinaan, saksalaiset, jos en väärin muista, taisivat kehittää bensamoottorin paremmin häkäpönttökäyttöön sopivaksi, mutta sen jälkeen ei ole tainnut paljon kehitystä tapahtua.
Miten olisi nykyaikaistetulla polttotekniikalla toimiva häkäpönttöhybridiauto Stirling-moottoriin yhdistettynä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.32612316Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei941893- 921693
- 831633
- 951139
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te421126Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73947Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21933Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e251908Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi24842