On näitä moneksi!

Rattimatti

Viime perjantai-aamuna ajelin säiliöautolla ohikulkutiellä nopeusrajoituksen mukaan. Taakse ilmaantui italialaisvalmisteinen farmariauto, jolla oli pakonomainen tarve päästä ohi. Kas kummaa, kaveri lähti ohittamaan, mutta tuli toisiin ajatuksiin, kun nelikaistainen muuttui kaksikaistaiseksi ja liikenteenjakaja hänelle vastaan. Minä jouduin kiihdyttämään, jotta sain hänelle tilaa omalla kaistalla. Avot, mentiin vajaa kilometri perävilkkaa pikkuauto takapuskurissa roikkuen, kun taas hänelle iski se ari vatas-kohtaus ja kaarteessa piti päästä ohi vaikka näkyväisyys eteenpäin oli vajaa parisataa metriä ja keltaisen viivan alue. Kun hän tuurilla pääsi ohitseni, niin johan alkoi jarruvalot palaa. Hänen ei enään tehnytkään mieli ajaa ylinopeutta, oltiinhan kameravalvotulla tiellä. Puolikilsaa eteenpäin ja eteen tuli pyöräkuormaaja ja annas olla: ei kun sulkuviivoitetulla alueella ohitse ja liikennettä tuli vastaan aika lailla. Olisi malttanut odottaa seuraavaan risteykseen, niin olisi latu ollut hänellä tyhjänä edessä. Kaiken maailman kikkopäitä sitä aamuliikenteessä liikkuukin. Malttia liikenteeseen! Seuraava kyyti voi olla se, missä viedään jalat edellä ja puulaatikossa.

16

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄIJÄLÄ

      Lukaistessani aamun lehden silmiini sattui tapaus Nivalasta, jossa oli neljä henkilöä loukkaantunut auton lähtiessä heittelehtimään.
      Itse kirjoittelin joku aika sitten tänne avauksen heittelehtivistä autoista.
      Syykin on selvä. Kun on tarpeeksi vauhtia, niin se auto lähtee heittelehtimään.
      Siinä loukkantui yksi henkilö vakavasti ja se oli sen syyttömän osapuolen auton matkustaja.

      Ottaa taas päähän niin kovasti, että laiton rauhoittavan tabletin naamaani.
      Eikö sitä perkules ikinä opita lukemaan tien pintaa, joka kertoo, kuinka kovaa kärsii ajaa.

      Siinä tuli taas yhteiskunnalle iso lasku ja yksilölle elinikäiset kärsimykset, kun yks pöjöttäjä ajaa niin, että auto lähtee heittelehtimään.

      Lehdessä kerrottiin, että nopeusrajoitus oli 80 km/h. Tietysti se pöjöttäjä ajoi sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta orjallisesti osaamatta ollenkaan ajatella, ettei samaa nopeutta voi koko ajan ajaa, vaan vauhtia pitää osata sopeuttaa.
      Kaikki osaa kyllä ajaa maksiminopeutta ja vähän ylikin, mutta aniharva osaa sen taidon, että nostaa kaasujalkaa heivaten vauhtia.

      Liikenneopukset kirjoittaa, että pitää ajaa muun liikennevirran mukaan, mutta ne jättää huomioon ottamatta sen, kuinka liikennevirran vauhti on aina sama, eli se ajaa aina maksiminopeutta huolimatta siitä, onko keli ja tienpinta maksiminopeudelle riskitön.

      Ymmärrän oikein hyvin, että sopulilaumassa herkästi menee lauman tavoin päättömää nopeutta.
      Kyllä se minullekkin joskus tuottaa vaikeuksia ajaa muuta liikennettä hitaammin.
      Mutta niillä hiljaisilla tieosuuksilla kyllä jokainen voi ajaa hitaammin, ettei käy niinkuin Nivalassa kävi, että auto lähtikin heittelehtimään ja justiinsa se toinen tulikin vastaan.

      Tämä heittelehtimisilmiö on niin tuttua ja tiedostettua liikenteessä, että se pitäisi jo olla iskostuneena jokaisen vinttikamarissa.

      Kuitenkin tämän tästä saamme lukea, kuinka siellä ja sielläkin auto lähti liukkaan tienpinnan takia heittelehtimään törmäten vastaantulijaan tuhoisin seurauksen.
      Muistatte varmaan Loimaan tapauksen, jossa kans lähdettiin heittelehtimään.
      Syy oli päivän selvä. Vauhtia oli aivan liikaa, kun tienpinta oli urainen ja lunta paksusti.

      Minunkin takavetoisen autoni peräpää lähtee liiraamaan tämän tästä, mutta kun vauhtia ei ole liikaa, sen pystyy helposti hallitsemaan kytkintä painamalla ja rattia kääntämällä.

      Kuitenkin, jos vauhtia on liikaa, autoa ei voi hallita enää, vaan se menee minne haluaa.

      • Rattimatti

        Ajelin itse sitä väylää viime viikolla säiliöautolla. Kirkasjäinen tie, sillasta Nivalaan päin melkoinen painauma/heitto tiessä. Jos ei ollut paikallinen, saattoi tulla melkoisena yllätyksenä. Tie on muutenkin herran huomassa ja varsinkin tuollaisella peltoaukealla tuuli vielä lumen kera hioo jäistä tinpintaa. Ihme ettei siinä useammin kolise.


      • miihkali

        Kaikilla ei ole sitä Äijälän kuuluisaa kuudetta aistia. Itse yritän ajaa nopeusrajoitusten mukaan estääkseni kilometrien pituisten jonojen syntymisen takapuskurini taakse. Näin myös estetään vaarallisten ohitusten synty. Aika radikaaleja johtopäätöksiä vedit tuosta Nivalan jutusta. Et esimerkiksi tiedä, millaisilla renkailla oltiin liikenteessä.
        Ja takavetoisen peräluisuhan korjataan lisäämällä kaasua. Lisää rauhoittavia...


      • ÄIJÄLÄ
        miihkali kirjoitti:

        Kaikilla ei ole sitä Äijälän kuuluisaa kuudetta aistia. Itse yritän ajaa nopeusrajoitusten mukaan estääkseni kilometrien pituisten jonojen syntymisen takapuskurini taakse. Näin myös estetään vaarallisten ohitusten synty. Aika radikaaleja johtopäätöksiä vedit tuosta Nivalan jutusta. Et esimerkiksi tiedä, millaisilla renkailla oltiin liikenteessä.
        Ja takavetoisen peräluisuhan korjataan lisäämällä kaasua. Lisää rauhoittavia...

        Vastahan ratti matti kertoi, että tie on huonossa kunnossa. Ei siis ihme jos auto lähtee heittelehtimään sopimattomassa vauhdissa.

        Ja sitä kuudetta aistia ei varsinaisesti minullakaan ole, mutta se kehittyy pikkuhiljaa kokemusten myötä.
        Sanokaamme sitä nyt vaikka ennakkoaavistukseksi.
        Jokaisella on kuudetta aistia, johon ei tarvit muuta kuin vain halua ja rohkeutta ajaa hitaammin silloin, kun olosuhteet puhuvat sen puolesta.

        Jos teet niinkuin kaikki muutkin ajajat, että vauhti on aina sama, kuudetta aistia ei voi olla.


      • finnbulli
        miihkali kirjoitti:

        Kaikilla ei ole sitä Äijälän kuuluisaa kuudetta aistia. Itse yritän ajaa nopeusrajoitusten mukaan estääkseni kilometrien pituisten jonojen syntymisen takapuskurini taakse. Näin myös estetään vaarallisten ohitusten synty. Aika radikaaleja johtopäätöksiä vedit tuosta Nivalan jutusta. Et esimerkiksi tiedä, millaisilla renkailla oltiin liikenteessä.
        Ja takavetoisen peräluisuhan korjataan lisäämällä kaasua. Lisää rauhoittavia...

        "Ja takavetoisen peräluisuhan korjataan lisäämällä kaasua."


      • miihkali
        finnbulli kirjoitti:

        "Ja takavetoisen peräluisuhan korjataan lisäämällä kaasua."

        Olen.


    • Ohjaamotarkkailija

      Samaa ja moniakin kertoja katsellut kun nää kaverit ajaa puskurissa kii monet ohituspaikat ja tilaisuudet. Sitten kun tulee mutka,mäenharja ja keltaviivaa,,, ne lähtee ohitukseen. Ja kuitenkaan eivät jatka menoaan vaan jäävät eteen junnaamaan. Jopa niin että muutaman km päästä joutuu cruisesta pudottaa nopeutta.
      Mikä tälläisen "kuljettajan" tarkoitus on? Yleensä se että,"rekan" takana ei voi ajaa kun ei näe! Ja kuitenkaan ne "kuljettajat" autoissaan eivät katso kuin juuri autonsa eteen. Ja nämä "kuljettajat" suurimmaltaosin haukkuvat meikäläisiä milloin miksikin... Heille kun se ajaminen on niin vaikeaa.

      • ÄIJÄLÄ

        Jos ajaa rekan perässä talvella, saa ajaa melkoisessa lumituiskeessa.
        Itselläni ei tarvitse koskaan rekkoja ohitella, sillä jään aina riittävän kauas rekan taa.
        Se on mukavaa, kun kaikki menee kerralla ohi, niin saapi sitten rauhassa ajella siellä takana kaukana muista. Huvittava katsoa sitä letkaa, joka koettaa rynniä rekan ohi. Siinä jarruvalot palaa ja siksakataan puolelta toiselle, kun yritetään päästä rekan ohi ja lumi pöllyää niin pirusti.

        Minulla ei ole mitään hinkua mennä rekoista ohi, sillä nekun ajaa senverran nopeaa, ettei pienintäkään tarvetta ohituksiin ole.

        Vaan kun joillakin on siellä korvien välissä, että mun pitää päästä tätä satasen nopeutta aina ja kaikissa tilanteissa ja rekoista on päästävä ohi makso mitä makso.


      • ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Jos ajaa rekan perässä talvella, saa ajaa melkoisessa lumituiskeessa.
        Itselläni ei tarvitse koskaan rekkoja ohitella, sillä jään aina riittävän kauas rekan taa.
        Se on mukavaa, kun kaikki menee kerralla ohi, niin saapi sitten rauhassa ajella siellä takana kaukana muista. Huvittava katsoa sitä letkaa, joka koettaa rynniä rekan ohi. Siinä jarruvalot palaa ja siksakataan puolelta toiselle, kun yritetään päästä rekan ohi ja lumi pöllyää niin pirusti.

        Minulla ei ole mitään hinkua mennä rekoista ohi, sillä nekun ajaa senverran nopeaa, ettei pienintäkään tarvetta ohituksiin ole.

        Vaan kun joillakin on siellä korvien välissä, että mun pitää päästä tätä satasen nopeutta aina ja kaikissa tilanteissa ja rekoista on päästävä ohi makso mitä makso.

        "Ohittamisen oppihetki
        Kirjoittanut: Runttaaja 17.4.2005 klo 22.17

           Kuten kaikki vuosikymmeniä teillä liikkuneet tietävät, niin liikenne on huomattavasti lisääntynyt sotien jälkeen. Tiestö taasen ei ole juuri kummoisempi kuin silloinkaan ja rekkaliikenne on paisunut aivan mahdottomasti entisiin aikoihin verrattuna. Rekkojen seassa liikkuu kuitenkin vielä aika paljon henkilöautoilla matkaavia, joilla ehkä olisi tarvetta liikkua rekkoja nopeamminkin, jos vain mahdollisuuksia olisi. Ohituspaikat ovat nimittäin alikehittyneen tiestön ja runsaan liikenteen vuoksi vähissä.

        Ohittaminen ei kuitenkaan ole niin vaikeaa kuin äkkiseltään luulisi. Minäpä neuvon sujuvimmat tavat vaikeimpiin tilanteisiin, vaikka lakia joutuukin hiukan tulkitsemaan.

        Otetaan nyt aluksi se tavallisen kaksikaistaisen maantien esimerkki, kun rekka menee edellä ja itse saavuttaa sitä. No, oletetaan, että rekka kulkee sen 90 km/h ja itse ajan 120 km/h (ylinopeutta siis, ei ole kyseessä motari) , niin ryhdyn jo heti rekan kaukana edelläni huomatessani ennakoimaan ohituspaikkaa. Vaikka nopeuseroa jonkin verran onkin, niin rekan saavuttaminen kestää kuitenkin sen verran kauan, että ehdin hyvin hiukan ennakoida tulevaa ohitustapahtumaa. Sopivalla suoralla, kun olen vielä etäällä rekasta ja kun ei vastaantulijoita näy, niin polkaisen välimatkan kiinni ja samalla kiihdytyksellä heittämällä rekasta ohi. Nopeus nousee tietysti hetkellisesti entistäkin laittomamman puolelle, mutta mitä väliä, kun se on kuitenkin se turvallisempi ohitustapa. Noin tehden ei edellä ajava rekka yleensä ole hidaste, vaan paremminkin matkaa jouduttava tekijä.

        Rekan ohitusta ei kannata lähteä kärkkymään hyvällä kelillä ajamalla aivan rekan perään kiinni, eihän siitä mitään näe kuin suorilla ja vasemmalle loivasti kaartavissa mutkissa. Kauempaa näkee tilanteen paremmin. Usein minut on ohitettu, mutta ohittaja on jäänyt kohta edellä ajaneen rekan perään kyttäämään ohituspaikkaa aivan perässä roikkuen. No, minä olen saavuttanut hetki sitten minut ohittaneen ja polkaissut samalla ohi molemmista. Kurkkimista rekan takaa olen sitten huvittuneena seurannut taustapeilistä. Kyllä Suomessa on käsittämättömän huonoja ohittajia ja myös ohituspaikkoja.

        Talvella rekan ohittaminen voi olla tosi vaikeaa silloin kun on huonot olosuhteet, esim. lunta pöllyää oikein pirusti. Kyllä se varmasti vaikeaa onkin sille, joka ei ole sitä ko. kelissä koskaan tehnyt. Tottuneella tuokin homma hoituu rutiinilla näin: yhteys rekkakuskiin ja kysymys ”pääseekö ohi”, hehhehheh…, no joo, oletetaan, että yhteyslaitteita ei ole ja lunta pöllyää todella sakeasti. Silloin homma hoituu näin: ajetaan aivan niin lähelle rekan perävaunua kuin päästään, siis vain 10-50 cm:n etäisyydelle. Aivan oikein, siis melkein kiinni rekkaan (vaatii hiukan kylmäpäisyyttä aluksi, mutta tottuu siihen). Niin lähellä rekkaa ajaen rekan nostama lumipölly ei ole ehtinyt vielä nousta niin korkealle, että näkyvyys olisi haittaamassa ohitusta ja hyvässä paikassa ohittaminen on helppoa vaikeista olosuhteista huolimatta.
        Hetken siinä kyllä joutuu ajamaan aivan sokkona hämärissä, ennen kuin rekasta lumipöllyn keskeltä takavalot alkavat häämöttää. Oman sijainnin tiellä joutuu arvaaman. Sitten vielä pitää luottaa siihen, että rekkakuski ei joudu jarruttamaan."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000007916806#22000000007916806


      • Jaska
        Kairakettu kirjoitti:

        "Ohittamisen oppihetki
        Kirjoittanut: Runttaaja 17.4.2005 klo 22.17

           Kuten kaikki vuosikymmeniä teillä liikkuneet tietävät, niin liikenne on huomattavasti lisääntynyt sotien jälkeen. Tiestö taasen ei ole juuri kummoisempi kuin silloinkaan ja rekkaliikenne on paisunut aivan mahdottomasti entisiin aikoihin verrattuna. Rekkojen seassa liikkuu kuitenkin vielä aika paljon henkilöautoilla matkaavia, joilla ehkä olisi tarvetta liikkua rekkoja nopeamminkin, jos vain mahdollisuuksia olisi. Ohituspaikat ovat nimittäin alikehittyneen tiestön ja runsaan liikenteen vuoksi vähissä.

        Ohittaminen ei kuitenkaan ole niin vaikeaa kuin äkkiseltään luulisi. Minäpä neuvon sujuvimmat tavat vaikeimpiin tilanteisiin, vaikka lakia joutuukin hiukan tulkitsemaan.

        Otetaan nyt aluksi se tavallisen kaksikaistaisen maantien esimerkki, kun rekka menee edellä ja itse saavuttaa sitä. No, oletetaan, että rekka kulkee sen 90 km/h ja itse ajan 120 km/h (ylinopeutta siis, ei ole kyseessä motari) , niin ryhdyn jo heti rekan kaukana edelläni huomatessani ennakoimaan ohituspaikkaa. Vaikka nopeuseroa jonkin verran onkin, niin rekan saavuttaminen kestää kuitenkin sen verran kauan, että ehdin hyvin hiukan ennakoida tulevaa ohitustapahtumaa. Sopivalla suoralla, kun olen vielä etäällä rekasta ja kun ei vastaantulijoita näy, niin polkaisen välimatkan kiinni ja samalla kiihdytyksellä heittämällä rekasta ohi. Nopeus nousee tietysti hetkellisesti entistäkin laittomamman puolelle, mutta mitä väliä, kun se on kuitenkin se turvallisempi ohitustapa. Noin tehden ei edellä ajava rekka yleensä ole hidaste, vaan paremminkin matkaa jouduttava tekijä.

        Rekan ohitusta ei kannata lähteä kärkkymään hyvällä kelillä ajamalla aivan rekan perään kiinni, eihän siitä mitään näe kuin suorilla ja vasemmalle loivasti kaartavissa mutkissa. Kauempaa näkee tilanteen paremmin. Usein minut on ohitettu, mutta ohittaja on jäänyt kohta edellä ajaneen rekan perään kyttäämään ohituspaikkaa aivan perässä roikkuen. No, minä olen saavuttanut hetki sitten minut ohittaneen ja polkaissut samalla ohi molemmista. Kurkkimista rekan takaa olen sitten huvittuneena seurannut taustapeilistä. Kyllä Suomessa on käsittämättömän huonoja ohittajia ja myös ohituspaikkoja.

        Talvella rekan ohittaminen voi olla tosi vaikeaa silloin kun on huonot olosuhteet, esim. lunta pöllyää oikein pirusti. Kyllä se varmasti vaikeaa onkin sille, joka ei ole sitä ko. kelissä koskaan tehnyt. Tottuneella tuokin homma hoituu rutiinilla näin: yhteys rekkakuskiin ja kysymys ”pääseekö ohi”, hehhehheh…, no joo, oletetaan, että yhteyslaitteita ei ole ja lunta pöllyää todella sakeasti. Silloin homma hoituu näin: ajetaan aivan niin lähelle rekan perävaunua kuin päästään, siis vain 10-50 cm:n etäisyydelle. Aivan oikein, siis melkein kiinni rekkaan (vaatii hiukan kylmäpäisyyttä aluksi, mutta tottuu siihen). Niin lähellä rekkaa ajaen rekan nostama lumipölly ei ole ehtinyt vielä nousta niin korkealle, että näkyvyys olisi haittaamassa ohitusta ja hyvässä paikassa ohittaminen on helppoa vaikeista olosuhteista huolimatta.
        Hetken siinä kyllä joutuu ajamaan aivan sokkona hämärissä, ennen kuin rekasta lumipöllyn keskeltä takavalot alkavat häämöttää. Oman sijainnin tiellä joutuu arvaaman. Sitten vielä pitää luottaa siihen, että rekkakuski ei joudu jarruttamaan."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000007916806#22000000007916806

        Jakelet tappo-ohjeita. Lumipöllyssä ajavan rekan ohittaminen tuolla tyylillä on sulaa hulluutta. Rekan kuljettajan ei tarvitse kuin vähän nostaa jalkaa kaasulta niin olet perässä ja pahimmassa tapauksessa henki pois.

        Ilmeisesti ajokorttikaan ei ole sinulle kovin tärkeä, jos oikeasti ohittelet tuolla tyylillä. Poliisimies nimittäin ottaa kortin heti pois tuollaisesta tempusta.


      • Jaska kirjoitti:

        Jakelet tappo-ohjeita. Lumipöllyssä ajavan rekan ohittaminen tuolla tyylillä on sulaa hulluutta. Rekan kuljettajan ei tarvitse kuin vähän nostaa jalkaa kaasulta niin olet perässä ja pahimmassa tapauksessa henki pois.

        Ilmeisesti ajokorttikaan ei ole sinulle kovin tärkeä, jos oikeasti ohittelet tuolla tyylillä. Poliisimies nimittäin ottaa kortin heti pois tuollaisesta tempusta.

        Jos ohi pitää päästä, niin lumipöllyllä tuo on ainoa keino, summassa ohittamaan lähteminen ilman näkyvyyttä vasta vaarallista onkin.

        Rekka ei kovin nopeasti pysähdy ja kovin pahoin ei lähietäisyydeltä kopsahda, kun nopeuseroa ei ehdi paljon kertymään.

        Joka talvi ohittelen noin, eikä ole vielä poliiseja silloin näkynyt. Miten näkisivätkään lumipöllyn keskelle, saatika osaisivat itsekin ohittaa?


      • Jaska
        Kairakettu kirjoitti:

        Jos ohi pitää päästä, niin lumipöllyllä tuo on ainoa keino, summassa ohittamaan lähteminen ilman näkyvyyttä vasta vaarallista onkin.

        Rekka ei kovin nopeasti pysähdy ja kovin pahoin ei lähietäisyydeltä kopsahda, kun nopeuseroa ei ehdi paljon kertymään.

        Joka talvi ohittelen noin, eikä ole vielä poliiseja silloin näkynyt. Miten näkisivätkään lumipöllyn keskelle, saatika osaisivat itsekin ohittaa?

        Ei rekan tarvitsekaan pysähtyä, jotta törmäisit siihen. Jos etäisyyttä on noin vähän, riittää pienikin rekan nopeuden pudotus törmäykseen. Sinä et ehdi edes tajuta mitä tapahtui ennen kuin kopsahtaa - reaktioaikasi ei riitä siihen ellet ole superihminen.

        Kun sitten kopsahtaa, on täysin arpapeliä pysyykö autosi rekan perässä vai sinkoutuuko se johonkin suuntaan, ojaan tai vastaantulevan rekan alle.

        Lumipöllyssä on parempi jättää ohittamatta ellei halua leikkiä hengellään - ja samalla myös toisten hengellä.


      • Jaska kirjoitti:

        Ei rekan tarvitsekaan pysähtyä, jotta törmäisit siihen. Jos etäisyyttä on noin vähän, riittää pienikin rekan nopeuden pudotus törmäykseen. Sinä et ehdi edes tajuta mitä tapahtui ennen kuin kopsahtaa - reaktioaikasi ei riitä siihen ellet ole superihminen.

        Kun sitten kopsahtaa, on täysin arpapeliä pysyykö autosi rekan perässä vai sinkoutuuko se johonkin suuntaan, ojaan tai vastaantulevan rekan alle.

        Lumipöllyssä on parempi jättää ohittamatta ellei halua leikkiä hengellään - ja samalla myös toisten hengellä.

        Auto on siinä vaiheessa ikäänkuin peräkärry kytkettynä auton perään, pysähtyy siinä kuten rekkakin.

        Siinä se on se valinta, ohittaako noin, vai jättääkö ohittamatta.


      • Jaska
        Kairakettu kirjoitti:

        Auto on siinä vaiheessa ikäänkuin peräkärry kytkettynä auton perään, pysähtyy siinä kuten rekkakin.

        Siinä se on se valinta, ohittaako noin, vai jättääkö ohittamatta.

        Voithan toki pettää itseäsi ja kuvitella noin, mutta todellisuus on jotain aivan muuta. Jos kyttäät ohituspaikkaa alle metrin päässä rekan perässä, et voi ajaa suoraan rekan perän takana, vaan autosi vasemman etukulman on oltava rekan takakulman vasemmalla puolella, muuten et näe takaa yhtään mitään. Silloin törmäystilanteessa autosi ei osu rekan perään suoraan, vaan oikeasta etukulmasta ja seurauksena on autosi kääntyminen poikittain. Etkä tosiaankaan ehdi tehdä yhtään mitään ennen kuin on liian myöhäistä ja seuraukset ovat väistämättä vakavia.


      • Jaska kirjoitti:

        Voithan toki pettää itseäsi ja kuvitella noin, mutta todellisuus on jotain aivan muuta. Jos kyttäät ohituspaikkaa alle metrin päässä rekan perässä, et voi ajaa suoraan rekan perän takana, vaan autosi vasemman etukulman on oltava rekan takakulman vasemmalla puolella, muuten et näe takaa yhtään mitään. Silloin törmäystilanteessa autosi ei osu rekan perään suoraan, vaan oikeasta etukulmasta ja seurauksena on autosi kääntyminen poikittain. Etkä tosiaankaan ehdi tehdä yhtään mitään ennen kuin on liian myöhäistä ja seuraukset ovat väistämättä vakavia.

        Autoni uloin kohta edessä on rekisterikilven kohdalla, eli keskellä ja siihen keskelle se osuu, jos on osuakseen. Siihen kurkkaamiseen ei paljonkaan tarvitse siirtyä vasemmalle, varsinkaan loivasti vasempaan kaartavalla tieosuudella.


      • Kairaketun runttaaja
        Kairakettu kirjoitti:

        "Ohittamisen oppihetki
        Kirjoittanut: Runttaaja 17.4.2005 klo 22.17

           Kuten kaikki vuosikymmeniä teillä liikkuneet tietävät, niin liikenne on huomattavasti lisääntynyt sotien jälkeen. Tiestö taasen ei ole juuri kummoisempi kuin silloinkaan ja rekkaliikenne on paisunut aivan mahdottomasti entisiin aikoihin verrattuna. Rekkojen seassa liikkuu kuitenkin vielä aika paljon henkilöautoilla matkaavia, joilla ehkä olisi tarvetta liikkua rekkoja nopeamminkin, jos vain mahdollisuuksia olisi. Ohituspaikat ovat nimittäin alikehittyneen tiestön ja runsaan liikenteen vuoksi vähissä.

        Ohittaminen ei kuitenkaan ole niin vaikeaa kuin äkkiseltään luulisi. Minäpä neuvon sujuvimmat tavat vaikeimpiin tilanteisiin, vaikka lakia joutuukin hiukan tulkitsemaan.

        Otetaan nyt aluksi se tavallisen kaksikaistaisen maantien esimerkki, kun rekka menee edellä ja itse saavuttaa sitä. No, oletetaan, että rekka kulkee sen 90 km/h ja itse ajan 120 km/h (ylinopeutta siis, ei ole kyseessä motari) , niin ryhdyn jo heti rekan kaukana edelläni huomatessani ennakoimaan ohituspaikkaa. Vaikka nopeuseroa jonkin verran onkin, niin rekan saavuttaminen kestää kuitenkin sen verran kauan, että ehdin hyvin hiukan ennakoida tulevaa ohitustapahtumaa. Sopivalla suoralla, kun olen vielä etäällä rekasta ja kun ei vastaantulijoita näy, niin polkaisen välimatkan kiinni ja samalla kiihdytyksellä heittämällä rekasta ohi. Nopeus nousee tietysti hetkellisesti entistäkin laittomamman puolelle, mutta mitä väliä, kun se on kuitenkin se turvallisempi ohitustapa. Noin tehden ei edellä ajava rekka yleensä ole hidaste, vaan paremminkin matkaa jouduttava tekijä.

        Rekan ohitusta ei kannata lähteä kärkkymään hyvällä kelillä ajamalla aivan rekan perään kiinni, eihän siitä mitään näe kuin suorilla ja vasemmalle loivasti kaartavissa mutkissa. Kauempaa näkee tilanteen paremmin. Usein minut on ohitettu, mutta ohittaja on jäänyt kohta edellä ajaneen rekan perään kyttäämään ohituspaikkaa aivan perässä roikkuen. No, minä olen saavuttanut hetki sitten minut ohittaneen ja polkaissut samalla ohi molemmista. Kurkkimista rekan takaa olen sitten huvittuneena seurannut taustapeilistä. Kyllä Suomessa on käsittämättömän huonoja ohittajia ja myös ohituspaikkoja.

        Talvella rekan ohittaminen voi olla tosi vaikeaa silloin kun on huonot olosuhteet, esim. lunta pöllyää oikein pirusti. Kyllä se varmasti vaikeaa onkin sille, joka ei ole sitä ko. kelissä koskaan tehnyt. Tottuneella tuokin homma hoituu rutiinilla näin: yhteys rekkakuskiin ja kysymys ”pääseekö ohi”, hehhehheh…, no joo, oletetaan, että yhteyslaitteita ei ole ja lunta pöllyää todella sakeasti. Silloin homma hoituu näin: ajetaan aivan niin lähelle rekan perävaunua kuin päästään, siis vain 10-50 cm:n etäisyydelle. Aivan oikein, siis melkein kiinni rekkaan (vaatii hiukan kylmäpäisyyttä aluksi, mutta tottuu siihen). Niin lähellä rekkaa ajaen rekan nostama lumipölly ei ole ehtinyt vielä nousta niin korkealle, että näkyvyys olisi haittaamassa ohitusta ja hyvässä paikassa ohittaminen on helppoa vaikeista olosuhteista huolimatta.
        Hetken siinä kyllä joutuu ajamaan aivan sokkona hämärissä, ennen kuin rekasta lumipöllyn keskeltä takavalot alkavat häämöttää. Oman sijainnin tiellä joutuu arvaaman. Sitten vielä pitää luottaa siihen, että rekkakuski ei joudu jarruttamaan."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000007916806#22000000007916806

        Kaikki tietävät että olet Runttaaja, joten voisit vain sanoa että olet vaihtanut nimimerkkiä ja näin kirjoitit aikaisemmin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      326
      12316
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      94
      1893
    3. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      92
      1693
    4. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1633
    5. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      95
      1139
    6. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      42
      1126
    7. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      947
    8. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      933
    9. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      251
      908
    10. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

      Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      24
      842
    Aihe