Seurattiin tässä tammikuun aikana 3 päivän ajan H:gin ulosmenoteiden kehäväylien liikennettä tarkoituksena löytää "joustavia, ripeitä ja sujuvasti" omaa reipasta (=kohtuullista ylinopeutta) vauhtiaan ajavia: jatkuvaa ohittelua, jonoon tunkemista, josta seurasi haitariliikettä takana.
Muutamaa tällaista "joustavaa" seurattiin ihan tarkoituksella, jotta nähtäisiin ajansäästö n. 10 kilometrin matkalla. Säästetty aika oli (kuten arvata saattaa) arviolta 10 * 10 s = 1 min 40 s!
HELIKOPTERISTA NÄHTYÄ
36
2894
Vastaukset
- Nysväri
Kohta sinulle ropsahtaa iso pino vastauksia, jossa k.o. 1 minuutti 40 sekuntia kerrotaan monella päivällä ja saadaan aikaan hirmuinen ajansäästö. Ja joustava kuski saa tunnin lisäaikaa vuodessa liikenteessä häiriköimiseen...
- menee:
jos ostat vuoden ajan 19,99 € hintaisia tuotteita sen sijaan, että ostaisit niitä 20,00 €:n hinnalla, niin seurauksenahan on "huima" säästö (joustavien logiikalla ). Mihinkähän se raha kertyy, tuskin ainakaan säästöön!
- Nykyinen joustava
Jos kohtuullisella ylinopeudella voittaa tuon verran aikaa niin reippaalla ylinopeudella säästää varmastikin yli kaksi ellei peräti kolme minuuttia mainitulla kymmenen kilometrin matkalla.
Työmatkani onkin noin 30 kilometrin luokkaa, joten säästän reilusti yli viisi minuuttia ajamalla lujaa. Kerkeän siihen palaveriin, josta muuten olisin ikävästi hieman myöhästynyt. Vuositasolla saatan saada melkein vuorokauden enemmän laatuaikaa ajamalla pelkästään työmatkaani niin sanotusti urku auki.
Onhan kovaa vauhtia likkuminen kivempaakin. Maisemat vilistävät nopeasti ohi ja aivot saavat enemmän virikettä.- miksi et
lähde vaikka 10 min aikaisemmin liikkeelle? Ei se "säästetty" aika talteen mene: eihän sitä noin kannata laskea: sä saat kuitenkin vuorokaudessa vain muutamia minuutteja aikaa säästettyä, ei sitä varastoon voi kerätä.
- valtiolle menetetyksi
Jos vaikutus on niin merkittävä, pitää oikeuskäytäntöä muuttaa.
Kaaharin rikoksella hankkima hyöty on tuomittava valtiolle menetetyksi. Siis sakot plus bonukset. - JuoppoEemeli
Laitanpa liikkeelle laskelmani, jonka mukaan säästää lähes ihmisiän verran laatuaikaa!
Eikö olisi helpompi saada huomattavasti suurempi määrä aikaa säästetyksi loiventamalla pikkuriikkisen kännäilyä? (tietenkin vain jos se sattuu kuulumaan harrasteihin)
Kännissä ollessahan useasti ne viimeiset tunnit valomerkin kahta puolen ovat hieman hämäriä, ja näinollen täysin turhaa ajankuluttamista.
52 kertaa 4 tunnin sekoilu tekee 208tuntia (8,6vrk) vuodessa.
Tässä oli vaan säästö yhden illan/viikko röpöttelystä.Jos viikonloppuna menee kaksi iltaa,joista voi säästää,tietenkin säästösi tuplautuu.
Eihän tuommoiset mitättömät minuuttiluokan ajansäästöt ole juuri mitään muuta kuin joutavan puheen aiheita! - ABsolutisti
JuoppoEemeli kirjoitti:
Laitanpa liikkeelle laskelmani, jonka mukaan säästää lähes ihmisiän verran laatuaikaa!
Eikö olisi helpompi saada huomattavasti suurempi määrä aikaa säästetyksi loiventamalla pikkuriikkisen kännäilyä? (tietenkin vain jos se sattuu kuulumaan harrasteihin)
Kännissä ollessahan useasti ne viimeiset tunnit valomerkin kahta puolen ovat hieman hämäriä, ja näinollen täysin turhaa ajankuluttamista.
52 kertaa 4 tunnin sekoilu tekee 208tuntia (8,6vrk) vuodessa.
Tässä oli vaan säästö yhden illan/viikko röpöttelystä.Jos viikonloppuna menee kaksi iltaa,joista voi säästää,tietenkin säästösi tuplautuu.
Eihän tuommoiset mitättömät minuuttiluokan ajansäästöt ole juuri mitään muuta kuin joutavan puheen aiheita!on siis jo toinen elämä menossa?
Kun en ole koskaan omistanut autoa, enkä juopitellut.
On ollut vain LAATUAIKAA. - sotkea
ABsolutisti kirjoitti:
on siis jo toinen elämä menossa?
Kun en ole koskaan omistanut autoa, enkä juopitellut.
On ollut vain LAATUAIKAA.laatuajan odotusaikaan, joka kuluu kun venttaat milloin mitäkin välinettä. Toisaalta voi olla, että odotusaika onkin oikeasti huohotusaikaa, joka menee pyörällä/tms kulkemiseen.
- Sohvatiikeri
Siis jos keskimääräinen liikennevirta on kulkenut 90 km/h, nämä joustavat ovat päästelleet keskimäärin 120 km/h! Aika haipakkaa.
Ja onhan tuo aikasäästö jo hyvä. Esim Lahti-Helsinki välillä säästö on jo 17 minuuttia, suunnilleen saman verran kuin joustavalta menee tarinan kertomiseen kahvipöydässä. (Tarina koskee liikennettä)- sohvahiiri
Kyllä vaan, mutta noin pitkällä matkalla liikennevirta mahtaa jo harventua ja keskinopeus nousta, joten tuskin tuota eroa voi pitää.
Sitäpaitsi: entä jos joustava jää nopeudestaan kiinni (tuolla matkalla varmasti, jos nopeus pysyy samana).
Käsitin kyllä alkuperäisen viestin niin, että seurattiin poukkoilua jatkuvassa autojonossa.
- kaahari kasse
Ja juurikin tuo kuljettaja on KOLME varttia aiemmin Jyväskylässä. Revi siitä huumoria, jos matkan joutuu ajamaan useasti kuussa.
- Puolituntia !!!!
Upeaaa!
- Ohjaamotarkkailija
Mainitsemasi tapa ei ole sitä sujuvaa liikennöintiä. Vaan sitä turhaa ruuhkassa poukkoilua johon hyvin moni sortuu... Vaikeaa sitä on pysyä oikeammalla kaistalla jos vasen menee hetken paremmin. Riippuu tietenkin paikasta. Mainitsemallasi tilanteessa ei voi koskaan päästä jonon ekaksi,jolloin olisi tie auki. Kun liikennettä on vähän,se on mahdollistakin. Mutta silloinkin on nopeuden pysyttävä kokoajan suurempana kuin ohitettavien nopeus. Muuten taas ei ohituksista ollut hyötyä juuri lainkaan. Tämä asia tuntuu monelta "kovalta kaverilta" unohtuvan kun seurailee niiden "menoa" ja kohellusta. Monesti sitä kuitenkin on joutunut ohittamaan tälläisen poukkoilijan esim,kehäteillänne... Ne kun unohtavat autot jotka ovat juuri ohittaneet,ennen palaamista oikeanpuoleiselle kaistalle joka etenee sillä hetkellä hitaammin kuin siitä lähdettäessä.
"Liikenne-silmä" ratkaisee,kannattaako vai ei kannata... - on silloin
Että kun tietää on myös edellä näitä "joustavia" niin olet hävinnyt jo 10 minuuttia heti kättelyssä ja menetettyä aikaa voi siis kuroa kiinni vain sen 1 min 40 s.
Jos näitä "joustavia" ei olisi kuten ei muitakaan ajotaidottomia niin ruuhkat loppuisi yhtäkkiä ja työmatkat puolittuisi.- ÄIJÄLÄ
Työmatkat siellä pääkaupunkiseudulla eivät minun käsitykseni mukaan puolitu millään ajotavalla, ajoi niin tai näin.
Ainoa varma tapa on ottaa työmatkoihin aikaa, eli lähteä puoli tuntia aikaisemmin liikkkeelle.
Se ei ole paljon, koska silloin säästetään hermoja.
Minä menen työmaalle aina tavallista aikaisemmin ja yksi syy on se, että liikenne on hiljaisempaa.
Silloin kun itse asustin pääkaupunkiseudulla 1970 - 1980 luvuilla, ei ollut liikenne vielä niin sakejaan täynnä autoja, kuin on nyt.
Tosin kuljin työmatkat yleisillä kulkuvälineillä.
Tiestön määrähän siellä ei ole ratkaisevasti lisääntynyt, vaikka autojen määrä on.
Ei siis ihme, että ruuhkia on. Mutta järkivähäni sanoo, ettei nopeuksia nostamalla selvitä työmatkoista sen paremmin kuin tähänkään asti.
Ketjukolareiden määrähän siitä vain kasvaisi, koska eiväthän autoilijat luovu toistensa perässä roikkumisesta.
Kehätiet pitäisi saada kuusikaistaisiksi, niin sittenpä homma pelais joutuisasti.
Tämä on tietenkin toiveajattelua, mutta laihat ovat eväät pääkaupunkiseudun ruuhkiin nykyisillä väylillä.
- nimittäin totuus
säästetystä ajasta: tämä ajansäästö vaatii n. 20 km:n ylinopeuden eli ollaan jo päiväsakon rajoilla. Siis melko huomattavalla ylinopeudella näin vaivainen ajansäästö. "Joustavien" joustavalla ajotavalla (ylinopeus on pienempi kuin tuo 20 km/h)
"säästetty" aika on siis aivan olematon! Tuohon matkaan mahtuu niitä 10 km:n pätkiä aika paljon. Reittini ei ollut ihan niitä vilkasliikenteisimpiä, eli ajamaan pääsi aika vapaasti, ohituksia jouduin kuitenkin tekemään. Rajoitusten mukaiseen ajotapaan verrattuna ajansäästö nopealla ajolla tuolla matkalla on jo tunteja, eikä minuutteja. Aika paljon siis ja vain yhden päivän aikana. Tällä viikolla ehdin säästelemään aikaani vielä monella reitillä, kun rajoitusten mukaan ajaen pitäisi käyttää suuri osa seuraavastakin viikosta.
- Sohvatiikeri
Ajelet varmaan enimmäkseen 80:iin rajoitettuja teitä. Jotta säästäisit 1'40'' 10 kilometrillä, sinun pitää saada keskinopeudeksi 103 km/h. Epäilenpä, ettet pidä sakkonopeutta koko päivää. Etkä tee riskiohituksiakaan tuolla ajomäärällä, johan siinä väsyisi.
Et aja ap:n tarkoittamalla "joustavalla" ajotavalla. Ajat vaan juohean mukavasti pikkuisen päälle rajoituksen, eikö? Sohvatiikeri kirjoitti:
Ajelet varmaan enimmäkseen 80:iin rajoitettuja teitä. Jotta säästäisit 1'40'' 10 kilometrillä, sinun pitää saada keskinopeudeksi 103 km/h. Epäilenpä, ettet pidä sakkonopeutta koko päivää. Etkä tee riskiohituksiakaan tuolla ajomäärällä, johan siinä väsyisi.
Et aja ap:n tarkoittamalla "joustavalla" ajotavalla. Ajat vaan juohean mukavasti pikkuisen päälle rajoituksen, eikö?Joo, totta on, että tuo reitti on enimmäkseen ärsyttävää 80:n aluetta, kolme lyhyttä satasen pätkää, 60:n ja 40:n alueita myös (taajamat), sekä tietysti risteysalueita, joihin joutuu joskus pysähtymäänkin.
Nuo mahtuu tuon matkan hiukan vajaan 600 km:n osuudelle, josta on ajoaikani tiedossa. Jos rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus olisi tuolla matkalla n. 70 km/h, niin aikaa kuluisi 8 h 29 min. Ajoin sen kuudessa tunnissa aika helposti, se menee puoli tuntia allekin, mutta nyt oli hiukan liukasta. Aikasäästöä tuli siis lähes 2,5 tuntia ja toisella 600 km:n pätkällä saman verran lisää. 200 km oli sitten sellaista ajoa, jolla ei juurikaan säästöjä päässyt ehkä kertymän, vähän kuitenkin, joten n. 5 h/päivä säästyi ajosta muihin puuhiin.
Ajan yleensä nuo pitkät välimatkat hiljaisen liikenteen aikoina, enkä tee riskiohituksia. Jossain mennään vain hiukan yli rajoituksen, jossain reilusti yli ja silloin ollaan valppaana, minä ja elektroniikka.- Höphöp
Sohvatiikeri kirjoitti:
Ajelet varmaan enimmäkseen 80:iin rajoitettuja teitä. Jotta säästäisit 1'40'' 10 kilometrillä, sinun pitää saada keskinopeudeksi 103 km/h. Epäilenpä, ettet pidä sakkonopeutta koko päivää. Etkä tee riskiohituksiakaan tuolla ajomäärällä, johan siinä väsyisi.
Et aja ap:n tarkoittamalla "joustavalla" ajotavalla. Ajat vaan juohean mukavasti pikkuisen päälle rajoituksen, eikö?Ajansäästö asutuskeskusten syöttöliikenteessä on esim 60 kmh nopeudessa verrattuna 100 kmh nopeuteen niin pieni, että säästöajalla ei ehdi edes kahvikuppia tyhjentää.
Sikäli kaahaaminen ja ohittelu ja turha kaistanvaihtelu ovatkin vain kiusantekoa niitä kohtaan, jotka haluavat rentoutua työpäivän päätyttyä joustavan liikenteen mukana.
Sitten kun matka pitenee, toki nopeudetkin harvenevan liikenteen vuoksi kasvavat.
Tutkittu tosiasiahan oli että 60 kmh nopeudella tie vetää eniten ajoneuvoja aikayksikköa kohti! - Sohvatiikeri
Kairakettu kirjoitti:
Joo, totta on, että tuo reitti on enimmäkseen ärsyttävää 80:n aluetta, kolme lyhyttä satasen pätkää, 60:n ja 40:n alueita myös (taajamat), sekä tietysti risteysalueita, joihin joutuu joskus pysähtymäänkin.
Nuo mahtuu tuon matkan hiukan vajaan 600 km:n osuudelle, josta on ajoaikani tiedossa. Jos rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus olisi tuolla matkalla n. 70 km/h, niin aikaa kuluisi 8 h 29 min. Ajoin sen kuudessa tunnissa aika helposti, se menee puoli tuntia allekin, mutta nyt oli hiukan liukasta. Aikasäästöä tuli siis lähes 2,5 tuntia ja toisella 600 km:n pätkällä saman verran lisää. 200 km oli sitten sellaista ajoa, jolla ei juurikaan säästöjä päässyt ehkä kertymän, vähän kuitenkin, joten n. 5 h/päivä säästyi ajosta muihin puuhiin.
Ajan yleensä nuo pitkät välimatkat hiljaisen liikenteen aikoina, enkä tee riskiohituksia. Jossain mennään vain hiukan yli rajoituksen, jossain reilusti yli ja silloin ollaan valppaana, minä ja elektroniikka.Yli satasen keskinopeus tiellä, jossa on 60:n ja 40:n rajoituksia, on todella kova. En epäile, en sitä tarkoita.
- Sohvatiikeri
Höphöp kirjoitti:
Ajansäästö asutuskeskusten syöttöliikenteessä on esim 60 kmh nopeudessa verrattuna 100 kmh nopeuteen niin pieni, että säästöajalla ei ehdi edes kahvikuppia tyhjentää.
Sikäli kaahaaminen ja ohittelu ja turha kaistanvaihtelu ovatkin vain kiusantekoa niitä kohtaan, jotka haluavat rentoutua työpäivän päätyttyä joustavan liikenteen mukana.
Sitten kun matka pitenee, toki nopeudetkin harvenevan liikenteen vuoksi kasvavat.
Tutkittu tosiasiahan oli että 60 kmh nopeudella tie vetää eniten ajoneuvoja aikayksikköa kohti!Niin on kuin sanoit.
- On todella
outo asenne liikenteeseen,vai keksitkö ihan lämpimiksesi noita tarinoita ?
- HöpHöp
Sohvatiikeri kirjoitti:
Niin on kuin sanoit.
Tuo laskennallinen aika pätee vain jos tiellä ei ole ketään muita jarruna.
Yhtenäisessä jonossa ajellessa erotus kapenee todella mitättömäksi. Sohvatiikeri kirjoitti:
Yli satasen keskinopeus tiellä, jossa on 60:n ja 40:n rajoituksia, on todella kova. En epäile, en sitä tarkoita.
Olen vain tottunut reippaaseen ajotapaan ilman stressiä turhia pysähdyksiä vältellen. Taajamat ajan maltillisesti, sillä ne ovat niin lyhyitä pätkiä, että niillä ei juurikaan aikaa voita edes kovillakaan nopeuksilla.
Ne 80:n alueet on kesäisin pääosin satasen rajoituksilla ja niillä minä ajan reiluakin ylinopeutta. Aina on kuitenkin joku, joka ajaa lujempaa, niin oli eilenkin yksi, ajoi ensin hitaasti ja kun olin ohittanut, niin innostui jostain syystä ja ajoi vuorostaan ohi, eikä hetken kuluttua sen jälkeen enää näkynyt suorillakaan.
Nelostie pohjoisessa oli illalla ennen kymmentä poikkeuksellisen hiljainen, en muista milloin viimeksi olisin siellä ajanut 10-15 min. näkemättä muuta liikennettä siihen aikaan.On todella kirjoitti:
outo asenne liikenteeseen,vai keksitkö ihan lämpimiksesi noita tarinoita ?
Kyllä se outo asenne on niillä liian alhaisten rajoitusten asettajilla, sekä niillä "lähde aikaisemmin" -höpöttäjillä.
Ei ollut tarina.- Kallonkutistaja
Mikä mielestäsi olisi se minimipäivämatka, jolla saavuttaisi merkittävää aikasäästöä. Onko 1400 vai 140km lähempänä? Ajomääräsi on kuitenkin sen verran poikkeava, että siihen verrattuna harvat saisivat merkittävää ajansäästöä pelkästään nopeutta nostamalla. Entä mikä automäärä olisi vilkasliikenteisen tien raja?
Kallonkutistaja kirjoitti:
Mikä mielestäsi olisi se minimipäivämatka, jolla saavuttaisi merkittävää aikasäästöä. Onko 1400 vai 140km lähempänä? Ajomääräsi on kuitenkin sen verran poikkeava, että siihen verrattuna harvat saisivat merkittävää ajansäästöä pelkästään nopeutta nostamalla. Entä mikä automäärä olisi vilkasliikenteisen tien raja?
Vaikea noihin on täsmällisiä vastauksia antaa, mutta kyllähän niitä aikasäästöjä kertyy lyhyistäkin matkoista, kun kaikki lasketaan yhteen. Miksi muuten junakin kiihdyttää 140:n nopeuteen, vaikka joutuu kohta pysähtymään seuraavalla asemalla?
Kyllä tuolla maantiellä joskus roikkuu kannoilla muitakin samaan suuntaan kulkijoita pitkiäkin matkoja, että en nyt tiedä onko ajomääräni hirveän poikkeava. 100 000 km/v, kai sen moni muukin ajaa?
Vilkasliikenteinen on kohdallani vain näköhavaintoihin perustuva, en viitsi ryhtyä laskemaan.- en ymmärrä
Kairakettu kirjoitti:
Vaikea noihin on täsmällisiä vastauksia antaa, mutta kyllähän niitä aikasäästöjä kertyy lyhyistäkin matkoista, kun kaikki lasketaan yhteen. Miksi muuten junakin kiihdyttää 140:n nopeuteen, vaikka joutuu kohta pysähtymään seuraavalla asemalla?
Kyllä tuolla maantiellä joskus roikkuu kannoilla muitakin samaan suuntaan kulkijoita pitkiäkin matkoja, että en nyt tiedä onko ajomääräni hirveän poikkeava. 100 000 km/v, kai sen moni muukin ajaa?
Vilkasliikenteinen on kohdallani vain näköhavaintoihin perustuva, en viitsi ryhtyä laskemaan.Eihän niitä päivässä säästettyjä minuuttia tai kahta voi sivuun kerätä ja käyttää kertynyttä aikasäästöä joskus myöhemmin: joku perusteli ohitteluaan ruuhkaliikenteessä esim. kuukaudessa "säästämällään" ajalla tällä logiikalla.
en ymmärrä kirjoitti:
Eihän niitä päivässä säästettyjä minuuttia tai kahta voi sivuun kerätä ja käyttää kertynyttä aikasäästöä joskus myöhemmin: joku perusteli ohitteluaan ruuhkaliikenteessä esim. kuukaudessa "säästämällään" ajalla tällä logiikalla.
Jos minä ajan jonkin lyhyen pätkän nopeasti ja säästän pari minuuttia, niin seuraavalle pätkälle pääsen lähtemään joko ajoissa, tai hiukan aikaisemmin ja joskus jopa myöhässä (jos palaveri venähtää). Se pari minuuttia voi kuitenkin auttaa asiaa sillä tavalla, että jos olen jatkuvasti sen pari minuuttia hitaampi, niin päivästä tulee pitkä.
- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Vaikea noihin on täsmällisiä vastauksia antaa, mutta kyllähän niitä aikasäästöjä kertyy lyhyistäkin matkoista, kun kaikki lasketaan yhteen. Miksi muuten junakin kiihdyttää 140:n nopeuteen, vaikka joutuu kohta pysähtymään seuraavalla asemalla?
Kyllä tuolla maantiellä joskus roikkuu kannoilla muitakin samaan suuntaan kulkijoita pitkiäkin matkoja, että en nyt tiedä onko ajomääräni hirveän poikkeava. 100 000 km/v, kai sen moni muukin ajaa?
Vilkasliikenteinen on kohdallani vain näköhavaintoihin perustuva, en viitsi ryhtyä laskemaan.Aivan. Jos sinäkin ajaisit joka päivä 1400km ja viitenä päivänä viikossa, niin vuoden ajot, 100tkm, olisivat kasassa alle viidessätoista viikossa. Ja loppuvuosi, 37 viikkoa, olisi vapaata. :)
Junat kiihdyttävät sen takia, että niillä on aikataulut, jotka ilmoitetaan matkustajille papereissa ja netissä. Liekö jonkinlainen energian keräyssysteemi jarrutuksissa, joten kiihdytyksen kulut eivät edes kohoa kovin korkealle?
100tkm ajaa varmaan moni muukin, vaikka lasketaan ammattikuljettajatkin pois. Noita 1400km:n päivämatkoja taitaa harvempi harrastaa. Kallonkutistaja kirjoitti:
Aivan. Jos sinäkin ajaisit joka päivä 1400km ja viitenä päivänä viikossa, niin vuoden ajot, 100tkm, olisivat kasassa alle viidessätoista viikossa. Ja loppuvuosi, 37 viikkoa, olisi vapaata. :)
Junat kiihdyttävät sen takia, että niillä on aikataulut, jotka ilmoitetaan matkustajille papereissa ja netissä. Liekö jonkinlainen energian keräyssysteemi jarrutuksissa, joten kiihdytyksen kulut eivät edes kohoa kovin korkealle?
100tkm ajaa varmaan moni muukin, vaikka lasketaan ammattikuljettajatkin pois. Noita 1400km:n päivämatkoja taitaa harvempi harrastaa.Enpä kuitenkaan tiedä, kumpi olis rankempaa, viidentoista viikon ajaminen, vaiko 37 viikon joutenolo? Heh.
"Junat kiihdyttävät sen takia, että niillä on aikataulut..."
Aikataulut voi olla autoilijoillakin.
"Noita 1400km:n päivämatkoja taitaa harvempi harrastaa."
Joo, voi olla, että 1400 km:n päivämatkoja ei kovin moni harrasta, mutta minä kyllä olen harrastanut jo kauan, joskus lähes 2000 km:n päivämatkojakin, mutta ne jää onneksi nyt vähemmälle. Aamulla kuitenkin taas 6.30 kahden päivän päivämatkoille, pitäähän sitä viikottaiset kilometrit saada täyteen ja ylitettyäkin, jotta tuo 100tkm/v toteutuu.- vaikea saavuttaa.
Kairakettu kirjoitti:
Olen vain tottunut reippaaseen ajotapaan ilman stressiä turhia pysähdyksiä vältellen. Taajamat ajan maltillisesti, sillä ne ovat niin lyhyitä pätkiä, että niillä ei juurikaan aikaa voita edes kovillakaan nopeuksilla.
Ne 80:n alueet on kesäisin pääosin satasen rajoituksilla ja niillä minä ajan reiluakin ylinopeutta. Aina on kuitenkin joku, joka ajaa lujempaa, niin oli eilenkin yksi, ajoi ensin hitaasti ja kun olin ohittanut, niin innostui jostain syystä ja ajoi vuorostaan ohi, eikä hetken kuluttua sen jälkeen enää näkynyt suorillakaan.
Nelostie pohjoisessa oli illalla ennen kymmentä poikkeuksellisen hiljainen, en muista milloin viimeksi olisin siellä ajanut 10-15 min. näkemättä muuta liikennettä siihen aikaan.Käytännössä satasen keskinopeus on työlästä saavuttaa. Muutamilla lapin reissuilla on tullut kokeiltua sitä esim. Jyväskylä-Oulu välillä. Viisarin pitää olla siinä 120 kohdalla (tod. 115) koko ajan vapailla pätkillä että saadaan eliminoitua hidastavat nopeusrajoitukset ja niiden mukaan seilaavat kanssakulkijat. Lisäksi olen usein vielä syönyt välipalat ajaessani, jos todella aikoo saavuttaa em keskinopeuden. Mutta kyllä se onnistuu tasaisesti kiiruhtaen, ei tarvittse töytäillä.
Moottoripyörällä pääsisi vielä hieman ripeämmin kuin meikän tavallisella perheautolla.
Mutta paljonko tulee takkiin bensa ja rengaskuluissa ja hermoissa.
Kymenlaakson miehillä on mökki siellä Ivalon Veskoniemessä, joten pakettiautolla pitää jo lähteä 04 aikaan että ehtii perille ennen iltahämärää. Kanssaihmiset huomioon ottavalle kiireiselle suositan samaa käytäntöä, eli lähde ajoissa niin ei tarvi hampaat irvessä ajaa. - Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Enpä kuitenkaan tiedä, kumpi olis rankempaa, viidentoista viikon ajaminen, vaiko 37 viikon joutenolo? Heh.
"Junat kiihdyttävät sen takia, että niillä on aikataulut..."
Aikataulut voi olla autoilijoillakin.
"Noita 1400km:n päivämatkoja taitaa harvempi harrastaa."
Joo, voi olla, että 1400 km:n päivämatkoja ei kovin moni harrasta, mutta minä kyllä olen harrastanut jo kauan, joskus lähes 2000 km:n päivämatkojakin, mutta ne jää onneksi nyt vähemmälle. Aamulla kuitenkin taas 6.30 kahden päivän päivämatkoille, pitäähän sitä viikottaiset kilometrit saada täyteen ja ylitettyäkin, jotta tuo 100tkm/v toteutuu."Enpä kuitenkaan tiedä, kumpi olis rankempaa, viidentoista viikon ajaminen, vaiko 37 viikon joutenolo?"
Joka tapauksessahan siitä ajamisesta jää vuosittain sitä "joutenoloa" yhteenlaskettuna tuo 37 viikkoa, jos ei vuodessa aja enempää kuin 100tkm. Ja tuohon "joutenoloon" ilmeisesti sitä aikaa juuri säästät ajamalla nopeammin?
- fdssd
kuka nyt sen takia ajaa kovaa että siinä säästäisi aikaa. Ihmiset ajaa kovaa, koska se on hauskempaa. Jos ajaa rajotusten mukaan, niin ihan sama vaikka menisi bussilla.
- tarkoitus
oli ketjua aloittaakaan väittämällä, ettei kovaa ajaminen olisi hauskaa. Moni ruuhkassa ohitteleva vain perustelee poukkoiluaan ajansäästöllä, joka on jo todettu olemattomaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.33012392Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei941913- 921703
- 831643
- 951149
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te421126Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73947Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21943Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e252929Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi24852