Olimme hiihtämässä tänään illansuussa E-Suomessa aika kaukana asutuksesta auraamattomia tienpohjia ja polkuja pitkin. Meitä oli kaksi ihmistä ja neljä koiraa(ei metsäsätys). Kun pysähdyimme syömään eväitä, alkoi lähistöltä kuulua kimakkaa haukkumisen tapaista ääntelyä, johon koirat reagoivat voimakkaasti, saimme ne kuitenkin hallintaan. Kun jatkoimme hiihtoa niin noin 20 minuutin kuluttua kimakka ääntely alkoi jälleen ja tuntui kiertävän meitä, kunnes se sitten katosi.Mielestämme se ei kuitenkaan ollut aivan koiran ääntelyä vaan jotain muuta. Voiko susi houkutella näin koiria pois laumasta? Jos jollain on tietoa niin kommentoikaa nopeasti!
Mikä ääntelee..
6
5613
Vastaukset
- kettupas
repolainenpas.
- joppe
Ääntelijä on ollut kettu. Sen ääntely on venytettyä haukahtelua muistuttavaa, melko kimeää ja ikäänkuin parkuvaa.
Ketulla alkaa tähän vuodenaikaan viritä kiimakäyttäytyminen, mihin kuuluu myöskin ääntely.
Suden suhteen et voi erehtyä -se hyytää veret, eikä kaihomielisessä alkukantaisuudessaan jätä kuulijalle arvailun sijaa äänen aiheuttajasta.- ihmettelenpä
Kiitos kommenteista. Mukana oli nuori tyttökoira, jolta alkaa pian ensimmäinen juoksu. En vain koskaan ole vastaavaa kuullut, vaikka metsissä paljon liikunkin.
- poksista
ihmettelenpä kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Mukana oli nuori tyttökoira, jolta alkaa pian ensimmäinen juoksu. En vain koskaan ole vastaavaa kuullut, vaikka metsissä paljon liikunkin.
..voit kuulla ketun haukahtelevan, niillä on tähän aikaan vuodesta kiima-aika. Niinpä urokset kuuluttelevat mahdollisuuksiaan pitkin päivääkin.
Olen itse tavannut kevätiltaisin joka vuosi samaa ääntelyä, kimeähköä haukahtelua, joka useimmiten toistuu lyhyin väliajoin. Haukkuja tulee ehkä yhdestä korkeintaan kolmeen tai neljään samalla kertaa, sitten pikku tauko ja uudet haukut.
Kettu-uroksia saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa houkutella lähemmäksikin, jos vain osaisi haukahdella kuten kettu. Liekö naarasketuilla oma ääntelytapansa, en ole perehtynyt niin paljon kettujen sielunelämään, että osaisin sanoa haukahteleeko tällä kertaa naaras- vai uroskettu. - Dallezet
poksista kirjoitti:
..voit kuulla ketun haukahtelevan, niillä on tähän aikaan vuodesta kiima-aika. Niinpä urokset kuuluttelevat mahdollisuuksiaan pitkin päivääkin.
Olen itse tavannut kevätiltaisin joka vuosi samaa ääntelyä, kimeähköä haukahtelua, joka useimmiten toistuu lyhyin väliajoin. Haukkuja tulee ehkä yhdestä korkeintaan kolmeen tai neljään samalla kertaa, sitten pikku tauko ja uudet haukut.
Kettu-uroksia saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa houkutella lähemmäksikin, jos vain osaisi haukahdella kuten kettu. Liekö naarasketuilla oma ääntelytapansa, en ole perehtynyt niin paljon kettujen sielunelämään, että osaisin sanoa haukahteleeko tällä kertaa naaras- vai uroskettu.No mikä se tällä ketulla oli... Puolenyön aikaan kettu istuu hevosten laitumella ja huutaa: "Vää, Vää, Vää" niin kovaa, että kuuluu sisälle asti. Kettu asustelee tässä jossain lähimailla (ja esim. hevoset eivät siitä välitä mitään, ei edes varsalliset emätammat), sen voi nähdä melkein päivittäin pellolla myyräjahdissa. Nyt kuitenkin ihmetyttää, mitä se illalla huusi? Menin katsomaan, se päästi n. 30 metrin etäisyydelle ennen kuin lähti karkuun ja lähtiessään piti vikisevää, jyrsijämäistä (närkästynyttä?) ääntä. Jonkin ajan kuluttua se palasi, mutta koira sen silloin hoksasi ja ajoi metsään.
Oliko kyseessä äitikettu, joka huusi pentuja, vai mikä? Kiima-aika ei näin heinkuussa voi kai olla kyseessä.
Ihme repo, istuu ja huutelee ja katsoo mua kuin halpaa makkara! Hieno otus, silti.
- petterti
Kettu haukahtelee erikoisella äänellä.Illan hämärtyessä kuuluu yskintää ja aamuvarhaisella tapaa joskus.Rahisee kuin äänipaineessa oleva koira.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748