Ostin kameran: Sony dsc-r1. Kamera nyt tulee pikkuhiljalleen tutuks, mut toi muistikortti jonka ostin siihen mukaan, myyjän suosituksesta on minulle täysin utopiaa.
Se on joku CF-kortti / Paketissa luki jotain... COMPACT VAULT 5 gb Kyseinen kortti on aika kookas edellisiin muistikorteihin nähden, ja ohjeissa luki, että kyseistä muistikorttia ei suositella käytettävän alle -5 asteen pakkasissa, eikä saisi altistaa koville tärähdyksille. Jos nyt luin tuota kameran ohjekirjaa oikein, niin kyseiselle kortille mahtuisi parhaimmalla reilun 10 mp tarkuudella lähes tuhat kuvaa...( pitääkö paikaansa ) ???
olisin ollut kiinnostunut mihin tämän muistikortin tekniikka perustuu, onko siellä sisällä joku mikrosiru vai jonkinlainen pyörivälevy, johon sitten nuo kuvat tallentuvat.
myös hinta kiinnostaa, mitä noista korteista muualla maksetaan. Itse maksoin Helsingin Kämpp galleriassa 249 euroa. todennäköisesti tuo on hieman korkeampi hinta siitä, mitä muualla siitä pyydetään. Myös kaikki muu tieto kiinostaa kyseisestä kortista, kuinka kauan tämä kortti malli on ollut käytössä kameroissa ja miten ovat toimineet pitemmän päälle käytössä... ym ym ym
Kiitos asiallisista vastauksista.
Muistikortti kysymys
5
4557
Vastaukset
- hmmm
En olisi myynyt ihan noin isoa korttia. Itse olen reissun päällä käyttänyt yhdelle CD:lle mahtuvia kortteja. Niitä on minulla useita mukana ja niin yhden kortin toimintahäiriö ei tuhoa koko settiä.
Korteilla voi tosiaan olla toimintahäiriöitä, esim. kosteus lämpötilavaihtelut on niille myrkkyä.
Kotosalla kannattaa tyhjennellä moinen vekotin jo ennen täyttymistään, vaikka kotioloissa noita toimintahäiriöitä tuskin esiintyykään..
Kannattaa muistaa, että kauppiaalle on ihan turha esittää vaatimuksia kortilla olleiden kuvien arvosta. Vastuu rajoittuu itse korttiin ja sen korvaamiseen. - Talletusmedia
Tarkoitat siis tätä.
http://www.sony.net/Products/Media/Compactvault/
Sonyn oma tekele.
Kyseessä on Compact Flash kortin kokoinen kovalevy ja siksi se ei kestä iskuja.
Kortille mahtuu tuhansia JPEG-kuvia. RAW-tiedostoja muutama sata.
1-2 Gigan tavallisella CF-kortilla olisit pärjännyt. Sellainen toimii vielä -25 asteen pakkasessa, eikä sisällä liikkuvia osia.
Kameraan käy myös kapeammat Memory stick-kortit.
CF-kortti on yleinen mm. Nikonin ja Canonin systeemikameroissa.
Listaa:
http://www.sony.net/Products/Media/Compactvault/compatibility/index.html
Luultavasti tulee pysymään markkinoilla, koska laajasti käytetty ja suuren kokonsa vuoksi mahdollistaa suuren talletuskapasiteetin.
Hintoja kannattaa katsoa verkkokaupoista. - Iivo
Olen hankkinut R1:seen (alkuvuodesta) kaksi kortia. Toinen on Sandisk CF Extreme III 2Gtavua
(muistaakseni 129€ TopShotista, tarjous).
Toinen on Sandisk Memory Stick Pro Extreme III 1GTavua (Verkkokauppa.com noin 80€). Kameran kytkintä vaihtamalla on muistia siis ladattuna noin 3Gtavua). Se riittää RAW-modessa ( tarkin JPEG) noin 80 40=120 kuvaa (jaettuna siis kahdelle kortille).
Kuvausnopeus on noin 3sek/kuva. CF:lle ehkä vähan yli, MS:lle ehkä vähän alle (en ole mitannus tarkasti). Katsottu vain, kauanko punainen lamppu palaa. Yhden tiedoston koko on PC:llä noin 12-14Mtavua (10 2MT -10 4MT).
Näppituntuma on ettei nopeammista korteista enää saa juuri lisävauhtia (Sonyn elektroniikka tulee pullonkaulaksi ??). JPEG-kuvien tallennusnopeus on asia erikseen. - Jee
Helpointa on ku Googletat sen. Hinta tällä hetkellä verkkokaupoissa (mitä varmuudella oon nähny) on ollu hivenen päälle 200€. Itekki kattelen tollasta, jos kameran vaihdan compact flashia käyttäväks...
- Janne K
Tässä erittäin hyvä linkki muistikortin ostajalle: http://www.muistikortti.info/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395130Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5131689Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738