http://iltalehti.fi/osastot/autot/200602124095098_au.shtml
"Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen (sd) haluaisi laskea rattijuoppouden rajan tieliikenteessä 0,2 promilleen. Nykyisin rattijuoppouden raja on 0,5 promillea."
Tässä taas esimerkki Liikenneturvan käsittämättömästä ajattelutavasta. Ei mitään järkeä. Jos minä haluan juoda lasin viiniä tai yhden keskioluen ruokatauollani, niin olen RIKOLLINEN ja ansaitsen ankaran tuomion!
Taikka jos teen niinkin hirveän teon, että juon oluen saunassa, ja lähden sen jälkeen hakemaan kaupasta vessapaperia.
V#!tu että ottaa daijuun tämän kaltainen normaalien kansalaisten sorsiminen ja kriminalisointi!
Ruokatuntien pituus tulisi muuttaa 2.5 tuntiin, jos tuo muutos astuu voimaan! Siitä varmaan työnantajat tykkää...
RUOKAOLUEN juojat kuriin!!!
97
4247
Vastaukset
- juuva
jos pittee ajjoo,heleppo homma.
- unohtua
mikäs työpaikka se semmonen on jossa suap olla promilleja veressä,et taija töissä ollakkaa.
- ja riittää
viina on viisasten juoma eikä se kuulu liikenteeseen.leiki muilla jutuilla mut liikentees et ole yksin ja viinat pois.kasva aikuiseksi
Minulla on ollut tapana juoda toisinaan se olutpullollinen ajaessanikin ja siitäkin pitäisi sitten luopua, ei tule mitään. Kyllä se rajan lasku pitäisi olla tapauskohtainen ja rattijuopumuksiin syyllistyneille nolla.
- The Rat
Nykyinen raja on suurin piirtein paikallaan. Tutkimusten mukaanhan yhden annoksen juominen vain parantaa ajosuoritusta - joskin useamman juominen heikentää sitä sitten aika nopeasti...
Ja puhetta on ollut veneilykaljojenkin määrän tiputtamisesta. Mitäs järkeä siinä sitten on? Autolla minä vielä sen ymmärrän, mutta että veneellä jolla toheloidessa yleensä ainut kärsijä on itsekunnioitus ja vakuutusyhtiö (pelleilyveneet asia erikseen). Jos minä nyt päästelen 10-15 solmua tuolla avomerellä niin eihän siitä tule mitään jos ei saa olutta siemailla siinä samalla kauniina kesäpäivänä... - Auto--Antero
Kommari taas asialla. "Liikenne- ja viestintäterroristi Susanna Huovinen (sd)" Haluaa miinoittaa kansalaisten ruokatunnit! On se vaan perseestä kun syömisestäkin pitää tehdä rikollista. En KOSKAAN JUO MAITOA!!! PERRKELE !!! Tsekkiläinen on VAKIO!!!
- uhoat
mikset pyri eduskuntaan, jospa ne Halmeelta vapautuvat hörhöäänet tulis vaikka sulle (sittenhän pääset ite laatimaan lakeja).
- praise the lord
ku nainen laitettu väärälle pallille.hyssälästä ottaa hyvin mallia.kielletään ja rajotetaan vaan kaikki.kohta lyhyempi lista luetella et mitä saa tehä.sit voijaakii myydä tää maa vaikka ruotsiin.
- näitä
tyyppejä riittää; jos otetaan, ei ajeta ja jos raja on annettu, siinä pysytään (sut ja sun kaltaiset voitas vaikka myydä/lahjoittaa Venäjälle).
- raja....
näitä kirjoitti:
tyyppejä riittää; jos otetaan, ei ajeta ja jos raja on annettu, siinä pysytään (sut ja sun kaltaiset voitas vaikka myydä/lahjoittaa Venäjälle).
0.5 on sopiva.
Kuinka monta onnettomuutta tiedät ajetun välillä 0.2-0.5?
Jos yhden kaljan ottaneiden takia poliisit kärräävät autoilijoita verikokeeseen (jolloin ratsia keskeytyy/lopetetaan kun poliisit loppuvat), pienenee törkeiden tapausten kiinnijäämisriski ja he ovat liikenteelle oikeasti vaarallisia.
- on paras
kun ei kerran muute osata olla ryyppäämättä,myös veneille,ja turpiin vielä kaupanpäälle ja pamppua.
- Auto--Antero
Sulle sopii mulle ei. Pari paukkua vedän aina kun lähden liikenteesen. Saa semmoisen pikku uhon päälle ja pujottelu nysvärikeilojen välissä vilkastuu...
- jotain asiaakin,
vai eikö oo muuta tekemistä?
- utelias
Voisitko myös kertoa meille sen mekanismin, jolla nollan promillen raja vaikuttaa niihin, jotka ajelevat liikenteessä vähintään puolentoista kahden promillen humalassa? Heidän käyttäytymisensä ei muutu, vaikka raja vietäisiin miinuspuolelle.
Suomen lainsäädännössä suositaan näköjään vanhaa armeijakäytäntöä, että jos joku töppää, kenelläkään ei ole enää kivaa. Se vain ihmetyttää, miten armeijan käymättömät naisministerit ovat näin tavattoman hyvin perillä käytännöstä. - poju
Auto--Antero kirjoitti:
Sulle sopii mulle ei. Pari paukkua vedän aina kun lähden liikenteesen. Saa semmoisen pikku uhon päälle ja pujottelu nysvärikeilojen välissä vilkastuu...
kehuskelee rikkovansa lakia. (eiköhän tuo sunkin käyttämäs osoite saada hakkeroitua)
- gffgfgd
Heh. Paska laki -en noudata.
- jos/kun jäät
kiinni.
- JJJ
Ei tuo poista todellisia rattijuoppoja liikenteen seasta minnekään.
Minä kannattaisin tuota ideaa niin, että nuorilla kuljettajilla, eli 1-vaiheen kortillisilla olisi tuo 0,2 promillen raja.- Elmeri
Lisäksi, jos promillerajaa lasketaan, niin se ei muuta törkeiden rattijuopumusten (>1,2 P) määrää mihinkään suuntaan. Kuinkakohan monta onnettomuutta on sattunut sen takia, että kuljettajalla oli 0,2 - 0,5 promillea etanolia veressä? Tuskinpa tämä mikään suuri ongelmaryhmä on, kun ihmiset osaavat kolaroida ihan puhtailla nollillakin.
Sitäpaitsi kuka niitä ihmisiä tuolla enää puhalluttaa, kun tiet on tukittu täyteen VITUN kameroita ja kamera-autoja, ja poliisit on vedetty sisätiloihin leikkimään valokuvilla!! Ostan kesällä 'tonnisatasen', ja menen KEULIMAAN joka ikiselle kameratolpalle 250km/h. Kuvatkaa kytät ihan rauhassa temppujani. Saatte hienon kollaasin siitä.
Haiskahtaa rahastustempaukselta taas tämä rajojen lasketteleminen. Ja koko prosessi kuluttaa taas helvetisti rahaa, aikaa ja resursseja, kun voitaisiin pohtia vaikka leveäkaistateiden rakentaista ympäri koko Suomen tai jotain muuta JÄRKEVÄÄ!!
Kiitos Liikenneturva.
(Kuvittele keskarin kuva tähän) - Kallonkutistaja
Vaikka rattijuoppo ja rattijuoppo tuntuvat olevan sama sana, niin eihän se aina tarkoita samaa.
Samalla logiikalla voisi sanoa, että moottoriteiden rakentaminen ei poista yhtään rattijuoppoa liikenteestä. Joten moottoriteitä ei kannata rakentaa?
Eli eihän rajan laskulla olla poistamassa niitä rapapjuoppoja liikenteestä, vaan pääasiassa niitä, jotka lähtevät liikenteeseen laskien, että eihän pari kaljaa enää nosta lukemia liian suuriksi. Kuitenkin yllättävän moni "pari kaljaa" ottanut puhaltaa yli promillenkin lukemia. Erikoista, kun ne "pari kaljaa" oli lisäksi otettu jo edellisiltana.
Ja niille rapajuopoille on olemassa omat keinonsa. - The Rat
Kallonkutistaja kirjoitti:
Vaikka rattijuoppo ja rattijuoppo tuntuvat olevan sama sana, niin eihän se aina tarkoita samaa.
Samalla logiikalla voisi sanoa, että moottoriteiden rakentaminen ei poista yhtään rattijuoppoa liikenteestä. Joten moottoriteitä ei kannata rakentaa?
Eli eihän rajan laskulla olla poistamassa niitä rapapjuoppoja liikenteestä, vaan pääasiassa niitä, jotka lähtevät liikenteeseen laskien, että eihän pari kaljaa enää nosta lukemia liian suuriksi. Kuitenkin yllättävän moni "pari kaljaa" ottanut puhaltaa yli promillenkin lukemia. Erikoista, kun ne "pari kaljaa" oli lisäksi otettu jo edellisiltana.
Ja niille rapajuopoille on olemassa omat keinonsa.Jos minä lasken ettei enää ole alkoholia veressä edellisen illan jäljiltä, niin ei se muutu miksikään siitä onko raja 0,2 vai 0,5. Sitä varten on mittari kotona (ja ihan paska laite onkin muuten).
Jos siis ongelma ei ole (ja tutkitusti se ei ole) alle 0,5 promillen ajajat, niin miksi heitä/meitä sitten pitää rangaista? - Vieläkin ikävämpi tyyppi
The Rat kirjoitti:
Jos minä lasken ettei enää ole alkoholia veressä edellisen illan jäljiltä, niin ei se muutu miksikään siitä onko raja 0,2 vai 0,5. Sitä varten on mittari kotona (ja ihan paska laite onkin muuten).
Jos siis ongelma ei ole (ja tutkitusti se ei ole) alle 0,5 promillen ajajat, niin miksi heitä/meitä sitten pitää rangaista?Poliitikkojen tulee ennen vaaleja olla ratkaisevinaan esillä olevia ongelmia. Kuten fiksu poliitikko tietää, todellisten ongelmien ratkaisu on vaikeaa ja usein jopa mahdotonta, siksi tyydytään tehtyjen näennäisongelmien ratkontaan.
Poliitikko vähät välittää siitä, että todelliset ongelmat näistä "ratkaisuista" vain pahenevat. Onpahan saatu julkisuutta ja vaalipuheisiin oman kehun aihetta. - Kallonkutistaja
The Rat kirjoitti:
Jos minä lasken ettei enää ole alkoholia veressä edellisen illan jäljiltä, niin ei se muutu miksikään siitä onko raja 0,2 vai 0,5. Sitä varten on mittari kotona (ja ihan paska laite onkin muuten).
Jos siis ongelma ei ole (ja tutkitusti se ei ole) alle 0,5 promillen ajajat, niin miksi heitä/meitä sitten pitää rangaista?Niin ei se sinun kohdalla auta. Mutta monet laskevat rajan olevan 0,5:ssä eikä nollassa kuten esim. sinä lasket.
- The Rat
Niin ei se sinun kohdalla auta. Mutta monet laskevat rajan olevan 0,5:ssä eikä nollassa kuten esim. sinä lasket.
Laskenta ei ole niin tarkkaa. Maksa kun polttaa tilanteesta riippuen ihan eri tavalla sitä alkoholia...
Sitä varten on se mittari... :) - Kallonkutistaja
The Rat kirjoitti:
Laskenta ei ole niin tarkkaa. Maksa kun polttaa tilanteesta riippuen ihan eri tavalla sitä alkoholia...
Sitä varten on se mittari... :)"Laskenta ei ole niin tarkkaa."
Siksi siitä ilmeisesti halutaankin kokonaan eroon?
Maksa polttaa alkoholia hyvinkin vakionopeudella.
Noita "tarkkuusalkometrejähän" onkin melkein kaikilla. Harvoissa taitaa tosin tarkkuus olla tuota 0,2:ta. - The Rat
"Laskenta ei ole niin tarkkaa."
Siksi siitä ilmeisesti halutaankin kokonaan eroon?
Maksa polttaa alkoholia hyvinkin vakionopeudella.
Noita "tarkkuusalkometrejähän" onkin melkein kaikilla. Harvoissa taitaa tosin tarkkuus olla tuota 0,2:ta.OK, maksa polttaa alkoholia vakionopeudella...
Mutta alkoholi imeytyy vereen varsin vaihtelevasti. Esimerkiksi raskaan aterian päälle juotuna alkoholi imeytyy eri tavalla kuin muuten... :)
Monet muuten laskevat maksanpolttoa juomisen lopettamisesta lähtien, mikä nyt on ainakin turvallinen tapa... Itse tietysti lasken (jos lasken - huvinvuoksi joskus) juomisen aloittamisesta alkaen...
Mittarit ovat muuten vitsi. Testasin omaa uutenavuotena juotuani noin kuusi pulloa olutta. Näytti nollaa. Hengitysilmassa olisi luullut olevan lähemmäs viisi promillea siinä vaiheessa (siis juuri lopettanut olutpullon)...
Että se niistä laitteista.
- himo!
Se on kummallista että autoilija ei malta olla lainkaan koskematta ennen ajoon lähtöä alkoholiin. Mistä se johtuu? Onko alkoholisoituminen edennyt jo niin pitkälle että suu napsaa aina vaan? Tämä ilmiö on nykyään lisääntynyt selvästi. Ihmisten otteissa näkyy MINÄ MINÄ MINÄ eli MINULLE kalja suuhun ja viis muusta.
Fakta on se että varsinkin harvemmin alkoholia nauttivalle yksikin tuoppi tai paukku heikentää ajokykyä, kuten tekee esim.joku rauhoittava lääke (kolmiolääke). Mielestäni liikenteessä pitäisi olla ehdoton nollaraja promilleissa. Se, missä joustoa kaivataan, ovat järjettömien nopeusrajoitusten sakkorajat, mutta alkoholissa ja muissa päihteissa ei saisi tinkiä mukavuuden ja -viinanhaluisten kuskien takia. Nykyrajoilla viestitään selkeästi ettei alkoholin nauttiminen ennen ajamista ole rikos, vaan sallittu juttu. Ja moni kaljaveikko ajattelee että samallahan sitä yhden tuopin sijaan voi ottaa kaksi, kolme, neljä eikun viisi...- ÄIJÄLÄ
Tuohon voi yhtyä täysin rinnoin.Alkoholista ja kaljasta on tullut puolijumala jollekkin kansanosalle, kun taas nopeusrajoitukset mielletään pahimmaksi liikenteen pullonkaulaksi.
Melkoisen uppiniskaista porukaa. Minulle ei kyllä viina ja kalja ole mikään seurustelujuoma, sillä osaan pitää hauskaa ilman kaljaakin.
Usiampi kaverini kyllä ottaa hanakasti ja saan heitä sitten hollata.
Suomalaistenhan sanotaan periytyvän slaavilaisista, kansasta, joka vaelteli aikoinaan volgan latvoilla ja on siis perinyt venäläisten kovan alkoholin käytön.
On tämä niin juoppohullua kansaa, ettei uskoiskaan.
Ei yksinkertaisesti pärjätä, jos ei saa naukkailla joka tilanteessa.
Minun äiti oli karjalasta ja isä pohjolasta. Ja me lapset ollaan sitten karja-pohjolasta.
Äiti oli harras ortodoksi ja isällä vaikutti körttiperimä.
Mutta kannatan nollatoleranssia siitä syystä, koska kun sallitaan pieni määrä alkoholia, eli 0,5 romillea, niin ihmisethän juo vähäsen, mutta eivät osaa vetää rajaa.
Jos raja olisi nolla, ei tarttis juoda ollenkaan,eikä tulis sitten näitä rajan ylityksiä. - The Rat
Fakta on se että alkoholisteja lukuunottamatta yksi annos alkoholia parantaa liikennekäyttäytymistä. Alkoholisteillakin se toimisi, vaan kun ei taida jäädä yhteen...
Voihan se joillakuilla hidastaa refleksejä, tms, mutta sen positiiviset vaikutukset ajoa ja mieltä rauhoittavana tekijänä ovat kuitenkin suuremmat.
Ja tätä on ihan tutkittukin... Ja ei, ei löydy tähän hätään likkiä tutkimukseen. - Auto--Antero
Jos noin mennään, riittää nykyinen rajakin aivan mainiosti, kortti lähtee. Itse olen usein istunut pitkään iltapäivälle tai seuraavaan iltaan juhlapaikalla, odotellen promillien laskua. Kyllä vituttaa kun olo on hyvä, mutta mittarit väittävät toista.
Silloin se suu vasta napsaa, kun pitää kytätä tuntikaupalla jotain viisaria. Usein olo vielä pahenee nollaa lähestyttäessä. Pahassa krapulassa on kurja ajella vaikkei verestä mitään löydykään.
Aivan toinen lukunsa on töiden lomassa ruuan yhteydessä juotu olut tai punkkulasi. Se ei ajoa haittaa pätkääkään, eikä ole todellakaan rikos. Kaikki saatanan tiukkapipot tääläkin vaahtoavat nollarajasta. Että on dorkaa porukkaa.... - Pieni- ja keskisuuri ihminen
On se kumma, miten sikiääkään näitä omasta mielestään ehdottomasti oikeassa olevia, erehtymättömiä yli-ihmisiä vaatimaan mitä mielivaltaisimpia sääntöjä ja rajoituksia muille kansalaisille.
Oikeassa elämässä pitää asioilla olla toleranssia, muuten ollaan lähellä fasistisia ihanteita. Tuo ehdotettu promillerajan lasku 0,2:een tuo mukanaan kohtuuttoman vaatimuksen olla käyttämättä alkoholia esim. edellisenä päivänä/iltana, kun aamulla voi vielä olla jotain mitättömiä rippeitä veressä.
Kyse ei tosiaankaan ole siitä, että pitäisi mahdollistaa autolla ajo suoraan kapakasta kotiin. Toteutuessaan meillä olisi jälleen "massarikollisia" tuottava laki, jonka seurauksena kunnolliset perheeniskät menettäisivät kansalaisoikeutensa.
Kuten on jo monesti todettu, ei alle 0,5:ssä promillessa autoilevat ole tähänkään asti liikennettä vaarantaneet (alkoholin takia), joten lainsäädäntöä ei pidä käyttää pelkästään "viestin välittämiseen". Silloin lakien kunnioitus murenee entisestään.
Pahimmillaan on kuulemma visioitu Lex Karpelan tyyppisestä lainsäädännöstä, jossa 0,2 promillea olisi rangaistavuuden raja, mutta rangaistukseksi riittäisi puhuttelu, tukkapölly tai rikemaksu. TÄLLAISTA LAINSÄÄDÄNTÖÄ EMME TARVITSE ENÄÄ LISÄÄ! LAKIEN ON OLTAVA SELKEITÄ, JOHDONMUKAISIA JA MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN TULKINNANVARAA SISÄLTÄVIÄ. - Elmeri
Pieni- ja keskisuuri ihminen kirjoitti:
On se kumma, miten sikiääkään näitä omasta mielestään ehdottomasti oikeassa olevia, erehtymättömiä yli-ihmisiä vaatimaan mitä mielivaltaisimpia sääntöjä ja rajoituksia muille kansalaisille.
Oikeassa elämässä pitää asioilla olla toleranssia, muuten ollaan lähellä fasistisia ihanteita. Tuo ehdotettu promillerajan lasku 0,2:een tuo mukanaan kohtuuttoman vaatimuksen olla käyttämättä alkoholia esim. edellisenä päivänä/iltana, kun aamulla voi vielä olla jotain mitättömiä rippeitä veressä.
Kyse ei tosiaankaan ole siitä, että pitäisi mahdollistaa autolla ajo suoraan kapakasta kotiin. Toteutuessaan meillä olisi jälleen "massarikollisia" tuottava laki, jonka seurauksena kunnolliset perheeniskät menettäisivät kansalaisoikeutensa.
Kuten on jo monesti todettu, ei alle 0,5:ssä promillessa autoilevat ole tähänkään asti liikennettä vaarantaneet (alkoholin takia), joten lainsäädäntöä ei pidä käyttää pelkästään "viestin välittämiseen". Silloin lakien kunnioitus murenee entisestään.
Pahimmillaan on kuulemma visioitu Lex Karpelan tyyppisestä lainsäädännöstä, jossa 0,2 promillea olisi rangaistavuuden raja, mutta rangaistukseksi riittäisi puhuttelu, tukkapölly tai rikemaksu. TÄLLAISTA LAINSÄÄDÄNTÖÄ EMME TARVITSE ENÄÄ LISÄÄ! LAKIEN ON OLTAVA SELKEITÄ, JOHDONMUKAISIA JA MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN TULKINNANVARAA SISÄLTÄVIÄ.Juuri näin. Täällä moni toitottaa RYYPPÄÄVISTÄ kuljettajista tai rattiJUOPOISTA. Se on heidän oma asiansa, jos eivät ottaa kohtuudella. Minä puhun nyt henkilöistä, jotka ovat nauttineet VAIN yhden annoksen viisasten juomaa ennen ajosuoritusta.
Mutta kuten todettu, niin eduskuntavaalit kolkuttavat ovella, ja ns. näennäisparannuksia on tehtävä koko ajan, kun oikeisiin ongelmiin puuttuminen saattaisi olla haastavaa ja ponnistuksia vaativaa. Jättäisivät vain autoilijat rauhaan. - Laiheliini
Auto--Antero kirjoitti:
Jos noin mennään, riittää nykyinen rajakin aivan mainiosti, kortti lähtee. Itse olen usein istunut pitkään iltapäivälle tai seuraavaan iltaan juhlapaikalla, odotellen promillien laskua. Kyllä vituttaa kun olo on hyvä, mutta mittarit väittävät toista.
Silloin se suu vasta napsaa, kun pitää kytätä tuntikaupalla jotain viisaria. Usein olo vielä pahenee nollaa lähestyttäessä. Pahassa krapulassa on kurja ajella vaikkei verestä mitään löydykään.
Aivan toinen lukunsa on töiden lomassa ruuan yhteydessä juotu olut tai punkkulasi. Se ei ajoa haittaa pätkääkään, eikä ole todellakaan rikos. Kaikki saatanan tiukkapipot tääläkin vaahtoavat nollarajasta. Että on dorkaa porukkaa....Jos selvänä päässä ei liiku mikään, miten yksi ruokaryyppy voisi parantaa vaivan ja lisätä liikettä tai järkeä?
Nollaraja sopii alkoholiisille parhaiten.Ei tarvi mittailla mitään, eikä pelätä suurta puhallusta.
eikä tarvi odottaa metrin nollautumisia vaan voi päästellä HETI AAMUSTA ALKAEN TÄYSILLÄ. - Auto--Antero
Laiheliini kirjoitti:
Jos selvänä päässä ei liiku mikään, miten yksi ruokaryyppy voisi parantaa vaivan ja lisätä liikettä tai järkeä?
Nollaraja sopii alkoholiisille parhaiten.Ei tarvi mittailla mitään, eikä pelätä suurta puhallusta.
eikä tarvi odottaa metrin nollautumisia vaan voi päästellä HETI AAMUSTA ALKAEN TÄYSILLÄ.Ruuhkassa ei tarvitse sitten vaahdota kitapurjeita kojelaudalle. Ruokaryyppykin kuuluu asiaan, jotta jaksaa hyvin iltapäivän puolelle.
Itseasiassa elämä luistaa aina paremmin, kun on siinä 0.5 promillen kieppeillä.
Minulla on aina taskumatti mukana... - näytti tuo
Auto--Antero kirjoitti:
Ruuhkassa ei tarvitse sitten vaahdota kitapurjeita kojelaudalle. Ruokaryyppykin kuuluu asiaan, jotta jaksaa hyvin iltapäivän puolelle.
Itseasiassa elämä luistaa aina paremmin, kun on siinä 0.5 promillen kieppeillä.
Minulla on aina taskumatti mukana...passikuvasikin olevan sen näköinen, ettei sitä selvinpäin viitsi katsoakaan.
- kantaa ottava
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Tuohon voi yhtyä täysin rinnoin.Alkoholista ja kaljasta on tullut puolijumala jollekkin kansanosalle, kun taas nopeusrajoitukset mielletään pahimmaksi liikenteen pullonkaulaksi.
Melkoisen uppiniskaista porukaa. Minulle ei kyllä viina ja kalja ole mikään seurustelujuoma, sillä osaan pitää hauskaa ilman kaljaakin.
Usiampi kaverini kyllä ottaa hanakasti ja saan heitä sitten hollata.
Suomalaistenhan sanotaan periytyvän slaavilaisista, kansasta, joka vaelteli aikoinaan volgan latvoilla ja on siis perinyt venäläisten kovan alkoholin käytön.
On tämä niin juoppohullua kansaa, ettei uskoiskaan.
Ei yksinkertaisesti pärjätä, jos ei saa naukkailla joka tilanteessa.
Minun äiti oli karjalasta ja isä pohjolasta. Ja me lapset ollaan sitten karja-pohjolasta.
Äiti oli harras ortodoksi ja isällä vaikutti körttiperimä.
Mutta kannatan nollatoleranssia siitä syystä, koska kun sallitaan pieni määrä alkoholia, eli 0,5 romillea, niin ihmisethän juo vähäsen, mutta eivät osaa vetää rajaa.
Jos raja olisi nolla, ei tarttis juoda ollenkaan,eikä tulis sitten näitä rajan ylityksiä.Siis ehdottomasti nollatoleranssi ja supertarkat alkometrit käyttöön! On valtava rikos syödä 5 liköörikarkkia ja lähteä samantien ajamaan. Sitä voi sellaisessä örveltämishumalassa tappaa kymmeniä viattomia ihmisiä.
Niin tarkat laitteet otettava käyttöön että jo hengitetyt alkoholihöyryt pienissäkin määrin näkyvät ja näille ihmisille on annettava 10 vuoden ajokielto ja ehdotonta vankeutta! - sinivilkku
kantaa ottava kirjoitti:
Siis ehdottomasti nollatoleranssi ja supertarkat alkometrit käyttöön! On valtava rikos syödä 5 liköörikarkkia ja lähteä samantien ajamaan. Sitä voi sellaisessä örveltämishumalassa tappaa kymmeniä viattomia ihmisiä.
Niin tarkat laitteet otettava käyttöön että jo hengitetyt alkoholihöyryt pienissäkin määrin näkyvät ja näille ihmisille on annettava 10 vuoden ajokielto ja ehdotonta vankeutta!että auto tuomitaan valtiolle menetetyksi ;)
Onhan se kamalaa, että vielä karkkikänniläisiäkin sekoilee teillämme!
- Ikävä tyyppi
Kenen etujen vastaista se on, ettei pikkuhiprakassa saa ajaa? Normaaleilta ihmisiltä onnistuu ihan hyvin se, että jos ottaa, niin ei aja.
- Vieläkin ikävämpi tyyppi
Aivan niin, poliisi laitetaan nyhertämään pikkumaistissa ajavien ja sitsemänkympin perusnopeuden peräti kymmenellä kilometrillä ylittäneiden kanssa. Kun poliisin resursseja ei kuitenkaan lisätä, niin tieliikenteen todelliset ongelmakuskit saavat ajaa entistä vapammin, koska tieliikenteen tosiasiallinen valvonta vähenee.
Miten sitten käy yleiselle lainkunnioitukselle tällaisten päätösten jälkeen, siitä ei sitten kannata puhuakaan. Mutta vaalien alla pitää ministerien ja muiden poliitikkojen yrittää kohottaa profiiliaan maksoi tämä mitä tahansa. - The Rat
Voinhan minä pidättäytyä seksistäkin kolme päivää ennen autolla ajoa, tai lukea viisi sivua puhelinluetteloa...
Mutta miksi? Kun ei se juuri ajosuoritukseen vaikuta...
Onko siis joku oikea syykin sille että minun pitäisi esim. ruoan kanssa juoda viinin sijasta vettä? Minä en nimittäin vedestä erityisemmin pidä. - Ikävä tyyppi
Vieläkin ikävämpi tyyppi kirjoitti:
Aivan niin, poliisi laitetaan nyhertämään pikkumaistissa ajavien ja sitsemänkympin perusnopeuden peräti kymmenellä kilometrillä ylittäneiden kanssa. Kun poliisin resursseja ei kuitenkaan lisätä, niin tieliikenteen todelliset ongelmakuskit saavat ajaa entistä vapammin, koska tieliikenteen tosiasiallinen valvonta vähenee.
Miten sitten käy yleiselle lainkunnioitukselle tällaisten päätösten jälkeen, siitä ei sitten kannata puhuakaan. Mutta vaalien alla pitää ministerien ja muiden poliitikkojen yrittää kohottaa profiiliaan maksoi tämä mitä tahansa.Vai pistetään poliisi metsästämään nimenomaan pikkumaistissa ajavia ja jättämään ongelmakuskit rauhaan? Mistä tuon olet saanut tietää? Mistä lähtien seistemänkymppiä on ollut perusnopeus, ja miksi poliisi puuttuisi vain kymmenen kilometrin ylityksiin?
Onko kirjoituksessasi mitään faktapohjaista, vai onko se vain yksinkertaisen nyhverön rutinaa vailla totuuspohjaa? - Ikävä tyyppi
The Rat kirjoitti:
Voinhan minä pidättäytyä seksistäkin kolme päivää ennen autolla ajoa, tai lukea viisi sivua puhelinluetteloa...
Mutta miksi? Kun ei se juuri ajosuoritukseen vaikuta...
Onko siis joku oikea syykin sille että minun pitäisi esim. ruoan kanssa juoda viinin sijasta vettä? Minä en nimittäin vedestä erityisemmin pidä.Jostain syystä en epäile hetkeäkään, etteikö sinulta onnistuisi kolmen päivän seksistä pidättäytyminen ennen autolla ajoa. Se taitaa käydä kuin itsestään. Voisit kyllä ajaa vielä huomattavasti harvemmin, mikäli et ymmärrä alkoholin vaikutusta ajokykyyn. Seksistä pidättäytimisellä ja puhelinluettelon lukemisella on se yhteinen tekijä, että ne eivät ennen ajamista suoritettuina vaikuta ajokykyyn. Muunmuassa tämä erottaa ne alkoholin nauttimisesta, se nimittäin vaikuttaa.
Nippa nappa nykyisen rajan alle maistissa ajeleva on selkeästi suurempi riskin kuin mitä sama kuski olisi selvin päin ajaessaan. Alkoholi vaikuttaa havainnointiin ja reagointiin. Se on kiistämätön fakta. Vettä sinun ei tarvitse juoda, mutta älä juo viiniäkään jos rattiin olet menossa. - The Rat
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Jostain syystä en epäile hetkeäkään, etteikö sinulta onnistuisi kolmen päivän seksistä pidättäytyminen ennen autolla ajoa. Se taitaa käydä kuin itsestään. Voisit kyllä ajaa vielä huomattavasti harvemmin, mikäli et ymmärrä alkoholin vaikutusta ajokykyyn. Seksistä pidättäytimisellä ja puhelinluettelon lukemisella on se yhteinen tekijä, että ne eivät ennen ajamista suoritettuina vaikuta ajokykyyn. Muunmuassa tämä erottaa ne alkoholin nauttimisesta, se nimittäin vaikuttaa.
Nippa nappa nykyisen rajan alle maistissa ajeleva on selkeästi suurempi riskin kuin mitä sama kuski olisi selvin päin ajaessaan. Alkoholi vaikuttaa havainnointiin ja reagointiin. Se on kiistämätön fakta. Vettä sinun ei tarvitse juoda, mutta älä juo viiniäkään jos rattiin olet menossa.Todellakin.
Tutkimusten mukaan yksi annos alkoholia ennen rattiin nousemista PARANTAA liikenneturvallisuutta.
Matka voi lisääntyneen rauhallisuuden takia kestää pidempään, mutta siitä ei varmaan olla yleisesti huolissaan... Bensakulut ja päästöt todennäköisesti pienenevät.
Alkoholin negatiivinen vaikutus havainnointiin ja reagointiin enemmän kuin kumoutuu rauhoittuneella käytöksellä.
Siis juuri siinä 0,5 promille paikkeilla. Sen jälkeen suunta on kiihtyvällä vauhdilla alaspäin.
Erot eivät ole suuria, mutta kyllä ne tilastoista löytyvät. - Vieläkin ikävämpi tyyppi
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Vai pistetään poliisi metsästämään nimenomaan pikkumaistissa ajavia ja jättämään ongelmakuskit rauhaan? Mistä tuon olet saanut tietää? Mistä lähtien seistemänkymppiä on ollut perusnopeus, ja miksi poliisi puuttuisi vain kymmenen kilometrin ylityksiin?
Onko kirjoituksessasi mitään faktapohjaista, vai onko se vain yksinkertaisen nyhverön rutinaa vailla totuuspohjaa?Sekä perusnopeuden että promillerajan laskeminen on vielä ehdotusasteella, ja toivottavasti ehdotuksiksi jäävätkin. Eikä poliiseja tarvitse laittaa erityisesti kyttäämään pikkumaistissa ajavia tai seitsemänkympin perusnopeuden hiukan ylittäviä, vaan tilanne nyt vain muuttuu sellaiseksi.
Mutta ajatellaanpa ratsiatilannetta: Jos rajoja lasketaan, se tarkoittaa, että kiinni jääneiden määrä välttämättä kasvaa, kun mukaan tulee nykyrajojen ja tiukennettujen rajojen väliin mahtuva joukko. En nimittäin usko, että rajojen lasku olennaisesti muuttaisi ihmisten käyttäytymistä. Jokainen kiinnisaatu "rikollinen" edellyttää ainakin kirjaamis- ja mahdollisesti sakotusprosessin. Näitä poliisipartio pystyy tekemään vain tietyn määrän aikayksikössä. Kun rajoja on kiristetty, mukaan tulee tietysti entistä enemmän sääntöjä vain lievästi rikkoneita. Näin lopputuloksena on se, että säännöistä vähän välittävät saavat ajaa entistä paremmassa rauhassa, kun poliisien resurssit on suunnattu toisarvoiseen puuhasteluun, jolla ei ole liikenteen todellisten ongelmien poistamiseen mitään vaikutusta. Mutta poliitikot voivat tietysti sanoa, että ongelmiin on puututtu. - Ikävä tyyppi
The Rat kirjoitti:
Todellakin.
Tutkimusten mukaan yksi annos alkoholia ennen rattiin nousemista PARANTAA liikenneturvallisuutta.
Matka voi lisääntyneen rauhallisuuden takia kestää pidempään, mutta siitä ei varmaan olla yleisesti huolissaan... Bensakulut ja päästöt todennäköisesti pienenevät.
Alkoholin negatiivinen vaikutus havainnointiin ja reagointiin enemmän kuin kumoutuu rauhoittuneella käytöksellä.
Siis juuri siinä 0,5 promille paikkeilla. Sen jälkeen suunta on kiihtyvällä vauhdilla alaspäin.
Erot eivät ole suuria, mutta kyllä ne tilastoista löytyvät.Ihmisille, joille autolla ajaminen on pelottava ja ikävä kokemus, voi pienestä alkoholimäärästä olla apua mainitsemallasi tavalla. Raivoaminen ja paniikin partaalla horjuminen ovat epäilemättä vaarallisempia asioita ratin takana kuin pienen alkoholimäärän aiheuttama havainnoinin ja reagoinnin heikkeneminen.
Normaaleihin autoilijoihin nuo sitten eivät pädekään.
Olisko linkkiä tuohon tutkimukseen? - Ikävä tyyppi
Sekä perusnopeuden että promillerajan laskeminen on vielä ehdotusasteella, ja toivottavasti ehdotuksiksi jäävätkin. Eikä poliiseja tarvitse laittaa erityisesti kyttäämään pikkumaistissa ajavia tai seitsemänkympin perusnopeuden hiukan ylittäviä, vaan tilanne nyt vain muuttuu sellaiseksi.
Mutta ajatellaanpa ratsiatilannetta: Jos rajoja lasketaan, se tarkoittaa, että kiinni jääneiden määrä välttämättä kasvaa, kun mukaan tulee nykyrajojen ja tiukennettujen rajojen väliin mahtuva joukko. En nimittäin usko, että rajojen lasku olennaisesti muuttaisi ihmisten käyttäytymistä. Jokainen kiinnisaatu "rikollinen" edellyttää ainakin kirjaamis- ja mahdollisesti sakotusprosessin. Näitä poliisipartio pystyy tekemään vain tietyn määrän aikayksikössä. Kun rajoja on kiristetty, mukaan tulee tietysti entistä enemmän sääntöjä vain lievästi rikkoneita. Näin lopputuloksena on se, että säännöistä vähän välittävät saavat ajaa entistä paremmassa rauhassa, kun poliisien resurssit on suunnattu toisarvoiseen puuhasteluun, jolla ei ole liikenteen todellisten ongelmien poistamiseen mitään vaikutusta. Mutta poliitikot voivat tietysti sanoa, että ongelmiin on puututtu.Jäipäs sinulta monta kysymysta vaille vastausta.
Mutta kuten itsekin kirjoitat, ei valvontaa kohdisteta mitenkään uudelleen. Rajojen muuttuessa kiinni jääneiden määrä kasvaa, mikäli käytös ei muutu. Oli seurauksena sitten kiinni jääneiden määrä tai yleistyvä raitistuminen ratin takana, on suuntaus vain hyvä. Ja pelko pois, yhtään törkeää rattijuoppoa ei jätetä rankaisematta siksi, että piti kirjoittaa sakko 0,3 promillessa ajaneelle.
Sinä tiedät yllättävän paljon asioista, joita ei ole vielä tapahtunut. Kerrotko tämän viikon lottonumeron? Jos se menee oikein, uskon muutkin ennustuksesi. - The Rat
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Ihmisille, joille autolla ajaminen on pelottava ja ikävä kokemus, voi pienestä alkoholimäärästä olla apua mainitsemallasi tavalla. Raivoaminen ja paniikin partaalla horjuminen ovat epäilemättä vaarallisempia asioita ratin takana kuin pienen alkoholimäärän aiheuttama havainnoinin ja reagoinnin heikkeneminen.
Normaaleihin autoilijoihin nuo sitten eivät pädekään.
Olisko linkkiä tuohon tutkimukseen?Ei valitettavasti ole linkkiä.
Mutta kyllähän tuo ihan maalaisjärjellä noin menee. Yksi olut ei oikeasti vaikuta ainakaan itsellä havaittavasti sen paremmin havaintokykyyn kuin reaktioaikaankaan (esim. huonosti nukuttu yö vaikuttaa PALJON enemmän), mutta rauhoittavaa vaikutusta siitä kyllä löytyy...
Muuten, haivaintojeni mukaan suurin osa kuskeista tuolla liikenteessä on joko epävarmoja tai turhan kiireisiä. :)
Sääli ettei poliisi taida kerätä tilastoja "vähäisestä" alkoholin käytöstä - siis niistä tapauksista jolloin mittari värähtää mutta promilleluku on alle 0,5. Siitä kun vertaisi onnettomuuksista kerättyyn vastaavaan tilastoon saataisiin jotain oikeasti merkityksellistä tietoa. - Ikävä tyyppi
The Rat kirjoitti:
Ei valitettavasti ole linkkiä.
Mutta kyllähän tuo ihan maalaisjärjellä noin menee. Yksi olut ei oikeasti vaikuta ainakaan itsellä havaittavasti sen paremmin havaintokykyyn kuin reaktioaikaankaan (esim. huonosti nukuttu yö vaikuttaa PALJON enemmän), mutta rauhoittavaa vaikutusta siitä kyllä löytyy...
Muuten, haivaintojeni mukaan suurin osa kuskeista tuolla liikenteessä on joko epävarmoja tai turhan kiireisiä. :)
Sääli ettei poliisi taida kerätä tilastoja "vähäisestä" alkoholin käytöstä - siis niistä tapauksista jolloin mittari värähtää mutta promilleluku on alle 0,5. Siitä kun vertaisi onnettomuuksista kerättyyn vastaavaan tilastoon saataisiin jotain oikeasti merkityksellistä tietoa.Ensin se oli tutkimus, johon ei ole linkkiä, ja nyt se onkin sitten ihan maalaisjärjellä ja omasta itsestä tehtyihin havaintoihin perustuva pääteltävissä oleva tieto. Olen vakuuttunut.
Hiprakassa ajaminen on sulle selvästikin hyvin tärkeää mutta koita ymmärtää, että kaikki eivät pidä toimintaasi fiksuna. Tuskin edes kovin moni. - The Rat
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Ensin se oli tutkimus, johon ei ole linkkiä, ja nyt se onkin sitten ihan maalaisjärjellä ja omasta itsestä tehtyihin havaintoihin perustuva pääteltävissä oleva tieto. Olen vakuuttunut.
Hiprakassa ajaminen on sulle selvästikin hyvin tärkeää mutta koita ymmärtää, että kaikki eivät pidä toimintaasi fiksuna. Tuskin edes kovin moni.On edelleen se tutkimus johon ei ole linkkiä.
Enkä usko että kukaan minun "hiprakassa" ajamistani tuomitsee, kun sitä tuskin huomaa silloin kun siihen "syyllistyn".
Tilanne olisi hieman eri jos vaikka kymmenen tuopin jälkeen rattiin yrittäisi... - Uskomatonta soopaa
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Jostain syystä en epäile hetkeäkään, etteikö sinulta onnistuisi kolmen päivän seksistä pidättäytyminen ennen autolla ajoa. Se taitaa käydä kuin itsestään. Voisit kyllä ajaa vielä huomattavasti harvemmin, mikäli et ymmärrä alkoholin vaikutusta ajokykyyn. Seksistä pidättäytimisellä ja puhelinluettelon lukemisella on se yhteinen tekijä, että ne eivät ennen ajamista suoritettuina vaikuta ajokykyyn. Muunmuassa tämä erottaa ne alkoholin nauttimisesta, se nimittäin vaikuttaa.
Nippa nappa nykyisen rajan alle maistissa ajeleva on selkeästi suurempi riskin kuin mitä sama kuski olisi selvin päin ajaessaan. Alkoholi vaikuttaa havainnointiin ja reagointiin. Se on kiistämätön fakta. Vettä sinun ei tarvitse juoda, mutta älä juo viiniäkään jos rattiin olet menossa."Voisit kyllä ajaa vielä huomattavasti harvemmin, mikäli et ymmärrä alkoholin vaikutusta ajokykyyn."
"Nippa nappa nykyisen rajan alle maistissa ajeleva on selkeästi suurempi riskin kuin mitä sama kuski olisi selvin päin ajaessaan. Alkoholi vaikuttaa havainnointiin ja reagointiin."
---
Kyllä näyttää siltä, että nimenomaan SINÄ et ymmärrä alkoholin vaikutuksista hölkäsen pöläystäkään. Jos 0,5 promillea saa sinut tolkuttomaan tilaan, olet aineenvaihdunnaltasi poikkeava yksilö.
Älä silti ryhty neuvomaan muita, vaan pidä huoli omista promilleistasi ja ajokunnostasi. - Ikävä tyyppi
Uskomatonta soopaa kirjoitti:
"Voisit kyllä ajaa vielä huomattavasti harvemmin, mikäli et ymmärrä alkoholin vaikutusta ajokykyyn."
"Nippa nappa nykyisen rajan alle maistissa ajeleva on selkeästi suurempi riskin kuin mitä sama kuski olisi selvin päin ajaessaan. Alkoholi vaikuttaa havainnointiin ja reagointiin."
---
Kyllä näyttää siltä, että nimenomaan SINÄ et ymmärrä alkoholin vaikutuksista hölkäsen pöläystäkään. Jos 0,5 promillea saa sinut tolkuttomaan tilaan, olet aineenvaihdunnaltasi poikkeava yksilö.
Älä silti ryhty neuvomaan muita, vaan pidä huoli omista promilleistasi ja ajokunnostasi.Rähiset, että mielestäni 0,5 promillea saa ihmisen tolkuttomaan tilaan, vaikka en ole sellaista väittänyt. Miksi?
Sinulla on harvinaisen osuva nimimerkki. - Auto--Antero
Uskomatonta soopaa kirjoitti:
"Voisit kyllä ajaa vielä huomattavasti harvemmin, mikäli et ymmärrä alkoholin vaikutusta ajokykyyn."
---
Älä silti ryhty neuvomaan muita, vaan pidä huoli omista promilleistasi ja ajokunnostasi.Kummastuttaa nämä tuopista sammuvat raittiusintoilijat. Selvästikään eivät ota viinaa koskaan ja ovat täälä tyrkyttämässä tapojaan.
Pikku maisti ei ole haitaksi. JURRISSA ajo on! - Vieläkin ikävämpi tyyppi
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Jäipäs sinulta monta kysymysta vaille vastausta.
Mutta kuten itsekin kirjoitat, ei valvontaa kohdisteta mitenkään uudelleen. Rajojen muuttuessa kiinni jääneiden määrä kasvaa, mikäli käytös ei muutu. Oli seurauksena sitten kiinni jääneiden määrä tai yleistyvä raitistuminen ratin takana, on suuntaus vain hyvä. Ja pelko pois, yhtään törkeää rattijuoppoa ei jätetä rankaisematta siksi, että piti kirjoittaa sakko 0,3 promillessa ajaneelle.
Sinä tiedät yllättävän paljon asioista, joita ei ole vielä tapahtunut. Kerrotko tämän viikon lottonumeron? Jos se menee oikein, uskon muutkin ennustuksesi.Oletetaan, että poliisipartio ehtii puhalluttaa tarkkuusalkometriin ja kirjata esimerkiksi viisi rattijuoppoudesta kiinnijäänyttä kuljettajaa tunnissa, niin nykyisin näiden kaikkien veren alkoholipitoisuus ylittää 0,5 promillea. Mikäli rattijuoppousraja lasketaan 0,2 promilleen, niin näiden 0,5 promillea ylittävien kuljettajien osuus kiinnisaaduista alenee nykyisestä.
Tämä siksi, että tietääkseni rattijuoppouden poliisikäsittelyn nopeus ei ole lainkaan riippuvainen kiinnisaadun kuljettajan veren alkoholipitoisuudesta, vaan on vakio. Näin todellisiin ongelmatapauksiin päästäisiin tämän muutoksen jälkeen entistä harvemmin käsiksi, koska kukaan ei ole ehdottanut poliisin resurssien vastaavaa lisäämistä. Normaalilogiikan mukaisesti tämä taas tarkoittaa, että esimerkiksi törkeiden rattijuoppojen kiinnijääntiriski alenee. Ja epäilen, että tämä tuskin on ollut edes asiaa ehdottaneen ministerinkään tarkoitus. - ABCDEFGHIJKLM
Auto--Antero kirjoitti:
Kummastuttaa nämä tuopista sammuvat raittiusintoilijat. Selvästikään eivät ota viinaa koskaan ja ovat täälä tyrkyttämässä tapojaan.
Pikku maisti ei ole haitaksi. JURRISSA ajo on!täällä kehuskelet, että pikku maistissa ajaminen ei ole haitaksi.On tainnut pojulla joku kehitysvaihe jäädä väliin!
- Auto--Antero
ABCDEFGHIJKLM kirjoitti:
täällä kehuskelet, että pikku maistissa ajaminen ei ole haitaksi.On tainnut pojulla joku kehitysvaihe jäädä väliin!
Ja olen jopa oikeassa! Pikku maisti on aina paikallaan....
- tää Antero on?
Auto--Antero kirjoitti:
Ja olen jopa oikeassa! Pikku maisti on aina paikallaan....
Toivottavasti kirjoittelet paskaasi eri paikoista
(ihan vaan varoitukseksi). - Ikävä tyyppi
Oletetaan, että poliisipartio ehtii puhalluttaa tarkkuusalkometriin ja kirjata esimerkiksi viisi rattijuoppoudesta kiinnijäänyttä kuljettajaa tunnissa, niin nykyisin näiden kaikkien veren alkoholipitoisuus ylittää 0,5 promillea. Mikäli rattijuoppousraja lasketaan 0,2 promilleen, niin näiden 0,5 promillea ylittävien kuljettajien osuus kiinnisaaduista alenee nykyisestä.
Tämä siksi, että tietääkseni rattijuoppouden poliisikäsittelyn nopeus ei ole lainkaan riippuvainen kiinnisaadun kuljettajan veren alkoholipitoisuudesta, vaan on vakio. Näin todellisiin ongelmatapauksiin päästäisiin tämän muutoksen jälkeen entistä harvemmin käsiksi, koska kukaan ei ole ehdottanut poliisin resurssien vastaavaa lisäämistä. Normaalilogiikan mukaisesti tämä taas tarkoittaa, että esimerkiksi törkeiden rattijuoppojen kiinnijääntiriski alenee. Ja epäilen, että tämä tuskin on ollut edes asiaa ehdottaneen ministerinkään tarkoitus.Kyllä ymmärsin jo aiemmin, miten luulet asian olevan. Ongelmasi on se, että luulet väärin. Rattijuoppojen kiinnijäämisriski ei vähene yhtään vaan ihan yhtä suuri mahdollisuus on joutua ratsiaan kuin ennenkin, vaikka tämä ehdotettu parannus tulisikin voimaan.
Jos joskus todistat, että joku törkeät lukemat veressään ajeleva pääsee livahtamaan siksi, että jollekin kirjoitettiin sakkoa 0,3 promillesta, olen valmis tarkastelemaan kantaani uudelleen. Sinun selittelyjesi perusteella en sitä katso tarpeelliseksi. Oudon tärkeää se pikkuhiprakassa ajaminen näyttää sinullekin olevan. - Piruparka
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Ensin se oli tutkimus, johon ei ole linkkiä, ja nyt se onkin sitten ihan maalaisjärjellä ja omasta itsestä tehtyihin havaintoihin perustuva pääteltävissä oleva tieto. Olen vakuuttunut.
Hiprakassa ajaminen on sulle selvästikin hyvin tärkeää mutta koita ymmärtää, että kaikki eivät pidä toimintaasi fiksuna. Tuskin edes kovin moni.joko Risto Näätäsen kirjasta Maantiekuolema tai Ilkka Taipaleen ym. kirjasta Liikenneturvallisuus. En muista kummasta enkä pysty nyt tarkistamaan. Turvallisuusfasistien kirjoittamia molemmat. :)
Nämä jutut on tutkittu jo 60-luvulla ja pieni alkoholimäärä todella vähentää onnettomuusalttiutta. Syynä voi olla joko rauhoittava vaikutus tai kuljettajan tuntema syyllisyys lain rajamailla liikkumisesta, jonka vuoksi ajoon keskitytään paremmin (kuten esim. poliisiauto perässä). Minimiriski on noin 0,3 - 0,4 promillessa ja sitten alkaa jyrkkä nousu. Nykyinen raja on siis hyvin perusteltu. - Auto--Antero
tää Antero on? kirjoitti:
Toivottavasti kirjoittelet paskaasi eri paikoista
(ihan vaan varoitukseksi).Hiettelen kikkaraa kuten ajelen, eli miten huvittaa. Säännöt eivät minua koske, sillä oasaan ajatella omilla aivoilla.
Säännöt on tehty vain typeryksille, jotka tottelevat keppiä! - Auto--Antero
Piruparka kirjoitti:
joko Risto Näätäsen kirjasta Maantiekuolema tai Ilkka Taipaleen ym. kirjasta Liikenneturvallisuus. En muista kummasta enkä pysty nyt tarkistamaan. Turvallisuusfasistien kirjoittamia molemmat. :)
Nämä jutut on tutkittu jo 60-luvulla ja pieni alkoholimäärä todella vähentää onnettomuusalttiutta. Syynä voi olla joko rauhoittava vaikutus tai kuljettajan tuntema syyllisyys lain rajamailla liikkumisesta, jonka vuoksi ajoon keskitytään paremmin (kuten esim. poliisiauto perässä). Minimiriski on noin 0,3 - 0,4 promillessa ja sitten alkaa jyrkkä nousu. Nykyinen raja on siis hyvin perusteltu.Siksi siihen ei tulisi kajota!
- Vieläkin ikävämpi tyyppi
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Kyllä ymmärsin jo aiemmin, miten luulet asian olevan. Ongelmasi on se, että luulet väärin. Rattijuoppojen kiinnijäämisriski ei vähene yhtään vaan ihan yhtä suuri mahdollisuus on joutua ratsiaan kuin ennenkin, vaikka tämä ehdotettu parannus tulisikin voimaan.
Jos joskus todistat, että joku törkeät lukemat veressään ajeleva pääsee livahtamaan siksi, että jollekin kirjoitettiin sakkoa 0,3 promillesta, olen valmis tarkastelemaan kantaani uudelleen. Sinun selittelyjesi perusteella en sitä katso tarpeelliseksi. Oudon tärkeää se pikkuhiprakassa ajaminen näyttää sinullekin olevan.Näköjään kieltäydyt käsittämästä sitä tosiasiaa, että se yli puolentoista promillen kännissä ajava tyyppi jää saamatta kiinni siksi, että poliisi on autossaan kirjoittamassa rangaistusvaatimusta sille 0,3 promillen tyypille eikä puhalluttamassa autoilijoita.
Joka ainoa minuutti, jonka poliisi käyttää konttoritöihin, on pois käytännön liikenteenvalvonnasta. Jos näitä konttoritöitä tulee vielä tapauksista, joilla ei liikenteen turvallisuuden kannalta ole mitään vaikutusta, sen pahempi.
Oudon tärkeää näyttää sinullekin olevan toisarvoisten, yleistä lainkunnioitusta vähentävien lakiehdotusten puolustelu. Ettet vain satu olemaan demarikansanedustajan tai peräti -ministerin poliittinen avustaja? - eihän ne säännöt
Auto--Antero kirjoitti:
Hiettelen kikkaraa kuten ajelen, eli miten huvittaa. Säännöt eivät minua koske, sillä oasaan ajatella omilla aivoilla.
Säännöt on tehty vain typeryksille, jotka tottelevat keppiä!tollaisiin luupäihin taida vaikuttaa: siis turhaan säkin täällä itket ja valitat. Esitä joskus jotain järkevää, että sais sun kans jotain keskusteluntynkää aikaseksi (joku ketju tässä oli jonkun tyypin kanssa, mutta sekin on jostain syystä poistettu).
- ällistelijä
Auto--Antero kirjoitti:
Siksi siihen ei tulisi kajota!
Miten sitten näkymätön, hajuton ja mauton demariministeri pääsisi julkisuuteen? Vaalithan ovat jo vuoden päästä, ja jos ei silloin ole saanut julkisuutta, niin voi jäädä valitsematta.
- Auto--Antero
Ikävä tyyppi kirjoitti:
Kyllä ymmärsin jo aiemmin, miten luulet asian olevan. Ongelmasi on se, että luulet väärin. Rattijuoppojen kiinnijäämisriski ei vähene yhtään vaan ihan yhtä suuri mahdollisuus on joutua ratsiaan kuin ennenkin, vaikka tämä ehdotettu parannus tulisikin voimaan.
Jos joskus todistat, että joku törkeät lukemat veressään ajeleva pääsee livahtamaan siksi, että jollekin kirjoitettiin sakkoa 0,3 promillesta, olen valmis tarkastelemaan kantaani uudelleen. Sinun selittelyjesi perusteella en sitä katso tarpeelliseksi. Oudon tärkeää se pikkuhiprakassa ajaminen näyttää sinullekin olevan.Alkaa vasta 0,8 yläpuolella. Kyllä normaali ihminen kestää muutaman paukun ilman ajokunnon heikkenemistä. jos sinusta tuntuu ettet voi ajaa yhden bissen jälkeen, niin älä aja. Kunhan et tyrkytä tapojasi
- sinä,
Auto--Antero kirjoitti:
Alkaa vasta 0,8 yläpuolella. Kyllä normaali ihminen kestää muutaman paukun ilman ajokunnon heikkenemistä. jos sinusta tuntuu ettet voi ajaa yhden bissen jälkeen, niin älä aja. Kunhan et tyrkytä tapojasi
älä mainosta "ajatuksen"juoksuasi.
- Kallonkutistaja
Piruparka kirjoitti:
joko Risto Näätäsen kirjasta Maantiekuolema tai Ilkka Taipaleen ym. kirjasta Liikenneturvallisuus. En muista kummasta enkä pysty nyt tarkistamaan. Turvallisuusfasistien kirjoittamia molemmat. :)
Nämä jutut on tutkittu jo 60-luvulla ja pieni alkoholimäärä todella vähentää onnettomuusalttiutta. Syynä voi olla joko rauhoittava vaikutus tai kuljettajan tuntema syyllisyys lain rajamailla liikkumisesta, jonka vuoksi ajoon keskitytään paremmin (kuten esim. poliisiauto perässä). Minimiriski on noin 0,3 - 0,4 promillessa ja sitten alkaa jyrkkä nousu. Nykyinen raja on siis hyvin perusteltu.Kyse lienee niistä samoista henkilöistä, jotka eivät tanssiravintolassa uskalla hakea itselleen paria ennen kuin vähintään muutaman paukun jälkeen. Eli kyse on hyvinkin normaalista jännittämisestä, epäonnistumisen pelosta, jota kaikki kokevat. Toisilla jännittäminen auttaa suorituksessa, joillakin se on ylipääsemätön este toiminnalle, johon sitten pari paukkkua auttaa.
Eli jospa kysytään moniko tarvitsisi rohkaisua 0,3-0,4 promillen verran, että pärjäisi paremmin liikenteessä? Entä moniko osaisi tähdätä promillensa juuri tuohon välille? Entä riittäisikö aluksi otettu rohkaisu vai pitäiskö rohkaisua ylläpitää myös matkan aikana?
- ADCDEFG
eiköhän se sun juomas olut tai viinilasillinen haihdu suht nopeasti alle 0,2:n rajan; mikä pakko sitä on heti rattiin hypätä, istu rauhassa ja nauti olostas.
- The Rat
Muistelisin että nyrkkisääntönä yksi annos katoaa verestä noin kahdessa tunnissa (tapauksesta riippuen). Oletan nyt että tuosta yhdestä annoksesta tulisi tuo 0,5 (omien kokeiluideni mukaan kyllä aika reilusti alle, mutta kai tämä on se yleinen käsitys).
Silloin menisi yli tunti että veren alkoholipitoisuus laskisi alle 0,2:een.
Se on aika paljon ekstraa vaikkapa työlounaaseen, saunareissuun, tms. - voooordi
The Rat kirjoitti:
Muistelisin että nyrkkisääntönä yksi annos katoaa verestä noin kahdessa tunnissa (tapauksesta riippuen). Oletan nyt että tuosta yhdestä annoksesta tulisi tuo 0,5 (omien kokeiluideni mukaan kyllä aika reilusti alle, mutta kai tämä on se yleinen käsitys).
Silloin menisi yli tunti että veren alkoholipitoisuus laskisi alle 0,2:een.
Se on aika paljon ekstraa vaikkapa työlounaaseen, saunareissuun, tms.Kyllä sitä mun puolesta voi olla juomattakin ..
Vesi ja maito on ihan yes.
- Auto--Antero
Vanha 0,8 promillen raja oli hyvä. Silloin huomasi itsekin, jos oli vielä brenkkua veressä. Ei tarvittu mittareita. Nykyään pään tuntuessa selvältä kertoo mittari "älä aja!"
Oli paljon helpompi valvoa kuntoaan, kun toleranssi oli sopiva. Lisäksi pystyi vetämään kolme tuoppia ennenkuin mentiin yli. Kolmella tuopilla pärjää kapakassakin muutaman tunnin. Näin voisi säästää taksikuluissa.- Tilastopelle
Jospa olette jo huonossa jamassa kaikki ruokaryyppymiehet.
Yrittäkääs olla joskus koko päivä ilman olutta?Ottakaa vaikka maito tai piimä ranskalaisten kyytipoiaksi ruokkiksella.
Maksakin tykkää huilata joskus muutaman päivän.
Ei ole näköjään turhia ne kirjoitukset, joissa suomalaiset ovat kohta venäläisten tasolla juopittelussa.
Kun ei edes leipä mene ilman keppanaa alas.
Hyi.
Niin-onhan sitä pilsua ja Buklerin alkoholtitontakin.
Kokeilkaa joskus.
Alkoholi ei kuulu liikenteeseen, jossa edes selvät eivät nykyisin muuta kuin nysväävät.
Siellä tarvii olla skarppina kun mennään kovaa. - kännissä
ajelemaan, siellä tunnet olevasi omiesi joukossa.
- joutaakin
kuriin. Tuskinpa se yksi olut nyt lukemia niin nostaa, etteikö sitä jouda odottaa enenkuin rattiin menee. Jos joku on niin typerä, että napsii niitä tai viinilasillisia useampia ennen rattiin menoa, joutaakin jäädä kiinni.
- Auto--Antero
Istui Tukholmassa terassilla ja joi yhden starkölin, kun se laimennettu kaupan kura maistuu PASKALTA!
Kyrpänaama kyttäsi nurkalla, kunnes kaveri lähti ja puhallutti heti. Kortti pois ilman armoa, vaikkei yhdestä kukaan ole moksiskaan. Puhallus 0,3promillea.
Tuo on yksi harvoista asioista, jossa ruotsalaiset ovat VÄÄRÄSSÄ!!! - se ruotsalainen
Auto--Antero kirjoitti:
Istui Tukholmassa terassilla ja joi yhden starkölin, kun se laimennettu kaupan kura maistuu PASKALTA!
Kyrpänaama kyttäsi nurkalla, kunnes kaveri lähti ja puhallutti heti. Kortti pois ilman armoa, vaikkei yhdestä kukaan ole moksiskaan. Puhallus 0,3promillea.
Tuo on yksi harvoista asioista, jossa ruotsalaiset ovat VÄÄRÄSSÄ!!!tuttavasi tietenkin tekee, kun ei raukka osaa laskea
(jos älypää lähtee heti juotuaan sompailemaan, niin yli rajanhan se puhaltaa.Äskenhän joku kirjoitti, että kannattaa odottaa,ennenkuin rattiin hyppää; kaikki ei vaan sitä tajua). - Jaska
Oletko ihan tosissasi ?
Ovatko yhden oluen tai viinilasillisen ruoan kanssa nauttivat isokin ongelma Suomen liikenneturvallisuudelle ? Ovatko he niin iso ongelma, että ko. teosta pitää tehdä lailla rangaistavaa ?
Kannattaisiko ajatella vähän pidemmälle ja miettiä, missä ongelmat ovat autoilun ja alkoholin käytön suhteen. Ei tarvita kovinkaan paljon lehtien selailua ja maalaisjärjen käyttöä, kun selviää, että todellinen ongelma ovat reilussa humalassa ajelevat. Heille on aivan sama, onko rattijuopumuksen raja 0.5 vai 0.2 promillea. Tähän ongelmaan promillerajan alentaminen ei ole mikään ratkaisu - eiväthän nykyisetkään rajat vaikuta heidän käyttäytymiseen.
Jos promillerajaa lasketaan 0.2:een, tehdään lainkuuliaisten kansalaisten elämästä ikävämpää. Mikä voikaan olla sen parempaa kuin nauttia lasi punaviiniä hyvän pihvin kanssa. Miksi en voisi ajaa autoa sen jälkeen, yksi lasillinen ei heilauta minua mihinkään suuntaan. En kuitenkaan voi olla varmaa etteivätkö promillet nousisi 0.2:een, joten mahdollisen lakimuutoksen jälkeen tämä ilo vietäisiin minulta. - tosi on
Jaska kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi ?
Ovatko yhden oluen tai viinilasillisen ruoan kanssa nauttivat isokin ongelma Suomen liikenneturvallisuudelle ? Ovatko he niin iso ongelma, että ko. teosta pitää tehdä lailla rangaistavaa ?
Kannattaisiko ajatella vähän pidemmälle ja miettiä, missä ongelmat ovat autoilun ja alkoholin käytön suhteen. Ei tarvita kovinkaan paljon lehtien selailua ja maalaisjärjen käyttöä, kun selviää, että todellinen ongelma ovat reilussa humalassa ajelevat. Heille on aivan sama, onko rattijuopumuksen raja 0.5 vai 0.2 promillea. Tähän ongelmaan promillerajan alentaminen ei ole mikään ratkaisu - eiväthän nykyisetkään rajat vaikuta heidän käyttäytymiseen.
Jos promillerajaa lasketaan 0.2:een, tehdään lainkuuliaisten kansalaisten elämästä ikävämpää. Mikä voikaan olla sen parempaa kuin nauttia lasi punaviiniä hyvän pihvin kanssa. Miksi en voisi ajaa autoa sen jälkeen, yksi lasillinen ei heilauta minua mihinkään suuntaan. En kuitenkaan voi olla varmaa etteivätkö promillet nousisi 0.2:een, joten mahdollisen lakimuutoksen jälkeen tämä ilo vietäisiin minulta.JOS OTAT ET AJA.
Ajattelun aihetta. - Kallonkutistaja
Jaska kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi ?
Jos promillerajaa lasketaan 0.2:een, tehdään lainkuuliaisten kansalaisten elämästä ikävämpää. Mikä voikaan olla sen parempaa kuin nauttia lasi punaviiniä hyvän pihvin kanssa. Miksi en voisi ajaa autoa sen jälkeen, yksi lasillinen ei heilauta minua mihinkään suuntaan. En kuitenkaan voi olla varmaa etteivätkö promillet nousisi 0.2:een, joten mahdollisen lakimuutoksen jälkeen tämä ilo vietäisiin minulta.Aika harvassa on henkilöt, joilla pihvin ja punaviinilasin jälkeen on promilleja vähintään 0,2. Ehkä siinä tilanteessa, että on hento nainen ja vasta pihvin syönnin jälkeen siemaisee sen lasillisen kerralla, voi tuon 0,2:n saavuttaa. Mutta kyllähän pihvi ansaitsee vielä kunnollisen jälkiruokahetkenkin.
Mutta sen toisen lasillisen tuo kyllä jo estäisi, jos haluaa olla tarkka. Tai sitten vaan pitää pidentää sitä ruokailua... - tässähän
Jaska kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi ?
Jos promillerajaa lasketaan 0.2:een, tehdään lainkuuliaisten kansalaisten elämästä ikävämpää. Mikä voikaan olla sen parempaa kuin nauttia lasi punaviiniä hyvän pihvin kanssa. Miksi en voisi ajaa autoa sen jälkeen, yksi lasillinen ei heilauta minua mihinkään suuntaan. En kuitenkaan voi olla varmaa etteivätkö promillet nousisi 0.2:een, joten mahdollisen lakimuutoksen jälkeen tämä ilo vietäisiin minulta.puhuttiin ruokaOLUIDEN juomisesta!
- olet
juo pilsneri tai olut illalla kotona. ei kai se työnantaja tykkää siitä että olet päihtyneenä töissä?
osta se vessapaperi oluiden kanssa ettei tartte enää lähteä hakemaan saunaan jälkeen.
ruokatuntihan voi olla vaikka 5 tuntia, kunhan työaika on normaali. pääse sitten illalla klo 20, mieti onko paskapaperi loppu ja osta saunaoluet. katso vaan, että olet aamulla ilman promilleja.
raja oikeasti tulisi olla puhdas nolla. kaikesta sen ylittävästä rankka tuomio.
kyllä ottaa saa, mutta sitten ei auton rattiin mennä.
ja.
pitääkö sun niin pitkälle mennä syömään, että tarttee ajaa autolla? ota eväät ja olut työpisteeseen mukaan niin ehtii sitten haihtua ennen kun pääset töistä, eikä tartte venyttää päivää.
rattijuopoille kunnon rangaistukset, ne ei koskaan aiheuta vahinkoa itselleen vaan viattomille sivullisille.- Jaska
Mistä lähtien yhdestä oluesta on tullut humalaan ? Yhden oluen juojia on aivan turha rinnastaa rattijuoppoihin. Ongelmat ovat jossain ihan muualla, mutta sen ymmärtäminen on joillekin aivan ylivoimaista.
Jos kerran olet sitä mieltä, että rajan pitäisi olla puhdas nolla, niin sinulla on varmaan hyvät perustelut sille. Miksi rajan pitää olla nolla ? Miten ihmisen käyttäytyminen eroaa, kun promilleja on nolla tai 0.3 ? Miten se näkyy päällepäin ja miten se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ? Ei mitenkään.
Jos otat et aja, on todella hyvä ja kunnioitettava periaate. Mutta kysymys kuuluukin, onko yhden oluen tai viilasin nauttiminen ottamista ? Minun mielestä ei ole. - Auto--Antero
Jaska kirjoitti:
Mistä lähtien yhdestä oluesta on tullut humalaan ? Yhden oluen juojia on aivan turha rinnastaa rattijuoppoihin. Ongelmat ovat jossain ihan muualla, mutta sen ymmärtäminen on joillekin aivan ylivoimaista.
Jos kerran olet sitä mieltä, että rajan pitäisi olla puhdas nolla, niin sinulla on varmaan hyvät perustelut sille. Miksi rajan pitää olla nolla ? Miten ihmisen käyttäytyminen eroaa, kun promilleja on nolla tai 0.3 ? Miten se näkyy päällepäin ja miten se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ? Ei mitenkään.
Jos otat et aja, on todella hyvä ja kunnioitettava periaate. Mutta kysymys kuuluukin, onko yhden oluen tai viilasin nauttiminen ottamista ? Minun mielestä ei ole.Tuommoinen nollan odottelu on hätävarjelun liioittelua. Menee helposti pitkälle iltaan, jos on yöllä kumonnut kossupullon. Lisäksi krapulan vaikutukset ovat nollakunnossa karmeat.
Korjaussrja ja väljät toleranssit parantavat sinunkin turvallisuutta. Eihän tutisevana hyytelönä passaa autoa ajella.... - ootko tosissas?
Auto--Antero kirjoitti:
Tuommoinen nollan odottelu on hätävarjelun liioittelua. Menee helposti pitkälle iltaan, jos on yöllä kumonnut kossupullon. Lisäksi krapulan vaikutukset ovat nollakunnossa karmeat.
Korjaussrja ja väljät toleranssit parantavat sinunkin turvallisuutta. Eihän tutisevana hyytelönä passaa autoa ajella....sen verran pitäis sullakin olla laskupäätä, että esim. tuon mainostamas kossupullon jälkeen oot takuulla seuraavaan iltaan asti ajamatta (onhan tämä nyt tiedetty maailman sivu,ei siinä mitkään promillerajojen muutokset mitään vaikuta).
- H. Uman
...nollatoleranssit vaikka joka asiaan, jos haluat. Mutta älä ihmettele, että tervejärkiset aikuiset eivät asiallesi syty.
Tai hanki sinäkin ihan oikea elämä. Suosittelen jälkimmäistä.
Jutuistasi päätellen kaipaat DDR:n mielivaltaa, alistumista ja kansalaisvalvontaa. Tervetuloa 2000-luvulle. - jkj.
H. Uman kirjoitti:
...nollatoleranssit vaikka joka asiaan, jos haluat. Mutta älä ihmettele, että tervejärkiset aikuiset eivät asiallesi syty.
Tai hanki sinäkin ihan oikea elämä. Suosittelen jälkimmäistä.
Jutuistasi päätellen kaipaat DDR:n mielivaltaa, alistumista ja kansalaisvalvontaa. Tervetuloa 2000-luvulle.Mutta moraalin taso on rappiolla, eikä se järkikään kaikilla ole tallella.
- Kissa
Tutkimus, jonka mukaan 0.2 promillea parantaa ajosuoritusta:
http://www.druglibrary.org/schaffer/Misc/driving/s9p2.htm
"This also implies that simply changing the legal DUI limit from 0.08% to 0.05% is insufficient with respect to alcohol-induced accidents as the potential reduction would be only about 4%"
Eli pohtivat sitä, että pitäisikö 0.8 promillea alentaa 0.5 promilleen, ja toteavat että sillä ei ole suurta vaikutusta. Joten ajatus 0.5 -> 0.2 muutoksesta tuntuu TAAS siltä, että puututaan vääriin asioihin.
Pidetään ne rajat entisellään, mutta muutetaan liikennevalvonnan painopistettä enemmän puhallutuksiin.- Auto--Antero
0.4 promillea pitää parhaiten tiellä. Joten tuoppi ennen ajoon lähtöä on turvallisin vaihtoehto.Ajon jatkuessa voi sitten naukkailla snubeja Tsekkiläisestä, jotta ajokunto pysyy huipussaan.
Siinä teille raivoraittiille tutkimusta !!! - huuda asiasta
Auto--Antero kirjoitti:
0.4 promillea pitää parhaiten tiellä. Joten tuoppi ennen ajoon lähtöä on turvallisin vaihtoehto.Ajon jatkuessa voi sitten naukkailla snubeja Tsekkiläisestä, jotta ajokunto pysyy huipussaan.
Siinä teille raivoraittiille tutkimusta !!!mistä et mitään tiedä (ootko jostain lukenut, että tsekkiläinen on parasta olutta?).
- järki hoi
On se nyt ihme valitusta päivänselvästä asiasta: autonratissa TÄYTYY olla vesiselvänä ilman promilleakaan tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena (taitaa nää kitisijät ja päättäjien haukkujat olla juuri niitä, joille tuo nykyinenkin raja tekee tiukkaa).
Jos se ruokaolut tai viinilasillinen ruokailun yhteydessä otetaan niin mikäs siinä, kunhan on sitten malttia odottaa ennen rattiin hyppäämistä.
Ruokatunnin pituudesta valittavat voivat juoda alkoholitonta (eihän sitä töissäkään promilleja hyväksytä, vai?).- ratissa
TÄYTYY olla jo nytkin ilman promillea!
Ja eiköhän tämä "järjestelmä tietää parhaiten" holhous jo riitä... - Gatso
"On se nyt ihme valitusta päivänselvästä asiasta"
Ei se olekaan ihan selvä asia, ainakaan päivisin. Lainaus yltä, eli tutkimus jonka mukaan 0.2 promillea parantaa ajosuoritusta:
http://www.druglibrary.org/schaffer/Misc/driving/s9p2.h tm
Ja edelleen olen sitä mieltä, että pidetään rajat nykyisellään, mutta lisätään puhallutuksia nopeusvalvonnan kustannuksella. Sillä tavalla saadaan onnettomuustilastot siistittyä. ONKO JOLLAIN MITÄÄN SITÄ VASTAAN? - demarisossutantta
Gatso kirjoitti:
"On se nyt ihme valitusta päivänselvästä asiasta"
Ei se olekaan ihan selvä asia, ainakaan päivisin. Lainaus yltä, eli tutkimus jonka mukaan 0.2 promillea parantaa ajosuoritusta:
http://www.druglibrary.org/schaffer/Misc/driving/s9p2.h tm
Ja edelleen olen sitä mieltä, että pidetään rajat nykyisellään, mutta lisätään puhallutuksia nopeusvalvonnan kustannuksella. Sillä tavalla saadaan onnettomuustilastot siistittyä. ONKO JOLLAIN MITÄÄN SITÄ VASTAAN?Me haluamme saada poliisitkin nyhertämään toisarvoisten asioiden parissa ja saamaan ihmiset kiukkuisiksi. Silloin me tunnemme käyttävämme todellista valtaa.
- dökigjeroihgapiejhga
Enpä ole koskaa juonut ruokatunnilla alkoholia.
Neuvotteluissakaan en ota.
Vapaa-aika on erikseen.Silloin taksi on hyvä.
Nolla linja mun puolesta.- onhan täällä
järkimiehiäkin palstalla! Näin sen pitää ollakin!
- kännikuski
vittu työnnä sä sun promilles anaaliis tollaset homot pitäs ampuu saatanan 0 promille hintti
- katto kaa persepanoo
kännikuski kirjoitti:
vittu työnnä sä sun promilles anaaliis tollaset homot pitäs ampuu saatanan 0 promille hintti
http://www.analimpulse.com/assholefever/images/08047a/13.jpg
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.35013439Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei992053- 931769
- 831683
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te451221- 961174
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2741027Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21993Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi28978Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73967