vähennellään!

rapa

Olen ollut juomatta 4 viikonloppua. Arkisin ei ole yleensä pahemmin tullut juotua, ellei ole ollut vapaapäivä edessä. Viikonloput ovat 8 vuoden ajan menneet kovassa ryyppyrännissä. Sunnuntaisin sitten oksenneltu ja haaveiltu muutoksesta. Nyt puolenvuoden aikana olen saanut plakkariin jo 14 täysin raitista viikonloppua ja samalla tietysti viikkoa. Nyt siis peräkkäin 4 vko.loppua. En usko vielä pystyväni lopulliseen raittiuteen. Pidän kuitenkin suurena edistyksenä tätä puolen vuoden trendiä. Sitten kun se ryyppy kääntyy on-tilaan olen siihenkin saanut vähän muutoksia aikaan. Perjantaina aloitan kaljoittelun mahdollisimman myöhään, joten annokset pysyvät pieninä. Lauantai onkin se kriittisin, koska kylmä olut lievään darraan on suorastaan euforista. Yhdestähän juoppo sitten innostuu ja lauantai meneekin sitten aika mäiskeessä. Kovalla kamppailulla olen siirtänyt lauantain tasoittelun iltaan ja tällöin sunnuntai on lähes darraton.

12

1419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitis juoppo

Taitolaji. Katsos sitten 10 vuoden päästä. Onko vähentynyt????

Minäkin koetin taiteilla. Turhaan. Löysin itseni pohjalta. Perkeleen vaikeata oli nousta, nousin ja toivuin.

Minulle sopii vain täydellinen raittius. Absoluuttisesti!!!!

Onnea sinulle taiteilija alkoholisti.

• kohtuukäyttäjäksi; monta kertaa.

Päätin ottaa vain kotona tai vain juhlissa.

Päätin juoda vain olutta enkä väkeviä ollenkaan.

Päätin ottaa vain viikonloppuna.

Päätin ottaa vain lomalla.

Päätin juoda vain vähän Cutty Sark-viskiä joka ilta.

Päätin pitää "juomapäiväkirjaa".

Päätin olla juomalakossa puoli vuotta / kolme kuukautta / kuukauden jne.

Päätin, että ryhdyn viettämään lomiani Lapissa ja juon siellä yksin jolloin kukaan ei saa tietää...

Kesällä 1998 ajattelin että en halua enää juoda.

• tarpeesi

viittaa vahvasti alkoholismiin.

• Litrahuuli.

Nimittäin alkoholistia, joka olisi pystynyt pitkällä aikavälillä puristamaan juomisensa pysyväksi kohtuukäytöksi.
      Jonkin aikaa systeemi toimii, mutta aina luisutaan, lipsahdetaan, horjahdetaan alkoholistin entiseen suurkulutukseen. Taas tulee synnintunto, ollaan kuivana pitkiäkin aikoja, ja uskotaan, että otan kontrolloidusti yhden illan - se onnistui, eli on taas "lupa" ottaa "kontrolloidusti". Kaava alkaa taas alusta ties monettako kertaa, ja aina sankarimme löytää lopuksi itsensä aivan rapakunnossa, ja taas aloitetaan toipuminen seuraavaa romahdusta varten.
      Onko tuossa omassa, ja monen muun kaavassa järkeä? Näin selvänä ajatellen - ei tipan tippaa - nimittäin em. kaava on ainoa, mikä auttaa.

• Raitis juoppo

Minulle kävi juuri ja täsmälleen näin!!!
        Absoluuttinen raittius on ainoa joka holistilla toimmii!!!!

Vain ja ainoastaan!!!!

• a-holisti

Onnea hyvälle yrityksellesi hallita liiallista alkoholinkäyttöäsi! Älä masennu, vaikka saamasi palaute näyttää melko negatiiviselta. Jos ongelma kuitenkin vain pahenee hae apua ajoissa!

• rapa

Ei tulisi mieleenkään kiistää alkoholiongelmaani tai alkoholismiani. Lähes 100% alkkis joutuu valitsemaan täys raittiuden. Kuitenkin puolen vuoden aikana olen vähentänyt juomista puoleen. Vielä pitemmässä juoksussa dokailu on hiipunut kolmannekseen. Opiskellessa juominen alkoi perjantaina ja päättyi vasta sunnuntaina kun mäyris oli juotu. Lisäksi otin vielä arkenakin ja kunnolla. Vuosiin ei ole ollut sunnuntai tai arkipämppäilyä. Suunta on on ollut hyvä. Ei ole tarvinnut mennä darrassa töihin jne.

• raitis juoppo

Jos olet kovin nuori (ehkä alle 30) vielä, on alkoholismillasi vielä runsaasti aikaa kehittyä. Minäkin vielä kolmekymppisenä taiteilin ja uskoin jo parantuneenikin mutta......väärä luulo. Vasta 52-vuotiaana tajusin tilanteeni. Kulissit olivat vielä (hatarasti) pystyssä sekä yrityksenikin oli vielä (jotenkuten) pystyssä. Itse olin niin henkisesti kuin ruumiillisestikin pohjalla. Ihmiseloon mahtuu todella paljon erilaisia elämäntilanteita jotka muuttavat meitä ketä parempaan, alkoholistista puhuttaessa huonompaan.
        Koska sinä kuitenkin myönnät alkoholismisi, miksi taiteilla? Voin vakuuttaa, ei elo ilman viinaa ole vaikeata. Elimistösi totuttua raittiuteen huomaat kuinka elämästä tulee raittiina helpompaa, PALJON helpompaa. Vain kokenut voi tietää.
        Ja minä tiedän. Pelasta itsesi rapa!

• rapa
        raitis juoppo kirjoitti:

Jos olet kovin nuori (ehkä alle 30) vielä, on alkoholismillasi vielä runsaasti aikaa kehittyä. Minäkin vielä kolmekymppisenä taiteilin ja uskoin jo parantuneenikin mutta......väärä luulo. Vasta 52-vuotiaana tajusin tilanteeni. Kulissit olivat vielä (hatarasti) pystyssä sekä yrityksenikin oli vielä (jotenkuten) pystyssä. Itse olin niin henkisesti kuin ruumiillisestikin pohjalla. Ihmiseloon mahtuu todella paljon erilaisia elämäntilanteita jotka muuttavat meitä ketä parempaan, alkoholistista puhuttaessa huonompaan.
        Koska sinä kuitenkin myönnät alkoholismisi, miksi taiteilla? Voin vakuuttaa, ei elo ilman viinaa ole vaikeata. Elimistösi totuttua raittiuteen huomaat kuinka elämästä tulee raittiina helpompaa, PALJON helpompaa. Vain kokenut voi tietää.
        Ja minä tiedän. Pelasta itsesi rapa!

Ikää on 26v. Taiteileminen johtuu siitä, että minulla yksinkertaisesti on ns. juomatonta viinaa jäljellä. Ajatus lopullisesta raittiudesta on vaikea hyväksyä. viinapirukin on niin ovela, että vakuuttelee ettei minulla mitään ongelmaa olekaan, kun pystyn juomatta olemaan. Nyt viikonloppuna tulee 5. raitis peräkkäin. Pystyn ajattelemaan hieman pidemmälle kuin "tänään en juo". Nyt perjantaina ei tee edes mieli ottaa ja huomenna ei ole darraa. Kieltämättä helpompaa olla raittiina 5. vkoloppu kuin se ensimmäinen!

• rapa
        rapa kirjoitti:

Ikää on 26v. Taiteileminen johtuu siitä, että minulla yksinkertaisesti on ns. juomatonta viinaa jäljellä. Ajatus lopullisesta raittiudesta on vaikea hyväksyä. viinapirukin on niin ovela, että vakuuttelee ettei minulla mitään ongelmaa olekaan, kun pystyn juomatta olemaan. Nyt viikonloppuna tulee 5. raitis peräkkäin. Pystyn ajattelemaan hieman pidemmälle kuin "tänään en juo". Nyt perjantaina ei tee edes mieli ottaa ja huomenna ei ole darraa. Kieltämättä helpompaa olla raittiina 5. vkoloppu kuin se ensimmäinen!

Sunnuntaissa ollaan ja häppää ei tehnyt missään vaiheessa mieli. Aamulla kusella käydessä puistatti ajatus siitä, että olis krapulassa.

• raitis juoppo
        rapa kirjoitti:

"Juomaton viina" on juotava loppuun. En minäkään uskonut kokeneempia jotka kehottivat raittiuteen, ehei, piupaut heille annoin. Kokemusten kautta vasta opin tietämään, että raitistuminen on ainoa vaihtoehto.
        Olenkin itselleni vihainen, etten uskonut kokeneempia vaan jatkoin tuhoon tuomittua elämäntyyliäni. Niin moni asia olisi varmasti toisin ja elämä olisi ollut helpompaa jos olisin ottanut onkeeni...
        Vähän kun vanhemmat neuvovat omia lapsiaan omien kokemustensa pohjalata elämän- puolison-ammatin ym. valinnoissa, eihän tämä lapsi kuitenkaan tee oppien mukaan. Ajatellaan, neuvo kalkkis mitä neuvot, kyllä MINÄ tiedän asiat paremmin. Ja näin sitten tehdään virhevalintoja joita vähän vanhempana pohditan; Olis pitänyt vaan uskoa vanhempaa ja kokenutta!
        Sama pätee alkoholismiin.... Ehkä sitten siellä "pohjalla" ollessasi mietit; Miksi en kuunnellut neuvoja....?
        No, teet sitten miten teet, muista, valintasi on ihan oma, mikä se sitten onkin....
        Onnea elämälle!

• Tapu

Ennen eilistä iltaa olin reilut viisi viikkoa aivan raittiina. Edellisen kerran olin juomatta neljä viikkoa vuonna -03. Muuten on kolmisenkymmentä vuotta mennyt viikonloppu- ryyppäilyyn, ja välillä viikoillakin. Loma-aikaan päivittäinkin. Join eilen illalla puoli litraa viinaa ihan "kokeillakseni". Nyt tuntuu kuitenkin siltä että on aika lopettaa "säännöllinen" viikonloppujuopottelu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5727
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      585
      2160
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1161
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      926
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      60
      897
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe