Onko ajamisen taito kiinni

älykkyydestä?

Onkohan tälläistä koskaan tutkittu missään tai vastaavaa tietysti on. Kyllä kai se älykkyys merkkaa aika paljon, ajatelkaa miten simpanssia saisi oppimaan ajamaan autoa.

Mitä jos alle 110äö omaavat ei saisi ajokorttia! Se karsisi aika hyvin toivottomia tapauksia liikenteestä.
110 karsisi suurimman osan sitten perusduunareista eli pienipalkkaisista. Suomi kyllä pysähtyisi siihen.

Pitääkö mennä näin pitkälle, kyllä ne kovasti pohtii mitä ihmettä tälle ajotaidottomalle liikenteelle saisi tehtyä että sitä ei olisi niin paljon.

67

3125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MonkeyMan

Onhan simpanssit käyny avaruudessakin.
      Miksei ne siis autoakin ajais niinku normaalit tallaajaäijät, kun kuurakettiakin ovat, pienellä opetuksella.
      Ainaki muija sanoo että meikäläinen ei paljon bonobonosta poikkea.
      Mitä lie tarkoittaaki.

• Kooma

Avaruudessa onkin vähemmän vastaantulijoita ja tasa-arvoisia risteyksiä ;)

• matkustajana

:DD Se älykkyydestä.

• Kallonkutistaja

Älykkyyshän ei vielä takaa viisautta. Esimerkkinä pari älykkäänä pidettyä mieshenkilöä tuolta etelämmästä, Hitler ja Einstein. Molemmilla älykkyys sai toisistaan hyvinkin paljon erottuvat muodot.

Aluksi pitäisi lähteä siitä, mitä ajotaito on. Joillekin se on vain motorinen suoritus. Siihen nähden ajaminen ei tarvitsisi paljoa älyä, ja ajosuoritus saattaisi jopa parantua, jos älyä vähennettäisiin sopiva määrä. Jos ajamisen taitoihin vaaditaan myös ajatuksellista työtä, niin sitten älyä jo tarvittaisiinkin. Mutta ajatuksellista työtä ajamiseen tarvitaan vasta, kun ajamassa on muitakin ja tarvitaan liikennesääntöjä. Täysin liikennesäännöttömässä ympäristössä ihminen ajaisi vaistojennsa varassa, jolloin myöskin älyn tarve voidaan kyseenalaistaa.

Niin... kumpaa alussa mainitun henkilön tyyppiä itse edustaisit liikenteessä ja kumman kaltaisia toivoisit muiden kulkijoiden olevan?

• Albertin poika

Tuntuu että nykyisin eniten älyä käytetään liikennesääntöjen kiertämiseen ja rikkomiseen siten, ett ei jää rikkomuksistakiinni.
        Ei siellä muuten älyllä ole mitään tekoa.
        Kaikki ajosuoritteen osat pitäisi tulla selkäytimestä harjoiteltuna rutiinina, eikä mitenkään isommasti miettimällä. Ei ole semmoiseen sadassakolmessakympissä aikaa -eikä tarvetta ihmisellä, jos osaa ajaa.
        Lukutaito on kuitenkin suositeltavaa.
        Nämä joilla perusmotoriikka pettää ratissa ovat sitten niitä kolarihemmoja, jotka yrittavat miettimällä liikuttaa autoa.
        Minusta on mukavampi ajaa, kun ei koko ajan tarvi reistata joka nappulan merkitystä, ja vauhti sujuu kuin tanssi.
        Voi miettiä vaikka niitä sinisiä ajatuksia.

• omaa asiaansa!

Hitlerilla oli oma laki ja hän toteutti itseään ja teki myös älykkäästi sen. Olisi se hyväksyttävää niin on taas toinen asia.

Jos Einstain olisi älykkyytensä käyttänyt liikenteeseen niin kyllä olisi asiat toisin.

Viidakon laissakin on viidakonlait, isompi kameli menee ensin, vahvempi voittaa jne. Ne on myös selkeitä pelisääntöjä, se kuka poikkeaa niistä muistaa ja oppii sen hyvin nopeasti ja palaa ruotuunsa. Liikenteessä lähes kaikesta voi poiketa ilman että saa siitä mitään sanktioita ja sen voi vielä tehdä usein.

• Kallonkutistaja
        Albertin poika kirjoitti:

Tuntuu että nykyisin eniten älyä käytetään liikennesääntöjen kiertämiseen ja rikkomiseen siten, ett ei jää rikkomuksistakiinni.
        Ei siellä muuten älyllä ole mitään tekoa.
        Kaikki ajosuoritteen osat pitäisi tulla selkäytimestä harjoiteltuna rutiinina, eikä mitenkään isommasti miettimällä. Ei ole semmoiseen sadassakolmessakympissä aikaa -eikä tarvetta ihmisellä, jos osaa ajaa.
        Lukutaito on kuitenkin suositeltavaa.
        Nämä joilla perusmotoriikka pettää ratissa ovat sitten niitä kolarihemmoja, jotka yrittavat miettimällä liikuttaa autoa.
        Minusta on mukavampi ajaa, kun ei koko ajan tarvi reistata joka nappulan merkitystä, ja vauhti sujuu kuin tanssi.
        Voi miettiä vaikka niitä sinisiä ajatuksia.

"Nämä joilla perusmotoriikka pettää ratissa ovat sitten niitä kolarihemmoja, jotka yrittavat miettimällä liikuttaa autoa."

Tästä olisin miltei päinvastaista mieltä. Vaikka motoriset taidot olisivat kuinka hyvät tahansa, niillä ei tee mitään, jos aivot käskyttää jaloille ja käsille vääriä komentoja.

Ajatellaan "koehenkilöä", joka ei olisi koskaan ajanut liikenteessä. Hän olisi kuitenkin ajanut 150tkm vuosittain suljetulla moottorirasdalla, esim 10 vuotta eli 1,5miljoonaa km. Miten hyvin hän pärjäisi, kun hän siirtyisi pienen liikennesääntöihin perehtymisen jälkeen normaalin liikenteen sekaan?

Motorisena suorituksena ajaminen varmasti sujuisi vähintään yhtä hyvin kuin muillakin. Mutta takaisiko pelkät käsittelytaidot selviytymisen? Tässä vaiheessa älykkyydellä lienee jo merkitystä, mutta erityisesti sillä ilmeneekö älykkyys järkevyytenä vai typeryytenä.

• Avaruus--Apina
        Kallonkutistaja kirjoitti:

"Nämä joilla perusmotoriikka pettää ratissa ovat sitten niitä kolarihemmoja, jotka yrittavat miettimällä liikuttaa autoa."

Tästä olisin miltei päinvastaista mieltä. Vaikka motoriset taidot olisivat kuinka hyvät tahansa, niillä ei tee mitään, jos aivot käskyttää jaloille ja käsille vääriä komentoja.

Ajatellaan "koehenkilöä", joka ei olisi koskaan ajanut liikenteessä. Hän olisi kuitenkin ajanut 150tkm vuosittain suljetulla moottorirasdalla, esim 10 vuotta eli 1,5miljoonaa km. Miten hyvin hän pärjäisi, kun hän siirtyisi pienen liikennesääntöihin perehtymisen jälkeen normaalin liikenteen sekaan?

Motorisena suorituksena ajaminen varmasti sujuisi vähintään yhtä hyvin kuin muillakin. Mutta takaisiko pelkät käsittelytaidot selviytymisen? Tässä vaiheessa älykkyydellä lienee jo merkitystä, mutta erityisesti sillä ilmeneekö älykkyys järkevyytenä vai typeryytenä.

Auton pitää olla käsien ja jalkojen suora mekaaninen jatke ilman aivojen hidastetta.
        Pää on liikenteessä vain kääntyvä korva- ja silmäteline.
        Jos tuulilasi olisi alempana ja silmät polvissa, päätä ei tarvittais enää muuhun kun lippalakin alustaksi.

• mitähän tähän

vastaavat ASENNEVAMMAISTEN lahkon kunkut Auto-Antero ja Perse, jahka tämän ketjun löytävät?

• suoraan

verrannollinen kuskin suurimpaan sallittuun ajonopeuteen...

• Elmeri

Sittenhän saan huoletta painella 250 km/h lasissa..

• Filosofian impropaattur

Kaikki joiden äö onYLI 100 pitaisi panna liikenneuudelleenkoulutukseen!
      Äly ja liikenne eivät sovi yhteen.
      Liika äly hidastaa todistettavasti muita ruumiintoimintoja ja kädentaitoa:
      Katsokaa vaikka jotain professoreita, miten pihalla ne on kaikesta muusta.
      Varmaan juuri niitä samoja jotka ajelee kuuluisaa alinopeutta.

• sinivilkku

Jouduin kerran hinaamaan erään maisterismiehen autoa. Lähtiessämme neuvoin häntä, että sitten kun pitää jarruttaa niin sitä jarrua todella pitää painaa kun tehostin on pelistä pois. Varmistin vielä, että tulihan asia ymmärretyksi, mies nyökkäsi ymmärtäneensä. Hinaus tapahtui kesällä.

Kaikki meni hyvin juuri niin kauan, kunnes piti jarruttaa risteykseen. Tää tumpelo tuli perään!
        No eihän siinä mitään minun autolleni tapahtunut (silloin Saab 99), vetokoukku vaan muutti maisterin auton keulahymyn vähän negatiiviseksi.

Miespoloinen vaan soperteli, että ei hän koskaan ole sen kovemmin jarrua painanut, että eihän hän ymmärtänyt...luuli, että huvikseni sanoin niin.

Niin että pistetäänkö päiväksi kaikki tohtorit, maisterit ja filosofit rekkojen puikkoihin niin maailma pelastuu.

**itse pysyn kyllä sinä päivänä tiiviisti kotona ja kehoitan kaikkia rakkaitani tekemään samoin**

• kateeksi
        sinivilkku kirjoitti:

Jouduin kerran hinaamaan erään maisterismiehen autoa. Lähtiessämme neuvoin häntä, että sitten kun pitää jarruttaa niin sitä jarrua todella pitää painaa kun tehostin on pelistä pois. Varmistin vielä, että tulihan asia ymmärretyksi, mies nyökkäsi ymmärtäneensä. Hinaus tapahtui kesällä.

Kaikki meni hyvin juuri niin kauan, kunnes piti jarruttaa risteykseen. Tää tumpelo tuli perään!
        No eihän siinä mitään minun autolleni tapahtunut (silloin Saab 99), vetokoukku vaan muutti maisterin auton keulahymyn vähän negatiiviseksi.

Miespoloinen vaan soperteli, että ei hän koskaan ole sen kovemmin jarrua painanut, että eihän hän ymmärtänyt...luuli, että huvikseni sanoin niin.

Niin että pistetäänkö päiväksi kaikki tohtorit, maisterit ja filosofit rekkojen puikkoihin niin maailma pelastuu.

**itse pysyn kyllä sinä päivänä tiiviisti kotona ja kehoitan kaikkia rakkaitani tekemään samoin**

taisi Sinivilkulta jäädä lukemiset aikoinaan lukematta, kun noin kateelliseksi äityi.

• sinivilkku
        kateeksi kirjoitti:

taisi Sinivilkulta jäädä lukemiset aikoinaan lukematta, kun noin kateelliseksi äityi.

Silloin AIKOINAAN jäi lukemiset, oli muita kiireitä ;)
        Lukemiset tuli kuitenkin hoidettua sitten hiukan myöhemmin, että ei minun tarvitse kadehtia ketään :)

Onko mielestäsi kateutta minun puoleltani jos joku älypää ei osaa edes jarrua painaa vaikka juurta jaksain neuvotaan asia....höh?!

• Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

Minä en kyllä ottaisi ketään hinaukseen ilman puomia, ellei hinattavassa toimisi jarrut(ehostin). En vaikka kyseessä olisi vain autokoulun (peruskoulun lisäksi) käynyt joskin kokenut autonkuljettaja. Jo normaalikokoinen henkilöauto on mahdoton pysäyttää ilman jarrutehostinta, jos edes jarrunpainajan paino ei riittäisi. Entä, jos tarvittaisiin hätäjarrutusta, vaikkakin nopeudet ovat pieniä?

• Apiina
        sinivilkku kirjoitti:

Sulla on siis kertoa yksi tapaus, jossa koulutettu ihminen töpeksi.
        Siis kaikki koulutetut on liikennetumpeloita.

Montako vastaavaa juttua voit kertoa vähemmän koulutetuista?

Eikö tämä sun ääliömäinen yleistys oman logiikkasi mukaan todista, että kaikki kuljetusalan ihmiset on oikeasti ääliöitä?

• sinivilkku
        Apiina kirjoitti:

Eikö tämä sun ääliömäinen yleistys oman logiikkasi mukaan todista, että kaikki kuljetusalan ihmiset on oikeasti ääliöitä?

>>Eikö tämä sun ääliömäinen yleistys oman logiikkasi mukaan todista, että kaikki kuljetusalan ihmiset on oikeasti ääliöitä?

• sinivilkku

Minä en kyllä ottaisi ketään hinaukseen ilman puomia, ellei hinattavassa toimisi jarrut(ehostin). En vaikka kyseessä olisi vain autokoulun (peruskoulun lisäksi) käynyt joskin kokenut autonkuljettaja. Jo normaalikokoinen henkilöauto on mahdoton pysäyttää ilman jarrutehostinta, jos edes jarrunpainajan paino ei riittäisi. Entä, jos tarvittaisiin hätäjarrutusta, vaikkakin nopeudet ovat pieniä?

kun auto ei käynnisty, ei myöskään jarrutehostin toimi.

Olen ollut montakin kertaa hinattavana (en tosin oman autoni kanssa kuin kerran) ja olen kyllä joka kerta saanut jarrutettua. Mielestäni olen aivan normaalikokoinen naisihminen....painan 60 kg. Hinattavana ollessa vaan pitää ennakoida vieläkin tarkemmin kuin normaaliajossa.

• yks kuski vaan
        Apiina kirjoitti:

menis ääliöksi kutsumaan sitä ystävällistä kuljetusalan automiestä, joka sinunkin kauppatarpeesi viitsii yötä myöten kotikulmillesi kuskata. Jos vaan katsoisit peiliisi.
        Ollaan vielä useasti vähemmin yliopistoja käyty, mutta jos pistät omat kolarittomat ajokilometrisi tähän jonoon, niin pistän myös omani.
        Niitä riittää kyllä sullekin lainaksi..

• sinivilkku kirjoitti:

Olen ollut montakin kertaa hinattavana (en tosin oman autoni kanssa kuin kerran) ja olen kyllä joka kerta saanut jarrutettua. Mielestäni olen aivan normaalikokoinen naisihminen....painan 60 kg. Hinattavana ollessa vaan pitää ennakoida vieläkin tarkemmin kuin normaaliajossa.

Nuorempana tuli paljon oltua mukana hinaushommissa, tuttavien autoja siirreltiin ja ostin joskus hinaamalla kuljetettavia. Minä menin melkein aina hinattavaan ja annoin ensin ohjeet hinaajalle. Se on helppo homma, kun hinattava huolehtii hinaajankin jarrutuksista, köysi pysyy aina kireällä ja jarrutehostimena voi käyttää hiukan käsijarrua, tai vaikka kytkintä ja vaihteistoa yhdessä. Kaikissa autoissa ei tosiaankaan jaksa tehostuspaineen (hydraulinen tehostin) kadottua jarrua painaa niin lujaa, että hidastaisi, esim. jotkut citikan mallit.

• Apiina
        yks kuski vaan kirjoitti:

menis ääliöksi kutsumaan sitä ystävällistä kuljetusalan automiestä, joka sinunkin kauppatarpeesi viitsii yötä myöten kotikulmillesi kuskata. Jos vaan katsoisit peiliisi.
        Ollaan vielä useasti vähemmin yliopistoja käyty, mutta jos pistät omat kolarittomat ajokilometrisi tähän jonoon, niin pistän myös omani.
        Niitä riittää kyllä sullekin lainaksi..

Äläpä sitten mene, en ole minäkään mennyt.
        Katson peiliini joka aamu, kiitos vinkistä kuitenkin.
        Ja sitten kysymys.
        Poissulkeeko se, että jos joku minunkin kauppatarpeeni viitsii yötä myöten kotikulmillesi kuskata, mahdollisuuden siihen, että tämä joku olisi ääliö?

Ja tässäpä sulle se kilometrijono:
        km,km,km,km,km,km,...

• Apiina
        sinivilkku kirjoitti:

>>Eikö tämä sun ääliömäinen yleistys oman logiikkasi mukaan todista, että kaikki kuljetusalan ihmiset on oikeasti ääliöitä?

Oliko lause liian vaikea?
        Pitääkö se tosiaan vääntää sinulle rautalangasta?
        Todistaako se jälleen jotain, että et ymmärrä tuota lausetta?

Huomaa ensinnäkin kysymysmerkki lauseen lopussa, eli kyseessä ei ole lopputulos, vaan kysymys.
        Toiseksi; tuossa kysymyksessä viitataan omaan logiikkaasi, jonka mukaan kaikki tohtorit, maisterit ja filosofit ovat kelvottomia auton ratissa, koska tuo yksi maisteri oli töpeksinyt hinattavan auton ratissa.

Omaa logiikkaasi käyttäen kaikki kuljetusalan ihmiset olisivat ääliöitä, koska itse käytit noin ääliömäistä logiikkaa ääliömäiseen yleistykseesi.
        Vain ääliö kykenee moiseen ja olet kaiketi kuljetusalan ihminen, vai?

Rupeaako lause aukeamaan, vai väännetäänkö lisää rautalankaa?

• ÄIJÄLÄ

Minä omaan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Sen sanotaan olevan hyvin yksinkertaisen, niin helpon, ettei sitä korkean älykkyden omaavat tajua käyttää.
        Millaista älyä sitten liikenteessä tarvitaan?

Yksi tärkeimmistä on osata sovittaa vauhtinsa fysiikan lakien mukaiseksi, eli sellaiseksi, että auto pysyy tiellä omalla kaistallaan ollen kuljettajansa hallittavissa, eikä auton itsensä.

Tämä jos mikä on tärkeää. Pelkällä taidolla ei autoa hallita, jos siihen taitoon ei liity järkeä.
        Monta kertaa saamme lukea lehdistä, kuinka kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan ja auto meni sinne pöpelikköön tai päin vastaantulevaa.

Näissä tapauksissa on kysymys kuljettajista, jotka eivät ole osanneet hallita autoaan, koska heiltä on puuttunut älyä pitää vauhtinsa sellaisena, että se hallinta on hallittavissa.

Jos minä alkaisin aina ajamaan maksimaalisilla nopeuksilla, en voisi hallita autoani, olinsin miten taitava kuski hyvänsä, autoni veisi minut, enkä minä autoa.
        Kun vauhti kasvaa tarpeeksi suureksi, autoa ei voi hallita äkillisessä tilanteessa, jossa tienpinta on yllättävän liukas, kuoppainen, urilla..

Tokihan jokainen uskoo itsestään, että minä poika se kyllä hallitsen autoni kelissä kuin kelissä ja tilanteessa kuin tilanteessa.
        Minä en usko itsestäni liikoja, vaan sopeutan nopeuteni aina sen mukaan, millainen on ajokeli.

Minä väitän osaavani lukea tienpintaa ja myös muita liikenteen vaaroja, jolloin kaikista helpointa älyä ja taitoa on vain vähnetää nopeutta.
        Autolla ajaminen on sangen yksinkertaista ja jokainen oppii ajamaan. Taitolaji ajamisesta tulee silloin, kun pitää ajaa kovaa vilkkaassa ja liukkaassa liikennevirrassa.

Älyä pitää olla tiedostaa vaarat, kuten ajo liian lähellä edellä ajavavaa.
        Elikkä itse ajaminen on helppoa, eikä vaadi paljoa älyä, mutta liikenteen vaarojen älyäminen ja itsesuojeluvaisto on monella hyvin puutteellista.

Onko esim. sillä auton omistajalla älyä, joka luovuttaa autonsa umpihumalaiselle lähtien itse kyytiin ja kannustaa vielä kovaan ajoon.

Onko älyä niillä nuorilla, jotka lähtee humalaisen nuoren miehen kyytiin tai joka ajaa lujaa, niinkuin Loimaan tapauksessa.

Kuinka moni älyää vähentää nopeuttaan syksyn hämärissä hirvivaaramerkin nähtyään.
        Ei monikaan. Jokainen uskoo vaan kohtalonsa Herran huomaan ja antaa mennä mentaliteetilla, kohtaloaan ei voi kukaan kiertää.
        Minä en usko näihin, vaan uskon omaan maalaisjärkeeni.

• sinivilkku
        Apiina kirjoitti:

Huomaa ensinnäkin kysymysmerkki lauseen lopussa, eli kyseessä ei ole lopputulos, vaan kysymys.
        Toiseksi; tuossa kysymyksessä viitataan omaan logiikkaasi, jonka mukaan kaikki tohtorit, maisterit ja filosofit ovat kelvottomia auton ratissa, koska tuo yksi maisteri oli töpeksinyt hinattavan auton ratissa.

Omaa logiikkaasi käyttäen kaikki kuljetusalan ihmiset olisivat ääliöitä, koska itse käytit noin ääliömäistä logiikkaa ääliömäiseen yleistykseesi.

>>Oliko lause liian vaikea?

• sinivilkku
        Apiina kirjoitti:

Vilkaisin sivuasi ja huomasin, että olet juuri sitä tyyppiä, jonka kanssa ei kannata keskustella mistään.
        Että jatka vaan ihan omana itsenäsi.

• Apiina
        sinivilkku kirjoitti:

>>Oliko lause liian vaikea?

tyhmällä ja hullulla.

(Huomaa, että lauseen perässä ei ole kysymysmerkkiä.
        Se tarkoittaa sitä, että voit pohtia tuota itseksesi)

• sen ymmärtää
        Apiina kirjoitti:

niinkin, että maisterit ym. muut "tumpelot" rekkojen puikoissa pelastaisivat ajotyylillään maailman pyyhkäisten vähemmän älykkäät hevon vittuun, vai?

• Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

Tuota käyntiinnykäisyä pidän vähän eri tapauksena kuin varsinaista hinaamista. Siinähän ei nopeuttakaan tarvita yleensä kävelyvauhtia enempää. Ja alamäkeenhän ei autoa tarvitse hinata, sen voi käynnistää mäkistartillakin. Ylämäkeen hinaamisessa puolestaan tuskin olisi vaaraa, että hinattava ajaisi perään. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin jarrutonta autoa ei saisikaan hinata ilman puomia.

Mielestäni myös hinaajan pitää ennakoida - jopa enemmän kuin hinattavan.

• sinivilkku

Tuota käyntiinnykäisyä pidän vähän eri tapauksena kuin varsinaista hinaamista. Siinähän ei nopeuttakaan tarvita yleensä kävelyvauhtia enempää. Ja alamäkeenhän ei autoa tarvitse hinata, sen voi käynnistää mäkistartillakin. Ylämäkeen hinaamisessa puolestaan tuskin olisi vaaraa, että hinattava ajaisi perään. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin jarrutonta autoa ei saisikaan hinata ilman puomia.

Mielestäni myös hinaajan pitää ennakoida - jopa enemmän kuin hinattavan.

Ei ole ollut kyse mistään käyntiinnykämisestä vaan auto on hinattu vaikkapa kotipihasta korjaamolle.

Ollaan vaan tarkkoja. Autossa on jarrut, vaikkei jarrutehostin olekaan toiminnassa. Eli vetämiset ovat olleet aivan laillisia.

Molempien pitää olla tarkkoina hinaustilanteissa, mutta itse usein hinattavassa autossa olleena tiedän, että siellä on oltava todella tarkkana ja ennakoitava juuri siksi kun kaikki ei toimi ihan tuosta vaan.

• Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

Ei ole ollut kyse mistään käyntiinnykämisestä vaan auto on hinattu vaikkapa kotipihasta korjaamolle.

Ollaan vaan tarkkoja. Autossa on jarrut, vaikkei jarrutehostin olekaan toiminnassa. Eli vetämiset ovat olleet aivan laillisia.

Molempien pitää olla tarkkoina hinaustilanteissa, mutta itse usein hinattavassa autossa olleena tiedän, että siellä on oltava todella tarkkana ja ennakoitava juuri siksi kun kaikki ei toimi ihan tuosta vaan.

Juu, onhan autossa jarrut, ne vaan ei toimi. :)

Rekisteriotteessa lukee jarrujen tyyppi. Jos jarrujen tyyppi on nestekäyttöiset alipainetehostetut, niin voisi olettaa, että, jos tehostin ei toimi, niin jarrut eivät ole kunnossa. Katsastuksessa varmasti todetaan jarrut epäkuntoisiksi, jos tehostin ei toimisi. Ja nimenomaan autoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa ei saisi hinata ilman puomia.

Vaaraahan tuosta ei ilmeisesti aiheudu, koska sinunkaan kohdalle ei ole sattunut kuin yksi pieni peräänajo?

• Kallonkutistaja kirjoitti:

Rekisteriotteessa lukee jarrujen tyyppi. Jos jarrujen tyyppi on nestekäyttöiset alipainetehostetut, niin voisi olettaa, että, jos tehostin ei toimi, niin jarrut eivät ole kunnossa. Katsastuksessa varmasti todetaan jarrut epäkuntoisiksi, jos tehostin ei toimisi. Ja nimenomaan autoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa ei saisi hinata ilman puomia.

Vaaraahan tuosta ei ilmeisesti aiheudu, koska sinunkaan kohdalle ei ole sattunut kuin yksi pieni peräänajo?

Vaatii vaan kovemman poljinvoiman ilman alipainetehostinta. Jarruttomaksi luuli joku toimittajakin jokunen vuosi sitten erästä ralliautoa, kun oli päässyt kokeilemaan. Olihan siinä jarrut, mutta tehostinta ei olemassakaan, piti vaan polkea lujaa.

Hydraulitehosteiset voikin sitten olla vaikeampi saada toimimaan polkimella hydrauliikan petettyä. Ei taitais norsunkaan poljinvoima riittää kaikissa.

• sinivilkku

Ei siinä mitään tulkinnanvaraista ole. Kyllä ne jarrut toimivat, pitää vaan painaa pontevammin.

Ei muuten ole yksi kerta, kun on joutunut selittämään hinattavalle miksi virrat pitää olla päällä ja vilkkuja pitää käyttää :)
        Kai Sinä kuitenkin tuon asian tiesit ;)

• Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

Ei siinä mitään tulkinnanvaraista ole. Kyllä ne jarrut toimivat, pitää vaan painaa pontevammin.

Ei muuten ole yksi kerta, kun on joutunut selittämään hinattavalle miksi virrat pitää olla päällä ja vilkkuja pitää käyttää :)
        Kai Sinä kuitenkin tuon asian tiesit ;)

"Kyllä ne jarrut toimivat, pitää vaan painaa pontevammin."

Eipä se taida olla edes tulkinnanvaraista. Jos katsastuksessa tehostin ei toimi, ja sanot noin katsastajalle, niin olisiko mielestäsi oikein, että auto hyväksyttäisiin? Eli voihan jarrut toimia, vaikkakin tehottomasti, mutta silloinkin ne on epäkunnossa. Paineilmajarrut ovat hieman eri asia, mutta samoin niistä sitten voisi sanoa, että ne ovat kyllä kunnossa, mutta käyttö on hieman hankalampaa, kun moottori ei ole käynnissä.

Ja edelleen se oleellinen asia on, että peräänajon riski on melko todennäköinen, josta sinulla on jopa omakohtaisia kokemuksia.

• sinivilkku

"Kyllä ne jarrut toimivat, pitää vaan painaa pontevammin."

Eipä se taida olla edes tulkinnanvaraista. Jos katsastuksessa tehostin ei toimi, ja sanot noin katsastajalle, niin olisiko mielestäsi oikein, että auto hyväksyttäisiin? Eli voihan jarrut toimia, vaikkakin tehottomasti, mutta silloinkin ne on epäkunnossa. Paineilmajarrut ovat hieman eri asia, mutta samoin niistä sitten voisi sanoa, että ne ovat kyllä kunnossa, mutta käyttö on hieman hankalampaa, kun moottori ei ole käynnissä.

Ja edelleen se oleellinen asia on, että peräänajon riski on melko todennäköinen, josta sinulla on jopa omakohtaisia kokemuksia.

Taidat tykätä väittelystä vain väittelyn itsensä vuoksi? ;)

Miten se peräänajo on todennäköinen jos en minäkään, aika pienikokoinen naisihminen, ole onnistunut kolauttamaan ja olen elämäni aikana ollut hinattavan auton puikoissa kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja.

Ajattelehan, 60-luvun kansanautoissa ei vielä ollut olemassakaan jarrutehostimia (tosin oli rumpujarrut, mutta silti..)ja läheskään kaikissa 80-luvun autoissa ei ollut vielä ohjaustehostimia.

Köydellä saa aivan oikeasti vetää (puhun koko ajan h-autoista) autoa, joka ei käynnisty. Kunhan auto on rekisterissä, siitä on verot ja vakuutukset maksettu. Jarrutehostimen pelistä poisolo ei tee autosta jarrutonta, vasta sitten jos jarruputket ovat poikki, on auto jarruton.

On aivan hassu tuo heittosi katsastukseen menosta. Siksihän niitä juuri viedään korjaamoille, että ne (jarrutkin) kunnostetaan ennen katsastukseen menoa.

Pitäisiköhän Sinun laskeutua sieltä teoreettisesta maailmastasi tänne tavallisten kuolevaisten korkeudelle ja alkaa ajatella asioita ihan oikeasti, ilman teoreettista jahkaamista?! ;)

• Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

Taidat tykätä väittelystä vain väittelyn itsensä vuoksi? ;)

Miten se peräänajo on todennäköinen jos en minäkään, aika pienikokoinen naisihminen, ole onnistunut kolauttamaan ja olen elämäni aikana ollut hinattavan auton puikoissa kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja.

Ajattelehan, 60-luvun kansanautoissa ei vielä ollut olemassakaan jarrutehostimia (tosin oli rumpujarrut, mutta silti..)ja läheskään kaikissa 80-luvun autoissa ei ollut vielä ohjaustehostimia.

Köydellä saa aivan oikeasti vetää (puhun koko ajan h-autoista) autoa, joka ei käynnisty. Kunhan auto on rekisterissä, siitä on verot ja vakuutukset maksettu. Jarrutehostimen pelistä poisolo ei tee autosta jarrutonta, vasta sitten jos jarruputket ovat poikki, on auto jarruton.

On aivan hassu tuo heittosi katsastukseen menosta. Siksihän niitä juuri viedään korjaamoille, että ne (jarrutkin) kunnostetaan ennen katsastukseen menoa.

Pitäisiköhän Sinun laskeutua sieltä teoreettisesta maailmastasi tänne tavallisten kuolevaisten korkeudelle ja alkaa ajatella asioita ihan oikeasti, ilman teoreettista jahkaamista?! ;)

"Taidat tykätä väittelystä vain väittelyn itsensä vuoksi? ;)"

Eikös se ole näiden keskustelupalstojen tarkoitus? ;)

"Miten se peräänajo on todennäköinen..."

Siitähän juuri kerroit tuolla ylempänä, kun maisteri oli...

"Kunhan auto on rekisterissä, siitä on verot ja vakuutukset maksettu."

Juuri silloinhan autoa pitääkin hinata, jos verot ja vakuutukset eivät ole maksettu. Niin ja vaikka auto muuten olisi ihan kunnossa, jarruja myöten.

Lakipykälät ovat tosiaan melko teoreettisia, ja niissä on jopa ristiriitoja (yleisen) käytännön kanssa, mutta miksi silti vastaan niitä koskeviin keskusteluihin, vaikket ilmeisesti haluaisi?

• Auto--Antero

On kiinni ajamisen taidosta. Joillekin, kuten minulle, se on synnynnäistä. Paukapääkin voi olla äärettömän nopea ja taitava.
      Vain harvoin älykkyys ja ajotaito ovat yhdistyneenä samaan henkilöön. Silloin kun niin on, kuten minulla, on tuloksena suvereeni tapaus liikenteessä.
      Meitä on ainoastaan alle 5% kansasta.

• Avaruus--Apina

Ja tuo sama suvereeni 5% kansasta ajaa kolarin kuluvan vuoden aikana niinkuin kaikkina muinakin vuosina...
        siis synnynnäisesti riskialtis yhdistelmä

• eihän hullukaan

tiedä olevansa hullu, sorry nyt vaan.

• Räkä Räikkönen

Kerrankin Anterolta asiaa, hyvä.

• Avaruus--Apina kirjoitti:

Ja tuo sama suvereeni 5% kansasta ajaa kolarin kuluvan vuoden aikana niinkuin kaikkina muinakin vuosina...
        siis synnynnäisesti riskialtis yhdistelmä

Autopeltikorjaamo/maalaamotoimintaa läheltä seuranneena tiedän, että korjattavana kiertävät samojen kuskien ajokit. Milloin ovat rutussa edestä, milloin takaa ja kuskit aina samoja, vaikka autot välillä vaihtuukin.
        Eivät kuulu siihen Auto-Anteron tarkoittamaan viiteen prosenttiin.

• Kallonkutistaja

Eipä taida olla noinkaan paljon noita yhdistyneitä. Mm joillain autisteilla on hyvin kapea-alainen erityislahjakkuus, esim puhelinluettelon ulkoaoppiminen käy heiltä hetkessä. Ehkä joillekin autonajamisen erityislahja on myös olemassa.

Myös Einsteinilla oli erityislahjakkuus. Esim liikenteen energiaongelmat hän ratkaisi jo teoriassa. Valitettavasti kukaan ei vielä ole osannut soveltaa tuota käytäntöön. Siinä olisi elämäntehtävää jokaiselle itseään älykkäänä pitävälle.

• Korjaamopäälikkö
        Kairakettu kirjoitti:

Autopeltikorjaamo/maalaamotoimintaa läheltä seuranneena tiedän, että korjattavana kiertävät samojen kuskien ajokit. Milloin ovat rutussa edestä, milloin takaa ja kuskit aina samoja, vaikka autot välillä vaihtuukin.
        Eivät kuulu siihen Auto-Anteron tarkoittamaan viiteen prosenttiin.

eikös se Anteron porukka ole juuri se 5% suvereeni kolaririskiryhmä?

• Auto--Antero
        Korjaamopäälikkö kirjoitti:

Ei kolariin jouduta. Moni on yrittänyt jäädä alle, tai jopa ajaa suoraan päin. Salamannnopeat refleksini yhdistettynä rautaisen kokemukseen ja taitoon, on pelastanut minut ja nuo kamikaze tyypit pahimmalta.

Loistoautoni osuuttakaan ei pidä väheksyä. Tehokkaan turbomoottorin ansiosta olen usein onnistunut väistämään myös eteenpäin! Sitä moni tollo ei halliste, joko tyhmyyttään tai ruosteisen kääpiömoottorisen kotteronsa ansiosta. Tehoreservissä riittää, kuten pitääkin.

Kerran ulkomailla päälleajoyrittäjä ajoi metsään mahtavan ilmalennon jälkeen. Sillä se pyöri katon kautta ympäri useita kertoja, pajukon paukkuessa pelteihin.
        Senverran pysähdyin auttamaan kaaharia, joka elottomana retkotti höyryävässä raadossaan, että poistin siltä lompakon rintaa painamasta. Tajuihinsa tullessaan olisi ainakin helpompi hengittää.
        Poistuin ripeästi paikalta ja pysähdyin seuraavalle huoltikselle, jossa pyysin soittamaan zirraa paikalle.
        Tutkin lompakon sisällön ja yllätyksekseni mammonaa riitti sponssaamaan parin viikon kiertoajelun ympäri Eurooppaa, vieläpä ensimmäsessä luokassa.
        Kyllä kannatti väistää....

• Kuulut siis 5% ryhmään kansasta. Kummalla laidalla sijaitset Gaussin käyrällä? Voisi vielä prosenntilukua ehkä pienentääkin....?

• Auto Antsu
        Auto--Antero kirjoitti:

Ei kolariin jouduta. Moni on yrittänyt jäädä alle, tai jopa ajaa suoraan päin. Salamannnopeat refleksini yhdistettynä rautaisen kokemukseen ja taitoon, on pelastanut minut ja nuo kamikaze tyypit pahimmalta.

Loistoautoni osuuttakaan ei pidä väheksyä. Tehokkaan turbomoottorin ansiosta olen usein onnistunut väistämään myös eteenpäin! Sitä moni tollo ei halliste, joko tyhmyyttään tai ruosteisen kääpiömoottorisen kotteronsa ansiosta. Tehoreservissä riittää, kuten pitääkin.

Kerran ulkomailla päälleajoyrittäjä ajoi metsään mahtavan ilmalennon jälkeen. Sillä se pyöri katon kautta ympäri useita kertoja, pajukon paukkuessa pelteihin.
        Senverran pysähdyin auttamaan kaaharia, joka elottomana retkotti höyryävässä raadossaan, että poistin siltä lompakon rintaa painamasta. Tajuihinsa tullessaan olisi ainakin helpompi hengittää.
        Poistuin ripeästi paikalta ja pysähdyin seuraavalle huoltikselle, jossa pyysin soittamaan zirraa paikalle.
        Tutkin lompakon sisällön ja yllätyksekseni mammonaa riitti sponssaamaan parin viikon kiertoajelun ympäri Eurooppaa, vieläpä ensimmäsessä luokassa.
        Kyllä kannatti väistää....

...kaiken lisäksi vielä kriminaali, varas. Kyllä tämä provo-antero on osoittanut lahjakkuutensa tällä osastolla kaikessa. Täytyy sanoa, ettei täysjärkinen ja -ikäinen jaksaisi joka päivä ottaa kantaa Auto-Anteron tavalla. Läpimätä ihminen...tai sanotaan tässä tapauksessa olento.

• Korjaamopäälikkö kirjoitti:

...kuvittele ne 5-prosenttiset kuljettajaryhmät vaikka sektoreittain ja turhaan jankkaat, piste.

• Auto--Antero
        Kassara kirjoitti:

Kuulut siis 5% ryhmään kansasta. Kummalla laidalla sijaitset Gaussin käyrällä? Voisi vielä prosenntilukua ehkä pienentääkin....?

Gaussin käyrähän esittää graafisen kuvion. Kuvion rjaama pinta-ala on 100%. Siitä kun ottaa 5% siivun, tai pienemmän, sitä voi muotoilla ja sijottaa sen kuten haluaa. Aivan kuten minäkin teen liikenteessä. Joustan juuri kuten haluan, useinmiten eteenpäin..

• finnbulli

ja sen mukaan ylioppilaat eivät juuri hurjastelee autolla.

• Ammattikoululainen

Ylioppiluudella ja älyllä ei ole suoraa yhteyttä.
        Ylioppilaaksi pääsee kuka vaan jos jaksaa päntätä ja on hyvä muisti.
        Onk kaahaamattomuuden syy siis äly vai kykenemättömyys?

• Apiina

Voihan vitalis! Herää nykyaikaan, pahvi.

• finnbulli
        Apiina kirjoitti:

Voihan vitalis! Herää nykyaikaan, pahvi.

ei ole tarvetta antaa "näyttöä" autolla.

• sinivilkku
        finnbulli kirjoitti:

ei ole tarvetta antaa "näyttöä" autolla.

Tässä ihan naapurissa on kaksikin ylioppilasta, molemmat huristelevat nykyisin pyörätuoleissa ja tulevat huristelemaan elämänsä loppuun asti.

Kummankin kyydissä olleita leikellään "kuosiin" koko loppuelämänsä ja aivan kuntoon eivät tule milloinkaan.

Siksi toiseksi, pelkkä ylioppilashan on ihminen joka ei tiedä mitä tekisi isona ja siksi on mennyt lukioon. Lukiosta sitten saanut nippanappa lakin päähänsä mutta ei välttämättä pääse papereillaan edes ammattikouluun :)

Kaikki ylioppilaat eivät tietenkään kuulu tuohon yllämainittuun ryhmään. Sinun epäilen kyllä kuuluvan, ihan noiden lausahdustesi perusteella.

• finnbulli
        sinivilkku kirjoitti:

Tässä ihan naapurissa on kaksikin ylioppilasta, molemmat huristelevat nykyisin pyörätuoleissa ja tulevat huristelemaan elämänsä loppuun asti.

Kummankin kyydissä olleita leikellään "kuosiin" koko loppuelämänsä ja aivan kuntoon eivät tule milloinkaan.

Siksi toiseksi, pelkkä ylioppilashan on ihminen joka ei tiedä mitä tekisi isona ja siksi on mennyt lukioon. Lukiosta sitten saanut nippanappa lakin päähänsä mutta ei välttämättä pääse papereillaan edes ammattikouluun :)

Kaikki ylioppilaat eivät tietenkään kuulu tuohon yllämainittuun ryhmään. Sinun epäilen kyllä kuuluvan, ihan noiden lausahdustesi perusteella.

ajettu ylinopeutta,on ei-lukeolaisten aiheuttamia.
        Väitöskirjan mukaan autohurjastelu on heille ainoa keino nousta muitten rinnalle.

• Apiina
        finnbulli kirjoitti:

ajettu ylinopeutta,on ei-lukeolaisten aiheuttamia.
        Väitöskirjan mukaan autohurjastelu on heille ainoa keino nousta muitten rinnalle.

Ylioppilas finnbulli!
        Oletko ylpeä, että pääsit ylioppilaaksi?
        Reputitko muuten äidinkielessä?

• Lapsi...

Sehän voisi olla vaikka: Todella lahjakkaiden autoilijoiden seura, TLAS. Pääsyvaatimuksena osata perus liikenneopit ja äö oltava huimat 80.

Olisimme eliittiä jotka vapautettaisiin autoveroista, katsastuksesta, polttoaine olisi verotonta esimerkiksi, eikä meitä koskisi nopeusrajoitukset.
      Auton katolle saisi laitta pienen 10cm korkean varoituskartion http://www.trafino.fi/t_varo_tarv.htm#Kartiot joka olisi valaistu ("taksikyltti").

• MehuMatti

Mistä se äö on lyhenne?

• ajokorttia koskaan?

No, ei kyllä taida saada nykysäännöilläkään.

• automies69

Ei ajamisen taito on kiinni älykkyydestä. Ainakaan se ei ole kiinni koulutustasosta. Kuinka monta professoria tai tekniikan tohtoria on rallikuskina, joka menestyy? Käsittääkseni meikäläiset huippukuskit ovat jotain ihan muuta koulutuspohjaltaan.

Ajotaidot ovat jostain ihan muusta ominaisuudesta kiinni kuin mitä älykkyysosamäärällä mitataan! Kyse on hyvin pitkälti kiinni motorisessa osaamisesta ja reflekseistä ym. ominaisuuksista. Ainoastaan tietoiset valinnat etukäteen ovat jollaintapaa riippuvaisia älystä. Siihen ei niinpaljoa älyä tarvita, että se vaikuttaisi merkitsevästi lopputulokseen. Esimerkiksi päätös lähteä ohitukseen kun ei ole mitään tietoa vastaantulevasa liikenteestä, eli luottaminen ainoastaan onneen, on tuollainen asia.

• niko

Mistä onnettomuudet ja muut tieliikenteen murheet johtuvat, tässä syyt:
      1) T-YHMYYS
      2) T-AITAMATTOMUUS
      3) T-OISTEN HUOMIOIMATTA JÄTTÄMINEN

koettakkas keksiä sellaisia tilanteita, joissa nämä syyt eivät olisi osatekijöinä!

• Auto--Antero

Olen liikkeellä ei onnettomuudeta ole tietoakaan.
        Minun kanssani pyörillä kulkevat:
        1) T-äysipäisyys
        2) T-aito
        3) T-oisten taakseen jättäminen

Olen huomannut kuinka ohittamalla luodan turvaa.
        Kun ohitat niin saat ajaa omana kinginäsi teillä. Ei tarvitse nysvätä jonossa ja odotella edessä ajavavan virhettä, joka voi johtaa arvaamattomiin seurauksiin.
        Lisäksi on paremmin näkyvyyttä sivuteiden risteyksiin, joista eteen pyrkivät voi väistää ajoissa, runttaamlla kaasun pohjaan. Turvallisinta on väistää etenpäin...

• keskustelunavaus

Ajamisen todellinen taito taitaa yksinkertaisesti olla asennekysymys (siis ei asennevammaa) ja terve itsetunto siinä "lisukkeena".

• 330d ja hajis

Aivan varmasti on kiinni älykkyydestä. Ajaminen pitää oppia ja sitten se miten nopeasti sen oppii niin on kiinni älykkyydestä. Älykkäämmät oppivat nopeanmin. Joillekin keskikaistan nysväreille ei korttia olisi vielä pitänyt antaa kun eivät osaa ajaa kunnolla ja aika typerää porukkaahan se on.

Mutta ei voi mitään, meitä hyviä kuskeja nöyryytetään koko ajan typerillä ja joillain vaarallisillakin säännöillä. Tyhmistä ihmisistä saadaan kärsiä me kaikki.

• RattiMies39

Ajotaito syntyy

a)Lahjakkuudesta/geeneistä
      Lahjojen osuus on suuri. Vain harva saa nämä lahjat itselleen. Tähän syntyiseen lahjakkuuteen kuuluvat mm. tilanteiden ennakointikyky luonnostaan, tila-hahmotus (tätä on tutkittu ja todettu mm. Kimi Räikkösellä olevan tällaisen harvinaisen lahjan) ja tietty rohkaus päälle.

b)Opettelu

Oppia voi toki paljon, ajotekniikkaa huoa jne, mutta suuri osa ei muutu lahjakkaiksi taitaviksi kuskeiksi koska tuo a-osio jää pois, lahjoja ei ole. Autokoulussa voidaan opettaa ajamaan, voidaan järjestää liukkaan kelin kursseja jne, mutta suuri osa ei opi oikeita reagointitapoja äkkitilanteissa.

On sanottu, että äkkitilanteessa tarvittavia taitoja ei tarvitakaan, jos osaa ajaa siten ettei niihin joudu. Osa totuutta se on, vaan ei kaikki. Kyllä äkkitilanteisiinkin voi joutua tahtomattaa ja silloin taidot punnitaan.

• sinivilkku

Sen (sanottakoon sitä vaikka lahjakkuudeksi) huomaa ollessaan jonkun kyydissä.
        On aika jännää, että joidenkin kyydissä minä esim. pelkään koko ajan. Kaveri voi silti ajaa kamalan varovasti, mutta jostakin syystä vaan pelottaa.

Sitten on ihmisiä, jotka ajavat reippaasti mutta heidän kyydissään ei pelota yhtään.
        Minulle on moni sanonut, että kyydissäni ei tarvitse jännittää pätkääkään, vaan voi vain olla ja nauttia matkanteosta.

Pyrin tietenkin ajamaan siten, ettei pahoja paikkoja tulisi, mutta kyllähän niitä jokaiselle joskus tulee. Itse olen sanonut selvinneeni monesta vaaranpaikasta toimimalla vaistomaisesti oikein kyseisellä hetkellä. Ei siinä paljoa analyysejä tehdä siinä vaiheessa kun vaikkapa joku kaatuu pyörällä aivan eteen. Kyllä siinä vaan toimitaan ja sillä hetkellä se toiminta lähtee selkäytimestä.

• ÄIJÄLÄ
        sinivilkku kirjoitti:

Sen (sanottakoon sitä vaikka lahjakkuudeksi) huomaa ollessaan jonkun kyydissä.
        On aika jännää, että joidenkin kyydissä minä esim. pelkään koko ajan. Kaveri voi silti ajaa kamalan varovasti, mutta jostakin syystä vaan pelottaa.

Sitten on ihmisiä, jotka ajavat reippaasti mutta heidän kyydissään ei pelota yhtään.
        Minulle on moni sanonut, että kyydissäni ei tarvitse jännittää pätkääkään, vaan voi vain olla ja nauttia matkanteosta.

Pyrin tietenkin ajamaan siten, ettei pahoja paikkoja tulisi, mutta kyllähän niitä jokaiselle joskus tulee. Itse olen sanonut selvinneeni monesta vaaranpaikasta toimimalla vaistomaisesti oikein kyseisellä hetkellä. Ei siinä paljoa analyysejä tehdä siinä vaiheessa kun vaikkapa joku kaatuu pyörällä aivan eteen. Kyllä siinä vaan toimitaan ja sillä hetkellä se toiminta lähtee selkäytimestä.

Minullekkin vaisto sanoo, kun näen polkupyöräilijän ajavan ajoradan oikeassa reunassa, että se pitää ohittaa skarpaten.
        Hiljennän vauhtia ja ohitan sen niin, että väliin jää monta metriä tilaa.
        Meillä kyllä pelaa nuo vaistot, toivottavasti muillakin alkaisi pelaamaan.
        Minäkin olen selvinnyt monesta vaaranpaikasta oikealla tilannenopeudella.
        On kuitenkin aina olemassa yllätyksiä, joihin ei oikein osaa varautua, mutta riittävän pieni ajonopeus kyllä takaa sen, että pienemmistä yllätyksistä selviää ja ehtii toimia.

No tässä päivänä muutamana oli taas sellainen vaaranpaikka. Yllätyksenä se ei tullut, mutta kiperänä tilanteena.
        Kuule, kun minä ajoin nelikaistaista valtatietä, niin näin jo kaukaa, että rampilta oli tulossa autojono. Myös meillä päätietä ajavilla oli autojonot molemmilla kaistoilla.
        Siinä mietin, hiljentäiskö vai lisäiskö nopeutta, mutta kumpikin vaihtoehto tuntui huonolta.
        Nyt toivoin vain, että rampilta tulijat eivät sukeltaisi sekaan.
        Toiselle kaistalle ei voinut lähteä, kun autoilijat pitivät niin lyhyitä välimatkoja toisiinsa nähden.
        Hiljensin nopeutta, sillä edessäni ajava ajoi normaalia hitaammin. Rampilta tulija oli kohdallani oikealla ja ramppi näytti loppuvan häneltä kesken, eli se sukeltaa eteeni.
        Olin tätä ennen jo hiljentänyt ja räpyttänyt jarruvaloa tkanatulijalleni. Laskin oikein, sillä rampilla olija kiihdytti sukeltaen eteeni hiuksenhienosti ja sukeltipa parin sekunnin päästä vasempaan aiheuttaen samanlaisen täpärän tilanteen vasemman kaistan kulkijoille.
        No nämä oli niitä Auto-Anteroita, jotka osaavat laskea tilanteen.
        Mutta he eivät voi arvata sitä, että milloin joku väistää heitä, niinkuin minä olin valmistautunut.
        Jos minun tilallani olisi ajanut joku minähän en väistä kaveri, olisi tilanteesta voinut tulla ketjukolari.
        Nyt varmaan kaikki me päätietä ajavat huomattiin tilanne ja hiljennettiin kukin vauhtiaan auttaaksemme rampilta tulijoita.
        Joskus tuo yhteispeli tuntuu sujuvan sutjakkaasti

• Auto--Antero
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

Minullekkin vaisto sanoo, kun näen polkupyöräilijän ajavan ajoradan oikeassa reunassa, että se pitää ohittaa skarpaten.
        Hiljennän vauhtia ja ohitan sen niin, että väliin jää monta metriä tilaa.
        Meillä kyllä pelaa nuo vaistot, toivottavasti muillakin alkaisi pelaamaan.
        Minäkin olen selvinnyt monesta vaaranpaikasta oikealla tilannenopeudella.
        On kuitenkin aina olemassa yllätyksiä, joihin ei oikein osaa varautua, mutta riittävän pieni ajonopeus kyllä takaa sen, että pienemmistä yllätyksistä selviää ja ehtii toimia.

No tässä päivänä muutamana oli taas sellainen vaaranpaikka. Yllätyksenä se ei tullut, mutta kiperänä tilanteena.
        Kuule, kun minä ajoin nelikaistaista valtatietä, niin näin jo kaukaa, että rampilta oli tulossa autojono. Myös meillä päätietä ajavilla oli autojonot molemmilla kaistoilla.
        Siinä mietin, hiljentäiskö vai lisäiskö nopeutta, mutta kumpikin vaihtoehto tuntui huonolta.
        Nyt toivoin vain, että rampilta tulijat eivät sukeltaisi sekaan.
        Toiselle kaistalle ei voinut lähteä, kun autoilijat pitivät niin lyhyitä välimatkoja toisiinsa nähden.
        Hiljensin nopeutta, sillä edessäni ajava ajoi normaalia hitaammin. Rampilta tulija oli kohdallani oikealla ja ramppi näytti loppuvan häneltä kesken, eli se sukeltaa eteeni.
        Olin tätä ennen jo hiljentänyt ja räpyttänyt jarruvaloa tkanatulijalleni. Laskin oikein, sillä rampilla olija kiihdytti sukeltaen eteeni hiuksenhienosti ja sukeltipa parin sekunnin päästä vasempaan aiheuttaen samanlaisen täpärän tilanteen vasemman kaistan kulkijoille.
        No nämä oli niitä Auto-Anteroita, jotka osaavat laskea tilanteen.
        Mutta he eivät voi arvata sitä, että milloin joku väistää heitä, niinkuin minä olin valmistautunut.
        Jos minun tilallani olisi ajanut joku minähän en väistä kaveri, olisi tilanteesta voinut tulla ketjukolari.
        Nyt varmaan kaikki me päätietä ajavat huomattiin tilanne ja hiljennettiin kukin vauhtiaan auttaaksemme rampilta tulijoita.
        Joskus tuo yhteispeli tuntuu sujuvan sutjakkaasti

Oiva esimerkki oikeasta toiminnasta. Partaveitsen terävillä liikkeillä sijoitutaan muun liikenteen sekaan. Sinusta se voi näyttää täpärältä, mutta täsmällinen nopeus ja liike on asian ydin.
        Monta kertaa liittymissä joutuu laittamaan autonsa, ikäänkuin kuin kenkälusikalla, liikkuvaan jonoon.

Siitä saamme kiittää kusipäitä, jotka eivät polje kaasua, vaan keräävät tiukan jonon taaksensa..

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      367
      14553
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      101
      2190
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1829
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1703
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      45
      1301
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      97
      1220
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      280
      1103
    8. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      28
      1054
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1043
    10. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      76
      1027
    Aihe