Mediasta ja mm. tältä palstalta saa päivittäin lukea kauhistelua liikennekurin höltymisestä. Mihinköhän tämä luulo mahtaa perustua?
1970-luvulla kuoli liikenteessä toista tuhatta ihmistä vuodessa. Nykyään määrä on vakiintunut alle neljänsadan. Se ei käsittääkseni ole ikinä ollut merkittävästi tätä alhaisempi. Kuolemien valossa kurin höltymistä ei siis ole tapahtunut.
Itselläni on ollut kortti kuusi vuotta. En ole montaakaan kertaa joutunut vaaratilanteeseen oman tai jonkun muun kurittoman ajotavan vuoksi. Muutman mahdollisen juopon vuoksi on joutunut jarrua painaan kovemmin. Sen sijaan kävelijät ja pyöräilijät aiheuttavat PÄIVITTÄIN vaaratilanteita säännöistä piittaamattomalla käyttäytymisellään, mm. punaisia päin kulkemalla. Autoilijalta otettaneen ko. rikoksesta nykyään kortti pois, kevyen liikenteen vastaavaan rikkomukseen poliisi ei edes puutu.
Minun mielestäni liikennekuri ei ole mitenkään liian löysä, useisiin muihin maihin verrattuna jopa naurettavan säntillinen.
Liikkennekurista
25
1422
Vastaukset
- Suomalainen
No etpä oo paljon reissaillu, ei tarvii mennä kun lahden yli Ruotsiin Saksasta puhumattakaan niin liikennekuria noudatetaan esimerkillisesti ja sen näyttää jo kyseisten maan pienet onnettomuusluvut vertailtuna kys.maiden asukas/ajoneuvo määrään.
- ptdq
Molemmissa maissa olen ajanut viimeksi puoli vuotta sitten. Saksassa nopeusrajoitukset tuntuvat olevan todellakin ohjeellisia. Ylitystä motarilla jonon mukana parhaillaa 80 km/h. Ja siis nimenomaan 80 yli rajoituksen, ei suosituksen. Enpä ole Suomessa moiseen törmännyt vielä koskaan vaan täällä rajoituksia noudatetaan todella säntillisesti.
Liikennekulttuuri on puolestaan sekä Ruotsissa että Saksassa selvästi Suomea edellä ja liikenne joustavampaa, mutta se on eri asia kuin kuri. - stycke
Kyllähän Ruotsissa hiukan parempi liikennekulttuuri on, mutta esim. ohituksissa ovat vielä hullumpia kuin suomalaiset (kuulemma norskit ovat vielä ruotsalaisiakin pahempia). Ruotsissa on tehty paljon tieverkon eteen, suurimmille väylille on pyritty rakentamaan keskikaiteita tai jopa moottoritietä. Liikenneympyröiden määrä on koko ajan kasvussa, ja onhan se kuitenkin varsin sujuva ja turvallinen liittymätyyppi, parempi kuin 24/7 palavat liikennevalot. Tietysti autokalustokin on jonkin verrankin parempaa, sekin auttaa. Keinot ovat siis vähän toiset kuin täkäläiset kuripakettipelleilyt.
- miihkali
ptdq kirjoitti:
Molemmissa maissa olen ajanut viimeksi puoli vuotta sitten. Saksassa nopeusrajoitukset tuntuvat olevan todellakin ohjeellisia. Ylitystä motarilla jonon mukana parhaillaa 80 km/h. Ja siis nimenomaan 80 yli rajoituksen, ei suosituksen. Enpä ole Suomessa moiseen törmännyt vielä koskaan vaan täällä rajoituksia noudatetaan todella säntillisesti.
Liikennekulttuuri on puolestaan sekä Ruotsissa että Saksassa selvästi Suomea edellä ja liikenne joustavampaa, mutta se on eri asia kuin kuri.Mahtas tulla näille suomalaisille nysväripaskoille noutaja, jos tunkisivat autobahnoilla eteen ohituskaistoille kuten täällä Suomessa. Meinaan, että sieltä saattas tulla Porsche takaa ja kovaa.
- Reipas
Noh noh. Ruotsissa ja Saksassa liikennesäännöt ovat pääasiassa kunnossa. Kuten myös varauksella Suomessa.
Sujuvan liikenteen ja suomalaisen liikennemössön ero onkin sitten siinä, kuinka virkamiesten kusipäisyyteen suhtaudutaan. Keski-euroopassa, länsinaapurissa ja muissa sivistyneissä kansakunnissa niitä tiettyjä järkyttävän typeriä, aiheettomia rajoituksia ja säädöksiä rikotaan surutta kautta linjan.
Tällöin näissä maissa päättäjätkin heräävät taitamattomuuteensa, ja korjaavat säädökset oikealle, miellyttävälle tasolle. Tämä taso on sellainen, joka sallii normaalin turvallisen toiminnan, ja karsii ne ihan aiguisten oigeesti vaaralliset sekoilijat pois muiden seasta.
Suomessa, tässä ihanuuksien ihmemaassa, suurin osa (autoilevastakin) kansasta on niin perkeleen lammasmaista, että mikä tahansa lammaskoiran eli valtiovallan haukkuminen otetaan vastaan ehdottomana jumalan totena ja käskynä, jonka noudattamatta jättämisestä saa ja pitää saada kammottavan rangaistuksen.
Tämän sitten näkee päivittäin maamme teillä lammaskoiran perseen nuolentana, kun lampaat tekevät jopa toisilleen kiusaa minkä kerkeävät, sen sijaan että keskittyisivät omiin hommiinsa. Mitään niin kauheaa ei maailmassa olekaan kuin itsestä ohimenevä, vieläpä peltimerkin jumalansanan ylittävä kanssa-autoilija.
Joidenkin kirjoittajien mielipiteistä tällä palstalla voisi ajatella, että suomalainen liikennekulttuuri ja sen toteuttajat eivät välitä asetetuista säännöistä lainkaan. Ihmiset ovat "kaahareita". Totuus on toinen.
Saatanan lampaat tykkäävät niistä saarnoista ja turhista rajoituksista liikaakin. "On se kivaa, kun voi elää turvallisessa maassa, jossa rosvot laitetaan linnaan."
Ihan vitun siistiä joo, kun rosvo olet jo silloin, kun ajat muille harmittomat sumuvalot päällä, tai kun nopeus hipoo talvella kuivalla tyhjällä motarilla sataa kahtakymppiä.
Ihmisen historian suurimmat virheet ja katastrofit ovat perustuneet sokealle uskolle valtaapitäviä ja heidän tarkoituksiaan kohtaan.
Haistakaa siis koko lammasjengi nyt pitkä paska. Lähden kohta autonpesureissulle, ja jätän teidät tänne määkimään. - Elmeri
Niitä sääntöjä on mieluisa noudattaa, jotka ovat kohtuullisia suhteessa olosuhteisiin. Esim. 80-rajoitus kuivalla kesäasvaltilla, maantiellä on silkkaa vittuilua. 70km/h rajoitus on jo ankaraa kyykkyttämistä. Kuka järkevä sellaisia rajoituksia edes haluaisi totella?
Ja 0.2 promillen toleranssi? Mitä eroa siinä on 0.5 promillen vastaavaan? Ei mitään. Turhaa kukkahattujen pätemistä. - miihkali
Reipas kirjoitti:
Noh noh. Ruotsissa ja Saksassa liikennesäännöt ovat pääasiassa kunnossa. Kuten myös varauksella Suomessa.
Sujuvan liikenteen ja suomalaisen liikennemössön ero onkin sitten siinä, kuinka virkamiesten kusipäisyyteen suhtaudutaan. Keski-euroopassa, länsinaapurissa ja muissa sivistyneissä kansakunnissa niitä tiettyjä järkyttävän typeriä, aiheettomia rajoituksia ja säädöksiä rikotaan surutta kautta linjan.
Tällöin näissä maissa päättäjätkin heräävät taitamattomuuteensa, ja korjaavat säädökset oikealle, miellyttävälle tasolle. Tämä taso on sellainen, joka sallii normaalin turvallisen toiminnan, ja karsii ne ihan aiguisten oigeesti vaaralliset sekoilijat pois muiden seasta.
Suomessa, tässä ihanuuksien ihmemaassa, suurin osa (autoilevastakin) kansasta on niin perkeleen lammasmaista, että mikä tahansa lammaskoiran eli valtiovallan haukkuminen otetaan vastaan ehdottomana jumalan totena ja käskynä, jonka noudattamatta jättämisestä saa ja pitää saada kammottavan rangaistuksen.
Tämän sitten näkee päivittäin maamme teillä lammaskoiran perseen nuolentana, kun lampaat tekevät jopa toisilleen kiusaa minkä kerkeävät, sen sijaan että keskittyisivät omiin hommiinsa. Mitään niin kauheaa ei maailmassa olekaan kuin itsestä ohimenevä, vieläpä peltimerkin jumalansanan ylittävä kanssa-autoilija.
Joidenkin kirjoittajien mielipiteistä tällä palstalla voisi ajatella, että suomalainen liikennekulttuuri ja sen toteuttajat eivät välitä asetetuista säännöistä lainkaan. Ihmiset ovat "kaahareita". Totuus on toinen.
Saatanan lampaat tykkäävät niistä saarnoista ja turhista rajoituksista liikaakin. "On se kivaa, kun voi elää turvallisessa maassa, jossa rosvot laitetaan linnaan."
Ihan vitun siistiä joo, kun rosvo olet jo silloin, kun ajat muille harmittomat sumuvalot päällä, tai kun nopeus hipoo talvella kuivalla tyhjällä motarilla sataa kahtakymppiä.
Ihmisen historian suurimmat virheet ja katastrofit ovat perustuneet sokealle uskolle valtaapitäviä ja heidän tarkoituksiaan kohtaan.
Haistakaa siis koko lammasjengi nyt pitkä paska. Lähden kohta autonpesureissulle, ja jätän teidät tänne määkimään.Joo, kyllä välillä vituttaa olla suomalainen, kun lukee näitten valtiovallan alistamien hiirulaisten kommentteja. Mitä enemmän säännöstelyä ja lakeja, sitä onnellisempia nämä ihmispoloiset ovat. Haetaan vahvoja johtajia (kuten presidentti) pönkittämään heikkoa itsetuntoa. Mutta toisaalta ollaan oltu itsenäisiä vielä suhteellisen lyhyt ajanjakso. Uudessa sukupolvessa on jo nähtävissä orastavaa kapinaa valtiovallan säännöstelypolitiikkaa vastaan. Suomalaiset ovat kuuliaisia alamaisia, mutta huonoja omien itsensä herroja.
- ...kongreettista...
miihkali kirjoitti:
Joo, kyllä välillä vituttaa olla suomalainen, kun lukee näitten valtiovallan alistamien hiirulaisten kommentteja. Mitä enemmän säännöstelyä ja lakeja, sitä onnellisempia nämä ihmispoloiset ovat. Haetaan vahvoja johtajia (kuten presidentti) pönkittämään heikkoa itsetuntoa. Mutta toisaalta ollaan oltu itsenäisiä vielä suhteellisen lyhyt ajanjakso. Uudessa sukupolvessa on jo nähtävissä orastavaa kapinaa valtiovallan säännöstelypolitiikkaa vastaan. Suomalaiset ovat kuuliaisia alamaisia, mutta huonoja omien itsensä herroja.
... ja liittykää
www.tiet.fi
Nyt kun joku on tuollaisen saanut aikaan, niin kaikki vaan mukaan aktiivisesti vaikuttamaan!
Älä ole se suomalainen hiirulainen ja tee jotain! - mutta
miihkali kirjoitti:
Mahtas tulla näille suomalaisille nysväripaskoille noutaja, jos tunkisivat autobahnoilla eteen ohituskaistoille kuten täällä Suomessa. Meinaan, että sieltä saattas tulla Porsche takaa ja kovaa.
tietääkseni Suomessa rajoitus koskee myös ohituskaistoja. Ei kai täällä niin toopeja olla, että Porschella päästellään ohituskaistoilla Saksan malliin.
- mie vuan
Yli 120tkm ulkomailla on tullut ajettua ja MISSÄÄN muualla kuin suomessa, Virossa ja Latviassa ei ole samanlaista niuhotusta liikenteessä. Muualla meno on paljon huolettomampaa ja vapaampaa. Ja kutsutko liikennekurin noudattamiseksi esim. yleistä asiaa saksassa, joka on se, että tietyö alueilla ajetaan hurjasti ylinopeutta ja samoin niillä paikoilla missä bahnoilla on rajoitukset Siis oikeat rajoitukset, ei niitä jotka ovat tarkoitettu vain kostealla kelilla... Tai kun Ruotsissa ajetaan mitarilla 160km/h jatkuvaa nopeutta.... Tulee mieleen että et ole tainnut paljon ajella ulkomailla... Tai sitten olet niitä joiden mielestä aina muualla on paremmin.
- vitutusta
suomen tie liikenteessä on jo kyllin paljon kaikkea alistamista nykyisetkin järjettömät rajoitukset voisi muuttaa järkevämpään suuntaan kiitos
- vai mikä on syy,
miihkali kirjoitti:
Joo, kyllä välillä vituttaa olla suomalainen, kun lukee näitten valtiovallan alistamien hiirulaisten kommentteja. Mitä enemmän säännöstelyä ja lakeja, sitä onnellisempia nämä ihmispoloiset ovat. Haetaan vahvoja johtajia (kuten presidentti) pönkittämään heikkoa itsetuntoa. Mutta toisaalta ollaan oltu itsenäisiä vielä suhteellisen lyhyt ajanjakso. Uudessa sukupolvessa on jo nähtävissä orastavaa kapinaa valtiovallan säännöstelypolitiikkaa vastaan. Suomalaiset ovat kuuliaisia alamaisia, mutta huonoja omien itsensä herroja.
jos jotkut "hiirulaiset" vaatii tiukempaa valvontaa tai jopa pykälien tiukentamista. Heikko itsetunto-perustelu on kyllä mutu-psykologista hölynpölyä! Eiköhän syy ole yksinkertaisesti kyllästyminen näihin toopeihin, joita jostain syystä Suomessa on ihan riittävästi (onkohan heillä heikko itsetunto?)... kutsuvat muuten itseänsä joustaviksi.
- "neropatti"
Elmeri kirjoitti:
Niitä sääntöjä on mieluisa noudattaa, jotka ovat kohtuullisia suhteessa olosuhteisiin. Esim. 80-rajoitus kuivalla kesäasvaltilla, maantiellä on silkkaa vittuilua. 70km/h rajoitus on jo ankaraa kyykkyttämistä. Kuka järkevä sellaisia rajoituksia edes haluaisi totella?
Ja 0.2 promillen toleranssi? Mitä eroa siinä on 0.5 promillen vastaavaan? Ei mitään. Turhaa kukkahattujen pätemistä.on "tietävinään", ettei 0,2:n ja 0,5:n promilleissa ajamisessa ole mitään eroa! Ero on suhteessa suurempi kuin esim. 0,5:n ja 0,8:n välinen ero (siis humalatilan vaikuttavuudessa ajamiseen).
- Kallonkutistaja
Ei tarvi mennä kuin lahden yli Ruotsiin, niin siellä onnettomuusluvut ovat paljon korkeammalla kuin Suomessa. Kuolonuhreja siellä tosin tulee suhteellisesti vähemmän kuin Suomessa. Aina näitä Ruotsin tuntijoita tänne ilmaantuu, mutta kukaan ei ole osannut vastata kysymykseen, miksi niitä kolareita on Ruotsissa suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin Suomessa?
- tälleen
"neropatti" kirjoitti:
on "tietävinään", ettei 0,2:n ja 0,5:n promilleissa ajamisessa ole mitään eroa! Ero on suhteessa suurempi kuin esim. 0,5:n ja 0,8:n välinen ero (siis humalatilan vaikuttavuudessa ajamiseen).
Lukisit joskus jonkin asiasta tehdyn tutkimuksen etkä vaahtoaisi pelkän mutu-tiedon pohjalta. Sen jälkeen et sinäkään olisi "tietävinäsi". Tosin sen jälkeen väitteesi olisikin jo tahallista valehtelua.
Kallonkutistaja kirjoitti:
Ei tarvi mennä kuin lahden yli Ruotsiin, niin siellä onnettomuusluvut ovat paljon korkeammalla kuin Suomessa. Kuolonuhreja siellä tosin tulee suhteellisesti vähemmän kuin Suomessa. Aina näitä Ruotsin tuntijoita tänne ilmaantuu, mutta kukaan ei ole osannut vastata kysymykseen, miksi niitä kolareita on Ruotsissa suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin Suomessa?
Löytyykö jostain ihan virallista tietoa väitteesi tueksi?
- Suomalainen
mie vuan kirjoitti:
Yli 120tkm ulkomailla on tullut ajettua ja MISSÄÄN muualla kuin suomessa, Virossa ja Latviassa ei ole samanlaista niuhotusta liikenteessä. Muualla meno on paljon huolettomampaa ja vapaampaa. Ja kutsutko liikennekurin noudattamiseksi esim. yleistä asiaa saksassa, joka on se, että tietyö alueilla ajetaan hurjasti ylinopeutta ja samoin niillä paikoilla missä bahnoilla on rajoitukset Siis oikeat rajoitukset, ei niitä jotka ovat tarkoitettu vain kostealla kelilla... Tai kun Ruotsissa ajetaan mitarilla 160km/h jatkuvaa nopeutta.... Tulee mieleen että et ole tainnut paljon ajella ulkomailla... Tai sitten olet niitä joiden mielestä aina muualla on paremmin.
"sitten olet niitä joiden mielestä aina muualla on paremmin" Menit juuri asian ytimeen, on naurettavaa vertaa Suomen liikennettä Latvian ja Viron liikenteeseen, kyllä Suomessa vielä liikennekuri/-kulttuuri on huomattavasti edellä kys.maita. Yksittäisiä ylilyöntejä, eli vastuuttomia kuskeja löytyy varmaan Ruotsista ja Saksastakin, turha provosoitua niistä, mutta suurin osa ajelee rajoitusten mukaan. Nyky-Suomessa ollaan liikenneasenteissa menossa kylläkin niinkuin mainitsit itä-blokin maiden suuntaan joten liikenneasenteita ja etenkin liikennekurin valvontaa on lisättävä viranomaistoimin.
- tutkimuksia,
tälleen kirjoitti:
Lukisit joskus jonkin asiasta tehdyn tutkimuksen etkä vaahtoaisi pelkän mutu-tiedon pohjalta. Sen jälkeen et sinäkään olisi "tietävinäsi". Tosin sen jälkeen väitteesi olisikin jo tahallista valehtelua.
riittää, kun osaa laskea. (mitäs mutu-tietoa matematiikka on?).
- tälleen
tutkimuksia, kirjoitti:
riittää, kun osaa laskea. (mitäs mutu-tietoa matematiikka on?).
Ajattelusi ja matematiikan soveltamisesi on varsin suoraviivaista. Veren alkoholimäärän vaikutus ajosuoritukseen ei taas ole sellaista.
Tutkimusten mukaan alue 0,2 - 0,4 promillea VÄHENTÄÄ kuljettajan virheitä, kun taas 0,5 promillen jälkeen virheiden määrä alkaa kasvaa jyrkästi. Siinä sinulle matematiikkaa epälineaarisesta vaikutuksesta. - soveltamista
tälleen kirjoitti:
Ajattelusi ja matematiikan soveltamisesi on varsin suoraviivaista. Veren alkoholimäärän vaikutus ajosuoritukseen ei taas ole sellaista.
Tutkimusten mukaan alue 0,2 - 0,4 promillea VÄHENTÄÄ kuljettajan virheitä, kun taas 0,5 promillen jälkeen virheiden määrä alkaa kasvaa jyrkästi. Siinä sinulle matematiikkaa epälineaarisesta vaikutuksesta.ei kai lineaarisesta vaikutuksesta ole ollut edes puhettakaan. Tarkoitushan on vetää RAJA 0,2 kohdalle, eiköhän se virheiden väheneminen ole suurempaa siellä ala- kuin yläpuolella?
Mihin tutkimukseen vetoat? "Alue 0,2 - 0,4 VÄHENTÄÄ..." (mihin verrattuna?) - tälleen
soveltamista kirjoitti:
ei kai lineaarisesta vaikutuksesta ole ollut edes puhettakaan. Tarkoitushan on vetää RAJA 0,2 kohdalle, eiköhän se virheiden väheneminen ole suurempaa siellä ala- kuin yläpuolella?
Mihin tutkimukseen vetoat? "Alue 0,2 - 0,4 VÄHENTÄÄ..." (mihin verrattuna?)Jos olisit viitsinyt katsoa muita asiasta käytyjä keskusteluja, niin siellä on peräti linkki tehtyihin tutkimuksiin.
Mutta väännän yhteenvedon sinua varten rautalangasta: alueen 0,2 - 0,4 promillea kuljettajat tekevät VÄHEMMÄN virheitä kuin nollapromillen kuljettajat. Mutta sitten virheiden määrä ryhtyy nopeasti nousemaan, kun 0,5 promillea ylitetään.
Siis mikä onkaan todellinen peruste alueen 0,2 - 0,5 kriminalisoimiseksi? Ei ainakaan liikenteen riskien lisääntyminen. - http://jasen.suomi24.fi/sis...
tälleen kirjoitti:
Jos olisit viitsinyt katsoa muita asiasta käytyjä keskusteluja, niin siellä on peräti linkki tehtyihin tutkimuksiin.
Mutta väännän yhteenvedon sinua varten rautalangasta: alueen 0,2 - 0,4 promillea kuljettajat tekevät VÄHEMMÄN virheitä kuin nollapromillen kuljettajat. Mutta sitten virheiden määrä ryhtyy nopeasti nousemaan, kun 0,5 promillea ylitetään.
Siis mikä onkaan todellinen peruste alueen 0,2 - 0,5 kriminalisoimiseksi? Ei ainakaan liikenteen riskien lisääntyminen.viestisi. Saattaa olla että käsi on varmempi n. olutpullollisen jälkeen (sujuuhan se tikan heittokin silloin parhaiten), mutta arviointikyky ei varmasti parane - juri sitähän liikenteessä tarvitaan.
- Kallonkutistaja
Kallonkutistaja kirjoitti:
Ei tarvi mennä kuin lahden yli Ruotsiin, niin siellä onnettomuusluvut ovat paljon korkeammalla kuin Suomessa. Kuolonuhreja siellä tosin tulee suhteellisesti vähemmän kuin Suomessa. Aina näitä Ruotsin tuntijoita tänne ilmaantuu, mutta kukaan ei ole osannut vastata kysymykseen, miksi niitä kolareita on Ruotsissa suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin Suomessa?
No, missä ne Ruotsin liikenteen tuntijat nyt ovat?
- Paskamaha
Joo samaa mieltä noista fillareista ja kävelijöistä, turhaa porukkaa, aina tiellä kun ajaa marketin oven eteen ostoksille jne., tosimies menee joka paikkaan autolla.
- nykyään turvallisempia
Ja meillä on myöskin nopeusrajoitukset, joita kuitenkin suurin osa noudattaa. Mainitseminasi aikoinahan oli maanteillä vapaat nopeudet, joita muutamat kusipäät taas haluavat voimaan. Myös liikennevalojen määrä on varmaankin monikymmenkertaistunut.
Kyllä vaan karu totuus on se, että liikenteessä on tänä päivänä enemmän holtittomuutta, kuin koskaan ennen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.41115950Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1352506- 941916
- 831768
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461357- 981265
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2811178Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341170Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831159Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211123