Kun keskustellaan veren alkoholipitoisuuden alentamisesta 0,2 promilleen, unohdetaan moni tärkeä fysiologinen seikka, jonka vuoksi keskustelu on kuin jalkapuolen kävelyä.
Ensinnäkin alkoholi vaikuttaa naisilla voimakkaammin kuin miehillä. Virkeällä ja terveellä miehellä ei 0,5 promillekaan vähennä olennaisesti hänen ajokuntoaan eikä lisää onnettomuusriskiä kuin marginaalisesti. Sen sijaan naisella se saattaa hyvinkin vaikuttaa ajosuoritukseen.
Olennaisesti suurempi tekijä on henkilön virkeys tai väsymys. Huonosti nukuttu yö, vuortöistä paluu, tai pitkän lentomatkan jälkeen yksi pullo olutta voi vaikuttaa niin että kunto vastaa jopa 1 promillen humalatilaa. Samoin jos ihminen on valvonut vaikkapa 24 tuntia, hänen huomiokykynsä on alentunut niin paljon, että se vastaa myös noin 1 promillen humalatilaa. Nämä ovat suuruusluokkia eikä mitään eksakteja lukuja, mutta antavat kuvaa siitä, että ehdotukset jotka koskevat pelkästään promillerajaa ovat asioiden trivialisointia ja virkamiesten ajattelematonta ja kansalaisia aliarvioivaa vallankäyttöä.
Alkoholi ja väsymys
9
701
Vastaukset
- mutta
väsymyksen tai muiden fysiologisten syiden lisukkeena pienikin promillemäärä on jo yksi vaaratekijä lisää.
- miihkali
Aivan, mutta näille jääräpäille on paljon helpompaa tarttua tuohon promillerajan laskuun (ja nopeurajoituksiin). Väsymyksestä keskustelu vaatiikin jo hieman enemmän pohdiskelevaa ajattelukykyä. Itse en anna kovinkaan paljon arvoa noille "nollatoleranssilaisille". He ovat aivan yhtä vieraantuneita elämän realiteeteista, kuin tämä kuuluisa ministeri Huovinen. Lisäisin tuohon riskiryhmään vielä psyykelääkkeiden popsijat. Heitäkin on ihan kivasti liikenteessä.
- niko
Jos ajatellaan että tulevaisuudessa nuo 0,2 rajan kannattajat saisivat tahtonsa läpi. Silloin seuraava tilabnne voisi olla aivan mahdollinen. Onko silloin kyseessä 'oikeusmurha'?
- naishenkilö nauttii pullon olutta lounaalla ja lähtee samantien autoa ajamaan. Puhallusratsia voi tällöin antaa 0,2..0,25 o/oo lukemat. Tämä tietäisi henkilön joutumista tarkempiin kliinisiin tutkimuksiin.
- samaan ratsiaan ajaa johtaja Virtanen, joka on tehnyt firmansa talousongelmien vuoksi töitä yötä myöten ja stressin vuoksi ei ole pystynyt nukkumaan kunnolla pariin viikkoon. Ei ole nauttinut alkoholia - hyvää matkaa vaan!
- opiskelija Töppönen ollut teknobileissä ja valvonut yön amfetamiinin ja kokiksen voimalla. Ei nauttinut alkoholia - hyvää matkaa vaan!
Näinhän se Huovinen sen haluaa tapahtuvan, vai eikö sittenkään? - varmaan
"miljoonia", jolloin rattiin ei olisi aihetta mennä. Mutta milläs niitä kontrolloit - muuten kuin itse. Valtiovallan keinot jäävät promillerajan kontrollointiin (valitettavasti).Ja mitä alhaisempi se raja on ,sitä parempi. (mitäs elämästä vieraantumista tämä osoittaa?)
- miihkali
varmaan kirjoitti:
"miljoonia", jolloin rattiin ei olisi aihetta mennä. Mutta milläs niitä kontrolloit - muuten kuin itse. Valtiovallan keinot jäävät promillerajan kontrollointiin (valitettavasti).Ja mitä alhaisempi se raja on ,sitä parempi. (mitäs elämästä vieraantumista tämä osoittaa?)
Otin tuon esimerkin tarkoituksella hieman karrikoidusti esille. Monella besserwisserillä näyttää olevan sellainen käsitys, että kaikkiin liikenteen ongelmiin löytyy lääke nopeusrajoitusten alentamisista ja nollatoleranssilinjasta.
Itse en kannata promillerajan laskemista 0,2 promilleen, koska se kohdistuu ensijaisesti normaalikansalaisiin, jotka kykenevät kontrolloimaan alkoholinkäyttöään. Käsi sydämelle, haluatko sinä rattijuopumussyytteen henkilölle, joka on ennen ajamaan lähtöä juonut pullon keppanaa. Alkoholistillehan on aivan sama, mikä raja on. Nykyinen 0,5:n raja on hyvä piste
Ps. ne, jotka luulevat minun puolustelevan kännikuskeja, eivät voi olla enempää väärässä.
- YrjöJurri
Tämä promilleraja on puhuttanut ennenkin, niin kansanedustajia kun viranomaisia. Jokainen asiankassa painiskeleva tietää, että 0,5 --> 0,2 ei ole ratkaisu ongelmaan. Kuten jokainen tietää se tuo rangaistuksen piiriin ajajia jotka eivät ole alkoholiongelmaisia eikä tapajuoppoja. 0,5 promillea on toiminut hyvin, tuskin tästä seulasta läpipäässyt on vaaraksi liikenteelle sen paremmin se, että arvo olisi se 0,2 promillea.
Minusta hiusten halkomisella ei paranneta liikenneturvallisuutta, eikä tieliikenneasetusten pitäisi olla alkoholipolitiikan jatke, mielestäni asetusten pitää pohjautua faktaan. Fakta on se, että nykyinen laki toimii ja oikeat ”viinamäenmiehet”(naiset) eivät promillerajoista välitä. Pahimmat käryävät yli 10-kertaa vuodessa ajaen vielä kaikenlisäksi joulukortilla.Kaiken lisäksi törkeiden ym. tapausten kiinnijäänti on vähentynyt viime vuonna tuhannella edellisvuoteen verrattuna: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id28174.html
Sitten vielä ministeri itse arvelee, että päihdeonnettomuudet eivät lopu promillerajan alentamisella.
Miksi ihmeessä sitten alennettaisiin, halutaanko rajaa siis alentaa vaan sen vuoksi, että saataisiin enemmän rattijuoppoja kiinni, kun kerran kiinnijääneiden määräkin on kääntynyt laskuun?
Sitten vielä: "Euroopan parlamentti antoi äskettäin tukensa komission ehdotukselle asettaa
yleiseksi rattijuopumuksen rajaksi 0,5 promillea EU:n alueella. Yhteinen promilleraja olisi komission
mielestä tehokas tapa vähentää rattijuopumuksien määrää EU:n alueella. Sama raja kaikissa maissa
tekisi asian selväksi eikä rattijuopon selitys, että ”raja vaihtelee ja on vaikeaa tietää”, enää kestäisi.
Sama raja mahdollistaisi suuria EU:n laajuisia kampanjoita rattijuopumusta vastaan."
Haluaako Suomi alentaa promillerajan koko EU:n alueelle? Ensin omaan maahan ja sitten omalla puheenjohtajakaudella muihinkin EU-maihin? Vai miksi ihmeessä nyt pitäisi alentaa rajaksi 0,2, jos kerran EU:n yhteiseksi rajaksi ollaan suunnittelemassa 0,5?
- Kallonkutistaja
Et ole tainnut paljon seurata tätä asiaa muualta kuin tältä palstalta. Promillerajoihin on kuviteltu myös sellaista, että nuorilla (ja kokemattomilla) olisi alempi raja. Tuota sukupuolijaottelua en tosin ole nähnyt missään, ja voisiko sellainen edes onnistua, kun tasa-arvolait ovat vastassa?
Väsyneenä ajaminen on oma lukunsa. Ja ihan kaikki eivät osaa suunnitella elämäänsä muutamaa tuntia eteenpäin, jotta voisi välttää väsyneenä ajamisen. Koska itsekontrolli ei kaikilla toimi, niin miten ehdottaisit asiaa valvottavan. - Mustaki tuli narkkis
vetäkää subuu tai herskaa nii ei paljo ratsiat haittaa, kandee ottaa aurinkolasit megee ettei pupillit saa poliisia kaivamaa pikaH-testiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.37114677Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1082226- 941829
- 831703
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te451301- 971230
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2801113Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi281064Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211043Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin771035