Ajan paljon kaupungin ja esikaupunkialueiden väliä. Toisinaan rampilta moottoritielle (tai vast.) vaihdettaessa tielle pääsee joustavasti. Moottoritiellä ajavat vaihtavat vasemman kaistan (vastoin mitä laki määrää) ja tielle on helppo mennä. Aina ei kuitenkaan näin käy ja sitten torvet soi ja keskisormen kynsiä esitellään...
Voisikohan rampeilta poistaa kärkikolmion, jolloin rampista tulisi tasa-arvoinen risteys. Silloin moottoritietä ajavilla olisi väistämisvelvollisuus. Tämä toisi joustavuutta liikenteeseen ja on myös turvallisuuskysymys, koska ramppia ajavan on samalla kertaa (nykyään) vilkuiltava olkansa yli kun pitää seurata moottoritieliikennettä ja samalla yrittää katsoa eteensä, ettei mummot lyö jarruja kiinni rampin lopussa, niinkuin joskus on käynyt. Nykyisin olen ottanut sen tavan ja asenteen, että menen moottoritielle ja vaihdan kaistaa vaikka siinä olisi rekka - menköön sitten vaikka kylki kasaan. Toki käytän vilkkua, että "täältä tullaan".
Rampilta moottoritielle - kuka väistää?
27
6017
Vastaukset
- Sohvatiikeri
Missä mahdatkaan ajella... minä ajelen tässä Helsingin ympäristössä, päivittäin työmatkaa. Minusta ihmiset on yleensä joustavia. Kun rampilla ajaa päätien nopeuteen, laittaa vilkun päälle, niin aina siitä rako löytyy. Joskus joku pässinpää ajaa raon kiinni, silloinkin poikkeuksetta seuraava takanapäin antaa tilaa. Mutta tätä sattuu harvoin, enintään kerran kuussa.
Torvea minulle ei ole soitettu koskaan, keskisormia en ole huomannut katsoa.
Hankalampi tilanne: on ruuhkaa, päätie lähes seisoo. Rampilta liittyjä ajaa rampin ihan loppuun tai ohikin, ja kiilaa sieltä väliin. Silloin tuppaa välit menemään tukkoon, tällainen ohittaja koetaan kiilariksi. Rampin alkupäässä vetoketju toimii paljon paremmin.- Reipas
Mietis hieman tuota mitä kirjoitit. Miksi ihmisten tulisi ängetä rampilta muun liikenteen sekaan heti, kun se on kaistaviivojen mukaan mahdollista?
Tämä kesken kaiken tunkeminen nimenomaan on monesti sen mainitsemasi ruuhkan aiheuttaja!
Esimerkiksi Nihtisillan rampilta Turkuun päin ennen aikojaan tunkevat pässit pysäyttävät etenkin perjantai-iltapäivisin liikenteen motarilla täysin.
Ennen ramppia liikenne sujuu hyvin, ja heti kun ramppi on ohitettu, alkaa vauhti ja välit kasvaa. Mistä lie johtuu...?
Liikenne pysähtyy, kun jengi ei kiihdytä sitä KIIHDYTYSkaistaa loppuun saakka ja sen jälkeen vetoketjumaisesti liity sekaan. Tilaa löytyy, kun sen ottaa. Sen sijaan lammaslauma aloittaa änkeämisen heti kun sulkuviiva päättyy, vauhdilla 5 km/h.
Käsittämätöntä tötöilyä! Olen muutaman kerran vetäissyt rampin penkan kautta ohi tollasista nösöistä, ja liittynyt muun liikenteen sekaan ihan sujuvasti, KIIHDYTYSkaistan lopussa.
Tämäkin asia olisi niin helppoa osata, mutta kun ei. Tyypillisin edellämainitsemani kikkailija on joku tila-autoileva bisnesperheenäiti, joka puhuu puhelimeen ja ihailee itseään peilistä samalla kun pitäisi ajaa sujuvasti sitä saatanan zafiraa. - ohi sujuvasti?
Reipas kirjoitti:
Mietis hieman tuota mitä kirjoitit. Miksi ihmisten tulisi ängetä rampilta muun liikenteen sekaan heti, kun se on kaistaviivojen mukaan mahdollista?
Tämä kesken kaiken tunkeminen nimenomaan on monesti sen mainitsemasi ruuhkan aiheuttaja!
Esimerkiksi Nihtisillan rampilta Turkuun päin ennen aikojaan tunkevat pässit pysäyttävät etenkin perjantai-iltapäivisin liikenteen motarilla täysin.
Ennen ramppia liikenne sujuu hyvin, ja heti kun ramppi on ohitettu, alkaa vauhti ja välit kasvaa. Mistä lie johtuu...?
Liikenne pysähtyy, kun jengi ei kiihdytä sitä KIIHDYTYSkaistaa loppuun saakka ja sen jälkeen vetoketjumaisesti liity sekaan. Tilaa löytyy, kun sen ottaa. Sen sijaan lammaslauma aloittaa änkeämisen heti kun sulkuviiva päättyy, vauhdilla 5 km/h.
Käsittämätöntä tötöilyä! Olen muutaman kerran vetäissyt rampin penkan kautta ohi tollasista nösöistä, ja liittynyt muun liikenteen sekaan ihan sujuvasti, KIIHDYTYSkaistan lopussa.
Tämäkin asia olisi niin helppoa osata, mutta kun ei. Tyypillisin edellämainitsemani kikkailija on joku tila-autoileva bisnesperheenäiti, joka puhuu puhelimeen ja ihailee itseään peilistä samalla kun pitäisi ajaa sujuvasti sitä saatanan zafiraa.Täh?
- Sohvatiikeri
Reipas kirjoitti:
Tämäkin asia olisi niin helppoa osata, mutta kun ei. Tyypillisin edellämainitsemani kikkailija on joku tila-autoileva bisnesperheenäiti, joka puhuu puhelimeen ja ihailee itseään peilistä samalla kun pitäisi ajaa sujuvasti sitä saatanan zafiraa.Kaikessa on puolensa. Ja se ruuhka vaan aiheutuu niin kuin luonnonlaki, ei sitä oikein pysty vähentämään millään yksittäisillä tempuilla.
Rampin alussa vetoketju toimii. Suurin osa ihmisistä kokee, että kun rampilta tulija nöyrästi asettautuu päätien nopeuteen, hän on ikäänkuin samanarvoisessa asemassa, ja ikäänkuin ansaitsee paikkansa. Sen sijaan koko rampin hyväkseen käyttävä ohittaja koetaan kiilarina, ikävänä tyyppinä.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että itsekkäästi katsoen rampin alkupäässä liittyminen on omaa menoa haittaavaa; loppupäässä on jo ohittanut muutaman auton, eikä häiriötä aiheudu enää kuin takana tulijoille.
- ÄIJÄLÄ
Kuule, kun minä ajoin nelikaistaista valtatietä, niin näin jo kaukaa, että rampilta oli tulossa autojono. Myös meillä päätietä ajavilla oli autojonot molemmilla kaistoilla.
Siinä mietin, hiljentäiskö vai lisäiskö nopeutta, mutta kumpikin vaihtoehto tuntui huonolta.
Nyt toivoin vain, että rampilta tulijat eivät sukeltaisi sekaan.
Toiselle kaistalle ei voinut lähteä, kun autoilijat pitivät niin lyhyitä välimatkoja toisiinsa nähden.
Hiljensin nopeutta, sillä edessäni ajava ajoi normaalia hitaammin. Rampilta tulija oli kohdallani oikealla ja ramppi näytti loppuvan häneltä kesken, eli se sukeltaa eteeni.
Olin tätä ennen jo hiljentänyt ja räpyttänyt jarruvaloa tkanatulijalleni. Laskin oikein, sillä rampilla olija kiihdytti sukeltaen eteeni hiuksenhienosti ja sukeltipa parin sekunnin päästä vasempaan aiheuttaen samanlaisen täpärän tilanteen vasemman kaistan kulkijoille.
No nämä oli niitä Auto-Anteroita, jotka osaavat laskea tilanteen.
Mutta he eivät voi arvata sitä, että milloin joku väistää heitä, niinkuin minä olin valmistautunut.
Jos minun tilallani olisi ajanut joku minähän en väistä kaveri, olisi tilanteesta voinut tulla ketjukolari.
Nyt varmaan kaikki me päätietä ajavat huomattiin tilanne ja hiljennettiin kukin vauhtiaan auttaaksemme rampilta tulijoita.
Joskus tuo yhteispeli tuntuu sujuvan sutjakkaasti- jatkuvasti
Ken ajaa, se näkee - läheltä tai kaukaa. Ihan äskettäin olin autojonon viimeisenä, kun rampilta tulevan Micran kuski päätti ehtiä ja mahtua eteeni. Takanani oli pari kilometriä vapaata Lahdentietä, muttei sitten kelvannut. Pelastin Micrakuskin hengen, muttei hän varmaan sitä havainnut vaan häipyi vasenta kaistaa pitkin horisontin taa.
- kova meno tiestöllä
Jos moottoritiellä olisi hidastetöyssyjä ramppien kohdalla, niin vaarallisiltatilanteilta vältyttäisiin! Nämä töyssyt olisivat niin rampilla, kuin tielläkin. Lisäksi moottoritielle eksyneen lapsen päälle ei ajettaisi!!!
- ÄIJÄLÄ
kova meno tiestöllä kirjoitti:
Jos moottoritiellä olisi hidastetöyssyjä ramppien kohdalla, niin vaarallisiltatilanteilta vältyttäisiin! Nämä töyssyt olisivat niin rampilla, kuin tielläkin. Lisäksi moottoritielle eksyneen lapsen päälle ei ajettaisi!!!
...niitä hidastetöyssyjä ihan joka paikkaan. Varmaan vihaat niitä, koska nälvit ihan selvästi minun kustannuksellani
- kun osaa
jatkuvasti kirjoitti:
Ken ajaa, se näkee - läheltä tai kaukaa. Ihan äskettäin olin autojonon viimeisenä, kun rampilta tulevan Micran kuski päätti ehtiä ja mahtua eteeni. Takanani oli pari kilometriä vapaata Lahdentietä, muttei sitten kelvannut. Pelastin Micrakuskin hengen, muttei hän varmaan sitä havainnut vaan häipyi vasenta kaistaa pitkin horisontin taa.
painaa sitä kaasupoljinta.
Yksinkertaisesti rampin alussa kakkosella kaasu pohjaan, vaihto huipputehon kierroksilla kolmoselle, edelleen kaasu pohjassa kolmosella huipputehon kierroksille ja vaihto neloselle, ja sitten nopeutta onkin tarpeeksi.
Rampilla kun kiihdytetään, sillon ei todellakaan mietitä mitään vitun polttoainetaloutta tai muuta paskaa, vaan poljetaan sitä kaasua.
- sinivilkku
että kylläpä Sinulla on asenteet pielessä.
Mitä siitäkin tulisi, että etenkin kaupunkien kohdalla, kun ramppeja on aika tiuhaan tahtiin, joutuisi moottoritiellä ajavat väistelemään vähän väliä. Onnettomuuksia siitä vaan olisi seurauksena.
Onko ihan pakko paahtaa sen edellämenevän perässä siinä kiihdytyskaistalla? Tosi monessa paikassa näkee jo hyvissä ajoin moottoritielle ja voi katsoa minkälaista kalustoa sieltä on tulossa ja jos edessä on joku tosi varovainen, niin ainahan voit hieman hidastaa ja sitten painaa tallan pohjaan ja mennä jo edeltäkäsin ajattelemaasi rakoon. Ei sinne "mummon" perään kaistan loppuun asti kannata kytätä.
Tietty vilkaiset vielä vasemman olan taa ennen kuin pökkäät itsesi kaistalle. Jos et yhtaikaa pysty kääntämään päätäsi ja silti tiedä tapahtumia edessäsi, kannattaisi harkita ajokortin poisluovuttamista. Ainakin kannattaisi pysyä pois moottoriteiltä ja ajella vaan rauhallisemmilla väylillä.- ajan, siis ajattelen
Kaupunkien kohdalla siitä tulisi sitä, että moottoritietä 90 - 120 km/h ajavat näkisivät ramppia osoittavan liikennemerkin ja olisivat valmiina (vaikka sitten jarruttamalla) päästämään rampilta tulijan tielle tai vaihtoehtoisesti vaihtaisivat vasemman kaistan, niin ei tarvitsisi kiinnittää huomiota rampille.
Ei ole pakko paahtaa edellä menevän puskurissa, mutta nykyautoissa on valitettavasti aika tehokkaat jarrut. Näin ollen mummo, joka kiihdyttää (ja itse tietysti samaan tahtiin) ja loppua kohden huomaakin että "ei sovi, ei mahdu, herra saa rahansa takaisin" ja lyö jarrut kiinni, niin eipä siinä ehdi sitä omaa "edeltä katsomaansa rakoa" löytää vaan ainoa mahdollisuus on estää mummon perään ajaminen itsekin jarruttamalla.
Kysymys ei todellakaan herra sinivilkku ollut siitä, ettenkö kykenisi vilkuilemaan olkani yli ja seuraamaan edessä ajavaa liikennettä, vaan siitä, että käytäntö helpottaisi liikkumista. Kyllä purkan pureskelu ja peilien kääntäminen vielä ihan hyvin yhtäaikaa onnistuu :)
Itse taidat olla sitä sakkia, joka ajattelee: "näin ennen, näin nytkin, näin myös tulevaisuudessa", että kylläpä Sinulla on asenteet pielessä. - sinivilkku
ajan, siis ajattelen kirjoitti:
Kaupunkien kohdalla siitä tulisi sitä, että moottoritietä 90 - 120 km/h ajavat näkisivät ramppia osoittavan liikennemerkin ja olisivat valmiina (vaikka sitten jarruttamalla) päästämään rampilta tulijan tielle tai vaihtoehtoisesti vaihtaisivat vasemman kaistan, niin ei tarvitsisi kiinnittää huomiota rampille.
Ei ole pakko paahtaa edellä menevän puskurissa, mutta nykyautoissa on valitettavasti aika tehokkaat jarrut. Näin ollen mummo, joka kiihdyttää (ja itse tietysti samaan tahtiin) ja loppua kohden huomaakin että "ei sovi, ei mahdu, herra saa rahansa takaisin" ja lyö jarrut kiinni, niin eipä siinä ehdi sitä omaa "edeltä katsomaansa rakoa" löytää vaan ainoa mahdollisuus on estää mummon perään ajaminen itsekin jarruttamalla.
Kysymys ei todellakaan herra sinivilkku ollut siitä, ettenkö kykenisi vilkuilemaan olkani yli ja seuraamaan edessä ajavaa liikennettä, vaan siitä, että käytäntö helpottaisi liikkumista. Kyllä purkan pureskelu ja peilien kääntäminen vielä ihan hyvin yhtäaikaa onnistuu :)
Itse taidat olla sitä sakkia, joka ajattelee: "näin ennen, näin nytkin, näin myös tulevaisuudessa", että kylläpä Sinulla on asenteet pielessä.Siis rouva sinivilkku, ei herra :)
Voihan se olla, että asenteeni on pielessä....meitä taitaa olla sitten aika paljon ;)
En vaan oikein tajua, että miten se moottoritielle tulo on niin vaikeaa. Kyllä sinne mukaan mahtuu ilman ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Jos edessä joku kiihdyttää reippaasti niin minä myös kiihdytän tien nopeuteen, pistän vilkun päälle ja otan paikkani jonkun auton "imusta". Kyllä ne moottoritiellä ajavatkin seuraavat tilannetta, niinhän teet itsekin, eikö totta?
Jos se kiihdytyskaistalla edellä menevä käyttää koko kaistan, ei ole mitään järkeä tehdä samoin, kyllä siinä silloin tosiaan ahdasta tulee sinne kaistan päähän.
Jos rampilla edelläajava taas hissuttelee, jätän vähän väliä siten, etten ole hänen "armoillaan" siellä varsinaisella kiihdytyskaistalla.
En ole uudistuksia vastaan, kunhan ne ovat järkeviä. Ehdotuksesi vaan ei valitettavasti kovin järkevältä tuntunut noin koko liikennettä ajatellen. Enkä usko, että "isossa maailmassa" aletaan olevia sääntöjä ihan helpolla muuttamaan ja siitä ei tule kuin vainaita jos täällä Suomessa sävellettäisiin ihan omat säännöt tilanteeseen, missä nopeudet ovat korkeimmillaan. - Sohvatiikeri
sinivilkku kirjoitti:
Siis rouva sinivilkku, ei herra :)
Voihan se olla, että asenteeni on pielessä....meitä taitaa olla sitten aika paljon ;)
En vaan oikein tajua, että miten se moottoritielle tulo on niin vaikeaa. Kyllä sinne mukaan mahtuu ilman ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Jos edessä joku kiihdyttää reippaasti niin minä myös kiihdytän tien nopeuteen, pistän vilkun päälle ja otan paikkani jonkun auton "imusta". Kyllä ne moottoritiellä ajavatkin seuraavat tilannetta, niinhän teet itsekin, eikö totta?
Jos se kiihdytyskaistalla edellä menevä käyttää koko kaistan, ei ole mitään järkeä tehdä samoin, kyllä siinä silloin tosiaan ahdasta tulee sinne kaistan päähän.
Jos rampilla edelläajava taas hissuttelee, jätän vähän väliä siten, etten ole hänen "armoillaan" siellä varsinaisella kiihdytyskaistalla.
En ole uudistuksia vastaan, kunhan ne ovat järkeviä. Ehdotuksesi vaan ei valitettavasti kovin järkevältä tuntunut noin koko liikennettä ajatellen. Enkä usko, että "isossa maailmassa" aletaan olevia sääntöjä ihan helpolla muuttamaan ja siitä ei tule kuin vainaita jos täällä Suomessa sävellettäisiin ihan omat säännöt tilanteeseen, missä nopeudet ovat korkeimmillaan.Moottoritielle liittyminen on nykyään Suomessa helppoa, vetoketju toimii.
Edelläolevaan kannattaa jättää vähän väliä, siellä rampilla.
Suomi ei voi ottaa käyttöön omia, kansainvälisistä poikkeavia sääntöjä. - Piruparka
ajan, siis ajattelen kirjoitti:
Itse taidat olla sitä sakkia, joka ajattelee: "näin ennen, näin nytkin, näin myös tulevaisuudessa", että kylläpä Sinulla on asenteet pielessä.... ja ajaa huoletta loppumatka. Yksi miinus ja monta plussaa kaikille vuorollaan. Vai haluaisitko ehkä poistaa kärkikolmiot tavallisiltakin pääteiltä?
- tim72
Ne peilit on aika viksu keksintö eikä niiden
säätäminen oo kovin vaikeetakaan,ei tuu niska-
kaan kipeäksi kun voi peilistä seurata mitä
muualla tapahtuu.Ja muuten tervetuloa vaan
eteen..siinä menee solmuun muutakin ku pellit.
Älliä päähän ku autolla ajat.- autoilija23
Ne peilit on ihan hyvä keksintö, kai sä luotat rekankin peileihin kun olet sen peilien kuolleessa kulmassa ja rekka laittaa vilkun päälle kaistaa vaihtaakseen ? Myös henkilöautossa on kuolleita kulmia. Nopea vilkaisu olan yli ei haittaa mitään. Kunhan ei käännä käsiä samaan syssyyn ;) Ja tervetuloa vaan eteen, peräänajajahan on *lähes* aina syyllinen.
Se näyttää olevan käytäntö nykyään. Kolmiohan on tietysti motarille tulijalla, eli hänen kuuluu väistää, mutta poikkeuksia näkee melkein päivittäin. Oulussa näin jopa poliisien vaihtavan väistön vuoksi motarilla vasemmalle kaistalle rampilta tulevan vuoksi ja heti sen jälkeen takaisin oikealle kaistalle. Perkele, kun ei ollut kamera valmiina, mutta vielä joskus ehdin...
Se tuntuu olevan ongelma tuo ramppi ja kiihdytyskaista moottoritielle monelle. Idioottisuunnittelijat halusivat sulloa kaiken liikenteen oikealle kaistalle (lähtevät, tulevat ja etenevät) ja pitää vasemman ohituksia varten, hehheh, ei ollut alkuunkaan hyvä. Jos kaikki noudattaisivat sääntöjä, niin vasemmalle kaistalle olisi helpompi tuoda moottoritielle kiihdyttävät (väljempää). Minun mielestäni motarin oikea kaista pitäisi kiihdytyskaistan jälkeen olla leveäkaistaista ainakin jonkin matkaa ja motaria ajavat ohjattaisiin ennen kiihdytyskaistaa lähemmäs keskiviivaa kaistamerkinnöin.
Noin se voitaisiin saada ehkä sujuvammaksi tuo motareille tulo tumpuloillekin, vai keksiikö joku paremman ehdotuksen?
Sitten olis tietysti sellainenkin mahdollisuus, että ryhdytään käyttämään moottoriteillä vasenta kaistaa varsinaisena ajokaistana ja poiketaan oikealle vain antamaan tietä takaa tulevalle nopeammalle. (Itse toimin nykyään noin, melkein aina löytyy joku ohitettava perusteluksi siirtyä vasemmalle kaistalle, jos sattuu olemaan tarkkailijat lähellä).
Mikä paras?- Autofahrer
Ongelmia ei syntyisi,jos jo rampilla sovitettaisiin vauhti moottoritien liikenteen mukaiseksi.Tällöin rampilta tulija voisi sulkeutua kuin "vetoketju" liikenteen virtaan mukaan.Tämä tietenkin vaatii yhteispeliä myös
moottoritieltä olijoilta,että päästetään kaveri mukaan.
Tämä systeemi toimii Saksassa.Koskaan en ole nähnyt mitään vaaratilanteita täällä Autobahnille ryhmittymisessä-Suomessa sitäkin enemmän. Autofahrer kirjoitti:
Ongelmia ei syntyisi,jos jo rampilla sovitettaisiin vauhti moottoritien liikenteen mukaiseksi.Tällöin rampilta tulija voisi sulkeutua kuin "vetoketju" liikenteen virtaan mukaan.Tämä tietenkin vaatii yhteispeliä myös
moottoritieltä olijoilta,että päästetään kaveri mukaan.
Tämä systeemi toimii Saksassa.Koskaan en ole nähnyt mitään vaaratilanteita täällä Autobahnille ryhmittymisessä-Suomessa sitäkin enemmän.Suomessa noita moottoriteitä ja kiihdytyskaistoja ei ole vielä joka kylillä, joten niitä niille tottumattomia töpeksii huomattavan paljon. Lisäksi jotkut niistä taitavat ajaa vuosittain traktorilla enemmän kuin henkilöautolla.
- koivuluoma
jos kaikki etelän pään niin sanotut mun etehen ainakaa et tuu kuskit,joihin kuuluu linja-auton kuljettajat jotka taajaman ulkopulolella jatkuvasti tulevat esim. rampilta rekkojen etehen ovat kyllä yksiä vaarojen aiheuttjia tarjoavat kyllä elämys matkoja kyytiläisilleen ,kauankohan saavat koheltaa sillä saralla ,syyhän on aina rekan ,siellä on korjattavaa siellä jos missä löytyy puoli kuuroja sekä puoli sokeita kuljettajia jotka ilman ajaa kun ei tarkkailla heitä samoin kun raskasta kalustoa tehrään kaikin samoin norm. päivä työ, ja yöksi Taxia ajamaan tai tilaus vuoroa bussilla keikkaa heittämään saaraan 3;lla työ paikalla etelän reisu maksuun ja sit ku vahinko sattuu ei ollu viä kauaa ajanu niin ku joku bussi-kuski täs taannoon jysän likellä
- The Rat
Vaikka rampilta poistettaisiin se kolmio, olisit edelleen väistämisvelvollinen. Rampiltahan tullaan omalle kaistalle ja kaistan vaihtaja on aina väistämisvelvollinen. Piste.
Paitsi että ei. Jos joku haluaisi tulla moottoritieltä sille kaistallesi ja sinulla on kolmio ennen risteystä, olet periaatteessa edelleen väistämisvelvollinen, eli tilaa pitää tehdä.
Kyseenalaista on miten pitkään tuo kolmio vaikuttaa. Yleensä sanotaan sen vaikuttavan risteysalueella, joten harvoimpa sieltä kukaan kylkeen pyrkii, mutta on sekin mahdollista. :)- Sohvatiikeri
Tuli mieleen nämä kaksoisliittymät, joissa liittyvä ramppi jatkuu poistuvana ramppina. Esimerkiksi Lahdentien, Porvoontien ja Kehä I:n liittymä.
Minä olen aina tulkinnut että kaistanvaihtaja väistää, ja niin onneksi kaikki muutkin. Siis esimerkiksi kun tulet Lahden suunnasta ja haluat Kehä I:lle, väistät Porvoosta tulijoita, kun vaihdat kaistaa oikealle; ei sinne oikealle ihan niin vaan runtata. - The Rat
Sohvatiikeri kirjoitti:
Tuli mieleen nämä kaksoisliittymät, joissa liittyvä ramppi jatkuu poistuvana ramppina. Esimerkiksi Lahdentien, Porvoontien ja Kehä I:n liittymä.
Minä olen aina tulkinnut että kaistanvaihtaja väistää, ja niin onneksi kaikki muutkin. Siis esimerkiksi kun tulet Lahden suunnasta ja haluat Kehä I:lle, väistät Porvoosta tulijoita, kun vaihdat kaistaa oikealle; ei sinne oikealle ihan niin vaan runtata.Näinhän sitä yleensä tulkitaan, ja niin minäkin ajelen.
Mutta lain mukaan tilanne _voi_ olla toisin - sitten vain neuvotellaan siitä onko kolmio vielä voimassa vai ei. Muutenhan ei olisi mitään järkeä kolmiota edes laittaa kohtaan.
Toisaalta on niitä kolmioita muutenkin järjettömissä paikoissa - ja järjettömillä lisäkilvillä varustettuna. Ei voi ymmärtää voi vain varoa. :) - Kanssa-autoilija
The Rat kirjoitti:
Näinhän sitä yleensä tulkitaan, ja niin minäkin ajelen.
Mutta lain mukaan tilanne _voi_ olla toisin - sitten vain neuvotellaan siitä onko kolmio vielä voimassa vai ei. Muutenhan ei olisi mitään järkeä kolmiota edes laittaa kohtaan.
Toisaalta on niitä kolmioita muutenkin järjettömissä paikoissa - ja järjettömillä lisäkilvillä varustettuna. Ei voi ymmärtää voi vain varoa. :)Nykyisten sääntöjen mukaan rampilta tultaessa moottoritielle (tai vastaavalle) on väistäjäna aina ramppia ajava, oli kärkikolmiota tai ei.
Se kolmion poisto ei siis muuta tilannetta mitenkään. - The Rat
Kanssa-autoilija kirjoitti:
Nykyisten sääntöjen mukaan rampilta tultaessa moottoritielle (tai vastaavalle) on väistäjäna aina ramppia ajava, oli kärkikolmiota tai ei.
Se kolmion poisto ei siis muuta tilannetta mitenkään.Muuttaa.
Siinä tapauksessa että ramppi aloittaa oman kaistansa ja joku moottoritieltä haluaa siirtyä tuolle kaistalle.
Jos kolmio: rampilta tuleva väistää
Jos ei kolmiota: kaistaa vaihtava väistää
Tästä oli kysymys. Ja siitä onko kolmio enää voimassa tuossa vaiheessa. - autoilija23
Kanssa-autoilija kirjoitti:
Nykyisten sääntöjen mukaan rampilta tultaessa moottoritielle (tai vastaavalle) on väistäjäna aina ramppia ajava, oli kärkikolmiota tai ei.
Se kolmion poisto ei siis muuta tilannetta mitenkään.Totta, kolmion poistaminen ei auta mitään, koska moottoritiellähän on usein(aina?) etuajooikeus merkki. Kolmiot varmaan sen takia laitettu että asia olisi varmasti selvä myös rampista tulijoille ?
- muldog
Ja sitten jarruteltaisiin moottoritiellä ennen ramppia ja parin kilometrin päässä takana alkaisi kolista. Eiköhän nyky systeemi ole hyvä, ei sinne motarille ole pakko mennä jos taidot ei riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.42716838Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1402690- 941996
- 861869
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te491457- 1021320
Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi391276Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2931255Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831209Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211183