Kouluissa aivan turhia aineita

ironmikes

En ymmärrä mitä järkeä on opettaa kouluissa lapsille, taikka nuorille aineita, joista heille ei ole juurikaan hyötyä tulevaisuudessa.

Esim. uskonnon opetus on aivan turhaa. Satujen pänttääminen oppilaiden päihin on aivan tarpeetonta ja pelkkää aivopesua.

Myös maantieto ja historia ovat yhtä tyhjän kanssa, sillä niillä ei ole mitään muuta, kuin yleisivistävää merkitystä, ellei aio jatkaa eteenpäin opiskelua.

Molempia näistäkin oppii aivan riittävästi myöhemminkin lukemalla pelkästään päivälehtiä. Jos jotain tietoa välttämättä joskus tarvitsee, sitä löytyy netistä. Vuosilukujen pättääminen historiassa on aivan naurettavaa tuohua, sillä harvat niitä enää koulun loputtua edes muistavat.

Lapsille pitäisi opettaa ylivoimaisesti eniten kieliä, sillä hyvä kielitaito auttaa monella eri tavalla elämässä, eikä niinkään, nämä aivan turhat oppiaineet.

Matematiikkaa pitäisi opettaa vain niille, joilla on siihen taipumusta ja kiinnostusta, eikä väkisin niille, jotka eivät siitä koskaan pääse jyvälle.

Paljon on tekemistä kolulaitoksessa, ennenkuin siellä tajutaan, mitä opetusta ja kenelle siellä on syytä antaa.

62

2922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huvittunut

Kielet ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta on hyvä tietää jotain myös ympäröivästä maailmasta.

Suomalainen systeemi on suhteellisen hyvä.

Olen tavannut amerikkalaisia, jotka luulevat, että Finland on jossain Philadelphiassa...

• ironmikes

Juurihan sanoin, että maantietoa oppii lukemalla pelkästään päivän lehtiä. Myös katsomalla uutisia ja muuta asiaa TV:stä pääsee taatusti selville aivan riittävästi näistä asioista. Amerikan keski- ja alaluokka on tunnetusti niin tyhmää, etteivät he tiedä paljon muutakaan, joten Suomen sijaintikaan ei ole heille ollenkaan välttämätöntä tietoa.

• Huvittunut-1

Ilman historiallista tajua omista arvoperusteistaan ei ihminen kykene oikeamielisesti arvioimaan ympäröivää moniarvoista maailmaa.

Olen kaimani kanssa samaa mieltä suomalaisesta koulusysteemistä, joka on monissa tutkimuksissa havaittu kuuluvaksi maailman ehdottomaan kärkikastiin. :))

• pelkkää pelaamista

Ei keskiverto jenkki tiedä montako osavaltiota heillä on...!

• iuopyopy
        pelkkää pelaamista kirjoitti:

Ei keskiverto jenkki tiedä montako osavaltiota heillä on...!

Tiedätkö muuten itse?

• SilitysrautaMikko

kerrankin samaa mieltä. Uskonnot voisi olla enemmän maailman uskontojen skimmaamista vaikka kerran vuodessa. Oikeastaan uskontojen opetus tulisi kieltää alle 15 vuotiailta!

• ...pitäisi opettaa, mutta sillä mielellä että pysykää irti siitä aivopesusta, oli brändi sitten kristinusko, islam, juutalaisuus tai mikä muu tahansa. Mitään hyvää ne eivät saa maailmassa aikaan. Nyt kauhistellaan fundamentalisti-islamilaisia, mutta ovatko ortodoksijuutalaiset sen kummempia ja esim. suomalaiset fundamentalistikristityt yhtään vaarattomampia? Eivät ainakaan herkässä iässä oleville nuorille, joita aivopestään rippileireillä ja pelotellaan helvetin tulilla. Kamalaa!

Historiaa saisi myös opettaa, mutta minkä ideologian mukaan? Siinä on nimittäin toinen vaarallinen aivopesuaine. Historiaa vääristellään jatkuvasti. Miten sitä voisi opettaa useammalta kantilta? Aina esitetään vain yksi "totuus".

• lisää kieliä

kyllä niitä kieliä opiskellaan aivan liikaa.
      pelkkää kieliopilla kikkailua, paljon tärkeämpää olis se miten sitä osaa käyttää käytännössä niitä kieliä.

• äidinkielen tunnit

sinulta väliin? Pahalta näyttää.

• Titi^^

Nimenomaan pitäisi tähdentää kielessä kuin kielessä käytännön kielitaitoa. Kuinka pärjäät keskusteluissa ja ajatusten vaihdossa. Kuinka ymmärrät ja miten tulet ymmärretyksi. Ei siinä auta siirrellä pilkkuja ja muistella personantteja liikaa.... ;)

• muttei kaikille

Tuon logiigan mukaan suurin osa suomalaisista ei tarvitsisi opiskella mitään aineita. No, ehkä pari kuukautta jotain kurssia, että oppisivat mitenkuten lukemaan ja ynnäämään lukuja.

Suurin osa ei tarvitse mitään vieraita kieliä elämässään ellei tarpeeksi lasketa kaljan tilaamista mallorcalla.

Historiamme on neukkuajalta niin synkkä, että ainakin demarit ja sisällään lymyävät komukat mieluusti lopettaisivat siitä puhumisen.

Uskonto pesiytyy ihmiseen jo lapsena kotosalla jos on pesiäkseen, ei se enää koulussa tartu eikä kotoa ko kasvatusta saaneet koulun oppeja tarvitse.

Liikunnan pitäisi olla ihmiselle itsestään selvyys eikä se opettelemalla tartu burgeri kädessä ja toinen kitusissa luimistelevaan läskipalleroon. Turhaa siis sekin.

Näin voimme jatkaa ja todeta kaikki aineet turhiksi ja koulun aivan tarpeettomaksi lähes kaikille.

Tästä pääsemme asiaan, eli ainakin 80 prosenttia voidaan jättää kouluttamatta ja laittaa heikkopalkkaisiin palvelutöihin heti 12v täytettyään niille joille korkea koulutus katsotaan tarpeelliseksi.

Korkean koulutuksen saavat valitaan tietysti paitsi vanhempien aseman ja varallisuuden myös poliittisten voimasuhteiden mukaan.

• että...

historialla ja maantiedolla ei tee mitään? Mistähän ihmiset sillä moninaisella kielitaidollaan mahtaisivat keskenään puhua?

Jollei ihminen tunne omaa maailmaansa eikä ihmiskunnan historiaa, hänet on erittäin helppo saada uskomaan ne uskonnoksi kutsutut sadut ja hömpötykset, joihin kummallisen moni nykyihminen vielä peloissaan ja perinteissään takertuu - no, onhan hänet niiden avulla helppo pitää kurissa ja nuhteessa...

• ironmikes

Juurihan sanoin, että maantietoa oppii lukemalla pelkästään päivän lehtiä. Myös katsomalla uutisia ja muuta asiaa TV:stä pääsee taatusti selville aivan riittävästi näistä asioista.

Amerikan keski- ja alaluokka on tunnetusti niin tyhmää, etteivät he tiedä paljon muutakaan, joten Suomen sijaintikaan ei ole heille ollenkaan välttämätöntä tietoa.

Montako kertaa olet itse keskustellut porukoissa historiasta? Minä en kertaakaan.

Uskovaisten kanssa keskustelu on yhtä hedelmätöntä, kuin keskustelu hullujen kanssa.

Kun ihminen on kerran kunnolla pimahtanut uskoon, niin mikään järkipuhe ei enää siinä typeryyden ja autuudentilassa auta.

• gwbush
        ironmikes kirjoitti:

Juurihan sanoin, että maantietoa oppii lukemalla pelkästään päivän lehtiä. Myös katsomalla uutisia ja muuta asiaa TV:stä pääsee taatusti selville aivan riittävästi näistä asioista.

Amerikan keski- ja alaluokka on tunnetusti niin tyhmää, etteivät he tiedä paljon muutakaan, joten Suomen sijaintikaan ei ole heille ollenkaan välttämätöntä tietoa.

Montako kertaa olet itse keskustellut porukoissa historiasta? Minä en kertaakaan.

Uskovaisten kanssa keskustelu on yhtä hedelmätöntä, kuin keskustelu hullujen kanssa.

Kun ihminen on kerran kunnolla pimahtanut uskoon, niin mikään järkipuhe ei enää siinä typeryyden ja autuudentilassa auta.

kaikkea pitää opettaa, mutta koulussa tapahtuva aivopesu on väärin ja lasten tulisi antaa lukea mitä kukin haluaa, fiksuja nämä nykynuoret.
        aikuisia pitäs opettaa enemmän aikuisuuteen ja vastuuseen, suomessa liikaa juoppoja ja kusipäitä...

• ymmärtänyt...
        ironmikes kirjoitti:

Ei historiaa opiskella siksi, että siitä voitaisiin keskustella - vaan siksi, että sen perusteella ymmärretään maailmaa ja ihmisiä. Kun tietää menneisyydestä kaikenmoista, ei tarvitse itse opetella ihan kaikkea kantapään kautta!

Uskonnosta olen ihan samaa mieltä kanssasi. Valitettavasti useimmat ihmiset aivopestään uskontoon ihan pieninä ja normaaliälyinen mutta mukavuudenhaluinen yksilö ei sitten sitä osaakaan pitemmälle enää ajatella.

• Titi^^
        gwbush kirjoitti:

kaikkea pitää opettaa, mutta koulussa tapahtuva aivopesu on väärin ja lasten tulisi antaa lukea mitä kukin haluaa, fiksuja nämä nykynuoret.
        aikuisia pitäs opettaa enemmän aikuisuuteen ja vastuuseen, suomessa liikaa juoppoja ja kusipäitä...

Siinä olisikin haastetta opettaa aikuisia aikuisuuteen ja vastuun kantamiseen... mutta ehkä kuitenkaa ketään ei voi opettaa olematta kusipää tai juoppo....(mielestäsi kai nämä liittyvät toisiinsa..mutta siitä olen eri mieltä. Vastuullinen voi olla kuitenkin kusipää ja juoppo voi olla kuitenkin vastuullinen...kaikki mahdollista usko tai älä. )
        Nämä seikat eivät nyt kuitenkaan liity lasten perusopetukseen mitenkään....................

• Titi^^
        ymmärtänyt... kirjoitti:

Ei historiaa opiskella siksi, että siitä voitaisiin keskustella - vaan siksi, että sen perusteella ymmärretään maailmaa ja ihmisiä. Kun tietää menneisyydestä kaikenmoista, ei tarvitse itse opetella ihan kaikkea kantapään kautta!

Uskonnosta olen ihan samaa mieltä kanssasi. Valitettavasti useimmat ihmiset aivopestään uskontoon ihan pieninä ja normaaliälyinen mutta mukavuudenhaluinen yksilö ei sitten sitä osaakaan pitemmälle enää ajatella.

saatan olla kyyninen.. mutta mielestäni historian opetus nykyisellään ei auta ymmärtämään maailmaa tai ihmisiä. Historian tietämys tietyiltä osin kai välttämätöntä(ilman tarkkojen vuosilukujen muistamisen tuomaa hikoilua)jotta osaa hahmottaa ...mutta mikään nykykyisessä opintosuunnassa ei auta YMMÄRTÄMÄÄN toisia. Siihen löytyy eväät myöhemmällä iällä jos hyvin käy.(eikä aina kuitenkaan kantapään kautta..)

• historianopetusta
        Titi^^ kirjoitti:

saatan olla kyyninen.. mutta mielestäni historian opetus nykyisellään ei auta ymmärtämään maailmaa tai ihmisiä. Historian tietämys tietyiltä osin kai välttämätöntä(ilman tarkkojen vuosilukujen muistamisen tuomaa hikoilua)jotta osaa hahmottaa ...mutta mikään nykykyisessä opintosuunnassa ei auta YMMÄRTÄMÄÄN toisia. Siihen löytyy eväät myöhemmällä iällä jos hyvin käy.(eikä aina kuitenkaan kantapään kautta..)

Tarkoitit siis historianopetusta nykyisellään. Se vaihtelee aika paljon jo yhdenkin koulun sisällä. Ennen vanhaan oli opittava ne kirotut vuosiluvut, mutta käsittääkseni nyt näkökulma on toinen. Tuolla ylempänä joku sanoi, että historianopetuksessa on aina vain yksi totuus, mutta rohkenen väittää, että nykyisin osataan jo antaa näkökulmia useammasta eri suunnasta. Sana "epäillään" on myöskin jo käytössä.

"Yleissivistys" on klisee ja kirosana, mutta kyllä minua karmaisee aina, kun tapaan aikuisen, joka ei edes suurin piirtein tiedä:

- missä Indonesia sijaitsee
        - miksi lainat on maksettava takaisin
        - mikä muslimi on
        - miksi tekstissä käytetään pisteitä ja isoja kirjaimia
        - milloin maailmansodat käytiin
        - mikä ero on työsopimuksella ja työehtosopimuksella
        - mistä haetaan apua alkoholiongelmaan
        - kuka voitti Jatkosodan

Nämä esimerkit ovat pikkuseikkoja monien mielestä, mutta ahdas on maailmankuva, jos summittainenkin tietämys puuttuu. Tietämätöntä on helppo huijata, oli huijarina sitten uskonlahko, natsipuolue tai isänmaanpuolustajien ydinpommiosasto.

• ironmikes
        historianopetusta kirjoitti:

Tarkoitit siis historianopetusta nykyisellään. Se vaihtelee aika paljon jo yhdenkin koulun sisällä. Ennen vanhaan oli opittava ne kirotut vuosiluvut, mutta käsittääkseni nyt näkökulma on toinen. Tuolla ylempänä joku sanoi, että historianopetuksessa on aina vain yksi totuus, mutta rohkenen väittää, että nykyisin osataan jo antaa näkökulmia useammasta eri suunnasta. Sana "epäillään" on myöskin jo käytössä.

"Yleissivistys" on klisee ja kirosana, mutta kyllä minua karmaisee aina, kun tapaan aikuisen, joka ei edes suurin piirtein tiedä:

- missä Indonesia sijaitsee
        - miksi lainat on maksettava takaisin
        - mikä muslimi on
        - miksi tekstissä käytetään pisteitä ja isoja kirjaimia
        - milloin maailmansodat käytiin
        - mikä ero on työsopimuksella ja työehtosopimuksella
        - mistä haetaan apua alkoholiongelmaan
        - kuka voitti Jatkosodan

Nämä esimerkit ovat pikkuseikkoja monien mielestä, mutta ahdas on maailmankuva, jos summittainenkin tietämys puuttuu. Tietämätöntä on helppo huijata, oli huijarina sitten uskonlahko, natsipuolue tai isänmaanpuolustajien ydinpommiosasto.

Kuuluuko se mielestäsi sivistykseen, että tiedostaa, että lainat on maksettava takaisin?:-))

Minun mielestäni se on itsestään selvyys jopa pikku lapsille.

• Huvittunut-1

Jos maantietoa oppimaton pannaan hakemaan vaikkapa Tshetsenian maa kartalta, ei hän kykene sitä löytämään, vaan jää pohtimaan, onko kyseessä valtio vai kansa.

Ei oppi ojaan kaada! :))

• Huvittunut-1
        ironmikes kirjoitti:

Itse olen useasti käynyt kiinnostavia keksusteluita mm. historian tai uskonnon asioista eri ryhmien kanssa.

Jos tuputtaa liian kiihkeästi omia ajatuksiaan kuuntelematta vastapuolta, ei keskustelu johdakaan mihinkään.

Oletko pohtinut omaa asennoitumistasi keskustelun aiheisiin? :))

• Huvittunut-1
        ymmärtänyt... kirjoitti:

Mutta uskoon kylläkin.

Jos joku jankuttaa tarpeeksi kauan, että Koraani sallii toisuskoisten tappamisen, voivat heikkoluonteiset ihmiset ruveta ajattelemaankin niin.

Hyvän perusopetuksen saaneet yksilöt kykenevät punnitsemaan asioita oman kulttuuripohjansa ja arvomaailmansa perusteella, eivätkä anna aivopestä itseään, mutta voivat silti omaksua esim.kristinuskon perustotuudet! :))

• yleissivistykseen
        ironmikes kirjoitti:

Kuuluuko se mielestäsi sivistykseen, että tiedostaa, että lainat on maksettava takaisin?:-))

Minun mielestäni se on itsestään selvyys jopa pikku lapsille.

eikä välttämättä sivistykseen. No, uskopa vain, että on olemassa aikuisia, joille takaisinmaksu on jo lainaa otettaessa vähän hämärä käsite. Ei niihin kuitenkaan ihan normaaliympyröissä törmää ja sitä kamalampi onkin yllätys.

• Maailman menoa seuraava

Olen eri mieltä. Kyllä opetusta pitää kouluissa olla ja myös uskonnon opetusta, opettaahan se ymmärtämään toisten taustoja. Vaikka saitkin koulussa huonoja arvosanoja kun et viitsinyt lukea mitään niin muita kuitenkin saattaa kiinnostaa enemmän.

Samat perustiedot kun on kaikilla niin se auttaa ymmärtämään myös muita.

Mutta nyt ymmärän sinun kirjoituksiasi. Sinulla on suodatin päällä ja luet vain itseäsi kiinnostavaa ja miellyttävää tekstiä.

Tiedonantaja Aku Ankka ei takaa kuitenkaan riittävää sivistystä.

Onneksi kuitenkin luet meidän muiden palstalaisten kirjoituksia ja sinulla on mahdollisuus sivistyä vielä vanhemmallakin iällä. Korostan sanaa MAHDOLLISUUS, mikä valitettavasti taitaa sellaiseksi jäädäkin..

• ironmikes

...osoittaa, että aivan turhaan sinullekin on tietoa kouluissa päähäsi päntätty, kun et tyhmyyttäsi tajua edes näitä yksinkertaisia faktoja.

Perustietoja oppii ihan käytännössä riittävästi ja kouluissa pitäisi opettaa vain niitä asioita, joihin lapsilla ja nuorilla on taipumuksia ja edellytyksiä.

Uskontosatujen opettaminen on täysin naurettavaa ja tahallista valehtelua. Uskonnon sijalla voisi opettaa vaikka kieliä.

Oppilaat pitäisi mielestäni jo muutaman vuoden jälkeen jakaa kahteen eri ryhmään, eli niihin joilla on älyä ja intoa opiskeluun ja niihen joilla ei ole älyä, eikä myöskään halua oppia yhtään mitään.

Kun tietää miten häiriköt tunneilla käyttäytävät ja häirisevät opetusta, niin miksi heitä pidetään väkisin yhdessä niiden kanssa, jotka ottavat koulun tosissaan?

Sinä, taikka kukaan muukaan ei pysty minua opettamaan missään, sehän on täällä jo moneen otteeseen todettu.

Lue sinä siis edelleenkin Nakke Nakuttajaa ja muistele mitä satuja sinullekin uskonnontunneilla opetettiin. Noh, menikö oppi perille, eli oletko hihhuli?

• Titi^^

Ei koulussa opeteta ymmärtämään "toisten taustoja" vaan siellä on uskonnon opetus / ev.lut. Eli lapselle opetetaan alusta pitäen mikä kuuluu olla hänen uskontonsa .... esim uskonnonopetus nykypäivänä voisi alkaa tahdosta riippuen yläasteella. ??

• Tarkavianen
        ironmikes kirjoitti:

...osoittaa, että aivan turhaan sinullekin on tietoa kouluissa päähäsi päntätty, kun et tyhmyyttäsi tajua edes näitä yksinkertaisia faktoja.

Perustietoja oppii ihan käytännössä riittävästi ja kouluissa pitäisi opettaa vain niitä asioita, joihin lapsilla ja nuorilla on taipumuksia ja edellytyksiä.

Uskontosatujen opettaminen on täysin naurettavaa ja tahallista valehtelua. Uskonnon sijalla voisi opettaa vaikka kieliä.

Oppilaat pitäisi mielestäni jo muutaman vuoden jälkeen jakaa kahteen eri ryhmään, eli niihin joilla on älyä ja intoa opiskeluun ja niihen joilla ei ole älyä, eikä myöskään halua oppia yhtään mitään.

Kun tietää miten häiriköt tunneilla käyttäytävät ja häirisevät opetusta, niin miksi heitä pidetään väkisin yhdessä niiden kanssa, jotka ottavat koulun tosissaan?

Sinä, taikka kukaan muukaan ei pysty minua opettamaan missään, sehän on täällä jo moneen otteeseen todettu.

Lue sinä siis edelleenkin Nakke Nakuttajaa ja muistele mitä satuja sinullekin uskonnontunneilla opetettiin. Noh, menikö oppi perille, eli oletko hihhuli?

Niinpä!

• ironmikes
        Titi^^ kirjoitti:

Ei koulussa opeteta ymmärtämään "toisten taustoja" vaan siellä on uskonnon opetus / ev.lut. Eli lapselle opetetaan alusta pitäen mikä kuuluu olla hänen uskontonsa .... esim uskonnonopetus nykypäivänä voisi alkaa tahdosta riippuen yläasteella. ??

Hyvä, että opetat tuota tietämätöntä junttia:-)

• Titi^^
        ironmikes kirjoitti:

Hyvä, että opetat tuota tietämätöntä junttia:-)

juu ja olen sen takana mitä kirjoitin. :)

• ironmikes
        Tarkavianen kirjoitti:

Niinpä!

Ottaako Niinistön tappio vieläkin koville? hehe!

• Tarkavianen
        ironmikes kirjoitti:

Ottaako Niinistön tappio vieläkin koville? hehe!

"Sinä, taikka kukaan muukaan ei pysty minua opettamaan missään, sehän on täällä jo moneen otteeseen todettu. "
        Kuka se onkaan pässi?

• Tarkkaavainen
        Tarkavianen kirjoitti:

"Sinä, taikka kukaan muukaan ei pysty minua opettamaan missään, sehän on täällä jo moneen otteeseen todettu. "
        Kuka se onkaan pässi?

Sinä olet tunnetusti suurimpia pässejä täällä!

• Tarkavianen
        Tarkkaavainen kirjoitti:

Sinä olet tunnetusti suurimpia pässejä täällä!

Siinä taas uikutat kyykystä.

• Huvittunut-1

Tuo oli painavaa tekstiä.

Olen aivan samaa mieltä, mutta kaikki eivät kykene ajattelemaan noin laaja-alaisesti... :))

• Huvittunut-1
        Tarkavianen kirjoitti:

Kuka se onkaan pässi?

..kuin vesi vesilinnun selästä.

Sitten he hakevat itsetuntoa kiistelemällä itsestäänselvyyksistä keskustelupalstoilla.

Onhan tuo jo nähty, ettei eräitten päähän mene minkäänlainen järkitieto, vaikkapa prosenttilaskun muodossa! :))

• epäilen
        ironmikes kirjoitti:

Et taida tietää, mitä kautta HISTORIAN on lopulta tehnyt se "tyhmä" ja syrjään ajettu kansanosa. Taidat oikein toivoa pientä kapinaa, että pääsisi niistä tyhmistä kokonaan eroon...

• huono puoli:

juuri ne, joiden pitäisi niistä hankkia perustietoja, lukevat korkeintaan lätkätulokset ja sarjakuvat. Tämän vuoksi maailman perusteet on opittava edelleenkin koulussa.

Vaikka ne muuten opetetaankin, suuri osa pulliaisista unohtaa ne tosi nopeasti.

• Titi^^

Ensi reaktioni lukiessani tekstiäsi oli:voi vitsi mitä sontaa. Mietin kuitenkin hetken ja aloin kerrata omia kouluvuosia ja nyt lapsien touhuja ala-asteella. Olet oikeassa mun mielestä. Tytölläni esim ns.karttakokeet joista kauhea stressi kun ei löydä tietyssä ajassa tiettyjä maita maailmankartalta... Matikka saa tyttöparan pään savuamaan. (tasoa vielä nostettu entisestä) jne. Allekirjoitan myös ajatuksesi kielien opiskelusta . SE oppi on AINA paikallaan ja tulevaisuudessa välttämätöntä.

• enää

kukaan mitään opi. Eikö lapsukaiset ole siellä vain päivähoidossa ja opeja rääkkäämässä?

• oli antaa

kaikille samat lähtökohdat, siis yhtä paljon kaikkea kaikille. Siis tasa-arvoa ...

• Ruuben siimeon leevi juuda daan naftal kaad asser isaskar sebulon joosef ja benjamin, tuota meilläkin päntättiin niin kaaaauan, että osasi, mutta en keksinyt silloin, että mitä noilla nimillä tekee. Ei ole tullut tarvetta noille nimille senkään jälkeen, mutta muistiin vaan jäivät. Muistan vain nuo nimet, mutta en enää sitä mihin liittyvät, muuta kuin uskontotunnille.

Samoin jankattiin, oulu siika pyhä kala lesti perho ähtävä, hehheh, kartoistahan nuo on helppo katsella samoin kuin kylteistä ajaessa.

...ja sepeteuksen poikien isä oli varmaankin naapuritalon renki, mutta mitä väliä.

• olen samaamieltä

varmaan ensimmäisen kerran.

Uskonnon opetus (en tosin tiedä mitä siellä nykyään opetetaan kun omista opinnoista on jo vuosikymmeniä) on turhaa.

Mutta jos tuntee historian voi katsoa tulevaisuuteen. Jotkut vuosiluvut nyt on tietysti turhaa ulkoa opetella.
      Tiedonhaku on tärkeämpää silloin osaa hakea tiedon eikä tarvitse päntätä sitä ulkoa mutta jotain tällaista kai nykyään opetetaankin.

Maantiedon perusteet on ihan hyvä osata ja jos Yhdysvaltalaiset eivät tiedä missä Suomi sijaitsee niin mitä sitten eivät he sillä tiedolla mitään teekkään.

Logiikkasi mukaan ei kieliäkään tarvitse opettaa katsoo vain televisiosta ulkolaisia sarjoja niin siinähän sitä kieliä oppii.

Kielet ovat kyllä tärkeitä mutta jokainen kieli pitäisi olla valintainen. Itse vihasin kielten opsikelua mukaan luettuna äidinkieli varmaan osin silloisista opetusmethodeista johtuen. Koska käytännönläheisyys oli kaukana opetuksesta.

Matematiikkaa sen sijaan tarvitsen jokapäivä (no kielistäkin englantia) työssäni. Siitä myös pidin koulussa enkä voi vieläkään aliarvioida matematiikan tärkeyttä vaikka kaikki eivät tietenkään tarvitse kaikkia matematiikan alueita joka päivä.

Uskonnon pakkosyötön sijaan voitaisiin painopistettä siirtää nimenomaan historiaan ja sitä kautta korostaa eri kulttuureiden tuntemusta.

Mutta mikään päivälehti-televisiolinja ei kyllä toimi.

• osccar

Suurin uudistus joka minun mielestäni olisi tehtävä, olisi jo varhaisessa vaiheessa jakaa oppilaat erilaisiin opetusryhmiin.

Hitaimmille oppijoille nykyinenkin opetustahti on liikaa, joka johtaa siihen, etteivät he opi juuri mitään peruskoulun aikana. Jatkuva luuserina olo myös heijastuu tulevaan elämään monessa tapauksessa.

Nopeilla oppijoilla asia on taas aivan päinvastoin. Lisäksi monien oppilaiden taustat ovat aivan erilaiset toisiinsa verrattuna. Joilla on perustiedot jo sillä tasolla, ettei ensimmäisinä vuosina opi jossain aineessa yhtään mitään.

Uskonnosta olen samaa mieltä. Sitä ei pitäisi opettaa missään nimessä niin paljon kuin nykyään. Uskonnolliset yhteisöt hoitakoot itse koulutuksensa. Perustiedot uskonnoista pitäisi kuitenkin opettaa kaikille.

• aika hyvin kirjoitettu

ollut kanssasi samaa mieltä mutta nyt olen.

Nimen omaan olan aina ollut sitämieltä, että opetuksen pitäisi olla suunnatumpaa.

Jos joku on kielissä hyvä ei hänen opsikeluaan pidä jarruttaa hitaampien takia jo jos joku toinen on matematiikassa hyvä ei hänenkään opiskelua pidä jarruttaa jonkun matematiikassa vähemmän lahjakkaan takia.

Uskonnon pakkosyöttö on tarpeetonta mutta perustiedot kaikista uskonnoista ja niiden historiasta on hyvä osata, jotta oppisi ymmärtämään muita kulttuureita.

• osccar
        aika hyvin kirjoitettu kirjoitti:

ollut kanssasi samaa mieltä mutta nyt olen.

Nimen omaan olan aina ollut sitämieltä, että opetuksen pitäisi olla suunnatumpaa.

Jos joku on kielissä hyvä ei hänen opsikeluaan pidä jarruttaa hitaampien takia jo jos joku toinen on matematiikassa hyvä ei hänenkään opiskelua pidä jarruttaa jonkun matematiikassa vähemmän lahjakkaan takia.

Uskonnon pakkosyöttö on tarpeetonta mutta perustiedot kaikista uskonnoista ja niiden historiasta on hyvä osata, jotta oppisi ymmärtämään muita kulttuureita.

Jep. Tuolla systeemillä kaikki saisivat opiskella itselleen optimaalisella tavalla. Nykyjärjestelmä voi sopia keskiverto-oppilaille (7-8), mutta muut joutuvat kärsimään.

Lisäksi pitäisi ottaa huomioon alkutaso. Luokkatoverini yläasteella oli asunut lapsuudessaan paljon Ruotsissa, jonka takia hänellä oli ruotsin alkeet hyvin hallussa. Toisaalta hän oli vähän heikko äidinkielessä.

Samaan luokkaan hänet kuitenkin muiden kanssa laitettiin. Ruotsin tunneilla hän pelaili ristinollaa saaden kymppejä ja äidinkielessä ahersi, muttei silti saanut kovin hyviä numeroita.

• Utelias

Sinun kirjoituksesi..
        Kirjoittanut: ironmikes 19.2.2006 klo 15.42

• osccar
        Utelias kirjoitti:

Sinun kirjoituksesi..
        Kirjoittanut: ironmikes 19.2.2006 klo 15.42

En lukenut kuin ironmikesin aloituksen. En siis huomannut tuota.

kivaa kuitenkin huomata, että minä ja ironmikes olemme tässä asiassa paljolti samaa mieltä.

• Justjoo

Kenenkäs lehteä sinä luet. Hyvin on se lehti tehonnu...

• soveltuvin

Pakko olla joku vasuriläpyskä. Niille sopii mainiosti työkaluksi tyhmä ja tietämätön kansa jota ainesta ikävä kyllä, suomesta löytyy vielä runsaasti.

• Tarkkaavainen
        soveltuvin kirjoitti:

Pakko olla joku vasuriläpyskä. Niille sopii mainiosti työkaluksi tyhmä ja tietämätön kansa jota ainesta ikävä kyllä, suomesta löytyy vielä runsaasti.

olet ilman muuta yksi niistä tyhmistä.

• varmaankin
        Tarkkaavainen kirjoitti:

Mutta vain sinun mielestäsi, iirorukka :))

• Osta lisää
        Tarkkaavainen kirjoitti:

keppanaa ja sipsejä, katso lätkää, tositv:tä ja salkkareita, ole työtön ja äänestä kokoomusta. Koska ethän missään nimessä ole tyhmä.

• pois vaan

Sun tapaisille tyypeille pitäisi riittää 6 vuotta perusopetusta, ja sitten pois sieltä häiritsemästä kun et kumminkaan mitään opi. Vanha kansakoulu-oppikoulu systeemi oli hyvä, mutta sitten piti apinoida DDR:stä tämä naurettava peruskouluidea, jossa muka kaikki oppii samalla tavalla. Höh, jos ei henkiset kyvyt riitä niin sitten ei, lapionvarteen vaan, turha tyhmille on mitään yrittää opettaa. Koko yläaste pitäisi olla kuten lukiokin, pääsykokeilla sisään. Ei tarviis sunkaan siellä kärvistellä fiksumpiaa kiusaamassa.

• ajattelua

Sivistymätöntä, kapea-alaista ,ennakkoluuloista ja fanaattista. Uskon, että eriarvoisuuden ylistys johtaa lähitulevaisuudessa sisällissotaan Suomessa. Niin on käynyt ennenkin. Vain sivistys ja kansan koulutus voi sen estää.

• ironmikes

Sinun tapaistesi vähälahjaisten tyyppien olisi syytä pysyä poissa netistä, sillä munaat vaan itsesi kuitenkin loppupelissä. Olet aivan liian tyhmä ja siksi jäät aina täälläkin hopealle.

• hänellä sitten
        ironmikes kirjoitti:

Sinun tapaistesi vähälahjaisten tyyppien olisi syytä pysyä poissa netistä, sillä munaat vaan itsesi kuitenkin loppupelissä. Olet aivan liian tyhmä ja siksi jäät aina täälläkin hopealle.

menee, koska sinä karsiudut ulos jo ennen semifinaalia!

• suusta kuulee totuuden...
        ironmikes kirjoitti:

HAHAHHAHHAHAAAAA! Look who's talking......

No puhun minäkin joskus itsekseni ;)

• Titi^^

...opintosuunnitelmiin olisi jo kauan sitten pitänyt ottaa mukaan aine "kuinka annan rakentavaa kritiikkiä loukkaamatta muita , tehden itseni ymmärretyksi ja saaden kannatusta mielipiteilleni" ;-) Siinä olisi ollut sinulle haastetta aina tukiopetukseen saakka.

• iromikes'

Onneksi meillä liperissä opetettiin jo leikkikoulussa leikkilapion käsittelyä, joka onkin nyt tarpellinen taito kun olen metrotyömaalla hakkaamaassa muovilapiotani jäiseen tunkioon.

• loginomi

Paljon kouluja käyneenä ja kouluissa olleena voin sanoa, että tärkein ja hyödyllisin oppiaine on kotitalousoppi, eli köksä, laajennettuna koskemaan kaikkea kodin asioiden hoitoa!

Ruoanlaittotaito ja keittiötaitavuus yleensäkin on moilla hakusissa.

Kotitalouden raha-asioiden hoito on opittava hallitsemaan.

Yleinen puhtaus ja hygienia ja omatoiminen terveydenhoito.

Lasten kasvattaminen kunnon kansalaisiksi.

Jne. jne. jne. ovat kaikki monelta uusavuttomalta hakusissa; kukaan ei ole opettanut!

Klapujen teko ja saunan lämmittäminen ovat usealle nörtteliinille utopiaa. Kieliä ja logaritmeja ja bitteja hallitaan, mutta perusasiota ei!

• Per Saukko

siivoamaan kun siivoojan saa palkattua helposti ja voi keskittyä siihen mistä ne isot rahat tulee eli tietotekniikkaan

Jumalauta loginomi sä olet tyhmä!

• "Puolinörtti"
        Per Saukko kirjoitti:

siivoamaan kun siivoojan saa palkattua helposti ja voi keskittyä siihen mistä ne isot rahat tulee eli tietotekniikkaan

Jumalauta loginomi sä olet tyhmä!

Kyllä näkee tuon "Pers aukon" kirjoituksista että hänen ajatuksensakin ovat samasta paikasta lähtöisin, vaikka olen itsekin ns. puolinörtti olen kuitenkin sen ikäluokan kasvatti että osaan kaikki noi perusasiatkin joita ilman on tosi vaikea tulla toimeen "normaalissa" elämässä.
        Kyllä joskus ihan pahaa tekee kun katsoo näitä nykynuoria (ei pelkästään nörttejä), ei käytöstapoja eikä alkeellisimpiakaan kotitaloustaitoja omata eikä ees haluta oppia!
        Kurja vanhuus on odotettavissa noilla eväillä!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      411
      16032
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      135
      2526
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1926
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1778
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      46
      1367
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      98
      1275
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      281
      1183
    8. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      34
      1180
    9. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1159
    10. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1123
    Aihe