Viikonlopusta asti on täällä vähän pohjoisempana ollut taas havaittavissa joka keväinen ilmiö.
Yhtä-äkkiä liikenteessä:
-sumuvalot päällä kirkkaalla ilmalla ajavia
-turvavälit kutistuvat olemattomiin
-autoletkaa silmänkantamattomiin ja silti ohittelijoita riittää,jopa mutkissa ja mäki nyppylöillä (ja seuraavalle huoltikselle tauolle)
-kaukovalojen käyttö on hakusessa
Muutenkin ihme tunkemista, hätäilyä ja "minä ekana väistäkää minua" menttaliteettia liikenteessä.
Hiihtolomat etelässä taisi alkaa.
Etelän miehet
22
1531
Vastaukset
- Audi A6
Näin alkoi ja etelään duunin perässä muuttaneet juntit valuvat takaisin sinne susirajalle osamaksupirsseillään. Saattepa tekin siellä maistaa kerran vuodessa edes jonkinlaista autotiheyttä, saatte osviittaa siitä kuinka on mahdollista että kaupunkialueilla kolisee useammin kuin siellä hikiällä.
- taitaapi se
kolina johtua etelän miesten "talviajotaidoista".
- pena
taitaapi se kirjoitti:
kolina johtua etelän miesten "talviajotaidoista".
Talviajotaitoako on se että kykenee ajelemaan tyhjällä kantatiellä kolaroimatta? Tätähän se autoilu on maaseudulla. Kyllä se kaupungeissa ajaminen liukkailla on "hieman" haastavampaa hommaa.
pena kirjoitti:
Talviajotaitoako on se että kykenee ajelemaan tyhjällä kantatiellä kolaroimatta? Tätähän se autoilu on maaseudulla. Kyllä se kaupungeissa ajaminen liukkailla on "hieman" haastavampaa hommaa.
Et ole tainnut "tyhjällä" kantatiellä käydäkään?
Mitä haastavaa liukkaalla ajaminen kaupungeissa on 30-40:n rajoituksilla, heehheh...köhköh, hekoheko...noo, voihan se tietysti olla joillekin haastaavaa? Ehkä ei sitten kannata lähteä juuri kaupunkia kauemmaksi lomille, ainakaan autoillen.- pena
Kairakettu kirjoitti:
Et ole tainnut "tyhjällä" kantatiellä käydäkään?
Mitä haastavaa liukkaalla ajaminen kaupungeissa on 30-40:n rajoituksilla, heehheh...köhköh, hekoheko...noo, voihan se tietysti olla joillekin haastaavaa? Ehkä ei sitten kannata lähteä juuri kaupunkia kauemmaksi lomille, ainakaan autoillen.Kerropa mikä sinun mielestäsi maaseudulla autoilussa on niin kovin haastavaa?
Ainakaan itse tuhansia kilometrejä ympäri Suomea ajaneena koen landella pöristelyn kaikkein rentouttavimmaksi helppoutensa ja seesteisyytensä vuoksi. pena kirjoitti:
Kerropa mikä sinun mielestäsi maaseudulla autoilussa on niin kovin haastavaa?
Ainakaan itse tuhansia kilometrejä ympäri Suomea ajaneena koen landella pöristelyn kaikkein rentouttavimmaksi helppoutensa ja seesteisyytensä vuoksi.Vastaahan sinä ensin esitettyyn kysymykseen ("Mitä haastavaa liukkaalla ajaminen kaupungeissa on 30-40:n rajoituksilla"), joku järjestys se olla pitää.
- neuvoo
pena kirjoitti:
Talviajotaitoako on se että kykenee ajelemaan tyhjällä kantatiellä kolaroimatta? Tätähän se autoilu on maaseudulla. Kyllä se kaupungeissa ajaminen liukkailla on "hieman" haastavampaa hommaa.
miten talvella ajetaan? Eihän mekään tulla teitä neuvomaan, miten siellä kaupungissa pitää ajaa.
- Sohvatiikeri
pena kirjoitti:
Talviajotaitoako on se että kykenee ajelemaan tyhjällä kantatiellä kolaroimatta? Tätähän se autoilu on maaseudulla. Kyllä se kaupungeissa ajaminen liukkailla on "hieman" haastavampaa hommaa.
Juu, minä kans äänestän sen puolesta.
- pena
Kairakettu kirjoitti:
Vastaahan sinä ensin esitettyyn kysymykseen ("Mitä haastavaa liukkaalla ajaminen kaupungeissa on 30-40:n rajoituksilla"), joku järjestys se olla pitää.
Tarkoitat varmaan kaupungeissa nopeusrajoituksilla 30-100 km/h. Katsos kun kaupungeista löytyy ruuhkaisia tieosuuksia noilta nopeusrajoitusväleiltä. Vaikkapa Länsiväylä, Hämeenlinnanväylä, Lahdenväylä ja Porvoonväylä noilta kaikilta löytyy 80-100 km/h rajoitukset ja autoja menee ruuhka-aikoina tuhansia ja taas tuhansia kappaleita. Kaistanvaihtoja, sohjoisissa urissa ajamista, liittymistä alastuloa, liittymiin ylösmenoa, rekkoja, henkilöautoja, loskaa tiellä ja ilmassa, osalla kiire, osalla ei.
En suosittele tulla kokeilemaan jos et tuon paremmin ymmärrä kuinka auvoisaa ja helppoa on maaseudulla ajelu verrattuna kaupunkialueiden ruuhka-aikojen turaamiseen.
Itse katsos asustelen itäisellä Uudellamaalla, aivan kyllin korvessa joutuakseni ajamaan joka arkipäivä sekä kaupungissa että maalla ja voin sanoa että vähemmän tuo maalla ajo vaatii. Vielä vähemmän jos asuu pohjoisempana, tiet kun ovat siellä kunnon talvikelin mukaiset, eli kuivaa jäätä sekä lunta -> hyvin johdonmukainen ja helppo ajettava alusta. Tämän puolestaan voin todeta muutaman viikon välein toistuvilla kotiseutukäynneilläni Hankasalmella. pena kirjoitti:
Tarkoitat varmaan kaupungeissa nopeusrajoituksilla 30-100 km/h. Katsos kun kaupungeista löytyy ruuhkaisia tieosuuksia noilta nopeusrajoitusväleiltä. Vaikkapa Länsiväylä, Hämeenlinnanväylä, Lahdenväylä ja Porvoonväylä noilta kaikilta löytyy 80-100 km/h rajoitukset ja autoja menee ruuhka-aikoina tuhansia ja taas tuhansia kappaleita. Kaistanvaihtoja, sohjoisissa urissa ajamista, liittymistä alastuloa, liittymiin ylösmenoa, rekkoja, henkilöautoja, loskaa tiellä ja ilmassa, osalla kiire, osalla ei.
En suosittele tulla kokeilemaan jos et tuon paremmin ymmärrä kuinka auvoisaa ja helppoa on maaseudulla ajelu verrattuna kaupunkialueiden ruuhka-aikojen turaamiseen.
Itse katsos asustelen itäisellä Uudellamaalla, aivan kyllin korvessa joutuakseni ajamaan joka arkipäivä sekä kaupungissa että maalla ja voin sanoa että vähemmän tuo maalla ajo vaatii. Vielä vähemmän jos asuu pohjoisempana, tiet kun ovat siellä kunnon talvikelin mukaiset, eli kuivaa jäätä sekä lunta -> hyvin johdonmukainen ja helppo ajettava alusta. Tämän puolestaan voin todeta muutaman viikon välein toistuvilla kotiseutukäynneilläni Hankasalmella.Menee Oulunkin ohi moottoritie, joka on ajoittain melko ruuhkainen jopa niin, että aikaisemmin kesäisin ollut 120:n rajoitus pudotettiin sataseen. Liittymiä on myös, joista tielaitos (vai hallintoko lie) olisi halunnut osan poistaa, mutta kaupunki taisi pistää hanttiin. Samoin on myös sohjoa ja lumipyryä ja kerran oli sellaisessa kelissä kasassa niitä Etelä-Suomeen lomiltaan kiiruhtaneita suksiboksiautoja just tuolla motarilla, itse väistelin niitä puskurinkappaleita.
Ne luettelemasi väylät on kyllä tullut ajettua, mutta ei se oikein kaupunkiajoa ole mielestäni, eikä ne liittymät ym. ole minulle koskaan mitään vaikeutta tuottaneet.
Kapeilla kantateillä on vastaantulijoitakin, rekkoja, joiden vierestä juuri ja juuri mahtuu, mutta niiden nostaman lumipöllyn vuoksi hetkeen ei näe mitään ja seuraava on jo kohta vastassa, sekä yksi takana, ajettava kuitenkin on, vaikka mitään ei näe ja auton sijainti tiellä arvailujen varassa. Usein on onnettomuusuutisissa mainittu etelästä kotoisin olleen mieshenkilön auton lähteneen heittelehtimään ja törmänneen viereisellä kaistalla vastaantulijaan, tänäkin talvena. Eli kantateillä on just noita avaajan mainitsemia etelän poukkoilijoita läpi vuoden, mutta just hiihtolomien aikaan niitä osaa varoa, muulloin ne voivat tulla yllätyksenä mutkan takaa rekkaa ohittaen.
Sitten on vielä hirvet ja porot, joita ei sumun, pimeyden, tai lumimyräkän vuoksi tahdo helposti havaita, eikä aina hyvälläkään säällä. 7 hirven lauma kerralla edessä on kohdallani ennätys, poroja voi olla joskus kymmeniä.
Itse ajan paljon ympäri Suomen ja Ruotsin, 100 tkm/v, kaupunkeja-maaseutuja ja huomenna taas etelän suuntaan.- pena
Kairakettu kirjoitti:
Menee Oulunkin ohi moottoritie, joka on ajoittain melko ruuhkainen jopa niin, että aikaisemmin kesäisin ollut 120:n rajoitus pudotettiin sataseen. Liittymiä on myös, joista tielaitos (vai hallintoko lie) olisi halunnut osan poistaa, mutta kaupunki taisi pistää hanttiin. Samoin on myös sohjoa ja lumipyryä ja kerran oli sellaisessa kelissä kasassa niitä Etelä-Suomeen lomiltaan kiiruhtaneita suksiboksiautoja just tuolla motarilla, itse väistelin niitä puskurinkappaleita.
Ne luettelemasi väylät on kyllä tullut ajettua, mutta ei se oikein kaupunkiajoa ole mielestäni, eikä ne liittymät ym. ole minulle koskaan mitään vaikeutta tuottaneet.
Kapeilla kantateillä on vastaantulijoitakin, rekkoja, joiden vierestä juuri ja juuri mahtuu, mutta niiden nostaman lumipöllyn vuoksi hetkeen ei näe mitään ja seuraava on jo kohta vastassa, sekä yksi takana, ajettava kuitenkin on, vaikka mitään ei näe ja auton sijainti tiellä arvailujen varassa. Usein on onnettomuusuutisissa mainittu etelästä kotoisin olleen mieshenkilön auton lähteneen heittelehtimään ja törmänneen viereisellä kaistalla vastaantulijaan, tänäkin talvena. Eli kantateillä on just noita avaajan mainitsemia etelän poukkoilijoita läpi vuoden, mutta just hiihtolomien aikaan niitä osaa varoa, muulloin ne voivat tulla yllätyksenä mutkan takaa rekkaa ohittaen.
Sitten on vielä hirvet ja porot, joita ei sumun, pimeyden, tai lumimyräkän vuoksi tahdo helposti havaita, eikä aina hyvälläkään säällä. 7 hirven lauma kerralla edessä on kohdallani ennätys, poroja voi olla joskus kymmeniä.
Itse ajan paljon ympäri Suomen ja Ruotsin, 100 tkm/v, kaupunkeja-maaseutuja ja huomenna taas etelän suuntaan.niin voit varmasti käsi sydämellä todeta että helpoimmat ajo-olosuhteet löytyy talvisin sieltä missä on kunnon kuiva talisää, sellainen mukavan pakkasinen keli ja vähän liikennettä. Eiköstä vaan?
Eli kyllä se vaan on faktaa että pahimmat pääkallokelit ja ilkeimmät ajo-olosuhteet löytyvät etelästä. Pk-seutu ja Turku näistä v-mäisimmät, Tamperekin on jo niin sisämaassa että harvoin on yhtä hankalaa ajokeliä kuin etelärannikolla. pena kirjoitti:
niin voit varmasti käsi sydämellä todeta että helpoimmat ajo-olosuhteet löytyy talvisin sieltä missä on kunnon kuiva talisää, sellainen mukavan pakkasinen keli ja vähän liikennettä. Eiköstä vaan?
Eli kyllä se vaan on faktaa että pahimmat pääkallokelit ja ilkeimmät ajo-olosuhteet löytyvät etelästä. Pk-seutu ja Turku näistä v-mäisimmät, Tamperekin on jo niin sisämaassa että harvoin on yhtä hankalaa ajokeliä kuin etelärannikolla.Edellenkään en pidä kaupungeissa liukkaalla ajamista haastavana.
"Kyllä se kaupungeissa ajaminen liukkailla on "hieman" haastavampaa hommaa"
Noin sen kirjoitit ja pakko tuossa on olettaa kaupunkien tarkoittavan taajama-ajoa, eikä joitain Helsingin ulosmenoteitä. Eikä niillä sisääntuloteilläkään montaa kuollut, vaikka peltiä ruttaantuikin reilusti. Toista se on ollut kauempana, kuten vaikka Konginkankaalla ja Loimaalla.
- torppaas
pistä lisää puita pesään,äläkä näytä viikkoon
naamaas ulkona,kudo vaikka sukkaa tai täytä muutama työkkärihakemus.. kyllä se liikenne ensi viikolla rauhoittuu.- *****
Liikennemäärä ei häiritse, on tullut asuttua ihan pikkasen isommassa kaupungissa kuin Suomesta löytyy. Suomalaisten olematon liikennekulttuuri häiritsee.
- ????==????
Käsittääkseni lapissa matkailu on hyvinkin tärkeä elinkeino.
Luulis olevan vähän hiljempaa.
Sieltähän lähtee veljeskunnasta ekana se etelään, jolla hajoaa moottorikelkan telaketju ensimmäisenä tunturiin.- Jusu
Matkailu on Lapissa todella tärkeä elinkeino,ja toivottavasti sulattavat viikon ajan nämä etelän serkut siellä.
Minä lähdin etelään,kun kaivinkone hajos rakennustyömaalle:)) - *****
Ei minun mielestä oikeuta törttöilemään likenteessä vaikka matkailueuroja alueelle toisikin.
- sinivilkku
***** kirjoitti:
Ei minun mielestä oikeuta törttöilemään likenteessä vaikka matkailueuroja alueelle toisikin.
on mahdollisuus päättää omista matkakohteistaan.
Enpähän ole tähän mennessä *koputtaa puuta* Suomen lapissa käynyt, enkä ilmeisesti tule koskaan käymäänkään. Ei ole mitään hinkua noin vihamielisten ihmisten lähelle. sinivilkku kirjoitti:
on mahdollisuus päättää omista matkakohteistaan.
Enpähän ole tähän mennessä *koputtaa puuta* Suomen lapissa käynyt, enkä ilmeisesti tule koskaan käymäänkään. Ei ole mitään hinkua noin vihamielisten ihmisten lähelle.Ei täällä mitään vihamielisiä ihmisiä ole, päinvastoin ja mitä lapimmaksi kummalle puolelle rajaa tahansa, niin aina paranee. Tervetuloa vaan :-))
- *****
sinivilkku kirjoitti:
on mahdollisuus päättää omista matkakohteistaan.
Enpähän ole tähän mennessä *koputtaa puuta* Suomen lapissa käynyt, enkä ilmeisesti tule koskaan käymäänkään. Ei ole mitään hinkua noin vihamielisten ihmisten lähelle.Onpas tosi vihamelistä jos ei tykkää siitä, että autolla törttöillään miten sattuu.
Pitäiskö ottaa vain nöyrasti vastaan kaikki mitä etelän kouhottajat suvaitsevat täälläpäin käydä touhuamassa?
- ihan oikeasti
etelän miehenä näiden meikäläisten idioottimaiset kommentit joita tässäkin jutussa on.hävetkää tasamaan tallaajat,kirjoittaja on ihan oikeassa, hiihtolomat etelästä on pian ohi ja rauha ja järjestys palaa pohjoiseen.malta pari viikkoa...
- Kallonkutistaja
Eli tuollaista se on täällä vähän etelämmässä joka päivä, paitsi näinä parina hiihtolomaviikkona on vähän rauhallisempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.41116032Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1352526- 941926
- 831778
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461367- 981275
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2811183Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341180Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831159Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211123