16 vuoteen tuli kitkoilla ongelmia! Olin pilkkireisulla järvenjäällä ja ajoin kinokseen ja jäin pohjasta kiinni niin ettei pyörät osunut enää jäähän! Toivottavasti seuraavat 16 vuotta menee vielä paremmin.
Kitkoilla
32
2171
Vastaukset
- Sohvatiikeri
Minä jäin kitkoilla kerran kiinni melkein tasaiselle. Oli kaljamakeli, plussalla lämpö, kävin yhtä peltoa katsomassa rakennuspaikaksi, enkä päässyt pois!
Hain hiekkaa, hain havuja, odottelin apua - ei. Mikään ei auttanut. Lopulta laitoin ykkösen silmään, nousin autosta ja työnsin sen tielle. Se ei edes karannut vastapäiseen ojaan, niin kuin kaverille kävi, vaan sain sen kiinni.
Mutta! Tämä ei tarkoita, että kitkarengas olisi minusta huono. Päinvastoin. Täällä PKS:lla oikein hyvä, kunhan suolaa vaan riittää.- hmh..
Pistit ykkösen silmään ja TYÖNSIT auton pois???
Oh shit mikä mies!! Tässä sitä suomalaista miestä parhaillaan! - Sohvatiikeri
hmh.. kirjoitti:
Oh shit mikä mies!! Tässä sitä suomalaista miestä parhaillaan!Maalla varsinkin aika usein käytetty... siis auto käy, vetävät pyörät (ainakin yksi) pyörii koko ajan. Olen sitä tässä kotipihassakin käyttänyt. Jos ei ole tilaa ottaa vauhtia, eikä apuvoimia näy...
Ovi vaan auki ja siitä ikkunapalkista työntöä. Mutta tosiaan, pitää varoa ettei auto karkaa. Se lähtee aika äkkiä sitten kun lähtee. Ja on sitten vittumainen homma juosta jään päällä siinä rinnalla ja ohjata ratista.
(Spede Showsta kuultua: "Älä sen pyörän alle heitä hiekkaa, sehän pyörii jo!") ...on kitkarengas hyvä, olipa suolattua tietä, tai ei ja mieluummin ei. Ei suolaa, eikä hiekkaa, taitamattomat niitä tarvii, minä en koskaan. Eikä se nasta mitään pidä, sitä voi jokainen kokeilla ottamalla sen sormenpäiden väliin ja vetää naarmun jäiseen pintaan, ei se renkaassa pidä yhtään sen enempää, eikä niitä renkaassa montaa ole kerrallaan tienpintaa vasten ja voimia on hiukan enemmän kuin sormia liikuttelemassa. Eikä niitä risteysalueitakaan nastarenkaat karhenna kitkarenkaille pitäviksi, aivan samoin ne nastarenkaat kiillottaa ja tekee ajosuuntaisia naarmuja, joihin ei sitten enää uusia naarmuja tule uusillakaan nastarenkailla, vaan nastat hipsuttavat entisissä urissa ikäänkuin ilmassa.
Ja onpa tullut nähtyä neliveto maasturikin kiinni jääneenä tasaiselle kentälle kaljamakelillä. Pienen pienet loivat painaumat, vain n. sentin syvyiset (enintään) sattumalta kaikien renkaiden alla ja siinä jauhoi tyhjää kaikki neljä pyörää lukot päällä, eikä mihinkään. Työntö auttoi.- .....
Kairakettu kirjoitti:
...on kitkarengas hyvä, olipa suolattua tietä, tai ei ja mieluummin ei. Ei suolaa, eikä hiekkaa, taitamattomat niitä tarvii, minä en koskaan. Eikä se nasta mitään pidä, sitä voi jokainen kokeilla ottamalla sen sormenpäiden väliin ja vetää naarmun jäiseen pintaan, ei se renkaassa pidä yhtään sen enempää, eikä niitä renkaassa montaa ole kerrallaan tienpintaa vasten ja voimia on hiukan enemmän kuin sormia liikuttelemassa. Eikä niitä risteysalueitakaan nastarenkaat karhenna kitkarenkaille pitäviksi, aivan samoin ne nastarenkaat kiillottaa ja tekee ajosuuntaisia naarmuja, joihin ei sitten enää uusia naarmuja tule uusillakaan nastarenkailla, vaan nastat hipsuttavat entisissä urissa ikäänkuin ilmassa.
Ja onpa tullut nähtyä neliveto maasturikin kiinni jääneenä tasaiselle kentälle kaljamakelillä. Pienen pienet loivat painaumat, vain n. sentin syvyiset (enintään) sattumalta kaikien renkaiden alla ja siinä jauhoi tyhjää kaikki neljä pyörää lukot päällä, eikä mihinkään. Työntö auttoi.Tuo nyt on niin täyttä paskaa kuin olla ja voi.
Mittailet nastan pistovoimma sormilla...
Voit olla taitava kuski, mutta kaikki suomen 2miljoonaa kuskia eivät ole. ..... kirjoitti:
Tuo nyt on niin täyttä paskaa kuin olla ja voi.
Mittailet nastan pistovoimma sormilla...
Voit olla taitava kuski, mutta kaikki suomen 2miljoonaa kuskia eivät ole.Eipä se nasta juurikaan syvemmälle taida jäähän upota renkaaseen kiinnitettynäkään, näkeehän sen silmilläänkin kun katsoo. Eri asia on sitten, jos sormivoimia ei ole ja etusormi mahtuu samaan reikään mihin nastakin.
- .....
Kairakettu kirjoitti:
Eipä se nasta juurikaan syvemmälle taida jäähän upota renkaaseen kiinnitettynäkään, näkeehän sen silmilläänkin kun katsoo. Eri asia on sitten, jos sormivoimia ei ole ja etusormi mahtuu samaan reikään mihin nastakin.
Siinäpä meillä fiksu mies.
- selvennystä
hmh.. kirjoitti:
Oh shit mikä mies!! Tässä sitä suomalaista miestä parhaillaan!Tuossa ei tietenkään mainittu, että auto on käynnissä. Silloin pienikin voima eli miesvoima auttaa sen verran, että vaunu liikkuu.
Traktorin kanssa käytetään joskus samantapaista menetelmää kun laite pitää käynnistää. Vaihde silmään ja toisesta takapyörästä vääntöä. Näitä tehdessä aiottu kuljettaja jää joskus alle. Auts.
- semmonen tappaus
minä oon ajanu kitkarenkailla jo 10vuotta enkä oo koskaan jääny kiinni mihinkään. eikä ole karannu käsistä eikä ole luistellut tiellä.
pitää vaan ihmetellä mikä vittu se on että ihmiset ei osaa ajaa talvella autoa kun aina syytetään renkaita? katsokaapa niitä nastakumejanne niin niissä ei ole kun siellä täällä nastaa ja jos on enemmän niin ei ole kauaa.
kyllä teillä on se ongelma korvien välissä ja nyt loppuu tuo narina onko selvä.- Huti meni
Yks kaveri kehu kitkarenkaita. Kyllä ne muuten on hyvät ajaa, mutta jos on liukasta niin ptää olla tarkkana se lähtee niin yhtäkkiä siinä ei palkon kerkiä tehä mitään. Just näillä sanoilla, hoksas kyllä jälkee päin mitä tuli puhutua, yritti puolustella.aatelkoon tästä kukin mitä haluaa
- Ikävä tyyppi
Suunnilleen kaikki renkaiden syyttelijät ovat niitä, jotka eivät kitkarenkailla osaa ajaa. Heille jokainen vaaratilanne tai onnettomuus on kitkarenkaiden aiheuttama, jos jollain on kilometrin säteellä ollut kitkarenkaat alla. Taisi tuo avausviestikin olla piikki noita rutisijoita kohtaan.
- mie vuan
Melkein loppuun ajetut noksun kakkoset ja kyllä niissä kaikki nastat on vielä tallella... Ja ikinä en kitkoihin vapaa ehtoisesti vaihda.
Ei kukaan ole syytellyt renkaita. Sen sijaan tutkimuksissa on todettu, että kitkarengas on onnettomuus herkempi kuin nasta. Ja myös rengastesteissä on todettu, että kitkalla pärjää hienosti, kun on lunta tai karheaa jäätä. Täällä etelässä vain usein on että on kirkasta jäätä pienen lumen alla ja silloin kitka on liukas. Itse en jaksa turhaan mietiskellä vaan ajan ominaisuuksiltaan tasaisemmalla nastarenkaalla. Parit kitkat on vuosien varrella tullut ajettua ja aina on kehuttu miten hyviä ne ovat, mutta kuitenkin ne ovat pito-ominaisuuksiltaan huonommat silloin kun niitä oikeasti tarvitsee. Mutta ajakaa te millä ajatte, minä teen myös niin. - Kallonkutistaja
mie vuan kirjoitti:
Melkein loppuun ajetut noksun kakkoset ja kyllä niissä kaikki nastat on vielä tallella... Ja ikinä en kitkoihin vapaa ehtoisesti vaihda.
Ei kukaan ole syytellyt renkaita. Sen sijaan tutkimuksissa on todettu, että kitkarengas on onnettomuus herkempi kuin nasta. Ja myös rengastesteissä on todettu, että kitkalla pärjää hienosti, kun on lunta tai karheaa jäätä. Täällä etelässä vain usein on että on kirkasta jäätä pienen lumen alla ja silloin kitka on liukas. Itse en jaksa turhaan mietiskellä vaan ajan ominaisuuksiltaan tasaisemmalla nastarenkaalla. Parit kitkat on vuosien varrella tullut ajettua ja aina on kehuttu miten hyviä ne ovat, mutta kuitenkin ne ovat pito-ominaisuuksiltaan huonommat silloin kun niitä oikeasti tarvitsee. Mutta ajakaa te millä ajatte, minä teen myös niin.Vaihdoin omaan autooni pari viikkoa sitten nastarenkaat kitkoihin. Ensimmäinen kerta omassa autossa, vaikkakin nastattomista onkin kokemusta vähän raskaampien autojen kohdalta. Saanpahan vähän kokemustietoa noista todellisista eroista. Nastarenkaat olivat melko hyväkuntoiset ja pintaa oli jäljellä yli 4mm, eikä yhtään nastaa puuttunut. Olivat mallia Hakkapeliitta4 ja uudet ovat RSi.
Alussa oli pakkasta reilusti yli 15astetta, jolloin ei ainakaan mitään eroa ollut. Pakkasen laskiessa ja asfaltin huurruttua pitoero on jo melko selvä, mutta ilmeisesti noin uusista renkaista ei vielä voi sanoa suuntaan tai toiseen. Ainakin myyjä sanoi pidon asettuvan kohdilleen muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Melutasossa ei tunnu olevan mitään eroa, mutta autossani rengasäänet eivät muutenkaan juuri kuulu. Tyypillinen ääni on sellainen hienoinen ujellus n. 70-90km/h:n nopeuksissa. Sen yläpuolella ääni joko heikkenee tai muut äänet peittävät sen alleen. Nokianit eivät taida olla niitä huippuhiljaisia muutenkaan. Kallonkutistaja kirjoitti:
Vaihdoin omaan autooni pari viikkoa sitten nastarenkaat kitkoihin. Ensimmäinen kerta omassa autossa, vaikkakin nastattomista onkin kokemusta vähän raskaampien autojen kohdalta. Saanpahan vähän kokemustietoa noista todellisista eroista. Nastarenkaat olivat melko hyväkuntoiset ja pintaa oli jäljellä yli 4mm, eikä yhtään nastaa puuttunut. Olivat mallia Hakkapeliitta4 ja uudet ovat RSi.
Alussa oli pakkasta reilusti yli 15astetta, jolloin ei ainakaan mitään eroa ollut. Pakkasen laskiessa ja asfaltin huurruttua pitoero on jo melko selvä, mutta ilmeisesti noin uusista renkaista ei vielä voi sanoa suuntaan tai toiseen. Ainakin myyjä sanoi pidon asettuvan kohdilleen muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Melutasossa ei tunnu olevan mitään eroa, mutta autossani rengasäänet eivät muutenkaan juuri kuulu. Tyypillinen ääni on sellainen hienoinen ujellus n. 70-90km/h:n nopeuksissa. Sen yläpuolella ääni joko heikkenee tai muut äänet peittävät sen alleen. Nokianit eivät taida olla niitä huippuhiljaisia muutenkaan.Ei muuten onnistu välttämättä heti kerralla ja testitulosten perusteella. Ei onnistunut minullakaan. Täytyis pystyä huomioonottamaan nykyautojen ABS-jarrut ym. ajonhallintaelektroniikka.
Renkaan pehmeä kumiseos ja lamellit voivat aiheuttaa esim. ohitustilanteissa pitävällä alustalla elektronisen tehovajauksen, vaikka renkaassa pidot riittäisivätkin. Vastaavasti myös ABS-jarruilla ei välttämättä saavuteta parasta hidastuvuutta, kun systeemit mittaa etupyörien ja takapyörien pyörimisnopeuseroja ja tehokkaammin jarrutettavilta etupyöriltä voi tulla pehmeän kumiseoksen ja periksi antavien lamellien vuoksi tietokoneelle väärää informaatiota.
Sitten vielä renkaan leveys, joka ei sattunut minulla heti kohdilleen. Ongelmana oli sohjo ja vasta satanut tamppautumaton lumi, auto nousi herkästi liirtoon, vaikka painoa on pari tonnia. Valitsin aluksi liian leveät renkaat, vaikkakin kesärenkaita kapeammat, kavensin entisestään ja se oli silloin ns. "bingo".- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Ei muuten onnistu välttämättä heti kerralla ja testitulosten perusteella. Ei onnistunut minullakaan. Täytyis pystyä huomioonottamaan nykyautojen ABS-jarrut ym. ajonhallintaelektroniikka.
Renkaan pehmeä kumiseos ja lamellit voivat aiheuttaa esim. ohitustilanteissa pitävällä alustalla elektronisen tehovajauksen, vaikka renkaassa pidot riittäisivätkin. Vastaavasti myös ABS-jarruilla ei välttämättä saavuteta parasta hidastuvuutta, kun systeemit mittaa etupyörien ja takapyörien pyörimisnopeuseroja ja tehokkaammin jarrutettavilta etupyöriltä voi tulla pehmeän kumiseoksen ja periksi antavien lamellien vuoksi tietokoneelle väärää informaatiota.
Sitten vielä renkaan leveys, joka ei sattunut minulla heti kohdilleen. Ongelmana oli sohjo ja vasta satanut tamppautumaton lumi, auto nousi herkästi liirtoon, vaikka painoa on pari tonnia. Valitsin aluksi liian leveät renkaat, vaikkakin kesärenkaita kapeammat, kavensin entisestään ja se oli silloin ns. "bingo".Koska lähinnä kiinnostaa tuo ero, niin valitsin saman valmistajan samankokoiset renkaat. Kavennus tuo varamsti etua on sitten kyse nasta- tai kitkarenkaasta. Leveyden haitat huomasin kyllä myös nastarenkailla, mutta kun niitä huonoja loskakelejä on kuitenkin sen verran harvoin, niin se ei olisi välttämättä ratkaissut valintaa. Ja muilla keleillä leveydestä ei ole ollut haittaa.
Käsittääkseni nykyään ABS jarruttaa jokaista pyörää tarvittaessa pidon rajoilla.
- PerSE
vetäsin ensin kunnon käännöksen kaasulla ja reipas pyörähdys mutta perkeles jäi sutimaan keskelle parkkista...no pakkia hiukan ja pakko 2.nen simmuun niin lähtipäs liikenteeseen mutta vaivalloisesti......en kyllä pitäs tuossa pelissä kitkoja jos ajelisin kuin lampaat eli koko talvi sutimatta..itse en pääse edes pihasta lähtemään ette sudittelisi..
- siksi,
kun sudittelet?
- PerSe
siksi, kirjoitti:
kun sudittelet?
jos taas ei olisi niin minäkin voisin hankkija lampaan omaisen ajoneuvon eli jonkun etuvotoisen japsin..kun näin taas ei ole niin pysyttele tehokkaassa takavetoisessani joka on tietysti varustettu turbolla,coolerilla ja ennen kaikkea lukkoperällä....
- julkisiin!
Tervemenoa ajotaidottomat vaan julkisiin. Itsellä eka talvi Continental 3-kitkat alla pk-seudulla. Nollakeliä, jäätä, sohjoa, lunta, polannetta, kaikkea. Silti pärjää mainiosti, väitän 22 vuoden autoilukokemuksella että nastat pitää myös nollakelillä huonommin kuin hyvämerkkinen kitka. Ja todellinen koetinkivi on autole Kallion jyrkät ylämäet, eipä ole kiinni jäänyt, ja valolähdöissä nastatyyppi jää yleensä sutimaan tyhjää kun lähden siististi kitkoilla liikkeelle.
- .....
Pk-seudulla olen pärjännyt kitkoilla hyvin. Jäätihkuiset kelit ja luistoneston kanssa ainoat ongelmat. Luistonesto päällä ei tahdo kitkoilla päästä mihinkään kun auto katkoo tehoja ja jarruttelee turhia. Takavetoisena pystyy kyllä käsijarrulla hieman hämäämään ja sitten toki luistoneston saa pois päältä erillisella obd-porttiin kytkettävällä katkaisimella. Kiva sitä sitten kaivella ajossa.
Ehkä joku perusperheauto pärjäis kitkoilla hyvin. Ostaisin kyllä perheautoonkin nastat, sillä en riskeeraisi kitkoilla arvokasta lastia kun lapset istuu takapenkillä. Monissa uusissa renkaissa tuntuu, että on kaikki sekä nastat, että kitkarenkaan ominaisuudet. - cat70
..... kirjoitti:
Pk-seudulla olen pärjännyt kitkoilla hyvin. Jäätihkuiset kelit ja luistoneston kanssa ainoat ongelmat. Luistonesto päällä ei tahdo kitkoilla päästä mihinkään kun auto katkoo tehoja ja jarruttelee turhia. Takavetoisena pystyy kyllä käsijarrulla hieman hämäämään ja sitten toki luistoneston saa pois päältä erillisella obd-porttiin kytkettävällä katkaisimella. Kiva sitä sitten kaivella ajossa.
Ehkä joku perusperheauto pärjäis kitkoilla hyvin. Ostaisin kyllä perheautoonkin nastat, sillä en riskeeraisi kitkoilla arvokasta lastia kun lapset istuu takapenkillä. Monissa uusissa renkaissa tuntuu, että on kaikki sekä nastat, että kitkarenkaan ominaisuudet.meillä se katkaisija on ihan vakiovarusteena autossa. Eikä missään kaivettavissa, vaan ihan kädenulottuvilla.
Itse ajoin nastoilla lumisilla Savon teillä 15 vuotta. Olin takuuvarma etten kitkoihin sekaannu. Nyt olen ajanut kaksi vuotta kitkoilla etelä-Suomessa, hyvin pärjännyt. Ei ole tullut eteen mitään ongelmia mitkä olisi kitkoista johtunut, pito on jäällä jopa parempi kuin nastalla.
Vaikka onkin huonot saksanmallirenkaat... - .....
cat70 kirjoitti:
meillä se katkaisija on ihan vakiovarusteena autossa. Eikä missään kaivettavissa, vaan ihan kädenulottuvilla.
Itse ajoin nastoilla lumisilla Savon teillä 15 vuotta. Olin takuuvarma etten kitkoihin sekaannu. Nyt olen ajanut kaksi vuotta kitkoilla etelä-Suomessa, hyvin pärjännyt. Ei ole tullut eteen mitään ongelmia mitkä olisi kitkoista johtunut, pito on jäällä jopa parempi kuin nastalla.
Vaikka onkin huonot saksanmallirenkaat...Semmoista se on, joissain autoissa vakiona varmasti.
anyway ylimieliseksi en ryhtyisi ja omaa ajo-osaamista ylikorostamaan. Silloin kun kyydissä on skidit niin ajan vielä varovaisemmin. Liian arvokas kuorma tuhlattavaksi ylimielisyyteen, vaikka kuinka osaankin autoa käsitellä. Kitkat nyt alla omassa autossa, mutta rouvan autossa kunnon nastalliset, neliveto ja peltiä ympärillä muuta aktiivista ja passiivista turvavarustetta. Silti se tärkein mielestäni on ylikorostettu nöyryys. Savolaiset ei toki ole nöyriä edes liikenteessä, sen ymmärrän.
- cat70
itse olen kerran nastarenkaisen automaatin saanut jäältä liikkeelle tyyliin, vaihde päälle, perse penkkiin ja toisella jalalla apuja työntämällä. Sai siinä olla tarkkana kun takana 3 metrin päässä oli tiiliseinä.
- ehkä aina kitkat
Monet täällä haukkuvat kitkoja vaikka heillä ei todennäköisesti ole niistä mitään kokemusta. Itse olen ajanut vuodesta -90 kitkoilla ja vaimo ajanut n.5 vuotta. Kysyin vaimolta kun uutta autoa havittelee niin kummat pyörät meinaat laittaa, niin vastaus oli että ei ainakaan nastoja. Minä en ole moneen vuoteen ajanut nastarenkailla varustetulla autolla metriäkään. Eli minulla ei ole niistä mitään kokemusta. Mutta kyllä ne varmaankin täytyy jotenkin ihmeelliset olla kun kaikki niitä niin ylistävät. Aion kuitenkin niistä pidättäytyä kun muutenkin tahtoo vauhdit karata kohtuuttoman suuriksi. On sitten ainakin HUONOT renkaat hillitsijänä.
- .....
ehkä aina kitkat kirjoitti:
Monet täällä haukkuvat kitkoja vaikka heillä ei todennäköisesti ole niistä mitään kokemusta. Itse olen ajanut vuodesta -90 kitkoilla ja vaimo ajanut n.5 vuotta. Kysyin vaimolta kun uutta autoa havittelee niin kummat pyörät meinaat laittaa, niin vastaus oli että ei ainakaan nastoja. Minä en ole moneen vuoteen ajanut nastarenkailla varustetulla autolla metriäkään. Eli minulla ei ole niistä mitään kokemusta. Mutta kyllä ne varmaankin täytyy jotenkin ihmeelliset olla kun kaikki niitä niin ylistävät. Aion kuitenkin niistä pidättäytyä kun muutenkin tahtoo vauhdit karata kohtuuttoman suuriksi. On sitten ainakin HUONOT renkaat hillitsijänä.
Kannattaa lukaista joku tm testi saa vähän näkökulmaa nasta versus kitka. Kitkoilla toki pärjää ja omassa autossa sellaiset on. Ko rengas kokoa kun ei nastallisena saa eikä mitään sellaista mikä sopisi autooni. Rouvan autossa nastat ja sillä kuskataan se arvokkaampi lasti.
Anyway sattuuhan se onnettomuus joskus renkaista huolimatta. Joskus joku liukastelee kylkeen tms. ..... kirjoitti:
Kannattaa lukaista joku tm testi saa vähän näkökulmaa nasta versus kitka. Kitkoilla toki pärjää ja omassa autossa sellaiset on. Ko rengas kokoa kun ei nastallisena saa eikä mitään sellaista mikä sopisi autooni. Rouvan autossa nastat ja sillä kuskataan se arvokkaampi lasti.
Anyway sattuuhan se onnettomuus joskus renkaista huolimatta. Joskus joku liukastelee kylkeen tms.Osa Tuulilasin testistä:
JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa
nastat:
Continental WinterViking1 20,4m
Gislaved NordFrost3 20,7m
Goodyear UG500 20,9m
Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
Bridgestone Noranza 22,6m
Michelin Ivalo 26,0m
kitkat:
Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
Green Diamond 26,2m
Dunlop SP Winter Sport 30,8m
JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.
nastat:
Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
Goodyear UG500 48,9s
Continental WinterViking1 49,1s
Gislaved NordFrost3 49,2s
Bridgestone Noranza 49,7s
Michelin Ivalo 52,1s
kitkat:
Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
Green Diamond 53,3s
Dunlop SP Winter Sport 55,4s- Sohvatiikeri
Kairakettu kirjoitti:
Osa Tuulilasin testistä:
JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa
nastat:
Continental WinterViking1 20,4m
Gislaved NordFrost3 20,7m
Goodyear UG500 20,9m
Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
Bridgestone Noranza 22,6m
Michelin Ivalo 26,0m
kitkat:
Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
Green Diamond 26,2m
Dunlop SP Winter Sport 30,8m
JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.
nastat:
Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
Goodyear UG500 48,9s
Continental WinterViking1 49,1s
Gislaved NordFrost3 49,2s
Bridgestone Noranza 49,7s
Michelin Ivalo 52,1s
kitkat:
Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
Green Diamond 53,3s
Dunlop SP Winter Sport 55,4sMiten sileä jää?
Näillä on valtava merkitys, paitsi absoluuttisesti, myös suhteessa nasta/kitka. - Sohvatiikeri
Sohvatiikeri kirjoitti:
Miten sileä jää?
Näillä on valtava merkitys, paitsi absoluuttisesti, myös suhteessa nasta/kitka.Jos nyt muistan kaavoja oikein, ja jos oletukset pitää paikkansa,
matka = 22m
nopeuden muutos = 7m/s
jarrutusaika = 6,3 s
hidastuvuus = 1,1 m/s2
paino 60% etupyörillä
kitkakerroin 0,18.
Kitkakerroin vastaa suht kirkasta, sileää jäätä noin -5 asteen lämmössä. Aika liukasta, muttei mahdottoman. Sohvatiikeri kirjoitti:
Jos nyt muistan kaavoja oikein, ja jos oletukset pitää paikkansa,
matka = 22m
nopeuden muutos = 7m/s
jarrutusaika = 6,3 s
hidastuvuus = 1,1 m/s2
paino 60% etupyörillä
kitkakerroin 0,18.
Kitkakerroin vastaa suht kirkasta, sileää jäätä noin -5 asteen lämmössä. Aika liukasta, muttei mahdottoman.Kitkoilla EI TEE MITÄÄN ! Tämmöinen keli usein yllättää varsinkin Etelä-Suomessa.
- Sohvatiikeri
thatsit kirjoitti:
Kitkoilla EI TEE MITÄÄN ! Tämmöinen keli usein yllättää varsinkin Etelä-Suomessa.
Eri renkaiden käyttäytyminen eri alustoilla ja eri lämpötilossa on varmaan hyvin erilainen.
Tuo testiolosuhde oli normaali tai heikohko talvikeli, mutta ei vielä surkea. Sohvatiikeri kirjoitti:
Eri renkaiden käyttäytyminen eri alustoilla ja eri lämpötilossa on varmaan hyvin erilainen.
Tuo testiolosuhde oli normaali tai heikohko talvikeli, mutta ei vielä surkea.Onhan se noinkin! Talvellakin voi olla keliolosuhteita, jolloin kesärenkaat pitävät talvirenkaita paremmin. Tuskin kukaan ajaa aina optimirenkailla keliin nähden ja talvikausina kitkarenkailla päästään läpi kauden tasaisempaan pitoon nastarenkaisiin nähden.
Kairakettu kirjoitti:
Onhan se noinkin! Talvellakin voi olla keliolosuhteita, jolloin kesärenkaat pitävät talvirenkaita paremmin. Tuskin kukaan ajaa aina optimirenkailla keliin nähden ja talvikausina kitkarenkailla päästään läpi kauden tasaisempaan pitoon nastarenkaisiin nähden.
Hankook-nastarenkaat. Olivat jonkun testin surkeimmat nastat, mutta paremmat kuin parhaat kitkat.
Itse asiassa nuo renkaat ovat kitka- ja nastarenkaiden yhdistelmä, missä nastat auttavat 0-jää-olosuhteissa.
Suosittelen !
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.41116032Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1352526- 941926
- 831778
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461367- 981275
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2811183Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341180Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831159Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211123