ikuinen selviytyjäkö?

Mettäläinen

Alkoholismi on tunne elämän sairaus ja toiset se on viennyt ennenaikaiseen hautaan, mutta jotkut ovat löytäneet pelastusrenkaan. Karu totuus on kuitenkin se, että alkolismi on aiheuttanut yhteiskunnalle paljon kuluja ja haittatekijöitä eri muodoissa ja voi melkein ajatella näin, että yksi alkoholisti on sairastuttanut 5- 10 läheisintään.

Välillä on mieltä askarruttanut sekin seikka, vaikka itsekin olen alkoholisti, että tarvittaisiko kovempia otteita yhteiskunnan taholta niitä kohtaan, jotka ovat ns. toivottomia tapauksia, eli pakkohoito. Tästä asiasta on usealla taholla varmaan keskusteltu ja lakiakin on yritetty sorvata, mutta keskeisintä siinä on ollut yksilön vapauden menetys, miten ja kenelle soveltaa, hyöty ym, jotka ovat vesittäneet lain. Mielestäni ääri tapauksia voisi kartoittaa ja toimia ehkä samoin periaattein, kuin psykiatriseen sairaala hoitoon joutuessa, koska ihminen ei enää erota oikeaa ja väärää käyttäytymistä aivosolujen tuhoutuessa. Hyvin usein alkoholisti joutuu turvautumaan mielenterveys palveluihin ja lääkityksiin, mutta kaikki ei kykene ja halua ottaa näitä palveluja vastaan, vaan menevät entistä syvempään ahdinkoon ja lopulliset seuraukset jokainen tietää miten käy ja siksi mielestäni jonkinlaista vastuuntuntoa yhteiskunnan taholta tarvittaisiin ja kovempia otteita ääri tapauksiin suhtauduttaessa. Kaikki tietenkin maksaa, mutta kuluja tahtoo tulla alkoholistista eri muodoin yhteiskunnalle muutenkin.

Arvoisa lukija, mitä mieltä sinä olet pakkohoidosta ja voisiko sitä soveltaa ääri tapauksiin viranomaisten tarkan harkinnan toimesta?

12

2709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cato

"Arvoisa lukija, mitä mieltä sinä olet pakkohoidosta ja voisiko sitä soveltaa ääri tapauksiin viranomaisten tarkan harkinnan toimesta?"

Ettäkö siirryttäisiin poliisivaltioon täysin virkavallan armoille. Minä ainakin ilmiantaisin keljuimmat kaveerini.
      Mitä ovat ääritapaukset ja missä kulkee raja.

• tarkoitus poliisivaltiota rakentaa, vaan saada keskustelua aikaan siitä, olisiko sairas alkoholisti parempi pakkohoidoin hoitaa, vai antaako mennä entiseen tapaan tuhon tietä ja aiheuttaen itselleen ja muille vahinkoa, sekä ylimääräisiä kustannuksia yhteiskunnalle. Lähinnä tarkoitin ääri tapauksilla niitä, jotka ei itse pysty huolehtimaan itsestään, vaan ovat yhteiskunnan armoilla ja kroonisesti alkoholisoituneita. Vaikea on tietysti tarkkaa rajaa vetää kuka hoitoa kaipaa, mutta viittasin kirjoituksessani mielenterveys lakiin, jossa yhteispäätöksellä useamman viranomaisen tai lääkärin lausunnon perusteella voidaan määrätä pakkohoitoon.

• ei ole sama

Kuin ent. maa nimeltä Neuvostoliitto. Siellä pakkohoitoon vietiin mitä ihmellisimimmstä asioista.
      Ajattelustakin.
      Meillä se ei vetele!

• sAAmari

raskaana olevien naisten pakkohoitoa, mutta siinäkin on monta muttaa matkassa. Ensinnäkin tieto pakkohoidosta voisi aiheuttaa sen, etteivät nämä äidit enää hakeutuisi äitiyshuollon palveluihin ollenkaan, toisaalta vahingot sikiölle tapahtuvat joka tapauksessa usein raskauden ensi viikkoina jolloin äiti ei välttämättä ole edes itse tietoinen raskaudesta tai ei ainakaan vielä hakeudu neuvolaan. Eli ison kysymysmerkin laittaisin vielä tuohonkin kohtaan, vaikka periaatteessa lapsen edun kuuluisikin mielestäni olla äidin oikeuksia tärkeämpi.

• lieveilmiöt, sivuseikat ja väärinkäytösmahdollisuudet alkavat hallita keskustelua heti, kun se on avattu. Pakkohoito pelastaisi monia juoppoja (alkoholisteja, suurkuluttajia, miten vain) ja erityisesti heidän läheisiään, helpottaisi tuhansien ihmisten elämää. Mutta kun teoriassa on mahdollisuus, että hoitoon joutuisi joku joka ei sinne kuuluisi, nuo tuhannet kärsivät ja kuolevat.

• 1 + 1 = ?

"Mettäläinen", sinä toit esille mielipiteen, joka varmasti on monien ajatuksissa, kun tämä yleiseksi tullut juoppous häiritsee ihmisiä. Onhan pakkohoitoja kokeiltu niin mielisairauksiin, kuin alkoholismiin ja parantumistulokset ovat tosi vaatimattomia. Se hyvä niissä on, että "sairas" on edes hetken poissa silmistä.

Ehkäpä nyt voitaisiin jälleen kokeilla tätäkin, onhan tässä menetetty ainakin yksi sukupolvi, ilman pakkohoitoa. Entiset suuret mielisairaalat / huoltolat, ovat tyhjiä, joten tiloja löytyy. Siellä voisivat erilaiset hoitomallit kilpailla tuloksista.

Kustannukset todennäköisesti ovat samaa luokkaa pakkohoito / nykytyyli.

Alkoholistin pakkohoito on kyllä turhaa, jos tuloksia odotetaan lyhyellä aikavälillä. Oman kokemukseni mukaan pakkohoito nosti vain agressiot koko yhteiskuntaa vastaan, mutta hengissä se piti.

Voi olla, että se kuitenkin oli eräs tekijä, joka vaikutti oman raittiushalun kehittymiseen. Sitä voisi tutkia, ehkäpä?

Jotain tarttis tehdä; monet eri tahot työskentelevät alkoholismin parissa, yrittäen auttaa näitä ihmisiä kykyjensä mukaan, mikään ei kuitenkaan tunnu auttavan. Onko todella niin, että on ryhdyttyvä tiukennettuihin toimiin ja lopetettava juomarien hyysääminen ja jatkuvan lässyttelyn hyväksyminen.

Vastaus tähän kysymykseen on monien asioiden kompromissi, mutta mikä ?

• Litrahuuli.

Yksilönvapauden rajoittaminen pakkotoimin ei sovi eurooppalaiseen maahan edes hyvää tarkoittavassa mielessä, ja tärkein tekijä on se, että alkoholismin pakkohoidolla ei saavutettaisi kuin lyhytaikaisia pakon sanelemia tuloksia, kun juoppo ei raitistu, ellei hänellä ole omaa motivaatiota, ja sitä ei pakkotoimin keneenkään istuteta.

• Kohta luovutan

Mitä jos alkoholisti saisikin pakkohoidon avulla elämästä kiinni? Löytäisi veratistukea ja EHKÄ motivation lopettamiseen ajatukseella "toikin pystyi ja mä olen kuitenkin niin tärkeä jollekin, että .." ja joskus jotkut vaan tarvitsee tönäisyn oikeaan suuntaan. Halvemmaksi tulisi lyhyt (tai pitkäkin) pakkohoito kuin eliniän kulut alkoholismista.

• 1 + 1 = 3

Vaikeimpien tapauksien kohdalla, joilla kysymys on jo elämästä ja kuolemasta pakkohoito voisi tulla kyseeseen. Mutta ei yhteiskunnalla tai sairaanhoitopiireillä ole tarvittavia resursseja edes tähän. Nytkin on jo huutava resurssipula monista erikoissairaanhoidon palveluista. Lisäksi kuka takaisi/valvoisi hoidon laadun? Uhkana on tänä tehokkuutta korostavana aikana esim. hoidon ulkoistaminen ja samalla sen karkaaminen tehokkaan valvonnan piiristä.

• on joka paikassa ja välillä tuntuu, että rahaa löytyy kaikkeen humpuukiin heti, mutta ihmisen välttämättömiin sosiaalisiin perustarpeisiin ei. Tietenkin löytyy niitä, jotka sanovat, että paras juoppo on kuollut juoppo, mutta yksi sairaus monien joukossa, joka vaatii myös hoitoa.

• Kohta luovutan

Kirjoittajan "mettäläinen" kanssa olen samaa mieltä, eli tapauskohtaisesti pitäisi hoidon tarve arvioida. Itse olen siinä tilanteessa, että isäni on alkoholisti ja avun tarpeessa. Selvitteli erilaisten "katkojen" mahdollisuutta, mutta kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen, eli humaltuneena (on itselleen ja muille uhka, uhkaa itsarilla ja muiden ihmisten väkivallalla/tapolla) saan hänet vielä esim. SOS-auton kyytiin, josta hänet toimitetaan selviämään johonkin, mutta aamulla selvittyään pääsee halutessaan pois??Yhteiskunnan vastuu???? Mitä Jos/Kun hän toteuttaa uhkauksena??Tulee aika avuton olo, kun on ilmoittanut kaikille mahdollisille tahoille -poliisille, katkolle, lääkärille, että ON uhka ja TARVITSEE apua, itse ei kykene hakemaan ja on psykiatrisen avun tarpeessa...aina sama vastaus "jos hän ei itse tahdo, ei voida oikeen mitään tehdä..." Ei yli 3,5 promillen (on tämän lukeman puhaltanut selviämisasemalla) kännissä kykene ajattelemaan mitä voi/kannattaa/saa tehdä. Ja selvittyään osaa selittää, että kyllä mä skarppaan ja nyt lopetan, alotan antabukset jne...lääkäri toivottaa hyvää jatkoa ja jaksamista!
      Mitä voin tai mitä kannattaisi tehdä???

• yh X 4

Mielestäni suomessa voisi olla laittaa alkoholisti pakkohoitoon mikäli hän on vaaraksi itsellensä, perheellensä. Olen miettinyt tätäasiaa monet kerrat sillä olen kokenut alkoholistin aiheuttamat perheen hajoamisen seuraukset pariin otteeseen, toinen lapsuudessani ja toisen avioliittoni aikana. Alkoholisti vaikuttaa moniin ihmisiin ja saa paljon ongelmia aikaiseksi mitkä jättää moniin pysyvät jäljet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5687
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      579
      2122
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1161
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1003
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      59
      909
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      60
      887
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe