Tämä kuulostaa varmasti ulkopuolisesta aivan selvälle ei-ratkaisulle, mutta haluaisin silti kommentteja. Olen auttamattomasti rakastunut mieheen(tuntuu että hän olisi se oikea) joka aloitti n. vuosi sitten ryyppäämisen toden teolla, minkä seurauksena meni asunto, työpaikka, suhteet ystäviin ja uusia tuli tilalle samanhenkisistä piireistä. Lisäksi hänellä on ongelmia luonteensa kanssa, minkä seurauksena joutunut vaikeuksiin myös virkavallan kanssa. Olen tuntenut miehen jo kauan ja hän oli suhteemme aikana(2v) aivan erilainen käytökseltään kuin nykyään, lämmin ja rakastava, alkoholia käytettiin muutamia kertoja kuussa. Hän väittää kivenkovaa muuttuvansa ja ryhdistäytyvänsä jos suostun alkamaan suhteeseen hänen kanssaan, haluaisin enemmän kuin paljon mutta minulla on epäilyksiä muuttuuko hän todella vai alkaako vain salailemaan juomistaan ym. Mitä olette mieltä asiasta? Ollaan molemmat nuoria 24-vuotiaita enkä halua pilata elämääni kenenkään ihmisen takia, olen pohtinut myös muutoksen pysyvyyttä: jos lopettaa juomisen ym toisen ihmisen eikä itsensä takia(vaikka myöntääkin että asiat on menneet pahemman kerran penkin alle) niin eikö ole todennäköistä että jos ero tulee niin muuttaa takaisin vanhoille tavoille?? Mitään syytä hän ei ole juomisellensa kertonut, mutta kai jossain on paljonkin vikaa kun kaikki asiat romuttuu ympäriltä ja mies vain jatkaa niin sanottua hauskanpitoa? Kiitos paljon etukäteen jos jaksatte kommentoida, varsinkin jos jollain on kokemuksia samantapaisesta tilanteesta!!!
Mielipiteitä kaivataan!
12
971
Vastaukset
Kirjoitat
- Toipunut alkoholisti
Ei! Mikäli haluat ongelmatonta elämää, osta menolippu - itsellesi! Äläkä palaa! Heti!
- Kalle.
Oli parisuhde millainen hyvänsä, niin se tulisin rakkaus roihuaa vain oman aikansa, ja parhaimmillaan muuntuu syvemmäksi kumppanuudeksi, tai sitten ei.
Kirjoitit:
"jos lopettaa juomisen ym toisen ihmisen eikä itsensä takia.."
Juoppo voi lopettaa juomisensa rakastuessaan toisen ihmisen vuoksi, mutta mielestäni ei kovin pitkäaikaisesti. Kaikissa suhteissa tulee ryppyjä rakkauteen, ja kun kumppanilla on taipumus jo jalostetussa muodossa valmiina, niin luonnollisetkin ristiriidat laukaisevat juomisen uudestaan. Se on sitten hänen kannanottonsa senkertaiseen tilanteeseen.
En tiedä sopiiko yleistykseni teidän tilanteeseen, mutta itsekin juoppona tiedän varsin hyvin, että juopon vannomiset, lupaukset ja valat ovat yhtä tyhjän kanssa.
Itse jos olisin naisena tilanteessasi, niin ilmoittaisin hänelle, että jos olet vähintään puoli vuotta juomatta, niin katsotaan tilanne uusiksi. Siinä nähtäisiin, kumpi on vahvempi ja "aidompi", hänen viinariippuvuus vai rakkaus Sinuun.
"Rakkaus on ikuista, kohde vain muuttuu." - onnellisia
Jos naisillakin joskus järki voittaisi, meillä olisi paljon parempi olla. Mieti moniko mies edes harkitsisi seurustelua alkoholistinaisen kanssa. Miettisi, että tulevaisuudessa perustetaan perhe ja hänestä tulee hyvä äiti.
Että oikein lupaa muuttua JOS, ei lopeta siksi, että on pilannut asiansa ja haluaa selvittää ne.
Jos haluaisi lopettaa ja aloittaa vakavan seurustelun, olisi hakeutunut kaikkiin mahdollisiin apua antaviin tahoihin.
Tietysti alkoholistitkin ovat miellyttäviä, rakastettavia ihmisiä ainakin silloin selvinpäin, mutta niin ovat väkivaltaisetkin kun eivät lyö.
Eiköhän sinulla ole mahdollisuus etsiä rinnallesi sellainen ihminen, jonka kanssa on mukava rakentaa tulevaisuutta ja johon kuuluu turvallisuus, ei ainainen pelko. Lopultahan nämä alkoholistien puolisot käyttävät kaiken energiansa miellyttääkseen, että toinen ei ainakaan aloita ryyppäämistä. Silti syy löytyy vaikka hiirulainen toteuttaisi kaikki toiveet.- kuten minä
Olet tilanteessa, jossa minä olin 37 vuotta sitten. Juokse niin kauas siitä ihmisestä kuin pystyt. Lyhyen "rakastumispsykoosin" hinta on ollut kova. Mitään en ole niin paljon katunut kuin jäämispäätöstäni. Oma elämä on jäänyt elämättä, kaikki on tehty juomarin ehdoilla ja pelossa. Mahdotonta kertoa tässä, mutta juokse tyttö, juokse!!!!
- jasu
Juova alkoholistihan hakee pullosta sitä hyvää oloa, joka sieltä silloin joskus löytyi.
Kun juomista on jatkunut vuosia, ei pullo tuo enää lohtua, vaan päinvastoin. Ennemmein tai myöhemmin juoma muuttuu itkuviinaksi. Pullosta löytyy vain lisää pahaa oloa.
Siksi hän haluaa takaisin niihin olosuhteisiin, joissa juominen joskus oli hauskaa. Haluaisi saman puolison, joka silloin mahdollisti hauskan juomisen. Haluaisi varmaan saman autonromunkin, jolla oli kiva ajella nousuhumalassa.
Mutta, mutta - itseään juova alkoholisti ei olisi valmis muuttamaan. Haluaisi kyllä muuttaa itseäänkin, mikäli olosuhteet eli kaikki muut ihmiset ensin antaisivat siihen mahdollisuuden, mutta "tässä tilanteessa, näissä oloissa" ei ole siihen vielä valmis.
Siitä syntyvät ne mahtavat lupaukset ja päätökset sekä näiden peruuntumiset.
Jokainen juova alkoholisti tarvii itselleen mahdollistajan. Jonkun joka tekee juomisen ylipäätänsä mahdolliseksi.
Siiheen rooliin hän tarvitsee sinua.
Juova alkoholisti ei kykene rakastamaan ketään muuta ihmistä, kuinka voisikaan kun ei saata rakastaa edes itseään.
Haluasi kyllä rakastaa mutta ei kykene, koska hän rakastaa vain pulloaan vaikka väittääkin muuta. - Mikko 42
Älä pilaa elämääsi jos kerran nyt jo merkit juoppoudesta!Minä menettänyt parhaat vuoteni kun
uskoin juoppoa!Vaikka hyvin voi mennä joskus,niin
aina vaara olemassa.Sitten kun juoppo on kohdannut vahvempansa eli alkoholin ja hakeutuu
hoitoon.Pyörittää siellä terapiatädit puolelleen
ja arvaa ketä vastaan.....no sinua.Sitten olet
syypää mahdollistaja läheisriippuvainen!Alkaa halveksia "toipumisprosessissaan" sinua avoimesti!Älä pilaa elämääsi!- jasu
Juopot ovat yleensä hyviä pyörittämään lääkäreitä ja "terapiatätejä", aivan kuten sanoit.
He tietävät millaisia vastauksia "tädit" odottavat, ja puhuvat näille sitten siihen malliin.
Tätä taitoa vaaditaan jo silloinkin, kun pitää saada niitä rauhoittavia lisää, "kun paniikkihäiriö taas pian yllättää".
Mutta muutoin kuvasi hoidon käyneestä alkoholista on melko musta.
Varsinkin alkoholistin toimiessa terapeuttina, ei pyöritys enää onnistukaan. Esim. AA:ssa on turha kuvitella jonkun tulokkaan pyörittävän muita ryhmän jäseniä jutuillaan. Raitistuneet, entiset juopot osaavat kyllä nähdä tulokkaan läpi, jos tämä yrittää syyllistää muita juomisestaan.
Tuo mahdollistajan rooli ja läheisriippuvuus ovat olemassaolevia tosiasioita.
Ne ovat seurausta läheisen juomisesta, eivätkä juomisen syitä.
Eli mielestäni hoidon kautta raitistuneen alkoholistin kanssa voi elää, ihan samanlaista elämää kuin ns. terveen ihmisenkin kanssa.
Poikkeuksen mielestäni muodostavat nämä "kohtuujuojiksi" opetetut. Niistä minullakin on huonoja kokemuksia.
- ninni
Olen varmaan hidasälyinen mutta toisin sanoen on selvää että hän on alkoholisti eikö vain? Vai onko mitenkään mahdollista että kyseessä voisi olla "vaihe" elämässä jolloin pitää kokeilla kuinka kauan siivet kestää ennen kuin on skarpattava eikä välttämättä ole alkoholisti? Jos tilanne olisi tuo niin silloin varmaan suurin huolenaihe olisi käsittämättömän pieni älykkyysosamäärä :) (Enkä viittaa millään lailla siihen että alkoholistit olisivat mielestäni tyhmiä vaan siihen että jos todellakin olisi meneillään rajojen kokeiluvaihe.)
Sen tajusin ettei ole mitään järkeä alkaa suhteeseen hänen kanssaan. Omaan kuitenkin sen verran psykologista pelisilmää ja tiedän mikä tehoaa että saan hänen päähänsä edes pienen ajatuksen siemenen siitä että asiat menee lujaa alamäkeen. Ei se varmasti perille mene mutta jos jäisi mieleen kummittelemaan... Jos se edes hieman nopeuttaisi oman tilansa ymmärtämistä, ettei koko loppuelämä menisi pilalle. Missä vaiheessa alkoholisti tajuaa oman tilanteensa noin yleisesti ottaen?- näin oman
tilani lohduttomuuden silloin, kun havahduin huomaamaan, että elämäni johtaa ennenaikaiseen tuhoon. Reittinä näin kolm etappia: Mielisairaala, vankila, hauta.
AA:sta löysin avun. - Lorina.
Yleensä silmät aukeavat vasta täydellisessä umpikujassa, kun kukaan ei vippaa, kukaan ei kuskaa, kukaan ei hakua olla tekemisissä, viinaa ei saa mistään enää velaksi, kaikki luukut ovat kiinni - eli totaalisessa pohjakosketuksessa.
Yleensä hyvää tarkoittavat ja holhoavat läheiset, tutut, puolisot, ystävät sillä holhoamisellaan ja auttamisellaan vain edesauttavat ja mahdollistavat juomisen jatkumisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465687Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5792122Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821161Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771003
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.59909- 60887
- 228834
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768