Sci-fi versus Fantasia

Mielestäni fantasia kirjallisuuden teemat ja miljöö ovat yhtä toisintoa Tolkienin maailmasta. Poikkeuksiakin tietysti löytyy 'positiivisiakin' kuten Susanna Clarken, Jonathan Strange & herra Norrell.

Fantasia kirjallisuus on usein sisällöltään kehittymätöntä pölinää. Tärkeimmäksi elementiksi tässä kirjallisuuden lajissa nousee itse kerronta. Tapahtumat seuraavat toinentoistaan ja syvällisempi pohdinta tai kantaaottavuus ovat täysin puuttuvia elementtejä. Fantasia kirjallisuus on kevyttä ja viihteellistä.

Tieteiskirjallisuus on toisinaan synkkää ja ahdistavaa, yhteiskunnallisesti kantaa ottavaa, tulevaisuudesta varoittavia tai erittäin filosofisia, mutta tarjoaa näköalan.
Tieteiskirjallisuus on enemmänki tutkielmaa ihmiskunnasta, teknologiasta ja tulevaisuudesta. Tieteiskirjallisuuden alalajit tunkeutuvat syvällisyydessään mahdollisuuksiin, pelkoihin, toivoon, kaikkeen mitä ihmisrotu saattaa kehittyessään kohdata.

Fantasia kirjallisuutta ei voi ottaa vakavasti. Tieteiskirjallisuus on taas pullollan jo toteutuneita visiota. Kuten maata kiertävät sateliitit, joista tähtitieteilijä ja tieteiskirjailija Arthur C. Clarke kirjoitti jo 1945 tai Jules Verne maasta kuuhun 1904.

http://www.technovelgy.com/ct/ctnlistalpha.asp

Ei varmaan ollut tämän kirjoituksen perusteella vaikeata arvata kumpaan puoleen kallistun...

13

1038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beliendah.

      Olen eri mieltä kanssasi.
      Itse en pidä scifistä,sillä minusta sci-fi on niiden kirjoittajien laji,joilla ei riitä mielikuvitusta keksiä maan piiriin jääviä tarinoita vaan pitää päästä kertoilemaan tulevaisuutta rattaiden ja avaruuden kautta.
      Tosin onhan joistakin varmasti kiehtovaa lukea toisten teorioita tulevaisuudesta yksinkertaisen kerronnan kautta.
      Minusta fantasia on syvällisempää,jos jaksaa mietttiä miksi ihmiset tekevät tiettyjä asioita.
      Voisinkin nyt väittää,että fantasia käsittelee ihmisen perustunteita historiallisesti tai mielikuvituksen kautta,sci-fi tulevaisuudenkuvia ja teorioita,ja miten ihminen tulee kirjailijan mielestä muuttumaan tässä ajan murroksessa.
      Sci-fi lankeaa joskus mahtipontisuuteen,fantasian kerronta on joskus hieman yliampuvaa,mutta jos joskus pysähtyy miettimään mitä lukee fantasiakirjan rivien välissä ihmisyydestä ja siitä,mitä ihmiset pitävät automaattisesti oikeana tai vääränä,sci-fissä annetaan mennä vaan.
      En siis väitä,etteikö sci-fi olisi arvokasta,sillä onhan se ikään kuin fantasian pikkusisko joka on lähtenyt liikkeelle koneiden ja teollisuuden tarjoamasta kerrontamahdollisuudesta,mutta harvemmin siitä tarjotaan utopioita vaan ahdistavia kuolemantäyteisiä hiukan yksinkertaisesti kerrottuja tarinoita,mutta fantasia taas esittelee kautta ihmisen historian,mitä ihminen todella on mielenkiintoisien tekstiratkaisujen kautta.

      • LaMasquerade

        Vai ei riitä mielikuvitus, mutta kuitenkin keksivät jotain oman maailmamme ulkopuolisia tarinoita. Ymmärrätkö edes tahatonta ristiriitaa?

        Aika harva fantasiakaan arki-maailmasta kertoo. Puhumattakaan siitä että valtava määrä scifi-kirjallisuutta perustuu ihan maanpäällisiin tapahtumiin, osa menneisyyteen, osa nykyisyyteen ja, tietenkin, suurehko osa mahdolliseen tai mahdottomaan tulevaisuuteen. Lukemattomissa (eh? ;-)) tarinoissa kerronta keskittyy johonkin aivan muuhun kuin ulkoisten seikkojen, kuten teknisten keksintöjen tai pseudotieteellisten uusien teorioiden esittelyyn. Hyvässä scifi:ssä nimenomaan tarkastellaan kuinka ihmiset (tai jotkut muut kognitiiviset olennot, joiden ajattelumalli parhaimmillaan voi olla hyvinkin kummallista) toimivat, tuntevat ja kokevat erilaisissa tieteellisfiktiivisissä maailmoissaan.

        Itse olen toki sekä Sci-Fi:n että fantasian suurkuluttaja ja ystävä, enkä oikein ymmärrä alkuperäisen viestin lähettäjän tarkoitusperiä tämän ketjun perustamisen suhteen.


      • LaMasquerade kirjoitti:

        Vai ei riitä mielikuvitus, mutta kuitenkin keksivät jotain oman maailmamme ulkopuolisia tarinoita. Ymmärrätkö edes tahatonta ristiriitaa?

        Aika harva fantasiakaan arki-maailmasta kertoo. Puhumattakaan siitä että valtava määrä scifi-kirjallisuutta perustuu ihan maanpäällisiin tapahtumiin, osa menneisyyteen, osa nykyisyyteen ja, tietenkin, suurehko osa mahdolliseen tai mahdottomaan tulevaisuuteen. Lukemattomissa (eh? ;-)) tarinoissa kerronta keskittyy johonkin aivan muuhun kuin ulkoisten seikkojen, kuten teknisten keksintöjen tai pseudotieteellisten uusien teorioiden esittelyyn. Hyvässä scifi:ssä nimenomaan tarkastellaan kuinka ihmiset (tai jotkut muut kognitiiviset olennot, joiden ajattelumalli parhaimmillaan voi olla hyvinkin kummallista) toimivat, tuntevat ja kokevat erilaisissa tieteellisfiktiivisissä maailmoissaan.

        Itse olen toki sekä Sci-Fi:n että fantasian suurkuluttaja ja ystävä, enkä oikein ymmärrä alkuperäisen viestin lähettäjän tarkoitusperiä tämän ketjun perustamisen suhteen.

        Tarkoitukseni pohjimmiltaan oli juuri tuoda pesäero fantasiaan, koska fantasiahan ei voi miljöönsä tai henkilöhahmojensa puolesta koskaan olla -TOTTA.

        Sci-fi kirjallisuudessa on näitä totuuksia jo ollut esim. kännykät, televisio, ynms...

        Tiedän ettei tämä asia merkkaa alan lukijoille juurikaan mitään, mutta itse mielummin uppoudun kirjaan, jonka tapahtumat jossain määrin voivat toteutua.

        En pysty toisinsanoen eläytymään maahisten ja örkkien maailmaan...


      • asiallinen_tuntija

        Ehkä 30% scifistä tapahtuu avaruudessa. Eihän Salaiset kansiotkaan pörrää asteroideilla. Näkemyksesi scifistä taitaa olla aika kapea...


      • meikämie
        JuudasPastori kirjoitti:

        Tarkoitukseni pohjimmiltaan oli juuri tuoda pesäero fantasiaan, koska fantasiahan ei voi miljöönsä tai henkilöhahmojensa puolesta koskaan olla -TOTTA.

        Sci-fi kirjallisuudessa on näitä totuuksia jo ollut esim. kännykät, televisio, ynms...

        Tiedän ettei tämä asia merkkaa alan lukijoille juurikaan mitään, mutta itse mielummin uppoudun kirjaan, jonka tapahtumat jossain määrin voivat toteutua.

        En pysty toisinsanoen eläytymään maahisten ja örkkien maailmaan...

        Miten niin ei voi olla totta?

        Magiaa, miekkoja, jumalia on ollut olemassa. Fantasia pohjaa paljossa historiaan.

        Fantasiassa on kyse SUBJEKTIIVISESTA todellisuudesta: kyllä taikuutta on, jos minä uskon niin.

        Fantasia kuvaa monesti loistavasti "vieraan kulttuurin" eli menneisyyden tapaa jäsentää maailmaa ja ajatella, hierarkioineen, maagisine ja yliöluonnollisine tapahtumineen.

        Fantasia nimenomana vetoaa IHMISYYTEEN, ihmisen syvimpiin, taikauskoisin ja uskonnollisiin kerroksiin, tunteisiin, romantiikkaan.

        SCIFI on sielullisetsi, tunteellisesti tyhjempää. Ansionsa tosin silläkin.


    • kuo,m

      käyn lukiota, ja olen taivaita myöten täynnä sivistystä, omia mielipiteitä ja syvällisiä kannanottoja. miksi siis lukisin niistä viellä vapaa ajlla??

      • kuitenkaan

        "Mielestäni fantasia kirjallisuuden teemat ja miljöö ovat yhtä toisintoa Tolkienin maailmasta."

        Annatko vielä kongreettisiä esimerkkejä? Miksi esimerkiksi Eddingsin (Belgarion), Lewisin (Narnia), Holdstocking (Alkumetsä), Jordanin (Ajanpyörä), Brooksin (Shannara), Card (Alvin) tai Cunninghamin (Laulut ja miekat) ovat toisintoa tolkienista?

        Luulenpa että mielipiteesi ei päde, tai että joudut venyttelemään harmaita aivosolujasi löytääksesi edes kohtuullisen perustelun väitteellesi. Kenties mainitsemasi klisee on lähtöisin Dungeon & Dragons -kirjallisuudesta, mutta vahvan brändin vuoksi se ei tahdo päteä enää siihenkään.

        Tiesithän muuten että myös Tolkien varasti tarinansa muualta?


      • kuitenkaan kirjoitti:

        "Mielestäni fantasia kirjallisuuden teemat ja miljöö ovat yhtä toisintoa Tolkienin maailmasta."

        Annatko vielä kongreettisiä esimerkkejä? Miksi esimerkiksi Eddingsin (Belgarion), Lewisin (Narnia), Holdstocking (Alkumetsä), Jordanin (Ajanpyörä), Brooksin (Shannara), Card (Alvin) tai Cunninghamin (Laulut ja miekat) ovat toisintoa tolkienista?

        Luulenpa että mielipiteesi ei päde, tai että joudut venyttelemään harmaita aivosolujasi löytääksesi edes kohtuullisen perustelun väitteellesi. Kenties mainitsemasi klisee on lähtöisin Dungeon & Dragons -kirjallisuudesta, mutta vahvan brändin vuoksi se ei tahdo päteä enää siihenkään.

        Tiesithän muuten että myös Tolkien varasti tarinansa muualta?

        Tiesithän muuten että myös Tolkien varasti tarinansa muualta?

        -En, ellet meinaa hänen tutkimiaan mytologioita Arthurin tarinoita, Eddaa ja Kalevalaa. Vai kansan keskuudessa kulkeneita tarinoita peikoista, kääpiöistä jne... En tosin ole mikään Tolkien asiantuntija.

        ...mutta kyllä Tolkien loi tietyt standardit fantasiamaailmaan.


      • kuitenkaan
        JuudasPastori kirjoitti:

        Tiesithän muuten että myös Tolkien varasti tarinansa muualta?

        -En, ellet meinaa hänen tutkimiaan mytologioita Arthurin tarinoita, Eddaa ja Kalevalaa. Vai kansan keskuudessa kulkeneita tarinoita peikoista, kääpiöistä jne... En tosin ole mikään Tolkien asiantuntija.

        ...mutta kyllä Tolkien loi tietyt standardit fantasiamaailmaan.

        Kansantarinoiden ja kirjallisen fiktion plagioimisella ei oikeastaan ole mitään eroa, eikä tee synnistä millään lailla mitättömämpää. Tolkienin tuotannossa on kerrassaan hätkähdyttäviä yhtäläisyyksiä ainakin Wagnerin teokseen Niebelunding sormuksesta. Melkeinpä tahtoisi ajatella että kyseessä on sama teos -jopa teossarjan rakenteeseen saakka! Etenkin kun tiedämme, että ammatiltaan Tolkien oli englannin kielen professori (Mitkä teokset kuvittelet hänen tunteneen?).

        Vaikka Tolkien vaikutus fantasiamaailman normeihin onkin kiistaton, se näyttää kohdistuvan pikemminkin lukijoihin kuin mihinkään teoksista. Ota mikä tahansa suosituksi noussut fantasiakirja, niin huomaat kyse on aivan omasta maailmastaan. Hiuksia voi toki aina halkoa, mutta tällöin kyse onkin arvailusta.

        Ainoa fantasian laji, johon Tolkienin teokset ovat selkeästi vaikuttaneet on D&D kirjallisuus. Ei mikään ihme, sillä edellisen voitaneen katsoa syntyneen eräänlaisena Tolkienin "faniteoksena". Sittemmin D&D on ajanut Tolkienin rinnalle (jopa ohikin), joten voidaan täysin perustellusti todeta, että myös D&D on nykyisin täysin itsenäinen -samoin kuin Yhdysvallat on kasvanut eroon euroopasta- teoksensa.

        Tietysti Tolkienin teos on klassikko, ja sellaisena pysyykin. Kirjoittajan ansiot eivät kuitenkaan kuullosta enää lainkaan *niin* vakuuttavilta kun tiedämme ettei Tolkienin etsineen virikkeensä ympäristöstään, ei yksinomaisesti mielikuvituksestaan.


      • kuitenkaan kirjoitti:

        Kansantarinoiden ja kirjallisen fiktion plagioimisella ei oikeastaan ole mitään eroa, eikä tee synnistä millään lailla mitättömämpää. Tolkienin tuotannossa on kerrassaan hätkähdyttäviä yhtäläisyyksiä ainakin Wagnerin teokseen Niebelunding sormuksesta. Melkeinpä tahtoisi ajatella että kyseessä on sama teos -jopa teossarjan rakenteeseen saakka! Etenkin kun tiedämme, että ammatiltaan Tolkien oli englannin kielen professori (Mitkä teokset kuvittelet hänen tunteneen?).

        Vaikka Tolkien vaikutus fantasiamaailman normeihin onkin kiistaton, se näyttää kohdistuvan pikemminkin lukijoihin kuin mihinkään teoksista. Ota mikä tahansa suosituksi noussut fantasiakirja, niin huomaat kyse on aivan omasta maailmastaan. Hiuksia voi toki aina halkoa, mutta tällöin kyse onkin arvailusta.

        Ainoa fantasian laji, johon Tolkienin teokset ovat selkeästi vaikuttaneet on D&D kirjallisuus. Ei mikään ihme, sillä edellisen voitaneen katsoa syntyneen eräänlaisena Tolkienin "faniteoksena". Sittemmin D&D on ajanut Tolkienin rinnalle (jopa ohikin), joten voidaan täysin perustellusti todeta, että myös D&D on nykyisin täysin itsenäinen -samoin kuin Yhdysvallat on kasvanut eroon euroopasta- teoksensa.

        Tietysti Tolkienin teos on klassikko, ja sellaisena pysyykin. Kirjoittajan ansiot eivät kuitenkaan kuullosta enää lainkaan *niin* vakuuttavilta kun tiedämme ettei Tolkienin etsineen virikkeensä ympäristöstään, ei yksinomaisesti mielikuvituksestaan.

        Niebelungen-tarulla ja Tolkienilla ei ole mitään yhteyksiä, paitsi sormus-idea (ja sekin käsitelty eri tavoin) ja kääpiö, ja kääpiöt ovat kotoisin pohjoismaisesta tarustosta. Niebelungenlied on saksalainen runoelma, samalta ajalta kuin Arthur-tarusto. Vaikakpa täällä:
        http://omacl.org/Nibelungenlied/introduction.html


      • kuitenkaan
        sharyn kirjoitti:

        Niebelungen-tarulla ja Tolkienilla ei ole mitään yhteyksiä, paitsi sormus-idea (ja sekin käsitelty eri tavoin) ja kääpiö, ja kääpiöt ovat kotoisin pohjoismaisesta tarustosta. Niebelungenlied on saksalainen runoelma, samalta ajalta kuin Arthur-tarusto. Vaikakpa täällä:
        http://omacl.org/Nibelungenlied/introduction.html

        Ettet vain sotkisi rotuja turhan tärkeään asemaan? Kyllä tarut minusta nimittäin identtisiltä vaikuttavat. Alla olevaan vain päälle vähän juonta ja uudenlaiset rodut niin meillä on Wagner plagio. Katsotaanpas:

        Alberich forges a Ring of Power -- Sauron forges a Ring of Power
        Wotan needs the giants to build Valhalla -- The Elves need Sauron to forge their Rings of Power
        The Ring gives the bearer world domination -- The Ring gives the bearer world domination
        Wotan uses the Ring to pay the giants -- Sauron betrays the Elves
        The Ring is cursed and betrays its bearer -- The Ring is evil and betrays its bearer
        Fafner kills brother Fasolt to get the Ring -- Smeagol kills friend Deagol for the Ring
        Fafner hides in a cave for centuries Smeagol-Gollum hides in a cave for centuries
        Siegfried inherits the shards of his father's sword -- Aragorn inherits the shards his fathers' sword
        Brunnhilde gives up immortality for Siegfried -- Arwen gives up immortality for Aragorn
        Wotan plays "riddles" for the life of Mime --Gollum plays "riddles" for the life of Bilbo
        A dragon guards the Nibelungs' hoard -- A dragon guards the dwarves' hoard
        The gods renounce the world and await the end --The Elves renounce the world and prepare to depart
        The Ring is returned to its origin, the River Rhine -- The Ring is returned to its origin, Mount Doom
        Hagen falls into the river -- Gollum falls into the volcano
        The immortals burn in Valhalla -- The immortals leave Middle-earth
        A new era emerges in the world -- A new era emerges in the world
        Men are left to their own devices -- Men are left to their own devices

        Kuullostaako tutulta? Lisäksi kummatkin teokset koostuvat preludista ja kolmesta pääteoksesta.


      • tuskinpa
        kuitenkaan kirjoitti:

        Ettet vain sotkisi rotuja turhan tärkeään asemaan? Kyllä tarut minusta nimittäin identtisiltä vaikuttavat. Alla olevaan vain päälle vähän juonta ja uudenlaiset rodut niin meillä on Wagner plagio. Katsotaanpas:

        Alberich forges a Ring of Power -- Sauron forges a Ring of Power
        Wotan needs the giants to build Valhalla -- The Elves need Sauron to forge their Rings of Power
        The Ring gives the bearer world domination -- The Ring gives the bearer world domination
        Wotan uses the Ring to pay the giants -- Sauron betrays the Elves
        The Ring is cursed and betrays its bearer -- The Ring is evil and betrays its bearer
        Fafner kills brother Fasolt to get the Ring -- Smeagol kills friend Deagol for the Ring
        Fafner hides in a cave for centuries Smeagol-Gollum hides in a cave for centuries
        Siegfried inherits the shards of his father's sword -- Aragorn inherits the shards his fathers' sword
        Brunnhilde gives up immortality for Siegfried -- Arwen gives up immortality for Aragorn
        Wotan plays "riddles" for the life of Mime --Gollum plays "riddles" for the life of Bilbo
        A dragon guards the Nibelungs' hoard -- A dragon guards the dwarves' hoard
        The gods renounce the world and await the end --The Elves renounce the world and prepare to depart
        The Ring is returned to its origin, the River Rhine -- The Ring is returned to its origin, Mount Doom
        Hagen falls into the river -- Gollum falls into the volcano
        The immortals burn in Valhalla -- The immortals leave Middle-earth
        A new era emerges in the world -- A new era emerges in the world
        Men are left to their own devices -- Men are left to their own devices

        Kuullostaako tutulta? Lisäksi kummatkin teokset koostuvat preludista ja kolmesta pääteoksesta.

        Edelliset vertailut siis osoitteesta http://www.ringbearersdiary.com/fin_intro.htm.


    • meikämie

      SCIFISsä on pahempia kliseitä kuin fantasiassa: esimerkiksi teknovimputtimet. Yhtä laila kuin loitsut ovat sinusta hömppää, niin scifi-kirjoissa toistuvat "todelliset" asiat - kännykät, ihmeaseet, keksinnöt- ovat toisille merkityksetöntä höpöhöpöä.

      Jokaisessa scifi-kirjassa on sädepyssy, joka fantasiakirjassa miekka.

      Ei niiden keskinäistä "todenmukaisuutta" pysty vertaamaan ja asettamaan hierarkkiseen malliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6475
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      656
      2757
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1239
    4. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1185
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      91
      1174
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1100
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      275
      1088
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      71
      985
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      229
      870
    Aihe